پایان شب سیاه «تتلیتیها»
🔸سبک زندگی و مسیری که تتلو در طول این سالها طی کرد، شبیه به هیچکسی نیست. شبیه به هیچکسی نبودن شاید به ظاهر یک تعریف و تمجید باشد اما این جمله در این متن چنین کارکردی ندارد. مسیر زندگی تتلو، عجیب و غیرقابل باور است. خوانندهای که دست و پا شکسته در ایران فعالیت رسمی و غیررسمی انجام میداد، استعدادش در موسیقی مورد توجه بخشی از جامعه قرار گرفت اما «شهوت شهرت» خیلی زود خفهاش کرد. او برای دیده شدن، برای رسیدن به قلهی شهرت به استعداد موسیقیاش راضی نبود.
🔹«خوانندهی خوب» برای تتلو کافی نبود. روزگاری تصمیم گرفت فوتبالیست شود، چندباری از دنیای موسیقی خداحافظی کرد، نقطهنظرات سیاسی عجیب و غریب مطرح کرد و در انتها هم مهاجرت کرد. مهاجرتی که نه تنها به توهین به مقدسات انجامید بلکه رفتارهای غیرعادی تتلو را با عناوین جدیدی پیوند زد. خشونت جنسی علیه دختران که به صورت علنی توسط او در فضای مجازی مطرح میشد، عمق لجنزاری بود که آقای خواننده در آن سقوط کرد.
🔸داستان رفتار او را نمیخواهیم مرور کنیم که اگر قرارمان بر این بود، به بیشتر از کلمات یک کپشن اینستاگرامی نیاز داشتیم. اما چند روز پیش که عکس تتلو را در اولین جلسه دادگاهش دیدیم در کنار شوخیهای پرشماری که نوشته شد، دلمان خواست دوباره سر تکان بدهیم و تأسف بخوریم از سرنوشت خوانندهای که روزگاری هنرمند بود، میتوانست مسیری عاقلانهتر از چنین باتلاقی را طی کند و خب خیلی زودتر از پیشبینی هوادارانش دستبند به دست، راهی ایران شد تا نسبت به رفتارهای متعدد مجرمانهاش پاسخگو باشد.
@vaavmag
May 11
May 11
✅ده اقدام برای ادب بیشتر در هنگام روزه داری
✍مصطفی موحد
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag
🔸با آغاز ماه مبارک رمضان و روزهداری مسلمانان برخی رفتارها میتواند به اخلاق و ادب روزهداری ما کمک کرده و لحظات خالصتری برایمان رقم بزند.
🔸۱.روزهداری تنها مراقبت از خوردن و آشامیدن نیست، سعی کنیم هر لحظه به خودمان یادآوری کنیم تمام بدن ما روزهدار است، یعنی از هر اقدام و رفتاری که شأن روزهدار نیست دوری کنیم. زبان و دست و فکر هم میتواند این یک ماه از هر چیز بدی پرهیز کند.
🔸۲. برای خوشبو بودن در طول روز و هنگام نخوردن به مدت طولانی مسواک و عطر دو لازمهی مؤمن روزهدار است.
🔸۳. دل انسان نیز میتواند روزهداری زیبایی داشته باشد، هرکدام از ما لحظاتی در دل قدری حسادت یا غرور و ناراحتی داریم که بهترین وقت برای از بین بردن آن ماه مبارک رمضان است.
🔸۴. درست است که خوابیدن روزهدار هم عبادت است، اما پس از خواب در بیداری میتوان ثواب روزه را با خیر رساندن به دیگران صدچندان کرد، در این روزها دست هم را بیشتر بگیریم.
🔸۵.کرامت روزهدار علاوه بر افطاری دادن به دیگران، میتواند هزار مثال دیگر داشته باشد، از عیدی دادن ساده تا شاد کردن دل یک نفر، اما داشتن هوای کسانی که به هر علتی نمیتوانند روزه بگیرند از مثالهای همین کرامت انسانی است.
🔸۶. همهی ما قطعا میدانیم که خدا و اهل بیت(ع) دوست ندارند شیعیانشان زبان به دشنام و کلمات زشت باز کنند، این ماه وقت خوبی برای ترک کلمات بدی است که در روزمره ممکن است برایمان طبیعی شده باشد.
🔸۷. این روزها آنقدر مسائل ریز و درشت داریم که هرکدام میتوانیم بمب بالقوهای برای انفجار عصبانیت باشیم، تمرین کنترل خشم در ماه عبادت خدا، ادب روزهداری را افزایش میدهد.
🔸۸. اگر به هر علت در سفر هستیم یا خدایی ناکرده به بیماری دچار شدیم، درست است که مانعی از خوردن وجود ندارد، اما میتوانیم برای رعایت حال روزهداران هر چه میتوانیم در برابر آنها از خوردن آب و غذا دوری کنیم.
🔸۹.در زمانی که اعتماد مردم به هم کمتر از قبل میشود، تصورمان اینگونه است که با قسمهای مختلف میتوانیم همدیگر را قانع کنیم، مخصوصا در معاملات و خرید و فروش. شاید به بهانه روزهداری عادت ناصحیح قسم خوردن زیاد را بتوانیم ترک کنیم.
🔸۱۰. ماه رمضان به بهار دلها هم معروف است، در بهار دلها خیلی راحت میتوان کدورتهای بین خودمان را از بین ببریم. آشتی با خانواده و همسر و دوست شاید کمترین کاری باشد که در این فرصت ناب بتوانیم انجام دهیم. تمرین خوشاخلاقی وقتش همین جاست.
@vaavmag
May 11
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅چگونه اینفلوئنسرها بچگی بچههایمان را از بین میبرند
✍مصطفی موحد
درادامه بخوانید🔻
@vaavmag
✅چگونه اینفلوئنسرها بچگی بچههایمان را از بین میبرند
🔹️از ابتدای وایرال شدن خردهرفتارها و شاید به تعبیری #خرده_فرهنگهای مزخرف اینستاگرامی، جامعهشناسان پیوسته هشدار می دادند که نتایج و توابع این اقدامات را به سرعت در نسلهای بعد خواهیم دید. نتایجی که امروز کمکم از لابه لای اتفاقات وحشتناک مجازی سر بر میآورند. کودکان که کاملا مشهود است تحت اثر و فشار فرد دیگری دست به رفتارهای غیرکودکانه و حتی غیراخلاقی میزنند و هر روز با رنگ و لعاب متفاوتی وایرال میشوند.
🔸️این فشارها حاصل سه سطح از برخورد به وجود آمده است: سطح اول فرزندان اینفلوئنسرهایی هستند که برای دیده شدن بیشتر هر روز مجبورند اقدام جدیدی انجام دهند تا لایک و ویوی بیشتری برای والدین خود رقم بزنند. سطح دوم و خطرناکتر آن دسته از بچههایی هستند که با فشار و پز روشنفکری، هر روز با تصویر جدیدی، خود را برای #ایفلوئنسری و کسب درآمد آماده میکنند.
🔹️اما اخیرا سطح دیگری نیز به این دو گروه اضافه شده که این گروه تنها ابزار اثبات و القا رفتار دو گروه قبلی هستند. صفحات اینستاگرامی این روزها علاقهمند شدهاند تا رفتار چهرههای غیر آشنای #کودکان را بهانهی ترویج کارهای خود کنند. همین علت هم دلیلی شده تا #تتو کردن #بدن_کودکان این روزها یکی از ترندهای رفتار کودکان در فضای مجازی باشد. رفتاری که اگرچه مشابه بسیار زیادی در این سالهای فضای مجازی داشته اما همه در لایههای روشنفکری شمرده میشود.
🔸️هنوز #چالشهای بیادبی کودکان و #نوجوانان از رفتارهای فیزیکی و بددهانی و دهها چیز شبیه به آن در اکسپلور به وفور پیدا میشود که هرکدام با توجیه آزادی عمل کودک و این قبیل پزهای روشنفکری پدید آمده است. اما این تغییر سبک زندگی کودکانه حالا دارد از انحصار زبان خارج شده و به رفتار بدنی این کودکان بدل میشود. حالا در اینستا میتوانید تتو، پیرسینگ، جراحی بینی و گونه و هزار مخرف دیگر را از #کودکان به ظاهر خوشحال ببینید.
🔹️فارغ از دهها خطر سلامتی برای کودکی که #خالکوبی میکند و یا عملهای جراحی زیبایی انجام میدهد، تکرار این رفتار، جامعهی تحریکپذیر نوجوان را در معرض خطر تکرار قرار میدهد. خطری که در اولین گام کودکی معصومانهی این اطفال بیگناه را از بین میبرد.
@vaavmag
May 11
✅متحجرها، روی دیگر سکه غربگراها
✍سیده راضیه حسینی
درادامه بخوانید🔻
@vaavmag
🔹️اول؛
«خون دلی که پدر پیرتان از این دستهی متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است.» این جمله را سال ۶۷، روحالله خمینی درحالی میگوید که زندان رفته، تبعید شده و داغ فرزند دیده؛ مصیبت بهخاکوخون کشیدهشدن مردم توسط رژیم پهلوی را تحمل کرده و 8 سال جنگ را از سر گذرانده. میگوید همه این سختیها و فشارها، آسانتر بوده تا خونی که متحجرها به دلش کردهاند. باورتان میشود؟
🔹️دوم؛
همیشه روی شناخت جریان غربگرا که آشکارا دشمنی و هتک میکنند، حساس بودهایم؛ سعی کردهایم خوب تشخیصشان بدهیم و تمامقد مقابلشان بایستیم اما به شکل عجیبی در شناخت و مقابله با دستهی دوم، یعنی متحجرین غفلت کردهایم. خیلیها هم بهحساب اینکه همفکر و هماعتقادند، ابا کردهاند از اینکه محکم و بدون اغماض، آنطور که مقابل متهتکها ایستادهاند، برابر اینها قد علم کنند. حتی به اسم خودی، با خطاها و تندرویهایشان بهصورت مستمر تسامح کردهاند. درحالیکه خطر و آسیبشان دقیقا بههمان اندازهی جریان اول است و خیلی وقتها اصلا اگر متحجرها و جاهلین متنسک نباشند، هتاکها نمیتوانند آنقدرها مؤثر باشند.
🔹️سوم؛
چطور تشخیصشان بدهیم؟ چطور تفکیک کنیم چه کسانی دارند از اصول قطعی دفاع میکنند و چه کسانی به این اسم، تفکرات متحجرانه را سر دست گرفتهاند؟ عیار تشخیص، «ولی جامعه» است. یک قدم پیشتر از ولی جامعه تندروی است؛ به شعار و ادعای آدمها هم حتما نمیشود بسنده کرد. باید گفتمان و مسیر ولی جامعه را دقیق شناخت و «عمل» افراد را با آن سنجید. این شناخت با همه تبیینهای متعدد و مکرری که رهبرانقلاب در موضوعات مختلف ارائه میدهند، کار سخت و پیچیدهای نیست.
🔹️حتی دقیقتر؛ تمسک جاهلانه از ندانستن میآید؛ شاید خیلیها بدون اینکه فهمیده باشند، به این سمت حرکت کرده باشند. برای همین است که هر کداممان هم باید عیار حق را بشناسیم و مداوم خودمان را با آن محک بزنیم. هر موضوعی را با این معیار قاطع و شفاف، بسنجیم و بشناسیم و هم مقابل عالم متهتک، غیرتمندانه قد علم کنیم، هم مقابل جاهل متنسک.
@vaavmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅چگونه به بیناموسی و سلیطه بودن نام جنبش میدهند!
✍️مهدی بهنامی
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag