eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
589 دنبال‌کننده
378 عکس
165 ویدیو
408 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
@Allah4all ❇️ فهرست کدهای افزودنی‌ غذایی حلال 🔹دسته بندی، توضیحات و نتیجه بررسی افزودنی‌های خوراکی سری E: 👉 https://izhamburg.com/e-nummern 🔴🚫 کدهای زیر به علت اینکه از استخوان یا موی خوک و امثال آن به‌دست می‌آیند، حرام هستند: ⛔️ E 441 ⛔️ E 542 ⛔️ E 920 ⛔️ E 921 🔸حلال بودن برخی کدها مثل E120 و E471 همانند ماده stremsel در پنیر، مشروط به قید غیرحیوانی (میکروبیل یا گیاهی) بودن آنهاست... مرجع تخصصی محتواهای @Allah4all
استاد حسینی نسب- هدف گذاری خارج اصول.mp3
11.45M
🎙هدف گذاری خارج اصول 🔺استاد سید مصطفی حسینی نسب 🏢موسسه عالی فقه و علوم اسلامی 🌿مورخ ۲۱ اردیبهشت ۴۰۲ 💠➖💠➖💠➖💠➖💠➖💠 ڪاناݪ جامع علوم اسلامی استاد حـسینۍنسبـــ 🆔 @hoseininasab 🌐http://eitaa.com/hoseininasab
صدا ۰۰۲_1.m4a
19.62M
فایل صوتی نشست تخصصی توحید افعالی و مسئله شرور،استاد آسیابان ها https://eitaa.com/kalamcenter @vajeazeh
روح الشريعة.mp3
6.42M
🎧 روح شریعت از منظر روش‌شناسی اجتهاد 🎙استاد احمد مبلغی 🔺ضرورت ادراج روح شریعت به عنوان یک عنصر روشی در استنباط 🔺نيازمندى كشف روح شريعت در هر مجموعه احكام به اجتهاد 🔺روش تشخیص روح شریعت در حوزه حکمی 🔺نقش روح شریعت در ایجاد هماهنگی بین ‏ فتاوا 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
20120504174247-9044-6.pdf
610.3K
قضیه "ناتماتیت" کورت گودل در ریاضی، مورد استفاده در منطق و فلسفه است. آیا انسان میتواند ماشینی بسازد که دارای هوشی برتر از خود انسان باشد؟ @vajeazeh
استاد مهدی پیشوایی-پرسش و پاسخ در مورد تاریخ اسلام — پایگاه دانلود مذهبی و فرهنگی زهرامدیا https://www.zahra-media.ir/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AA/ @vajeazeh
درس اخلاق آیت الله فیاضی.mp3
10.78M
✅دستورالعملی مجرب برای شفا از بیماری ✅باید تمرین کرد برای حضور قلب در نماز ✅ کسی که مبتلا به لغو است نمی تواند به حضور قلب دست یابد. ✅کسی که تقوا داشته باشد خدا نمی گذارد فقیر بشود. ✅توانایی انسان از ابلیس بیشتر است. 🔷 صوت جلسه 16 آیت الله فیاضی در مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 که هر هفته پس از نماز ظهر و عصر برگزار می گردد. 🟢 فایل جلسه های گذشته را از این جا دریافت کنید. mfalsafe.ir
فقه فرهنگ ..mp3
22.31M
🎙| ادامه گفتگوی استاد و شاگردان در مورد کیفیت پاسخگویی فقه به مسائل پیچیده معاصر/ منظور از کلام در بیان ما «کلام حسن و قبح ای» نیست بلکه یعنی علمی که متکفل اثبات مجموعه عقائد و هست های دینی است/ معارف دینی به حیات انسان کامل ختم میشود/ اشاره ای به رابطه عالم و حقیقت انسان کامل/ مبادی برهانی این مطلب را مرحوم علامه طباطبایی با حرکت جوهری اثبات کرده است/ علامه در این مسأله، نسبت به لاحقین و سابقین بر خود متفرد است/ بر این اساس، راه کمال انسان بسته نمیشود/ شروع دین بر این اساس است یعنی دین بدون حیات انسان کامل، دین مرده است/ اشاره ای به حدیث ثقلین، از این منظر که برخی انسان ها حتی در برزخ هم از قرآن و‌ عترت ارتزاق میکنند/ اشاره ای به مسأله ادراک‌ حصولی انسان از کثرات خارجی و اینکه ادراک اعتباری بخشی از علم حصولی است 🎙استاد علی فرحانی 📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 23/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اصول الهیات اثر جاودان پروکلوس، فیلسوف نوافلاطونی قرن پنجم میلادی، یکی از آخرین آثار بزرگ فلسفۀ یونانی است که بعدها به عالم اسلام و مسیحیت راه یافت و در تطور و تکامل فلسفه‌های اسلامی و مسیحی مؤثر بود. پروکلوس در این کتاب فلسفۀ خود را که تقریری از فلسفۀ نوافلاطونی متأخر است، در قالب نظامی استنتاجی تلخیص و تنظیم کرده است. وی همانند بسیاری از معاصران خود فیلسوفی التقاطی است و فلسفۀ او عمدتاً ترکیبی از اندیشه‌های افلاطون و افلاطونیان و تفسیری بر آنها است. با این حال ترکیب این عناصر فلسفی در هیئتی جدید و بدیع سهم خاص او در تاریخ فلسفه و حسن ختام فلسفۀ یونان است. اصول الهیات نمونه‌ای عالی از تلفیق عناصر فلسفی مختلف در یک دستگاه جامع منطقی است و از این حیث هیچ‌یک از آثار یونانی با آن برابری نمی‌کند. اصول الهیات یک نظام جامع منطقی است که به تقلید از اصول هندسۀ اقلیدس به روش استنتاج هندسی تنظیم شده و احتمالاً اولین نمونه از نظام‌های فلسفی است که نظایر آن بعدها در کتاب اخلاق اسپینوزا و پدیدارشناسی روح هگل مشاهده می‌شود. کتاب متشکل از 211 قضیه است و هر قضیه با یک اصل فلسفی آغاز می‌شود که در حکم فرضیه‌ای است که باید به اثبات برسد. در مرحلۀ بعد همۀ احتمالات و شقوق ممکن به شیوۀ برهان خلف طرح و یکی پس از دیگری رد می‌شود و در نهایت تنها احتمال باقی‌مانده که همان اصل اول است، به اثبات می‌رسد. هر نتیجه‌ای خود مقدمۀ قضایای بعدی قرار می‌گیرد و در نهایت از ترکیب آنها دستگاهی جامع و دقیق تشکیل می‌شود که کل هستی را دربرمی‌گیرد. کتاب شامل دو بخش اصلی است. بخش اول شامل طرح و اثبات بعضی از مهم‌ترین اصول اندیشۀ یونانی و افلاطونی است که در حکم مقدماتی برای بخش دوم کتاب است. پروکلوس در بخش دوم که به توصیف سه اقنوم واحد و عقل و نفس اختصاص یافته، با استفاده از مقدماتی که در بخش اول به اثبات رسیده است، به تشریح سلسله مراتب موجودات و مناسبات میان آنها می‌پردازد. اصول الهیات محل تلاقی سه سنت بزرگ فلسفۀ یونانی و اسلامی و مسیحی و از بزرگ‌ترین مجاری انتقال میراث یونانی به وارثان مسلمان و مسیحی است. این کتاب در نخستین قرون اسلامی به نام ارسطو و با عنوان مجعول خیر محض به عربی ترجمه و تلخیص شده و در کنار اثولوجیا یکی از منابع اصلی فیلسوفان مسلمان بوده است. مع‌الوصف این کتاب تاکنون در تحقیقات فلسفۀ اسلامی کاملاً مغفول مانده و سهمی در بازسازی تاریخ فلسفۀ اسلامی نداشته است. مرور اجمالی مطالب کتاب حاکی از شباهت بسیاری از مفاهیم و مضامین آن به موضوعات اصلی فلسفۀ اسلامی و احتمال تأثیر آن بر فیلسوفان مسلمان است. سابقۀ بسیاری از مضامین فلسفۀ اسلامی به این کتاب بازمی‌گردد و قطعاً تحقیقات مستقل در آیندۀ نزدیک این مطلب را تأیید خواهد کرد. اصول الهیات حلقۀ مفقودۀ فلسفۀ اسلامی است و معرفی و تحلیل دقیق محتوای آن پرده از بسیاری از اسرار فلسفۀ اسلامی برخواهد داشت. خیر محض بعدها در حدود قرن سیزدهم با عنوان Liber de Causis ( کتاب العلل) از عربی به لاتین ترجمه شد و تأثیری بزرگ بر فلسفۀ مدرسی مسیحی داشت. اما تأثیر بزرگ¬تر آن بر تفکر مسیحی پیش از آن و در حدود قرن ششم میلادی در آثار دیونوسیوس مجعول به وقوع پیوست. در حدود قرن ششم میلادی آثاری منحول و منسوب به دیونوسیوس آریوپاگی در اروپای مسیحی رواج یافت و بسیاری از فیلسوفان مسیحی تحت تأثیر آنها قرار گرفتند. تحقیقات جدید حاکی از آن است که این آثار در اصل تقریری از اصول الهیات پروکلوس بوده است. ترجمۀ فارسی کتاب که اینک تقدیم خوانندگان گرامی می¬شود، ترجمه¬ای از اصل یونانی است که ضمناً با ترجمه¬های انگلیسی و آلمانی مقابله شده است. متن یونانی و ترجمۀ فارسی در کنار یکدیگر چاپ شده که امکان مقابلۀ مطالب را برای محققان فراهم می¬کند. معادل یونانی همۀ اصطلاحات در حاشیۀ صفحات ضبط شده و علاوه بر آن فهرست کاملی از آنها در پایان کتاب آمده است. همچنین مقدمه و توضیحات مترجم انگلیسی کتاب، ای. آر. دادز، برای مراجعه و استفادۀ خوانندگان ترجمه و به متن کتاب ضمیمه شده است. 🏷کتاب اصول الهیات، اثر پروکلوس با ترجمه امیر حسین ثابت @vajeazeh
امام‌صادق‌علیه‌السلام: هرکش‌خنکای‌محبــت‌ما‌اهـــــل‌بیت‌را دردلش‌‌یافت،برمادر‌خود‌بسیاردعا‌کند زیرا‌به‌پدرش‌خیانت‌نکرده‌است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📜علل‌الشرایع،ص۱۴۲ @vajeazeh
قرائت باب الإشارة و النصّ على أبي‌عبدالله الصادق.m4a
44.96M
🏴 السلام عليك يا مولاي يا جعفر بن محمّد الصادق 🏴 ❗️به مناسبت ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، فایل قرائت "باب الإشارة و النصّ علی أبي عبدالله جعفر بن محمد الصادق عليهما السلام" تقدیم شما می‌گردد. _مهمترین عناوینِ یاد شده در روایات باب مذکور، از قرار ذیل است👇 🔸فرق اشاره و نص چیست؟ 🔹یکی از مهمترین مفادِ وصیتنامه‌ی امام باقر علیه السلام، توصیه به اصحاب و شاگردان خویش بود که در نهایت، امام صادق علیه السلام بهترین معلم برایشان بودند. 🔸امام صادق علیه السلام شبیه‌ترینِ مردم به پدرشان در صورت جسمی و اخلاق و رفتار بودند. 🔹امام صادق علیه السلام برترینِ مردم است. 🔸معانی کلمهٔ قائم و اثبات اینکه امام صادق علیه السلام نیز قائم است. 🔹بخش دیگری از مفاد وصیتنامه‌ی امام باقر علیه السلام به فرزندشان امام صادق علیه السلام که شامل توصیه به کفن و دفن و... می‌باشد. 🔸چرا امام باقر علیه السلام افرادی را دعوت کردند تا شاهد بر وصیت‌ِ ایشان به فرزندشان باشند؟ ✅ جواب را از خود امام باقر علیه السلام بشنویم... . 🆔 Al-majales | اَلمَجَالِس : @al_majales
🌀 گزارشی از سخنرانی دکتر پاکتچی در نشست «مواجهه امام علی(علیه السلام) با تنش‌های قومی طبقاتی (با تأکید بر دوره خلافت امام)» 🔹زمان: ۲۷ فروردین‌ماه 1402 - مرکز تحقیقات امام علی(علیه السلام) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🌀 در جلسه امروز سعی می‌کنم برخی عوامل تنش‌های قومی طبقاتی در دوره خلافت امام علی(ع) را معرفی کنم. فکر می‌کنم این بحث کمک زیادی می‌کند که از یک مقایسه خام غیر علمی بین شرایط عصر خودمان و دوران امام علی(ع) بپرهیزیم. البته اصول حاکم بر سیره معصومین در حوزه اصول کلی مانند حق‌طلبی، عدالت‌طلبی و ... همیشه باید سرلوحه کار ما مسلمانان باشد. من در این ارائه از الگوهای انسان‌شناسی فرهنگی برای بررسی تنش‌ها استفاده می‌کنم. 🔹 اولین موضوعی که می‌تواند شروع خوبی برای بحث امروز باشد الگوهای قدرت و ثروت است. یک ضرب المثلی هست که قدرت ثروت می‌آورد و ثروت قدرت می‌آورد. اینکه نقطه شروع کدام یک از این دو است یعنی این قدرت است که ثروت می‌آورد یا بالعکس از جمله مواردی است که جوامع را از هم متمایز می‌کند و برخی به تفاوت دو الگو توجه کردند و دسته‌بندی‌هایی کردند که قابل مناقشه است ولی به هر حال می‌دانیم دو الگو وجود دارد. می‌خواهیم نقش این دو الگو را در تنش‌های قومی طبقاتی عصر امام علی(ع) بررسی کنیم. 🔹 اگر بخواهیم درباره قدرت پیشاثروتی صحبت کنیم یعنی قدرتی که خودش ناشی از ثروت نیست، اولین سوال این است که این قدرت ناشی از چیست؟ سه نوع عامل می‌تواند موجب چنین قدرتی شود؛ عامل فکری، عامل فرهنگی و عامل محیطی. در بین عوامل فرهنگی که می‌توانند این قدرت را بیاورند یکی شرف خاندانی است یعنی شخص در خاندانی زندگی می‌کند که برتری دارد و نوعی قدرت و ریاست برایش تثبیت شده است مثل جایگاهی که پیامبر(ص) به اعتبار تعلقشان به قریش از آن برخوردار بودند. گاهی اوقات ممکن است نشانداری دینی و آیین باعث این قدرت باشد. 🔹 عوامل فکری مثل اینکه یک فرد یا یک قبیله دارای تجربه مدیریتی خاص باشد یا دارای برتری در خردورزی و دانش باشند؛ همه اینها عواملی است که برای یک گروه اجتماعی قدرت می‌آورد. عوامل مادی هم وجود دارد که یکی از آنها کثرت جمعیت است یا دسترسی به نوع خاصی از جنگ‌افزار. اینها عواملی است که می‌تواند قدرت پیشاثروتی را به وجود بیاورد. 🌀 عوامل قدرت‌زای قریش در صدر اسلام اگر به عصر امام علی(ع) برگردیم باید ببینیم چطور قریش و بنی هاشم بین عرب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند. در آن دوره ما با یک چالشی مواجه هستیم و آن اینکه قدرت بنی هاشم مدام از سوی بنی امیه واکاوی می‌شد. آنها مایل بودند قدرت برتر را داشته باشند در حالی که از حیث شرف خاندانی، قدرت برتر در دست بنی هاشم بود. به همین جهت یک چالش درونی بین قبیله قریش به وجود می‌آمد و این گروه‌ها دائما برای هم مسئله ایجاد می‌کنند. من به حکمت ۱۲۰ نهج البلاغه اشاره می‌کنم که از حضرت درباره قریش سوال کردند و حضرت پاسخ دادند: «أَمَّا بَنُو مَخْزُومٍ فَرَيْحَانَةُ قُرَيْشٍ، [تُحِبُ] نُحِبُّ حَدِيثَ رِجَالِهِمْ وَ النِّكَاحَ فِي نِسَائِهِمْ؛ وَ أَمَّا بَنُو عَبْدِ شَمْسٍ فَأَبْعَدُهَا رَأْياً وَ أَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا؛ وَ أَمَّا نَحْنُ فَأَبْذَلُ لِمَا فِي أَيْدِينَا وَ أَسْمَحُ عِنْدَ الْمَوْتِ بِنُفُوسِنَا، وَ هُمْ أَكْثَرُ وَ أَمْكَرُ وَ أَنْكَرُ، وَ نَحْنُ أَفْصَحُ وَ أَنْصَحُ وَ أَصْبَحُ» ترجمه: امّا بنى مخزوم، ريحان خوشبوى قريش‌اند گفتگو با مردانش و زناشويى با زنانش دوست‌داشتنى است. بنى عبد شمس، به رأى، از ديگران دور انديش‌ترند. و در حمايت آنچه پشت سر خود دارند [يعنى مال و خاندان] استوارترند. اما ما به آنچه در دست داريم، بخشنده‌تريم و به هنگام مرگ، به جان دادن، سخاوتمندتريم. بنى عبد شمس به شمار بيش‌اند و مكارتر و بدكردارترند، ولى ما فصيح‌تريم و مردم را نيكخواه‌تريم و خوشروی‌تريم.» 🔹 مشاهده می‌کنید که عوامل قدرت‌زا در این خطبه نمود پیدا کرده است. بنی هاشم با اینکه از جهاتی بر بنی امیه غلبه داشت ولی از نظر جمعیت آنها بر بنی هاشم غلبه داشتند. بنابراین اقتدار به جمعیت با اقتدار به شرف مقابله می‌کرد. وقتی حضرت می‌گویند آنها مکارترند دارد درباره برتری‌های فکری صحبت می‌کند. از سوی دیگر قدرت بلاغت و اقناع را به عنوان عامل برتری‌زا ذکر می‌کند. شما ملاحظه می‌کنید چطور عوامل مادی و فرهنگی و فکری در همین عبارات کوتاه با هم مقایسه شده است.
🔹 نکته جالب توجه این است وقتی امیرالمومنین(ع) به مقایسه سه تیره بنی هاشم می‌پردازند اشاره به یک سه‌گانه سنتی است که قبل از اسلام این تنش‌ها میان قریش وجود داشته ولی این تنش‌ها در فرایندهای ظهور اسلام و بعد از ظهور اسلام خصوصا دوره جنگ‌های رده و جریان فتوحات بیشتر مورد توجه قرار گرفت. نمی‌شود اتفاقات صدر اسلام را درک کرد بدون آنکه به این اختلافات توجه داشته باشیم. 🔹 به بحث شرف خاندانی و نشان‌داری قریش برمی‌گردیم و اینکه چگونه قبائل غیر قریشی نشان‌داری آیینی قریش را به چالش کشیدند. ادعای خلیفه اول در ماجرای سقیفه مبنی بر اینکه «ان الأئمه من قريش» نوعی نشان‌داری آیینی بود گویی اسلام به عنوان دین الهی به قریش امتیاز داده و اسلام جایگاه امامت را به قریش اختصاص داده است. عرض کردم که در بین عوامل پیشاثروتی قدرت، یکی کثرت جمعیت بود. ما چالش کثرت جمعیت را در برخی قبائل به طور جدی داریم از جمله قبیله مذحج. بیشتر صداها در مخالفت با مسئله «الائمه من قریش» و اینکه کار نباید دست قریش باشد از قبیله یمنی مذحج شنیده می‌شد. این قبیله در هنگامی که امیرالمومنین(ع) می‌خواستند عبدالله بن عباس را برای حکمیت بفرستند به حضرت فشار آوردند که حکم نباید از قریش باشد و حضرت را وادار کردند ابوموسی را به عنوان فرد یمنی به حکمیت بفرستد. این قدرت این قبلیه بود و مهمترین عامل قدرت‌زایش کثرت جمعیتش بود. 🔹 قبیله دیگر قبیله بکر بن وائل بود که از قبائل تنش‌زا در وقایع عصر آغازین اسلام است. یکی از قبائل شورشی که خوارج در میان آن بسیار بودند. آنها به این نکته اعتراض داشتند که جایگاهشان در قدرت لحاظ نشده است و همین عامل شورش آنها بود. 🌀 عدم پرداخت زکات به خلیفه اول یکی از رخدادهای مهم پس از رحلت پیامبر(ص) در دوره خلافت ابوبکر ماجرایی است که به جنگ‌های رده مشهور است و اگرچه خیلی منابع سعی می‌کنند رده را به معنای خروج از دین اسلام تعبیر کنند ولی خیلی از کسانی که در ماجرای رده قیام کردند اصل اسلام را انکار نمی‌کردند بلکه پرداختن زکات به خلیفه و پذیرفتن قدرت خلیفه را انکار می‌کردند. خلیفه با قدرت سیاسی خودش می‌خواست زکات بگیرد یعنی قدرت ثروت بیاورد. کسانی که زکات نمی‌دادند نمی‌خواستند قدرت او را به رسمیت بشناسند. در این راستا با اتفاقات مهمی مواجه هستیم از جمله اینکه اشعث بن قیس با نیم نگاهی به پادشانی کنده در پیش از اسلام دنبال آن بود پادشاهی کنده را احیا کند. استناد او به پادشاهی کنده نوعی شرف خاندانی است یعنی می‌خواست از شرف خاندانی برای به دست آوردن قدرت استفاده کند. به همین دلیل بود که با خوارج متحد شد چون خوارج هم دنبال خارج کردند قدرت سیاسی از دست قریش بودند. 🔹 در آن دوره ما با دو دسته اشراف مواجه هستیم؛ اشراف باستانی که ثروت آنها به پیش از اسلام بازمی‌گشت. در کنار اینها افرادی مثل طلحه و زبیر بودند که قبل از مسلمان شدن زندگی کاملا معمولی و متوسط رو به پایین داشتند ولی در دوره اسلامی با رانت‌هایی که دریافت کردند به افراد ثروتمند تبدیل شدند. 🔹 در همین راستا در دوره عمر با جریان وسیع فتوحات مواجهیم که هشتاد درصد غنائم بین جنگجویان تقسیم می‌شد و جنگجویان به ثروت عظیمی از این راه دست پیدا کردند. در دوره عثمان غنائم درست تقسیم نمی‌شد و افرادی ارقام و هدایای خاص دریافت می‌کردند و این باعث اعتراض جنگجویان شد. کسانی که خلیفه را کشتند همان جنگجویان بودند که محل استقرارشان عراق و مصر بود. عراق و مصر جبهه‌هایی بودند که فراسوی ایران و آفریقا وجود داشت و پر از سرباز بودند. این نشان می‌دهد میزان تنش‌ها بسیار بالا بوده است. 🌀 علت بروز جنگ‌های داخلی در دوران خلافت علی(ع) در زمان امام علی(ع) دو اتفاق افتاد که می‌توانست موج اعتراضی جدیدی به وجود بیاورد یکی اینکه ایشان در یک بخشنامه دولتی اعلام می‌کند سهم همه از بیت المال برابر است بنابراین قریش و غیر قریش، عرب و عجم همه سهم برابر دریافت می‌کنند این برای کسانی که طبقه جدید اشراف بودند فاجعه بود و به معنای قطع درآمدشان بود. طبیعتا وقتی بیت المال به این شکل تقسیم شود به رانت‌خوارها چیزی نمی‌رسد. از اینجا می‌فهمیم چرا افرادی چون طلحه و زبیر در جنگ جمل شرکت کردند. 🔹 مشکل بعدی این بود که علی(ع) علاقه‌ای به فتوحات نداشت به همین دلیل در دوران ایشان فتوحات متوقف می‌شود. خیلی‌ها در تحلیل عصر امام علی(ع) اشتباه می‌کنند و فکر می‌کنند درگیری داخلی سبب شد که ایشان به فتوحات نپرداخت اتفاقا چون درگیر فتوحات نشد دچار جنگ داخلی شد. وقتی فتوحات قطع شد جنگجویان و سربازان درآمدشان را از دست دادند و ناراضی بودند.
🔹 در پایان می‌خواهم اشاره کنم که شما در نهج البلاغه مشاهده می‌کنید بسیاری از مسائلی که ما به افراد نسبت می‌دهیم راجع به قبائل مطرح شده است. مثلا در ماجرای جمل وقتی ایشان درباره جمل شکایت می‌کنند می‌گویند مشکل قریش با من چیست یعنی صحبت از طلحه و زبیر نیست بلکه صحبت از قریش است و امیرالمومنین(ع) معتقد است قریش این جنگ را به وجود آورده و فهم قبیله‌ای از عاملان جنگ وجود دارد. 🌀 منبع: خبرگزاری «ایکنا»: https://iqna.ir/fa/news/4134596/ 🆔 @OstadPakatchi
اکثر شکست ها از این جا شروع میشود که می خواهیم تمام خلق الله را در یک برخورد و در یک روز بسازیم ... علی صفایی حائری @vajeazeh
4_6003513820448818659.mp3
15.95M
🎙 جلسه چهارم ✍ اگر هوای خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام در دل شما افتاده ، شنیدن تفسیر صوتی مثنوی معنوی توسط علامه مروجی سبزواری ، کمک زیادی به شما خواهد کرد هل الدين الا الحب دین چیزی جز عشق نیست مواردی که در این جلسه مطرح می‌شود 👇 کز نیستان تا مرا ببریده‌اند در نفیرم مرد و زن نایده اند ➖تشابه نی با منطقه فقر وجودی انسان ➖سِر سوز نی ➖منطقه لا و منطقه الا الله ➖تزکیه، راه درک حقایق باطنی قرآن ➖مخاطب مولانا کیست؟ ➖علم لدنی و سیر باطنی ➖پرده دری مثنوی ➖تاثیر نظر اولیاء ➖پاکبازی مولانا ➖زنجیر عشق @vajeazeh
📝 در طرحی کلی از آنچه در این جلسات شرح داده شده، نویسنده محور قرار می‌گیرد و از رهگذر احوال و زمانه‌ی او نیم‌نگاهی هم به آثارش خواهد شد. افرادی که در این سلسله‌ جلسات بررسی شدند، عبارتند از ولتر، گوته، تورگینیف، داستایفسکی، امیل زولا، بالزاک، کامو، کافکا، مارسل پروست، میلان کوندرا، جک لندن، ارنست همینگوی و از نویسندگان ایرانی صادق چوبک، بهرام صادقی، بزرگ علوی. 🔻برای دریافت رایگان کل درسگفتار بر روی آدرس زیر فشار دهید👇👇 🌐https://afaghehekmat.ir/course/asare-shakhes-adabiat/ 📚 این درسگفتار متشکل از ۱۵ جلسه می‌باشد که در ادامه ۳ جلسه نخست آن برای شما بارگزاری شده است. مابقی جلسات را می‌توانید از سایت دریافت کنید. .___.___.___.___.___.___.___.___.___. 📱https://eitaa.com/afaghehekmat *@vajeazeh
Asare_shakhes_zarshenas_01-1.mp3
31.9M
جلسه ۱ _ بررسی آثار شاخص ادبیات ایران و جهان *@vajeazeh
Asare_shakhes_zarshenas_02-1.mp3
36.44M
جلسه ۲ _ بررسی آثار شاخص ادبیات ایران و جهان *@vajeazeh
Asare_shakhes_zarshenas_03-1.mp3
30.79M
جلسه ۳ _ بررسی آثار شاخص ادبیات ایران و جهان *@vajeazeh
کانال اسرار تاریخ.mp3
9.24M
┅ ❁❁ ┅ 🛑 دستورالعمل و کرامت عجیب آیت الله بهجت 👈 الان هم از روح او خجالت می‌کشم! 🎙 پای سخنان شیرین حجت‌الاسلام و المسلمین فاضل مرندی (ره) | حدود سال ۸۹ ▪️تذکر: مرحوم فاضل مرندی، خطیب وارسته و نظربلندی بودند و در عین حال بسیار شوخ طبع؛ لذا نقل خاطره از شهر مورمانسک و صله منبر، صرفاً یک شوخی در محفل علمایی است. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯