📚 بسته ویژه تربیت کودک
🎯 با ۲۵ درصد تخفیف
🚚 و ارسال رایگان به سراسر کشور
⭕️ این بسته شامل چهار عنوان کتاب از استادصفایی حائری میباشد:
📗 تربیت کودک
📘انسان در دوفصل
📙مسئولیت و سازندگی
📕نامههای بلوغ
📉 قیمت بسته با تخفیف؛ ۲۵۲,۷۵۰ تومان میباشد.
🗓 مهلت ثبت سفارش فقط تا جمعه ۲۱ مهر
🛒 برای ثبت سفارش وارد سایت انتشارات به آدرس زیر شوید:
🌐: einsad ir
و یا به آی دی زیر پیام دهید:
🤳🏻 : @einsadshop_ad
جشن قرآن کلاس دومی های مدرسه ملل
همراه با مسابقه
داستان و کلی نکته های جذاب
😍🌹😍🌹😍🌹
من کودک مسلمان خدا نگهدارمه
گوش میکنم به قرآن خدا نگهدارمه
عمل کردن به قرآن ، همیشه در کارمه
تو درس و علم و ایمان خدا نگهدارمه
شکر خدای مهربان و دانا
پروردگارِخالق و توانا
.
بر درد بندگان دوا تو هستی
تنها امید من خدا، تو هستی
من بنده ی همیشه ی توهستم
#جشن_قرآن
#عمو_قصه_گو
━🍃🌸👼 #صلوات 👼🌺🍃━━
آدرس جهت کانال عضویت #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
♨️♨️♨️♨️
⚓️ اولین جشنواره قصه گویی «ناخدا سلیمان»
🔷 بخش های جشنواره:
🔹 قصه گویی(حرفه ای): شرکت کنندگان می بایست داستانی را( متناسب با فضای بوم منطقه باشد) به انتخاب خود و با رعایت اصول قصه گویی به صورت کلیپ تصویری(۳ الی ۵ دقیقه) قصه گویی و ارسال نماید.
🔹 مادران قصه خوان: شرکت کنندگان می بایست تمام یا بخشی از یک داستان دلخواه را از روی متن خوانده و بصورت فایل صوتی یا تصویری ( ۳ الی ۵ دقیقه) ارسال نمایند.
🔹 دانش آموزان قصه خوان: در این بخش دانش آموزان ۸ الی ۱۲ سال می بایست تمام یا بخشی از یک داستان دلخواه را از روی متن خوانده و بصورت فایل صوتی یا تصویری ( ۳ الی ۵ دقیقه) ارسال نمایند.
🎁 جوایز:
✓بخش قصه گو حرفه ای: نفر اول ۱۵ میلیون ریال/ نفر دوم ۱۰ میلیون ریال/ نفر سوم ۵ میلیون ریال
✓بخش مادران قصه خوان: به ۱۰ نفر از برگزیدگان کارت هدیه ۳ میلیون ریالی اهدا می گردد
✓بخش دانش آموزان قصه خوان: به ۲۰ نفر از برگزیدگان کارت هدیه ۲ میلیون ریالی اهدا می گردد.
📆 مهلت ارسال آثار:
سه شنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲
تاریخ برگزاری اختتامیه:
چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲
🔴 شرکت کنندگان می توانند آثار خود را از طریق شبکه های اجتماعی شاد، ایتا و بله به شماره ذیل ارسال نمایند.
09179725011
🔸 دبیرخانه جشنواره: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کنگان
09361563272
💢👇 کانال اطلاع رسانی فرهنگ و هنر شهرستان کنگان در ایتا و بله
@ershadkangan
https://ble.ir/ershadkangan
🌺 شعر صلوات
🌸ای بچههای مهربون
🌱عزیزای شیرین زبون
🌸برای اجابت دعا
🌱با عطر ناب صلوات
🌸لبهامونو تر بکنیم
🌱با هم معطر بکنیم
🌸همگی بگیم یکصدا
🌱صلوات بر مصطفی
🌸اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
━🍃🌸👼 #صلوات 👼🌺🍃━━
آدرس جهت کانال عضویت #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
🌸 #نکته_تربیتی 🌸
✨به يڪى از دوستان گفتم :
شنيدهام خداوند به شما فرزندى عطا فرموده است ؟
✨او در جواب من خيلى زيبا گفت :
خداوند افتخارتربيت يڪى از بندگانش را به من عطا ڪرده است ...🙏🌷
━🍃🌸👼 #صلوات 👼🌺🍃━━
آدرس جهت کانال عضویت #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
"چند بازی و فعالیت برای تقویت دقت و تمرکز"
🍀کارباقیچی
اجازه بدهید کودک کار با قیچی را فرا بگیرد. ابتدا کودک تنها می تواند خطوط صاف را قیچی کند اما به مرور یاد می گیرد اشکال هندسی را در آورد و همین کار نه تنها به افزایش خلاقیت در او کمک می کند بلکه مهارت های ظریف انگشتان و هماهنگی چشم و دست او را هم تقویت می کند.
🍀 غذا خوردن بادست
شاید باور نکنید اما غذا خوردن با دست و به دهان بردن مواد غذایی و کندن آن با دندان همگی به تقویت عضلات سرانگشت کودکان کمک می کند. در 4 سالگی کودک شما باید بتواند با چاقو مواد خام را تکه کند. این کار به هماهنگی چشم و دست او کمک می کند پس اگر توانایی این کار را ندارد با او تمرین نکنید و آن را به بعد موکول کنید.
🍀لباس پوشیدن 💚❤️
به کودک فرصت دهید تنهایی لباس پوشیدن را بیاموزد. ابتدا از پوشیدن جوراب، کفش، شلوار و لباس شروع کنید و به تدریج دکمه بستن و بالاکشیدن زیپ و بستن بند کفش را به کودک آموزش دهید.
🍀نقاشی کردن
نقاشی چه با دست چه قلمو چه اسفنج تمرین خوبی برای سرانگشتان کودکان است. سعی کنید به کودک ابزارهای مختلفی بدهید و او را با انواع تکنیک ها مثل آبرنگ، گواش، مدادرنگی، مدادشمعی و... آشنا کنید.
🍀باز کردن در بطری💚❤️
تمام کودکان به این کار علاقه نشان می دهند. بطری هایی با سایزهای مختلف ر اختیار کودک بگذارید و اجازه دهید با باز کردن در آنها سر انگشتان خود را تقویت کند.
🍀خمیربازی
خمیربازی، گل رس یا حتی خمیر نان در اختیار کودکتان بگذارید و اجازه دهید ابتدا اشکال ساده تری مثل توپ و مار و به مرور اشکال پیچیده تری بسازد.
🍀بازی نقاشی کشیدن با قلم های درشت
برخی مدادرنگی ها و ماژیک ها از انواع معمولی قطورتر هستند. در صورتی که فرزندتان در گرفتن مشکل دارد از این نوع قلم ها استفاده کنی. بعد به مرور سایز مدادها را کوچک تر کرده و در نهایت از انواع چوبی با اندازه معمولی استفاده کنید.
🍀بازی نخ کردن
مهره و مرواریدهای گوناگون در سایزهای مختلف بخرید و از کودک بخواهید آنها را درون نخ کند و برای اعضای خانواده دستبند یا گردنبند درست کند. حتی می توانید از برخی مواد غذایی مثل انواعی از ماکارونی ها برای این کار استفاده کرد.
آدرس جهت کانال عضویت #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
آغاز ویژه برنامه های تکلیف کلاس سومی های ادبستان ۱
اردوی بازدید از مسجد و آشنا شدن با احکام و ارکان مسجد
با اینکه بعضی از دختر خانم ها بعضی شبا همراه پدر و مادر میومدن همین #مسجد اما این بار چون تو قالب #اردو اومدن خیلی شور و شوق داشتند.
⭕️اثر مکان
توجه کردی وقتی وارد یه باغ سر سبز و پر از گل میشی چه حس خوبی داری
یا برعکس وقتی داخل یه جای کثیف میری مثلا مکان تجمع زباله چقدر گرفته و حالت بد هست
🌺🌹🌺🌹
پدر و مادرهای مهربون بچه ها رو حتما با آداب مسجد آشنا کنید و به مسجد ببرید از حس خوب معنوی که مسجد به مسجدی ها میده بی بهره نباشند.😊
😊آدرس جهت کانال عضویت #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
📌 اگر که میخواهیم تغییری در رفتار کودک و نوجوان مان ایجاد کنیم لازم است:
👇
✅ پیشرفتهای کوچک او را ببینیم و به او بازخورد دهیم.
❌ برای اشتباهات و شکستهایش او را سرزنش نکرده و در یافتن مسیر درست و جبران شکست، کمک و همراهی کنیم.
✅ اجازه دهیم بین راه درست و راه غلطی که چندان آسیب رسان نیست، دست به انتخاب بزند و با پیامد انتخابش مواجه شود.
صبور باشیم،
تغییر نیاز به زمان دارد.
😊آدرس جهت کانال عضویت #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#تربیت_فرزند
پدر عزیز
کلیـ🔑ـد حفظ دخترتون از ارتباطات
و آسیبهای جنسی در دست شماست!
❌هر قدر رفیق تر و مهربونتر باشید
تمایلش به دریافت عاطفه از مردان دیگه رو کمتر میکنید!
😊آدرس جهت کانال عضویت #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
✍️ شعر فلسطین
🔮 از آسمونْ هر شب ، گُلوله می باره
🔮 یه وقتایی موشک ، یه وقتا خُمپاره
🔮 به زیرِ هر سَقفی ، یه کودکی داره
🔮 با اِسترس ، با ترس ، بُمبارو میشْماره
🔮 من آنْ فِلسطینم ، که آرزو دارم
🔮 بیگانه از خاکم ، بیرون بِره آره
🔮 به لُطفِ اللّه و ، تلاشِ چند باره
🔮 فلسطین از امروز ، پیروزِ پِیکاره
🔮 نداره اسرائیل ، دیگَر رَهِ چاره
🔮 نداره هیچ رنگی ، به رویِ رُخساره
🔮 برای جنگیدن ، با این قومِ ترسو
🔮 فلسطین بیداره ، آمادگی داره
🔮 دعای خیرِ ما ، همیشه همواره
🔮 پیروزیِ اسلام ، علیه کُفّارِه
😊آدرس جهت کانال عضویت #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طنز؛ نماز صبح می خوانم از ترس شوکر🙈🧨💣
📌بچه هارو برای نماز صبح بیدار کنیم با مهربانی 😘
نه با خشونت 🧨💣
👈 راحت بیدار شدن بچهها برای نماز صبح نیاز به برنامه ریزی و روشهای مناسب دارد که ان شاء الله توی پست بعدی ارائه می شود
#نماز
#خنده_حلال
#لبخند
#عمو_قصه_گو
😊آدرس جهت کانال عضویت #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ماجرای فلسطین رو اگه برای کودکان خواستین توضیح بدین، این #کمیک_موشن رو براشون پخش کنید
ایلیا کوچولو عصبانی از اینکه یه کلاهبردار باعث شده همسایه مهربونشون خونهشون رو از دست بدن، باورش نمیشه که یه نفر با دروغ و زور بتونه خونه یکی رو ازش بگیره...
🇵🇸#قدس
#اسرائیل
#طوفان_الاقصی
😊آدرس جهت کانال عضویت #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
مسابقه چند مرحله ای قرآنی.ppsx
24.41M
#پاورپوینت مسابقه ای قرآنی
🌼به صورت چند مرحله ای
❇️بسیار زیبا و با کیفیت ویژه کلاس دوم به بالا
#مسابقه
#جشن_قرآن
😊آدرس جهت کانال عضویت #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
ميزگرد نقد مجموعه تلويزيوني «باباسفنجي»
با حضور:آقاي رضا رحمتي (كارگردان پويانمايي)
حجهالاسلام عبدالكريم صالحي (كارشناس مذهبي)
آقاي ياسر محدثي (كارگردان پويانمايي)
حجهالاسلام رضا مهكام (روانشناس كودك و نوجوان)
و خانم مرضيه وزيري مقدم (فيلمنامه نويس)
مجموعه تلويزيوني «باباسفنجي» كه در قالب پويانمايي طنز توليد شده و در طول سالهاي گذشته در كشور ما - در شبكه خانگي و سپس از 2 سال پيش در صداوسيما- پخش ميشود، يكي از پُربينندهترين برنامههاي تلويزيوني امريكا است.
قهرمان داستان؛ يعني «باباسفنجي»، همراه چهار شخصيت ديگر، در فضايي تخيلي در زير دريا در اغذيهفروشي كار ميكنند و در هر برنامه ماجرايي جداگانه ميآفرينند. قهرمان داستان نماينده مردي است كه هنوز رفتاري كودكانه دارد و با شلوغكاريهايش بيننده (اعم از كودك و بزرگسال) را سرگرم كرده و گاه ميخنداند.
هرقسمت اين مجموعه، در اصل حدود 30 دقيقه است و تاكنون حدود 350 قسمت آن توليد و در امريكا پخششده است. اولين قسمت اين مجموعه درست 15 سال قبل (جولاي 1999) در كشور توليدكنندهاش نمايش داده شد و از آن بسيار استقبال شد و كمكم به هفتاد تلويزيون در كشورهاي ديگر راه يافت. اهل فن، خالق باباسفنجي را يكي از تواناترين پويانگاران (انيماتورهاي) چند دهه اخير امريكا ميشمارند. شدت استقبال از اين مجموعه، بهطور مرتب سالانه جوايزي را نصيب سازندگان كرده و ده سال پيش (2004 م)، اولين فيلم سينمايي آن نيز به نمايش عمومي درآمد كه آن نيز مورد استقبالي چشمگير واقع شد. قرار است فيلم سينمايي «باباسفنجي 2» نيز تا پايان سال ميلادي جاري ارائه شود.
موفقيت اين مجموعه كارتوني سبب شده، كار مجموعهسازي تلويزيوني پويانمايي رونق گيرد.
اما چرا اين مجموعه اينقدر مورد توجه قرار گرفته است؟ و آيا براي ما هم همينقدر پرجاذبه است؟
اين موضوع محور ميزگردي است كه با حضور پنج تن از كارشناسان رشتههاي مختلف كه در تاريخ 5 مرداد 1393در دفتر مجله برگزار شد تا هركدام از دريچه تخصص خود به آن بپردازند.
البته سخن با همين تمام نميشود و جاي آن دارد كه «باباسفنجي شلوار مكعبي» بهعنوان پديده مهم رسانهاي در سطوح مختلف زير ذرهبين برود، مبادا سالها بعد تأثيراتي ناخوشايند از آن در جامعه آشكار شود.
كليد واژه: نقد باب اسفنجي
براي ديدن تصوير به پي دي اف مراجعه كنيد
ضمن سپاسگزاري از سروران درخواست ميشود، شروع فرمايند.
حجهالاسلام مهكام: اجازه ميخواهم بگويم كه فضاي روانشناسي كاملاً متفاوت از فضاي هنري است. آنچه يك سناريونويس يا كارگردان از لحاظ رسانه نگاه ميكند، بيشتر تكنيكهايي است كه از بُعد ساخت هنري فيلم مهم است، اما در روانشناسي به اثراتي كه اين كارتون ميتواند روي مخاطب بگذارد، توجه ميشود و معمولاً نيز ديدگاه انتقادي بيشتر از ديدگاه مثبت است. چون فضاي رسانه بهگونهاي است كه شما هر كاري كنيد، ايراداتي دارد. نميتوانيد پويانمايياي بسازيد كه هيچ ايرادي نداشته باشد. ولي اين منافاتي ندارد با اينكه فيلم از نظر هنري جذاب باشد. بحث روانشناسي رشد (يا ترجمه درستتر روانشناسي تحولي) براي هر گروه سِني ويژگيهايي را از لحاظ عاطفي و شخصيتي و هيجاني و هوشي و رفتاري يا حتي فيزيولوژيك برميشمارد و قالب و نورمي را تعريف ميكند و بر اساس آن ميگويد چه چيزهايي براي اين سن جاذبه دارد و چه چيزهايي ندارد و چه چيزهايي براي آن خوب است و چه چيزهايي ضرر دارد و چه آموزشهايي براي آن توصيه ميشود. اين يك علم مادر و علم پايه است و تمام اجتماع از آن استفاده ميكند.
از دريچه اين علم، ميتوان گفت كه باباسفنجي براي گروه سني پنج تا دوازده ساله طراحي شده و شايد اين گروه بيشتر تحت تأثير آن قرار ميگيرند. اشكالاتي در اين مجموعه ديده ميشود كه ميتوان آنها را چنين خلاصه كرد:
كودك در اين سنين پيامهايي را دريافت ميكند كه روشن و آشكار باشد؛ ولي قسمتهايي از باباسفنجي كه من تماشا كردهام، فاقد چنين پيامي است. البته همه را نديدهام و آنچه هم ديدهام از صداوسيما بوده است و احتمال ميدهم كه در مرحله پالايش، برخي تصاوير يا مفاهيم غيراخلاقي در تلويزيون ايران حذف شده باشد و در نتيجه پيام هم از دست رفته باشد. بههرحال از اينگونه فيلمها چيزي بيش از سرگرمي نصيب كودك و نوجوان نميشود. كه اين اولين اشكال است.
همه داستان در فضاي زير دريا و يك فضاي غيرطبيعي جريان دارد با وجود جذابيت ب. اين فضا راي كودك، عجيب و غريب بودن آن، او را به دنياي خيالبافي ميبرد كه اين براي كودك چندان مناسب نيست. در سن پنج تا ده سالگي تا جايي كه ميتوانيم بايد كودك را از فضاي فانتزي و خيالي خارج كنيم و به دنياي واقعيت بياوريم. جريان اين فيلم به طور كامل متفاوت است و كودك را از فضاي واقعي به فضاي خيالي ميبرد. اگر كارتوني باشد كه فضاي آن كنار جنگل و دريا و شهر باشد، اشكالي ندارد؛ اما كارتوني كه اينقدر خيالي باشد با تمام پرسوناژهاي ساختگي مثل اسفنج، اين آسيب را ميرساند. خوب اگر انس با اين حال و هوا باعث شود كه هنگامي كودك وارد مهد و پيش دبستاني يا دبستان ميشود، بسيار معتاد و عاشق آنها باشد كه كيف و لباسش هم باب اسفنجي بشود، نتيجه آن ميشود كه واقعبيني كافي در كودك ايجاد نشود.
بدآموزيهاي آشكار كه براي نمونه مي توان به كثيفكاريهاي آن اشاره كرد و انگار تعمدي دارد كه فرايند كثيفكاري را نشان دهد. مانند صحنههايي كه كودكي در پوشك مدفوع كرده است و بوي بد آن بهگونههاي مختلف برجسته ميشود و كسي كه ميخواهد پوشك او را عوض كند، بچه را ناشيانه روي ميز غذايي ميگذارد كه كساني روي آن مشغول ناهار خوردن هستند. بدتر از آن پاشيده شدن اشك يا آب دهان به صورت ديگران، يا ريختن مواد زائد به بدن است كه تحليلهاي خاص جنسي از آن وجود دارد. ريختن برخي ترشحات به بدن و اينگونه چيزها براي اين است كه در ذهن كودك، بعضي اتفاقات مشابه عادي شود كه در هنگام ارتباط جنسي و در فضاي بعضي فيلمهاي پورنو روي ميدهد. اين مسئله به صورت ناهشيار در ضمير ناخودآگاه كودك اثرات خاص خودش را ميگذارد. از بدآموزيهاي ديگر نيمه برهنه بودن افراد است. باب اسفنجي گاه شورت هفتي به تن دارد و در هوا شلوارك را ميپوشد و من در اينترنت بخشهايي را ديدم كه با همان لباس در كنارش پاتريك لخت است يا در جاي ديگري اختاپوس لخت بود و هنگامي كه از حمام بيرون ميآيد، بهجاي لباس، دور او را كف صابون فراگرفته، پايش ميلغزد و زمين ميخورد كف صابون هم ديگر حالت خود را از دست ميدهد. البته اين قسمت در ايران سانسور شده است و بهطور كلي مكرر صحنههايي را نشان ميدهد كه برجستگيهاي بدن آشكار شود. اين موارد بهنوعي از بين بردن شرم اندام و مسائل جنسي در كودك است.
نكته بعد پرخاشگري است كه در اين كارتون كاملاً مشهود است. در اين مجموعه ضربه زدن و كوبيدن بسيار وجود دارد. اينگونه رفتارها، اگرچه شوخي باشد يا آسيب وارد نكند، شوخي بزرگسالانه است و ترويج آن تشويق كودك به پرخاشگري است. ما در جامعه خودمان ديدهايم كه در بعضي طنزهايمان (مثل طنزهاي مهران مديري يا مهران غفوريان) اينگونه حركات يا شوخي بزرگسالانه و تأثيرات آن بر كودكان را ديدهايم.
افزون بر اين، باب اسفنجي تنها زندگي ميكند و از خانواده دور است. در بخشي كه پدر و مادر به دنبالش ميآيند نيز حاضر به بازگشت نميشود. ضربه زدن به اساس خانواده به روشني در اين كارتون وجود دارد.
آخرين نكته بحث هويتي است كه به كودك ميدهد. من نمونهاي بياورم؛ فرض كنيد كودكي در خانوادهاي رشد ميكند كه مادر بسيار منظم و دقيق است و كودك با اين فرايند رشد ميكند. به طور طبيعي اين شخص در بيست سالگي كمابيش منظم است. در برابر اين، كودكي در خانوادهاي بيقيد و پلشت و شلخته بزرگ ميشود. خوب اين فرد در بيست سالگي، بهطور طبيعي آدم شلختهاي است. هويت مجموعهاي است از چيزهايي كه متعلق به من است. نظم، منش، احترام، آبرو، لباس من و هر چه مال من است، هويت يك انسان است. كودك را در معرض كارتوني قرار ميدهيم كه پرخاشگري و كثيفكاري را به او ياد ميدهيم و احساسات ناهشيار جنسي را در او زنده ميكنيم، بنابراين، پيام درستي ارائه نميدهيم. قهرمان داستانش خيالي است و هيچ شباهتي به يك انسان طبيعي ندارد. اين را هم اضافه كنم كه اگر دقت كنيد به تازگي در كارتونها اين رويكرد وجود دارد كه سعي ميكنند شخصيتها را زشت ارائه كنند. پيش از اين در دنياي پويانمايي مثل سندباد و كارتونهاي ديگر زيباسازي شخصيت مورد توجه بود، ولي در اين سريالها، چهرهها را زشت نشان ميدهند و كاراكترها داراي چهرههاي خشن و عبوسي هستند. اينها در نهايت هويت كودك را همينطور شكل ميدهد و چند سال از بهترين سالهاي عمرش را با اين ميگذراند و در سالهاي بعد هر اندازه كه آموزههاي ديگر داشته باشيم، روشن است كه برخي از اين آيتمها در بزرگسالي در كودك يافت خواهد شد.
مجري: در پويانمايي خيالي و فانتزي بودن، يكي از اصول و امتيازات است. خوب شما ميفرماييد اين خيالي بودن از اصل اشتباه است يا اگر بتوانيم كودك را به فضاي خيالي ببريم و چيزهايي را به او ياد دهيم و بعد به دنياي رئال و واقعي بازگردد اين اشكال ندارد؟ صِرف خيالي بودن اشتباه است يا اگر اين تلفيق صورت بگيرد، مشكل حل ميشود؟
حجتالاسلام مهكام: به نظر ميرسد هميشگي شدن فضاي تخيل و توهم، آسيبزا است. مانند كارتونهايي كه افراد را به دويست سال آينده ميبرد يا زندگي در آن تبديل به زندگي فضايي شده، كل زندگي در اين سيستم جريان دارد و كودك را از زمان خود جدا ميكند. اگر باب اسفنجي در يك فضاي طبيعي زندگي كند و گاهي به فضاي دريا سري بزند شايد اين آسيب وجود نداشته باشد. اما وقتي تمام داستان را كاملاً در اين فضا قرار ميدهيد، تخيل را پايه ذهن كودك ميكنيم كه آسيبي اساسي ايجاد ميكند. نمونهاي بياورم. بعضي جذابيتها همچون رنگهاي شاد و حركات نمايشي يا شيرينكاري مانند اينكه باب دستها را زمين ميگذارد و از پاها استفاده ميكند و جقجقه را براي ستاره دريايي تكان ميدهد. چون از اين حركات استفاده ميكند فضا را براي كودك بسيار جذاب ميكند و كودك را نگه ميدارد و اين ارتباط عميق، به طور كامل فرد را در آن فضاي خيالي نگه ميدارد. نمونه ديگر اينكه پس از پخش سريال «او يك فرشته بود»، در يك مركز مشاوره در عرض دو سه ماه حدود 50 كودك را نزد من آوردند كه مشكلاتي داشتند. از ميان آنها تعدادي به ويژه دختربچهها دچار فوبيا شده بودند . فوبيا؛ يعني اضطراب خاص، فوبيا از مادر، زيرا در جايي از فيلم آن خانم آتش شد و اين كودك را به جاهاي ديگر برد. (شايد كل سريال روي كودك اثر نگذاشته باشد، ولي صحنههايي اثر خاص داشتند.) آنها ميگفتند هنگامي كه شبها ميخوابيم و مادرمان ميآيد پتو را روي ما بكشد، ناگهان صحنههاي آن فيلم مجسم ميشود و ميگوييم نكند اين همان جن و آتش است. در مركز مشاورهاي كه من پنجاه كودك را ديدم، 13 كودك اينگونه بودند. با بررسي ديديم از وقتي كه اين سريال را پخش كردهاند، چنين چيزهايي در ذهن كودك پرورانده شده است. گاه يك تكه در ذهن كودك ميماند و بخشهاي ديگر را چندان جلب توجه نميكند. اكنون نيز شايد در سريالهاي طنز اثرات سودمندي بوده اما براي نمونه از سريال بَرَره يك يا دو اصطلاح خاص در ذهن مانده و اين از اثراتي است كه متأسفانه گاهي به آن كمتوجهي ميشود و حاشيه بر متن اثر ميگذارد.
خانم وزيري مقدم: از ديدگاه فيلمنامهنويسي چند نكته را ميتوان درباره اين مجموعه پويانمايي گفت:
فيلمنامه باب اسفنجي متني كمدي، ماجراجويانه و بزن و بكوب است كه داستان كلاسيك ندارد. داستان اين فيلم با ساختار مدرن روايت ميشود و خرده پيرنگ است. دور از انگيزههاي شركت سازنده اين فيلم، آنچه را مخاطب كودك ما در تلويزيون ايران ميبيند، برايش جذاب است. چون از اتفاقاتي مانند حركات آكروباتيك يا زمين خوردنهاي متعدد ميخندد. از اينكه شخصيتهاي داستان دوباره بعد از همه اتفاقات جان ميگيرند و به كارشان ادامه ميدهند، احساس خوبي دارد. داستانهايي كه براي اين كارتون نوشته شده داراي پتانسيل بالايي هستند، امّا چندان زيربنايي نيسستند و فقط براي مخاطب خردسال، نه براي مخاطب نوجوان جالب است.
در اين فيلم بسياري از فرصتها كه ميتواند به پيامهايي اختصاص يابد هدر داده ميشود و يا از ايدههايي كه ميتواند خوب پرورش يابد، خيلي سطحي عبور ميشود. براي نمونه، نگهداري از كودك و دردسرهايي كه براي خانواده يا دوستانش ميتواند داشته باشد. اين كارتون ميتوانست به كودك بهتر آموزش دهد و بكن و نكنهايي را كه پدر و مادر ميخواهند به بچه بياموزند، خيلي سادهتر و زيباتر نشان دهد؛ ولي من فكر ميكنم بهخاطر فرهنگ غرب كه خيلي با فرهنگ ما سازگار نيست، اين اتفاق نيفتاده است.
ديالوگها در داستان باب ديالوگهاي معمولي نيستند؛ بيشتر خندهدار و پرسشبرانگيز و فلسفي هستند. بهويژه پاتريك با اينكه شخصيتي ابله است، ولي دوست داشتني است. گاهي حرفهايي مي زند كه مخاطب به يادش ميماند. براي نمونه:
باب اسفنجي: من زشتم و به هيچ دردي نميخورم!
پاتريك: چرا بدرد ميخوري، باعث ميشي بقيه نسبت به خودشون حس بهتري داشته باشند.
http://pajuhesh.irc.ir/product/magazine/show.text/id/2023/indexId/239673