eitaa logo
استاد وکیلی | شیخ محمد حسن وکیلی | سخنرانی جلسات دروس آرشیو | ostad vakili حجت الاسلام والمسلمین وکیلي
633 دنبال‌کننده
39 عکس
12 ویدیو
4 فایل
آرشیو کامل صوت های سخنرانی و جلسات و کلیپ‌ها، برای استفادۀ بهتر و راحت‌تر. (این کانال توسط جمعی از دانشجویان و طلاب علاقه‌مند به استاد وکیلی مدیریت می‌شود)
مشاهده در ایتا
دانلود
محرم۱۴۴۶-وکیلی۴.Mp3
18.03M
❁ـ﷽ـ❁ 🏴(شب نهم) 🎙استاد معظم حجت‌الاسلام: حاج شیخ محمدحسن «قتیل العبرات» 4⃣(جلسه چهارم) ▪️اصل دلدادگی است ▪️فرق هَمّ با غَم ▪️تفسیر«نفس المهموم» ▪️بعض موانع اشک و گریه ▪️فوائد اشک بر اباعبدالله ▪️اول: مغفرت همه گناهان ▪️حساب و کتاب عالم تکوین ▪️مثال هایی برای فهم روایات ▪️حقیقت اشک=اتصال به امام ▪️تبیین کفاره ذنوب عظام ▪️فائده دوم: یاری پیامبر ▪️منتفع شدن کفار از ولایت امام ▪️روضه هفتگی فراموش نشود ▪️لزوم تکرار و ملازمت با روضه ▪️قطره خون‌شهید و اشک‌روضه ▪️دستمال اشک بر سیدالشهدا 🗓یکشنبه ۲۴ / ۰۴ / ۱۴۰۳ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مَسْجِد وَ مَکْتَبْ اِمٰامِ صٰادِقْ عَلَیْه‌ِ الْْسَلٰامْ @imamsadegh_mosque
مقتل خوانی-استاد وکیلی.MP3
9.27M
حجة الاسلام استاد شب عاشورا ۱۴۴۶ مَسْجِد وَ مَکْتَبْ اِمٰامِ صٰادِقْ عَلَیْه‌ِ الْْسَلٰامْ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @imamsadegh_mosque
محرم۱۴۴۶-وکیلی۵.Mp3
17.82M
❁ـ﷽ـ❁ 🏴(شب عاشورا) 🎙استاد معظم حجت‌الاسلام: حاج شیخ محمدحسن «قتیل العبرات» 5⃣(جلسه پنجم«پایان») ▪️گریه مخلوقات بر اباعبدالله ▪️گریه آسمان و زمین ▪️بکاء ملازم با اشک نیست ▪️ماهیت گریه بدون اشک ▪️تمام موجودات احساس دارند ▪️اشیاء نیز شعور دارند ▪️مراتب اثرپذیری اشیاء ▪️علامه طباطبایی در مشهد ▪️علامه طباطبایی روز عاشورا ▪️خون شدن تربت سیدالشهدا 🩸مقتل شب عاشورا 🗓دوشنبه ۲۵ / ۰۴ / ۱۴۰۳ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مَسْجِد وَ مَکْتَبْ اِمٰامِ صٰادِقْ عَلَیْه‌ِ الْْسَلٰامْ @imamsadegh_mosque
🔰 سلسله‌جلسات گفتاورد - ۴ ▪️ امتداد اجتماعی فلسفه؛ چیستی، چرایی و چگونگی 🗓 دوشنبه ۸ مردادماه 📍 مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، سالن علامه طباطبائی 🏷 (بخش دوم) 🆔 @TawhidSchool_ir
حجة الاسلام و المسلمین وکیلی.mp3
15.44M
🔰 سلسله‌جلسات گفتاورد - ۴ ▪️ امتداد اجتماعی فلسفه؛ چیستی، چرایی و چگونگی 🗓 دوشنبه ۸ مردادماه 📍 مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، سالن علامه طباطبائی 🎙 حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی 🏷 🆔 @TawhidSchool_ir
هدایت شده از آفتاب شرقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🎬 موضوع این هفته «خانواده الهی» ✅ حجت‌الاسلام و المسلمین وکیلی 🗓️ تاریخ پخش برنامه‌هایِ شنبه ۱۶دی لغایت پنج‌شنبه ۲۱دی ⏳ شنبه ۱۶دی۴۰۲ مصادف با ۲۳جمادی‌الثانی «خانواده الهی» ⏳ یکشنبه ۱۷دی۴۰۲ مصادف با ۲۴جمادی‌الثانی «خانواده الهی» ⏳ دوشنبه ۱۸دی۴۰۲ مصادف با ۲۵جمادی‌الثانی «خانواده الهی» ⏳ سه‌شنبه ۱۹دی۴۰۲ مصادف با ۲۶جمادی‌الثانی «خانواده الهی» ⏳ چهارشنبه ۲۰دی۴۰۲ مصادف با ۲۷جمادی‌الثانی «خانواده الهی» ⏳ پنج‌شنبه ۲۱دی۴۰۲ مصادف با ۲۸جمادی‌الثانی «خانواده الهی» 📌 برنامه این هفته «آفتاب شرقی» از استان اصفهان، شهر اصفهان، حوزه علمیه صدر بازار تقدیم نگاه شما می‌شود. 🌐 صفحه‌های برنامه در شبکه‌های اجتماعیِ «روبینو، روبیکا، بله، ایتا، سروش+» ا👇👇👇ا ☑️ @aftab_sharghi 🌐 اینستاگرام و تلگرام برنامه «آفتاب شرقی» ا👇👇👇ا https://t.me/aftab_sharghitv ✅ همراهان گرامی، با کد دستوریِ *۹۹۹* عضو کانالِ برنامه «آفتاب شرقی» در پیام‌رسان «روبیکا» شوید. ✅ بزرگواران محترم، با ارسال عدد۱۴ به سامانه۱۰۰۰۵۸۸۲ می‌توانید عضو کانالِ برنامه «آفتاب شرقی» در پیام‌رسان «بله» شوید. ✅ نام کاربریِ ادمین در تمام شبکه‌های (روبیکا، بله، سروش، ایتا، تلگرام)👇 @aftab_sharghitv1
حجت الاسلام وکیلی.mp3
15.1M
✅ نشست آشنایی با آرمان های تمدنی (گردهمایی پذیرفته شدگان مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی (ویژه طلاب ورودی)) 🎙 حجة الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ محمد حسن ┄┅══✾☘️🌷☘️✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
استاد وکیلی.mp3
13.56M
🔹 نشست علمی: کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی؛ با نگرشی انتقادی به دیدگاه‌های سلبی 🎙 حجة‌الاسلام و المسلمین 🗓 تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ┄┅══✾☘️🌷☘️✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
پرسش و پاسخ.mp3
15.55M
🔹 نشست علمی: کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی؛ با نگرشی انتقادی به دیدگاه‌های سلبی 🎙 پرسش و پاسخ 🗓 تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ┄┅══✾☘️🌷☘️✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
☀️ هو العلیم 📣 قرارگاه مکتب توحید برگزار می‌کند: 🔰 سلسله‌جلسات گفتاورد - ۶ 🏷 میزگرد تخصصی 📋 موضوع میزگرد: ▪️ مبنای افعال اختیاری انسان: کمال‌خواهی یا لذت‌طلبی؟ ▫️ ملاک ارزش بالذات در فلسفه اخلاق 🎙 با حضور: ▪️ حجة الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح یزدی ▫️ مدیر گروه فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی ▪️ حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی ▫️ استاد سطوح عالی حوزه 🗓 زمان: چهارشنبه ۲۴ مرداد، ساعت ۱۰ 📍 مکان: مشهد مقدس، بازارچه سراب (امام‌خمینی ۱۴)، جنب مسجد حمزه، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، سالن علامه طباطبائی (ویژه برادران) 🌐 پیوند پخش مجازی: skyroom.online/ch/tawhidschool/goftavard 🆔 @TawhidSchool_ir
🔰 سلسله‌جلسات گفتاورد - ۶ ▪️ مبنای افعال اختیاری انسان: کمال‌خواهی یا لذت‌طلبی؟ 🗓 چهارشنبه ۲۴ مرداد 📍 مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، سالن علامه طباطبایی 🏷 چهارشنبه ۲۴ مرداد، سالن علامه طباطبائی در مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، میزبان ششمین جلسه از «سلسله‌جلسات گفتاورد» با عنوان «مبنای افعال اختیاری انسان: کمال‌خواهی یا لذت‌طلبی؟» بود. خلاصه این جلسه که در قالب یک میزگرد تخصصی برگزار شد از این قرار است: 🔸 تبیین موضوع بحث و محل نزاع توسط دبیر جلسه، حجة الاسلام سید شهاب‌الدین دعائی: دانش «فلسفه اخلاق» در شاخه اخلاق هنجاری، از «ارزش بالذات» یا به تعبیر دیگر، ضابطه اصلی «باید و نباید» و «خوب و بد» بحث می‌کند. «کمال‌گرایی» و «لذت‌گرایی»، دو نظریه مطرح در بین «نظریات واقع‌گرای خودگرا» محسوب می‌شوند. حال بر اساس آن‌چه در این دو نظریه مطرح شده، بحث بر سر آن است که: آیا «کمال» ـ به معنای آنچه بر دارایی وجودی انسان می‌افزاید ـ ارزش ذاتی دارد یا آنچه موجب «لذت» است؟ 🔸 دفاع حجة الاسلام و المسلمین وکیلی از «لذت‌گرایی»: ما در دستگاه ذهنی خود، برای ترتب «باید» بر «هست»، نیاز به یک «باید بدیهی و پایه» داریم؛ وگرنه استدلال‌های اخلاقی در باب حسن و قبح افعال، به تسلسل منجر می‌شوند. حال وقتی در درون خود جستجو کرده و با دیگران گفتگو می‌کنیم، می‌بینیم این باید بدیهی و پایه، عبارت است از «لذت برایندی حداکثری». به‌علاوه آن‌که ادبیات دین در آیات قرآن کریم و روایات نیز بر اساس همین فرمول شکل گرفته است. حکماء و فلاسفه مسلمان نیز همواره لذت را پایه اصلی افعال دانسته‌اند. 🔸 نقد حجة الاسلام و المسلمین وکیلی بر «کمال‌گرایی»: ما این مطلب را در خود می‌یابیم که اگر گفته شود کاری «لذت» دارد، اما «کمال» ندارد و چیزی بر ما نمی‌افزاید، به آن کار گرایش پیدا می‌کنیم. همچنین اگر کاری برای ما موجب «کمال» باشد، اما الم نیز داشته باشد، از آن دوری می‌کنیم. بر همین اساس معلوم می‌شود که حد وسط اصلی برای فعل اختیاری در عالم ذهن، «کمال» نیست. به‌علاوه آن‌که اساساً انسان‌ها، از دوران کودکی تا بزرگسالی، هیچ درکی از مفهوم «کمال» ـ به معنای فلسفی آن ـ ندارند و در نتیجه نمی‌توانند آن را ملاک افعال اختیاری خود قرار دهند؛ برخلاف «لذت» که همگان آن را درک کرده و بر طبق آن عمل می‌کنند. 🔸 نقد حجة الاسلام و المسلمین مصباح یزدی بر «لذت‌گرایی»: ما مشاهده می‌کنیم که در برخی موارد، کمالی در کار نیست، اما لذت خیالی و توهمی وجود دارد. مثلا به ما می‌گویند شما در بانک، چند میلیارد برنده شدید. در این حال ما لذت می‌بریم و خوشحال می‌شویم، در حالی که کمالی وجود نداشته و حقیقتا چیزی نصیب ما نشده است. بنابراین نمی‌توان ملاک ارزش بالذات را «لذت» دانست. از سوی دیگر، در پاسخ به این مطلب که انتخاب افعال اختیاری باید به یک گزاره پایه و بدیهی برسد، «حب ذات» قابل طرح است: من خودم را دوست دارم و هرچه بر من بیفزاید و کمال من باشد باید تحصیل شود. 🔸 پاسخ حجة الاسلام و المسلمین وکیلی به نقد حجة الاسلام و المسلمین مصباح یزدی: اساساً هر لذتی یک کمال است و لذت هیچ‌گاه از کمال مفارقت ندارد؛ گرچه هر کمالی،‌ لذت نیست؛ زیرا الم نیز یک حالت وجودی بوده و کمال است. در مثال مطرح‌شده نیز تصدیق به برنده‌شدن، یک امر وجودی بوده و نوعی کمال برای نفس محسوب می‌شود؛ در نتیجه، لذت بدون کمال رخ نداده است. در همین راستا باید توجه داشت که اگرچه حکماء «لذت» را به «ادراک الملائم» تعریف کرده‌اند، لکن گاهی خود تصدیق و ادراک، مصداق ملائم بوده و «الادراک الملائم» با «ادراک الملائم» تصادق می‌کند. در تصدیق خیالی باطل، شاهد این پدیده هستیم. 🔸 نقد حجة الاسلام و المسلمین وکیلی بر مسئله «حب ذات»: اساساً «حب»، یک مفهوم عرفی و وجدانی است، نه یک مفهوم فلسفی. در تلقی عرف از مفهوم «حب»، شاهد یک نسبت هستیم و نسبت همواره فرع بر منتسبین است. بنابراین «حب» همواره باید بین یک محب و یک محبوب ـ غیر از محب ـ برقرار باشد تا منتسبین صدق کند. به‌علاوه آن‌که وجدانا ما هیچ‌گاه به ذات خودمان علاقه نداریم و علاقه و محبت ما،‌ همواره به شئون ما تعلق می‌گیرد. 🔸 دفاع حجة الاسلام و المسلمین مصباح یزدی از «حب ذات»: درست است که «حب» مفهومی نسبی است و نیاز به طرفین دارد، اما طرفین آن می‌توانند لحاظی بوده و تغایر اعتباری داشته باشند؛ همانند مسئله «علم ذات به ذات در باری‌تعالی» و «تساوی هر چیز با خود» و گزاره «انسان انسان است». 🆔 @TawhidSchool_ir
🔰 سلسله‌جلسات گفتاورد - ۶ ▪️ مبنای افعال اختیاری انسان: کمال‌خواهی یا لذت‌طلبی؟ 🗓 چهارشنبه ۲۴ مرداد 📍 مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، سالن علامه طباطبایی 🏷 (بخش اول) 🆔 @TawhidSchool_ir