هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌ایده مرکزی عقلانیت اجتماعی امام خمینی(ره)
🔆قيام للَّه، تنها موعظه خدا
امام خمینی(ره):
🔹بايد جوانهاى ما، پيرهاى ما، زنهاى ما، مردهاى ما، بچههاى ما، همه در راه اسلام، براى عزت اسلام و براى عزت ميهن خودشان و براى عزت قرآن كريم #فداكارى كنند.
🔸يكى از فداكارىها اين است كه با هم #اختلاف نكنند، اگر يك اختلاف جزئى هست خودشان اصلاح كنند. و بحمد اللَّه الآن در بين ارتش ما و سپاهيان و همه اينها وحدت هست و با اين #وحدت دارند جلو مىروند و تا اين وحدت هست ان شاء اللَّه پيروزىها دنبال هم است.
[بنیان عقلانیت اجتماعی]
🔹و ما بايد هميشه توجه به اين داشته باشيم كه آنچه هست از خداست
أَ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ
هر چى هست از اوست. اگر ما توانستيم اين مطلب را به قلب خودمان وارد كنيم كه هر چه هست از اوست، ديگر نه از شكست مىترسيم، نه از چيز ديگر. همه از اوست، و اگر اين معنا در قلب ما حاصل باشد شكست هم نيست تو كار.
[هویت عقلانیت اجتماعی]
🔸براى خدا قيام كنيد
إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ،
از تمام موعظهها خداى تبارك و تعالى انتخاب كرده اين يك موعظه را:
قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ
يعنى همين يكى را من موعظه مىكنم، چون همه چيز تو اينجاست
إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ
🔹همه چيز در #قيام_للَّه است.
📌قيام للَّه معرفت اللَّه مىآورد.
📌قيام للَّه فدايى براى اللَّه مىآورد.
📌قيام للَّه فداكارى براى اسلام مىآورد.
🔸همه چيز در اين قيام للَّه است،
🔹و لهذا تنها موعظهاى كه انتخاب كرده خداى تبارك و تعالى از بين موعظهها همين موعظه است كه
أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى (سوره سبأ آیه 46)
اجتماعى و انفرادى قيام للَّه بكنيد.
📌انفرادى براى وصول به معرفت اللَّه،
📌اجتماعى براى وصول به مقاصد اللَّه.
🔸و من اميدوارم خداى تبارك و تعالى به ما و شما و به همه ملتها توفيق عنايت كند كه اين راه را برويم و براى خدا كارها را انجام بدهيم.
منبع:
صحيفه امام ج18 ص : 125
#عقلانیت_اجتماعی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
ای حسینی که به دل عشق تو درمان من است
مهر تو نور دل و اول و پایان من است
ای حسینی که عوالم همه گریان تواند
گوهر اشک برای تو به دامان من است
جان نثار حرمت می کنم ای محور عشق
عشق تو دین من و مذهب و ایمان من است
دیده ام تا صف محشر ز چه آرام شود
که شفیعم برِ تو دیده ی گریان من است
به شب اول قبرم نکنم وحشت و ترس
چون در آن لحظه حسین است که مهمان من است
به سوالم اگر آیند به میزان حساب
پاسخ آرم به خداوند حسین جان من است
دردمندی حاج قاسم
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121
علوم انسانی اسلامی 9101400.mp3
40.9M
🖇آشنایی با فلسفه و روش تولید علوم انسانی اسلامی
🎤استاد سید مهدی موسوی
✅جلسه ششم
📝 اهمیت و طریق گفتمان سازی در جامعه، نقش حوزه و جامعه مذهبی
📅پنجشنبه9 دی ۱۴۰۰
💾مرکز آموزشی _تربیتی الهادی علیه السلام
#استاد_سید_مهدی_موسوی
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121
هدایت شده از مکتب امام
#نشست_مجازی
🗓 به مناسبت سالروز پیام تاریخی #امام_خمینی (ره) به گورباچوف
🔰 موضوع: تبیین پیام تاریخی امام خمینی (ره) از منظر #توحید
🔰 به کلام: حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی
🗓 تاریخ: دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰
🕰 ساعت: ۱۵:۴۵
📱 پخش زنده از صفحه اینستاگرام و کانال ایتا #گفتمان_توحید
#استاد_سید_مهدی_موسوی
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا
---------------------------------------
🔰 گفتمان توحید
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
*یک هدیه جالب...!*
یکی از فرماندهان روسی به حاج قاسم خیلی علاقهمند شده بود. هر بار سری به مقر میزد و میدید سردار سلیمانی نیست، ناراحت میشد. به بچهها سپرده بود هر وقت ژنرال سلیمانی آمد، او را باخبر کنند یا به سردار بگویند که او سراغش را گرفته است.
یک بار که حاج قاسم آمد، به سردار گفتیم، فلانی جویای احوالت بوده و اصرار داشته شما را ملاقات کند.
اول حاجی چندان جدی نگرفت. اما وقتی از اصرار او برای ملاقات شنید، گفت برویم لاذقیه به دیدارش. او در لاذقیه سوریه مستقر بود. سردار سلیمانی گفت که چون سوغاتی برایش نیاوردم، نمیشود دست خالی برویم. از بچهها پرسید که چند فرزند دارد. بعد، هدیهای برای خانوادهاش تهیه کرد؛ شامل یک گردنبند برای خانمش و مقداری طلا برای دخترش.
جلسه فرمانده روسی با حاج قاسم برگزار شد و بعد از پایان جلسه حاج قاسم به بچهها گفت که من که رفتم، شما هدیه را به او بدهید.
جالب اینجا بود که افسر روسی، مسلمان نبود، اما وقتی حاج قاسم قرار بود به خانه آنها در لاذقیه برود، همه را جمع میکرد. حاجی که خداحافظی کرد، بچهها هدیه را به افسر روسی دادند.
او با دیدن هدیه خیلی متعجب شده بود. چرا که تصور نمیکرد حاج قاسم با آن ابهت که یک فرمانده نظامی و مقتدر است، چنین هدیهای بیاورد..!
خود افسر روسی تعریف میکرد که وقتی هدیه را به همسر و دخترم دادم، هر دو در کنار خوشحالی، متعجب شدند و گفتند:
واقعا ژنرال سلیمانی چنین هدیهای داده است؟
حاج قاسم با این کار، هم خود افسر روسی و هم خانواده او را تحت تأثیر قرار داد؛ تا جایی که افسر روسی حتی به نیروهای حاج قاسم در سوریه گفته بود که میخواهم هدیهای به ژنرال سلیمانی بدهم. به نظر شما چه چیزی مناسب است و خوشحالش میکند؟
خلاصه اصرار میکند و میگوید که او هر چه بخواهد ما میدهیم.
این اصرار به گوش حاج قاسم میرسد و سردار سلیمانی هم چون همیشه به فکر دفاع از مظلومان بود، به جای اینکه برای خودش چیزی طلب کند، برای جبهه مقاومت از افسر روسی چیزی خواست.
حاج قاسم به بچهها گفته بود، بگویید ۱۰۰۰ موشک کروز لازم داریم..!
شما این موشکها را به ما بدهید تا از شما بخریم.
افسر روسی هم در جواب درخواست حاج قاسم گفته بود که ۱۴۰ تا موشک کروز داریم که ۱۰۰ تا را به شما میدهیم و ۴۰ تا را برای خودمان نگه میداریم.
او این موشکها را که هر کدام ۷۰ هزار دلار قیمت داشت، به حاج قاسم هدیه داد و روسیه هیچ پولی بابت این موشکها دریافت نکرد.
یعنی هفت میلیون دلار. با این اقدام، نیروهای مقاومت مسلح شدند و رژیم صهیونیستی دیگر جرأت جولان دادن نداشت.
این افسر روسی که اکنون فرمانده هوافضای ارتش روسیه است،
زمانی که حاج قاسم به شهادت رسید، در کنار همسر و فرزندش با عکسی از سردار سلیمانی عکسی انداخته و آن را فرستاده بود تا از این طریق از شهادت حاج قاسم ابراز تأسف کرده باشد؛ به طوری که در زیر عکسشان نوشته بود:
«...ما هیچ کاری نتوانستیم انجام دهیم، اما ما را در غم خود شریک بدانید».
مصاحبه با حسن رونده
مشاور اسبق فرمانده نیروی قدس
📌تلنگر
بسیاری از ما ایرانیان در مسائل اجتماعی و سیاسی، همواره دوست داریم به #معلولها بپردازیم و در اطراف آن هزاران جلسه و همایش و میزگرد برگزار می کنیم و هزاران دلیل و راهکار و شیوه و ... را مطرح می کنیم؛ ولی همواره عالمانه و عامدانه از پرداختن به #علتها ترس و واهمه داریم؛ به بهانه وحدت و ... اما به علت:
منافع
جایگاه
آینده
و ....
📌تأملی در ذات هنر
🔹هنر بازنمایی خلّاقانه حقیقت برای بازیابی حقیقت و باریابی به عالم حقیقت است و این مختص به انسان است و سایر مخلوقات از آن بیگانه اند.
🔸اگر هنر امر انسانی است و به انسان تعلق دارد، هویت هنر به هویت انسان گره خورده است و در شناخت هنر، باید انسان را شناخت.
🔹حقیقت انسان به معنا است. انسان موجود معنا یاب و معنا شناس است و در پس ظاهرِ اشیا و صورتِ الفاظ و جلوه سازی نقوش و رنگها و سازها، معنا را می یابد و با معنا اتصال وجودی برقرار می کند، به تعبیر بهتر، خود را در معنا می یابد و با معنا، داشته ها و رفتارهای خود را تفسير می کند و خودِ خود را می یابد.
🔸معنا، همان حقیقت و جوهره اشیا، الفاظ و نقوش است که ثبوت نفس الامری و واقعيت مستقل از آدمي دارد و همواره خود را در پس ظواهر و ماهیات (حدود عدمی اشیا) پوشیده می دارد و رخ نمی نماید. معنا همچون عروسی است که در حجله گاه در پس حجاب و به انتظار محرم عاشق نشسته است و رخ از نامحرمان پوشیده داشته تا طالبِ قابلی از در درآيد و طلب عشق کند و خود را فانی در معشوق کند تا معشوق حجاب برگیرد و در او تجلی کند.
🔹بر این اساس، انسان، هنر را می آفریند تا به بواسطه آن ذهن را از غیر(ظواهر و ماهیات) تجرید کند و با گذار از آنها آماده شود تا دل را به معنا گره زند و از این طریق به معانی و حقیقت قرب و راه یابد. هنرمند اهل درد و دغدغه است و گمشده ای دارد و در پس فرم و نقوش و ریتم، در پی گمشده خود است و در عالم وجودی خود، با گمشده خود که خودِ خودِ اوست به گفتگو می نشیند و گاه از هجران و دوری اظهار عجز و مویه می کند و گاه سرمستانه به وصل معشوق می اندیشد و حضور او را در خود می یابد. پس همه آثار هنری را می توان در ذیل دو مفهوم قُرب و بُعد و یا وصل و هجران دسته بندی کرد.
🔸ذات هنر، حقیقتِ معنا است و نقش ونگار، فرم و ریتم و سایر نمادهای هنری، همگی طریقی برای قُرب به معنا و ابزاری برای نمایش معنا و یافته های هنرمندانه حقیقت است.
🔹 هنر در رسالت با عرفان و فلسفه اشتراک دارد و همه آنها در پی عبور از ظاهر به باطن و کشف معنا و حقیقت هستند، تفاوت در طریق حرکت و ابزارِ معنایابی و حیثیت معنای اکتشافی است. هنر با عرفان و فلسفه همنشینی دارد و با صنعت و علمِ جزيي و ماهیت انديش تفاوت و تمایز دارد.
🔸ذاتِ هنر نه فضل فروشی و عیان سازی خلاقیت نفسانی است و نه کالای بازاری و مبادله ای، بلکه حقیقت هنر، دریافت و شهود حقیقت و گذار از حجابِ ظواهرِ متکثرِ تحیّر آور و راه یابی به معنا و وحدت است، گذار از خود و یافتن خودِ خود است. به عبارت دیگر، هنر طریقی برای خلوت و گفتگو با خود برای یافتن معنا و حقیقت است.
🔹هنر زمانی آشکار می شود و آن خلوت نشین هنگامی شاهد بازاری می شود که هنرمند به وصال معنا رسیده باشد و تجلی حقیقت را در خود دیده باشد و انچنان از این باریابی مبتهج است که می خواهد فریاد بزند، برای فریاد دوباره به همین نقش و رنگ، فرم و ریتم، سوز و آواز رجوع می کند و با رونمایی از اثر هنری، ابتهاج خود را فرياد می زند. درواقع، اثر هنری، تمام هویت هنرمند است و در متن زندگی او قرار دارد. هنرمند با هنر آغاز می کند و سیر و سلوک خود طی می کند و در پایان نیز در قالب هنر، ره آورد خود را به دیگران عرضه می کند تا هم ابتهاج خود را فرياد بزند و هم چون هدهد همگان را به وادی سیمرغ معنا فراخواند.
🔸 با توجه به شبکه مفهومی ذکر شده، در فرهنگ ایرانی و اسلامی، "هنر" مفهومی مقدس و متعالی است و "هنرمند" حامل مقدسات و نماد تعالی جامعه است و هرکسی به این وصف متعالی، متصف نمی شد و در هر عصری، تعداد محدودی را هنرمند می خواندند و آثار آنها را اثری هنری می دانستند و باقی را صنعت و امر تصنعی می دانستند.
🔹اثر هنری اگر از ذات خود جدا و از معنا بیگانه شد و به امر بازاری و کالای مبادله ای تبدیل شد از وادی هنر خارج می شود و در دایره #صنعت وارد می شود؛ البته صنعت ظریف؛ در سنت گذشته ما به این گونه آثار "صنایع مستظرفه" گفته می شد.
🔸 در عصر مدرن و دوران غلبه صنعت بر معنا و هنر، عموم مردم با اثر هنری معامله صنعتِ ظریف می کنند و تلقی ابزار تزئینی و تفریحی از آن دارند و آن را در حاشیه زندگی به کار میگیرند و متعلق به اوقات فراغت میدانند. به همین دلیل، هر امر ظريف، تزئینی و تفریحی را هنر می پندارند و تولید کننده آن را هنرمند میخوانند. این اشتباهی بزرگ و خطایی فاحش است که صنایع ظریف را هنر و صنعتگر را هنرمند بدانند. نتیجه این اشتباه، چیزی جز فراموشی هنرمند، غربت هنر، غفلت از معنا ودوری ازحقیقت نیست.
🔹 سرقت عنوان "هنر" و "هنرمند" بزرگترین ظلم به فرهنگ و حقیقت است وهر ناهنرمندی راهنرمند نامیدن وناخودآگاه بدو تقدس بخشیدن، آثار جبران ناپذیر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در پی خواهد داشت. همچنان که امروزه قابل مشاهده است.
سید مهدی موسوی
@usul121