eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2.1هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 🌹 ✅طرح بحث مشتق 🔷مقدمه: 🔸مقصود از مشتق وتفاوت اصولی و ادبی 🔹 اصطلاح اديبان لفظى که از لفظ ديگر گرفته شده مانند ضارب و ضرب 🔹اما مشتق اصولى دو شرط دارد: 1⃣ بر ذات جارى مى شود ; يعنى ذات به آن متلبس و متصف مى شود. 2⃣از اوصاف ذاتى شى (مثل فصل و نوع ) يا از صفاتى که عارض لازم(زوجیت برای دو) ذات هستند نيست. یعنی با زوالش ذات زائل نمی شود.❌ 🔷مقصود از تلبس به مبداء: عارض شدن وصف بر موصوف 🔷مبداء: مصدر و ریشه وصف ⭕️کلاس_مجازی اصول فقه و حقوق کاربردی. 👇👇 🌷@usolefegh 🎵فایل صوتی 👇👇
: 📔درکتاب آیت الله سبحانی(ایده الله) 🖊اتّفقت کلمتهم علی أنّ المشتق حقیقة فی المتلبّس بالمبدأ فی الحال 🔅 🔅و مجاز فیما یتلبّس به فی المستقبل و ♨️ اختلفوا فیما انقضی عنه التلبّس، ⭕️ مثلاً إذا ورد النهی عن التوضؤ بالماء المسخّن بالشمس، 1⃣فتارة یکون الماء موصوفاً بالمبدأ بالفعل و 2⃣ أُخری یکون موصوفاً به فی المستقبل و 3⃣ ثالثة کان موصوفاً به لکنّه زال و برد الماء،♨️محل بحث♨️ 🔹 فإطلاق المشتق علی الأوّل حقیقة 🔸و دلیل الکراهة شامل له، ✅ 🔹کما أنّ إطلاقه علی الثانی مجاز لا یشمله دلیلها و❌ 🔸أمّا الثالث فکونه حقیقة أو مجازاً و بالتالی شمول دلیلها له و عدمه مبنی علی تحدید مفهوم المشتق،🔸 ♨️محل بحث♨️ ⭕️فلو قلنا بأنّه موضوع للمتلبّس بالمبدأ فی الحال یکون الإطلاق مجازیاً و الدلیل غیر شامل له، 🔴و لو قلنا بأنّه موضوع لما تلبّس به و لو آناً ما فیکون الإطلاق حقیقیاً و الدلیل شاملاً له. ⭕️و المشهور انّه موضوع للمتلبس بالفعل.✅ 🎵🎵فایل صوتی در ادامه👇👇👇
1.57M
#جلسه_بیست_و_چهارم #محل_بحث_مشتق ⏰مدت زمان: ۱۱:۰۰دقیقه
🌸 👈باتوجه به اینکه بحث مشتق در نحو و صرف مطرح شده است آیا بحث مشتق اصولی هست یا نه؟❓ ✅پاسخ استاد: ⭕️دو ضابطه مسئله اصولى بودن 1⃣اولاً: بحث از دليليت يكى از ادله فقه باشد كه دليل لفظى مهمترين دليل فقهى است. 2⃣و ثانياً: بحث خاص به يك ماده و لفظ در باب خاصى از ابواب فقه نباشد 🔆مثل كلمه صعيد كه تنها در بحث تيمم وسجود كتاب الصلاة قابل استفاده است 🔅 بلكه بحث عام باشد ودر همه ابواب فقه جاری باشد. 🔰و اين دو شرط در مشتق موجود است 1⃣ زيرا هم بحث از حدود دلالت لفظ مشتق است كه مشتق آيا دلالت بر خصوص متلبس به مبدأ دارد يا بر اعم از آن و منقضى دلالت مى كند 2⃣ و هم اينكه مشتق مخصوص باب خاصى نبوده و در همه ابواب فقهى، 🔆اسماء مشتقه موضوع يا متعلق يا قيد احكام قرار مى گيرد 🔅و بر اساس مدلول آن، احكام و حدود آنها استنباط مى گردد. ⭕️کلاس_مجازی اصول فقه و حقوق کاربردی. 👇👇 🌷@usolefgh
🌹تشکر از دوستانی که سوالاتشون رو میپرسند. 👈هدف ما هم همینه، که شما بتونید اصول رو با زبان ساده اما به صورت عمیق بخونید. 💐موفقیت طلاب و دانشجویان عزیز آروزی ماست. ⁉️شما هم سوالات خود را بپرسید👇👇 🆔https://eitaa.com/Rahmani_m_h
🔅نحوه تلبس مشتقات به مبدا . 1⃣ مبادی صناعی (حرفه ای) 2⃣ مبادی ملکه ای 3⃣ مبادی شانی (بالقوة) 4⃣مبادی فعلی ⭕️کلاس_مجازی اصول فقه و حقوق کاربردی. 👇👇 🌷@usolefegh
🌹 1⃣مبادى صناعى از اقسام مبادى بوده و در جاهايى است که مبدأ مشتق از نوع باشد , مانند ⏪ نجارى و نساجى , يعنى ذاتِ متلبس به صنعت نجارى و نساجى . در مبادى صناعى تا وقتى که شخص مشغول به اين صناعت خاص است , تلبس به مبدأ صادق است 🔅 و در صورت ترک آن حرفه و اعراض از آن , تلبس , نيز مى گردد لذا و لو نجار خواب باشد 🔅 اما باز اطلاق نجار بر او می شود چون هنوز از این حرفه اش نکرده است. ⭕️کلاس_مجازی اصول فقه و حقوق کاربردی. 👇👇 🌷@usolefegh 🎵فایل صوتی👇👇
430.3K
#جلسه_بیست_و_پنجم #مبادی_صناعی ⏰مدت: 3:00دقیقه
🌹 2⃣مبادى اى از اقسام مبادى مشتقات است و در جاهايى است که مبدأ مشتق از نوع ملکات نفسانى باشد , 🔅مانند ملکه اجتهاد و طبابت، بر خلاف حالات نفسانى که زودگذر مى باشند . در مبادى ملکه اى تا زمانى که ملکه نفسانى در شخص وجود دارد , تلبس آن فعلى است , 🔅بنابراين , تا وقتى ملکه اجتهاد در شخص وجود دارد , تلبس او به مبدأ اجتهاد بالفعل است 👈و لو اين که در عمل , اجتهادى انجام ندهد .❌ ⭕️کلاس_مجازی اصول فقه و حقوق کاربردی. 👇👇 🌷@usolefegh 🎵فایل صوتی 👇👇