🔹 نقل است از شهید بزرگوار، محمدابراهیم همت،
که در جبههها، هروقت راه را گم کردید، ببینید دشمن کجا را میکوبد، همانجا جبهه خودی است.
🔹 فعالان انقلابی، با تعمیم این جمله، از عرصه نظامی، به عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی، آن را به یک ملاک عمومی برای تشخیص نوع کنش صحیح، در منازعات تبدیل کردهاند،
و بعضاً برای اثبات نظر خود، این جمله را شاهد میگیرند.
🔹 بدون شک، این سخن شهید همت، قابلیت تعمیم را دارد، اما آیا همیشه و همهجا؟
▪️ مثلاً فرض کنید یکی از مدیران ارشد به ظاهر انقلابی کشور، مرتکب یک فساد اقتصادی یا اخلاقی کلان بشود،
و رسانههای دشمن، آن مدیر را آماج حملات رسانهای قرار دهند.
در اینجا آیا میتوان گفت از آنجا که رسانه دشمن، فلان شخصیت را میکوبد، پس معلوم میشود ما باید سکوت، و یا از او دفاع کنیم، و مثلا بازی دشمن را نخوریم؟
▪️ یا مثلاً پس از انعقاد برجام، بعضی رسانههای دشمن یا سران رژیم صهیونیستی، با وجود دریافت امتیازهای فراوان از ایران،
همچنان از توافقی که برای ایران خسارت محض بود،
ناراضی بودند، و توافق هستهای را مایه تضعیف قدرت اسرائیل، و افزایش قدرت ایران میدانستند،
و بنابراین آن را نامطلوب معرفی میکردند.
آیا در این شرایط، ما باید بر اساس قاعدهای که گفتهشد، محل ضربه دشمن را، جبهه خودی بدانیم، و از برجام دفاع کنیم؟
▪️ مثال اخیر دیگر، جنگ روسیه و اوکراین است.
آیا چون جبهه غرب و دشمنان نشاندار ایران، از اوکراین حمایت، و به روسیه حمله میکنند،
ما باید از روسیه دفاع کنیم؟
و البته مثالهای بسیاری را میتوان برای این مقوله پیدا کرد،
که رسانههای دشمن، محلی را بمبباران کردهاند، که جبهه حق، و منافع ما، آنجا نبودهاست.
🔹 اما اگر بخواهیم نسخه به روز شدهی همین قاعده را بگوییم، باید آن را از جهت مقابل ببینیم،
◀️ یعنی وقتی در یک منازعه، دشمن از یک طرف منازعه حمایت میکند، غالباً میتوان دریافت که این سمت منازعه، با منافع ما در تضاد است.
🔹 یعنی همواره نمیتوان طرفی که دشمن به او حمله میکند را خودی حساب کرد، یا دفاع از او را لازم دانست،
اما طرفی را که دشمن با اوست، با درصد خطای بسیار پایین، میتوان جبهه دشمن خواند.
وقتی به انواع منازعات و درگیریهای فرهنگی، سیاسی، و نظامی مختلف داخلی و خارجی نگاه کنیم،
میبینیم که این قاعده درست کار میکند!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
در مواجهه با سیاست یارانهای اخیر دولت، مجموعه جریان اصلاحات و ضدانقلاب داخلی و خارجی، از دو جبهه وارد شدهاند،
در سطح نخبگانی داخلی، و افرادی که وجهه کارشناس اقتصادی دارند، از حذف ارز ترجیحی حمایت میکنند،
تا از این طریق بتوانند دولت را بر تصمیم خود تشویق و ترغیب کنند،
و در سطح عمومی و رسانهای، به شدت بر طبل ناامیدسازی مردم، و بزرگنمایی گرانیها، و نوشتن آنها به پای دولت انقلابی، میکوبند،
تا بتوانند نارضایتی اجتماعی، و زمینه فشار به انقلاب و نظام را فراهم کنند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
بالاخره بعد از چند ماه تریبون یک طرفه و تحلیلهای سفارشی، دیشب در رسانه ملی، نقدهایی نسبت به طرح اصلاح یارانهها مطرح شد.
دیشب برنامه ثریا با اشاره به آمارهای حاصل از تجربههای قبلی،
عنوان کرد که چنانچه سیستم فاسد بانکی اصلاح نشود، سیاستهای یارانهای و اصلاح قیمتها، نهتنها به هدف خود نمیرسد،
بلکه با افزایش تورم، باعث افزایش شکاف طبقاتی در جامعه، و بهرهمندی بیشتر طبقه مرفه میشود،
و اولویت و پیشنیاز اجرای طرحهای بزرگ اقتصادی، اصلاح سیستم بانکی و برخورد با خلق پول در بانکهاست.
(در تصاویر، به جای «یکسال پس از هدفمندی»، اشتباهاً «یکسال قبل از هدفمندی» درج شدهاست.)
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 در بحث از «سلام فرمانده» باید توجه داشتهباشیم که استقبال از این سرود نمیتواند نشانه گرایش دهه نودیها به انقلاب و امام زمان (عج) باشد.
🔹 عموماً در غالب سرودهایی که با موضوعات دینی برای گروه سنی کودکان و خردسالان سروده میشود، از کلمات و مفاهیم، و مضامینی استفاده میشود که مناسب این گروه سنی نیست،
یا برای این گروه سنی قابل درک نیست.
و دلیل بسیاری از استقبالها، خوشآمد خانوادههای مذهبی است، نه خوشآمد بچهها.
هرچند سلام فرمانده به نسبت اغلب سرودهای مشابه، برای کودکان قابلفهمتراست،
اما باز هم یک شعر کودکانه به حساب نمیآید.
یک کودک دهه نودی، حتی اگر معنی بعضی عبارات این سرود را متوجه شود، ممکن است آنها را درک نکند!
🔹 کودکان به طور غریزی، به آهنگ، شعر و سرود، علاقهمندند،
خصوصاً اگر آهنگی را برایشان تکرار کنی،
یا به خاطر آن آهنگ، آنها را به یک گردهمآیی و نوعی تفریح هم ببری،
که برایشان هم فال است و هم تماشا.
و کودک ما ممکن است همان حسی را که با سلام فرمانده دارد، با فلان ترانه لسآنجلسی هم داشتهباشد،
بلکه آنیکی شاید به خاطر ریتم و آهنگش جذابتر هم باشد!
🔹 در سنین کودکی و خردسالی، که بچهها هنوز قدرت تحلیل و درک چندانی درباره مسائل فرهنگی و اعتقادی ندارند،
آنچه عموماً در مورد تربیت مذهبی و گرایشهای ایشان، مطرح است،
ایجاد انس است،
یعنی کودک اگر با بعضی فضاها و مولفههای آن فضاها انس گرفت،
نسبت به آنها حس خوبی پیدا میکند،
و این حس خوب، در نوجوانی و بزرگسالی، به صورت ناخودآگاه، عامل گرایش او به این فضاها، و سپس تعمیق مفاهیم در او میشود.
🔹 البته ایجاد انس، به استمرار و تکرار، و ترجیحاً تعدد مولفههای تاثیرگذار نیاز دارد،
و با یک کار مقطعی به دست نمیآید.
تعدد مولفهها، میتواند به تعمیق یک حس و خاطره خوب در انسان کمک کند.
مثلا فضای هیأت، یا جلسات قرآنی، به علت اینکه واجد این تعدد و تکرار هستند، میتوانند برای بچهها ایجاد انس کنند.
و کودکان، حتی اگر از این محافل چیزی هم نفهمند، در اثر انس با این فضاها، در سنین بالاتر به آنها گرایش بیشتری پیدا میکنند.
اما آهنگی که به صورت مقطعی اجرا میشود، فینفسه این قابلیت را ندارد.
مگر اینکه با کارها و فضاهای مشابه و همجهت، تمدید و تکرار شود.
🔹 علاوه بر اینها، وجود عنصر موسیقی در کارهای مرتبط با کودکان، و اثر تخدیر و اعتیادآوری بالای آن، میتواند تا حدودی سایر اجزا را به حاشیه ببرد،
و استفاده تکراری و مستمر از آن، میتواند زمینه را برای نفوذ و تاثیرگذاری هر کار موسیقیایی دیگر در کودک مهیا کند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
در گزارشی که از تجمع سلام فرمانده، در خبر سراسری پخش شد،
سوال گزارشگر این است:
چرا سرود سلام فرمانده با استقبال مخاطبان روبرو شده؟
جوابهایی که این گزارشگر از مردم پخش میکند:
_ چون همه عاشق ایرانند، و غیرت دارند،
(کجای شعر از ایران یا وطن نام بردهاست؟!)
_ به خاطر اخلاصی که در بچهها بوده،
_ راه امام زمان را به بچهها نشان میدهد،
همین پاسخها نشان میدهد که گزارشگر و حتی خود پدرومادرها هم درک درستی از این شعر ندارند، چه رسد به بچهها.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
در تبیین علت استقبال از سلام فرمانده، دلایل متعددی مطرح شدهاست،
اما بدون شک یک دلیل آن، کمبود کار فرهنگی باکیفیت است.
آن چیزی که سلام فرمانده را فاخر میکند، محتوای بلند آن است،
که سربازی حضرت صاحب الزمان (عج) را به سربازی امام خامنهای وصل میکند.
و از حاج قاسم هم به خوبی به عنوان یک برگ برنده برای نفوذ در میان کودکان و نوجوانان بهره میبرد.
برعکسِ بسیاری از کارهای مشابه، که صرفاً روی آهنگ، و زرق و برق، و استفاده از چهرههای شناختهشده سرمایهگذاری میکنند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔸 آب را بریز همانجا که میسوزد!
جماعت اصلاحطلب و ضدانقلاب، از محتوای انقلابی سرود و استقبال مردم عصبانیاند،
به قالب و زمان اجرای آن ایراد میگیرند.
سالهاست که این جماعت، هر نوع مراسمی که رنگ و بوی مذهبی داشتهباشد را باعث ترویج غم و افسردگی میدانند،
اما امروز آن را جشن و پایکوبی میخوانند!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔸 فردوسیپور مریض!
برنامه فوتبال ۱۲۰ که فردوسیپور تهیهکننده آن است، و از شبکه ورزش پخش میشود،
تقریبا در تمام قسمتها، لابلای کلیپهایش، چندین تصویر از زنان و دختران تماشاگر بیحجاب در ورزشگاههای خارجی پخش میکند.
یعنی این تصاویر دقیقاً برای ساخت کلیپها «انتخاب شدهاند».
آیا این آدم از لحاظ روانی سالم است؟!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 در ورودی بعضی از بانکها نوشته:
«ورود مراجعان محترم، با کلاه کاسکت، کلاه کشی، و چهره پوشیده به داخل شعبه ممنوع میباشد.»
برای چهره پوشیده هم، تصویر یک خانم پوشیهزده را آوردهاست.
🔹 تا به حال در هیچیک از ادارات دولتی، دیدهاید که پرسنل، به مراجعان بدحجاب اعتراض کنند؟!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 این عکسالعمل وزیر ارشاد ما، به فیلم عنکبوت مقدس است.
آنقدر قاطع و پرصلابت، که ستونهای جشنواره کن به لرزه افتاده!
آیا نباید به داشتن چنین وزیری افتخار کنیم؟!
🔹 نکته جالب هم اینجاست که حتی همین اظهارنظر ملوس و مهربانانه هم، در توئیتری ایراد شده که برای مردم ایران فیلتر است!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 رسانه ملی، که برای یک جمله انتقادیِ مهمان برنامهای فاخر (مانند زاویه)، مجری فرهیخته این برنامه را اخراج میکند،
دربست در اختیار مجریان دریده و گستاخی است که روی آنتن و زیر آنتن، و داخل و خارج تلویزیون، هرچه به دهان نامبارکشان بیاید، رها میکنند.
برنامههایی که جز لودگی و بدآموزی هیچ چیز دیگری برای جامعه و خصوصاً نوجوانان ندارند.
🔹 واقعاً چرا باید آنتن تلویزیون به صورت تضمینی در اختیار این افراد باشد،
و برنامههایی مانند عصر جدید، و خندوانه، یا مثلا سریالهایی مانند پایتخت،
علیرغم محتوای نامناسب، و دهنکجی تهیهکنندگان این برنامهها به انقلاب و اسلام و نظام،
با امنیت خاطر، تا سری صدم هم پیش بروند؟!
#عصر_جدید
#خندوانه
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat