eitaa logo
مجله مجازی واو
285 دنبال‌کننده
162 عکس
217 ویدیو
0 فایل
| مجله مجازی واو | پاتوقی برای اهالی خواندن و نوشتن واو حرف عطف است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هفت کتاب خوب برای نوجوان‌های خانواده ✍سجاد ملکی در ادامه بخوانید🔻 @vaavmag
🟢نوجوان ما نه امروز، بلکه همیشه، بیشتر از هر چیزی به باور کردن خودش نیازمند است. برای همین به سراغ کتاب‌هایی رفتیم که ویژگی‌های مشترکی دارند. «امید به زندگی». شخصیت اصلی این داستان‌ها نوجوانی است که بزرگ فکر می‌کند. دنبال روزمرگی نیست. سختی روزگار را می‌چشد و درست و غلط را تجربه می کند. اما مهم این است که یک روز انتخاب می‌کند که کار درست زندگی من چه راهی است؟ 🔹یک‌تکه زمین کوچک فوتبالیست حرفه‌ای، هنرمند مشهور و خوش‌تیپی در لیست آرزوهای کریم عبودی قرار دارد. اما او رؤیایی را در سرش دارد که فقط مختص خودش است: «ساختن اسیدی که تانک‌های اسرائیلی را آب کند». نوجوان این کتاب مرد بزرگی است که می‌خواهد به بهانه‌ی فوتبال و یک‌تکه زمین کوچک، حق آزادی را از اشغالگران پس بگیرد. 🔹️پرواز اسب سفید بحران ممکن است برای هر خانواده‌ای رخ بدهد مثل گلبرگ که پدرش به جرم قتل غیرعمد در زندان است و چشم‌انتظار حکم دادگاه. گلبرگ بعد از این اتفاق از مادرش و شهرش دور می‌شود. اما این دوری باعث شد اتفاقاتی رخ بدهد که گلبرگ با گفتن حرفی که در دل دارد باعث نجات پدرش بشود. گلبرگ توانست بر بحران زندگی‌اش غلبه کند. 🔸️شب‌های بی‌ستاره ستاره هم مثل خیلی از دخترهای دهه‌ی شصتی، پدر و مادرش حسابش نمی‌کردند و در سن بلوغ به قیافه‌ای رسیده بود که آرزوی مرگ می‌کرد. ولی دخترها آن موقع به کله‌شقی ستاره نبودند. ستاره‌ی 14ساله در زمان جنگ عاشق مسعود شده بود. عاشقی که حاضر شده بود با نامه دادن، دودمان خودش را به باد بدهد. ولی ستاره تا آخرش عاشق نماند. ستاره فهمید که هر چیزی قواعدی دارد. حتی عاشقی... 🔹️پرواز با پاراموتور را دوست دارم عباس تنها بود وزندگی راحتی نداشت. ولی رؤیای پرواز داشت. با هر چیزی که بشود. روزی آدمی در زندگی‌اش پیدا می‌شود و پاراموتور نیمه‌کاره‌ای به او هدیه می‌دهد. به عباس می‌گوید تو می‌توانی این‌ را بفروشی و به زخم زندگی‌ات بزنی و یا اینکه با تعمیر پاراموتور به آرزویت برسی. عباس برای رسیدن به آرزویش تمام تلاش خود را می‌کند تا پاراموتور را به پرواز دربیاورد. 🔸️مترسک مزرعه آتشین آیدین کتک‌خور مدرسه بود. غلام همیشه به او زور می‌گفت. اتفاقی در زندگی آیدین رخ داد. دایی آیدین در جنگ شهید شد و او معنی دل‌ و جرأت داشتن را فهمید. بالاخره مقابل غلام ایستاد. بعد از آن با دست‌کاری در شناسنامه‌اش به جنگ رفت. آیدین دیگر آدم سابق نبود. او بزرگ شد. روزی رسید که به او مسئولیت خنثی کردن مین‌های جنگی را دادند. 🔹️هومان نیهیپ دنیای خیالی است که آدم‌های آنجا حاضر شدند با فریب شداد تن به لذت داده و دیگر روشنایی را نبینند. مردم آنجا نیازمند شداد شدند. هومان نوجوانی است در نیهیپ که مادرش به خاطر فداکاری که برای او انجام داد، شداد او را تبدیل به عفریته کرد. او به دلیل عذاب وجدانی که دارد تن به سفری می‌دهد تا به شهر گمشده برسد. به‌جایی که بعد از 14 سال نور و روشنایی را می‌بیند. به دنبال مرهمی برای مادرش. 🔸️آخرین گودال استنلی اعتقاد دارد هر اتفاقی که برایش رخ می‌دهد به دلیل نحس بودن خانواده‌اش است. حتی الان که بی‌گناه به اردوگاه کار اجباری رفته است. او هرروز باید چاه بکند چون مدیر اردوگاه می‌گوید این برای شما بچه‌ها خوب است. اما استنلی از یکجا به بعد تصمیم می‌گیرد گودال نکند. او با فرار خود و کشف گنجی که مدیر اردوگاه سال‌ها دنبال آن بوده، ثابت می‌کند هیچ سرنوشتی غیرقابل تغییر نیست. @vaavmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅آمار عجیب درباره ویوهای میلیونی‌ موسیقی رپ ✍علیرضا خسروی در ادامه بخوانید🔻 @vaavmag
✅آمار عجیب درباره ویوهای میلیونی‌ موسیقی رپ 🔹در اکثر پیمایش‌های فرهنگی چیزی بیش از ۷۰ درصد مردم ایران ، موسیقی در سبک‌های مختلف را به عنوان بخشی از سبد فرهنگی خود انتخاب می‌کنند. بعد از موسیقی سنتی و که معمولا بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، موسیقی و سومین سبک موسیقی محبوب است. جالب اینجاست که وقتی مخاطبان نظرسنجی را به جوانان و نوجوانان تهرانی محدود می‌کنیم، رپ بعد از پاپ دومین سبک موسیقی مورد علاقه‌ی جوانان است. 🔸همه‌ی این اعداد را بگذارید در کنار کلیپ‌های نوجوان رپری که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود. پسر بچه‌ی دبیرستانی با نام هنری «آشنا» که تعداد دنبال‌کننده‌های صفحه‌اش در اینستاگرام به مرز یک میلیون رسیده است. عدد عجیبی که وقتی با ویوهای‌‌ ۲۰ میلیونی! ویدیوهایش جمع می‌بندیم، بیشتر از این رغبت بخشی از جامعه به موسیقی رپ شگفت‌زده می‌شویم. 🔹قطعا ساده لوحانه‌ است که بخواهیم تحلیل‌مان را بر مبنای پیج اینستاگرام یک نوجوان وایرال‌شده بنا کنیم. به همین خاطر نوشته را با اعداد و ارقام یک پیمایش رسمی فرهنگی آغاز کردیم. وگرنه می‌توان تا دلتان بخواهد به این دست پیج‌ها در فضای مجازی اشاره کنیم و اعداد لایک و ویوی آن‌ها را مبنای توجه ویژه بخشی از مردم به سبک موسیقی رپ کنیم. 🔸اصلا همین چندین روز پیش بود که وزیر ارشاد مجبور به رد مجوز همایشی با حضور دو چهره مطرح موسیقی رپ در تهران شد. همایشی با بلیط ۲ تا ۲۰ میلیون تومانی که به سرعت تمام بلیط‌هایش توسط طرفداران این دو خواننده به فروش رفت. 🔹موسیقی رپ را چه دوست داشته باشیم و چه نه در ایران طرفدار دارد. این طرفداری هم قطعا یک پدیده‌ی نوظهور نیست اما به هرحال تمام این نشانه‌های دم دستی، نشان‌دهنده‌ی اوضاع رها و بی‌قاعده‌ است که در این بازار شاهدش هستیم. مخاطب موسیقی در فضای بازار تولید غیر رسمی رها شده‌اند. از طرف دیگر «هنرمندان خیابانی» به تولیدکنندگان محتوا تبدیل شدند و به همین خاطر معمولا محتوای خشن، جنسی و ضد عرف اجتماعی را از طریق موسیقی به مخاطبان منتقل می‌کنند. 🔸دستگاه‌های فرهنگی کشور می‌توانند همچنان سر در برف بودن‌شان ادامه دهند. این شاید آسان‌‌ترین روش برخورد با سبک موسیقی باشد که تا به امروز مجوز رسمی در ایران بدست نیاورده و اعداد نشان می‌دهند که این عدم مجوز کمکی به کاهش میزان تولید آثار و اقبال مخاطب نداشته است. @vaavmag
32.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅تاریخ‌نویسی به سبک منوتو: فقط کافیست دروغ بگویید و تکرار کنید 🔸شاید مهم‌ترین پروژه‌ای که شبکه‌ی تعطیل‌شده‌ی «منوتو» دنبال می‌کرد، تصویرسازی‌های دروغین از وضعیت قبل از بود. منوتو کوشید با تولید سریال‌مستندهایی از دوران ، تصویری گل و بلبل از وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن دوران نشان دهد. تصویری که به گواه اسناد تاریخی، فاصله‌ای نجومی تا حقیقت و واقعیت آن دوره داشت. در این کلیپ، دکتر هوشنگ امیر احمدی، استاد و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه راتگرز، بخش‌هایی از این ماجرا را افشا کرده است. @vaavmag
چگونه تعادل بین کار و زندگی را حفظ کنیم؟ 🔻در ادامه بخوانید @vaavmag
چگونه تعادل بین کار و زندگی را حفظ کنیم؟ 🔻حفظ تعادل بین کار و زندگی یک فرایند مداوم است. برای دستیابی به این تعادل کافی است به چند راهکار مهم توجه کنید: ۱.برای خودتان حد و مرز تعیین کنید مهم است که بین ساعات کاری و ساعات شخصی خود حد و مرز مشخصی تعیین کنید. به این معنی که در ساعات کاری، تمام تمرکز خود را روی کارتان بگذارید و در ساعات غیر کاری، از فکر کردن به کار خودداری کنید. ۲.زمان خود را به طور مؤثر مدیریت کنید یکی از مهم‌ترین عوامل در حفظ تعادل بین کار و زندگی، مدیریت زمان است. برای خودتان برنامه‌ریزی روزانه یا هفتگی داشته باشید و وظایف خود را اولویت‌بندی کنید. از انجام کارهای غیرضروری خودداری کنید و وقت خود را صرف کارهایی کنید که برایتان مهم‌تر هستند. ۳.از تکنولوژی به نفع خود استفاده کنید تکنولوژی می‌تواند ابزار مفیدی برای حفظ تعادل بین کار و زندگی باشد. از برنامه‌های مدیریت زمان و وظایف، برای برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی وظایف خود استفاده کنید. از ابزارهای مسدود کردن وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از اتلاف وقت در ساعات کاری استفاده کنید. ۴.از مرخصی‌های خود استفاده کنید مرخصی‌ها فرصتی برای استراحت و تجدید قوا هستند. از مرخصی‌های خود برای سفر، گذراندن وقت با خانواده و دوستان، یا انجام فعالیت‌هایی که به آنها علاقه دارید استفاده کنید. ۵.به سلامتی خود توجه کنید سلامتی جسمی و روانی شما برای حفظ تعادل بین کار و زندگی ضروری است. به طور منظم ورزش کنید، غذای سالم بخورید و به اندازه‌ی کافی بخوابید. برای خودتان وقت بگذارید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که به شما آرامش می‌دهند. @vaavmag
47.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅زمان شاه بهتر بود یا الان؟ 🔷توی این گزارش، رفتیم سراغ آنهایی که سن‌شان از ما بیشتر است، کسانی که زمان قبل از انقلاب را هم دیده بودند. از آن‌آنها سؤال پرسیدیم زمان شاه بهتر بود یا الان؟ 🔸جواب‌هایی که دادند جالب بود. با هم ببینیم. @vaavmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدای بوق را در گوش نمایش‌خانگی فریاد بزنید! ✍سارا مصطفوی در ادامه بخوانید🔻 @vaavmag
✅صدای بوق را در گوش نمایش‌خانگی فریاد بزنید! 🔸شاید برای اولین بار در «واو مگ» باید مجبور می‌شدیم به جای بلور کردن تصاویر، به سراغ بوق گذاشتن روی صدای آقای مجری و دورهمی خانم و آقای بازیگر می‌رفتیم. باید بوق را آنقدر کش می‌دادیم تا «شوخی‌های بوقدارشان» تمام شود، خنده‌های زورکی را از روی لبشان جمع کنند و جملات نیمه تمام اروتیک‌‌شان‌ را هم پایان دهند. اما این کار را نکردیم، چون طبیعتاً محتوایی که توسط چند فیلتر کنترل‌کننده بررسی می‌شود نباید نیاز به بوق داشته باشد. این محتوا با مجوز رسمی فلان سازمان منتشر شده و فلان کمپانی رسمی تولید محتوا، برچسب تاییده را روی پیشانی‌اش کوبیده است! 🔹دوستان تولیدکننده‌ی محتوا بشینند و همین چند ثانیه‌ای که در این کلیپ آورده‌ایم را بالا و پایین کنند. اینکه شرم‌شان نمی‌شود آیا این محتوا را با خانواده خودشان تماشا کنند به کنار، اینکه باید به کودک درون چه توضیحی برای خنده‌ی آقا و خانوم داده شود به کنار، اینکه این محتوا بدون محدودیت سنی منتشر شده هم به کنار، دوستان تولیدکننده بیایند و توضیح دهند که در تولید محتوا مگر چیزی غیر از این است؟ 🔸قبلاً درباره‌ی مرز «ابتذال» و «کمدی» حرف زده بودیم. نوشته بودیم که هنرمند را می‌نامند چون می‌داند که چگونه روی مرزها راه برود تا محتوایش به هیچ سمتی نلغزد. اما باور کنید این دیگر اصلا نیاز به مرزشناسی هم ندارد. ابتذال در تمام شوخی‌های دم دستی و کوچه بازاری این اثر فریاد می‌زند. مخاطبان در بخشی از کامنت‌های زیر این محتوای منتشرشده نوشته‌اند که چگونه می‌شود این شوخی‌های را با زن و بچه در خانه تماشا کرد! ما می‌گوییم باور کنید که این شوخی‌ها را نباید حتی با مردهای یک خانه هم به اشتراک گذاشت. باور کنید این لجن‌های ارائه شده به عنوان شوخی، مرد و زن نمی‌شناسد. محدود کردن به زنانه و مردانه خیانت در حق هنرمندانی‌ است که همین حالا با محتوای چارچوب‌دارشان در حال جذب مخاطب هستند. @vaavmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کارشناسان می‌گویند: اوضاع ایالت متحده وخیم است اما کیه که باور کنه! 🔸دکتر سانجی گوپتا در "یک ملت تحت استرس" با متخصصان و اساتید اقتصادی و اجتماعی در صحبت می‌کند تا دریابد که چرا در کشوری که ۳.۵ تریلیون دلار در سال برای مراقبت‌های بهداشتی هزینه می‌شود، نرخ به سال به سال در حال کاهش است. را، از دریچه‌ی رسانه‌های آمریکایی ببینید. @vaavmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅آن‌ها در فضای مجازی بنده «پول» هستند! ✍مریم مؤمن در ادامه بخوانید🔻 @vaavmag
آن‌ها در فضای مجازی بنده «پول» هستند! 🔹آن‌ها دست بردار نیستند. ول‌کن تبلیغات نمی‌شوند چون «پای پول در میان است». پول همان چوب جادویی‌ است که می‌تواند کنترلگر رفتار آن‌ها در فضای مجازی باشد. به همین خاطر تا دلتان بخواهد رفتار متناقض از آن‌ها در این سال‌ها دیده‌ایم. این یکی نمونه‌ی آخرش نیست. اینکه با شمایلی که ما از او به یاد داریم برای تبلیغ فلان خواننده، دست به گردن با او هم‌خوانی می‌کند. او تصمیم گرفته تا از فضای مجازی‌اش برای نمایش چنین فردی استفاده کند. فارغ از آنکه برایش مهم باشد که این فرد واقعا استعداد لازم برای تبلیغ در حوزه‌ی موسیقی را دارد یا نه! 🔸این مشت نمونه‌ی خروار رفتار اغلب سلبریتی‌ها در فضای غیر رسمی‌ است. فضایی که به تازگی با داستان به باتلاقی علیه سلبریتی‌‌ها تبدیل شده بود. تبلیغاتی که میلیاردها تومان از پول مردم را به داخل همین باتلاق کشانده بود و خب استدلال‌شان در پاسخ به موج انتقادات افکار عمومی چه بود؟ همان همیشگی! «به ما چه که فلانی کلاهبردار از آب درآمده؟». 🔹این «به ما چه» را هر کسی می‌تواند بگوید جز آن‌هایی که ضریب تأثیرگذاری‌شان در فضای مجازی چند برابر من و شماست. تأثیرگذاری‌‌‌ اما اگر با خودش «پول» می‌آورد باید «مسئولیت‌پذیری» هم همراه کند. اینجا که پای صفر در میان بود، این داستان را بگذارید در کنار صدها موج اشتباه خبری و تحلیلی که توسط همین دوستان بوجود آمد و آنجا هم «گردن‌گیر» این دوستان خراب بود. 🔸مهم‌تر اما اینکه داستان تبلیغات بی‌پشتوانه‌ی چهره‌ها در فضای مجازی، باید درست عبرتی شود برای مایی که با «خیال خام» دستمان را به دست کسانی بسته بودیم که فکر می‌کردیم شاید حرف‌شان، اخم‌شان، دست‌شان، چشم‌شان تناسبی با میزان دنبال‌کنندگان‌شان دارد، که خب نمایان شد دیگر ندارد! @vaavmag
✅باشگاه ورزشی یا کلاس‌ رقص؟! 🔹️قبل‌تر نوشته بودیم که «چاه مجازی» بلای جان تمام تعاریف حقیقی‌ است که روزگاری برای ما تعریف دقیق‌تری داشتند. وقتی معنای مفاهیم عمیق انسانی و اجتماعی در چاه درون دست آدم‌ها سقوط کرده، جای تعجب ندارد که موضوعات ساده‌ای مثل باشگاه ورزشی هم در این فضا معنای دیگری بگیرد. لایک و ویو به عنوان «افسار» هدایت‌گر تولیدکنندگان محتوا، اینجا نمود عریان‌تری به خود گرفته است. 🔸️رقابت در بازار تعریف خاص خودش را دارد. برندهای مختلف به دنبال کسب مزیت‌های رقابتی خاص خودشان برای ایجاد تمایز با رقبا هستند اما در کدام تعریف ذهنی ما، باشگاه ورزشی با حرکات موزون و رقص و آواز شناخته می‌شد که حالا اینگونه باشگاه‌های مختلف در زمینه‌ی تولید محتوای غیر متعارف مسابقه گذاشته‌اند! اینجا در فضای مجازی حتی «باشگاه بدنسازی» هم معنای خودش را از دست داده. اینجا مزیت‌ بر سر عریان‌تر بودن و ریتیمیک‌تر بودن تولیدات محتوایی مجازی آن‌ها است. محیط‌های سربسته به مکانی غیرقابل کنترل برای بروز رفتار غیرعرفی تبدیل شده است. 🔹️عجیب‌تر اینکه نهادهای رسمی نظارتی هیچ‌گونه برخوردی با آن‌ها ندارند. قطعا ندارند که این مدل تولید محتوا در حال رشد است. اینجا دیگر داستان چند دختر و پسر جوان که در خیابان مشغول ضبط رقص باشند، نیست. اینجا ما از کسب و کارهای با پروانه‌ی کسب رسمی حرف می‌زنیم. 🔸️شک نکنید که یکی از عوامل اصلی شتاب بالای چنین محتوایی در فضای مجازی عدم برخورد و ضابطه‌مند کردن محیط‌های ورزشی‌ است که اگر اینگونه نبود، کسب و کارها از ترس برخورد جدی و مختل شدن کسب و کارشان ریسک چنین کاری را به جان نمی‌خریدند. @vaavmag
۱+۳ استدلال برای آنکه چرا رای ندادن خطای فاحش است؟ ✍محمد پور غلامی در ادامه بخوانید🔻 @vaavmag
🔸۱. فیلسوفان غرب می‌گفتند انسان حیوانی است سیاسی. این گزاره اگرچه تعریف محدود از ماهیت انسان است، اما حداقل یک چیز را مشخص می‌کند، آن هم اینکه همه‌ی کنش‌های انسان، خودآگاه یا ناخودآگاه، مستقیم‌‌ یا غیرمستقیم، عملی است سیاسی. پس‌ کسی نمی‌تواند ادعا کند که "من سیاسی نیستم" یا "کاری با سیاست ندارم". 🔹۲. فلاسفه‌ی اسلامی نظیر علامه‌ی بزرگوار طباطبایی و شهید مطهری نیز قائل بودند که "انسان مدنی بالطبع است". یعنی انسان ذاتا موجودی است اجتماعی‌. انسان بدون‌ جامعه معنا ندارد و جامعه بدون انسان.‌ پس "من انسان"، در کنار "ما" است که معنا می‌یابد‌‌. "هویت فردی" انسان درهم‌تنیده شده با "هویت اجتماعی" او. پس به یک معنا، "خیر و شر فردی" او هم گرده خورده با "خیر و شر جمعی". 🔸️۳. "سیاست عملی" از آنجا که ناظر به میدان حقیقی‌ زندگی انسان است، با "واقعیت" گره خورده نه "رؤیا". البته در حوزه‌ی فلسفه‌ی سیاسی می‌توان رؤیاپردازی کرد و از اتوپیا و جامعه‌ی آرمانی و ویژگی‌های آن گفت و نوشت و برای تحقق آن تلاش کرد، اما کیست که نداند فاصله‌ی وضع موجود تا وضعیت آرمانی، به دلیل "واقعیت‌های حقیقی یا برساخت"،  فاصله‌ی زیادی است. پس، انسان چاره‌ای ندارد جز آنکه واقعیت‌ها را ببیند و متناظر آن، دست به کنش و اقدام بزند. 🔹۴. با این سه مقدمه، در نسبت با انتخابات پیش‌رو، دو راه پیش روی ما است: الف: عدم شرکت در انتخابات، به دلیل انتقاد یا اعتراض به وضع موجود. ب: شرکت در انتخابات، با دیدن همه‌ی واقعیات موجود در میدان عمل. 🔸انتخاب راه اول (با هر دلیل و ادله‌ی درست یا نادرستی)، کنشی است بی‌حاصل. چراکه رأی ندادن من، به این معنی نیست که دیگران هم رأی نخواهند داد. پس جامعه تبدیل می‌شود به دو گروه "رأی‌دهنده" و "رأی‌ندهنده" (فارغ از نسبت بزرگی و کوچکی این دو گروه). نتیجه آنکه جمعیت رأی‌دهنده، برای کل جامعه، و از جمله رأی‌ندهندگان تصمیم می‌گیرند. و احتمالا هر انسان عاقلی می‌داند که این نتیجه، به مراتب بدتر از نتیجه‌ی تصمیم اول است. واضح است که در این کنش، حتی رأی نصفه و نیمه، یا رأی سفید هم همین نتیجه‌ای را دارد که رأی ندادن. 🔹️پس به نظر می‌رسد عاقلانه‌ترین کنشی که هر ایرانی برای رسیدن به "خیر فردی و جمعی" می‌تواند انجام دهد انتخاب راه دوم، و شرکت در انتخابات است. و البته این‌‌ به معنای ندیدن واقعیات موجود و مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد نیست. اتفاقا برای حل همین مشکلات است که باید در انتخابات شرکت کرد و گزینه‌ای که متصور است بهتر از دیگران باشد را انتخاب کرد. 🔸️یادمان باشد ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، تا زمانی که در این جغرافیا‌ زیست می‌کنیم، زندگی ما با هم گره خورده است و مسیر "خیر فردی" از دریچه‌ی "خیر جمعی" می‌گذرد. @vaavmag