دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی:
در روزهای اول پس از شهادت حاج قاسم گفته بودم همان طور که شهادت شهید بهشتی ریشه منافقان را کَند و خطر جریان نفاق را از انقلاب دور کرد، خون شهید سلیمانی نیز جریان خودباخته غرب زده را رسوا میکند و به فضل الهی ریشه آنها را میخشکاند. امروز آثار این اتفاق عظیم را میبینیم و مطمئن هستیم خون شهید سلیمانی تأثیراتی تاریخ ساز در مسیر پیشبرد آرمانهای انقلاب خواهد داشت.
💠نیروی مردم را باید شناخت
🔰مقام معظم رهبری:
🔹به نظر ما یکی از بزرگترین هنرهای امام راحل ما این بود که این نیروی مردم را شناخت و آن را کشف کرد و از آن بهره گرفت؛ و به مردم اعتماد کرد.
🔸وضع ایران قبل از پیروزی انقلاب، وضع خوبی نبود؛ مردم در حال بیتکلیفی، دشمنان مسلط، اینجا پایگاه اسرائیل و استراحتگاه سران رژیم صهیونیستی، که میآمدند میبردند، میخوردند و استفادهی سیاسی و مالی میکردند. آن روزی که بعضی از کشورهای عرب تصمیم گرفتند که از نفت علیه اسرائیل استفاده کنند، شاه ایران دل صهیونیستها را گرم کرد و گفت من به شما نفت میدهم. وضع ایران در آن روز اینگونه بود و کسی امیدی نداشت؛
📌اما امام راحل ما (قدّساللَّه نفسهالزّکیه) وقتی همت گماشت و بر این مبارزه عزم کرد، هیچ نیرویی جز نیروی مردم نداشت. او به این نیرو معرفت پیدا کرد؛ به این نیرو تکیه کرد و خدای متعال هم که همه چیز دست اوست - که «و ما رمیت اذ رمیت و لکنّ اللَّه رمی» دلها را منقلب کرد. وقتی دلها متوجه به این حقیقت شد، نیروها به میدان آمدند و قدرت رژیم طاغوتی و وابسته شاه متزلزل شد و نظام اسلامی در این کشور سربلند کرد.
🔆ما در حساسترین نقطهی دنیای اسلام و بر سر چهارراه قرار داریم و بیشترین نقطه اعتماد امریکا و استکبار در این منطقه، بر رژیم سلطنتی شاه بود.
👈🏻نیروی مردم را باید شناخت. این نیرو، نیروی عظیمی است. برای به میدان آوردن این نیرو، همت و عزم و اخلاص و مجاهدت لازم است. اگر مردم داخل میدان شوند و سیاستمداران و زمامداران کشورها با تودههای میلیونی مردم کشورهایشان نزدیک شوند، هیچ قدرتی نمیتواند در مقابل آنها ایستادگی کند و هیچ تهدیدی روی آنها تأثیر نخواهد گذاشت. البته بدون جهاد، بدون تحمل سختی، انسان به جایی نمی رسد و امت اسلامی باید سختیهایی را تحمل کند، تا بتواند به اهداف بلند خودش برسد؛ اینها وظایف مهم امروز ما در دنیای اسلام است.
#مرد_میدان
#جهاد_کبیر
۱۳۸۵/۰۵/۳۰
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ فرمان آغاز عملیات توسط امام خامنهای
این یک وظیفه است.
✅ #راهبرد_طلایی #میدان_انتخابات
#مشارکت_حداکثری
59.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اولین #مستند انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی
🔅 ابراهیم
❇️ به خاطر آینده خودمون و کشورمون
#رای_من_رئیسی 🇮🇷
دولت مردمی؛ ایران قوی 🇮🇷
هدایت شده از لهجه عراقی | ویاکم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مصاحبه پایانی پس از مناظرات
🔹 ما با چهار تا طعنه و متلک جا نمیزنیم
🔸 آمدهایم تا مشکلات مردم را حل کنیم
🔹 انتقام این دولت را از دولت آینده نگیرید
@HamyaneRaisi
#رای_من_رئیسی 🇮🇷
دولت مردمی؛ ایران قوی 🇮🇷
هدایت شده از عصر پیشرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از جلسه دفاعیه دکتری سید ابراهیم رئیسی با حضور آیت الله امامی کاشانی و دکتر محقق داماد (استاد راهنمای رساله)
#برای_مردم
دولت مردمی؛ ایران قوی 🇮🇷
🔆 @BaraayeMardom
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
⭕️ سیاست الاهی ، اقتصاد الهی
🔰 سوال خبرنگار از امام (ره):
✍️ سوال خبرنگار : شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکردهاید.
تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گیر و دار یک زندگی اجتماعی درگیر نبودهاید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمیآورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمیتوانید درک کنید؟
✍️ پاسخ حضرت امام خمینی :
ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسیای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده میشده است را شکستهایم. ما خود چارچوب جدیدی ساختهایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفتهایم. از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی میتازیم ، حال شما اسمش را هرچه میخواهید بگذارید.
ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند ، نه بر پایه نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند.
آری با ضوابط شما من هیچ نمیدانم و بهتر است که ندانم.
https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/11/page/160
صحيفه امام ج١١ ص١٦٠
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
برنامه نامزد ریاست جمهوری چیست؟
🔹 یکی از حرف های مشهور در انتخابات ریاست جمهوری حرف ارائه برنامه است و همواره طرفداران کاندیدها دیگران را متهم به نداشتن برنامه میکند خودرو دارای برنامه معرفی می کند.
🔹 اما روشن نیست که مقصود از برنامه چیست؟
📌 برخی از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری، برنامه را با قانون گذاری و یا نگارش اسناد تحولی بالادست اشتباه گرفتند و در اظها ات و مکاتبات خود فهرست بلندی از قوانین و اصول کلان و بالادستی تحول را به عنوان برنامه ریاست جمهوری خود معرفی می کنند.
📌و برخی گردآوری و نگارش مجموعه ای از اقدامات خرد و درشت را برنامه می پندارند. بر همین اساس مکتوباتی را با کمک برخی از دانشجویان و همکاران تدوین کرده و به عنوان برنامه ارائه می دهند.
📌برخی برنامه را حرافی و پرگویی نامزد انتخاباتی در موضوعات مختلف تلقی می کنند و هر کس را که بیشتر حرف بزند و فهرست آرزوهای خود را بیان کند و یا بیشتر دولت قبلی را نقد و جرح کند با برنامه تر می دانند.
🔹 در حالی که کشور قانون و اسناد بالادستی بسیاری دارد و به اعتراض بسیاری از کارشناسان در قانون و اسناد بالادستی مشکل چندانی وجود ندارد
🔹همچنان که فهرست کامل مشکلات در عرصه های مختلف و متکثر نیز مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف نمیکند
🔹پرگویی و پرحرفی و بیان آرزوها هم خود آفتی بزرگ است که موجب آشفتگی ذهن مردم می شود.
❇️در حقیقت باید گفت "برنامه" در انتخابات ریاست جمهوری:
📌ارايهي یک طرح عملیاتی جمع و جور برای اجرای قانون و قوانین و تحقق اسناد بالادستی کشور است
📌 برنامه، طرحی مبتنی بر جهت گیریها، اولویت بندی و زمان بندی اقدامات مهم و ضروری هیئت حاکم است
📌در واقع برنامه، چند قاعده و اصل اساسی حاکم بر رفتارها و و تصمیمات هیئت دولت است که قرار است همه اقدامات تصمیمات و ارتباطات رییس جمهور و هیئت دولت را سامان بدهند.
🔹بنابراین برنامه یک کتاب مدون و یا مجموعه ای از قوانین و یا منظومه ای از اقدامات خرد و درشت و سخنوری و حرافی نیست.
📌برنامه شاید یک صفحه باشد که در آن قواعد جهت گیری و سیاست های حاکم بر رفتارها و تصمیمات رییس جمهور و هیئت دولت بیان شده است که براساس آن گشایشی در زندگی مردم ایجاد شود
📌 برنامه چند قاعده اساسی قابل ارزیابی است که نامزد رییس جمهور به آن تعهد می دهد که در خدمت مردم و منافع ملی باشد و مردم هم می توانند براساس آن دولت را در طول چهار سال ارزیابی کنند.
سید مهدی موسوی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰سیوسه سال قبل در چنین روزی
🔻حضرت آیتالله خامنهای در روز چهارم تیرماه ۱۳۶۷، زمانی که رئیسجمهور ایران بودند، به درخواست دکتر علیرضا مرندی -وزیر بهداشت و درمان وقت- در مراسم افتتاح طرح «بسیج سلامت کودکان» شرکت کردند و پس از سخنرانی در آن مراسم، با خوراندن قطرهی فلج اطفال به چند کودک، فاز عملیاتی این طرح را افتتاح کردند.
🔅 دقیقا سیوسه سال بعد در روز چهارم تیرماه ۱۴۰۰ حضرت آیتالله خامنهای دُز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کردند. این واکسن که محصول تلاش محققان و دانشمندان جوان ایرانی است به تازگی مجوز مصرف را با اتکا به دانش بومی دریافت کرد و ایران را به یکی از ۶ کشور تولیدکننده واکسن کرونا در جهان تبدیل کرد.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
«يا هشام نصب الحق لطاعة الله، ولا نجاة إلا بالطاعة، والطاعة بالعلم والعلم بالتعلم، والتعلم بالعقل يعتقد، ولا علم إلا من عالم رباني، ومعرفة العلم بالعقل»
انسان باید آگاهی پیدا کند تا بتواند اطاعت کند. علم نیز حاصل نمیشود مگر با تعلّم. تعلّم بهوسیله عقل انجام میشود؛ باید فکر شود تا تعلّم اثرگذار باشد؛ تعلّم بدون تفکّر تبدیل به اعتقاد نمیشود و ممکن است با یک شبهه از بین برود. شاگرد باید پیرامون درستی یا نادرستی صحبتهای استاد، فکر کند تا در قلب او جای گرفته و مبدّل به اعتقاد شود.
ولا علم إلا من عالم رباني: علم هم از عالم ربّانی برای انسان حاصل میشود. علم ریاضی، طب و ... عالم ربّانی نمیخواهد بلکه فقط علم دین و الهی است که عالم ربّانی میخواهد. ربّانی است یعنی تربیت شده پروردگار و عالم عامل است.
دو مشکل و سختی در اینجا وجود دارد:
1-یافتن عالم ربّانی.
2-تعلّم یافتن از او.
در ابتدا انسان باید بتواند با عقل و تفکّر، عالم ربانی را از عالم غیر ربّانی تشخیص دهد. باید دقّت کرد که آیا اعمال و رفتار او با گفتار و اقوالش همخوانی دارد یا نه؛ اینگونه نباشد که از حرمت غیبت، تهمت و سایر گناهان بحث کند اما خودش مرتکب غیبت، تهمت و ... شود.جامعه در مسیر سعادت و اطاعت الهی، نیازمند به عالم ربانی است؛ عالم اگر ربانی نباشد جامعه را به ضلالت کشیده و مسیر انحرافی را به انسان نشان میدهد. برای یافتن منزل کسی باید آدرس و مسیر خاصی را دنبال کرد، خیابان فلان، کوچه فلان و پلاک فلان. اگر از صد راه دیگر رفت که منتهی به آن منزل نشود مسیر انحرافی است. راه حق یکی است و باطل، هزاران راه دارد؛ هر مسیری که انسان را به حق نرساند، راه باطل است. باید عالم ربّانی را یافت و از طریق او مسیر هدایت و اطاعت را آموخت.مهمترین چیزی که برای انسان وجود دارد اطاعت است؛ اطاعت با علم و علم نیز با تعلّم است. اینها سلسلهمراتب داشته و برخی مقدمه برخی دیگر است. برای اطاعت نیاز به اعتقاد و یقین است؛ تا اعتقاد نباشد که انسان اربعین پیاده به کربلا نمیرود؛ اعتقاد باعث میشود که انسان سختیها را تحمل کند. بسیاری از کسانی که علم دارند چیزی را بلد هستند اما در قلبشان بهصورت اعتقاد حاصل نشده است. باید کاری کرد که آموختههای ما با تفکّر تبدیل به اعتقاد شود.عالم ربانی دو حیثیت دارد:
1- عالم است، مطالب را فهمیده و اعتقاد دارد.
2- ربّانی و تربیت شده خداوند است.
عالم ربّانی راه را برای انسان باز میکند. نمونه عالم ربانی، مقام معظم رهبری آیتالله خامنهای است. گاهی اوقات ما درستی یا نادرستی برخی از چیزها را نمیفهمیم و متوجّه نمیشویم؛ اما زمانی که عالم ربانی داریم که تربیت شده است به اعمالش که نگاه میکنیم میبینیم خلاف و انحرافی ندارد و اقوال و اعمالش باهم تطبیق میکند؛ معصوم نیست اما عالم ربانی است. اگر چنین عالم ربانی پیدا شود، نقطه مهم اطاعت است. اگر انسان پیرامون عالم ربانی متزلزل باشد و آن را پیدا نکند نمیتواند راه را پیدا کند. راههای انحرافی، مختلف و بسیار است؛ هرکسی راهی دارد، پیرو چه کسی باشم بهتر است؟ آیا پیرو منافقین باشم یا پیرو سلطنتطلبها؟ خیر! پیرو عالم ربانی باید باشم. اگر عالم ربانی پیدا کنید مشکلات جامعه حل میشود؛ صحبتهای او را میشنوید و به آنها عمل میکنید. عالم ربانی که پیدا شود انسان به علم میرسد و بر روی تعلم و علم، تأثیر میگذارد.
ومعرفة العلم بالعقل:
بعد از یافتن عالم ربانی و رفع یکی از مشکلات مهم، تازه نوبت میرسد به «ومعرفة العلم بالعقل». شناخت عالم ربانی با کمک عقل است. عالم ربانی را با عمامه و ریش و تبلیغات نمیتوان شناخت؛ وقتی خوب فکر شود، کار آسان میشود. باید در هر موضوعی جان کند و حقیقت را بهدست آورد اما اگر عالم ربانی پیدا شود بسیاری از حقایق را برای انسان بیان میکند.
برخی از شارحین این روایت گفتهاند که مراد از «ومعرفة العلم بالعقل» یعنی «معرفة العالم» باید عالم ربانی را با عقل شناخت.
مراد از علم در اینجا یقین است؛ یعنی اعتقاد و یقین قلبی. عالم ربانی کسی است که اعتقادش قوی است. اساس انسان اعتقاد اوست؛ انسان هر مقدار که باسواد هم باشد ولی اعتقاد نداشته باشد ارزشی ندارد. اعتقاد است که انسان را برای ارتکاب اعمال نیک حرکت میدهد. این اعتقاد و علم با عقل حاصل میشود؛ یعنی ابتدا با عقل عالم ربانی پیدا میشود و بعد از تعلّم با تفکر، اعتقاد بهدست میآید؛ بنابراین همانگونه که مرحوم مجلسی میفرماید: مراد جمله «ومعرفة العلم بالعقل» معرفت عالم و معرفت علم است. هم عالم و هم علم را باید با عقل سنجیده و مقایسه کرد.
این سیر حرکتی که امام (ع) میفرماید تا انسان از عقل کمک بگیرد و به طاعت برسد به ما میفهماند که نباید به دنبال اوهام و چیزهای مشکوک برویم.
درس حدیث استاد محسن فقیهی
97/07/18
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
امام کاظم(ع):
«يا هشام نصب الحق لطاعة الله، ولا نجاة إلا بالطاعة، والطاعة بالعلم والعلم بالتعلم، والتعلم بالعقل يعتقد، ولا علم إلا من عالم رباني، ومعرفة العلم بالعقل».
منبع: الكافي- ط الاسلامية، الشيخ الكليني، ج1، ص17.
مخلوقات برای طاعت خدا خلق شدهاند
و رستگاری فقط به طاعت است
و اطاعت با علم حاصل میشود
و علم با فراگیری فراهم میشود
و انسان با هدایتِ عقل به آموختن میگراید
و علم حقیقی آن است که از نزد عالم ربّانی رسیده باشد
و انسان با نور عقل میتواند علم حقیقی و عالم واقعی را بشناسد!
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
👆🏿صُورَة نَادِرَةٌ
مِنْ الْيَمِينِ : آيَة اللَّه الْعُظْمَى السَّيِّدُ أَبُو الْقَاسِمِ الْخُويِيّ ثُم والدهُ آيَة اللَّه السَّيِّد عَلِيّ أَكْبَر الْخُويِيّ و آيَة اللَّه السَّيِّد جَوَادٌ الخامنئي [ وَالِد السَّيِّد الخامنئي ] .
معلومة مفيدة قد لا يعرفها كثير من الأخوة:
ان السيد علي اكبر الخوئي والد السيد ابو القاسم الخوئي هو ابن خالة السيد جواد الخامنئي والد السيد الخامنئی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌اصول فلسفه و روش رئالیسم
🔹اصول فلسفه و روش رئاليسم، اثر گرانسنگ علامه سيد محمدحسين طباطبايى به زبان فارسی است كه همراه با پاورقىهاى روشنگرانه و نقادانه استاد شهيد مرتضى مطهرى چاپ شده است.
🔸اصل مطالب کتاب، جزوههاى درسى بوده كه علامهى طباطبايى برای گروهى از نخبگان وادى حكمت و فلسفه، چند سال قبل از سال 1332ش، تا اسفند همان سال مطرح كردهاند.
🔸انگيزهى علامهى طباطبايى از تألیف این کتاب، نوشتن یک دوره فلسفه با این ويژگى بوده است كه در آن، دو فلسفه اسلامى و غرب مطرح گردد و با تحليل این دو، فاصلهى بسيارى كه بين آنها به وجود آمده، برداشته شود و بتواند نيازهاى امروز جامعهى بشرى را پاسخ گويد.
🔹استاد مطهرى، علاوه بر اصلاحات لازم در متن، پاورقىهایى به آن افزوده است كه خود بهتنهایى کتابى است مستقل و اگر کتاب «اصول فلسفه و روش رئاليسم» را دو کتاب در یک کتاب بناميم، سخنى بهگزاف نگفتهايم.
🔸پاورقىهاى استاد شهيد، غناى بسيارى به این کتاب بخشيده است. به خاطر اختصار متن کتاب، در اكثر مقالات، مقدمهاى از طرف استاد برای روشن شدن اصل بحث، طرح گرديده و در خلال مباحث نيز هرجا مطلب يا اصطلاحى وجود داشته، استاد به بيان سابقهى تاريخى و دگرگونىهاى معنايى آن پرداخته و زمينه را برای عدم اختلاط بين اصطلاحات، فراهم آورده است. این شيوه بحث، انسان را با سابقهى تاريخى هر بحث، هرچند بهطور اجمال، آشنا مىسازد و او را در جريان تمام آراء و نظريات آن مبحث قرار مىدهد.
https://eitaa.com/usul121
🔸مقالات چهاردهگانه کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم به ترتيب عبارتند از:
📌فلسفه چيست:
این مقاله، ضمن بررسى دربارهى ريشهى فلسفه، به تعريف آن مىپردازد و موضوع فلسفه را «وجود» بدون خصوصيت خاصى مىداند، آنگاه به رابطهى فلسفه و ساير علوم مىپردازد و در این رابطه به تحليل ماترياليسم ديالكتیک و فلسفههاى مادى و رئاليسم و ايدئاليسم همت مىگمارد.
📌رئاليسم و ايدئاليسم يا فلسفه و سفسطه:
این مقاله، با تصوير حقيقت فلسفه و سفسطه و اقسام سفسطه، شبهات ايدئاليستها را كه منكر علم به واقع هستند، پاسخ مىگويد و در پایان با جدا كردن كسانى كه قسمتى از واقعيت عالم را منكرند از صف ايدئاليستها، پيوند ريشهاى مادىگرايى و ماترياليسم ديالكتیک را با ايدئاليسم توضيح مىدهد.
📌علم و ادراك:
این مقاله، به اثبات تجرد روح و ادراك، اعم از حسى و خيالى و عقلانى، مىپردازد و به ايرادات ماديون در این مورد پاسخ مىدهد.
📌ارزش معلومات:
این مقاله، با مقدمهاى از استاد شهيد درباره تعريف حقيقت و تحقق آن و ميزان تشخيص حقيقت از خطا و اجتماع این دو و موقت و دائمى بودن، تحول و تكامل، مطلق و نسبى بودن حقيقت و سيرى تاريخى در آراء پيرامون نسبى بودن حقيقت، به طرح بحث از تطبيق ادراكات انسان با واقع مىپردازد.
📌پيدايش كثرت در ادراكات:
این مقاله با مقدمهاى از استاد شهيد در رابطه با آراء و نظريات پيرامون راه حصول علم برای انسان و محدودهى آن كه تنها به ظاهر و آثار اشياء تعلق مىگيرد يا به اعم از ظاهر و باطن؟ به ريشهيابى علت كثرت مدرک ات مىپردازد؛ كثرتى كه از طرف خود ذهن به وجود مىآيد، نه از متعلق آن و در ضمن در رابطه با راه حصول ادراكات در ذهن و حدود توانايى ذهن در كسب مجهولات و ادراكات حسى و عقلانى نيز بحث مىكند.
📌ادراكات اعتبارى:
این مقاله، به بررسى علومى كه به اعتبار ذهن حاصل مىشود و ريشهيابى كردن آنها و تفكیک قضاياى اعتبارى و حقيقى مىپردازد و سپس اقسام اعتباريات و رابطهى آنها با حقايق مرتبط با آنها را بيان مىكند.
📌واقعيت و هستى اشياء:
مباحث این مقاله، جزء مسائلى است كه پايه و اساس ساير مباحث فلسفى محسوب مىشود و از لحاظ صناعى آغاز فلسفه است. مقدارى از مباحث آن از قبيل تعريف فلسفه و موضوع آن كه وجود است، در مقالههاى قبلى بحث شده است و در اينجا در رابطه با تمايز و موضوع و مبادى تصورى و تصديقى علوم و مبادى و روش و اسلوب فلسفه و منشأ اختلاف علوم در این مسائل بحث مىشود.
📌ضرورت و امكان:
مباحث مطرحشده در این مقاله، درباره معانى ضرورت و امكان و چگونگى ادراك و منشأ تحقق و اقسام آنها و... مىباشد.
📌علت و معلول:
مسئله علت و معلول، یکى از مباحث درجه اول فلسفه است كه با بسيارى از مسائل آن در ارتباط است. آنچه در این مقاله مورد توجه است، بحث پيرامون قانون عليت و متفرعات آن، اصل احتياج به علت و چهار علت مادى و صورى و فاعلى و غائى است.
📌قوه و فعل - امكان و فعليت:
این مقاله با هدف تفسير چگونگى تغيير و تبدل در عالم ماده، به بحث از حقيقت و ابعاد و اجزاى تشكيل دهندهى آن مىپردازد و از حركت و تكامل و زمان نيز در این ارتباط بحث مىكند و نظر علم و فلسفه دربارهى ماده را با هم مقايسه مىكند. پاورقىهاى استاد مطهرى در این مقاله كمتر از پاورقىهاى مقالات ديگر است؛ البته استاد، قصد تكميل آنها را داشته، ولى موفق نگرديده است. برای تكميل بحث، يادداشتهایى از استاد (درباره قوه و فعل و حركت و امكان استعدادى) كه در دسترس بوده است، به آخر مقاله اضافه شده است.
📌قدم و حدوث:
این مقاله، مسئله تقدم و تاخر و معيت زمانى اشياء و رابطهى آنها را بررسى مىكند و ضمن بيان اقسام حدوث و قدم كه از تقدم و تاخر نشأت مىگيرد، به حدوث كل عالم و نياز آن به علتى قديم اشاره مىكند و بحث مفصل دربارهى آن را به مقالهى چهاردهم وامىگذارد.
📌وحدت و كثرت: این مقاله، بعد از اثبات وحدت و كثرت در عالم، به تقسيمات و احكام این دو مىپردازد و با بحث از غيريت و اقسام آن، اقسام تقابل را مورد بحث قرار مىدهد.
📌ماهيت، جوهر، عرض:
این مقاله، دربارهى تحقق ماهيت در خارج و اقسام آن و رابطهى جنس و فصل و تعريف و اقسام جوهر و عرض بحث مىكند.
📌خداى جهان و جهان:
این مقاله، دربارهى آنچه در اصطلاح حكماى اسلامى الهيات بالمعنى الاخص خوانده مىشود، بحث مىكند و زمينهى شناخت ذات خداوند و صفات و افعال او و همينطور رابطهى او با جهان را با ادلهى عقلى و براهین فلسفى فراهم مىكند و در ضمن آن، اشكالات و شبهات ماديون پاسخ داده مىشود. این مقاله داراى مقدمهاى از استاد مطهرى پيرامون نظريات مختلف در رابطه با شناخت خداوند است.
https://eitaa.com/usul121
🔹امتيازات ويژه کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم از زبان استاد مطهرى :
📌اينکتاب، مشتمل بر یک دوره مختصر فلسفه است؛ مهمات مسائل فلسفه را بيان مىكند و سعى شده است كه حتىالامكان ساده و عمومىفهم باشد تا جميع اشخاصى كه ذوق فلسفى دارند، با داشتن اطلاعات مختصرى به فراخور حال خود استفاده كنند و لذا از ذكر دلايل و براهین متعدد در هر مورد خوددارى شده و برای اثبات هر مدعا سادهترين راهها و بسيطترين براهین انتخاب شده است[۱]
📌در این کتاب، درعيناينكه از تحقيقات گرانبهاى هزارساله فلسفه اسلامى استفاده شده است، به آراء و تحقيقات دانشمندان بزرگ اروپا نيز توجه كامل شده.[۲]
📌در این کتاب، هم مسائلى كه در فلسفهى قديم نقش عمده را دارد و هم مسائلى كه در فلسفهى جديد حائز اهميت است، مطرح مىشود[۳].
📌در ضمن این کتاب، به قسمتهایى برخورد خواهد شد كه در هيچیک از فلسفهى اسلامى و فلسفه اروپايى سابقه ندارد، مانند معظم مسائلى كه در مقالهى پنجم حل شده و آنچه در مقالهى ششم بيان شده است. در مقالهى ششم، با طرز بىسابقهاى به نقادى دستگاه ادراكى و تميز و تفكیک ادراكات حقيقى از ادراكات اعتبارى پرداخته شده است. در این مقاله، هويت و موقعيت ادراكات اعتبارى نشان داده مىشود و فلسفه از آميزش با آنها بركنار داشته مىشود و همين آميزش نابجا است كه بسيارى از فلاسفه را از پا درآورده است.[۴]
📌در این کتاب، درعيناينكه فلسفه حريم خود را حفظ كرده، با علوم مختلط نمىشود، رابطهى فلسفه و علم محفوظ مانده است، ولى رابطهى فلسفه با طبیعیات و فلكيات قديم بهكلى قطع شده و لدىالاقتضاء از نظريات علمى جديد استفاده مىشود.[۵]
📌هدف اصلى این کتاب، به وجود آوردن یک سيستم فلسفى عالى بر اساس استفاده از زحمات گرانمايهى هزار سالهى فلاسفهى اسلامى و از ثمرهى تحقيقات وسيع و عظيم دانشمندان مغربزمين و از به كار بردن قوهى ابداع و ابتكار است.[۶]
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج 6، ص37
همان
همان
همان
همان
همان، ص240
https://eitaa.com/usul121
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
🌸🌹🍀☘🌹🌸🌹🍀☘🌹🌸🌹🍀☘🌸🌹🌸
مراتب بهره گیری و ارتباط با حقیقت غدیر:
🔹 مرتبه اول: ارتباط احساسی با شخصیت جذاب و جامع اضداد امیرالمومنین علیه السلام و تمایز از نواصب
🔸 مرتبه دوم: ارتباط عقیدتی با اصل امامت و جانشینی پیامبر خدا و تمایز با اهل خلافت
🔹 مرتبه سوم: ارتباط نظریه ای با جریان ولایت و امامت سیاسی و اجتماعی و ضرورت حکومت اسلامی و تمایز با سکولاریسم
🔸 مرتبه چهارم: ارتباط وجودی با حقیقت علویه و تجلی تام خلافت الهیه و ورود به وادی توحید ناب
☘🍀☘🍀☘🌹☘🍀☘🍀🌹☘🍀☘🍀🌹☘
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
هدایت شده از حرکت قرن
📌 سلسله نشست های حرکت قرن
نشست سیزدهم:
♦️آسیبشناسی مشارکت مردمی در جامعه ایرانی
ارائه دهنده:
✅ حجتالاسلام سید مهدی موسوی
زمان:
🗓 پنجشنبه ١۴ مرداد ١۴٠٠
⏰ ساعت ١۵ الی ١٧
لینک جلسه:
👉 http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi
🆔 @harekate_qarn