eitaa logo
والعادیات
142 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
حرف‌هایی هست که گفته نمی‌شود و کم‌کم حرف‌های دیگرانی جایگزین می‌شود که صدای بلندتری دارند، رسانه دارند، پول، قدرت، و البته وقاحت وآنقدر می‌گویند که جای خوب و بد برای‌مان عوض می‌شود و ما میلیمتربه‌میلیمتر، کیلومترها عوض می‌شویم، بی‌آنکه بفهمیم @salam3one3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 دو خاطره 🔹 خاطره اول؛ حدود ساعت ده شب، داشتیم به اتفاق خانواده وارد منزل می‌شدیم. داخل کوچه و حدود ۳۰_۲۰متر آنطرف‌تر، دو نفر از بچه‌های مسئول رده بالای بسیج محله، مشغول صحبت بودند. در همین شرایط، دو خانم با پوشش نامناسب، که یکی از آنها روسری هم به سر نداشت، از مقابل آن دو نفر عبور کردند و به سمت ما آمدند. وقتی از کنار ما رد می‌شدند، همسر من خیلی محترمانه، با اشاره، به یکی از ایشان فهماندند که روسری‌اش افتاده، اما ایشان توجهی نکرد و به مسیر خود ادامه داد. بعد از این صحنه، به سراغ آن دو دوست بسیجی رفتم، به ایشان گفتم که نباید بی‌تفاوت بود و امر به معروف و نهی از منکر، وقتی فقط یک نفر بگوید و تکراری در کار نباشد، بی‌اثر خواهدماند. یکی که سکوت کرده‌بود، اما دیگری جواب جالبی داد ایشان گفت که اعتقادی به این رفتارها ندارد، و این نوع رفتارها را ناشی از نوعی عقده برای خالی کردن خود می‌داند! 🔹 خاطره دوم؛ جلسه ساکنین در آپارتمان بود، و از واحد‌های مختلف ساختمان، در آن حضور داشتند. به جز یک نفر، بقیه اعضا مذهبی بودند، و از همه اقشار مذهبی هم در آن حضور داشتند! روحانی، معلم مدرسه اسلامی، مهندس، کارمند.. و البته هیچ کدام، از قشر مذهبی سنتی و عرفی نبودند. ظاهراً عضو غیرمذهبی! جلسه، روی پشت‌بام آپارتمان، گیرنده ماهواره نصب کرده بود و بحثی در این باره در میان جمع افتاد البته از این جنس که پایه‌های آنتن ماهواره، به ایزوگام پشت‌بام آسیب می‌زند! در این میان من گفتم که فضای پشت‌بام جزء فضای مشاع است، و برای استفاده خصوصی از فضای مشاع، باید رضایت سایر ساکنین ساختمان را جلب کرد، و از طرفی نصب ماهواره خلاف قانون است، بنابراین نباید اجازه نصب روی پشت‌بام داده شود. آن همسایه‌ای که ماهواره داشت، به طور مفصل از رفتار خود دفاع کرد، و آن را حق خود دانست. و من نیز به طور کاملاً مختصر و ملایم درباره فضای مشاع و خصوصی، و قانون ماهواره صحبت کردم. و ایشان باز هم تکرار.. در تمام این مدت، هیچ کدام از همسایه‌های مثلا مذهبی ما، که در مورد مسائل صنفی! ساختمان با شور و حرارت سخن می‌گفتند، یک کلمه حرفی نزد. فقط یک نفر از ایشان، یک جمله گفت، و آن اینکه استفاده از ماهواره، دیگر تبدیل به عرف شده، و نمی‌توان به آن ایراد گرفت! و آن همسایه خطاکار هم با این جمله جانی دوباره گرفت! و تلویحاً مرا به تجاوز به حقوق دیگران متهم کرد! و بار دیگر سکوت حضار ریشو! و البته عمامه به سر! 🔹 متأسفانه امروز عموم قشر مذهبی ما، به جماعتی عافیت‌طلب تبدیل شده، و از هر نوع سخن یا رفتاری که کوچک‌ترین هزینه‌ای برای او داشته‌باشد، پرهیز می‌کند. اما متأسفانه موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود، و ضعف تحلیل اعتقادی و فرهنگی در قشر مذهبی، حتی گاهی باعث همراهی و هم‌نوایی با جریان ضدفرهنگی می‌شود. ▪️ و نه تنها در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی، جسارت هیچ‌گونه حرف و حرکت فی‌البداهه و خودجوشی ندارند، ▪️ و نه تنها! وقتی کسی جرأت می‌کند و سخن حقی را در مواجهه با ناهنجاری‌ها به میان می‌آورد، سکوت می‌کنند و از او حمایت نمی‌کنند، و او را تنها می‌گذارند، ▪️ بلکه طرف جریان مقابل را می‌گیرند، و حتی گاهی با برچسب‌ها و تهمت‌هایی چون افراطی و عقده‌ای، گوینده سخن حق را مورد هجمه قرار می‌دهند. این دو خاطره!، دو مورد از ده‌ها موردی بود که در سالیان گذشته با آنها مواجه شده‌بودم، و امروز به مناسبتی از آنها سخن گفتم. ▪️ این واقعیت امروز در بخش بزرگی از جامعه مذهبی ماست؛ جماعتی عافیت‌طلب، و بعضاً ترسو، رنگ باز، و آفتاب‌پرست صفت، که خود را به سرعت با عرف بیرونی خود هماهنگ می‌کنند، بدون توجه به ارزش‌ها و هنجارهای دینی، و به شدت دچار خطای تحلیل، و کم‌سواد در مورد رفتارهای اجتماعی فرهنگی @valaadiyat
🔸 واجب مظلوم پیش از این بارها گفتیم که قشر مذهبی در زمینه مسائل فرهنگی، که دارای ابعاد اجتماعی هستند، به خطاهای تحلیل و اشتباهات محاسباتی بزرگی مبتلاست، 🔹 الف_ متاسفانه قشر مذهبی در سال‌های گذشته، در مواجهه با مسائل اجتماعی، همواره خود را در موضع ضعف، جبهه اقلیت، و در مظان اتهام می‌بیند. 🔹 ب_ همراهی ضعف تحلیل و سواد پایین اعتقادی و فرهنگی قشر مذهبی، با این موضع ضعف و انفعال، و نداشتن جسارت لازم برای پاسداری از حریم‌های اجتماعی شرعی، باعث شده قشر مذهبی جامعه، به مرور خود را با استانداردهای عرفی و رفتارهای طیف‌های غیرمذهبی هماهنگ کند. 🔹 پ_ این هماهنگی با مرور زمان و تکرار، لااقل در برخی مصادیق، به همفکری تبدیل شده‌است، 🔹 ت_ گاهی اوقات این همفکری تا جایی پیش می‌رود که اقشار مذهبی، رفتارهای رادیکالی از خود بروز می‌دهند که هیچ‌کدام از اقشار غیرمذهبی جرأت آن را ندارند، و طرف‌های مذهبی مقید را با سنگین‌ترین و توهین‌آمیزترین برچسب‌ها متهم می‌کنند. 🔹 ث_ یکی از بارزترین مصادیق این همفکری با جریان غیرمذهبی و حتی ضد دین، مسئله امر به معروف و نهی از منکر، خصوصاً در مقوله حجاب است. جایی که درصد بالایی از قشر مذهبی، تذکر لسانی در فضای عمومی جامعه را غیرسازنده، و حتی بعضاً نوعی عقده، و نشانی از خشونت تحجر و افراط می‌دانند. و عقاید آنها به شدت به لیبرال‌های خارج‌نشین، و هشتگ‌سازها علیه حجاب و هر نوع مظاهر اجتماعی دین نزدیک می‌شود. ادامه در نوشتار بعدی 👇👇👇
ادامه‌ی نوشتار قبلی: از آنجا که پیش از این، در مطلبی با عنوان به این مسئله پرداختیم، در اینجا فقط به ذکر چند نکته دیگر بسنده می‌کنیم؛ 1⃣ عده‌ای با این توجیه که تذکر لسانی درباره افراد بدحجاب(!) اثر و فایده‌ای ندارد، آن را از سر خود باز می‌کنند. در این باره باید گفت که از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، احتمال اثر است. شرع در این باره، سخنی از اطمینان از اثر نگفته، بلکه احتمال اثر را ملاک قرار داده‌است ▪️ ممکن است گاهی ما طرف مقابل و روحیاتش را به طور کامل بشناسیم، و بگوییم تذکری من در او اثر ندارد،(؟!) اما در مورد کسی که در خیابان دارد از کنار ما می‌گذرد، و ما هیچ چیزی از او نمی‌دانیم، چرا احتمال اثر وجود نداشته باشد؟ اطمینان از اثر وجود ندارد، اما احتمال اثر که وجود دارد. 2⃣ بزرگترین عامل در کاهش اثر امر به معروف و نهی از منکر است، رفتارهای خود قشر مذهبی است. این تأثیرگذاری منفی، از دو جهت قابل بررسی است: ▪️ اولاً سکوت در مقابل خطا، چنانچه از کسی صادر شود که ظاهر مذهبی دارد، قطعا تاثیر بیشتری بر جری شدن فرد خاطی دارد، تا سکوت یک ناظر با ظاهر غیرمذهبی. سکوت یک مذهبی، در نظر فرد خاطی، به معنای موجه بودن آن خطا از منظر دین است. علاوه بر این، از مهم‌ترین عوامل در تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر، تکرار همگانی است، ▪️ وقتی در یک جماعت «مذهبی»، یک نفر نسبت به یک ناهنجاری تذکر دهد، اگر دیگران سکوت کنند، فرد خاطی این گونه برداشت می‌کند که مشکل از نوع نگاه آن یک نفر است، در حالی که اگر فقط بخشی از آن جمع، با آن تذکر همراهی کنند، فرد خاطی احساس می‌کند که شاید یک جای کارش ایراد دارد. ▪️ ثانیاً وقتی خود مذهبی‌ها، تذکر دادن را مصداق افراط بدانند، واضح است که فرد خاطی، هیچ‌گاه تحت تأثیر کسی که حتی خود مذهبی‌ها او را افراطی می‌خوانند، قرار نخواهد گرفت. 3⃣ وضعیت امروز جامعه در زمینه حجاب و حیا، نتیجه سال‌ها بی‌تفاوتی و تساهل و تسامح قشر مذهبی نسبت به رفتارهای ناهنجار (و یا عوامل این رفتار ناهنجار، مانند فضای مجازی افسارگسیخته همچون اینستاگرام) است، و نه رفتارهای افراطی. ▪️ بدون تردید می‌توان گفت که پیدا کردن کسی که نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نباشد، بسیار بسیار دشوار! و در مقابل، پیدا کردن مذهبی‌های بی‌تفاوت بسیار بسیار آسان است. 4⃣ قشر مذهبی سال‌هاست با این مشکل مواجه است که در مسائل اجتماعی فرهنگی، نمی‌داند در کجا و در مقابل چه کسی باید چگونه رفتاری بروز دهد و اقتضائات تفاوت در فضا، زمان، و مخاطب را نمی‌شناسد. 5⃣ با وجود تمرکز جریان ضدانقلاب و برانداز بر روی مسئله حجاب، و سایر مظاهر گناه‌های علنی در جامعه، متأسفانه جریان مذهبی هنوز به اهمیت این مسئله پی نبرده‌است، و فضای عمومی جامعه را رها کرده، تا فرهنگ حاکم بر هنجارهای اجتماعی را عملاً چند نوجوان و جوان جاهل، و بعضاً برخی عناصر فریب‌خورده و مزدور تعیین کنند. 6⃣ نگاه غلطی که توسط عناصر ضد فرهنگی، و برخی مذهبی‌ها و روحانیون روشنفکرنما، به خورد جامعه مذهبی داده شده، این است که همه انسان‌ها تشنه یک برخورد خوب، و نگاه محبت‌آمیز هستند تا به راه راست هدایت شوند! در این مورد نیز باید به نکات زیر توجه کرد: ▪️ اولاً مروجان این نگاه (چه مذهبی چه غیرمذهبی)، فقط به رفتارهای ناهنجار افراد غیرمذهبی این‌گونه می‌نگرند، و این نگاه ملایم و محبت‌آمیز را هیچ‌گاه در مورد رفتارهایی از قشر مذهبی، که توسط این گروه، افراطی خوانده می‌شوند، روا نمی‌دارند. ▪️ ثانیاً امر به معروف و نهی از منکر، وقتی با شرایط و برخورد صحیح انجام شود، بزرگ‌ترین مصداق محبت به فرد خاطی و جامعه است. ▪️ ثالثاً این حرف توهمی بیش نیست، و شاهد آن هم رفتار ناصوابی بود که اقوام پیامبران الهی با ایشان کردند. در حالی که پیامبران بهترینِ امت خود بودند، که توسط خداوند (یعنی بدون ذره‌ای خطا در انتخاب) برای امر «تبلیغ» انتخاب شدند، یعنی بهترین، هم در نیت، هم در عمل، و هم در «توانایی بیانی»، ▪️ یعنی نه عقده‌ای بودند!، نه افراطی، و نه بیانشان نامناسب بوده، اما امت‌های آنها از آنها رویگردان بودند، و بعضاً خشن‌ترین و سخت‌ترین برخوردها را با آنها انجام دادند. و مثلا حضرت نوح، بعد از صدها سال تبلیغ، می‌فرمایند من جز خودم و اهلم، کسی را نتوانستم هدایت کنم. ▪️ بنابراین چنین نیست که همه تشنه و مشتاق یک برخورد درست باشند. گاهی تأثیر تذکر، نه هدایت خاطی، بلکه می‌تواند صرفاً بازدارندگی، و جلوگیری از خطای علنی او باشد. @valaadiyat
🔸 جهت استحضار اعضای محترم 🔹 ۱. امروز در فضای مجازی و حقیقی و رسانه‌های مختلف، مطالب مفید سیاسی و فرهنگی کم نیستند. ما نمی‌خواهیم همان حرف‌ها را تکرار کنیم، هرچند با زبانی دیگر. هدف در «والعادیات»، گفتن حرف‌ها و ورود در حوزه‌هایی است که با وجود اهمیت و تأثیرگذاری، معمولا در هیاهوی مسائل سطحی و روزمره سیاسی و فرهنگی، از آن‌ها غفلت می‌شود، و یا توسط عرف های غلط سرکوب می‌شوند. 🔹 ۲. با توجه به هدف گفته‌شده، مطالب کانال الزاما نشان دهنده مسائل اولویت‌دار از منظر نگارنده نیست. هرچند اهمیت این مسائل به گونه‌ای است که در میان‌مدت و درازمدت جهت‌گیری‌های اصلی در مسائل اولویت‌دار کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. 🔹 ۳. بیشتر این حرف‌های نگفته، صبغه فرهنگی دارند. این یک واقعیت است که ما امروز علی‌رغم تحلیل‌های پرتعداد و باکیفیت سیاسی، با فقر شدید تحلیل‌ها و نگاه‌های متقن، جامع، و خصوصاً «اصیل» فرهنگی مواجهیم. 🔹 ۴. «والعادیات»، در حقیقت یک کانال به سبک رایج نیست. و به جای بمب باران مطالب کوتاه و مخاطب پسند، به دنبال تبیین مسائل است. هرچند این رویکرد به طولانی شدن مطالب و کمتر خوانده شدن از سوی مخاطبان منجر شود. 🔹 ۵. تمامی مطالب (غیر از مواردی که به صورت نقل قول است)، توسط مدیر کانال نوشته می‌شود، بنابراین، از هرگونه نقد و نظری درباره آن‌ها استقبال می‌شود، و «والعادیات» در حد توان و امکان، خود را موظف به انعکاس نظر اعضا می‌داند. @valaadiyat
🔸 بازی تکراری 🔹 همتی اخیراً در صحبت‌های انتخاباتی خود که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، شعارهایی را در حوزه زنان و آزادی‌های اجتماعی مطرح کرد. و مثلاً از اینکه چرا برای برخی خانم‌های بی‌حجاب، پیامک تذکر ارسال می‌شود، ابراز نارضایتی کرد. 🔹 به نظر می‌رسد جریان غربگرای کشور، امروز بدون پرده سخن می‌گوید، و به دنبال مشروعیت بخشیدن به غرایز حیوانی و تحقق جامعه سکولار و نوعی آنارشیسم اجتماعی است. 🔹 هرچند پیش از این، مسئله «حجاب اجباری»، در کلام برخی شخصیت‌های فعال رسانه‌ای مطرح شده‌بود، اما این که یک چهره سیاسی، در بالاترین سطح، یعنی کاندیدای ریاست‌جمهوری، چنین سخنانی را در تلویزیون جمهوری اسلامی مطرح کند، شاید در نوع خود پدیده جدیدی باشد. 🔹 در دوره خاتمی نیز، شعارهای آزادی اجتماعی زنان، به طور گسترده مطرح شده بود، اما آن شعارها، بیشتر ناظر به کنش‌های اجتماعی، و به رسمیت شناختن برخی حقوق برای خانم‌ها بود، ▪️ حقوقی که برخی تا آن روز، عینیت نیافته بود، مانند دوچرخه‌سواری بانوان در حریم عمومی جامعه، و برخی عینیت یافته بود، اما در برابر تحقق بی‌قید و شرط آن، نگاه‌های منفی اجتماعی، و دست‌اندازهای اخلاقی وجود داشت، مثل ادامه تحصیل یا اشتغال بانوان. ▪️ و هدف جریان دوم خرداد، در آن سال‌ها، تابو شکنی، و عرفی سازی قرائت خود از این کنش‌ها بود. کاری که در روزنامه‌ها و مجلات، کتاب‌ها، فیلم‌های سینمایی، و سایر ابزارهای رسانه‌ای، با قدرت تمام پی‌گیری شد. ▪️ که البته نتیجه آن را امروز، در عدم حساسیت خانواده‌ها و جامعه، نسبت به استفاده‌های ابزاری پرشمار از زنان در حوزه‌های مختلف اشتغال، و یا فضای جنسی و غیرقابل تحمل اغلب دانشگاه‌های کشور، می‌توان مشاهده کرد. 🔹 اما آنچه امروز جناب همتی از آن سخن می‌گوید، از جنس خودِ کنش اجتماعی نیست، بلکه به نوع و شکل حضور در کنش اجتماعی برمی‌گردد، حضوری بی‌ضابطه و شهوانی در حریم عمومی جامعه. 🔹 این که همتی امروز به خود جرأت می‌دهد در تلویزیون رسمی کشور (و نه در یک تجمع انتخاباتی)، چنین سخنانی بگوید (که خاتمی هیچ‌گاه جسارت آن را نداشت)، نتیجه انفعال و حتی گاهی همراهی جریان مذهبی کشور، و بی‌تفاوتی نسبت به فضاسازی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر است. ▪️ مثلاً در قضیه حجاب اجباری، بعد از سخنان موذیانه برخی شخصیت‌های به ظاهر مذهبی، با وجود موضع‌گیری صریح شخص حضرت آقا، صدایی از سوی حوزه و مراجع شنیده نشد، ▪ یا مثلاً درباره حضور زنان در ورزشگاه، با وجود حکم شرعی مشخص، و حتی وجود پاسخ صریح حضرت آقا مبنی بر «عدم جواز»، به مکتوبات رییس‌جمهور سابق، جریان غربگرا، با شلوغ‌کاری و کمک شخصیت‌های لمپن رسانه‌ای، مانند فردوسی‌پور یا برخی بازیگران، با وقاحت تمام، به آن اقدام کرد، و در جبهه مذهبی هم عکس‌العمل قابل توجهی دیده نشد، و صرفاً از این جهت به مسئله پرداخته شد که اینها مسائلی است که دولت برای فرار از پاسخگویی در حوزه اقتصاد، به آنها می‌پردازد. ▪️ یا در قضیه «ول» بودن و فساد فضای مجازی، خصوصاً اینستاگرام، عدم اعتراض جریان مذهبی و علما، و سکوت سنگین ایشان در پاسخ به فریادهای امام جامعه، و حتی همراهی سرخوشانه، و مشروعیت بخشیدن به این پلتفرم‌ها و فضاهای غیراخلاقی، با حضور پررنگ در آن‌ها، باعث گردن‌کشی و زبان درازی مسئولان ساماندهی این فضا، در برابر حضرت آقا شده‌است، و فساد اخلاقی را تا عمیق‌ترین لایه‌های اجتماعی رسوخ داده، و از آنجا تا نمایان‌ترین سطوح جامعه بازتولید و منتشر کرده‌است. 🔹 همین سکوت مرگ‌بار، امروز کار را به جایی رسانده که سخن گفتن از برخی شرعیات و مظاهر اجتماعی دین، مصداق قشری‌گری و نگاه سطحی به دین شده‌است و در طرف مقابل هم باعث شده همتی، جسارت چنین سخنانی را پیدا کند، خصوصاً با هدف بهره‌برداری انتخاباتی! 🔹 بازی همیشگی با کلماتی چون حجاب و فضای مجازی، در ایام نزدیک انتخابات، توسط غرب‌گرایان، نشان‌دهنده این واقعیت است که جریان لیبرال، عموم جامعه و جبهه مذهبی را فاقد تحلیل و پاسخ درست در این زمینه‌ها، و حتی بعضاً هم‌رأی خود یافته‌است، و این زمین را زمین مناسبی برای برد خود می‌بیند. 🔹 درست است که در ایام انتخابات، نباید به این دوقطبی‌سازی ها توجه کرد، اما سوال اینجاست که نظر اقشار مذهبی نسبت به این‌گونه سخنان چیست؟ ▪️ آیا صرفاً به خاطر حاشیه‌ای دانستن این مسائل، یا به خاطر اینکه از جانب جناح مقابل مطرح شده، از آنها استقبال نمی‌کنیم، یا اساسا معتقد به برخورد با مظاهر خلاف شرع در جامعه هستیم؟ 🔹 اگرچه اظهارنظرها و تصمیمات ضدفرهنگی مسئولان لیبرال، وقتی صبغه سیاسی به خود می‌گیرد، بعضاً! حساسیت قشر مذهبی را در پی دارد، اما در حالت عادی و عمومی، معمولاً قشر مذهبی نسبت به رفتارهای ضدفرهنگی، یا بی‌تفاوت است، یا موضع و تحلیل روشن و عالمانه‌ای ندارد. @valaadiyat
🔸 رجعت انقلابی چند نکته در باب فرمایش‌های اخیر حضرت آقا 🔹 با وجود آنکه به نظر می‌رسید صحبت‌های اخیر حضرت آقا درباره برخی حواشی احراز صلاحیت‌ها، گره‌هایی را در حرکت جریان انقلابی باز کند، ظاهراً بسیاری از چهره‌های این جریان دچار ابهام و بعضاً کج‌فهمی نسبت به این فرمایش‌های روشنگرانه شده‌اند، و زمینه را برای فرصت‌طلبی و سوءاستفاده جریان مقابل فراهم کرده‌اند. در این خصوص، توجه به نکات زیر می‌تواند ابعاد قضیه را روشن کند؛ 1⃣ حضرت آقا، چند روز پیش از این، به طور کاملا صریح از عملکرد شورای نگهبان حمایت کردند، بنابراین واضح است که الان اعتراض ایشان متوجه نتیجه اعلام صلاحیت‌ها نیست. 2⃣ حضرت آقا از عبارت «در جریان عدم احراز صلاحیت» استفاده کردند، بنابراین سوءاستفاده افرادی نظیر لاریجانی که در نامه خود به حضرت آقا از عبارت «بررسی صلاحیت»ها استفاده کرده، محکوم، و مصداق مصادره فرمایش حضرت آقا به نفع خود است. 3⃣ حضرت آقا، از عبارت «گزارش‌ها»ی خلاف استفاده کردند، کلمه گزارش، معمولاً به صحبت‌ها و خروجی‌های مکتوب نهادهای مسئول، مثل نهادهای اطلاعاتی اطلاق می‌شود، و با صحبت‌های عمومی فرق دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که منظور ایشان، گزارش‌هایی است که در مورد برخی کاندیداها، از طرف نهادهای مسئول، به شورای نگهبان اعلام شده‌است. 4⃣ شورای نگهبان اعلام کرد که این گزارش‌ها تاثیری در حکم نهایی ایشان، در مورد عدم احراز صلاحیت‌ها نداشته‌است، و چند روز پیش از این نیز، عدم تاثیر مستقیم حضور فرزندان برخی مسئولان در خارج از کشور را، بر احراز صلاحیت‌ها اعلام کرده‌بود. 5⃣ علاوه بر گزارش‌های «خلاف» و «غلط»، حضرت آقا، از جفای در فضای مجازی به کاندیداهای رد صلاحیت شده، سخن گفتند، که این جفا می‌تواند هم از سوی کاربران، و هم به علت بی‌تدبیری و ولنگاری مسئولان این فضا باشد. ▪️ ضمن اینکه حضرت آقا مانند روال همیشگی، به عموم مردم و خصوصاً به جریان انقلابی تذکر دادند که آبروی افراد و شخصیت‌ها بسیار محترم است، و به هیچ عنوان نباید در میان نقدها به توهین و صحبت‌های بدون استناد روی آورد. 6⃣ حضرت آقا می‌فرمایند مسئولان باید جبران کنند، با توجه به موارد بالا، مشخص است که مراد از مسئولان، اولا مسئولانی است که گزارش‌های غلط داده‌اند، و ثانیاً مسئولانی که با رها کردن فضای مجازی، زمینه این توهین‌ها را فراهم کرده‌اند. 7⃣ متاسفانه طبق روال چندسال اخیر، فرمایشات حضرت آقا در زمینه فضای مجازی، با سانسور شدید و بایکوت جدی در رسانه‌ها و خصوصاً رسانه‌های انقلابی مواجه شده‌است. چه در صحبت‌های اخیر، و چه در صحبت‌های ابتدای امسال، حضرت آقا هنگام صحبت کردن از فضای مجازی«رها» و «ول»، بسیار ناراحت و برافروخته هستند، و حرص می‌خورند. ▪️ بدون شک، جریان انقلابی و مدعی ولایت مداری، در صورت بی‌اعتنایی و عدم پیگیری این دغدغه ایشان (و حتی بازی کردن در زمین دشمن)، در قیامت و در پیشگاه خداوند متعال هیچ پاسخی نخواهند داشت. 8⃣ به عنوان یک نکته اضافی! و هر چند تکراری، دوستان را بار دیگر به دقت در نتایج محتمل این فضای مجازی رها تذکر می‌دهم، توهم پیروزی، بازی خوردن از آمارسازی های چهره‌ها و رسانه‌های معلوم الحال و اطلاعاتی، و توجه ویژه به یکی دو روز پایانی، که توپخانه شایعه‌سازی دشمن با حجم چند برابر، در این فضای مجازی ول مشغول اتهام زنی است، و دست نیروهای انقلابی، به علت ممنوعیت تبلیغات، برای پاسخ و روشنگری بسته است، بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار است، ▪️ برای اینکه تجربه تلخ انتخابات گذشته تکرار نشود، تنها یک راه وجود دارد، و آن هم پیگیری عملی مطالبات و رجعت انقلابی به فرمایشات حضرت آقا در زمینه فضای مجازی است. @valaadiyat
«من شنیدم گفته شده که نامزدها در مناظرات و در گفتگوها نظر خودشان را در باب فضای مجازی بگویند یا در باب سیاست خارجی بگویند؛ نه آقا، مسئله‌ی اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست؛ مسئله‌ی اصلی مردم چیزهای دیگر است؛ مسئله‌ی اصلی مردم بیکاری جوان‌ها است؛ مسئله‌ی اصلی مردم معیشت طبقات ضعیف جامعه است؛ مسئله‌ی اصلی مردم مافیای وارداتی است که کمر تولید داخلی را می‌شکند؛ مسئله‌ی اصلی مردم سیاست‌های غلطی است که فلان جوان مبتکر را که می‌تواند کار انجام بدهد مأیوس می‌کند.» امام خامنه‌ای ۶ خرداد ۱۴۰۰ @valaadiyat
🔸 مسئله اصلی اقتصاد است 🔹 ظاهراً امسال هم به روال سال‌های قبل، مناظرات به سه بخش اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی_اجتماعی تقسیم شده‌است، یعنی روز اول اقتصادی، روز دوم سیاسی، و روز سوم فرهنگی_اجتماعی 🔹 اما با توجه به صحبت‌های اخیر حضرت آقا، این تقسیم‌بندی غیرمنطقی به نظر می‌آید. حضرت آقا اخیرا فرمودند که بعضی می‌گویند نامزدها باید در مناظرات درباره سیاست خارجی یا فضای مجازی نظراتشان را بگویند، اما اینها مسئله اصلی نیست، مسئله اصلی اقتصاد است. 🔹 در خصوص مطالبه اخیر حضرت آقا، نکات زیر به نظر می‌رسد؛ 1⃣ تقسیم‌بندی زمان صحبت نامزدها در مورد مسائل کشور، به سه قسمت مساوی، بین سه موضوع «اقتصادی»، «سیاسی»، و «فرهنگی_اجتماعی»، و رعایت نکردن اولویت اقتصادی، ظاهراً خلاف مطالبه حضرت آقاست. ▪️ علاوه بر این اگر قرار باشد یک جلسه کامل به مباحث سیاسی اختصاص یابد، حتماً بخش بزرگی از این جلسه، به سیاست خارجی اختصاص خواهدیافت، ▪️ و همین‌طور در جلسه فرهنگی_اجتماعی، قطعاً نامزدهای جریان غربگرا، موضوع فیلترینگ و فضای مجازی را به یکی از موضوعات اصلی تبدیل خواهندکرد. 2⃣ شاید کسی بگوید که صدا و سیما در سایر زمان‌های حضور نامزدها در تلویزیون، بیشتر مباحث اقتصادی را مطرح می‌کند، و به نوعی وزن مباحث اقتصادی بیشتر از بقیه است. ▪️ اما واقعیت این است که مناظرات، هم بسیار بیشتر از دیگر برنامه‌های انتخاباتی دیده می‌شوند، و هم اثرگذاری بیشتری دارند، خصوصاً که خود صدا و سیما هم تبلیغات ویژه‌ای برای آن انجام می‌دهد. 3⃣ با توجه به تجربه سال‌های گذشته، هرچه به روزهای آخر نزدیک‌تر شویم، اثرگذاری صحبت‌ها و اخبار انتخاباتی افزایش می‌یابد. بنابراین حتی می‌توان ادعا کرد که تاثیر مناظرات بعدی، نه به اندازه مناظره اقتصادی، بلکه بیشتر است. 4⃣ نقطه ضعف اصلی امروز جریان غرب‌گرا مسائل اقتصادی، و نقطه قوت و جایی که می‌توانند با دوقطبی و شایعه‌سازی رأی بخش بزرگی از جامعه را با خود همراه کنند، مسائل فرهنگی است. ▪️ و البته نقطه ضعف جدی جریان انقلابی هم تذبذب، و نداشتن اصول واحد و متقن، در مباحث فرهنگی است. 5⃣ هرجا که از اصول انقلاب فاصله گرفتیم، و به خیال خودمان، به خوش‌آمد این و آن و عوام نزدیک شدیم، لطمه خوردیم. در مناظرات باقی‌مانده و خصوصاً فرهنگی_اجتماعی، نامزدهای جریان انقلابی باید دقت کنند که با تکیه بر فرمایشات حضرت آقا، بازی جریان لیبرال را نخورند، و از رفتارهای عوام‌پسندانه پرهیز کنند. ▪️ این که من دو میلیون دنبال‌کننده دارم، پس درد مردم رامی‌فهمم، منطقی عوام‌پسند است، و اگر این‌گونه باشد، فلان بازیگر غرب‌پرست هم می‌تواند ادعا کند با بیش از ده میلیون دنبال‌کننده، مردم و درخواست‌های ایشان را چندین برابر بهتر می‌فهمد، و خود را نماینده مردم معرفی کند. ▪️ رمز پیروزی ما ایستادگی بر اصول است، و پیروی بی‌قید و شرط از راهبری حکیمانه ولایت. ▪️ شاید بتوان گفت آن روزی که حضرت آقا فرمودند نامزدها به جای سیاست خارجی و فضای مجازی، نظرات خود را درباره مسائل اقتصادی مطرح کنند، قصد پاسخ به فلان شخصیت سیاسی را نداشتند، بلکه علاوه بر تاکید بر اهمیت مسائل اقتصادی در برهه حاضر، هدف ایشان ترسیم مسیر حرکت درست در رقابت انتخاباتی بوده‌است، ▪️ و بدون شک ما اگر با دقت کامل در مسیر ترسیم شده توسط ولی مسلمین حرکت کنیم، پیروز انتخابات و هر عرصه دیگری خواهیم بود. (لطفاً با شماره‌گیری ۱۶۲ پیگیر اجرای مطالبه امام خامنه‌ای در قالب مناظرات باشید) @valaadiyat