فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 توضیح علامه مصباح در مورد افتادن به پای مقام معظم رهبری
🔹حضور رهبری در منزل علامه مصباح و ارادت مثال زدنی علامه به ایشان
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
مقام معظم رهبری:
«بنده نزدیک به 40 سال است که جناب آقای مصباح را میشناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحبنظر در مسائل اساسی اسلام ارادت قلبی دارم. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما، این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیمالقدر، خلأ آن عزیزان را در زمان ما پر میکند. ۱۳۷۸/۰۶/۱۳».
⚫️«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»
◼️«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»◼️
👌عنوان ۱۱۷ اثر و کتاب از علامه آیتالله مصباح یزدی:
۱_اخلاق در قرآن (۳ جلد)
۲_ آذرخشی دیگر از آسمان کربلا
۳_ آزادی؛ ناگفتهها و نکتهها
۴_ اصلاحات، ریشهها و تیشهها
۵_ آفتاب ولایت
۶_ آموزش عقاید (۳ جلد)
۷_ آموزش فلسفه (۲ جلد)
۸_ آیین پرواز
۹_ اخلاق اسلامی
۱۰_ انسانشناسی در قرآن
۱۱_ انقلاب اسلامی و ریشههای آن
۱۲_ انقلاب اسلامی، جهشی در تحولات سیاسی تاریخ
۱۳_ ایدئولوژی تطبیقی
۱۴_ بزرگترین فریضه
۱۵_ بهترینها و بدترینها از دیدگاه نهجالبلاغه
۱۶_به پیشواز خورشید غرب
۱۷_ به سوی او
۱۸_ به سوی تو
۱۹_ به سوی خودسازی
۲۰_ پاسخهای استاد به جوانان پرسشگر
۲۱_ پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک (۶ جلد)
۲۲_ پرتوی از امامت و ولایت در قرآن کریم
۲۳_ پرسشها و پاسخها (۵ جلد)
۲۴_ پندهای امام صادق(علیهالسلام) به رهجویان صادق
۲۵_ پندهای الهی
۲۶_ پند جاوید (۲جلد)
۲۷_ پیام مولا از بستر شهادت
۲۸_ پیشنیازهای مدیریت اسلامی
۲۹_ تعدد قرائتها
۳۰_ تعلیقةٌ علی نهایة الحکمه
۳۲_ تماشای فرزانگی و فروزندگی
۳۳_ تهاجم فرهنگی
۳۴_ توحید در نظام عقیدتی اسلام
۳۵_ انقلاب اسلامی، جهشی در فرایند تحولات بینالملل
۳۶_ جامعه و تاریخ در قرآن
۳۷_ جامعیت قرآن
۳۸_ جامی از زلال کوثر(شخصیت حضرت فاطمه زهرا)
۳۹_جانها فدای دین
۴۰_ جرعهای از دریای راز
۴۱_ جنگ و جهاد در قرآن (۲ جلد)
۴۲_ جهانشناسی در قرآن
۴۳_ جوانان و مشکلات فکری
۴۴_ چکیدهٔ چند بحث فلسفی
۴۵_ چکیدهای از اندیشههای بنیادین اسلامی
۴۶_ حکیمانهترین حکومت: کاوشی در نظریه ولایت فقیه
۴۷_ حقوق و سیاست در قرآن
۴۸_ خداشناسی در قرآن
۴۹_ خودشناسی برای خودسازی
۵۰ _ در پرتو آذرخش
۵۱_ در پرتو ولایت
۵۲_ در جستجوی عرفان اسلامی
۵۳_ دروس فلسفه
۵۴_ دروس فلسفه اخلاق
۵۵_ دین و آزادی
۵۶_ رابطه علم و دین
۵۷_ راهشناسی در قرآن
۵۸_ راهنماشناسی در قرآن
۵۹_ راهیان کوی دوست
۶۰_ رساترین دادخواهی و روشنگری (شرح خطبه فدکیه) (۲ جلد)
۶۱_رستگاران
۶۲_ رهتوشه (۲ جلد)
۶۳_ زن، نیمی از پیکر اجتماع
۶۴_ زینهار از تکبر!
۶۵_ سجادههای سلوک (۲ جلد)
۶۶_ سفر به سرزمین هزار آیین
۶۷_ سیری در ساحل
۶۸_ سیمای پیامبر اعظم(ص) در آینه نهجالبلاغه
۶۹_ سیمای سرافرازان (۲ جلد)
۷۰_؛سلسه مباحث اسلام، سیاست و حکومت
۷۱_ شرح الهیات شفاء (۵ جلد)
۷۲_ شرح برهان شفاء (۴ جلد)
۷۳_ شرح جلد اول اسفار اربعه (۲ جلد)
۷۴_شرح جلد سوم اسفار اربعه (۱ جلد)
۷۵_ شرح جلد هشتم اسفار اربعه (۲ جلد)
۷۶_ شرح نهایةالحکمه (۲ جلد)
۷۷_ عبرتهای خرداد
۷۸_ فلسفه اخلاق
۷۹_قرآن در آینه نهجالبلاغه
۸۰_ قرآنشناسی (۲ جلد)
۸۱_ فلمرو دین
۸۲_ کاوشها و چالشها (۲ جلد)
۸۳_ مباحثی پیرامون حوزه
۸۴_معرفتشناسی انتقادی
۸۵_ نظریه حقوقی اسلام (۲ جلد)
۸۶_ نظریه سیاسی اسلام (۲ جلد)
۸۷_ نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه
۸۸_ گفتمان روشنگر
نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم
۸۹_ نقش تقلید در زندگی انسان
۹۰_ یاد او (ذکر و ذاکران در کلام امیر مؤمنان)
۹۱_ مباحثی پیرامون عرفان
یاد تو
۹۲_ نجوای عاشقانه
۹۳_ شکوه نجوا
۹۴_ صهبای حضور
۹۵_طوفان فتنه و کشتی بصیرت
۹۶_عبرتهای خرداد
۹۷_ عروج تا بینهایت
۹۸_ فلسفه اخلاق
۹۹_ قرآن در آیینه نهجالبلاغه
۱۰۰_ قرآنشناسی (معارف قرآن ۶)
۱۰۱_ قرآنشناسی جلد (۲ جلد)
۱۰۲_ کاوشها و چالشها (۲ جلد)
۱۰۳_ کلمة حول فلسفة الاخلاق
۱۰۴_کیهانشناسی (معارف قرآن۲)
۱۰۵_ گفتمان روشنگر دربارهاندیشههای بنیادین
۱۰۶_ لقای الهی
۱۰۷_ مباحثی درباره حوزه
۱۰۸_ مباحثی پیرامون مسایل اعتقادی و اخلاقی
۱۰۹_ نظریه حقوقی اسلام (۲ جلد)
۱۱۰_ نظریه سیاسی اسلام (۲ جلد)
۱۱۱_ نقد و بررسی مکاتب اخلاقی
۱۱۲_ نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم
۱۱۳_ نقش تقلید در زندگی انسان
۱۱۴_ نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه
۱۱۶_ نگاهی گذرا به بسیج و بسیجی
۱۱۷_نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام
واقعا توفیق می خواهد.
خدایش بیامرزد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادب و تواضع حکیم قرآنی و فقیه انقلابی حضرت آیت الله مصباح یزدی در محضر فقیه متضلع حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی
base.apk
31.16M
#نرم_افزار مجموعه کتب #آیت_الله_مصباح_یزدی(ره)
📚 نرم افزار اندروید مجموعه آثار گفتاری و نوشتاری حضرت آیت الله مصباح یزدی
💥بسیار قابل استفاده💥
✍پیام حضرت استاد مبلغی حفظه الله
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت فقیه و حکیم مجاهد، مفسر و متکلم اندیشمند، استاد پرسابقه و پرآوازه حوزه علمیه قم حضرت آیتالله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی قدس سره موجب تاسف و تاثر فراوان گردید. این دانشمند فقید، فلسفه اخلاق تطبیقی را در حوزه علمیه قم بنیان نهاد و نظریه مهم و ویژهای را در زمینه فلسفه اخلاق براساس مبانی کلامی و آموزههای دینی ارائه کرد.
علامه مصباح یزدی پیرو مکتب فلسفی ملاصدرا بود و توانست تقریرها و تفسیرهای جدید، روشن و شفافی از اندیشههای ملاصدرا، به ویژه نسبت به مسائل فکری - فلسفی دشوار ارائه کند و آن اندیشهها را با بیان جالب و علمی در دسترس حوزههای علمیه قرار دهد. وی در زمینه تفسیر قرآن روشی ویژه داشت که در صورت پیگیری و اتباع، امکان میدهد تا نکته سنجیهای دقیق صورت گیرد، و باید اعتراف کرد که واقعیت و ابعاد روش و اندیشههای زیبای تفسیری این علامه راحل به خوبی در حوزههای علمیه منعکس نشده است و ضرورت دارد که مکتب تفسیری ایشان بازشناسی و بازتعریف گردد.
او دانشمندی از نسل اول اساتید تحولگرا در حوزه است که نقشی مؤثر در این میدان از حیث فکری، تربیتی، مدیریتی و تاسیس رشتهای برجای نهاد. او مرید حضرت امام و یار دیرین، مخلص و باوفای مقام معظم رهبری بود و از تایید و تاکید نسبت به رهبری و تبعیت از ایشان در فضا و مراحل انقلاب، لحظهای فروگذاری نمیکرد و از این حیث، شاخص، برجسته و جدی بود. او در پارسایی و بی ریایی و اهتمام به شعائر دینی زبانزد بود. فروتنی همراه با وزانت از خصایص بارز اخلاقی این استاد بزرگ حوزه بود و اگرچه خود از اساتید بزرگ و پرسابقه حوزه علمیه به حساب میآمد، اما نسبت به بزرگان حوزه علمیه قم احترامی ویژه و برخاسته از فروتنی زیاد ابراز میداشت.
ارتحال این عالم ربانی ( که برای حوزه علمیه فقدان و خسارتی برجسته است) را به مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، حوزههای علمیه، فرزندان و سایر بازماندگان و شاگردان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 تواضع حیرتانگیز آیتالله مصباح یزدی(ره) نسبت به استاد شهید مطهری
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار برای اولین بار
بازخوانی موضع رهبر انقلاب درباره جناح چپ در اوج فتنه ۸۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش همراه در موفقیت
هدایت شده از
روح توحید .ppt
9.1M
نسخه اول : پاور پوینت آموزشی و کامل کتاب <روح توحید نفی عبودیت غیر خدا> اثر آیت الله العظمی خامنه ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اربعین شهادت دانشمند بزرگ و فخر ایران
شهید دکتر محسن فخری زاده
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴کرامتهاي آيتالله مصباح: قسمت دوم
🖊احمدحسين شريفي
🔸اين روزها عدهاي از دوستان مخلص و باصفاي آيتالله مصباح، در رسانة ملي به نقل پارهاي از کرامتهاي آيتالله مصباح پرداختند که آري ايشان از زمان مرگ خود و وضعيت بعد از مرگشان مطلع بودهاند و همچنين بعد از مرگ چشمان خود را براي غسالشان باز کردهاند. ليبرالهاي بيچاره، اين سخنان را بهانهاي تازه براي تخريب چهرة تابناک آيتالله مصباح يافتند و بياعتقادي خود به عالم معنا و ملکوت و قدرت روحي مردان الهي را به اين بهانه برملا کردند. و ناخواسته آن نگاه عميق آيتالله مصباح درباره غربزدهگاني که اسلامستيزي خود را پنهان ميکردند، تأييد کردند.
🔸بنده به آن دوستان پاکنيت و به این دشمنان خفاشصفت آيتالله مصباح عرض ميکنم اينها که چيزي نيست؛ چنين مسائلي درباره بسياري از افراد عادي هم فراوان نقل و تجربه شده است.
🔸کرامت بزرگ آيتالله مصباح اين بود که آنچه ديگران در آيينه نميديدند، در خشت خام ميديد. ايشان پيش از انقلاب، انحطاط انديشهاي و عملي برخي از انقلابيان بزرگ را پيشبيني کرد. (انقلابياني که حتي خودشان را پدرخوانده انقلاب ميدانستند و حتی ابراز میکردند آنها بودند که امام را براي تسريع در پيشبرد اهدافشان، جلو انداختند؛ به اين دليل که سيد بود و مقبوليت مردمي داشت!)
🔸کرامت بزرگ آيتالله مصباح اين است که از اوايل دهه شصت، بی اعتقادی پارهاي از مدعيان روشنفکري غربزده و نفوذيان انگليسي به اسلام و انقلاب را که حتي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم نفوذ کرده بودند! و در رسانههاي جمهوري اسلامي به تفسير مثنوي و نهج البلاغه ميپرداختند!، ابراز کرد و تقابل آنها با تفکر اسلامي و قرآني و انقلابي را دست کم ده سال جلوتر از دیگر افراد تیزبین آفتابي کرد.
🔸کرامت آيتالله مصباح اين نيست که بعد از مرگ، براي غسّال چشمان خود را باز کند؛ چشمان او هميشه باز و بينا و بصير بود؛ او شصت سال است که به دنبال بازکردن چشمان ديگران بر روي حقايق اسلام و فرهنگ اهل بيت بوده است و در اين جهاد بزرگ، عمارگونه هزاران چشم را بينا کرده است؛ فتنههای عمیق را آشکار کرده است؛ غبارهای غلیظ را کنار زده است و عمارگونه جان و آبرو و هستي خود را فداي انقلاب و ولايت کرده است. اینهاست کرامات عمار انقلاب.
#علامه_مصباح
#کرامت_مصباح
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
4_6037442206661347798.pdf
8.04M
🔸مصاحبه عالمانه و نایاب استادآیه الله محمد تقی #مصباح_یزدی با مجله دانشگاه انقلاب
اگر ادامه پیدا می کرد....
اهمیت تلاش های دهه ۶۰ ایت الله مصباح در تحول علوم انسانی از منظر ايت الله خامنه اي:
بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار با شورای بررسی کتب علوم انسانی- ۸۵/۱۱/۲
مخاطب: اعضای شورای بررسی متون و کتب علوم انساني
.
❇️علوم انسانی حقیقتا در کشور ما غریب و منزوی است. این واقعیت قضیه است.
این نکته را از اوایل انقلاب هم دوستان دلسوزی - چه در دانشگاه، چه در حوزه - احساس کردند.
🔹مسبوقید که در #قم یک مجموعهای با کمک اساتید دانشگاه جمع شدند تا کارهایی را در زمینهی علوم انسانی ریشه گرفته در باورها و مبانی اسلامی تهیه کنند؛ منتها کارهای ابتدایی و اولی بود. اگر آن اهمیت و آن تلاش در طول این بیست و چند سال ادامه پیدا میکرد، ما امروز از این جهت وضع بهتری داشتیم؛ اما ادامه پیدا نکرد.
❇️از سال ۷۴ که مسألهی اسلامیشدن دانشگاهها پیش آمد و آقای دکتر گلشنی با زحمات مشکورِ خودشان این مجموعه را راهاندازی کردند، در واقع یک همت جدیدی پشت سر این کار گذاشته شد و امیدهایی به وجود آمد. ما باید این امیدها را هر چه بیشتر کنیم.
...
🔹 توصیهی بعدی من، ارتباط با قم است.
❇️ خوشبختانه من میبینم که آقای #پارسانیا و آقای #رجبی - که ساکن قم هستند و با حوزه ارتباط مستمر میتوانند ایجاد کنند - میتوانند این مجموعه را با قم مرتبط کنند.
❇️ بخصوص آقایانی که در قم هستند و با مؤسسهی آقای #مصباح و مجموعههای علمی فعال قم - که حقیقتا #مجموعههای_ذیقیمتی هستند - ارتباط دارند، به نظر من میتوانند خیلی به شما کمک کنند. یک همکاری درستی را تعریف کنید و از آن مجموعههای علمی استفاده بشود، تا بتوانیم انشاءالله در آینده یک چشم انداز امیدبخشی داشته باشیم.
❇️ده سال، زمان زیادی است که شما صرف کرده اید؛ حالا انشاءالله یک مقطع جدیدی - گفتید یک همایش خواهید داشت - را تعریف کنید برای اینکه محصول کار این جمع که قاعدتا محصول باارزشی خواهد بود، به بازار کار بیاید.
❇️ البته این فصلنامه و امثال اینها کارهای باارزشی است؛ بنده به اینطور کارها اعتقاد دارم؛ این نقد و انتقاد و نوشتن و فرستادن و پس فرستادن خوب است،
❇️ لیکن علاوه بر این کارهایی که حتما لازم است و انجام میگیرد، یک حرکت کلانی باید انجام بگیرد؛ بالأخره محصول کار آقایان و مجموعه اساتیدِ همکار شما و آنچه که در #حوزهی_قم به این ملحق خواهد شد، باید بتواند به بازار کار علمی بیاید یا کتاب درسی بشود، یا لااقل مرجع اساتید علوم انسانی در همهی رشتهها و در همهی بخشها قرار بگیرد، که بتوانند مراجعه کنند. آن استادی که میخواهد شاگرد خودش را بر این پایه پیش ببرد و بالا بیاورد، مرجعی داشته باشد؛ بتواند کارهایی را انجام بدهد
منبع:
بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار با شورای بررسی کتب علوم انسانی- ۸۵/۱۱/۲
http://roshani.blog.ir/1394/04/ensani
@usul121
CamScanner ۰۱-۱۳-۲۰۲۱ ۱۳.۰۳.pdf
4.07M
طرح مقدماتی بازسازی علوم انسانی"
گفتاری منشر نشده از آیت الله #مصباح_یزدی در فروردین 1362
موضوع: گزارش فعالیت های بسیارگسترده و عمیق از "طرح مقدماتی بازسازی علوم انسانی"
و پاسخ علمی، اخلاقی و غیر مستقیم به بسیاری از شبهات و تهمت ها
منبعی بسیار غنی درباره شناخت عمیق آیت الله مصباح از تحول بنیادین علوم انسانی و مراحل مختلف تحول علوم انسانی
این متن به خوبی نادرستی برخی از خاطرات غلط، خیالی و سطحی از اندیشه عمیق آیت الله مصباح یزدی در مواجهه بنیادین و اساسی با علوم انسانی در دهه 60 را نشان می دهد.
آیت الله خامنه ای:
🔹مسبوقید که در #قم یک مجموعهای با کمک اساتید دانشگاه جمع شدند تا کارهایی را در زمینهی علوم انسانی ریشه گرفته در باورها و مبانی اسلامی تهیه کنند؛ منتها کارهای ابتدایی و اولی بود. اگر آن اهمیت و آن تلاش در طول این بیست و چند سال ادامه پیدا میکرد، ما امروز از این جهت وضع بهتری داشتیم؛ اما ادامه پیدا نکرد.
بیانات در دیدار با شورای بررسی کتب علوم انسانی- ۸۵/۱۱/۲
#مصباح_یزدی
#علوم_انسانی
@usul121
ولادت: میلاد حضرت فاطمه زهرا سال ۱۳۴۲
شهادت: شهادت حضرت فاطمه زهرا ۲۳/ ۱۰ / ۱۳۶۵
عملیات کربلایی پنج.
رمز عملیات: یا زهرا.
علت شهادت: اصابت ترکش خمپاره به #سینه.
امام علی علیه السلام در حدیثی می فرمایند:
اَعجَبُ ما فِى الانسانِ قَلبُهُ وَ لَهُ مَوارِدُ مِنَ الحِکمَةِ وَ اَضدادٌ مِن خِلافِها فَاِن سَنَحَ لَهُ الرَّجاءُ اَذَ لَّهُ الطَّمَعُ وَ اِن هاجَ بِهِ الطَّمَعُ اَهلَکَهُ الحِرصُ وَ اِن مَلَکَهُ الیَأسُ قَتَلَهُ السَفُ ؛ فَکُلُّ تَقصیرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ کُلُّ اِفراطٍ بِهِ مُفسِدٌ.
شگفت ترین عضو انسان قلب اوست و قلب مایه هایى از حکمت و ضد حکمت دارد. اگر آرزو به آن دست دهد، طمع خوارش مى گرداند و اگر طمع در آن سر برکشد، حرص نابودش می کند و اگر ناامیدى بر آن مسلّط شود، اندوه، او را می کُشد هر کوتاهى برایش زیانبار است و هر زیادهروى برایش تباهى آفرین.
علل الشرایع ج ۱، ص ۱۰۹
https://eitaa.com/usul121
وَلَا تَشْتَرُوا بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا إِنَّمَا عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۹۵﴾
و پيمان خدا را به بهاى ناچيزى مفروشيد زيرا آنچه نزد خداست اگر بدانيد همان براى شما بهتر است (۹۵)
مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۹۶﴾
آنچه پيش شماست تمام مى شود و آنچه پيش خداست پايدار است و قطعا كسانى را كه شكيبايى كردند به بهتر از آنچه عمل میکردند پاداش خواهيم داد (۹۶)
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۹۷﴾
هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاكيزه اى حيات [حقيقى] بخشيم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى دادند پاداش خواهيم داد (۹۷)
سوره نحل
هدایت شده از 📖 کانال آموزشی غیر رسمی استاد احمد پاکتچی 📖
نسبت مرجعیت قرآن با معیارها و شیوههای فهم قرآن - 8 بهمن 99.mp3
7.54M
#فایل_صوتی
#سخنرانی_استاد
#نشست_تخصصی
#وبینار
🔹سلسله هم اندیشیهای بیان قرآنی «مرجعیت قرآن در اندیشهی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلهالعالی)»
🔹سخنرانی دکتر پاکتچی
🔹موضوع: نسبت مرجعیت قرآن با معیارها و شیوههای فهم قرآن
🔹زمان: چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹
🆔 @OstadPakatchi
هدایت شده از 📖 کانال آموزشی غیر رسمی استاد احمد پاکتچی 📖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_تصویری
#سخنرانی_استاد
#نشست_تخصصی
🔹سلسله هم اندیشیهای بیان قرآنی «مرجعیت قرآن در اندیشهی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلهالعالی)»
🔹بخشی از سخنرانی دکتر پاکتچی با موضوع «نسبت مرجعیت قرآن با معیارها و شیوههای فهم قرآن»
🔹زمان: چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹
🆔 @OstadPakatchi
⚠️عرفان نظری بدون عرفان عملی⚠️
رهبر معظم انقلاب:
💠بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم.
منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیهی علوم ببینیم.
عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست.
♻️مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک، عرفان نظری باید به سلوک بینجامد.
خب، موضوع عرفان، ذات مقدس پروردگار است. موضوع عرفان، خداست. از این جهت، برتر از همهی علوم است، خب، این خدا باید در زندگی کسی که اهل عرفان است، تجلی پیدا کند.
ما کسانی را دیدیم که گفته میشد در عرفان نظری از همه بهترند، اما در عرفان عملی یک قدم برنداشته بودند. ما افراد اینجوری را دیدیم و درک کردیم که اصلاً مسائل سلوکی و اینها را مس نکرده بودند.
♻️ آنچه که من به آن تکیه دارم، این است که واقعاً یک حرکت عملی دیده شود؛ که این در مورد اهل معقول، به طور عام مطلوب است. آن کسانی هم که به عنوان اهل حکمت و اهل معقول شناخته شدند، غالباً کسانیاند که این جنبهی معنوی در آنها وجود داشته.
💢 حالا شما از قول مرحوم آقای فاضل، از امام (رضوان الله علیه) خاطرهای نقل کردید؛
خود من هم یک خاطرهای دارم که آن را هم بگویم: من از ایشان پرسیدم که شما درس مرحوم حاج میرزا جواد آقا را درک کردید یا نه؟ ایشان گفتند که نه، افسوس، افسوس، نشد. البته در برخی کتابها مینویسند که امام جزو شاگردهای آمیرزا جواد آقا بودند؛ در حالی که نخیر، قطعاً ایشان نبودند.
ایشان گفتند که آقای آ شیخ محمدعلی اراکی آمد من را دو جلسه برد درس ایشان. ظاهراً شبهای جمعه جلسه داشتند. ایشان گفتند دو جلسه رفتم، اما نپسندیدم. میگفتند آن وقتها ذهن ما پر بود از آن حرفها. یعنی همان حرفهای عرفان نظری. امام در سن هشتاد و چند سالگی افسوس میخورد که درس آ میرزا جواد آقا نرفته؛ با اینکه ایشان شاگرد و مرید و عاشق مرحوم شاهآبادی بوده.
🔅یک خاطرهی دیگر هم به مناسبت عرفان نقل کنم. گفتند اوّلی که ایشان مرحوم آقای شاهآبادی را در قم دیده بودند، یک کسی گفته بود آن که شما دنبالش میگردید، این است.
مرحوم شاهآبادی چند سالی هم در قم مانده بودند. ایشان گفتند که من و فلانی - یک کس دیگری را اسم آوردند، که من حالا یادم نیست - دو نفری رفتیم پیش ایشان و گفتیم یک درسی برای ما شروع کنید. ایشان اول امتناع میکرد، اما بعد با اصرار زیاد ما گفت: خب، حالا چه میخواهید؟ منظومه، اسفار، فلان؟ گفتیم نه، ما از این چیزها گذشتهایم؛ «مصباح الانس» میخواهیم. ایشان گفت: اِ، «مصباح الانس»!؟ خانهی ایشان ظاهراً گذر جدّا بود. امام میگفتند از مدرسهی دارالشفاء یا فیضیه تا گذر جدّا با ایشان همین طور رفتیم، تا اینکه بالاخره ایشان را وادار کردیم که برای ما «مصباح الانس» بگوید.
امام از اول هم از «مصباح الانس» شروع کرده. ایشان خیلی هم به عرفان علاقهمند بودند. میدانید تبحر امام بیشتر در عرفان بود، بیش از فلسفه - یعنی امام متبحر و منغمر در عرفان بودند -
خب، در فلسفه هم که ایشان بلاشک استاد بودند؛ لیکن حالا بعد از سن هشتاد سالگی به بالا، که یادم نیست چه سالی بود، ایشان به من اینجوری میگفتند: افسوس؛ نه، ذهن ما آن وقتها پر بود از آن حرفها. خب، حرفهای عرفان نظری، حرفهای پر زرق و برقی هم هست؛ اما آن چیز دیگری است، راه دیگری است، حرف دیگری است. من حرفم این است.
📝بهمن ماه ۱۳۹۱
#سیدعلی_قاضی
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
52.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹فيلم كامل حضور امام خامنه اي در منزل علامه مصباح يزدي(ره) در سال 1378.
امام خامنه اي: بنده فقط نگراني ام اين است كه شما خسته شويد, اينهمه كه شما اينطرف و آنطرف مي كار اينها(داريد).
علامه مصباح: قبلا وقتي سه تا درس مي دادم, خسته مي شدم، ولي الان روزانه چندين سخنراني مي كنم بحمد الله خسته نمي شوم.
«من یادم میآید توی همین تهران بعضی از علماء و بسیاری از مردم با مرحوم مطهری سر همین قضیهٔ [کتاب] حجاب درافتادند. من در مشهد یک بحثی کردم در باب ولایت، یک برداشت جدیدی از کلمهٔ ولایت و مسألهٔ ولایت که ماه رمضان بود و بحثهایی برای جوانها میکردیم آن وقتها راجع به توحید و نبوت و چه و از جمله ولایت، یک بحث قرآنی خیلی خوب و کاملی بود بعد هم چاپ شد یعنی؛ خلاصهاش هم یک جایی چاپ شد، اصل سخنرانیها هم بعد از انقلاب درآوردند چاپ کردند. یک عدهای در مشهد جنجال علیه من به راه انداختند که چرا در زیر کلمهٔ ولایت فلانی این حرفها را زده در حالی که این منکر به معنای انکار آن ولایتی که آنها میگفتند که نبود، آنها میگفتند ولایت یعنی محبت. خب ما محبت ائمه را که قبول داریم؛ ولایت یعنی اعتقاد به امامت علی. این را که ما قبول داشتیم یک چیزهایی علاوهٔ بر اینها ما از کلمهٔ ولایت پیدا کرده بودیم. من آیات ولایت را در قرآن جمع کردم؛ آیاتی که در آن کلمهٔ ولایت بکار رفتهاست «هنالک الولایة لله» مثلاً فرض کنید و آیات متعددی را، از این کلمات یک برداشت جدیدی از کلمهٔ ولایت را من عرضه کردم مطرح کردم. خب این باید مغتنم شمرده بشود. در عالم پزشکی اگر یک نفری بیاید فرض بفرمائید دربارهٔ حصبه یک ایدهٔ جدیدی را مطرح کند که اضافهٔ بر معلومات قبلی باشد با او چه جوری رفتار میکنند؟ خب احترامش میکنند، تکریمش میکنند.»
سخنرانى در اجتماع دانشجویان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالى، ۱۳۶۷/۷/۱۳
https://eitaa.com/usul121
در گزارشی دیگر تلقی ساواک از مباحث مطرحشده در این جلسات بهروشنی آمده است. گزارشگر ساواک معتقد است که آیتالله خامنهای در این سخنرانیها «به تشریح اصول انقلابی قرآن و به طور کنایه در لفافه به تشویق و تحریک مردم و به پایداری [در برابر] اختلافات طبقاتی» میپردازد. به اعتقاد او «در پس این نشستها سازماندهی دیگری وجود دارد که این جوانان را تبدیل به گلولههای آتشین میکند. هر کس قدری دقت و توجه به وضع مجلس مزبور... و نحوهی اعمال و گفتار اکثر حضار مینمود، درمییافت که جوانها... [که] بیش از صد نفر بوده و هر دانشجو و کارگر و کارمند جزء و دهاتیهایی که در یکی دو سال اخیر به مشهد کوچ کردهاند بوده و به طوری که... میگویند این گروه به طور مدام آموزش میبیند و تبلیغات آنچنان مؤثر است که جوانان را به صورت گلولهی آتش درآورده و از هیچ چیز ترس ندارند. مبلغین گروه به عناوین مختلف ثابت میکنند که در حال حاضر دستگاه دولتی از حکومت یزید پلیدتر و بدتر است و گفته میشود که شماها مانند امام حسن علیهالسلام و علیاکبر حسین علیهالسلام هستید؛ دستگیری و احیاناً مرگ برایتان افتخار است و تمام اعضاء وابسته، با ایمان راسخ این ادعا را قبول دارند.» شرح اسم، صص۵۱۱ . https://eitaa.com/usul121