eitaa logo
حجت الاسلام و المسلمین وحید لحمی
257 دنبال‌کننده
28 عکس
30 ویدیو
75 فایل
ارتباط با مدیر کانال @vahidlahmi
مشاهده در ایتا
دانلود
روایت اول از کتاب العقل و الجهل.m4a
6.76M
کوتاه_روایی ➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۱ ⏰ زمان: ۷ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۳۰رمـضــان۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
بخش۲ از شرح روایت اول از کتاب العقل و الجهل کافی.m4a
7.79M
کوتاه_روایی ➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۲ ⏰ زمان: ۸ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۳۰رمـضــان۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل، حدیث۲ و ۳..m4a
5.12M
کوتاه_روایی ➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲ و ۳ 🎙شماره صوت: ۳ ⏰ زمان: ۵ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۳۰رمـضــان۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
شرح کافی، کتاب العقل و الجهل، حدیث۳، قسمت۲.m4a
6.32M
کوتاه_روایی ➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲و۳ 🎙شماره صوت: ۴ ⏰ زمان: ۶.۵ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۳۰رمـضــان۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
کتاب عقل و جهل، روایت ۴، ۵، ۶.m4a
5.63M
➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۴ و ۵ و ۶ 🎙شماره صوت: ۵ ⏰ زمان: ۶دقیقه 🗓 تاریخ: ۳ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۲ شوال۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
کتاب عقل و جهل، روایت ۸، ۹.m4a
6.37M
➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۷ و ۸ و ۹ 🎙شماره صوت: ۶ ⏰ زمان: ۶.۵دقیقه 🗓 تاریخ: ۳ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۲ شوال۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
برنامه کانال •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 1⃣ روزانه، شرح اصول کافی، 🎙 دو صوت ۵ الی ۶ دقیقه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 2⃣ روزانه، تدبری در آیات قرآن کریم 📝 مکتوب و با محوریت یک سوره •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 3⃣ روزانه، یک نکته معرفتی 📝 مکتوب،کوتاه و متنوع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
➕ تدبری در آیات سوره مبارکه قلم 📝 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره آیه: ۱ 🖋 شماره متن: ۱ ❓موضوع: روایات وارده در معنای نون و قلم 🗓 تاریخ: ۴ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۳ شوال۱۴۴۴ 🔹 آیه 1: ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ 🔹روایات وارده در معنای «ن و القلم»: روایاتی که به معنای نون و القلم پرداخته اند، سه دسته هستند که به نقل روایات پرداخته و در نهایت جمع ‏بندی می ‏نماییم. 🔹دسته اول از روایات: نون اسم نهری است در بهشت و قلم از درختی به نام خلد در بهشت ساخته شده است، و قلم با مرکب این نهر، کتاب مکنون را نوشته است. 🔺(تفسير القمي، ج‏2، ص: 380- تفسیر العیاشی ج1 ص 30- معاني الأخبار، النص، ص 22- علل الشرائع، ج‏2، ص: 402) 🔹 دسته دوم از روایات: نون و قلم دو ملک از جنس نور هستند. این روایت به ضمیمه روایات قبل نشان میدهد که لوح و قلم ملکهایی از نور هستند که عظمت آنها را پیامبر تشریح میکند و میگوید که مداد از بین انگشتان ملک قلم بیرون می آید و در لوح می نویسد. 🔺(امالی صدوق، النص، ص317- معانی الاخبار النص ص 22- الإختصاص، النص، ص: 49) 🔹دسته سوم از روایات: نون اسم پیامبر(ص) و قلم اسم امیرمومنان(ع) است. 🔺(بصائر الدرجات ج 1 ص 512 - الخصال للصدوق ج2 ص 426- غرر الاخبار و درر الآثار ص 164) 🌸 موضوع بعدی: جمع بندی روایات •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
مناجات 2.mp3
5.44M
💔 👤 حجت‌الاسلام لحمی 📲 حجم: ۵ مگابایت ⏰ زمان: ۶ دقیقه 🗓 ۲۳فروردین‌۱۴۰۲ | ۲۱رمضان۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🕌 مسجد امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) ╭┅──────────┅╮ 🌺 @masjed_amiralmomenin ╰┅──────────┅╯
➕ نکته‌ای از سازه معرفتی دین 📝 حجت الاسلام لحمی 🖋 شماره متن: ۱ ❓موضوع: تبیین حجاب بر محور ترک خودخواهی 🗓 تاریخ: ۴ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۳ شوال۱۴۴۴ 🔹کدام مسلک اخلاقی تر است؟ 🔸آن مسلکی که هیچ مانعی نمیبیند که شما صبح تا شب با بدن نیمه برهنه در خیابان راه بروید و هزاران جوان نیازمند ازدواج را آزار بدهید و هزاران مرد را نسبت به همسرشان سرد کنید؟! و از این همه خودخواهی خودتان که حاضرید این همه دیگران را آزار دهید تا آنها شما را ببینند و به خاطر زیبایی که اگر داشته باشید، مال خودتان هم نیست و خدا به شما داده، لحظه ای در دل احساس غبطه کنند! 🔸آیا این همه خودخواهی اخلاق است! و آیا مسلکی که اینگونه رفتاری را ضداخلاقی نمیداند مثل بهائیت و زرتشت، پیگیر اخلاق نیک است یا مسلکی که به زیباترین زیبارویان توصیه میکند که خودخواهانه همه را فدای دیده شدن خود نکنند! 🔸مثال از جوانان متدین: ▪️جوان اخلاق مدار میشناسم که حتی حاضر نیست در خواستگاری رسمی وقتی میبیند که دختر خانم به درد او نمیخورد از خصوصیات خوب خودش به او نمیگوید که نکند او دلبسته شود و از جواب منفی آقا پسر آزرده شود ▪️جوان اخلاق مداری را میشناسم که در اوج نیاز به همسر وقتی برای ازدواج، دختر یکی از فامیل را خود پدر و مادر دختر به او پیشنهاد میدهند، در حالی که آن دختر از جمال هم چیزی کم نداشت، میگوید نه این دختر گناه دارد، او طاقت زندگی جهادی مرا ندارد و در زندگی با من آزرده میشود. ❓کدام رفتار خودخواهانه است و کدام مسلک است که در بستر حجاب و عفت، رفتارهای خودخواهانه را ممنوع کرده است! •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• @vahid_lahmi
کتاب عقل و جهل، روایت ۱۰ و ۱۱.m4a
6.53M
➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱۰ و ۱۱ 🎙شماره صوت: ۷ ⏰ زمان: ۶.۵دقیقه 🗓 تاریخ: ۶ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۵ شوال۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
کتاب العقل و الجهل، اساس دین و پشتوانه احکام.m4a
5.93M
➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 🎙 حجت الاسلام لحمی 🌺 عقلانیت دین، اساس دین و پشتوانه احکام 📖 شماره حدیث: ۱۱ 🎙شماره صوت: ۸ ⏰ زمان: ۶ دقیقه 🗓 تاریخ: ۶ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۵ شوال۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
کتاب العقل و الجهل، روایت ۱۱، اولواالالباب.m4a
6.45M
➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 🎙 حجت الاسلام لحمی 🌺 اولوا الالباب(صاحبان خرد) در قرآن 📖 شماره حدیث: ۱۱ 🎙شماره صوت: ۹ ⏰ زمان: ۶.۵دقیقه 🗓 تاریخ: ۶ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۵ شوال۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
➕ تدبری در آیات سوره مبارکه قلم 📝 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره آیه: ۱ 🖋 شماره متن: ۲ ❓موضوع: جمع‌بندی روایات وارده در معنای نون و قلم 🗓 تاریخ: ۶ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۵ شوال۱۴۴۴ 🔹 آیه 1: ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ 🔹بر اساس سه دسته روایات نقل شده، نون اسم نهری است در بهشت و قلم هم بخشی از درختی است در بهشت که توسط این قلم با مرکب شدن نهر در لوح محفوظ ما کان و ما یکون نوشته شده است و در عین حال نون و قلم اسم دو ملک هستند که دو نور هستند از انوار الهی و در عین حال نون اسم پیامبر و قلم اسم امیرمومنان دانسته شده است. 🔹 جمع بین این روایات، در روایتی که صدوق در معاني الأخبار، النص، ص 22 نقل کرده است، روشن میشود. 🔺در این روایت که سُفْيَانَ بْنِ السَّعِيدِ الثَّوْرِيِّ از امام صادق نقل میکند، حضرت ابتدا نون و قلم را اینطور معرفی میکند:« أَمَّا ن‏ فَهُوَ نَهَرٌ فِي الْجَنَّةِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اجْمُدْ فَجَمُدَ فَصَارَ مِدَاداً ثُمَّ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْقَلَمِ اكْتُبْ فَسَطَرَ الْقَلَمُ فِي اللَّوْحِ الْمَحْفُوظِ مَا كَانَ وَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَالْمِدَادُ مِدَادٌ مِنْ نُورٍ وَ الْقَلَمُ قَلَمٌ مِنْ نُورٍ وَ اللَّوْحُ لَوْحٌ مِنْ نُورٍ» 🔹ولی در انتهای روایت سفیان میگوید ای فرزند رسول خدا، در مورد لوح و قلم بیشتر برایم بگو و از آنچه خدا تو را آموخته، به من بیاموز! 🔹و حضرت میفرمایند:«فَقَالَ يَا ابْنَ سَعِيدٍ لَوْ لَا أَنَّكَ أَهْلٌ لِلْجَوَابِ مَا أَجَبْتُكَ» اگر اهلیت جواب را نداشتی، خواسته‌ات را اجابت نمیکردم! و همین سوال سفیان گره ما را میگشاید و اگر سفیان اهلیت نداشت این روایت به ما نمیرسید. کاش اصحاب اهل بیت بیش از اینها اهلیت داشتند!! 🔹جمع بندی: حضرت در ادامه میفرمایند:«فَنُونٌ مَلَكٌ يُؤَدِّي إِلَى الْقَلَمِ وَ هُوَ مَلَكٌ وَ الْقَلَمُ يُؤَدِّي إِلَى اللَّوْحِ وَ هُوَ مَلَكٌ وَ اللَّوْحُ يُؤَدِّي إِلَى إِسْرَافِيلَ وَ إِسْرَافِيلُ يُؤَدِّي إِلَى مِيكَائِيلَ وَ مِيكَائِيلُ يُؤَدِّي إِلَى جَبْرَئِيلَ وَ جَبْرَئِيلُ يُؤَدِّي إِلَى الْأَنْبِيَاءِ وَ الرُّسُلِ ص» 🔸یودی در لغت رساندن چیزی به دیگری است، اعم از اینکه آن چیز را از کسی گرفته و منتقل کنند و یا برای خودش باشد. 🔻پس نون و قلم و لوح همگی ملکهایی هستند از نور. اگر توضیح حضرت را تکمیل همان بیان سابق بدانیم، دو نکته استفاده میشود: ▪️ 1- نون ملکی است که یا مثل نهر است که همه از آن بهره میبرند و همه را سیراب میکند و لذا نهر نامیده شده و یا واقعا نهری است در بهشت. قلم و لوح هم یا اسماء استعاری برای دو ملک میباشند که به جهت کارکرد آنها به این نام خوانده شده اند و برگرفته شدن از درخت خلد هم باز یک استعاره دیگر است، مثلا درخت خلد یک حقیقتی است ریشه دار که مثل درخت نتایج و ثمرات و شاخه هایی دارد و قلم بخشی از آن حقیقت است و لوح ملک هم حقیقتی است که مقدرات را در خود حفظ کرده و به این جهت لوح نامیده شده و یا واقعا این ملکها در آن عالم به این اشکال تمثل پیدا کرده اند. ▪️2- اینکه اول به نون امر شد که جامد شو و مداد شو و بعد به قلم امر شد که بنویس و قلم در لوح نوشت، تفسیرش این است که نون ملک مکنوناتش را به قلم منتقل کرد و از این انتقال تعبیر شده است به مداد شدن، مداد یعنی ما یُکتَب به، آنچه بواسطه آن نوشته میشود، یعنی همانطور که قلم باید در مرکب بخورد تا بنویسد، ملک قلم هم به واسطه حقایقی که ملک نون به او منتقل کرد، توانست بنویسد و ملک لوح هم حقایقی را که در خود حفظ میکند از قلم گرفته است و طبق روایت، لوح به اسرافیل و اسرافیل به میکائیل و میکائیل به جبرائیل و او هم به انبیاء منتقل کرده است. یعنی از ایصال حقایق به لوح، تعبیر به نوشتن شده است. از همین انتقال به انبیاء معلوم میشود که آنچه قلم در لوح نوشته حقایقی است که از آنها به نور تعبیر شده است و گفته اند لوح نور است و قلم نور است و زبان روایاتی که میگوید قلم در لوح نوشت، زبان تمثیل است. 🔹حالا شاید بتوان گفت که چرا گفته اند که نون اسمی از اسماء پیامبر است و قلم امیرالمومنین(علیهماالسلام) است. شاید مراد این است که آن موجود اولی که حقایق را به دیگران آموخت پیامبر است که همه ما کان و ما یکون را (که همه حقایق عالم را در برمیگیرد) و او به قلم منتقل کرد و قلم همه را نگاشت و از آنها به مراتب پایین تر و حتی به پیامبران رسید. شاید حالا معلوم شود که چرا خداوند در سوره علق میفرماید: «اقرا و ربک الاکرم الذی علم بالقلم» و روایت میفرماید قلم امیرمومنان است! 🌸 موضوع بعدی: توضیح و مایسطرون •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
➕ نکته‌ای از سازه معرفتی دین 📝 حجت الاسلام لحمی 🖋 شماره متن: ۲ ❓موضوع: اسباب مادی، علت واقعه نیستند 🗓 تاریخ: ۶ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۵ شوال۱۴۴۴ 🔹از امام صادق(ع) پرسيدند: گناه نوزاد در آن همه درد و مرضى كه به او مى‏رسد چيست، بى‏آنكه مرتكب جرمى در گذشته شده باشد؟! 🔸فرمود: امراض چند گونه است: يكى مرض امتحان و ديگرى مرض عقوبت، و مرضى كه علّت فنا مى‏باشد، و تو فكر مى‏كنى امراض ريشه در غذا و نوشيدنيهاى بد و آلوده دارد يا به خاطر مريضى مادر اوست، و معتقدى اگر كسى رعايت تندرستى كند و مراقب جسم خود باشد و خوب و بد خوراكي‌ها را بداند، بيمار نشود و در نهايت به اين اصل معتقد شده‏اى كه بيمارى و مرگ ريشه در نوع خوراك و نوشيدنى دارد! مگر ارسطو معلّم طبيبان و افلاطون پيشواى حكما؛ طعم مرگ را نچشيدند؟ خود جالينوس پير و نحيف شد ولى هنگام رسيدن مرگ نتوانست جلوى آن را بگيرد و هيچ كدام نتوانستند جان خود را حفظ نموده و مراقب آن باشند. چه بسيار بيمارانى كه درمان بر دردشان افزوده، و چه بسيار طبيبان عالم و آشنا به دوا كه مردند، و جاهلان به طبابت پس از ايشان تا مدتی به زندگى ادامه دادند، و نه آن طبیبان را علم طبّ سود داد وقتى که اجل رسيد، و نه اين را جهل به طبّ در بقاى زندگى و تأخير اجل زيان رساند، وقتی که اجل نرسیده بود. (الإحتجاج / ترجمه جعفرى، ج‏2، ص: 220. الإحتجاج (طبرسي)، ج‏2، صص341-342) 🔸در این روایت امام صادق(ع) از سنت امتحان، عقوبت و مرگ نام می‌برند، بدون آن که در مورد تطبیق این سنت‌ها بر کودکان مطلبی بیان نمایند، البته در روایات دیگر بیان میکنند که کودک عقوبتی ندارد و امتحان هم در مورد او موضوعیت ندارد ولی از مسئله بلای کودکان که بگذریم در این روایت امام تاکید می‌کنند که علت بیماری، سنت‌ها و قواعد مادی نیست. روشن است که امام در مقام نفی طبابت نیستند، بلکه می‌گویند که طبابت یا جهل به طب، علت بیماری و سلامتی نیست. قوانین مادی اسباب تحقق حوادث هستند و علت حوادث، سنت‌های مدیریتی خداوند در هدایتگری انسان‌ها هستند. مثلا اگر کسی بیمار می‌شود، ویروس سبب و وسیله تحقق بلاست نه علت بلا، علت بلا یا امتحان است یا عقوبت است یا تذکر است و یا یکی از قواعد دیگر ربوبیتی خداست. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• @vahid_lahmi
➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 📝حجت الاسلام لحمی 🌺 جمع بندی نکات روایت ۱ تا ۱۱، 📖 شماره متن: ۱ 🗓 تاریخ: ۸ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۷ شوال۱۴۴۴ 1- جهل در مقابل عقل است، نه علم ▪️روایت4: دوست هر کسی عقلش و دشمنش جهل اوست. (صَدِيقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ). ▪️معنای عقل و جهل: عقل بند و بازداری است. عقل لسانه: جلو زبانش را گرفت. معقل: دژ و بارو، عقل: بازداری لازم برای تامین سنجیدگی و پختگی است. جهل ضد عقل: عمل بدون تامل و عمل ناسنجیده. جهل به معنای بی گدار به آب زدن و بدون کنترل است ▫️مثال1: انه من عمل منکم سوء بجهاله ثم تاب من بعده و اصلح فانه غفور رحیم: انعام 54: عمل از روی نادانی خطا یا گناه نیست که توبه کند ولی عمل نسنجیده که از روی شهوت یا خشم یا شتابگری بوده، توبه و اصلاح در موردش معنادار است. ▫️مثال2: رب عالم قد قتله جهله و علم معه لاینفعه، چه بسیار عالمی که جهلش او را کشته است و علمی دارد که سودش نبخشد! مثال دیگری است که تقابل عقل و جهل را نشان میدهد و معنای صحیح جهل را. 2- عقل مهمترین و اولین مخلوق است! ▪️روایت1: عقل اولین مخلوق است که مورد خطاب قرار گرفت. ▪️روایت11: مَا قَسَمَ اللَّهُ لِلْعِبَادِ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنَ الْعَقْلِ ▪️روایت2: حیا و دین جایی هستند که عقل باشد. 3- کسی که عمل صالح ندارد، عاقل نیست! یعنی عقل‌ورزی فقط مربوط به حوزه شناخت نیست، عمل نیز لازم است. ▪️روایت6: کسی که عاقل باشد، دیندار است. پس کسی که عمل دینی ندارد، عاقل نیست. (مَنْ كَانَ عَاقِلًا كَانَ لَهُ دِينٌ) ▪️روایت10: کسی که وسواس در وضو و نماز دارد، عقل ندارد و مطیع شیطان است. ▪️یسمعون کلام الله ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه و هم یعلمون (سوره بقره75) یعنی بعد از اینکه در مقام شناخت سخن خدا را فهمیده و علم به حقانیتش دارد، در مقام عمل بر اساس آن عمل نمیکند. 4- هر که عمل دارد، لزوما عقل ندارد! یعنی عمل می‌تواند صرفا یک پوسته ظاهری باشد ولی صاحب عمل جهت زندگی اش در راستای جهل باشد، مثل عبادات معاویه و امثال او. ▪️روایت9: اگر حسن ظاهر کسی به شما رسید، گول نخورید، ببینید چقدر عقلانیت پشتش هست( إِذَا بَلَغَكُمْ عَنْ رَجُلٍ حُسْنُ حَالٍ فَانْظُرُوا فِي حُسْنِ عَقْلِهِ فَإِنَّمَا يُجَازَى بِعَقْلِهِ) ▪️روایت 11: فرائض ادا نمیشود، تا اینکه انسان درباره آن تعقل کند و عقلانیت پشت آن را درک کند.( وَ مَا أَدَّى الْعَبْدُ فَرَائِضَ اللَّهِ حَتَّى عَقَلَ عَنْهُ) 5- عقل و تعقل مراتب دارد. ▪️روایت1: عقل را فقط برای کسانی که خدا دوستشان دارد، کامل میکند. (وَ لَا أَكْمَلْتُكَ إِلَّا فِيمَنْ أُحِبُّ) ▪️روایت 11: خداوند عقل را بین بندگانش تقسیم کرده است. عقل نبی کاملتر از سایرین است و عقلش از جمیع عقول امتش برتر است و آنچه در درون دارد، از اجتهاد مجتهدین برتر است. 6- محاسبه و ثواب و عقاب به میزان عقل است. ▪️روایت 7: دقت محاسبه در روز قیامت برای هر کس به میزان عقلی است که در دنیا به او داده شده است. (إِنَّمَا يُدَاقُّ اللَّهُ الْعِبَادَ فِي الْحِسَابِ- يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ فِي الدُّنْيَا). ▪️روایت 8: إِنَّ الثَّوَابَ عَلَى قَدْرِ الْعَقْلِ و داستان آن عابد بنی‌اسرائیل در جزیره که اجرش اندک بود، چون عقلش اندک بود. 7- سفیه یا جاهل کسی است که راه ابراهیم را نرود! ▪️و من یرغب عن مله ابراهیم الا من سفه نفسه بقره130: سفیه و جاهل است که از راه ابراهیم رویگردان شده. اگر کسی عقل ورزی کند و به علوم معقولش توجه نماید، به غیر این راه نمیرود. اگر کسی به موازات پیام پیامبران به ضبط و کنترل اعمال خویش نپردازد، عاقل نیست.. 8- عقل‌ورزی، همان هوش و ذکاوت نیست. ▪️روایت3: عقل غیر از هوشی است که معاویه داشت. آن هوش از جنس شیطنت بود. عقل آن چیزی است که با آن خدای رحمان عبادت شده و بهشت کسب میشود. (مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ قَالَ قُلْتُ فَالَّذِي‏ كَانَ فِي مُعَاوِيَةَ فَقَالَ تِلْكَ النَّكْرَاءُ تِلْكَ الشَّيْطَنَةُ وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِالْعَقْلِ). •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
فراز اول روایت 12 🔹يَا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَشَّرَ أَهْلَ الْعَقْلِ وَ الْفَهْمِ فِي كِتَابِهِ 🔸ای هشام، خداوند به اهل عقل و فهم در کتابش بشارت داده است وفرموده: فَقَالَ‏ فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ‏ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ‏ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ‏ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ‏ 🔹يَا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَكْمَلَ لِلنَّاسِ الْحُجَجَ بِالْعُقُولِ وَ نَصَرَ النَّبِيِّينَ بِالْبَيَانِ وَ دَلَّهُمْ عَلَى رُبُوبِيَّتِهِ بِالْأَدِلَّةِ 🔸ای هشام خداوند حجت را به واسطه عقول بر مردم کامل کرد و انبیاء را با بیان یاری کرد و ایشان را با ادله‌ای بر ربوبیتش راهنمایی کرد. ▪️فَقَالَ‏ وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ. إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ‏ وَ الْأَرْضِ‏ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِما يَنْفَعُ النَّاسَ‏ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَ‏ فِيها مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَ تَصْرِيفِ الرِّياحِ‏ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ‏ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ‏ 🔹يَا هِشَامُ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ ذَلِكَ دَلِيلًا عَلَى مَعْرِفَتِهِ بِأَنَّ لَهُمْ مُدَبِّراً 🔸ای هشام، خداوند این آیات را دلیلی بر معرفت به تدبیرگری اش در عالم قرار داده است. ▪️فَقَالَ‏ وَ سَخَّرَ لَكُمُ‏ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومُ مُسَخَّراتٌ‏ بِأَمْرِهِ‏ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ‏ ▪️وَ قَالَ‏ هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرابٍ‏ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ‏ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخاً وَ مِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى مِنْ قَبْلُ‏ وَ لِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّى‏ وَ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ‏ ▪️وَ قَالَ إِنَّ فِي‏ اخْتِلافِ اللَّيْلِ‏ وَ النَّهارِ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ‏ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ تَصْرِيفِ الرِّياحِ‏ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ‏ ▪️وَ قَالَ- يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ‏ ▪️وَ قَالَ- وَ جَنَّاتٌ‏ مِنْ أَعْنابٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخِيلٌ‏ صِنْوانٌ‏ وَ غَيْرُ صِنْوانٍ‏ يُسْقى‏ بِماءٍ واحِدٍ وَ نُفَضِّلُ‏ بَعْضَها عَلى‏ بَعْضٍ فِي الْأُكُلِ‏ إِنَّ فِي ذلِكَ‏ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ‏ ▪️وَ قَالَ- وَ مِنْ آياتِهِ يُرِيكُمُ الْبَرْقَ‏ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ يُنَزِّلُ‏ مِنَ السَّماءِ ماءً فَيُحْيِي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ‏ - و...
➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 📝حجت الاسلام لحمی 🌺 استفاده از روایت ۱۲ و مقایسه دو معنای عقل از روایت ۱ تا ۱۲. 📖 شماره متن: ۲ 🗓 تاریخ: ۸ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۷ شوال۱۴۴۴ ۱- عقل‌ورزی، استفاده به جا از هوش و ذکاوت نیست. تا این‌جا فهمیدیم که عقل با ذکاوت و هوش فرق دارد. معاویه هوش دارد ولی عقل ندارد. چون معاویه به خوبی از قواعد تزویر، اغواء، و تهدید و تطمیع در راستای توسعه جهالتش استفاده می‌کند، پس هوشمند است ولی عاقل نیست، چون اصلا جهتش عقل‌ورزی نیست. نظر به عالم غیب و خداوند ندارد و همه توجه‌اش به دنیاست. (اقبال به خدا ندارد ولی ادبار دارد). بهشت را کسب نمیکند و از راه ابرهیم تبعیت نمیکند. او سفیهی هوشمند است. البته عالم است ولی عاقل نیست، از همان عالمانی که جهلش او را کشته، البته در عرصه شناخت حق و باطل را تشخیص داده ولی تبعیت نمیکند، پس عاقل نیست، به قول خدا "یسمعون کلام الله ثم یحرفونه من بعد ماعقلوه و هم یعلمون" است. کلام خدا را شنیده، تشخیص داده حقانیتش را ولی در حالیکه میداند حق چیست، برای انحرافش برنامه ریخته است. پس تا اینجا مرز عقل و عاقل با هوشمند، دانشمند مشخص میشود. ۲- عقل‌ورزی، تمسک به برهان منطقی نیست. ▪️در فراز اول از روایت ۱۱، امام کاظم(ع) می‌فرماید که خداوند حجت را به واسطه عقل بر مردم کامل کرده است.(ان الله تبارک و تعالی اکمل للناس الحجج بالعقول) 🔹این عقل کدام، عقل است؟ حضرت میگوید که انبیاء را خداوند با بیانی یاری کرد، آن بیان چه بود، همان ادله‌ای که بر ربوبیت خدا دلالت میکرد. با توجه به آیاتی که حضرت اشاره میکند، حجت عقلی که انبیاء بیان کرده‏‌اند و دلالت بر ربوبیت الهی دارد، اشاره بر خلقت آسمان و زمین و گردش شب و روز و کشتی حرکت کننده در دریا، باراش باران و بادها و ابرها و چارپایان و تسخیر شب و روز و خورشید و ماه و ستاره‏ها برای انسان .... (و امثال این آیات) پس همین‏ها حجت عقلی خداست بر بشر، حضرت تاکید میکند که خداوند این آیات را دلیل بر معرفتش قرار داده تا مردم بفهمند عالم مدبری دارد. 🔹در حالیکه از نظر کلام فلسفی امروز ما، دلیل عقلی یعنی برهان. صرف بیان این آیات، حجت عقلی برای پذیرش وجود خداوند ایجاد نمی‌کند و این نوع بیان حتی به پای برهان نظم هم نمیرسد. ▫️برهان نظم: جهان نظم دارد، هر نظمی ناظم میخواهد، پس جهان ناظم دارد. ▫️برهان نظم در بین متکلمان اسلامی، دلیل عقلی به حساب نمی‌آید تا چه رسد به صرف اشاره به خلقت آسمان و زمین و .... 🔸بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که عقلانیت و دلیل عقلی در بیان علم اعتقادات، متفاوت است با عقلانیت و دلیل عقلی در بیان امام کاظم(ع) در این روایت. 🔸آن‌ها دلیل عقلی را برهان می‌دانند، برهان یعنی دلیلی که قطعیتی ایجاد می‌کند که حتی تصور غلط بودنش هم ممکن نیست، مثلا دو به علاوه دو میشود چهار. از منظر فلاسفه و کلام فلسفی، برهان نظم یا اشاره به زمین و آسمان که دلیل و حجت عقلی نیست. چون چنین قطعیتی نسبت به وجود خدا یا ربوبیت او، برای انسان ایجاد نمی‌کند. در حالیکه امام می‌گوید توجه به آیات خدا در زمین و آسمان ادله‌ای است که نه تنها دلیل معرفت به خداوند است، بلکه دلالت می‌کند بر ربوبیت خدا. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
برنامه کانال •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 1⃣ روزانه، شرح اصول کافی، 🎙 یک صوت حدود ۱۰ دقیقه و گاهی جمع‌بندی مکتوب نکات روایات •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 2⃣ روزانه، تدبری در آیات قرآن کریم 📝 مکتوب و با محوریت یک سوره •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 3⃣ گاهی، یک نکته معرفتی 📝 مکتوب،کوتاه و متنوع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🔔ممکن است برخی روزها استثناءا توفیق نشود مطالب ارسال گردد ولی معمول طبق روال فوق عمل میگردد. ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
استثناءا امروز عصر، مطالب امروز ارسال میگردد.🙏
کتاب عقل و جهل، روایت۱۲، فراز ۱، بخش۱.m4a
5.95M
➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱۲ 🎙شماره صوت: ۱۰ ⏰ زمان: ۶دقیقه 🗓 تاریخ: ۹ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۸ شوال۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯
کتاب عقل و جهل، روایت۱۲، فراز ۱، بخش۲.m4a
7.29M
➕ شرح اصول کافی، کتاب العقل و الجهل 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱۲ 🎙شماره صوت: ۱۱ ⏰ زمان: ۷.۵دقیقه 🗓 تاریخ: ۹ اردیبهشت‌۱۴۰۲ | ۸ شوال۱۴۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅──────┅╮ 🌺 @vahid_lahmi ╰┅──────┅╯