eitaa logo
مجله مجازی واو
277 دنبال‌کننده
163 عکس
228 ویدیو
0 فایل
| مجله مجازی واو | پاتوقی برای اهالی خواندن و نوشتن واو حرف عطف است.
مشاهده در ایتا
دانلود
ده اقدام برای ادب بیشتر در هنگام روزه داری ✍مصطفی موحد در ادامه بخوانید🔻 @vaavmag
🔸با آغاز ماه مبارک رمضان و روزه‌داری مسلمانان برخی رفتارها می‌تواند به اخلاق و ادب روزه‌داری ما کمک کرده و لحظات خالص‌تری برایمان رقم بزند. 🔸۱.روزه‌داری تنها مراقبت از خوردن و آشامیدن نیست، سعی کنیم هر لحظه به خودمان یادآوری کنیم تمام بدن ما روزه‌دار است، یعنی از هر اقدام و رفتاری که شأن روزه‌دار نیست دوری کنیم. زبان و دست و فکر هم می‌تواند این یک ماه از هر چیز بدی پرهیز کند. 🔸۲. برای خوش‌بو بودن در طول روز و هنگام نخوردن به مدت طولانی مسواک و عطر دو لازمه‌ی مؤمن روزه‌دار است. 🔸۳. دل انسان نیز می‌تواند روزه‌داری زیبایی داشته باشد، هرکدام از ما لحظاتی در دل قدری حسادت یا غرور و ناراحتی داریم که بهترین وقت برای از بین بردن آن ماه مبارک رمضان است. 🔸۴. درست است که خوابیدن روزه‌دار هم عبادت است، اما پس از خواب در بیداری می‌توان ثواب روزه را با خیر رساندن به دیگران صدچندان کرد، در این روزها دست هم را بیشتر بگیریم. 🔸۵.کرامت روزه‌دار علاوه بر افطاری دادن به دیگران، می‌تواند هزار مثال دیگر داشته باشد، از عیدی دادن ساده تا شاد کردن دل یک نفر، اما داشتن هوای کسانی که به هر علتی نمی‌توانند روزه بگیرند از مثال‌های همین کرامت انسانی است. 🔸۶. همه‌ی ما قطعا می‌دانیم که خدا و اهل بیت(ع) دوست ندارند شیعیان‌شان زبان به دشنام و کلمات زشت باز کنند، این ماه وقت خوبی برای ترک کلمات بدی است که در روزمره ممکن است برایمان طبیعی شده باشد. 🔸۷. این روزها آنقدر مسائل ریز و درشت داریم که هرکدام می‌توانیم بمب بالقوه‌ای برای انفجار عصبانیت باشیم، تمرین کنترل خشم در ماه عبادت خدا، ادب روزه‌داری را افزایش می‌دهد. 🔸۸. اگر به هر علت در سفر هستیم یا خدایی ناکرده به بیماری دچار شدیم، درست است که مانعی از خوردن وجود ندارد، اما می‌توانیم برای رعایت حال روزه‌داران هر چه می‌توانیم در برابر آنها از خوردن آب و غذا دوری کنیم. 🔸۹.در زمانی که اعتماد مردم به هم کمتر از قبل می‌شود، تصورمان اینگونه است که با قسم‌های مختلف می‌توانیم همدیگر را قانع کنیم، مخصوصا در معاملات و خرید و فروش. شاید به بهانه روزه‌داری عادت ناصحیح قسم خوردن زیاد را بتوانیم ترک کنیم. 🔸۱۰. ماه رمضان به بهار دل‌ها هم معروف است، در بهار دل‌ها خیلی راحت می‌توان کدورت‌های بین خودمان را از بین ببریم. آشتی با خانواده و همسر و دوست شاید کمترین کاری باشد که در این فرصت ناب بتوانیم انجام دهیم. تمرین خوش‌اخلاقی وقتش همین جاست. @vaavmag
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅چگونه اینفلوئنسرها بچگی بچه‌هایمان را از‌ بین می‌برند ✍مصطفی موحد درادامه بخوانید🔻 @vaavmag
چگونه اینفلوئنسرها بچگی بچه‌هایمان را از‌ بین می‌برند 🔹️از ابتدای وایرال شدن خرده‌رفتارها و شاید به تعبیری مزخرف اینستاگرامی، جامعه‌شناسان پیوسته هشدار می دادند که نتایج و توابع این اقدامات را به سرعت در نسل‌های بعد خواهیم دید. نتایجی که امروز کم‌کم از لابه لای اتفاقات وحشتناک مجازی سر بر می‌آورند. کودکان که کاملا مشهود است تحت اثر و فشار فرد دیگری دست به رفتارهای غیرکودکانه و حتی غیراخلاقی می‌زنند و هر روز با رنگ و لعاب متفاوتی وایرال می‌شوند. 🔸️این فشارها حاصل سه سطح از برخورد به وجود آمده است: سطح اول فرزندان اینفلوئنسرهایی هستند که برای دیده شدن بیشتر هر روز مجبورند اقدام جدیدی انجام دهند تا لایک و ویوی بیشتری برای والدین خود رقم بزنند. سطح دوم و خطرناک‌تر آن دسته از بچه‌هایی هستند که با فشار و پز روشنفکری، هر روز با تصویر جدیدی، خود را برای و کسب درآمد آماده می‌کنند. 🔹️اما اخیرا سطح دیگری نیز به این دو گروه اضافه شده که این گروه تنها ابزار اثبات و القا رفتار دو گروه قبلی هستند. صفحات اینستاگرامی این روزها علاقه‌مند شده‌اند تا رفتار چهره‌های غیر آشنای را بهانه‌ی ترویج کارهای خود کنند. همین علت هم دلیلی شده تا کردن این روزها یکی از ترندهای رفتار کودکان در فضای مجازی باشد. رفتاری که اگرچه مشابه بسیار زیادی در این سال‌های فضای مجازی داشته اما همه در لایه‌های روشنفکری شمرده می‌شود. 🔸️هنوز بی‌ادبی کودکان و از رفتارهای فیزیکی و بددهانی و ده‌ها چیز شبیه به آن در اکسپلور به وفور پیدا می‌شود که هرکدام با توجیه آزادی عمل کودک و این قبیل پزهای روشنفکری پدید آمده است. اما این تغییر سبک زندگی کودکانه حالا دارد از انحصار زبان خارج شده و به رفتار بدنی این کودکان بدل می‌شود. حالا در اینستا می‌توانید تتو، پیرسینگ، جراحی بینی و گونه و هزار مخرف دیگر را از به ظاهر خوشحال ببینید. 🔹️فارغ از ده‌ها خطر سلامتی برای کودکی که می‌کند و یا عمل‌های جراحی زیبایی انجام می‌دهد، تکرار این رفتار، جامعه‌ی تحریک‌پذیر نوجوان را در معرض خطر تکرار قرار می‌دهد. خطری که در اولین گام کودکی معصومانه‌ی این اطفال بی‌گناه را از بین می‌برد. @vaavmag
متحجرها، روی دیگر سکه غربگراها ✍سیده راضیه حسینی درادامه بخوانید🔻 @vaavmag
🔹️اول؛ «خون دلی که پدر پیرتان از‌‎ ‌‏این دسته‌ی متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است.» این جمله را سال ۶۷، روح‌الله خمینی درحالی می‌گوید که زندان رفته، تبعید شده و داغ فرزند دیده؛ مصیبت به‌خاک‌وخون کشیده‌شدن مردم توسط رژیم پهلوی را تحمل کرده و 8 سال جنگ را از سر گذرانده. می‌گوید همه این سختی‌ها و فشارها، آسان‌تر بوده تا خونی که متحجرها به دلش کرده‌اند. باورتان می‌شود؟ 🔹️دوم؛ همیشه روی شناخت جریان غربگرا که آشکارا دشمنی و هتک می‌کنند، حساس بوده‌ایم؛ سعی کرده‌ایم خوب تشخیصشان بدهیم و تمام‌قد مقابلشان بایستیم اما به شکل عجیبی در شناخت و مقابله با دسته‌ی دوم، یعنی‌ متحجرین غفلت کرده‌ایم. خیلی‌ها هم به‌حساب اینکه همفکر و هم‌اعتقادند، ابا کرده‌اند از اینکه محکم و بدون اغماض، آن‌طور که مقابل متهتک‌ها ایستاده‌اند، برابر این‌ها قد علم کنند. حتی به اسم خودی، با خطاها و تندروی‌هایشان به‌صورت مستمر تسامح کرده‌اند. در‌حالی‌که خطر و آسیبشان دقیقا به‌همان اندازه‌ی جریان اول است و خیلی وقت‌ها اصلا اگر متحجرها و جاهلین متنسک نباشند، هتاک‌ها نمی‌توانند آنقدرها مؤثر باشند. 🔹️سوم؛ چطور تشخیصشان بدهیم؟ چطور تفکیک کنیم چه کسانی دارند از اصول قطعی دفاع می‌کنند و چه کسانی به این اسم، تفکرات متحجرانه را سر دست گرفته‌اند؟ عیار تشخیص، «ولی جامعه» است. یک قدم پیش‌تر از ولی‌ جامعه تندروی است؛ به شعار و ادعای آدم‌ها هم حتما نمی‌شود بسنده کرد. باید گفتمان و مسیر ولی‌‌ جامعه را دقیق شناخت و «عمل» افراد را با آن سنجید. این شناخت با همه تبیین‌های متعدد و مکرری که رهبرانقلاب در موضوعات مختلف ارائه می‌دهند، کار سخت و پیچیده‌ای نیست. 🔹️حتی دقیق‌تر؛ تمسک جاهلانه از ندانستن می‌آید؛ شاید خیلی‌ها بدون اینکه فهمیده باشند، به این سمت حرکت کرده باشند. برای همین است که هر کداممان هم باید عیار حق را بشناسیم و مداوم خودمان را با آن محک بزنیم.‌ هر موضوعی را با این معیار قاطع و شفاف، بسنجیم و بشناسیم و هم مقابل عالم متهتک، غیرتمندانه قد علم کنیم، هم مقابل جاهل متنسک. @vaavmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅چگونه به بی‌ناموسی و سلیطه بودن نام جنبش می‌دهند! ✍️مهدی بهنامی در ادامه بخوانید🔻 @vaavmag
چگونه به بی‌ناموسی و سلیطه بودن نام جنبش می‌دهند! 🔹هنوز چند ماه از به ظاهر جنبش نگذشته بود که مدعیان روشنفکری، وارد مرحله‌ی بعدی اعتراضات خود شده‌اند. یکی دو روز بعد از واقعه‌ی ناشایست درمانگاه قم، هشتگی در فضای مجازی با عنوان توسط عده‌ای که همه می‌شناسیم‌شان، پخش شد. 🔸اگرچه هرگونه دوقطبی‌سازی و هر مسأله‌ای که به آن دامن بزند، مذموم و برای جامعه‌ی ایران اسلامی مضر است، اما کمپین‌های خنده‌دار یا شاید هم گریه‌داری که توسط جریان ضدانقلاب راه می‌افتد موجب می‌شود هر حرف درست و غلطی به نکبت کشیده شود. تقابل هر انسان آزاده‌ای با عناوینی که هیچ بویی از اخلاق و انسانیت ندارد، سبب بهت و حیرت از چگونگی تباهی مرزهای اخلاقی در سطح جامعه می‌شود. 🔹در طول دهه‌های اخیر جریان معاند تمام تلاش خود را برای از بین رفتن جامعه‌ی ایرانی انجام داده است. کنش‌های ضد مدنی متعددی که در این سال‌ها به نام جنبش و اعتراض و ده‌ها اسم دیگر به سطحی از مردم بی‌گناه خورانده شده، موجب شده تا با تکرار و اصرار این جریان‌ها تبدیل به گزاره‌هایی متواتر یا حتی معمولی برای تعدادی از نسل جوان بدل شود. این اتفاق در طول نسل‌ها این نشانه را ایجاد می‌کند که در متن این کمپین‌ها، تنها تباهی نسل ایرانی دنبال می‌شود. 🔸حالا متأسفانه جریان‌های به ظاهر معترض در توئیتر و اینستاگرام به هوای پزهای اعتراضی و اپوزیسیونی روز به روز از تابوهای اخلاقی گذر می‌کنند و اسم تمسخربرانگیز جنبش هم برآن می‌گذارند. در صورتی که امتداد نسل با فاصله از مبانی اخلاقی و هویتی مانند همین واژه‌های استفاده شده یا (به معنای هرزه) رشد کرده و در جو کمپین‌ها پا را روزانه فراتر از قبل بگذارد. همین پزهای بی‌هویتی موجب می‌شود تا برای مثال در توئیتر داستانی راه بندازند که ما در خانه، والدین‌مان را مجبور می‌کنیم تا از پوشش‌های عرف خانواده به لختی مادرزاد برسیم. کاش ضدانقلاب در این ادا و اطوارها فرزندان این مردم را قاطی خرابی خود نکنند. @vaavmag