eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2.1هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠﷽💠 💠استصحاب کلی قسم سوم، 🔹استصحابی است که شک در بقای کلی در آن، ناشی از شک در تبادل افراد کلی باشد، ♦️ مثل آن که شخص یقین دارد که، کلی انسان در ضمن یک فرد آن (زید) در خانه‌ای محقق گردیده است، سپس یقین می‌کند که زید از خانه بیرون آمده یعنی کلی در ضمن آن از بین رفته است ولی احتمال می‌دهد که فرد دیگری (عمرو) وارد خانه شده و کلی در ضمن آن محقق شده باشد؛ 🔹در این جا، کلی انسان استصحاب می‌شود. منشأ شک در این کلی این است که آیا فرد دیگری (عمرو) جایگزین فرد معلوم الارتفاع (زید) شده است یا نه 💠پنج صورت متصور 1️⃣منشأ شک «احتمال تقدم» است 2️⃣منشأ شک، «احتمال معیت» است 3️⃣منشأ شک «احتمال تأخر بلافصل» است ❇️ أ) گاهی شک، در تبدل «فردی به فردی» ❇️ب) گاهی شک در حدوث فرد دیگری به جای فرد اول است 5️⃣منشأ شک «احتمال تأخر مع الفصل» است 🛄نظرات: 🔹۱. مطلقا جاری می‌شود 🔹۲. مطلقا جاری نمی‌شود؛ 🔹۳.تفصیل احتمال معیت : جاری است، 🔹 وحتمال تأخر بدون فاصله جاری نمی شود. 🔹۴. مرحوم «شیخ انصاری» معتقدند در فرض اول (احتمال معیت)، استصحاب کلی جاری است و در فرض دوم (احتمال تأخر)، در صورت شک در مصادیق، مثل وجود کلی در ضمن زید یا عمرو، استصحاب کلی جاری نمی‌گردد، اما در صورت شک در مراتب، استصحاب کلی جاری می‌شود 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.07M
💠﷽💠 💠استصحاب کلی قسم سوم، 💠پنج صورت متصور 🛄نظرات: 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
2602.pdf
18.76M
💠﷽💠 📚دانستنیهای قضاوت 📝 واحد تحقیقات مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان 🔸عناوین اصلی کتاب شامل: احادیث؛ کتابخانه؛ معرفی کتاب؛ پرسش و پاسخ؛ فرم های حقوقی؛ سایت های مرتبط؛ آزمون های حقوی؛ دانشکده های حقوق کشور 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 اصل مثبت 💠اصل مثبت اصلى است که اثر شرعى مؤداى آن ـ مستصحب در استصحاب ـ به واسطه امرى عادى و يا عقلى بر آن مترتب مى گردد که در مقابلش اصل غیر مثبت است که همان استصحاب مستصحب ذی اثر شرعی است . ♦️توضيح: اگر موضوعى را استصحاب کنيم که مستقيما داراى اثر شرعى باشد ; در اين صورت , بايد با اجراى استصحاب آن اثر شرعى را بر مستصحب مترتب نمود, مانند استصحاب عدالت زيد که اثر شرعى آن , جواز اقتدا به او در نماز است و يا استصحاب حيات زيد که برخى از آثار آن , حرمت تقسيم اموال وى و تزويج زوجه اش مى باشد 🔶اما گاهى موضوعى که استصحاب مى شود , مستقيما داراى اثر شرعى نيست , بلکه داراى يک لازم عادى است که اگر آن لازم عادى ثابت شود, يک اثر شرعى دارد . 🔸براى مثال روييدن ريش, لازمه عادى حيات کودکى است که مدت بيست سال از نظرها غايب شده است . حال اگر بعد از گذشت بيست سال در حيات او شک شود و نسبت به آن استصحاب حيات جارى گردد و نتيجه گرفته شود که او داراى ريش هم هست ; چون پدرش نذر کرده که اگر بر گونه فرزندم ريش برويد , صد درهم صدقه مى دهم , پس بايد به نذر خود عمل کند . ♦️گاهى مستصحب به واسطه يک لازم عقلى, واجد اثر شرعى مى گردد , مثل اين که پدرى در تاريخ اول اسفند فوت کند , و پسر او در تاريخ سى ام بهمن ناپديد و چند روز بعد جسدش را پيدا نمايند , در اين صورت , فرزند زمانى از پدر ارث مى برد که اثبات گردد , هنگام مرگ پدر, زنده بوده است. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
📜جزوه دست نوشته اصل مثبت 🌿نسخه خطی کمیاب👌 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
📜جزوه دست نوشته اصل مثبت 🌿نسخه خطی کمیاب👌 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
1.49M
💠﷽💠 💠مقدمه ♦️اصل مثبت 🔰واسطه عادیه و عقلیه 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
11260.pdf
1.91M
💠﷽💠 📚جمع میان احکام ظاهری و واقعی از منظر امام خمینی، آیت الله خویی و شهید صدر 📝نویسنده: محمدعیسی دانش 🔹عناوین اصلی کتاب شامل: 1-مفاهیم و کلّیات؛ 2-اشکالات اجتماع بین احکام واقعی و ظاهری؛ 3-کیفیت جمع بین احکام واقعی و ظاهری از منظر امام خمینی،آیت الله خویی و شهید صدر رحمه الله؛ کتابنامه 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
15067-fa-farhang-istilahat-osol.pdf
5.35M
💠﷽💠 📚فرهنگ اصطلاحات اصول 📝نویسنده: مجتبی ملکی اصفهانی 🔹مقدمه: آیت الله جعفر سبحانی 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 ۲ 💠حجیت اصل مثبت 🔸اصولیون در حجیت «اصل مثبت» اختلاف دارند. ♦️بیشتر اصولیان، اصل مثبت را حجّت ندانسته‏، و معتقدند ادله استصحاب توان شمول لوازم عادی و عقلی را ندارند. 💠موارد استثناء شده: 🔶1. در مواردى که واسطه خفى باشد، یعنی اگر واسطه عادى یا عقلى به قدرى خفى باشد که عرف آن‌را به حساب نیاورد، در این صورت، اثر واسطه، اثر خود مستصحب شناخته می‌شود؛ 🔴براى مثال، در مورد وضو یا غسل، اگر انسان شک نماید که آیا مانعى در بدن هست که موجب نرسیدن آب وضو یا غسل به پوست شود یا نه، در این صورت، استصحاب عدم مانع جریان پیدا می‌کند، هرچند عدم مانع، موضوع حکم شرعى نیست، بلکه موضوع حکم شرعى، رساندن آب به همه جاى اعضاى وضو یا غسل است، ولى لازمه عقلى عدم مانع، رسیدن آب به تمام اعضا است، اما عرف به این واسطه خفى اعتنا نمی‌کند. 🔶2. در مواردى که واسطه خیلى آشکار باشد. به این معنا که آن ‏قدر میان واسطه و ذى الواسطه اتصال و ارتباط نزدیک برقرار است که عرف حکم می‌کند همان ‏طور که در عالم تکوین و واقع نمی‌توان واسطه و ذى الواسطه را تفکیک نمود، در عالم اعتبار هم جدایى آن دو امکان ندارد، خواه منشأ این شدت اتصال، لازم و ملزوم بودن باشد یا چیز دیگر. در این صورت، عرف می‌گوید: معناى تعبد به موضوع، تعبد به لازم و ملازم آن نیز هست. پس شدت اتصال باعث می‌شود اثر واسطه، اثر ذى الواسطه شمرده شود، ⭕️مانند استصحاب ماه رمضان در «یوم الشک» - در صورتى که یوم الشک روز سی‌ام باشد - که باعث می‌شود فرداى روز مشکوک، روز عید محسوب و احکام عید برآن مترتب گردد . 🔹به این ترتیب، فرداى «یوم الشک» را روز عید دانستن، از لوازم عقلى استصحاب ماه رمضان در یوم الشک بوده، اما عرف چون آن‌را لازم و ملزوم می‌داند، به واسطه توجه نمی‌کند. ✅بحث از «اصل مثبت» مربوط به همه اصول عملى است، اما اصولیون، اصل مثبت را در باب استصحاب بحث نموده و بیشتر مثال‌‏هاى آن مربوط به استصحاب است 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
۱۵۲حجیت اصل مثبت.mp3
13.06M
💠﷽💠 ۲ 💠حکم و اقسام واسطه در اصل مثبت 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯