eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
1.1هزار دنبال‌کننده
560 عکس
186 ویدیو
55 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است. @Taha_121
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عظمت بی‌نظیر امام خمینی (رضوان الله علیه) پیشگویی ایت الله قاضی درباره انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) و امام خامنه ای حفظه الله از زبان عارف بالله آیت الله ناصری اصفهانی به نقل از آیت الله قوچانی وصی آیت الله قاضی (رحمة الله علیهم) ❇️ از «اصول فلسفه» تا «طرح کلی» https://eitaa.com/usul121/958
📌جمهوریت و علوم انسانی اسلامی 🔹زمانی جمهوریت محقق می‌شود که تربیت عقلانی، تربیت مسئولانه، تربیت اخلاقی، تربیت قانونی و قانون‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در جامعه به ارزش اول تبدیل شده باشد؛ اما زمانی که به نظام آموزشی و نظام تصمیم‌گیری‌ها در سطح خرد تا سطح کلان می‌نگریم، سه عنصر عقلانیت، عدالت و مسئولیت جایگاه نخست را ندارند. به تعبیر دقیق‌تر عقلانیت، مسئولیت و عدالت سه ارزش بنیادی جامعۀ ما نیستند و نتوانسته‌ایم این سه عنصر را به مفاهیم بنیادین، ارزش‌ها و هنجارهای اصلی جامعه تبدیل کنیم. تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔸پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی - ویژه‌نامه جمهوریت؛ جمهوریت یکی از محوری­ترین دوال گفتمان انقلاب اسلامی است که همواره مورد توجه رهبران انقلاب اسلامی بوده است از همین رو ویژه‌نامه جمهوریت گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین با هدف تبیین نسبت جمهوریت و علوم انسانی اسلامی ترتیب داده است که متن پیش رو محصول این گفتگوست. ادامه در ... https://irdc.ir/fa/news/8747
📌جمهوریت و علوم انسانی اسلامی 🔹زمانی جمهوریت محقق می‌شود که تربیت عقلانی، تربیت مسئولانه، تربیت اخلاقی، تربیت قانونی و قانون‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در جامعه به ارزش اول تبدیل شده باشد؛ اما زمانی که به نظام آموزشی و نظام تصمیم‌گیری‌ها در سطح خرد تا سطح کلان می‌نگریم، سه عنصر عقلانیت، عدالت و مسئولیت جایگاه نخست را ندارند. به تعبیر دقیق‌تر عقلانیت، مسئولیت و عدالت سه ارزش بنیادی جامعۀ ما نیستند و نتوانسته‌ایم این سه عنصر را به مفاهیم بنیادین، ارزش‌ها و هنجارهای اصلی جامعه تبدیل کنیم. تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔸پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی - ویژه‌نامه جمهوریت؛ جمهوریت یکی از محوری­ترین دوال گفتمان انقلاب اسلامی است که همواره مورد توجه رهبران انقلاب اسلامی بوده است از همین رو ویژه‌نامه جمهوریت گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین با هدف تبیین نسبت جمهوریت و علوم انسانی اسلامی ترتیب داده است که متن پیش رو محصول این گفتگوست. ادامه در ... https://irdc.ir/fa/news/8747
📌جمهوریت و علوم انسانی اسلامی 🔹زمانی جمهوریت محقق می‌شود که تربیت عقلانی، تربیت مسئولانه، تربیت اخلاقی، تربیت قانونی و قانون‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در جامعه به ارزش اول تبدیل شده باشد؛ اما زمانی که به نظام آموزشی و نظام تصمیم‌گیری‌ها در سطح خرد تا سطح کلان می‌نگریم، سه عنصر عقلانیت، عدالت و مسئولیت جایگاه نخست را ندارند. به تعبیر دقیق‌تر عقلانیت، مسئولیت و عدالت سه ارزش بنیادی جامعۀ ما نیستند و نتوانسته‌ایم این سه عنصر را به مفاهیم بنیادین، ارزش‌ها و هنجارهای اصلی جامعه تبدیل کنیم. تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔸پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی - ویژه‌نامه جمهوریت؛ جمهوریت یکی از محوری­ترین دوال گفتمان انقلاب اسلامی است که همواره مورد توجه رهبران انقلاب اسلامی بوده است از همین رو ویژه‌نامه جمهوریت گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین با هدف تبیین نسبت جمهوریت و علوم انسانی اسلامی ترتیب داده است که متن پیش رو محصول این گفتگوست. ادامه در ... https://irdc.ir/fa/news/8747 https://eitaa.com/usul121/961
🔰جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی (ره) 🔰 در چهارمین برنامه از روایت شفاهی فصل مردم؛ حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به روایت مردم در اندیشه‌ی امام خمینی(ره) پرداخته شد. 🔸در سیرِ بررسی وجودی انسان از منظر امام در می‌یابیم که؛ ✔️انسان در اندیشه امام نقش محوری دارد و همه چیز در عالم برای انسان فراهم شده است تا به هدف خلقت که قرب به خدا و تعالی وجودی است، دست پیدا کند. ✔️ انسان مخلوق الهی است به وجود ربطی و اضافه اشراقی؛ وجود اصیل است، پس انسان وجود است نه ماهیت. ✔️حرکت انسان دو گونه است؛ حرکت طبیعی جسم و حرکت ارادی و اختیاری که حرکت وجودی است، به معنای تعالی و دستیابی به کمالات وجودی. ✔️بر این اساس این انسان است که خود و جامعه را می‌سازد. انسان فطرتا میل به کمال مطلق و تنفر از هرگونه نقصی را دارد و این میل فطری عاملی است برای حرکت به سمت تعالی و کمال. ✔️در نگاه حکمت متعالیه و به تبع آن امام اینگونه نیست که فرد به تنهایی و به خودی خود بتواند مسیر کمالی خود را طی کند، حداقل در وضع اجتماعی اینگونه نیست، بلکه به تعبیر امام، انسان دارای فطرت محجوبه ای است که تعلق و توجه به دنیا پیدا کرده است و از فطرت اصلی خود، محجوب مانده است. ✔️این انسان برای آنکه بتواند مسیر کمالی خود را طی کند نیاز به مربی دارد تا تحت تربیت او خود را بازیابد و در مسیر صحیح حرکت کند و انسانیت یک انسان به تربیت اوست. ✔️در خصوص مشارکت‌های اجتماعی نیز، انسان نیاز به تربیت دارد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است اما برای شیوه مشارکت نیاز به تربیت دارد. بنابراین مشارکت صحیح اجتماعی بدون تربیت ممکن نیست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🔰نقش اساسی خواص و نخبگان در تربیت اجتماعی مردم 🔰 حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به جایگاه نخبگان و خواص در تربیت اجتماعی جامعه از منظر امام پرداخت؛ ✔️امام خمینی (ره) معتدند؛ مشارکت‌های اجتماعی انسان نیاز به تربیت دارد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است اما برای شیوه مشارکت نیاز به تربیت دارد. بنابراین مشارکت صحیح اجتماعی بدون تربیت ممکن نیست. 🔹در الگوی تربیتی امام؛ تربیت به مثابه پرورش است و نقش مربی هدایت عقل انسان‌ها است. نقش ولی و سرپرست در حکومت اسلامی از بین بردن واسطه‌ها و فاصله‌ها و شکوفایی استعدادها و تقویت اراده‌ها و به عهده گرفتن مسئولیت‌هاست. 🔹از نظر امام؛ حکومت، با سه عنصر عقلانیت، معنویت و عدالت، بسترساز مشارکت فعال مردم در همه صحنه‌هاست. این ساختارها و نهاد اجتماعی هستند که موجب فعال‌سازی اندیشه انسان می گردد، بنابراین تغییر و تحول و پویایی ساختارها، امری ضروری است. 🔹امام خمینی (ره)، آگاهی بخشی و تشویق مردم به مشارکت‌های اجتماعی را وظیفه خواص می‌داند، از نظر او این خواص (نخبگان حوزوی و دانشگاهی در هر نهادی) هستند که با تربیت عقلانی و معنوی و ایجاد عدالت در بین مردم، عامل مشارکت اجتماعی مردم می‌گردند و اگر در حال حاضر، شاهد مشارکت پائین مردم هستیم، یعنی خواص کار خود را به درستی انجام نداده‌اند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
📍امام خمینی؛ فیلسوف مردم 🔸در کتاب «ولایت فقیه» آمده است: مهمترین عامل و موتور محرکه تغییرات اجتماعی مردم هستند و وظیفه مصلحان فقط آگاهی بخشی به مردم است. 🔺گزیده‌ای از گفتگوی صورت‌گرفته با حجت الاسلام دکتر سید مهدی موسوی در برنامه روایت شفاهی؛ فصل مردم 📚 به نقل از ||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| https://eitaa.com/usul121/973