💠﷽💠
#جلسه_صد_و_پنجاه_و_نه
#تعادل_و_تراجیح
#تقدیم_اظهر_بر_ظاهر
💠تقدیم اظهر بر ظاهر
🔸اگر یکی از دو دلیل متعارض , قرینه بر تصرف در دیگری بود ان دلیل را اظهر می گویند که مقدم بر دلیل ظاهر است که موارد متعددی مصداق پیدا می کند
مانند :
🔻أ: دوران الامر بين تخصيص العام و تقييد المطلق
▫️علت اظهریتش این است که دلالت عام بر شمولیت بیش از دلالت مطلق است لذا مطلق را تقیید می زنیم و در عام , تصرفی نمی کنیم.
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
159تقدیم اظهر برظاهر.mp3
10.07M
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_پنجاه_و_نه
#تعادل_و_تراجیح
#تقدیم_اظهر_بر_ظاهر
💠تقدیم اظهر بر ظاهر
🔻أ: دوران الامر بين تخصيص العام و تقييد المطلق
❌اصلاحیه: اظهر دلیلی است که قرینه بر تصرف بر ان نداریم..
✅دلیلی که در ان تصرف می شود دلیل ظاهر است.
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_شست
#تعادل_و_تراجیح
#تعارض_مستقر
#مستوعب #غیر_مستوعب
🎞بخش اول
💠تعارض مستقر
🔹تعارض مستقر در برابر تعارض بدوى قرار دارد و آن تنافى بين دو دليل است ،
➿ به گونه اى که جمع عرفى بين آن دو دليل ممکن نباشد و تنافى ميان آن دو به تنافى دليل حجيت بازگشت نمايد .
🔷اقسام تعارض مستقر
1⃣ مستوعب است
2⃣ یا غیر مستوعب .
🔘تعارض مستقر مستوعب به معناى تنافى ميان تمام مدلول دو دليل با يک ديگر است که هنگام تباين کلى ميان دو دليل پديد مى آيد .
🔻براى مثال دليلى مى گويد: " تحرم الصلاة عند رؤية الهلال " و دليل ديگر مى گويد:
♦️ " لا بأس بالصلاة عند رؤية الهلال " که يکى بر حرمت اقامه نماز هنگام مشاهده ماه دلالت مى کند و ديگرى بر عدم حرمت آن , که ميان آن دو تباين کلى وجود دارد .
2⃣اما تعارض مستقر غیر مستوعب به
معناى تنافى ميان مدلول دو دليل است به گونه اى که ميان همه افراد دو دليل تنافى وجود نداشته باشد . و تنها برخى از افراد آن ها با هم تعارض داشته باشند . و اين در صورتى حاصل مى شود که نسبت دو دليل , #عموم و خصوص من وجه باشد .
⭕️ مانند تعارض دليل " اکرم العلماء " با دليل " لا تکرم الفساق " که در ماده اجتماع ( عالم فاسق ) با هم تعارض کرده اند .
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_شست
#تعادل_و_تراجیح
#تعارض_مستقر
#قاعده_اولیه
#مستوعب #غیر_مستوعب
🎞بخش دوم
💠القاعدة الاولية عند التعارض
🔹اگر بین دو دلیل متنافی , جمع عرفی امکان نداشت قاعده اولیه هنگام تعارض ان دو دلیل , تساقط است
✅زیرا دلیل حجیت اخبار , سیره عقلاست و سیره عقلا هم دلیل لبی است که باید به قدر متیقنش اخذ کرد و قدر متیقن از حجیت اخبار , اخباری است که تعارض نداشته باشند لذا اگر خبری با خبر دیگر تعارض کرد سیره عقلا نمی تواند انها را حجت قرار دهد پس از حجیت ساقط می شوند
♻️چون الشک في الحجية يساوق القطع بعدمها.
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
160تعارض مستقر(بخش اول).mp3
9.89M
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_شست
#تعادل_و_تراجیح
#تعارض_مستقر
#قاعده_اولیه
#مستوعب #غیر_مستوعب
💠تعارض مستقر
💠اقسام
🔹مستوعب 🔹غیر مستوعب
💠القاعدة الاولية عند التعارض
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
34289.pdf
10.98M
💠﷽💠
#معرفی_کتاب18
📚تمهید القواعد الاصولیه و العربیه لتفریع قواعد الاحکام الشرعیه
📝نویسنده: شهید ثانى، شیخ زینالدین بن علی بن احمد عاملی
🔹موضوع:
این کتاب، به بررسى قواعد اصولى و عربى و احکام فقهى که مترتب بر آنها مىشود، پرداخته است.
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
@ahadisahlebyt Karimi (3)_010217095944_5803327044049698940.mp3
2.48M
🌺میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
🌺شب ,شبه آمرزش و برکات است/حاج محمودکریمی
❤️تبریکشب میلاد باسعادت حضرت زینب سلام الله علیها خدمت همه همراهان عزیز.
😉یلداتونم مبارک👏
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_شست_و_یک
#تعادل_و_تراجیح
#تعارض_مستقر
#قاعده_ثانویه #احتیاط #تخییر #توقف
💠اخبار متعارض , متکافئند
1️⃣تخییر: به این بیان که اگر دو روایت با یکدیگر تعارض کردند روایاتی داریم دال بر اینکه مجتهد در اخذ به احدهما مخیّر است.
در اینجا قائل به تخییر می شود للروایات الواردة مانند : َ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ قُلْتُ لَهُ تَجِيئُنَا الْأَحَادِيثُ عَنْكُمْ مُخْتَلِفَةً فَقَالَ مَا جَاءَكَ عَنَّا فَقِسْ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَحَادِيثِنَا فَإِنْ كَانَ يُشْبِهُهُمَا فَهُوَ مِنَّا وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ يُشْبِهُهُمَا فَلَيْسَ مِنَّا قُلْتُ يَجِيئُنَا الرَّجُلَانِ وَ كِلَاهُمَا ثِقَةٌ بِحَدِيثَيْنِ مُخْتَلِفَيْنِ وَ لَا نَعْلَمُ أَيُّهُمَا الْحَقُّ قَالَ فَإِذَا لَمْ تَعْلَمْ فَمُوَسَّعٌ عَلَيْكَ بِأَيِّهِمَا أَخَذْتَ ........
🔶تخییر بدوی و استمراری
اگر دو خبر متعارض متکافئ از امام علیه السلام صادر شد تخییر بدوی فقط جایز است نه استمراری زیرا همانطور که مخالفت با علم اجمالی دفعتا قبیح است تدریجا هم قبیح است .
2️⃣ توقف: روایات توقف
روایاتی از امام صادر شده که امر به توقف عند التعارض کرده اند مانند عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ اخْتَلَفَ عَلَيْهِ رَجُلَانِ مِنْ أَهْلِ دِينِهِ فِي أَمْرٍ كِلَاهُمَا يَرْوِيهِ أَحَدُهُمَا يَأْمُرُ بِأَخْذِهِ وَ الْآخَرُ يَنْهَاهُ عَنْهُ كَيْفَ يَصْنَعُ فَقَالَ يُرْجِئُهُ حَتَّى يَلْقَى مَنْ يُخْبِرُهُ فَهُوَ فِي سَعَةٍ حَتَّى يَلْقَاهُ.... این روایات با روایات آمره بالتخییر چگونه قابل جمع است؟
در جواب می گوییم که این روایات جایی را می گویند که امکان سوال از امام یا رسیدن به جواب امام وجود داشته باشد لذا روایات آمره به توقف ناظر به متمکنین از سوال کردن است و روایات تخییر مربوط به غیر متمکنین است.
3️⃣هر کدام مطابق با احتیاط است اخذ کند: به این بیان که از این دو خبر هر کدام مطابق با احتیاط است باید اخذ بشود مثلاً دو روایت داریم که یک روایت دلالت بر یک حکم و روایت دیگر دلالت بر حکم دیگری دارد. در این صورت باید ببینیم هر کدام مطابق با احتیاط است مطابق آن عمل کنیم.
4️⃣عمل بر طبق احتیاط: به این بیان که عمل به احتیاط کنیم ولو کان الاحتیاط مخالفاً لکلیهما؛ مثلاً اگر هر کدام از این دو خبر متضمن حکمی هستند نباید کاری به آنها داشته باشیم بلکه باید ببینیم در آن حکم و عمل مقتضای احتیاط چیست ولو مقتضای احتیاط با هیچ کدام از این دو خبر موافقت نداشته باشد.
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
161متعارضان متکافئان.mp3
16.09M
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_شست_و_یک
#تعادل_و_تراجیح
#تعارض_مستقر
#قاعده_ثانویه #احتیاط #تخییر #توقف
1️⃣تخییر
🔶تخییر بدوی و استمراری
2️⃣ توقف: روایات توقف
3️⃣هر کدام مطابق با احتیاط است اخذ کند
4️⃣عمل بر طبق احتیاط
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯