eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
1.1هزار دنبال‌کننده
562 عکس
187 ویدیو
56 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است. @Taha_121
مشاهده در ایتا
دانلود
مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا ج۳.mp3
27.84M
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔹جلسه سوم: روز سوم محرم ۱۹ تیر ۱۴۰۳ 🔸تهران، نارمک، هیأت محبین الرضا علیه السلام (دبیرستان کمال) ۴۶ دقیق 🔹محورهای بحث ۱. معیت و همراهی با حضرت سیدالشهدا رمز سعادت انسان است ۲. پیروی از سبک زندگی و ممات اهلبیت علیهم السلام موجب کرامت و بزرگی انسان است ۳. کرامت در مکتب اهلبیت با مسئولیت پیوند معنایی دارد. ۴. هرچقدر مسئولیت انسان بیشتر شود کرامت و عظمت او بیشتر می‌شود ۵. فعلیت کرامت فردی و بزرگی اجتماعی در گرو فرهنگ شدن مسئولیت باوری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. ۶. سوره انسان، شناسنامه انسان است و در آن بنیان‌های انسان شناختی مسئولیت‌مندی انسان را تبیین شده است. ۷. انسان تنها موجودی است که نحوه بودن و ساختن خودش را خودش تعین می‌کند. ۸. در فرهنگ قرآن مؤمنین دو گونه‌اند: ۱. مسئولیت گریر(قاعدین)، ۲. مسئولیت پذیر(مجاهدین). ۹. در صحنه‌ی عاشورا، سلیمان بن صرد خزایی نماد دسته اول و حبیب بن مظاهر نماد دسته دوم است. https://eitaa.com/usul121/1489
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی تهران، نارمک، هیأت محبین الرضا علیه السلام (دبیرستان کمال) 🔹خلاصه جلسه سوم: زیارت عاشورا به ما این درس را می‌دهد که معیت و همراهی با حضرت سیدالشهدا رمز سعادت انسان است. همراهی با رسول اکرم و خاندان ایشان و پیروی از سبک زندگی و ممات اهلبیت علیهم السلام موجب کرامت و بزرگی انسان می‌شود. چرا که ایشان خاندان کرامت هستند و از هرگونه پلیدی و پلشتی و ذلت دور هستند. همچنان که امام حسین در همه‌ی صحنه های عاشورا با کرامت و عزت ورود پیدا کرده است. «کرامت» در مکتب اهلبیت با مسئولیت پیوند معنایی دارد. هرچقدر مسئولیت انسان بیشتر شود کرامت و عظمت او بیشتر می‌شود. هر چقدر کرامت انسان بیشتر شود زیر بار مسئولیت‌های بزرگ می‌رود. بنابراین فعلیت کرامت فردی و بزرگی و پیشرفت اجتماعی در گرو فرهنگ شدن مسئولیت باوری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در عرصه عمومی است. قرآن کریم در سور و آیات متعددی بر مسئول بودن اشاره دارد. یکی از این سور، سوره انسان یا سوره دهر است که در وصف اهلبیت نازل شده است. سوره انسان، شناسنامه انسان است و در آن بنیان‌های انسان شناختی مسئولیت‌مندی انسان را تبیین شده است. براساس منطق قرآن کریم انسان تنها موجودی است که نحوه بودن و ساختن خودش را خودش تعین می‌کند. براین اساس همه‌ی خوبی‌ها، پیشرفت‌های انسان به اراده و تلاش مسئولانه‌ی خود اوست و تمام فسادها و عقب‌ماندگی ها و سقوط های فردی و فسادهای اجتماعی بواسطه اعمال و رفتارهای خود اوست. در فرهنگ قرآن مؤمنین دو گونه‌اند: ۱. مسئولیت گریز(قاعدین)، ۲. مسئولیت پذیر(مجاهدین). در صحنه‌ی عاشورا، سلیمان بن صرد خزایی نماد دسته اول و حبیب بن مظاهر نماد دسته دوم است. https://eitaa.com/usul121/1490
مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا ج۴.mp3
22.76M
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔹جلسه چهارم: روز چهارم محرم ۲۰ تیر ۱۴۰۳ 🔸تهران، نارمک، هیأت محبین الرضا علیه السلام (دبیرستان کمال) ۳۷ دقیقه 🔹محورهای بحث ۱. حقیقت انسان با مسئولیت گره خورده است. ۲. رمز موفقیت پیامبر اسلام در تغییر جامعه، فرهنگ شدن مسئولیت در میان مسلمانان صدر اسلام بود. ۳. مشکل افول تمدن اسلامی «گریز از ایمان» و «گزیر از عمل» بود. ۴. تغییر معنای ایمان توسط معاویه ضربه بزرگی به پیشرفت جامعه اسلامی بود. معاویه با تقویت جریان مرجئه، رابطه «ایمان» با «عقلانیت» و «مسئولیت» را قطع کرد. ۵. ایمان در فرهنگ اسلامی و مکتب اهلبیت بر سه عنصر ۱. گروش قلبی، ۲. عقلانیت و آگاهی و ۳. پذیرش تعهد و مسئولیت استوار است. ۶. بررسی جایگاه عقل در ایمان اسلامی. https://eitaa.com/usul121/1491
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی هیأت محبین الرضا (علیه السلام) 🔹خلاصه جلسه چهارم: «رابطه مسئولیت و ایمان» کرامت و حقیقت انسان با مسئولیت باوری و مسئولیت پذیری گره خورده است. لذا شرط ماتقدم پیشرفت تبدیل مسئولیت به یک باور و گرایش عمومی (فرهنگ) است. براین اساس رمز موفقیت پیامبر اسلام در تغییر جامعه، فرهنگ شدن مسئولیت در میان مسلمانان صدر اسلام بود. در مقابل مشکل افول تمدن اسلامی «گریز از ایمان» و «گزیر از عمل» بود. همچنان که استاد مطهری به آن پرداخته است. گریز از ایمان محصول عوامل متعددی است که از آن جمله، تغییر معنای ایمان توسط معاویه بود این تغییر معنایی ایمان ضربه بزرگی به پیشرفت جامعه اسلامی بود. معاویه با تقویت جریان مرجئه، رابطه میان ایمان با عقلانیت و مسئولیت را قطع کرد. اما در مقابل ، «ایمان» در فرهنگ اسلامی و مکتب اهلبیت علیهم السلام بر سه عنصر ۱. گروش و گرایش قلبی، ۲. عقلانیت و آگاهی و ۳. پذیرش تعهد و مسئولیت استوار است. ایمان موجب امنیت روانی و طمأنیه وجودی انسان می‌شود و پشتوانه‌ای محکم برای زندگی انسان در همه‌ی عرصه‌های مختلف زندگی است. بدون ایمان به یک مکتب و با دین، سرگردانی و تحیر و نهیلیسم بر انسان حاکم می‌شود. ایمان یک عقد قلبی و پیوند وجودی با امر قدسی و حقیقت متعالی است که برآمده از عقلانیت و بصیرت و آگاهی است. والا از حقیقت تهی و به جهالت و تحجر و تعصب تبدیل می‌شود. این است مرز ایمان و نفاق. ایمان آگاهانه و عقلانی به پذیرش تعهدها و مسئولیت‌های متناسب منتهی می‌شود. https://eitaa.com/usul121/1492
مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا ج۵.mp3
24.34M
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔹جلسه پنجم: روز پنجم محرم ۲۱ تیر ۱۴۰۳ 🔸تهران، نارمک، هیأت محبین الرضا علیه السلام (دبیرستان کمال) ۳۸ دقیقه 🔹محورهای بحث ۱. رابطه متقابل کرامت و مسئولیت ۲. حضرت یوسف نماد مسئولیت پذیری ۳. حضرت قاسم و آمادگی برای مسئولیت بزرگ ۴. لزوم آموزش مسئولیت اجتماعی در سن ۱۳ سالگی ۵. لازمه ایمان عقلانی پذیرش تعهدها و مسئولیت‌های متنوع است. ۶. بزرگترین جنایت معاویه ، استخفاف فکری و تغییر معنای ایمان واقعی است. ۷. ایمان واقعی بر سه رکن ۱. محبت، ۲. عقلانیت و ۳. مسئولیت استوار است. ۸. مسئولیت ها و تعهدات ایمان دینی دارای سه ویژگی است: ۱. همگانی ۲. همیشگی و ۳. همه جایی. ۹. آیه ۸۲ و ۸۳ سوره بقره مجموعه‌ای مسئولیت‌های انسان مومن را بیان کرده است ۱۰. شریح قاضی نمونه‌ی مسئولیت گریزی است ۱۱. حجر بن عدی، هانی بن عروه و میثم تمار الگوهای مسئولیت‌پذیری است. https://eitaa.com/usul121/1493
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی هیأت محبین الرضا علیه السلام 🔹خلاصه جلسه پنجم: در فرهنگ اسلامی میان کرامت انسان و مسئولیت پذیری او رابطه متقابل وجود دارد. هرچقدر انسان زیر بار مسئولیت‌های بزرگتر برود از کرامت بیشتری برخوردار می‌شود. حضرت یوسف نماد مسئولیت پذیری است چرا که بعد از همه ظلم‌هایی به او و گرفتن جایگاه برجسته از پادشاه مصر، با مخالفان دشمنی نکرد بلکه زیر بار مسئولیت بزرگ رفت. همچنین حضرت قاسم در شب عاشورا آمادگی خود را برای مسئولیت بزرگ اعلام کرد. در تعلیم و تربیت اسلامی اثبات شده است که آموزش مسئولیت اجتماعی در سن ۱۳ سالگی است. لازمه ایمان عقلانی، پذیرش تعهدها و مسئولیت‌های متنوع است. بزرگترین جنایت معاویه ، استخفاف فکری و تغییر معنای ایمان واقعی است. در مکتب اهلبیت ایمان واقعی بر سه رکن ۱. محبت، ۲. عقلانیت و ۳. مسئولیت استوار است. مسئولیت ها و تعهدات ایمان دینی دارای سه ویژگی است: ۱. همگانی ۲. همیشگی و ۳. همه جایی. در آیه ۸۲ و ۸۳ سوره بقره مجموعه‌ای مسئولیت‌های انسان مومن را بیان کرده است شریح قاضی نمونه‌ی مسئولیت گریزی است. حجر بن عدی، هانی بن عروه و میثم تمار الگوهای مسئولیت‌پذیری است. https://eitaa.com/usul121/1494
مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا ج۶.mp3
30.16M
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔹جلسه ششم: روز ششم محرم ۲۱ تیر ۱۴۰۳ 🔸تهران، نارمک، هیأت محبین الرضا علیه السلام (دبیرستان کمال) ۴۸ دقیقه 🔹محورهای بحث ۱. مجالس اهلبیت (علیهم السلام) رشد کرامت و بزرگی انسان است. لذا لازم است تا کرامت همه میهمانان اهلبیت حفظ شود. ۲. اولین کرامت و مسئولیت انسان، توحید و عبودیت خداوند متعال است و عبودیت خداوند یعنی نفی عبودیت غیر خدا. ۳. عبودیت خداوند، مسئولیت انسان در برابر خود انسان است. ۴. دومین مسئولیت انسان، احسان به پدر و مادر است. ۵. سومین مسئولیت انسان، احسان به خانواده و ارحام است. ۶. چهارمین مسئولیت انسان، احسان به ایتام است. ۷. پنجمین مسئولیت انسان، احسان به مساکین است. ۸. احسان، نیکی کردن آگاهانه و کامل بدون اجر و مزد و‌ جبران است. ۹. نقش زنان مسئول در واقعه عاشورا، همسر حبیب بن مظاهر، همسر زهیر بن قین، مادر وهب، حضرت زینب. ۱۰. جایگاه و شخصیت رباب در نزد امام حسین علیه السلام. https://eitaa.com/usul121/1495
عقلانیت انقلاب اسلامی
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔹جلسه ششم: روز ششم محرم ۲
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی هیأت محبین الرضا علیه السلام 🔹خلاصه جلسه ششم: مجالس اهلبیت (علیهم السلام) رشد کرامت و بزرگی انسان است. لذا لازم است تا کرامت همه میهمانان اهلبیت حفظ شود. در آیات ۸۲ تا ۸۴ سوره بقره مجموعه‌ای از مسئولیت‌های انسان را بیان کرده است. براساس این آیه اولین کرامت و مسئولیت انسان، توحید و عبودیت خداوند متعال است و عبودیت خداوند یعنی نفی عبودیت غیر خدا. در حقیقت عبودیت خداوند، مسئولیت انسان در برابر خود انسان است. نه اینکه بیرون از حقیقت انسان باشد چرا که حقیقت انسان با خداوند متعال گره خورد است و میل به کمال مطلق و زیبایی مطلق در فطرت او سرشته شده است. دومین مسئولیت انسان، احسان به پدر و مادر است. احسان، نیکی کردن آگاهانه و کامل بدون اجر و مزد و‌ جبران است. در مکتب اهلبیت سلام الله علیهم، جایگاه پدر و مادر بسیار مهم و محوری است و احترام به آنها موجب نورانیت و سعادت انسان می‌شود همانگونه که اویس قرن صاحب نور و عاقبت بخیر شد. سومین مسئولیت انسان، احسان به خانواده و ارحام است. چهارمین مسئولیت انسان، احسان به ایتام است. پنجمین مسئولیت انسان، احسان به مساکین است. نقش زنان مسئول در واقعه عاشورا، همسر حبیب بن مظاهر، همسر زهیر بن قین، مادر وهب، حضرت زینب. جایگاه و شخصیت رباب در نزد امام حسین علیه السلام. https://eitaa.com/usul121/1496
مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا ج۷.mp3
23.44M
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔹جلسه هفتم: روز هفتم محرم ۲۲ تیر ۱۴۰۳ 🔸تهران، نارمک، هیأت محبین الرضا علیه السلام (دبیرستان کمال) ۳۷ دقیقه 🔹محورهای بحث مستند‌های روایی مباحث مرتبط با کرامت انسان و مسئولیت‌های انسان 🔹آثار كرامة النفس الإمام علي (عليه السلام): من كرمت عليه نفسه لم يهنها بالمعصية - عنه (عليه السلام): من كرمت عليه نفسه هانت عليه شهوته - عنه (عليه السلام): من كرمت نفسه صغرت الدنيا في عينه - عنه (عليه السلام): من كرمت نفسه قل شقاقه وخلافه - عنه (عليه السلام): النفس الكريمة لا تؤثر فيها النكبات - عنه (عليه السلام): النفس الشريفة لا يثقل عليها المؤنات - عنه (عليه السلام): أَكْرِمْ نَفْسَكَ عَنْ كُلِّ دَنِيَّةٍ وَ إِنْ سَاقَتْكَ إِلَى الرَّغَائِبِ فَإِنَّكَ لَنْ تَعْتَاضَ بِمَا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِكَ عِوَضاً وَ لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُرّاً https://eitaa.com/usul121/1497
مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا ج۸.mp3
20.14M
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔹جلسه هشتم: روز هشتم محرم و شب تاسوعا ۲۴ تیر ۱۴۰۳ 🔸تهران، نارمک، هیأت محبین الرضا علیه السلام (دبیرستان کمال) ۳۲ دقیقه 🔹محورهای بحث ۱. دنیا تجارت خانه است که برخی در آن سود می‌کنند و برخی خسران و‌ ضرر؛ ۲. از ریشه‌های مهم بحران دنیای مدرن، بازاری شدن و ابزاری شدن همه‌ی سرمایه‌های انسان است. ۳. در مکتب قرآن و اهلبیت، سرمایه‌های انسان دو گونه است: ۱. ابزاری و قابل قیمت‌گذاری و معاوضه، ۲. اصالی و دارای شرافت ذاتی. ۴. کوفیان و شامیان در عاسورا، همه‌ی سرمایه‌های ذاتی خود را ابزاری دیدند و با آنها معامله‌ی پر ضرر کردند مثل عمر بن سعد. ۵. در منطق امام حسین برخی از سرمایه‌های انسان شرافت ذاتی دارند و قابل قیمت گذاری نیست و با هیچ چیزی قابل معاوضه نیست. مهمترین آنها عبارت است از: ۱. انسانیت انسان، ٢. عزت و کرامت انسان، ۳. آبروی انسان، ۴. آرمانها و ارزشهای متعالی و جاودانه مثل دین، محبت اهلبیت و برائت از دشمنان اهلبیت، ۵. خدمت به انسانها و مسئولیت در برابر جامعه اسلامی. ۶. اما جان آدمی از جمله سرمایه‌های ابزاری است و قابل معاوضه با ارزش‌های بالاتر است. همانگونه که قرآن در سوره صف آبه ۱۰ و ۱۱ می‌فرماید تجارت پر سود و بدون ضرر ایمان و جهاد با اموال و جانهاست. ۷. قمر منیر بنی هاشم (سلام الله علیه) نمونه عالی از یک انسان مسئولیت مدار است که جان خود را در راه خدا و امام حسین داد و عالی‌ترین مقامات و منازل را به دست آورد. https://eitaa.com/usul121/1498
مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا ج٩.mp3
18.11M
📌مسئولیت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا 🎙سخنران: حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔹جلسه نهم: شب عاشورا ۲۵ تیر ۱۴۰۳ 🔸تهران، نارمک، هیأت محبین الرضا علیه السلام (دبیرستان کمال) ۳۰ دقیقه 🔹محورهای بحث ۱. پیش نیاز شناخت کرامت و شرافت انسان و درک اهمیت مسئولیت انسان، شناخت حقیقت و ماهیت دنیا و عظمت آخرت است. ۲. ریشه‌ی ظلم‌ها و پلیدی‌ها نشناختن کوچکی دنیا و حب دنیاست. ۳. امام حسین در روز و شب عاشورا به تشریح حقیقت دنیا و عظمت آخرت پرداختند. https://eitaa.com/usul121/1499