eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2.1هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠﷽💠 ۲ 💠حجیت اصل مثبت 🔸اصولیون در حجیت «اصل مثبت» اختلاف دارند. ♦️بیشتر اصولیان، اصل مثبت را حجّت ندانسته‏، و معتقدند ادله استصحاب توان شمول لوازم عادی و عقلی را ندارند. 💠موارد استثناء شده: 🔶1. در مواردى که واسطه خفى باشد، یعنی اگر واسطه عادى یا عقلى به قدرى خفى باشد که عرف آن‌را به حساب نیاورد، در این صورت، اثر واسطه، اثر خود مستصحب شناخته می‌شود؛ 🔴براى مثال، در مورد وضو یا غسل، اگر انسان شک نماید که آیا مانعى در بدن هست که موجب نرسیدن آب وضو یا غسل به پوست شود یا نه، در این صورت، استصحاب عدم مانع جریان پیدا می‌کند، هرچند عدم مانع، موضوع حکم شرعى نیست، بلکه موضوع حکم شرعى، رساندن آب به همه جاى اعضاى وضو یا غسل است، ولى لازمه عقلى عدم مانع، رسیدن آب به تمام اعضا است، اما عرف به این واسطه خفى اعتنا نمی‌کند. 🔶2. در مواردى که واسطه خیلى آشکار باشد. به این معنا که آن ‏قدر میان واسطه و ذى الواسطه اتصال و ارتباط نزدیک برقرار است که عرف حکم می‌کند همان ‏طور که در عالم تکوین و واقع نمی‌توان واسطه و ذى الواسطه را تفکیک نمود، در عالم اعتبار هم جدایى آن دو امکان ندارد، خواه منشأ این شدت اتصال، لازم و ملزوم بودن باشد یا چیز دیگر. در این صورت، عرف می‌گوید: معناى تعبد به موضوع، تعبد به لازم و ملازم آن نیز هست. پس شدت اتصال باعث می‌شود اثر واسطه، اثر ذى الواسطه شمرده شود، ⭕️مانند استصحاب ماه رمضان در «یوم الشک» - در صورتى که یوم الشک روز سی‌ام باشد - که باعث می‌شود فرداى روز مشکوک، روز عید محسوب و احکام عید برآن مترتب گردد . 🔹به این ترتیب، فرداى «یوم الشک» را روز عید دانستن، از لوازم عقلى استصحاب ماه رمضان در یوم الشک بوده، اما عرف چون آن‌را لازم و ملزوم می‌داند، به واسطه توجه نمی‌کند. ✅بحث از «اصل مثبت» مربوط به همه اصول عملى است، اما اصولیون، اصل مثبت را در باب استصحاب بحث نموده و بیشتر مثال‌‏هاى آن مربوط به استصحاب است 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
۱۵۲حجیت اصل مثبت.mp3
13.06M
💠﷽💠 ۲ 💠حکم و اقسام واسطه در اصل مثبت 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
10955-fa-tarjeme matn va sharh kamel rasael sheykh ansari-j1.pdf
2.45M
💠﷽💠 📚متن ٬ ترجمه و شرح کامل رسائل شیخ انصاری« به روش پرسش و ،پاسخ» 📝نویسنده:جمشید سمیعی 📙جلد1از11 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
10955-fa-tarjeme matn va sharh kamel rasael sheykh ansari-j2.pdf
2.62M
💠﷽💠 📚متن ٬ ترجمه و شرح کامل رسائل شیخ انصاری« به روش پرسش و ،پاسخ» 📝نویسنده:جمشید سمیعی 📙جلد2از11 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
1995.pdf
2.62M
💠﷽💠 📚متن ٬ ترجمه و شرح کامل رسائل شیخ انصاری« به روش پرسش و ،پاسخ» 📝نویسنده:جمشید سمیعی 📙جلد3از11 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 💠اصل سببی و مسببی 🔸هرگاه دو اصل از اصول عملى با هم تعارض نمايند و شک در يکى, مسبب از شک در ديگرى باشد, به اصلى که موضوع اصل ديگر ( شک مسبّبي) را بر طرف مي کند , اصل سببى و به ديگرى , اصل مسببى مى گويند. 🔹براى مثال ,آب قليلى وجود دارد که قبلا پاک بوده و بعد در نجاست آن شک شده است , سپس لباس نجسى با آن آب , تطهير مى شود, در اين صورت , دو شک که مجراى دو استصحاب اند , وجود دارد و آن دو استصحاب با هم تعارض مى نمايند: 🔻 1 ـ استصحاب بقاى طهارت آب 🔺2 ـ استصحاب نجاست لباس . 🔹 در اين صورت , استصحاب اول ( اصل سببى ) بر استصحاب دوم ( اصل مسببى ) مقدم است ; زيرا شک در بقاى نجاست لباس, بعد از آب کشيدن آن, ناشى از شک در طهارت آب است و وقتى از طريق استصحاب اول - تعبدا- بقاى طهارت آب ثابت شد, نتيجه آن, طهارت لباسى است که با آن آب تطهير شده است , پس موردى براى اجراى استصحاب دوم باقى نمى ماند . 🔺ممکن هم هست اصل سببی , موضوع دلیل اجتهادی (امارات) را منقح و روشن سازد فيکون الدليل الاجتهادي مقدما علي الاصل المسببي 🔸مانند استصحاب طهارت آب از یک طرف (صغری) و طهارت لباس نجس با اب طاهر از طرف دیگر (کبری) فبضم الصغري الي الکبري لا يبقي شک في طهارة الثوب و ارتفاع نجاسته 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
۱۵۳اصل سببی و مسببی.mp3
7.29M
💠﷽💠 💠اصل سببی و مسببی 🔻 1 ـ استصحاب بقاى طهارت آب 🔺2 ـ استصحاب نجاست لباس . 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
1996.pdf
2.1M
💠﷽💠 📚متن ٬ ترجمه و شرح کامل رسائل شیخ انصاری« به روش پرسش و ،پاسخ» 📝نویسنده:جمشید سمیعی 📙جلد4از11 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 💠تقدم الاستصحاب علي سائر الاصول 🔸استصحاب , موضوع سائر اصول را از بین می برد : 🔹اما البرائة العقلیة : موضوعش عدم البيان است اما استصحاب اثبات موضوع (بقاء مستصحب) می کند. 🔹اما البراءة الشرعية : موضوعش "مالايعلمون" است که استصحاب می گوید من علم و حجت شرعی هستم لذا با وجود من جایی برای "مالايعلمون" نمی ماند. 🔹اما التخيير : موضوعش تساوی طرفین است اما استصحاب این تساوی را بر هم می زند. 🔹اما الاشتغال : موضوعش احتمال العقاب في الفعل او الترک است در حالیکه استصحاب می گوید من حجت مومّنة و دلیل شرعی هستم . 🔹اما اصالة الطهارة و الحلیة : فان الغاية في قوله عليه السلام : "کل شيء طاهر حتي تعلم انه قذر" و في قوله عليه السلام : "کل شيء حلال حتي تعلم انه حرام" اگر چه علم است اما علم تعبدی را هم شامل می شود که استصحاب از ان جمله است . 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
154تقدیم استصحاب با سایر اصول عملیه.mp3
12.07M
💠﷽💠 💠تقدم الاستصحاب علي سائر الاصول 🔸استصحاب , موضوع سائر اصول را از بین می برد 🔹اما البرائة العقلیة 🔹اما البراءة الشرعية 🔹اما التخيير 🔹اما الاشتغال 🔹اما اصالة الطهارة و الحلیة 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
1997.pdf
1.86M
💠﷽💠 📚متن ٬ ترجمه و شرح کامل رسائل شیخ انصاری« به روش پرسش و ،پاسخ» 📝نویسنده:جمشید سمیعی 📙جلد5از11 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯