May 11
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کی از همه پرخورتره
✍️سارا مصطفوی
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag
🔹️بازی اعداد برای رتبهبندی اتفاقات، برای ارزشگذاری اونها، برای جدا کردن خوب از بد معمولا یک ترفند رسانهایست. رسانهها به راحتی «ترین» را به همراه یک صفت به اسم افراد میچسبانند تا فوکوس توجهات را مدیریت کنند. به همین خاطر تا دلتان بخواهد در کتاب رکوردهای #گینس، رکوردهای بیخودی وجود دارد که نه تنها نشان دهنده اعتبار یا استعداد فرد دارنده رکورد نیست بلکه «بوی حماقت» میدهند.
🔹️خلاصه اینکه «بازی رکورد» را جدی نگیرید. بازی کردن با اعداد یعنی همین اتفاقی که #فود_بلاگرها در فضای مجازی به راه انداختند. آنها برای رسیدن به رکورد ذهنیشان، آدمها را مقابل دوربین قرار دادند و گلادیاتور گونه به جنگ همدیگر انداختند تا برنده را مشخص کنند. داور هم خودشان هستند که هر زمانی میتوانند قوانین بازی را برای جذابتر شدنش سختگیرانهتر کنند.
🔹️برنده چه کسی است؟ کسی که میتواند سریعتر فلان قدر #غذا رو بخورد!
بهترین چه کسی است؟ کسی که بتواند زودتر از بقیه فلان اندازه آبمیوه بخورد!
داستان خیلی ساده است. برای فوتبلاگرها هیچ چیزی مهمتر از غذا خریدن و خوردن نیست! هر کاری میکنند تا بیشتر و بیشتر مردم را ترغیب به خرید غذا کنند و در این مسیر حاضرند هر «ترین» ساختگی را هم به اسم شما بچسبانند.
🔹️#مسابقه_غذا_خوری که این روزها در اینستاگرام به راه افتاده، میتواند بلای جانمان شود. میتواند در آینده نزدیک، بخشی از جامعه را با «#فساد_رژیمی» مواجه کند. با سبک زندگی که در آن کمیت غذا فدای کیفیتش میشود. این لایک و ویوهایی که این روزها بازار بعضی #رستورانها را داغ کرده، انقدر ساده نگیرید.
@vaavmag
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅سمّ کشنده افعی!
🔹شاید برخی از ماها در جمع خودمان از رفتار فلان #معلم گلایه کنیم، شاید منش تربیتی والدین را زیر سؤال ببریم، یا شاید مصداق برای معلمی یا مادر و پدری که کمکاری جدی در وظایف خود داشتهاند بیاوریم، ولی هنرمند برای بست این ماجرا در یک تولید هنری باید با احتیاط عمل کند.
🔹رویهای که این روزها در سریالها و فیلمهای سینمایی در پیش گرفته شده، خطرناک است. راه رفتن روی لبهی تیغی است که هر لحظه امکان دارد جایگاهی که ارج نهادن به آن بخشی از آداب درست فرهنگ عمومی ماست را به خطر بیاندازد.
استثناهایی که میتواند به مرور زمان تبدیل به رویه شود. میتواند مخاطب را نسبت به هر مفهومی به شک بیاندازد.
🔹امروز اگر به راحتی از کنار تنبیه معلم و توهین به آن بگذریم، اگر به راحتی قبول کنیم که در یک اثر نمایشی پرمخاطب به جایگاه معلم یا پدر خانواده توهین شود، به زودی شاهد رویهای خواهیم بود که در آن دیگر جایگاهها شأن خود را از دست خواهند داد. ذهن دانشآموز یا فرزندی که مخاطب این آثار است، آمادهی هر گونه رفتار تند و تیز تر در مقابل فردی است که یکی از ارکان تربیتی جامعه را تشکیل میدهد.
🔹و عجیب است در جامعهای که هنوز مقامهایی چون مقام معلم یا مقام پدر، از جایگاه و احترام ویژهای برخوردار است، در تولیداتی چون سریال #افعی_تهران یا فیلم برداران لیلا، صحنههایی دیده میشود که در خوشبینانهترین حالت باید گفت نشان از حماقت و جهالت تولیدکنندگان آن دارد! شاید دستگاههای نظارتی و قضایی، باید بیش از پیش، حواسشان به این ماجراها باشد.
@vaavmag
May 11
✅یک راهنمای متفاوت برای نمایشگاه کتاب
✍️فاطمه نباتیان
🔹هر سال روزهای نزدیک برگزاری نمایشگاه کتاب، اهالی کتاب سعی میکنند به روشهای مختلف کتابهای مورد پسندشان را توصیه و معرفی کنند. اما میان این همه پیشنهاد رنگارنگ و گزینه های مختلفی که روی میز خرید در این ایام هست، خوب است با هم مرور کنیم که کدام گزینهها را میتوان حذف کرد تا خرید فرهنگی با کیفیتتری در این رویداد داشته باشید.
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag
🔹کتابهایی که هیچ شناختی از ناشر، نویسنده و ژانر آن ندارید
تغییر سلیقه کتابخوانی و تغییر دادن سبکی که در مطالعه دنبال میکنید اتفاق خوبیست. اما ایام نمایشگاه زمان مناسبی برای این تغییر نیست. برای تغییر سبک و ژانر لازم است که آثار جدید را پیش از خرید با حوصله و فرصت کافی بررسی کرده، ورق بزنید و چند صفحه بخوانید که کثرت و شلوغی نمایشگاه فرصتی برای این کار به شما نمیدهد و بهتر در کتابفروشیها این تغییر را انجام دهید.
🔹خرید یک دوره کامل کتاب
در تجربیات متعدد کتابخوانها، انباشت کتاب باعث اهمال در شروع مطالعه اثر و کلا خوانده نشدن کتاب میشود. برای همین بهتر است کتابهای دورهای را اولا یک جا تهیه نکنید و دوما در سبد خرید کتاب نمایشگاه و همراه با دیگر کتابها را قرار ندهید. مگر اینکه پیش از این یک یا دو جلد از آن را خوانده باشید.
🔹قصه مترجمها
شاید تنها مزیت کامل نمایشگاه به نسبت کتابفروشیها، دسترسی به تمام ترجمههای موجود از یک کتاب باشد. اگر قصد دارید کتابهای ترجمه شده را تهیه کنید حتما برای مترجم و ناشر ارزیابی کامل داشته باشید. مترجمهایی مثل محمد قاضی، سروش حبیبی، پیمان خاکسار، فرزانه طاهری و آبتین گلکار برای ادبیات فرانسه و انگلستان و روسیه، مهدی غبرائی برای ادبیات چین و ژاپن و همچنین انگلستان، موسی اسوار برای ادبیات عرب و علیاصغر حداد برای ادبیات آلمان جز گزینههای همیشه پیشنهادی برای انتخاب باکیفیتترین ترجمه هستند.
🔹یک توصیه و یک عهد
غرفههای زیادی را در نمایشگاه میبینید که در لیست ناشرها قرار گرفتهاند اما در واقع کتابساز هستند وکتابسازی میکنند. معمولا کتابهای تعبیر خواب، راز و موفقیت، ترجمههای عجیب و غریب و گمنام از ادبیات کلاسیک و کتابهای فراگیر شده روز، چاپهای دست چندم از ادبیات معاصر ایران، تصحیحهای غیر معتبر از دیوان حافظ و گلستان و بوستان و... را در این غرفهها میتوانید پیدا کنید. قیمت کتابهای این نشرها بعضی وقتها پایینتر است ولی بیاییم قول بدهیم از این نشرها کتاب نخریم. شاید همین یک کار کوچک همان رسالت ما در برابر جنگلها و محیط زیست باشد!
🔹برای نوجوانها و کنکوریها
شما این را به طور پیشفرض داشته باشید که نمایشگاه فرصت خرید کتابهای کمک درسی نیست. مگر به یک شرط و آن هم اینکه در برنامه مطالعاتیتان جای مشخص و معینی برای مرور و استفاده از کمک درسی مدنظرتان باز کرده باشید. در دوران امتحان و به خصوص کنکور بُرد با کسی است که روی منابع محدود تسلط بالاتری داشته باشد و این چیز بدی نیست که برای هر درس فقط یک کتاب کمک درسی از ناشری که با سبک مطالعه شما هماهنگ است، داشته باشید. پس از دیدن صفهای طویل ناشران کمک درسی و تخفیفهایشان وسوسه نشوید!
🔹امان از زردبازی
بیایید باور کنیم که توسعه فردی یک مسئله تخصصی است و اصول خودش را دارد. این اصول را خودمان به تنهایی نمیتوانیم در زندگیمان پیاده کنیم. با این حال بهتر است برای این موضوع سراغ کتابهایی که تمام ایدهشان را میتوان در یک خط خلاصه کرد، نرویم. بهبود در سبک زندگی نیازمند دانستن و حتی انگیزه داشتن نیست. در واقع شما اگر میتوانید یک کتاب 150 صفحهای درباره تقویت انگیزه و اراده بخوانید پس انگیزه و اراده دارید! بهبود زندگی نیازمند تغییر بنیادین نگاه ما به مسئلههای زندگیمان، بازنویسی درست این مسئلهها و البته روشهای حل آنهاست.
🔹رنگ و لعاب تبلیغات
اصل اول تبلیغات جذابیت است. یعنی برای هر محصولی باید چنان تولید محتوا کرد که هم توجه جلب و هم احساس نیاز ایجاد کند. پس اگر تبلیغ کتابی را در اینستاگرام و باقی بسترهای مجازی زیاد دیدید، در واقع آن کتاب فقط سناریوی تبلیغاتی موفقی داشته نه اینکه لزوما کتاب خوبی باشد. کتابهای معروف ترندشده را نخرید.
🔹شاید بی ربط اما...
وقتی گرسنه هستیم احتمال خریدهای نامطلوب و اضافه خیلی بیشتر میشود. کتاب هم از این نسخه مستثنی نیست. برای حضور در نمایشگاه حتما خوراکی و آب همراه داشته باشید.
🔹و نکته آخر
نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی است برای اینکه در یک فضای کاملا فرهنگی از معاشرت با کتاب و اهالی کتاب استفاده کنیم. خرید کتاب در این بستر را به راحتی میتوانیم در اولویت دوم قرار بدهیم و خیلی بهتر است هر کتابی که امکان خریدش از کتابفروشی محل زندگیتان وجود دارد را از همانجا تهیه کنید.
@vaavmag
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸به مناسبت روز دختر:
🔹فرشتههای همیشه قهرمان
@vaavmag
May 11
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅داستان مهاجرت
🔶️این قسمت: سیلی واقعیت
✍️سارا مصطفوی
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag
داستان رفتن و نماندن حالا به یک ترند روز تبدیل شده است. یک پرستیژ خاص که عدهای خواسته یا ناخواسته درحال تکرارش هستند. اینکه فلانی درحال رفتن به کلاس فلان زبان است تا زودتر از ایران برود. از ایران برود تا بتواند راحتتر مسیر موفقیت را طی کند. #سبک_زندگی مبتنی بر مهاجرت در فضای مجازی در حال تکثیر است. اینکه آدمها به بهشت خیالی آن ور آب پناه ببرند تا زندگی راحتتری داشته باشند. بهشتی که این روزها با اشتراک گذاری شرایط زندگی توسط چند چهرهی نامآشنا مهاجرت کرده به هم ریخته است. بهشتی که حالا مشخص شده بیشتر توی ذهن آدمها شکل گرفته تا در دنیای واقعی. ذهنی که تجربهی نداشته را به کمک تبلیغات و تصویر رویایی «#کاسبان_مهاجرت» ساخته و حالا دربرابر واقعیت مقاومت ذهنی دارد.
آنها نمیخواهند باور کنند که دنیای واقعی آنور آب با آن چیزی که آژانسهای #مهاجرت در حال تبلیغش هستند متفاوت است. محیط قطعا در مسیر رشد و توسعهی فردی و اجتماعی افراد متفاوت است اما تغییر #کشور محل زندگی قرار نیست معجزهای در این مسیر ایجاد کند. قرار نیست شرایط برای همهی آدمها جوری پیش رود که به صرف مهاجرت زندگیشان زیر و رو شود.
مهاجرت یک بستر #پولساز برای کسب درآمد چرخهی فعال در این حلقهی اقتصادی است. آنها برای ترغیب شما به مهاجرت و پر کردن جیبشان هیچچیزی کم نمیگذارند. همسانسازی شرایطی که آنها هر روز در رسانههایشان فریاد میزنند با آن چیزی که در واقعیت رخ میدهد، وظیفهی ماست. این روزها که شرایط زندگی در بعضی کشورها بیشتر دست به دست میشود فرصت خوبی است برای بالا و پایین کردن پیشفرضهای ذهنیمان تا نگذاریم که افسار ذهنمان در دست کاسبانی قرار بگیرد که فقط #کسب_درآمد برایشان در اولویت است.
@vaavmag
May 11
✅دلیل تکاپوی آمریکا برای آتشبس در غزه چیست؟
🔹 پیامدهای شکست مذاکرات پایان جنگ در غزه صرفا محدود به غزه نیست زیرا مقاومت توانسته این نکته را به دشمن بفهماند که توقف آتش در عراق، یمن و لبنان فقط و فقط با آتشبس در غزه ممکن است.
🔸 این مسئلهای بود که از همان ابتدا هم توسط مقاومت مطرح میشد اما آمریکاییها با ترکیب تطمیع و فشار تلاش میکردند از راههای جایگزین، مقاومت را متوقف کنند اما اکنون این متغیر وارد نظام ادراکی آنها شده که همه چیز از پایان جنگ غزه میگذرد.
🔹 این "همه چیز" البته صرفا محدود به لبنان و یمن نیست.
🔸 آمریکاییها اخیراً بستههای جدید هستهای و منطقهای را به تهران ارسال کردهاند که جمهوری اسلامی نیز هر نوع گفتگوی غیرمستقیم با آمریکاییها در خصوص پروندههای فوق(مانند همان مذاکرات محدود تابستان گذشته) را منوط به پایان جنگ غزه کرده است.
🔹 دلیل تکاپوی آمریکاییها همین است. آنها اصلا دوست ندارند که تابستان امسال در اوج کمپینهای انتخاباتی، خاورمیانه در جنگ باشد زیرا همین به تنهایی میتواند بایدن را زمین بزند.
🔸 این تصور کاخ سفید که "برای آرام کردن منطقه با ایران موقتا ببندیم و با پیروزی در انتخابات به آنها امتیاز دهیم!" طرحی سوخته است.
🔹 هر چند آنها بعد از وعده صادق به قطر توصیه کردند که جمهوری اسلامی را در جریان ریز جزئیات مذاکرات آتشبس قرار دهد و نظراتشان دخیل شود اما تهران نیز به استقلال حماس احترام قائل است و ترجیح میدهد نظرات مشورتی خود را از کانال مقاومت ارسال کند.
@vaavmag
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅از تخیل تا واقعیت
🔶️آیا سریال حشاشین مبتنی بر واقعیت است؟
✍️هدی یوسفی
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag
🔹️سریال #حشاشین روایت فرقهی اسماعیلیه در ایران به رهبری حسن صباح است که به مبارزهی با ترکان سلجوقی و خلفای عباسی میپرداختند. این فرقه که خود را شیعیان باطنی مینامیدند در اقلیت قرار داشته و مورد مجازاتهای بسیاری از سوی دولت ملکشاه سلجوقی قرار میگرفتند و نکتهی مهم ماجرا همین مسئله است؛ رسانهی فراگیر چه در زمانی که سریال روایت میکند و چه پس از آن در دست اکثریت مخالف این فرقه قرار داشت و لذا اکثر آنچه امروز از حسن صباح میدانیم روایتهایی است که مخالفان وی ساخته و پرداختهاند.
🔹️چنین موضوعی البته که قابلیت پروراندن بسیار دارد اما آنچه در سریال رخ داده فاصله بسیار روایت از دادههای تاریخی است؛ اندیشکدهی کارنگی در نقد سریال معتقد است در این اثر اصالت هنری بر صحت تاریخی تقدم دارد. امری که کارگردان نیز آن را انکار نکرده و در مصاحبهای میگوید اثر تولیدشده را نه بهعنوان یک مستند بلکه به مثابه یک درام تاریخی باید ارزیابی کرد.
🔹️مسئله برای ایران اما متفاوت است، داستان در بستر شهرهای ایران اتفاق میافتد و تمام شخصیتهای اصلی، افرادی مهم در تاریخ کشورمان هستند، لذا تحریف تاریخی حداقل برای ایرانیان مورد قبول واقع نخواهد شد.
🔹️در رابطه با اصل روایت فرقهی حسن صباح نیز، مبنای اصلی نویسندگان سفرنامهی مارکوپولو و خاطرات صلیبیون اروپایی است که به دلیل ناآگاهی، بسیار اغراقآمیزند؛ بهعنوان مثال ماجرای مصرف حشیش و باغ مخفی بهشت که حسن صباح در حالت ناهوشیاری به مریدان خود عرضه میداشت، اسناد تاریخی معتبر و قابل اتکایی ندارد.
🔹️مبحث تروریسم نیز از دیگر حوزههای کلیدی سریال به شمار میرود، سازندگان در پی آنند که فرقهی اسماعیلیه را بهعنوان پایهگذار تروریسم امروزی معرفی کنند. این در حالی است که رویکرد آنها تفاوت فاحشی با تروریسم کنونی دارد. این فرقه در مقابل دولت سلجوقی از امکانات نظامی برابر با دشمن برخوردار نبود. لذا شیوهی مبارزه خود را معطوف به ترور هدفمند مهرههای تاثیرگذار سیاسی نمودند تا از این طریق اقتدار دولت سلجوقی را بیثبات کنند.
🔹️در مجموع، سریال در کشوری به رهبری ژنرال السیسی که مخالف سرسخت اخوانالمسلمین است با هدف نکوهش اسلام سیاسی و موجه ساختن مقابله با آن تولید شده و با آگاهی از این مسئله بسیاری از تحریف های صورت گرفته توسط سازندگان آن درک خواهد شد.
@vaavmag
May 11
✅چراغهای راهنمایی چطور به خیابانهای تهران آمدند؟
🔶آیا میدانید اولین چراغ راهنمایی و رانندگی در تهران در چه زمانی به راه افتاد؟
🔹امروز دیگر این تصور که یک چهارراه شلوغ و پررفت و آمد چراغ راهنمایی نداشته باشد غیرممکن است. یک قرن پیش نیز زمانی که خودروها به جای چهارپایان و درشکهها مسئولیت جابجایی مسافران را در خیابانهای تهران به عهده گرفتند، نخستین بار جای خالی چراغ راهنمایی در چهارراههای شلوغ پایتخت احساس شد.
🔹سال ۱۸۶۸ اولین چراغ راهنمایی پیش از اختراع اتومبیل در لندن نصب شد و لندنیها اولین مردمان جهان بودند که با چراغ راهنمایی آشنا شدند. رانندگان تهرانی اما اولین بار توسط چراغهای راهنمایی که روی کولهپشتی نصب شده بود با این دستگاه آشنا شدند.
🔹در سالهای پیش از دهه ۳۰ ماموران راهنمایی و رانندگی این چراغها را که به صورت کوله پشتی بودند روی شانه میانداختند و در چهارراههای شلوغ میایستادند. این کوله پشتیها دو چراغ قرمز و سبز داشتند و نیز یک کلید برای خاموش و روشن کردن چراغها که روی سینه مامور قرار داشت.
🔹در دهه ۳۰ شمسی اولین چراغهای راهنمایی پایتخت در تقاطعهای سپه (امام خمینی) و امیریه (ولی عصر) نصب شد و سپس محدودهی معابر پل امیربهادر، باغ ملی، دروازه شمیران و... صاحب چراغ راهنمایی مدرن شدند.
@vaavmag
May 11
28.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅واکنش #مرحوم_هاشمی به گفتگوی شعری شهید مطهری با #رهبر_انقلاب
🔹به مناسبت نمایشگاه کتاب تهران
برشهایی از مستند غیر رسمی ۶
#نمایشگاه_کتاب
#غیر_رسمی
@vaavmag