📌جمهوریت و علوم انسانی اسلامی
🔹زمانی جمهوریت محقق میشود که تربیت عقلانی، تربیت مسئولانه، تربیت اخلاقی، تربیت قانونی و قانونپذیری و مسئولیتپذیری در جامعه به ارزش اول تبدیل شده باشد؛ اما زمانی که به نظام آموزشی و نظام تصمیمگیریها در سطح خرد تا سطح کلان مینگریم، سه عنصر عقلانیت، عدالت و مسئولیت جایگاه نخست را ندارند. به تعبیر دقیقتر عقلانیت، مسئولیت و عدالت سه ارزش بنیادی جامعۀ ما نیستند و نتوانستهایم این سه عنصر را به مفاهیم بنیادین، ارزشها و هنجارهای اصلی جامعه تبدیل کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
🔸پایگاه اطلاعرسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی - ویژهنامه جمهوریت؛
جمهوریت یکی از محوریترین دوال گفتمان انقلاب اسلامی است که همواره مورد توجه رهبران انقلاب اسلامی بوده است از همین رو ویژهنامه جمهوریت گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین #سید_مهدی_موسوی با هدف تبیین نسبت جمهوریت و علوم انسانی اسلامی ترتیب داده است که متن پیش رو محصول این گفتگوست.
ادامه در ...
https://irdc.ir/fa/news/8747
#جمهوریت
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/961
🔰جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی (ره)
🔰 در چهارمین برنامه از روایت شفاهی فصل مردم؛ حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به روایت مردم در اندیشهی امام خمینی(ره) پرداخته شد.
🔸در سیرِ بررسی وجودی انسان از منظر امام در مییابیم که؛
✔️انسان در اندیشه امام نقش محوری دارد و همه چیز در عالم برای انسان فراهم شده است تا به هدف خلقت که قرب به خدا و تعالی وجودی است، دست پیدا کند.
✔️ انسان مخلوق الهی است به وجود ربطی و اضافه اشراقی؛ وجود اصیل است، پس انسان وجود است نه ماهیت.
✔️حرکت انسان دو گونه است؛ حرکت طبیعی جسم و حرکت ارادی و اختیاری که حرکت وجودی است، به معنای تعالی و دستیابی به کمالات وجودی.
✔️بر این اساس این انسان است که خود و جامعه را میسازد. انسان فطرتا میل به کمال مطلق و تنفر از هرگونه نقصی را دارد و این میل فطری عاملی است برای حرکت به سمت تعالی و کمال.
✔️در نگاه حکمت متعالیه و به تبع آن امام اینگونه نیست که فرد به تنهایی و به خودی خود بتواند مسیر کمالی خود را طی کند، حداقل در وضع اجتماعی اینگونه نیست، بلکه به تعبیر امام، انسان دارای فطرت محجوبه ای است که تعلق و توجه به دنیا پیدا کرده است و از فطرت اصلی خود، محجوب مانده است.
✔️این انسان برای آنکه بتواند مسیر کمالی خود را طی کند نیاز به مربی دارد تا تحت تربیت او خود را بازیابد و در مسیر صحیح حرکت کند و انسانیت یک انسان به تربیت اوست.
✔️در خصوص مشارکتهای اجتماعی نیز، انسان نیاز به تربیت دارد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است اما برای شیوه مشارکت نیاز به تربیت دارد. بنابراین مشارکت صحیح اجتماعی بدون تربیت ممکن نیست.
#جمهوریت
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🔰نقش اساسی خواص و نخبگان در تربیت اجتماعی مردم
🔰 حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به جایگاه نخبگان و خواص در تربیت اجتماعی جامعه از منظر امام پرداخت؛
✔️امام خمینی (ره) معتدند؛ مشارکتهای اجتماعی انسان نیاز به تربیت دارد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است اما برای شیوه مشارکت نیاز به تربیت دارد. بنابراین مشارکت صحیح اجتماعی بدون تربیت ممکن نیست.
🔹در الگوی تربیتی امام؛ تربیت به مثابه پرورش است و نقش مربی هدایت عقل انسانها است. نقش ولی و سرپرست در حکومت اسلامی از بین بردن واسطهها و فاصلهها و شکوفایی استعدادها و تقویت ارادهها و به عهده گرفتن مسئولیتهاست.
🔹از نظر امام؛ حکومت، با سه عنصر عقلانیت، معنویت و عدالت، بسترساز مشارکت فعال مردم در همه صحنههاست. این ساختارها و نهاد اجتماعی هستند که موجب فعالسازی اندیشه انسان می گردد، بنابراین تغییر و تحول و پویایی ساختارها، امری ضروری است.
🔹امام خمینی (ره)، آگاهی بخشی و تشویق مردم به مشارکتهای اجتماعی را وظیفه خواص میداند، از نظر او این خواص (نخبگان حوزوی و دانشگاهی در هر نهادی) هستند که با تربیت عقلانی و معنوی و ایجاد عدالت در بین مردم، عامل مشارکت اجتماعی مردم میگردند و اگر در حال حاضر، شاهد مشارکت پائین مردم هستیم، یعنی خواص کار خود را به درستی انجام ندادهاند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
📍امام خمینی؛ فیلسوف مردم
🔸در کتاب «ولایت فقیه» آمده است: مهمترین عامل و موتور محرکه تغییرات اجتماعی مردم هستند و وظیفه مصلحان فقط آگاهی بخشی به مردم است.
🔺گزیدهای از گفتگوی صورتگرفته با حجت الاسلام دکتر سید مهدی موسوی در برنامه روایت شفاهی؛ فصل مردم
📚 به نقل از ||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
#جمهوریت
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/973
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سیر محتوایی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
و توضیح فرایند استادیاری کتاب
استاد سید مهدی موسوی
بخش اول
قم: پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲
در جمع استادیاران کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی
#طرح_کلی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/975
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سیر محتوایی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید مهدی موسوی
بخش دوم
قم: پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲
در جمع استادیاران کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی
#طرح_کلی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/976
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طمع بزرگترین آفت برای یک کشور است که موجب بیثباتی اقتصادی و بیمسئولیتی انسان میشود.
🎥 صف طولانی افراد مالباختهی کوروش کمپانی برای ثبت شکایت!
https://eitaa.com/usul121/977
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله نشست های حرکت قرن
#صوت نشست سیزدهم: (قسمت۱)
♦️آسیبشناسی مشارکت مردمی در جامعه ایرانی
قم: پنج شنبه 14/5/1400
ارائه دهنده:
✅ حجتالاسلام سید مهدی موسوی
https://eitaa.com/usul121/978
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله نشست های حرکت قرن
#صوت نشست سیزدهم: (قسمت٢)
♦️آسیبشناسی مشارکت مردمی در جامعه ایرانی
قم: پنج شنبه 14/5/1400
ارائه دهنده:
✅ حجتالاسلام سید مهدی موسوی
https://eitaa.com/usul121/979
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ما باید یک تفاوتی بگذاریم بین عقل و عقلانیت ...
حجت الاسلام و المسلمین
سید مهدی موسوی
#عقلانیتاجتماعیانقلاباسلامی 🇮🇷
#عقلانیت
#عقل
______________________
https://eitaa.com/usul121/980
🔰 جمهوریت از نظر امام خمینی (ره) مسألهای اجتماعی است.
▫️ روش فهم نظریه یک متفکر بصورت منظومهای است. مثلا در مورد امام خمینی (ره) باید تمام آثار اصولی، فقهی، فلسفی، عرفانی و تجربه سیاسی و رهبری ایشان مطالعه شود تا نظریه ایشان در موضوعات گوناگون صورت بندی شود.
▫️تعریفی که غرب از جمهوریت ارائه می دهد یک نحوه حکومتی است که مردم در اداره آن نقش دارند. برخی از مؤلفه های این تعریف عبارتند از: تعیین مسئولان توسط مردم، قانون گذاری به وسیله مردم، نظارت مردمی بر قانون و ... .
▫️ جمهوریت را یک بار می توان از نگاه علم سیاست بررسی کرد که محوریت آن واگذاری حق مردم به حاکمیت است و یک بار به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد مطالعه قرار داد که اساساً سخنی از واگذاری حق نیست بلکه سوال از میزان و نحوه مشارکت مردم در ساخت و پیشبرد جامعه است.
▫️ در مبنای امام خمینی (ره) پنج مؤلفه فلسفی و عرفانی وجود دارد که جمهوریت و محدوده آن را تبیین میکند: فطرت، عمل، توحید، ولایت و شریعت. از این پنج مؤلفه دو مبنای آزادی و اختیار و راحت طلبی انسان بدست می آید که بر اساس آنها موظف بودن هدایت و رشد انسانها نتیجه گرفته میشود. ساختن انسان نیز بدست نمی آید مگر با مشارکت حداکثری مردم.
▫️ در این نظریه مردم باید همگی در امر حکومت داری فعال و خودْ مجری باشند. با این بیان حق حکومت داری به مسئولین اعطا نمی شود بلکه خود مردم موظف به امر حکومت داری هستند و در همه سطوح اجرایی حکومت همه مردم باید حضور داشته باشند.
#حجت_الاسلام_سید_مهدی_موسوی
#جمهوریت
🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) موسسه ضحی ۱۳۹۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍زمینه های نگارش منشور روحانیت
🎙استاد حجهالاسلام سیدمهدی موسوی (زیدعزه)
#متفکران_انقلاب_اسلامی
#مسئولیت
#منشور_روحانیت
•┈┈••••✾•🌿🥀🌿•✾••┈┈•
موسسه محکمات
@mohkamatqom
📌ویژگیهای فقیه انقلابی آیت الله حاج شیخ احمد مبلغی
یکی از شخصیتهای فرزانه و گمنام استان ولایت مدار و شهیدپرور لرستان، فقیه انقلابی و نظریه پرداز حضرت آیت الله حاج شیخ احمد مبلغی است که به جهت زهد و دنیاگریزی ایشان، کمتر ابعاد شخصیتی ایشان به مردم استان لرستان معرفی شده است.
در طول ۱۲ سال همنشینی و استفاده علمی از محضر حضرت آیت الله مبلغی، چند خصلت را در ایشان برجسته یافتم:
۱. غیرت دینی نسبت به انقلاب اسلامی و اندیشههای متعالی و تمدن ساز امام خمینی و امام خامنهای.
ایشان در عین مبارزات انقلابی و تحمل زندان در دوران ستمشاهی، از معدود فقیهان و مجتهدان صاحب نام در حوزههای علمیه تشیع است که علاوه بر احاطه بر نظرات فقهای بزرگی همچون آیت الله نائینی، آیت الله اصفهانی، آیت الله خویی، آیت الله شهید صدر و علامه طباطبایی به تبیین اجتهادی اندیشههای امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و امام خامنهای (دامت برکاته) و آیت الله شهید مرتضی مطهری پرداخته و در دروس خارج فقه و اصول خود به دفاع علمی و اجتهادی از نوآوریهای این بزرگان اهتمام داشته است و مقالات متعددی را در این زمینه نگاشتهاند و در بیش از ۱۰۰ کنگرهی داخلی و خارجی به تبیین معارف انقلاب اسلامی و مکتب فقاهتی امام خمینی و مقام معظم رهبری پرداخته است.
۲. اهتمام ویژه به ترویج و گسترش معارف مکتب اهلبیت در سطح جهان اسلام.
آیت الله مبلغی از دوران جوانی دغدغهی جهان اسلام را داشته است و تلاش گستردهای برای آشنایی علمای اسلام با میراث عظیم فقه شیعه و ارزشهای رهاییبخش انقلاب اسلامی دارد. از این رو، با حضور در صدها کنگرهی فقهی و همایش علمی در کشورهای مختلف جهان اسلام همچون مصر،عربستان، عمان، قطر، لبنان، سوریه و حتی کشورهای غیر مسلمان همچون روسیه، اتریش و آلمان توانسته است به زبان عربی فصیح و گویا، سفیر فرهنگ و تمدن مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) باشد. به همین جهت از سوی دفتر مقام معظم رهبری ایشان تنها نمایندهی جمهوری اسلامی در بزرگترین مجمع علما و فقهای جهان اسلام یعنی «مجمع فقه جده» هستند و در جلسات این مجمع بارها به تبیین مکتب فقهی امام صادق (علیه السلام) و نوآوریهای فقه شیعه پرداخته است.
۳. نظریهپرداز فقه و اصول.
آیت الله مبلغی دارای ذهنی خلاق و نوآورانه است و در ابواب مختلف فقهی و مباحث روششناسی اجتهاد دارای نوآوری و نظریههای ابتکاری است. درسهای تخصصی ایشان در حوزهی «فقه الاجتماع»، «فقه محیط زیست»، «فقه تقریب»، «روششناسی اجتهاد آیت الله العظمی خامنهای» از معدود درسهای تخصصی در حوزهی علمیه قم و مشهد است که افقهای جدیدی را پیشروی طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه قرار داده است و تا کنون دهها کتاب و مقاله و رسالهی دکتری براساس آنها تدوین و چاپ شده است.
۴. مدیر انقلابی و حضور در نهادهای مختلف انقلاب و نظام.
آیت الله مبلغی از دوران جوانی در جایگاه های کلیدی حضور فعال داشته است و به بهانهی درس و بحث از مشارکت فعال و موثر در میدانهای علمی و فرهنگی کناره گیری نکردهاند. امامت جمعه، حضور در دفاع مقدس، معاونت پژوهشی مجمع تقریب مذاهب، ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی، ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو مشورتی معاونت بینالملل دفتر مقام معظم رهبری، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری از جمله خدمات آیت الله مبلغی است.
۵. زهد و ساده زیستی.
آیت الله مبلغی نمونهی کامل یک عالم زاهد و دنیاگریز و خوش محضر است و از هرگونه تکلف در رفتار و سلوک شخصی عاری است و با سادگی و به راحتی به دعوت طبقات مختلف مردم و مجموعههای علمی و فرهنگی طلاب و دانشجویان حتی مجموعههای کوچک و غیر معروف لبیک میگوید و به ارائه بحث دقیق علمی و راهبردی میپردازد.
۶. عدم ورود به دعواهای سیاسی و جناحی.
آیت الله مبلغی در عین مشارکت در فعالیتهای انقلابی و دفاع علمی و فقهی از بنیانهای انقلاب اسلامی و اصل ولایت فقیه و قانون اساسی، از ورود به دعواهای سیاسی و حزبی و قبیلهگراییهای سیاسی پرهیز دارد و بر پیروی کردن از مسیر صحیح امام خمینی و آیت الله العظمی خامنهای تأکید دارد و همبستگی اجتماعی و اعتماد ملی را بزرگترین سرمایه برای تعمیق و گسترش جهانی مکتب فکری انقلاب اسلامی میداند.
✍ سید مهدی موسوی
استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه
...............🌺🌷🌺..............
❇️ از «اصول فلسفه» تا «طرح کلی»
https://eitaa.com/usul121/986
مواضع ما - حزب جمهوری اسلامی.pdf
1.02M
📌 مواضع ما
بیانیه تفصیلی معارف اسلامی تهیه شده توسط متفکران انقلاب اسلامی:
شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت الله خامنهای و ...
...............🌺🌷🌺..............
❇️ از «اصول فلسفه» تا «طرح کلی»
https://eitaa.com/usul121/987