eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
587 دنبال‌کننده
377 عکس
165 ویدیو
405 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
OstadAbedi_Sh_H_ Zahra_14000926_2.mp3
13.76M
حضرت سلام الله علیها سخنرانی استاد در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مسجد مدرسه حجتیه، در جمع طلاب خارجی حوزه علمیه قم. ۱۴۰۰/۹/۲۶ _________________________ 💠 نقش حضرت زهرا سلام الله علیها در دفاع از ولایت امیرالمومنین علیه السلام 🔹نقش ابوسفیان در غصب خلافت 🔹 از میان مسلمین، فقط نصف مهاجرین طرفدار ابوبکر و در مسجد بودند 🔹حضرت فاطمه علیها سلام، طرف مشورت مردم و حضرت علی علیه السلام بعداز رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله 💠 اهمیت و جایگاه تسبیحات حضرت زهرا(س) 🔹اهمیت کار در خانه و کمک به همسر 🔹 چرا حضرت پیامبر برای کمک به فاطمه در زهرا(س) در خانه، خادم نگرفت. 🔹 چرا تسبیحات حضرت زهرا(س)، عبارت «لا اله الا الله» ندارد؟! @ahmad_aabedi 〰〰〰〰〰 @vajeazeh
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
💢 تنویر و تکمله؛ دربارهٔ مصاحبهٔ اخیرا استاد حشمت‌پور ✔️ اخیرا مصاحبه‌ای از استاد محمدحسین حشمت‌پور با یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که در فجازی هیاهوی زیادی ایجاد کرد (این مصاحبه در دو بخش تنظیم شده و فعلا بخش اول آن منتشر شده است). برخی از شاگردان و مریدان استاد، آن خبرگزاری را به شیطنت یا تقطیع متهم کردند و عده‌ای از فلسفه‌پژوهان، پاره‌ای از سخنان استاد را فلسفه‌ستیزی یا رویگردانی ایشان از فلسفه استنباط کردند. این‌بنده - امین صیدی؛ از شاگردان استاد - ساعاتی قبل، به تفصیل با ایشان سخن گفته و در مورد ابهامات آن مصاحبه، پرسش‌هایی را با حضرت‌شان در میان گذاشته‌ام. عین آن پرسش‌وپاسخ‌ها را که ضبط و پیاده کرده‌ام، در اینجا می‌آورم. در نهایت دقت و امانت‌داری سخنان استاد را نقل کرده‌ و تنها شکل گفتاری را به نوشتاری تبدیل کرده‌‌ام. از پرسش‌گر (امین صیدی) با عنوان «امین» و از استاد حشمت‌پور با عنوان «استاد» یاد کرده‌ام: امین: آیا می‌دانستید که در موقعیت مصاحبه قرار دارید یا نه؟ استاد: وقتی جلسه شروع شد، من اصلا در ذهنم این نبود که قرار است چاپ شود. فکر می‌کردم در یک جلسهٔ خصوصی دارم صحبت می‌کنم و چیزهایی گفتم که نباید می‌گفتم. امین: متنی که منتشر شده را پیش از انتشار به شما داده‌اند که بخوانید؟ استاد: نخیر؛ اما مطالب، همان مطالبی است که من گفته‌ام و آن‌ها چیزی از نزد خود، اضافه نکرده‌اند؛ اما تصور من این بود که در جمعی خصوصی صحبت می‌کنم و مطالب بین خودمان است. امین: یعنی می‌دانستید که ضبط می‌شود؟ استاد: بله؛ اسمش مصاحبه بود و طبعا باید چاپ می‌شد اما در ذهن من این نبود که چاپ خواهد شد. امین: آن مطلبی که گویا در حالتی بین شوخی و جدی دربارهٔ ابن‌سینا طرح فرمودید را هم گفته بودید؟ استاد: بله؛ اما من کجا ابن‌سینا؟! من هیچ‌وقت به ابن‌سینا توهین نمی‌کنم. ممکن است با برخی عباراتش مشکل داشته باشم؛ چون عباراتش سنگین است؛ اما هرگز به خودش توهین نمی‌کنم. در این مصاحبه هم در مجموع از فلسفه تعریف کرده‌ام؛ حتی گفته‌ام برخی عبارت‌های ابن‌سینا در حد معجزه است؛ خیلی عبارت‌های عجیب‌وغریبی دارد؛ عبارت‌هایش فوق‌العاده است. امین: آیا مراد شما از این سخنان این بود که فلسفه، مهملات است و‌ خواندنش مفید نیست؟ استاد: از همان اول، علاقهٔ من به تفسیر و حدیث بود و فلسفه را از باب مقدمه برای فهم آنها تدریس می‌کردم. نمی‌گویم از فلسفه متنفرم؛ بلکه می‌گویم به آن علاقه‌ای ندارم. امین: من خاطرم هست که شما بارها از فلسفه دفاع کرده بودید و در همین مصاحبه هم اشاره فرموده بودید به این که بسیاری از سخنان فیلسوفان درست و دقیق است استاد: من همین الان هم مشغول تدریس فلسفه هستم و یک فن از منطق شفا - که قیاس است - را درحال حاضر تدریس می‌کنم. اگر نفرت داشتم که نمی‌گفتم. [در آن مصاحبه] نفرت که گفتم یعنی دل‌خوشی چندانی ندارم. وقت زیادی صرف می‌کنم ولی استفادهٔ چندانی نمی‌برم؛ چون مطالب یادم می‌رود و الا شاید اگر این درس‌ها بماند برای دیگران هم استفاده داشته باشد. امین: در حال حاضر اگر کسی، در مقام مشورت، نزد شما بیاید و بگوید که فلسفه بخوانم یا نه؟ شما منعش می‌کنید و پیشنهاد می‌کنید که نخواند؟ استاد: نه، می‌گویم بخوان؛ ولی به عنوان مقدمه. من فلسفه را رد نمی‌کنم. خیلی از روایات ما را بر اساس فلسفه خواهی فهمید.‌ هنوز هم این اعتقاد را دارم، از قبل هم این اعتقاد را داشتم. می‌خواستم خودم که مدتی به مقدمه پرداخته بودم، دیگر برسم به ذی‌المقدمه؛ اما الان تصمیم گرفتم که ان‌شاءالله به سمت ذی‌المقدمه بیایم. [در پایان] این را هم اضافه کنید که این حرفی که من زدم بخاطر عبارت‌های ابن‌سینا زده بودم و الا اگر عبارت‌هایش راحت بود من این حرف را نمی‌زدم، حتی در مجالس خصوصی. به کانال «بیت‌الحکمه» بپیوندید. 👇 https://t.me/joinchat/Tci4IQuau99W6BZT 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
یک سند و پاسخ کوبنده به 👈 از قرن دوم هجری | عالم می‌گوید معتقد به وقوع حمله به خانه سلام الله علیها و شهادت جناب است. ▪️گزارش سوم: این سند، از قدیمی‌ترین اسنادی است که نشان می‌دهد، شیعه قائل به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و جناب محسن بوده و عامل آن را خلفای مخالف سلام الله علیه می‌دانسته است. «ضرار بن عمرو الغطفاني» از متكلمان و نامور اهل‌ تسنن در قرن دوم هجری و معاصر با حضرت وامام_رضا علیهما صلوات الله است. همو در کتاب «» در مقام گزارش عقاید شیعیان آن زمان و عیب‌جویی بر آنان می‌گوید: 👈 «آن‌ها بر این باورند که و به فاطمـه سلام الله علیها  ظلم کردنـد و به نحوی به ایشان آسیب رساندند که بر اثر شدت ضربه، فرزندشان سِقط شد». منبع: کتاب التحریش، الغطفانی، دارالارشاد - دار ابن حزم، ص ۵۲. ▪️نکته: سند مزبور، خط بطلانی است بر گفتار وهابیونی که مدعی‌اند مصائب و مقاتل حضرت زهرا علیها سلام از به بعد مطرح شده است http://eitaa.com/monzer_ir 〰〰〰〰〰〰〰〰 @vajeazeh
مسائل کاربردی وقف - استاد احمدزاده.mp3
37.72M
🎧 | نشست علمی (۷) مسائل کاربردی وقف (استاد ) 🔵 مروری بر مباحث مطرح شده در این جلسه: 🔸 برای مبحث وقف، باید نگاه شبکه‌ای و سیستمی داشت. 🔸 قاعده وقوف از قواعد مهم و مشترک بین فریقین است. 🔸 پاسخ به این شبهه که بنیانگذار کبیر انقلاب قدس‌سره در زمان حکومت پهلوی فرمودند که اگر وقف را به ما بدهند، فقرا را بی‌نیاز می‌کنیم. 🔸 مروری بر یکسری اقدامات پهلوی دوم برای انحطاط موقوفات و کوتاه کردن دست علما: 🔺 به اسم اصلاحات ارضی 🔺 به بهانه تبدیل به احسن 🔺حق کسب و پیشه 🔺 حق تملک اعیان 🔺 و... 🔸 مسائل مستحدثه در وقف امروزه بسیار است. 🔸 ماهیت پولی که در ازای واگذاری زمین موقوفه گرفته می‌شود؟ 🔸 مسائل مهمی که در بستر مدیریت شهری به وجود آمده‌است: 🔺 بیع بعض برای احیای بعض دیگر در فروش فضولات حیوانات و...؟ 🔺در تخریب بعض زمین به علت گسترش راه‌ها، عین مضاعف جبران‌کننده است یا نه؟ 🔺 ملاک‌های کفایت متولی چیست؟ 🔺ثمره عملی ماهیت وقف: فک ملک یا انتقال مالکیت؟ 🔺 دامنه و ملاکات جوهره نیات در بعضی موقوفات مثل روغن برای چراغ، توتون و...؟ 🔺آیا حق (مثلا حق سرقفلی) قابل وقف است؟ 🔺 آیا پول قابل وقف است؟ 🔺 و... واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @vajeazeh
02 نشست علمی قاعده مقتضی و مانع.mp3
13.39M
🎧 صوت اعتبارسنجی قاعده مقتضی و مانع بخش دوم: ارائه و نقد استاد و استاد سیدعبدالحسین ____________ @vajeazeh
03 نشست علمی قاعده مقتضی و مانع.mp3
27.81M
🎧 صوت اعتبارسنجی قاعده مقتضی و مانع بخش سوم: جمع بندی ____________ @vajeazeh
Dr Sadoghi SoHa mp3.mp3
8.17M
امکان و عدم امکان وجود منوچهر ••••••••••••••••••••••••••••••• ▪️این اندیشه که فلسفه دینی مختص به نیست و از غرب وارد فضای ما شده و ایجاد مشکل کرده است ▪️بنابراین عنوان امکان یا عدم امکان مناسب است ▪️ادله ایی که بر رد فلسفه‌ی اسلامی گفته شده است: ▫️اسلام باید در خودش فلسفه‌ایی داشته باشیم در حالیکه چنین چیزی نداریم ▫️دین مشتمل است بر ولی فلسفه پویا و دینامیک است ▫️دین امری قدسی است و فلسفه امری بشری است و دیگر نمیشود به آن اشکال کرد ▫️فلسفه عقلی صرف است و دین است ( مهمترین اشکال ) ▪️پاسخ به اشکالات: ▫️گفتاری از محمد عبدالهادی مصری و ▫️ سینا و تفسیر فلسفی او بر قرآن ▫️موسس نظریه‌ی ، است ▫️ ، ، و... در قرآن کریم موجود است ▫️کتاب نوشته‌ی استاد مشحون از روایاتی که خود متن حدیث شریف است ▫️نظام فلسفی صرفا عقلی وجود ندارد ▫️قوه‌ی ادراکی انسان منحصرا عقلی نیست ▫️ عقلی نیستند ▫️عقل کمٱ و کیفٱ ناقص است ▫️ما منکر اطلاق عقلیم نه منکر مطلق عقل •••••••••••••••••••••••••• @vajeazeh
معنا و گستره استضعاف فکری در عصر حاضر.mp3
8M
معنا و گستره در عصر معاصر استاد ••••••••••••••••••••••••••••••••••••• ▪️دایره نجات اوسع از دایره‌ی حقانیت است ▪️بخاطر حجم شبهات امروزی ، استضعاف فکری امروزه خیلی بیشتر است ▪️حضور مؤثری در دنیا نداریم ▪️ خاطره‌ای از ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• @vajeazeh
📚 نظم جهانی (World Order) ✏️ نویسنده: هنری کیسینجر 📆 تاریخ انتشار: 2014 @amniatemeli 〰〰〰〰〰 @vajeazeh
⭕️ هنری کیسینجر وزیرخارجه سابق ایالات متحده و از افراد مشهورِ دورانِ حاضر در زمینه سیاست خارجی است؛ چه از وی بدمان بیاید چه خوشمان، او دیپلماتی کارکشته و فردی با دانش و هوش سرشار در علم سیاست بود. 💢 کیسینجر در یکی از آخرین اثر مکتوب خود به مفهوم "نظم جهانی" پرداخته است. کیسینجر معتقد است تاکنون هیچ نظمی شکل نگرفته است که مصداق تمام و کمال نظم جهانی باشد و چیزی که امروزه به عنوان "نظم جهانی" شناخته می‌شود حدود چهارقرن پیش در اروپای غربی بر اساس صلح وستفالی بنیان نهاده شده است. 💢 در آن زمان یک نبرد فرقه‌ای و شورش سیاسی منجر به یک جنگ سی ساله خانمان سوز گردید که در نتیجه آن یک چهارم جمعیت اروپای مرکزی از بین رفتند. 💢 اما این آرمانِ هرگز استقرار نیافته‌یِ برپایی نظم جهانی وی را سرخورده از تلاش برای دستیابی به این امر نمی‌کند. صلح وستفالی که شروعی شد بر همزیستی مسالمت آمیز دولت‌های اروپایی نه یک دیدگاه سراسر اخلاقی، بلکه ارائه دهنده راهکاری عملی برای کنار آمدن با واقعیت بود. 💢 همان گونه که از عنوان فرعی کتاب پیداست کیسینجر به تاریخ اهمیت فراوانی می‌دهد و به همین خاطر به دنبال پیدایش و استقرار نظم و درس‌گیری از برپایی انواع نظم‌های جهانی به اعماق تاریخ سرک می‌کشد. 💢 شروع او باسقوط امپراتوری رم است و با رسیدن به قرون وسطا و جنبش پروتستان، که او آن را پایانی بر مفوم نظم جهانیِ مبتنی بر پاپ و امپراتور می‌داند، به سراغ جنگ‌های سی ساله اروپایی می‌رود. او پس از بررسی تاریخ اروپا به سراغ دیگر مناطق دنیا می‌رود. 💢مقصد بعدی او خاورمیانه است. خاورمیانه‌ای که مهد اسلام است و در سده هفتم و هشتم میلادی درصدد برپایی نظمی جهانی بر پایه اسلام بود. 💢در فصل بعدی او به تبیین جایگاه ایران در مفهوم نظم جهانی می‌پردازد. او رویکرد ایران به نظم جهانی را به 3دوره تقسیم می‌کند؛ ایرانِ امپراتوری، ایرانِ قبل و بعد از انقلاب اسلامی. 💢 در فصل بعدی او به سراغ شرق آسیا رفته با و بررسی تاریخ مللِ چین، هند و ژاپن به نقش این کشورها در مفهوم نظم بین المللی می‌پردازد. 💢 در فصول بعد وی به سراغ آمریکا که به عبارتی می‌توان سرمنشا نظم جهانی کنونی دانست می‌رود. او نقشی راهبردی و تعیین کننده در برپایی نظم جهانی برای آمریکا قائل است. نظمی که از 1948 با بسط دموکراسی، آزادی و تجارت آزاد در دنیا شروع شد و درنهایت با پیروزی بر رقیب خود یعنی کمونیسم به قله رهبری رسید. اما او نقش راهبردی و نه رهبری برای آمریکا قائل است و معتقد است که برای برپایی نظم جهانی اقدامات یک کشور کافی نبوده و نیاز به ارتباط و همکاری با سایر ملل نیز هست. 💢 فصل پایانی معطوف به تسلیحات هسته‌ای و عصر انقلاب اطلاعاتی است. کیسینجر برای تکنولوژی و فضای سایبری نقشی تعیین کننده در ارتقا یا نابودی نظم جهانیِ کنونی قائل است. او معتقد است برای رسیدن به نخستین نظم واقعا جهانی دستاوردهای بزرگ انسان در زمینه فناوری می‌بایست با افزایشِ تواناییِ قضاوت اخلاقی و انسانی همراه گردد. 🔵 هدف امروزه‌ی دولتمردان جهان باید حفظ تعادل و در عین حال زنجیر بستن بر پای دیوِ جنگ و رام کردن خوی جنگ طلبی باشد و می‌بایست برای رسیدن به این هدف سری هم به سیلاب خروشانِ تاریخ زنند. @amniatemeli 〰〰〰〰〰 @vajeazeh
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
هنری کسینجر در 100 سالگی درگذشت. ◽️در ادبیات ژورنال کشور، او بیشتر وزیر پیشین امور خارجه آمریکا بود و کتاب ها و دانش او کمتر مورد توجه قرار گرفته است. 🔸آخرین اثر او در سال 2023، یک روایت آینده پژوهانه است با عنوان « عصر هوش مصنوعی و آینده انسانی ما»، این کتاب با همکاری اشمیت و هاتنلوچر نگاشته شده است. مسئله اصلی کتاب👇 ◽️هوش مصنوعی چگونه تجربه انسان را تغییر می دهد؟ این رویکرد منحصربه‌فرد به خواننده اجازه می‌دهد تا هوش مصنوعی را با چشم‌اندازی وسیع بررسی کند که باورهای سنتی را به چالش می‌کشد و خواننده را با نمونه‌هایی درگیر می‌کند که چگونه هوش مصنوعی قبلاً بر زندگی روزمره انسان‌ها تأثیر گذاشته است و در آینده این کار را به میزان بیشتری انجام خواهد داد. به عبارت دیگر، پیش‌فرض کتاب این است که هوش مصنوعی بر خلاف هر فناوری دیگری در تاریخ، جامعه را اساساً متحول می‌کند، زیرا وظایف انسانی را انجام می‌دهد و به طور فزاینده‌ای بر تصمیمات انسان تأثیر می‌گذارد. ◽️نویسندگان این ادعای جسورانه را با رویکردی مبتنی بر فناوری، افکار و اعمال انسانی، ارتباط جهانی و امنیت ملی حمایت می‌کنند تا اینکه چگونه هوش مصنوعی جامعه را مجبور می‌کند تا با آنچه که هویت انسانی را تشکیل می‌دهد دست و پنجه نرم کند. سیستم‌های هوش مصنوعی حجم وسیعی از اطلاعات را مصرف می‌کنند، پردازش می‌کنند و در بسیاری از موارد بر اساس آنها عمل می‌کنند. فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
امتداد فلسفه اسلامی . استاد پارسانیا 9آبان 1400.mp3
25.61M
🔖 دکتر حمید گفت‌و‌گو با طلاب سطح ۴ مرکز تخصصی فلسفه‌ی اسلامی •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 🏷علمی نداریم که از متافیزیک کمک نگیرد 🏷امتداد فلسفه در نفس الامر ،ذهن، فرهنگ 🏷مدینه‌ی فاضله فارابی آن مدینه‌ایی است که در آن معرفت با عملش همگون است 🏷انحراف میراث فرهنگی تحریف 🏷برای تحلیل مسائل اجتماعی جهان اسلام کسی را بهتر از فارابی سراغ ندارم 🏷سوال پنج دهه‌ی جامعه‌ی ایران : آیا بحث از هستی ها به لحاظ منطقی با بحث از بایستی ها ارتباط دارد؟ این سوال اول بار توسط هیوم مطرح شده و سپس در دهه‌ی پنجاه با کتاب دانش و ارزش توسط سروش در ایران مطرح شد •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 📮@vajeazeh
معماری_اسلامی_از_منظر_آراء_فارابی_با_تاکید_بر_احصاء_العلوم.pdf
350.2K
📄 عنوان مقاله: معماری اسلامی از منظر آراء فارابی با تأکید بر احصاء العلوم ✍️ نویسنده: حمیدرضا فرشچی https://t.me/Masaf_ArchLibrary 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @vajeazeh
به گزارش خبرگزاری در سومین دوره با رویکرد تاریخی حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی استاد و محقق (علیهم السلام) به موضوع حوادث پس از رحلت پیامبر(ص)تا احراق اهل بیت (علیهم السلام) می پردازد. همچنین حجت الاسلام کارشناس دیگر این دوره به تحلیل تاریخی حوادث تا زمان خاکسپاری (سلام الله تعالی علیها) می پردازد. از دیگر کارشناسان و اساتید این دوره حجت الاسلام محمد امین استاد و پژوهشگر، و است که به ترتیب به بررسی موضوعات پژوهشی از آغاز تا پایان قرن سوم، حضرت فاطمه و مسئله جانشینی (صلی الله علیه وآله) و تحلیل و بررسی سیره خانوادگی (سلام الله تعالی علیها) می پردازند . از دیگر موضوعات مطرح در این دوره آموزشی میراث علمی حضرت زهرا (سلام الله تعالی علیها) با ارائه حجت الاسلام سید محمد و حضرت زهرا(سلام الله تعالی علیها) از منظر توسط حجت الاسلام ارائه خواهد شد . کلاس ها از شنبه ۱۸ آذرماه به مدت ۳ هفته متوالی از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ به صورت آنلاین برگزار می شود. علاقه مندان برای ثبت نام در سومین دوره فاطمه شناسی با رویکرد تاریخی می توانند تا ۱۸ آذرماه به سایت https://porsemanonline.com/login/مراجعه نمایند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
✅شورش فیلسوفان علیه هابرماس و اسراییل 🔺بیانیه هابرماس و دو اندیشمند دیگر در حمایت از اسراییل موجی از اعتراضات را علیه این فیلسوف مکتب فرانکفورت به راه انداخته است... در ادامه بخوانید @amniatemeli 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
🔺شورش فیلسوفان علیه هابرماس و رژیم موقت صهیونیستی/ ۴۰۰ فیلسوف بیانیه را امضا کرده اند... 🔹جودیت باتلر و جمعی از فلاسفه جهان با صدور بیانیه‌ای از همکاران خود دعوت کردند در همبستگی با فلسطین و تلاش علیه آپارتاید و پشتیبانی از پویش بایکوت دانشگاهی و فرهنگی مؤسسات اسرائیلی متحد شوند. در بخشی از این بیامیه آمده است: 🔹«ما گروهی از اساتید فلسفه در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و اروپا هستیم که این متن را می‌نگاریم تا هم‌بستگی علنی و بی‌تردید خود را با مردم فلسطینی ابراز کنیم و کشتار پیش‌رونده و به‌سرعت‌فزاینده‌ای که توسط اسرائیل و با پشتیبانی کامل مالی، مادی و عقیدتی دولت‌های خودمان در غزه صورت می‌پذیرد را محکوم کنیم. 🔸ما چه از حیث اخلاقی، چه فکری و چه دیگر جنبه‌ها مدعی هیچ‌گونه اعتباری بر اصل فیلسوف بودن خود نیستیم. هرچند اصول ما اخیراً گام‌های ستایش‌برانگیز بلندی را در مواجهه با سابقه تاریخی عادات برون‌دارانه فلسفه و در پرداختن مستقیم به بی‌عدالتی‌های عاجل و کنونی برداشته است. ما برای چنین غایتی، همکارانمان در حیطه فلسفه را دعوت می‌کنیم که در راستای غلبه بر سکوت و پرهیز از مشارکت در جُرم، به ما بپیوندند. 🔹ما آگاهیم که کشورهایی که در آن زندگی و کار می‌کنیم و مالیات می‌پردازیم مشغول تأمین بودجه و پشتیبانی از یک طرف، و فقط یک طرف، در این منازعه عمیقاً نامتقارن هستند، آن طرف هم مظلوم نیست بلکه ظالم است در حالی که مشغول نگارش این متن هستیم بمب‌ها بیش از ۸۵۰۰ نفر را در غزه کشته‌اند. زمانی که شما این متن را می‌خوانید این عدد افزایش یافته است. هزاران نفر غیر از تعداد مذکور زیر ویرانه‌ها محبوس شده‌اند. محاصره آن قلمرو برای بیش از سه هفته باعث قطعی غذا، آب، دارو، سوخت و برق شده است. در بحبوحه حملات هوایی و در پی تدارک حمله زمینی‌ای که در حال انجام است به یک میلیون ساکن غزه شمالی دستور داده شده که از خانه‌هایشان فرار کنند بی آنکه هیچ جای امنی برای رفتن داشته باشند. زمزمه‌های «نکبت» دوم هرچند دلسردکننده اما محتمل است. انسان‌های باوجدان وظیفه‌ای جهت زبان گشودن علیه این قساوت‌ها دارند. برداشتن چنین گامی دشوار نیست، آنچه برای ما بسیار دشوارتر است این است که چشمانمان را به سکوت و تبانی بر یک نسل‌کشیِ در حال وقوع بپوشانیم. @amniatemeli 〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
1402-09-15 توحید صدوق-48.mp3
26.01M
📖 استاد جلسه‌ی ۴۸ ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 🏷عبارت (یفجرونها تفجیرا) و (قدروها تقدیراً) که راجع اهل‌بهشت است فقط در سوره‌مبارکه‌دهر که مختص به اهل‌بیت علیهم‌السلام است آمده. 🏷عناصر کلامی‌ایی داریم که برای متکلم قدرتمند بسط کلامی را موجب میشود 🏷ثابتات منطقی و اهمیت آن در صوری سازی محض 🏷عنصر اطلاعات در فضای‌فیزیک 🏷حوزه‌ی اعمال مشاعر و ساینس_حوزه‌ی اعمال عقل و افلاطونی(مجردات) 🏷سر و کار عقل با طبایع است و سر و کار مشاعر افراد طبایع است •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 📮@vajeazeh
1402-09-16 فقه هوش مصنوعی-9.mp3
23.92M
🔖 استاد جلسه‌ی نهم ••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 🏷حیات پایه محور مطرح شده در عبارات مرحوم و ارتباط آن با بحث 🏷در فضای‌های سه‌محوری ( وجود نخواهد‌ داشت ؛ این سه محوری بودن ذاتش غیبوبت است _ آگاهی و علم پیوستگی و جمعیت می‌خواهد 🏷نامٍ که‌ مقوم جسم نباتی است بدون زمان ( بعد چهارم ) امکان ندارد ( در فضای سه بعدی ما نمو نداریم ) 🏷در مولکول آب ( H2O ) نیازی به محورt نداریم 🏷پاسخ استاد به ؛ ما برای ظهور در پایه غیر از آن‌که به زمان نیاز داریم به و ( پیام ) هم نیاز داریم ما می‌خواهیم که از آن هوش ظهور پیدا کند و اگر آن زمان را کوچکتر کنید هوش از بین می‌رود 🏷تعریف بسته‌بندی زمان 🏷در یک جماد، محور t دخالت ندارد ولو اینکه در ظرف زمان، تحقق دارد بدلیل اینکه نداریم •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 📮@hoomas
13991121.mp3
20.66M
🔖 استاد جلسه اول ••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 🏷تفاوت دانش‌های مضمونی و روشی: ▪️دانش‌های مضمونی محتوا و اطلاعات میدهد مثل علم کلام، دانش‌های روشی که اهمیت بیشتری در دنیای امروز دارد ، راهکار نشان می‌دهد ▪️حل مسائل بی شمار، دستاوردهای کلان، جذابیت های خاص برای افراد و از نظر معرفت‌شناختی برایمان حائز اهمیت است که به دانش‌های روشی بپردازیم 🏷نسبت قرآن ( کتاب) با روایات( سنت) چیست ؟ 🏷 معناشناسی آیه‌ی ﴿تبیانا لکل شیء﴾ 🏷علامه در تفسیر البیان فی موافقة بین الحدیث و القرآن همه‌ی معارف اسلامی را بکار می‌گیرد تا نسبت روایات با آیات را بیان کند 🏷اصالت (در سنت شیعی) با نقل به الفاظ است نقل به مضمون و نقل به معنا در سنت شیعی جایی ندارد. 🏷معناشناسی آیه‌ی ﴿تبیانا لکل شیء﴾ ▪️فراز اول مختص به پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم ) است و فراز سوم راجع به مسلمین است ▪️فراز میانی دو احتمال مطرح است: ۱. راجع به پیامبر و مسلمانان است ۲.راجع به پیامبر است ▪️سه دور هرمنوتیکی نیاز داریم: رفت و برگشت بین آیات رفت و برگشت بین روایات رفت و برگشت بین آیات و روایات •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 📮@vajeazeh
فیزیک جدید و نقش خدا در جهان.mp3
24.99M
و نقش خدا در جهان 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 استاد‌شاکرین 🏷خالقیت، مقوم‌جهان‌بودن(صدرا و بعضی از فیزیکدانان)،ربوبیّت، فعل خاص الهی( مانند معجزات ) چهار نوع نقش آفرینی خدا در جهان 🏷قواعد فیزیک کلاسیک اجازه‌ی توجیه پذیری آفرینش اولیه را میدهد نه دخالت خدا در طبیعت را ، فلذا از تبیین معجزه هم باز می‌ماند 🏷فیزیک کوانتوم و توجیه پذیری بهتر ربوبیت عام و خاص 🏷فلسفه با روش متمایز خودش، هر چهار نوع را به بهترین شکل تبیین می‌کند 🏷فیزیک جدید و جعبه سیاه‌های فراوانش استاد‌افتخار 🏷پر کردن خلاهای تبیینی فیزیک کوانتومی با طرح مسائل فلسفی الهی همچون هیولای اولی ، وجود لابشرط و کلی سعی 🏷اتفاقی بودن رد و بدل شدن ۱۰ میلیون پیام عصبی در مغز انسان کاملا نامعقول است 🏷پاسخ به شبهه‌ی قدیمی و عوام فریب نوشتن نمایشنامه‌های شکسپیر توسط تعداد زیادی میمون با زدن اتفاقی دست‌هایشان بر ماشین تحریر و توجیه اتفاقی بودن خلقت 🏷محاسبه‌ی‌دیویدهوسلتون؛ تایپ ۱۰ به توان ۱۵۰ خط توسط چندمیلیارد میمون در طی میلیاردها سال منجر به نوشتن تنها دو خط از نمایشنامه خواهد شد! 🏷توصیفی‌بودن‌علیت‌درفیزیک کوانتوم و تبیینی بودن علیت‌در فلسفه استاد‌‌قائمی‌نیا 🏷فلسفه‌ی‌ متجسدبودن‌ فیزیک‌ کوانتوم 🏷 حل‌مسائل‌ریز‌اتمی ، شمولیت‌ عام‌ در فیزیک ، جهان‌بینی‌کوانتومی، فلسفه کوانتومی؛ سیرتاریخی‌ فیزیک‌ کوانتوم 🏷چهار‌بحث‌الهیات‌کوانتومی؛ عدم قطعیت،آگاهی( پنسایکیزم)،درهم‌تندیدگی 🏷نفی فیزیکالیسم سنتی توسط مکانیک کوانتوم 🏷نظریه‌ی‌آشوب و اثبات‌ وجود‌ خداوند 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
رابطه فیزیک کوانتوم و فلسفه  علیرضا قائمی‌نیا؛ مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه : قطعاً نقش خداوند در جهان با توجه به فیزیک مدرن، مباحث گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که بنده بر خود فیزیک کوانتوم متمرکز می‌شوم و این امر چند دلیل دارد. یکی اینکه این فیزیک، نوعی شالوده‌شکنی در تفکر فیزیکی است که تلاش می‌کند از دوگانگی‌های فیزیکی همانند موج و ذره، علیت و عدم علیت و… رها شود. دلیل دیگر  اینکه ابعاد فلسفی این فیزیک بسیار پیچیده است. وی افزود: فیزیک کوانتوم، یک فلسفه متجسد است یعنی فلسفه‌ای است که خودش را در فیزیک نشان داده است. ابعاد الهیاتی و پیامدهایی که دارد دلیل دیگری است که بنده به این بحث بپردازم. فیزیک کوانتوم فیزیک آینده است لذا نباید تصور کرد به اتمام رسیده و همه حرف‌هایش را بیان کرده است. خود فیزیکدانان هم اعتراف می‌کنند که فیزیک کوانتوم مجالی را فراهم کرده که هر روز با شگفتی بیشتری مواجه شویم لذا واقعیات بسیار پیچیده‌تر از آن است که در ذهن ما وجود دارد. قائمی‌نیا بیان کرد: دلیل دیگر اهمیت فیزیک کوانتوم برای فلاسفه و حتی دینداران، توفیقات زیادی است که به همراه داشته است. نکته دیگر اینکه وقتی ما گاهی با برخی دوستان درباره فیزیک کوانتوم بحث می‌کنیم به راحتی می‌گویند این ربطی به فلسفه ندارد اما به نظرم این تصورات ناپخته‌ای از فیزیک کوانتوم است چون فیزیک کوانتوم چهار مرحله پشت سر گذاشته است و در آغاز پیدایش، به عنوان حل مسائل جهانِ ریزاتمی مطرح شد، در ادامه تبدیل به یک فیزیک گسترده شد، در فاز سوم تبدیل به یک جهان‌شناسی و در فاز چهارم تبدیل به فلسفه شد 〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
توسعه مسائل الهیاتی با فیزیک کوانتوم مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه گفت: وقتی می‌‌خواهیم را نقد کنیم نباید صرفا روی مانور دهیم چراکه این مباحث سطحی هستند. یعنی جریان‌های الهیاتی که از فیزیک کوانتوم استفاده می‌کنند تا مباحثی همانند نقش خدا در جهان یا تثلیث را در حل کنند دست کم با چهار بحث اساسی ادامه پیدا می‌کند که یکی از آنها است و اگر هستی را غیرقطعی ببینیم جا برای خدا باز می‌شود چون این خداوند است که جهان را قطعیت می‌بخشد. وی تأکید کرد: دسته‌ای دیگر، را پدیده‌ای فراگیر می‌دانند و معتقدند می‌توان بر این اساس راهی برای اثبات خدا پیدا کرد. سوم و ناموضِعیت است که الان هم بسیار گسترش پیدا کرده است و جریانی را در الهیات کوانتوم به وجود آورده است که تلاش می‌کند خلقت جهان و حضور دائمی خداوند در جهان را اثبات کند. چهارمین مورد هم اطلاعات و کوانتوم و نسبت آنهاست که مباحث آن در و ، بیشتر مطرح است. این هم بحثی جدید است و هستی را در قالب اطلاعات مشاهده می‌کند و این اطلاعات را تابع معادلات کوانتومی می‌داند که همین امر، راه را برای مباحث الهیاتی باز می‌کند. https://iict.ac.ir/1402/09/modern-physics-3/ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
دستیابی به نظریه فقهی با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز - موسسه امام رضا - 23 خرداد 1401 -قسمت1.mp3
11.7M
موضوع: دستیابی به با بهره گیری از اصول حاکم بر . آیت‌ الله محمدحسین قسمت یک زمان: دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ مکان: قم، موسسه عالی حوزوی امام رضا (ع) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh