eitaa logo
والعادیات
145 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
104 ویدیو
3 فایل
حرف‌هایی هست که گفته نمی‌شود و کم‌کم حرف‌های دیگرانی جایگزین می‌شود که صدای بلندتری دارند، رسانه دارند، پول، قدرت، و البته وقاحت وآنقدر می‌گویند که جای خوب و بد برای‌مان عوض می‌شود و ما میلیمتربه‌میلیمتر، کیلومترها عوض می‌شویم، بی‌آنکه بفهمیم @salam3one3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 واجب مظلوم پیش از این بارها گفتیم که قشر مذهبی در زمینه مسائل فرهنگی، که دارای ابعاد اجتماعی هستند، به خطاهای تحلیل و اشتباهات محاسباتی بزرگی مبتلاست، 🔹 الف_ متاسفانه قشر مذهبی در سال‌های گذشته، در مواجهه با مسائل اجتماعی، همواره خود را در موضع ضعف، جبهه اقلیت، و در مظان اتهام می‌بیند. 🔹 ب_ همراهی ضعف تحلیل و سواد پایین اعتقادی و فرهنگی قشر مذهبی، با این موضع ضعف و انفعال، و نداشتن جسارت لازم برای پاسداری از حریم‌های اجتماعی شرعی، باعث شده قشر مذهبی جامعه، به مرور خود را با استانداردهای عرفی و رفتارهای طیف‌های غیرمذهبی هماهنگ کند. 🔹 پ_ این هماهنگی با مرور زمان و تکرار، لااقل در برخی مصادیق، به همفکری تبدیل شده‌است، 🔹 ت_ گاهی اوقات این همفکری تا جایی پیش می‌رود که اقشار مذهبی، رفتارهای رادیکالی از خود بروز می‌دهند که هیچ‌کدام از اقشار غیرمذهبی جرأت آن را ندارند، و طرف‌های مذهبی مقید را با سنگین‌ترین و توهین‌آمیزترین برچسب‌ها متهم می‌کنند. 🔹 ث_ یکی از بارزترین مصادیق این همفکری با جریان غیرمذهبی و حتی ضد دین، مسئله امر به معروف و نهی از منکر، خصوصاً در مقوله حجاب است. جایی که درصد بالایی از قشر مذهبی، تذکر لسانی در فضای عمومی جامعه را غیرسازنده، و حتی بعضاً نوعی عقده، و نشانی از خشونت تحجر و افراط می‌دانند. و عقاید آنها به شدت به لیبرال‌های خارج‌نشین، و هشتگ‌سازها علیه حجاب و هر نوع مظاهر اجتماعی دین نزدیک می‌شود. ادامه در نوشتار بعدی 👇👇👇
ادامه‌ی نوشتار قبلی: از آنجا که پیش از این، در مطلبی با عنوان به این مسئله پرداختیم، در اینجا فقط به ذکر چند نکته دیگر بسنده می‌کنیم؛ 1⃣ عده‌ای با این توجیه که تذکر لسانی درباره افراد بدحجاب(!) اثر و فایده‌ای ندارد، آن را از سر خود باز می‌کنند. در این باره باید گفت که از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، احتمال اثر است. شرع در این باره، سخنی از اطمینان از اثر نگفته، بلکه احتمال اثر را ملاک قرار داده‌است ▪️ ممکن است گاهی ما طرف مقابل و روحیاتش را به طور کامل بشناسیم، و بگوییم تذکری من در او اثر ندارد،(؟!) اما در مورد کسی که در خیابان دارد از کنار ما می‌گذرد، و ما هیچ چیزی از او نمی‌دانیم، چرا احتمال اثر وجود نداشته باشد؟ اطمینان از اثر وجود ندارد، اما احتمال اثر که وجود دارد. 2⃣ بزرگترین عامل در کاهش اثر امر به معروف و نهی از منکر است، رفتارهای خود قشر مذهبی است. این تأثیرگذاری منفی، از دو جهت قابل بررسی است: ▪️ اولاً سکوت در مقابل خطا، چنانچه از کسی صادر شود که ظاهر مذهبی دارد، قطعا تاثیر بیشتری بر جری شدن فرد خاطی دارد، تا سکوت یک ناظر با ظاهر غیرمذهبی. سکوت یک مذهبی، در نظر فرد خاطی، به معنای موجه بودن آن خطا از منظر دین است. علاوه بر این، از مهم‌ترین عوامل در تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر، تکرار همگانی است، ▪️ وقتی در یک جماعت «مذهبی»، یک نفر نسبت به یک ناهنجاری تذکر دهد، اگر دیگران سکوت کنند، فرد خاطی این گونه برداشت می‌کند که مشکل از نوع نگاه آن یک نفر است، در حالی که اگر فقط بخشی از آن جمع، با آن تذکر همراهی کنند، فرد خاطی احساس می‌کند که شاید یک جای کارش ایراد دارد. ▪️ ثانیاً وقتی خود مذهبی‌ها، تذکر دادن را مصداق افراط بدانند، واضح است که فرد خاطی، هیچ‌گاه تحت تأثیر کسی که حتی خود مذهبی‌ها او را افراطی می‌خوانند، قرار نخواهد گرفت. 3⃣ وضعیت امروز جامعه در زمینه حجاب و حیا، نتیجه سال‌ها بی‌تفاوتی و تساهل و تسامح قشر مذهبی نسبت به رفتارهای ناهنجار (و یا عوامل این رفتار ناهنجار، مانند فضای مجازی افسارگسیخته همچون اینستاگرام) است، و نه رفتارهای افراطی. ▪️ بدون تردید می‌توان گفت که پیدا کردن کسی که نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نباشد، بسیار بسیار دشوار! و در مقابل، پیدا کردن مذهبی‌های بی‌تفاوت بسیار بسیار آسان است. 4⃣ قشر مذهبی سال‌هاست با این مشکل مواجه است که در مسائل اجتماعی فرهنگی، نمی‌داند در کجا و در مقابل چه کسی باید چگونه رفتاری بروز دهد و اقتضائات تفاوت در فضا، زمان، و مخاطب را نمی‌شناسد. 5⃣ با وجود تمرکز جریان ضدانقلاب و برانداز بر روی مسئله حجاب، و سایر مظاهر گناه‌های علنی در جامعه، متأسفانه جریان مذهبی هنوز به اهمیت این مسئله پی نبرده‌است، و فضای عمومی جامعه را رها کرده، تا فرهنگ حاکم بر هنجارهای اجتماعی را عملاً چند نوجوان و جوان جاهل، و بعضاً برخی عناصر فریب‌خورده و مزدور تعیین کنند. 6⃣ نگاه غلطی که توسط عناصر ضد فرهنگی، و برخی مذهبی‌ها و روحانیون روشنفکرنما، به خورد جامعه مذهبی داده شده، این است که همه انسان‌ها تشنه یک برخورد خوب، و نگاه محبت‌آمیز هستند تا به راه راست هدایت شوند! در این مورد نیز باید به نکات زیر توجه کرد: ▪️ اولاً مروجان این نگاه (چه مذهبی چه غیرمذهبی)، فقط به رفتارهای ناهنجار افراد غیرمذهبی این‌گونه می‌نگرند، و این نگاه ملایم و محبت‌آمیز را هیچ‌گاه در مورد رفتارهایی از قشر مذهبی، که توسط این گروه، افراطی خوانده می‌شوند، روا نمی‌دارند. ▪️ ثانیاً امر به معروف و نهی از منکر، وقتی با شرایط و برخورد صحیح انجام شود، بزرگ‌ترین مصداق محبت به فرد خاطی و جامعه است. ▪️ ثالثاً این حرف توهمی بیش نیست، و شاهد آن هم رفتار ناصوابی بود که اقوام پیامبران الهی با ایشان کردند. در حالی که پیامبران بهترینِ امت خود بودند، که توسط خداوند (یعنی بدون ذره‌ای خطا در انتخاب) برای امر «تبلیغ» انتخاب شدند، یعنی بهترین، هم در نیت، هم در عمل، و هم در «توانایی بیانی»، ▪️ یعنی نه عقده‌ای بودند!، نه افراطی، و نه بیانشان نامناسب بوده، اما امت‌های آنها از آنها رویگردان بودند، و بعضاً خشن‌ترین و سخت‌ترین برخوردها را با آنها انجام دادند. و مثلا حضرت نوح، بعد از صدها سال تبلیغ، می‌فرمایند من جز خودم و اهلم، کسی را نتوانستم هدایت کنم. ▪️ بنابراین چنین نیست که همه تشنه و مشتاق یک برخورد درست باشند. گاهی تأثیر تذکر، نه هدایت خاطی، بلکه می‌تواند صرفاً بازدارندگی، و جلوگیری از خطای علنی او باشد. @valaadiyat
والعادیات
🔸 جهت استحضار اعضای محترم 🔹 ۱. امروز در فضای مجازی و حقیقی و رسانه‌های مختلف، مطالب مفید سیاسی و فر
🔸 جهت استحضار اعضای محترم 🔹 ۱. امروز در فضای مجازی و حقیقی و رسانه‌های مختلف، مطالب مفید سیاسی و فرهنگی کم نیستند. ما نمی‌خواهیم همان حرف‌ها را تکرار کنیم، هرچند با زبانی دیگر. هدف در «والعادیات»، گفتن حرف‌ها و ورود در حوزه‌هایی است که با وجود اهمیت و تأثیرگذاری، معمولا در هیاهوی مسائل سطحی و روزمره سیاسی و فرهنگی، از آن‌ها غفلت می‌شود، و یا توسط عرف های غلط سرکوب می‌شوند. 🔹 ۲. با توجه به هدف گفته‌شده، مطالب کانال الزاما نشان دهنده مسائل اولویت‌دار از منظر نگارنده نیست. هرچند اهمیت این مسائل به گونه‌ای است که در میان‌مدت و درازمدت جهت‌گیری‌های اصلی در مسائل اولویت‌دار کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. 🔹 ۳. بیشتر این حرف‌های نگفته، صبغه فرهنگی دارند. این یک واقعیت است که ما امروز علی‌رغم تحلیل‌های پرتعداد و باکیفیت سیاسی، با فقر شدید تحلیل‌ها و نگاه‌های متقن، جامع، و خصوصاً «اصیل» فرهنگی مواجهیم. 🔹 ۴. «والعادیات»، در حقیقت یک کانال به سبک رایج نیست. و به جای بمب باران مطالب کوتاه و مخاطب پسند، به دنبال تبیین مسائل است. هرچند این رویکرد به طولانی شدن مطالب و کمتر خوانده شدن از سوی مخاطبان منجر شود. 🔹 ۵. تمامی مطالب (غیر از مواردی که به صورت نقل قول است)، توسط مدیر کانال نوشته می‌شود، بنابراین، از هرگونه نقد و نظری درباره آن‌ها استقبال می‌شود، و «والعادیات» در حد توان و امکان، خود را موظف به انعکاس نظر اعضا می‌داند. @valaadiyat
🔸 بازی تکراری 🔹 همتی اخیراً در صحبت‌های انتخاباتی خود که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، شعارهایی را در حوزه زنان و آزادی‌های اجتماعی مطرح کرد. و مثلاً از اینکه چرا برای برخی خانم‌های بی‌حجاب، پیامک تذکر ارسال می‌شود، ابراز نارضایتی کرد. 🔹 به نظر می‌رسد جریان غربگرای کشور، امروز بدون پرده سخن می‌گوید، و به دنبال مشروعیت بخشیدن به غرایز حیوانی و تحقق جامعه سکولار و نوعی آنارشیسم اجتماعی است. 🔹 هرچند پیش از این، مسئله «حجاب اجباری»، در کلام برخی شخصیت‌های فعال رسانه‌ای مطرح شده‌بود، اما این که یک چهره سیاسی، در بالاترین سطح، یعنی کاندیدای ریاست‌جمهوری، چنین سخنانی را در تلویزیون جمهوری اسلامی مطرح کند، شاید در نوع خود پدیده جدیدی باشد. 🔹 در دوره خاتمی نیز، شعارهای آزادی اجتماعی زنان، به طور گسترده مطرح شده بود، اما آن شعارها، بیشتر ناظر به کنش‌های اجتماعی، و به رسمیت شناختن برخی حقوق برای خانم‌ها بود، ▪️ حقوقی که برخی تا آن روز، عینیت نیافته بود، مانند دوچرخه‌سواری بانوان در حریم عمومی جامعه، و برخی عینیت یافته بود، اما در برابر تحقق بی‌قید و شرط آن، نگاه‌های منفی اجتماعی، و دست‌اندازهای اخلاقی وجود داشت، مثل ادامه تحصیل یا اشتغال بانوان. ▪️ و هدف جریان دوم خرداد، در آن سال‌ها، تابو شکنی، و عرفی سازی قرائت خود از این کنش‌ها بود. کاری که در روزنامه‌ها و مجلات، کتاب‌ها، فیلم‌های سینمایی، و سایر ابزارهای رسانه‌ای، با قدرت تمام پی‌گیری شد. ▪️ که البته نتیجه آن را امروز، در عدم حساسیت خانواده‌ها و جامعه، نسبت به استفاده‌های ابزاری پرشمار از زنان در حوزه‌های مختلف اشتغال، و یا فضای جنسی و غیرقابل تحمل اغلب دانشگاه‌های کشور، می‌توان مشاهده کرد. 🔹 اما آنچه امروز جناب همتی از آن سخن می‌گوید، از جنس خودِ کنش اجتماعی نیست، بلکه به نوع و شکل حضور در کنش اجتماعی برمی‌گردد، حضوری بی‌ضابطه و شهوانی در حریم عمومی جامعه. 🔹 این که همتی امروز به خود جرأت می‌دهد در تلویزیون رسمی کشور (و نه در یک تجمع انتخاباتی)، چنین سخنانی بگوید (که خاتمی هیچ‌گاه جسارت آن را نداشت)، نتیجه انفعال و حتی گاهی همراهی جریان مذهبی کشور، و بی‌تفاوتی نسبت به فضاسازی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر است. ▪️ مثلاً در قضیه حجاب اجباری، بعد از سخنان موذیانه برخی شخصیت‌های به ظاهر مذهبی، با وجود موضع‌گیری صریح شخص حضرت آقا، صدایی از سوی حوزه و مراجع شنیده نشد، ▪ یا مثلاً درباره حضور زنان در ورزشگاه، با وجود حکم شرعی مشخص، و حتی وجود پاسخ صریح حضرت آقا مبنی بر «عدم جواز»، به مکتوبات رییس‌جمهور سابق، جریان غربگرا، با شلوغ‌کاری و کمک شخصیت‌های لمپن رسانه‌ای، مانند فردوسی‌پور یا برخی بازیگران، با وقاحت تمام، به آن اقدام کرد، و در جبهه مذهبی هم عکس‌العمل قابل توجهی دیده نشد، و صرفاً از این جهت به مسئله پرداخته شد که اینها مسائلی است که دولت برای فرار از پاسخگویی در حوزه اقتصاد، به آنها می‌پردازد. ▪️ یا در قضیه «ول» بودن و فساد فضای مجازی، خصوصاً اینستاگرام، عدم اعتراض جریان مذهبی و علما، و سکوت سنگین ایشان در پاسخ به فریادهای امام جامعه، و حتی همراهی سرخوشانه، و مشروعیت بخشیدن به این پلتفرم‌ها و فضاهای غیراخلاقی، با حضور پررنگ در آن‌ها، باعث گردن‌کشی و زبان درازی مسئولان ساماندهی این فضا، در برابر حضرت آقا شده‌است، و فساد اخلاقی را تا عمیق‌ترین لایه‌های اجتماعی رسوخ داده، و از آنجا تا نمایان‌ترین سطوح جامعه بازتولید و منتشر کرده‌است. 🔹 همین سکوت مرگ‌بار، امروز کار را به جایی رسانده که سخن گفتن از برخی شرعیات و مظاهر اجتماعی دین، مصداق قشری‌گری و نگاه سطحی به دین شده‌است و در طرف مقابل هم باعث شده همتی، جسارت چنین سخنانی را پیدا کند، خصوصاً با هدف بهره‌برداری انتخاباتی! 🔹 بازی همیشگی با کلماتی چون حجاب و فضای مجازی، در ایام نزدیک انتخابات، توسط غرب‌گرایان، نشان‌دهنده این واقعیت است که جریان لیبرال، عموم جامعه و جبهه مذهبی را فاقد تحلیل و پاسخ درست در این زمینه‌ها، و حتی بعضاً هم‌رأی خود یافته‌است، و این زمین را زمین مناسبی برای برد خود می‌بیند. 🔹 درست است که در ایام انتخابات، نباید به این دوقطبی‌سازی ها توجه کرد، اما سوال اینجاست که نظر اقشار مذهبی نسبت به این‌گونه سخنان چیست؟ ▪️ آیا صرفاً به خاطر حاشیه‌ای دانستن این مسائل، یا به خاطر اینکه از جانب جناح مقابل مطرح شده، از آنها استقبال نمی‌کنیم، یا اساسا معتقد به برخورد با مظاهر خلاف شرع در جامعه هستیم؟ 🔹 اگرچه اظهارنظرها و تصمیمات ضدفرهنگی مسئولان لیبرال، وقتی صبغه سیاسی به خود می‌گیرد، بعضاً! حساسیت قشر مذهبی را در پی دارد، اما در حالت عادی و عمومی، معمولاً قشر مذهبی نسبت به رفتارهای ضدفرهنگی، یا بی‌تفاوت است، یا موضع و تحلیل روشن و عالمانه‌ای ندارد. @valaadiyat