eitaa logo
مجله مجازی واو
285 دنبال‌کننده
162 عکس
217 ویدیو
0 فایل
| مجله مجازی واو | پاتوقی برای اهالی خواندن و نوشتن واو حرف عطف است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ بار دیگر نشان داد که جامعه‌ی ایران دستخوش تغییرات فرهنگی-اجتماعی مهمی است که شوربختانه باید گفت نظام حکمرانی و نخبگان سیاسی، نه تنها توجه چندانی به آن ندارند، بلکه همچنان می‌خواهند به شیوه‌ی سنتی زمام‌ امور را در دست داشته باشد. شاید همین هم موجب گسست بیشتر بین جامعه و ساختار سیاسی شده است. پس به یک معنا، مهم‌ترین و فوری‌ترین کاری که نظام سیاسی باید در یکی دو سال پیش‌رو انجام دهد، شناخت دقیق از این تغییرات، و پیش‌بینی "روندهای آینده" است. 🔸️از این حیث، به نظر می‌رسد ما حداقل با سه "مگا ترند" در نسبت با جامعه‌ی ایران مواجهیم. البته مشخص است بخشی از آن‌ها، متأثر از فضای تحولات شگرف بین‌المللی در فرهنگ، سیاست و سبک زندگی مخصوصا در یکی دو دهه‌ی اخیر است: 🔸️۱. تکثرگرایی: جامعه‌ی ایران، جامعه‌ی متکثر و متنوعی از حیث فرهنگی و سیاسی است. هرچه از دهه‌های ابتدایی انقلاب فاصله می‌گیریم، این تکثر پررنگ‌تر شده است. پس تقسیم‌بندی‌های سنتی سیاسی، دیگر جوابگوی این جامعه نیست. نه چپ و راست دیگر محلی از اعراب دارد، و نه دوگانه‌‌های کهنه‌ی اصولگرا و اصلاح‌طلب. برای شناخت جامعه‌ی ایران، باید از این دوگانه‌های قدیمی عبور کرد. اگر این تکثر را بتوان " تکثر همگرا" کرد، یقینا موجب پیشرفت کشور خواهد شد، و اگر تبدیل به "تکثر واگرا" شود، جامعه با انواع و اقسام بحران‌های اجتماعی و امنیتی مواجه خواهد بود. 🔸️۲. نفوذ بالای شبکه‌های اجتماعی: ضریب نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران از میانگین سطح عمده‌ی کشورها بالاتر است. این یعنی مردم ایران، بیشتر و بهتر از بسیاری از کشورهای دیگر، در جریان تحولات روز جهانی قرار دارند. شاید برای همین هم‌ هست که دائما در حال مقایسه‌ی وضعیت زندگی خود با سایر مردم، مخصوصا "مو بلوندهای چشم‌آبی" هستند. پس معلوم است که ناتوانی دولت‌ها در تأمین نیازهای یک زندگی نرمال یا موضوعاتی مثل فیلترینگ، نارضایتی گسترده‌ای به همراه داشته باشد. روی دیگر سکه‌ی نفوذ بالای اینترنت این است که پس ایرانی‌ها بیشتر از مردم سایر کشورها، در معرض خطرات و آسیب‌های ناشی از آن قرار دارند. در یک جامعه‌ی شبکه‌زده، یک شایعه یا دروغ، خیلی زودتر و راحت‌تر بسط و انتشار پیدا می‌کند. در چنین فضایی، بیان یک چنار و پاجوش، می‌تواند سرنوشت‌ یک انتخابات را تا حد زیادی تغییر دهد. 🔸️۳. کاهش قدرت ساختارهای رسمی: به دلیل موارد عدیده و از جمله گسترش شبکه‌های اجتماعی، از نقش ساختارهای رسمی تولید و توزیع قدرت کاسته شده و در عوض، ساختارهای غیررسمی معنای بیشتری به خود گرفته‌اند. این روزها، یک فوتبالیست درجه چندم، به برکت شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تبدیل به لیدر یک شورش اجتماعی شود. یا یک سخنران عامه‌پسند، می‌تواند برای مجلس، لیست انتخاباتی صادر کند. در حقیقت مرجعیت فکری و فرهنگی، دیگر در دست نهادهای سنتی نیستند. 🔸️به این سه موضوع، البته می‌توان موارد دیگری را هم اضافه کرد. به نظر می‌رسد نظام حکمرانی و نخبگان سیاسی-فرهنگی ما، این سه خصیصه را باید به درستی فهم کنند. اگر‌ بداند برای آنکه افراد بیشتری از جامعه در مسائل سیاسی- اجتماعی چون انتخابات مشارکت داشته باشند، باید با مکانیسم‌هایی، "تکثر" بیشتر نامزدها را رقم‌ بزند، و اگر بداند که با قوانین و ساختارهای قدیمی، نمی‌توان این جامعه‌ی شبکه‌زده را اقناع کرد، و اگر بفهمد که لیست‌های انتخاباتی، مرجعیت خود را در دنیایی که مناسبات اجتماعی آن‌ بیش از دولت‌ها در دست بلاگرها و اینفلوئنسرها و... است از دست داده، آنگاه شاید در نوع تعامل خود با جامعه، بتواند تغییراتی ایجاد کند. بدون فهم این مناسبات، نمی‌توان از مردم، انتظار مشارکت بالا داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در باب مرزبندی تندروها با مردم به بهانه امر به معروف 🔸️نصف جهان معترض! ✍مصطفی موحد در ادامه بخوانید🔻 @vaavmag
🔹️برای دومین بار کنسرت لغو شد. کنسرتی که به بیان شفاف وزیر ارشاد، یعنی بزرگ‌ترین مسئول فرهنگی دولت، هیچ مشکلی برای انجام آن وجود نداشت. جالب این جاست که ادعاهای طرح شده در مورد فرآیند برگزاری این کنسرت هنوز و تا این لحظه شفاف و مستند نیست، اما قانون در این رابطه چند پیش‌شرط دارد. 🔹️مجوز برگزاری هر رویداد یا مراسمی شبیه به کنسرت منوط به تأیید شورای تأمین استان است. در صورت تأیید شورای تأمین مجوز برگزاری کنسرت توسط معاونت امور هنری صادر شده و بلیت‌فروشی می‌تواند آغاز شود. با وجود فرآیند فروش بلیت احتمالا این مراحل تأییدشده و در صورتی که فرد یا نهادی غفلت یا تخلف نکرده باشد، باید کنسرت به روال قانونی خود انجام می‌گرفت. 🔹️حالا اتفاقی که در شهر افتاده، با وجود این که بار دوم هم بوده اما هیاهوی زیادی در این زمینه ایجاد کرده است. هیاهویی که با زمزمه‌هایی نظیر پرده‌برداری از تعارفات و شکاف‌های مابین نهادهایی مانند و... همراه بوده است. این مسأله به هر دلیلی و از هر نهادی باشد، نباید مشمول قانون‌گریزی شود. ستاد امر به معروف استان چه با وجود توان تصمیم‌گیری درباره‌ی برگزاری یا حتی بدون چنین قدرتی، زیبا نیست که با مصوبات قانونی شورای تأمین استان که مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیری محلی است مقابله کند. 🔹️این تصمیمات که شاید پیش از این در تعارف و سکوت و هرچیز دیگری علنی نمی‌شد، ده ها ناراحتی بدون در نظر گرفتن مبنای قانونی برای مردم سرزمین‌مان رقم زده است، اگر اتفاق اخیر مبنای قانونی هم نداشته باشد که اوضاع بسیار وخیم تر می‌شود. در تبیین هر قانون درست یا حتی نادرستی اولین لازمه ارتباط با مردم و آغاز فرآیند پذیرش قانون در بین مردم است، اما زمانی که بدون هیچ دلیل و مبنایی بخواهیم این چنین عمل کنیم تنها موجب سرخوردگی مردم خواهیم شد. @vaavmag
26.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅پایان شب سیاه تتلیتی‌ها ✍سارا مصطفوی در ادامه بخوانید🔻 @Vaavmag
پایان شب سیاه «تتلیتی‌ها» 🔸سبک زندگی و مسیری که تتلو در طول این سال‌ها طی کرد، شبیه به هیچ‌کسی نیست. شبیه به هیچ‌کسی نبودن شاید به ظاهر یک تعریف و تمجید باشد اما این جمله در این متن چنین کارکردی ندارد. مسیر زندگی تتلو، عجیب و غیرقابل باور است. خواننده‌ای که دست و پا شکسته در ایران فعالیت رسمی و غیررسمی انجام می‌داد، استعدادش در موسیقی مورد توجه بخشی از جامعه قرار گرفت اما «شهوت‌ شهرت» خیلی زود خفه‌اش کرد. او برای دیده شدن، برای رسیدن به قله‌ی شهرت به استعداد موسیقی‌اش راضی نبود. 🔹«خواننده‌ی خوب» برای تتلو کافی نبود. روزگاری تصمیم گرفت فوتبالیست شود، چندباری از دنیای موسیقی خداحافظی کرد، نقطه‌نظرات سیاسی عجیب و غریب مطرح کرد و در انتها هم مهاجرت کرد. مهاجرتی که نه تنها به توهین به مقدسات انجامید بلکه رفتارهای غیرعادی تتلو‌ را با عناوین جدیدی پیوند زد. خشونت جنسی علیه دختران که به صورت علنی توسط او در فضای مجازی مطرح می‌شد، عمق لجنزاری بود که آقای خواننده در آن سقوط کرد. 🔸داستان رفتار او را نمی‌خواهیم‌ مرور کنیم که اگر قرارمان بر این بود، به بیشتر از کلمات یک کپشن اینستاگرامی نیاز داشتیم. اما چند روز پیش که عکس تتلو‌ را در اولین جلسه دادگاهش دیدیم در کنار شوخی‌های پرشماری که نوشته شد، دلمان خواست دوباره سر تکان بدهیم و تأسف بخوریم از سرنوشت خواننده‌ای که روزگاری هنرمند بود، می‌توانست مسیری عاقلانه‌تر از چنین باتلاقی را طی کند و خب خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ هوادارانش دستبند به دست، راهی ایران شد تا نسبت به رفتارهای متعدد مجرمانه‌اش پاسخگو باشد. @vaavmag
ده اقدام برای ادب بیشتر در هنگام روزه داری ✍مصطفی موحد در ادامه بخوانید🔻 @vaavmag
🔸با آغاز ماه مبارک رمضان و روزه‌داری مسلمانان برخی رفتارها می‌تواند به اخلاق و ادب روزه‌داری ما کمک کرده و لحظات خالص‌تری برایمان رقم بزند. 🔸۱.روزه‌داری تنها مراقبت از خوردن و آشامیدن نیست، سعی کنیم هر لحظه به خودمان یادآوری کنیم تمام بدن ما روزه‌دار است، یعنی از هر اقدام و رفتاری که شأن روزه‌دار نیست دوری کنیم. زبان و دست و فکر هم می‌تواند این یک ماه از هر چیز بدی پرهیز کند. 🔸۲. برای خوش‌بو بودن در طول روز و هنگام نخوردن به مدت طولانی مسواک و عطر دو لازمه‌ی مؤمن روزه‌دار است. 🔸۳. دل انسان نیز می‌تواند روزه‌داری زیبایی داشته باشد، هرکدام از ما لحظاتی در دل قدری حسادت یا غرور و ناراحتی داریم که بهترین وقت برای از بین بردن آن ماه مبارک رمضان است. 🔸۴. درست است که خوابیدن روزه‌دار هم عبادت است، اما پس از خواب در بیداری می‌توان ثواب روزه را با خیر رساندن به دیگران صدچندان کرد، در این روزها دست هم را بیشتر بگیریم. 🔸۵.کرامت روزه‌دار علاوه بر افطاری دادن به دیگران، می‌تواند هزار مثال دیگر داشته باشد، از عیدی دادن ساده تا شاد کردن دل یک نفر، اما داشتن هوای کسانی که به هر علتی نمی‌توانند روزه بگیرند از مثال‌های همین کرامت انسانی است. 🔸۶. همه‌ی ما قطعا می‌دانیم که خدا و اهل بیت(ع) دوست ندارند شیعیان‌شان زبان به دشنام و کلمات زشت باز کنند، این ماه وقت خوبی برای ترک کلمات بدی است که در روزمره ممکن است برایمان طبیعی شده باشد. 🔸۷. این روزها آنقدر مسائل ریز و درشت داریم که هرکدام می‌توانیم بمب بالقوه‌ای برای انفجار عصبانیت باشیم، تمرین کنترل خشم در ماه عبادت خدا، ادب روزه‌داری را افزایش می‌دهد. 🔸۸. اگر به هر علت در سفر هستیم یا خدایی ناکرده به بیماری دچار شدیم، درست است که مانعی از خوردن وجود ندارد، اما می‌توانیم برای رعایت حال روزه‌داران هر چه می‌توانیم در برابر آنها از خوردن آب و غذا دوری کنیم. 🔸۹.در زمانی که اعتماد مردم به هم کمتر از قبل می‌شود، تصورمان اینگونه است که با قسم‌های مختلف می‌توانیم همدیگر را قانع کنیم، مخصوصا در معاملات و خرید و فروش. شاید به بهانه روزه‌داری عادت ناصحیح قسم خوردن زیاد را بتوانیم ترک کنیم. 🔸۱۰. ماه رمضان به بهار دل‌ها هم معروف است، در بهار دل‌ها خیلی راحت می‌توان کدورت‌های بین خودمان را از بین ببریم. آشتی با خانواده و همسر و دوست شاید کمترین کاری باشد که در این فرصت ناب بتوانیم انجام دهیم. تمرین خوش‌اخلاقی وقتش همین جاست. @vaavmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅چگونه اینفلوئنسرها بچگی بچه‌هایمان را از‌ بین می‌برند ✍مصطفی موحد درادامه بخوانید🔻 @vaavmag
چگونه اینفلوئنسرها بچگی بچه‌هایمان را از‌ بین می‌برند 🔹️از ابتدای وایرال شدن خرده‌رفتارها و شاید به تعبیری مزخرف اینستاگرامی، جامعه‌شناسان پیوسته هشدار می دادند که نتایج و توابع این اقدامات را به سرعت در نسل‌های بعد خواهیم دید. نتایجی که امروز کم‌کم از لابه لای اتفاقات وحشتناک مجازی سر بر می‌آورند. کودکان که کاملا مشهود است تحت اثر و فشار فرد دیگری دست به رفتارهای غیرکودکانه و حتی غیراخلاقی می‌زنند و هر روز با رنگ و لعاب متفاوتی وایرال می‌شوند. 🔸️این فشارها حاصل سه سطح از برخورد به وجود آمده است: سطح اول فرزندان اینفلوئنسرهایی هستند که برای دیده شدن بیشتر هر روز مجبورند اقدام جدیدی انجام دهند تا لایک و ویوی بیشتری برای والدین خود رقم بزنند. سطح دوم و خطرناک‌تر آن دسته از بچه‌هایی هستند که با فشار و پز روشنفکری، هر روز با تصویر جدیدی، خود را برای و کسب درآمد آماده می‌کنند. 🔹️اما اخیرا سطح دیگری نیز به این دو گروه اضافه شده که این گروه تنها ابزار اثبات و القا رفتار دو گروه قبلی هستند. صفحات اینستاگرامی این روزها علاقه‌مند شده‌اند تا رفتار چهره‌های غیر آشنای را بهانه‌ی ترویج کارهای خود کنند. همین علت هم دلیلی شده تا کردن این روزها یکی از ترندهای رفتار کودکان در فضای مجازی باشد. رفتاری که اگرچه مشابه بسیار زیادی در این سال‌های فضای مجازی داشته اما همه در لایه‌های روشنفکری شمرده می‌شود. 🔸️هنوز بی‌ادبی کودکان و از رفتارهای فیزیکی و بددهانی و ده‌ها چیز شبیه به آن در اکسپلور به وفور پیدا می‌شود که هرکدام با توجیه آزادی عمل کودک و این قبیل پزهای روشنفکری پدید آمده است. اما این تغییر سبک زندگی کودکانه حالا دارد از انحصار زبان خارج شده و به رفتار بدنی این کودکان بدل می‌شود. حالا در اینستا می‌توانید تتو، پیرسینگ، جراحی بینی و گونه و هزار مخرف دیگر را از به ظاهر خوشحال ببینید. 🔹️فارغ از ده‌ها خطر سلامتی برای کودکی که می‌کند و یا عمل‌های جراحی زیبایی انجام می‌دهد، تکرار این رفتار، جامعه‌ی تحریک‌پذیر نوجوان را در معرض خطر تکرار قرار می‌دهد. خطری که در اولین گام کودکی معصومانه‌ی این اطفال بی‌گناه را از بین می‌برد. @vaavmag
متحجرها، روی دیگر سکه غربگراها ✍سیده راضیه حسینی درادامه بخوانید🔻 @vaavmag
🔹️اول؛ «خون دلی که پدر پیرتان از‌‎ ‌‏این دسته‌ی متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است.» این جمله را سال ۶۷، روح‌الله خمینی درحالی می‌گوید که زندان رفته، تبعید شده و داغ فرزند دیده؛ مصیبت به‌خاک‌وخون کشیده‌شدن مردم توسط رژیم پهلوی را تحمل کرده و 8 سال جنگ را از سر گذرانده. می‌گوید همه این سختی‌ها و فشارها، آسان‌تر بوده تا خونی که متحجرها به دلش کرده‌اند. باورتان می‌شود؟ 🔹️دوم؛ همیشه روی شناخت جریان غربگرا که آشکارا دشمنی و هتک می‌کنند، حساس بوده‌ایم؛ سعی کرده‌ایم خوب تشخیصشان بدهیم و تمام‌قد مقابلشان بایستیم اما به شکل عجیبی در شناخت و مقابله با دسته‌ی دوم، یعنی‌ متحجرین غفلت کرده‌ایم. خیلی‌ها هم به‌حساب اینکه همفکر و هم‌اعتقادند، ابا کرده‌اند از اینکه محکم و بدون اغماض، آن‌طور که مقابل متهتک‌ها ایستاده‌اند، برابر این‌ها قد علم کنند. حتی به اسم خودی، با خطاها و تندروی‌هایشان به‌صورت مستمر تسامح کرده‌اند. در‌حالی‌که خطر و آسیبشان دقیقا به‌همان اندازه‌ی جریان اول است و خیلی وقت‌ها اصلا اگر متحجرها و جاهلین متنسک نباشند، هتاک‌ها نمی‌توانند آنقدرها مؤثر باشند. 🔹️سوم؛ چطور تشخیصشان بدهیم؟ چطور تفکیک کنیم چه کسانی دارند از اصول قطعی دفاع می‌کنند و چه کسانی به این اسم، تفکرات متحجرانه را سر دست گرفته‌اند؟ عیار تشخیص، «ولی جامعه» است. یک قدم پیش‌تر از ولی‌ جامعه تندروی است؛ به شعار و ادعای آدم‌ها هم حتما نمی‌شود بسنده کرد. باید گفتمان و مسیر ولی‌‌ جامعه را دقیق شناخت و «عمل» افراد را با آن سنجید. این شناخت با همه تبیین‌های متعدد و مکرری که رهبرانقلاب در موضوعات مختلف ارائه می‌دهند، کار سخت و پیچیده‌ای نیست. 🔹️حتی دقیق‌تر؛ تمسک جاهلانه از ندانستن می‌آید؛ شاید خیلی‌ها بدون اینکه فهمیده باشند، به این سمت حرکت کرده باشند. برای همین است که هر کداممان هم باید عیار حق را بشناسیم و مداوم خودمان را با آن محک بزنیم.‌ هر موضوعی را با این معیار قاطع و شفاف، بسنجیم و بشناسیم و هم مقابل عالم متهتک، غیرتمندانه قد علم کنیم، هم مقابل جاهل متنسک. @vaavmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅چگونه به بی‌ناموسی و سلیطه بودن نام جنبش می‌دهند! ✍️مهدی بهنامی در ادامه بخوانید🔻 @vaavmag
چگونه به بی‌ناموسی و سلیطه بودن نام جنبش می‌دهند! 🔹هنوز چند ماه از به ظاهر جنبش نگذشته بود که مدعیان روشنفکری، وارد مرحله‌ی بعدی اعتراضات خود شده‌اند. یکی دو روز بعد از واقعه‌ی ناشایست درمانگاه قم، هشتگی در فضای مجازی با عنوان توسط عده‌ای که همه می‌شناسیم‌شان، پخش شد. 🔸اگرچه هرگونه دوقطبی‌سازی و هر مسأله‌ای که به آن دامن بزند، مذموم و برای جامعه‌ی ایران اسلامی مضر است، اما کمپین‌های خنده‌دار یا شاید هم گریه‌داری که توسط جریان ضدانقلاب راه می‌افتد موجب می‌شود هر حرف درست و غلطی به نکبت کشیده شود. تقابل هر انسان آزاده‌ای با عناوینی که هیچ بویی از اخلاق و انسانیت ندارد، سبب بهت و حیرت از چگونگی تباهی مرزهای اخلاقی در سطح جامعه می‌شود. 🔹در طول دهه‌های اخیر جریان معاند تمام تلاش خود را برای از بین رفتن جامعه‌ی ایرانی انجام داده است. کنش‌های ضد مدنی متعددی که در این سال‌ها به نام جنبش و اعتراض و ده‌ها اسم دیگر به سطحی از مردم بی‌گناه خورانده شده، موجب شده تا با تکرار و اصرار این جریان‌ها تبدیل به گزاره‌هایی متواتر یا حتی معمولی برای تعدادی از نسل جوان بدل شود. این اتفاق در طول نسل‌ها این نشانه را ایجاد می‌کند که در متن این کمپین‌ها، تنها تباهی نسل ایرانی دنبال می‌شود. 🔸حالا متأسفانه جریان‌های به ظاهر معترض در توئیتر و اینستاگرام به هوای پزهای اعتراضی و اپوزیسیونی روز به روز از تابوهای اخلاقی گذر می‌کنند و اسم تمسخربرانگیز جنبش هم برآن می‌گذارند. در صورتی که امتداد نسل با فاصله از مبانی اخلاقی و هویتی مانند همین واژه‌های استفاده شده یا (به معنای هرزه) رشد کرده و در جو کمپین‌ها پا را روزانه فراتر از قبل بگذارد. همین پزهای بی‌هویتی موجب می‌شود تا برای مثال در توئیتر داستانی راه بندازند که ما در خانه، والدین‌مان را مجبور می‌کنیم تا از پوشش‌های عرف خانواده به لختی مادرزاد برسیم. کاش ضدانقلاب در این ادا و اطوارها فرزندان این مردم را قاطی خرابی خود نکنند. @vaavmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کاش زیباکلام به توصیه مادرش عمل کند خامشی به از «کلام» بیهوده ✍مصطفی موحد در ادامه بخوانید🔻 @vaavmag
🔹️صادق زیباکلام در ظاهر استاد علوم سیاسی در دانشگاهی برجسته است و طبعا قرار است برایمان سخنرانی‌هایی آکادمیک و بر پایه‌ی مستندات و شواهد علمی داشته باشد. اما علم و منطق و تئوری کجا و کجا؟ در این سال‌ها زیباکلام به پز $اپوزیسیونی رسیده است که روز به روز با حرف‌های صدمن یه غازی که می‌زند حالمان را بد می‌کند. 🔹️داستان اما از آن جملات تاریخی «مدیون چکمه‌های رضاشاه هستیم» و «مردم فهمیدند رضاخان خیلی هم آدم بدی نبوده» شروع شد. تعریف و تمجید او از رضا پهلوی در تلویزیون و تریبون‌های مختلف طوری جدی بود که خودش هم کم‌کم داشت باورش می شد که مدیون چکمه‌های است. رفتار و کلام تعجب‌آور زیباکلام هر روز شگفتی جدیدتری می‌آفریند. پس از دفاع همه‌جانبه از رضا پهلوی، در مورد رژیم کودک‌کش صهیونیستی هم گفت: «من کشور را به رسمیت می‌شناسم، چرا که سازمان ملل آن را پذیرفته است.» اما شاید روی اعصاب‌ترین حرف برای مردم ایران این بود که زیباکلام زمان جام جهانی فوتبال گفت آرزو می‌کنم تیم ملی ببازد! 🔹️عملکرد شاذ و شگفت‌انگیز زیباکلام محدود به حرف‌های او نیست. او بارها و بارها تلاش کرده تا در هنگام عبور از پا بر روی آن نگذارد! در ادامه رفتارهای خاص خود برای زلزله‌ی کرمانشاه به موازات ده‌ها نهاد خیریه‌ی رسمی و قانونی کشور به‌طور شخصی پول جمع‌آوری کرد ولی آنقدر هزینه‌کرد این مبالغ ابهام داشت که چند بار مورد مؤاخذه‌ی نهادهای قضایی قرار گرفت و حساب‌هایش بسته شد. سر آخر هم معلوم نشد آن پول‌ها به کجا انجامید. 🔹️گویی تفسیر زیباکلام از حرف‌ها و تحلیل‌هایش این است که تنها کسی که درست فکر و رفتار می‌کند خود او است. زیباکلام اما در اخرین سخنان گهربار، خودش را نماینده‌ی تام‌الاختیار مردم ایران فرض کرده و در مصاحبه با یک رسانه‌ی خارجی گفته است: «بسیاری از مردم ایران دوست دارند رئیس‌جمهور آمریکا شود.» آن هم ترامپی که بیشترین خسارت را به کشور عزیزمان زده و طبق نظرسنجی‌ها جزو منفورترین دشمنان مردم ایران است. 🔹️ظاهرا زیباکلام دوست داره با حرف‌ها و اظهارنظرهایش روی مغز مردم راه برود. شاید بهترین حرف را مادرش به او زده. چند روز پیش در توئیتی، زیباکلام‌ نوشت: 🔹️«مادر گفتند نذر کرده‌ایم برای شما یک ختم قرآن بگیرند؛ تصورم این بود که برای سلامتی و عاقبت بخیری نذر کرده‌اند، اما مادر گفتند این نذر برای نجات و رهایی شما از ضلالت و گمراهی است که در آن فرو رفته‌ای.» @vaavmag
🔹️رسانه‌های هر کشور برای به بلوغ رسیدن نیروی انسانی‌اش هزینه می‌کند. پای خطاهای خامی او می‌ایستد تا در پختگی از آن بهره ببرد. پروسه‌ی نیروسازی هرچند در رسانه‌های ایران بیشتر مبتنی بر «شانس و اقبال» است و معدود چهره‌هایی با استعدادیابی درست از سنین پایین کشف می‌شوند اما تمام چهره‌های شناخته شده فعلی فعال در حوزه رسانه تصویری زاییده تلویزیون هستند‌‌. 🔹️این روزها یک تاک‌شوی چارچوب‌دار و پرمخاطب روی آنتن شبکه‌ی نسیم است که نمونه‌ی بارز استفاده‌ی درست از نیروی انسانی تربیت‌شده‌ی صداوسیما است. برنامه‌ی «برمودا» یک شوی تلویزیونی گفتگو‌محور است که برای دیده شدن، هیچ تلاشی اضافه بر استفاده از تکنیک‌های گفتگو‌ی مبتنی بر کشف و شهود برای مخاطب نمی‌کند. برنامه‌ای که از معدود برنامه‌های فعلی سیما است که دکور کاملا در اختیار برنامه و تعریفی‌ است که مخاطب از برنامه پیدا کرده است. 🔹️کامران نجف‌زاده به‌عنوان مجری برنامه، نقطه قوت ماجرا است. او که با گزارش‌های جذابش در بخش‌های مختلف خبری شناخته شد، تمام تجربه‌ی حضورش در آمریکا به عنوان خبرنگار اعزامی ایران و البته حضورش در بخش خبری ۲۰:۳۰ را با خودش به این برنامه آورده است. او تکنیک‌های گفتگو‌ را به خوبی می‌فهمد. می‌داند کجا باید سکوت کند، کجا باید از سوژه مچ‌گیری کند و کجا باید خط روایت گفتگو را تغییر دهد تا مخاطب خسته نشود. 🔹️«برمودا» هرچند تلاش کرده از سوژه‌های فضای مجازی برای بیشتر دیده شدن استفاده کند و اصطلاحا دوپینگ کند اما تا به امروز کمتر اسیر فضای زرد و سطحی فضای مجازی شده است. البته این موضوع را درنظر بگیرید که مخاطب این برنامه با توجه به انتخاب شبکه‌ی نسیم، عموم مردم هستند و قالب برنامه به نحوی طراحی شده که مخاطب عادی از تماشا کل برنامه خسته نشود. 🔹️از برنامه‌ای نوشتیم که بنظر می‌رسد که در کنداکتور این روزهای تلویزیون، نماد این است که می‌توان با پرداخت خوب به سوژه‌ها و بدون استفاده از شوخی‌های جنسی و محتوای سطحی برنامه‌ای جذاب برای مخاطب ساخت. @vaavmag