فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مخاطب این اشعار چه کسی است؟!
🔸 چرا بچههای ما ساسی مانکن میبینند؟
🔹 آهنگ جدید و غیراخلاقی ساسی مانکن، همانطور که برای کودکان و نوجوانان هدفگذاری شدهبود، (بر اساس برخی گزارشها) بیش از همه توسط همین گروه سنی دیده شدهاست.
🔹 اما چرا بچههای ما این آهنگها را میبینند؟
کافی است نگاهی به سبد آهنگ مصرفی خانوادههای ایرانی بیندازید تا متوجه شوید که اتفاق عجیبی نیفتاده
ما فرض میکنیم که این بچهها تا پیش از مجازی شدن آموزشها، خودشان به طور مستقیم با فضای مجازی، موسیقیها و گروههای زیرزمینی، و یا ماهوارهای، ارتباطی نداشتهاند
اما
▪️ وقتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی، موسیقیهایی پخش میکند که هیچ فرقی با نمونههای آن طرف آبی! ندارد،
و بلکه عمدتا از آنها تندتر هستند،
▪️ وقتی نه فقط در عروسیها و پارتیها، بلکه در رسانه ملی، آهنگهایی پخش میشود که به هیچ وجه نمیتوان محتوا و اشعار آن را به چیزی غیر از یک دوست از جنس مخالف تطبیق داد،
▪️ وقتی در برنامههای تلویزیونی هروقت صحبت از فرهنگ اقوام ایرانی میشود، فقط موسیقی و رقص پخش میشود،
در حالی که بنا به نظر حضرت آقا، هر نوع رقصی (به احتیاط واجب) حرام است، و هیچ فرقی بین محلی و غیرمحلی آن نیست،
▪️ وقتی بیشمار برنامه و مسابقات پربیننده تلویزیونی از شب کوک و بسرا و عصر جدید و خندوانه و.. وجود دارند که رسما ترویج موسیقی (آن هم از نوع غیرقابل توجیه آن) را میکنند،
در حالی که حضرت آقا به صراحت میفرمایند که ترویج موسیقی حرام است،
▪️ وقتی موسیقی تمام شبانه روز ما و سرتاپای تلویزیون را قبضه کردهاست،
از خانه و داخل ماشین و محل کار و..
و تمام برنامههای تلویزیونی از سریال و فیلم و تبلیغات و جُنگهای تلویزیونی، در اول و وسط و آخر برنامهشان، باربط و بیربط، انواع آهنگهای احساسی و عاشقانه را پخش میکنند،
▪️ وقتی حتی در شبهای ولادت و اعیاد مذهبی و انقلابی هم، آهنگهای تند و ریتمیک، به عنوان محفل شاد کن!، بعضا با حرکات ریتمیک و موزون! مهمان تلویزیون هستند،
🔹 دیگر چه انتظاری از کودک و نوجوانی است که در این فضا ذائقه اش با ماده مخدر و اعتیادآور موسیقی شکل داده شده،
و از طرف دیگر در فضای مجازی بیدر و پیکر، رها شده
تا به اقتضای سن و کنجکاویاش، و نبود نظارت خانوادهها، و البته خیانت دولت، به هر فضاحتکده ای سر بزند.
🔹 ما قبل از اینکه دروازه این فضاحتکده مجازی را به روی بچههایمان باز کنیم،
▪️ با موسیقیهای مبتذل، و آمیخته با رقص و اطوارها، ذائقه آنها را متناسب با آن فضاحتکده شکل دادهایم،
▪️ با فیلمها و سریالها و جُنگهای تلویزیونی و غیرتلویزیونی، که در آنها محرم و نامحرمی وجود ندارد، و همه در ارتباط با نامحرم راحت هستند، غیرت و حیا را از آنها گرفتهایم،
▪️ و با حضور خود در تمام این مراحل، به هر آنچه او دیده و شنیده، در نظر او وجاهت دادهایم،
🔹 و کودک و نوجوان ما راه دیگری جز پذیرش این ذائقه ندارد،
ذائقهای که هم جذاب، هیجانانگیز، و اغواگر است، و هم موجه و خالی از عیب!
🔹 متأسفانه خانوادهها، حتی خانوادههای مذهبی، هیچ ابایی از نشستن خانوادگی پای موسیقیهای تلویزیونی ندارند، و عموما فکر میکنند هر نوع مواظبت از کودک در این فضاها، مصداق افراط، و باعث گرایش بیشتر فرزندان به موسیقی و رفتارهای غیرشرعی است.
🔹 در حالی که لااقل این روزها، خصوصاً با وجود غلبه کمّی و توزیعی کلیپها و موسیقیهایی که ریتم تند و غیرشرعی دارند، دیگر کسی نمیتواند انکار کند که رها کردن کودکان و نوجوانان پای رسانهها، حتی رسانههای رسمی، باعث گرایش آنها به انحراف و سقوط در منجلاب موسیقیها و فیلمهای غیراخلاقیِ رایج خواهدشد.
@valaadiyat
#چرا_بچههای_ما_ساسی_مانکن_میبینند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم حسن ختام!
ببینید چگونه در شب میلاد امیرالمومنین علیهالسلام،
یک مشت رقاص و شُومن تلویزیون را تسخیر کردهاند،
و به ریش من و شما هم میخندند
🔸 از اینستاگرام تا دولت انقلابی
🔹 در مواجهه با ساسی مانکن ها، مشکل ما با لیبرالهایی امثال آذری جهرمی و روحانی نیست،
آنها واداده و دلداده غرب هستند، تکلیف آنها، و تکلیف ما در قبال آنها معلوم است.
🔹 مشکل ما با جماعت مذهبی و بعضا به ظاهر انقلابی است، که وقت برجام و FATF، در صف اول پیکار با غرب و غرب زده ها هستند،
و گلو پاره میکنند و هرروز دهها پست و مطلب میگذارند،
اما وقت نبرد با همان جماعت لیبرال، در حوزه فرهنگ،
و مبارزه با رفتارها و فرهنگی که در عمل به صدور برجام ها منتهی میشود،
و درست وسط جنگ با ابزارهای ترویج آن فرهنگ،
ژست روشنفکری میگیرند،
صف خودی را خالی میکنند، و صف مقابل را رونق میدهند،
و جاده صاف کن و توجیهگر آنان میشوند،
و برای فضاحت کده هایی چون تلگرام و اینستاگرام سینه چاک میکنند،
و عملاً در جبهه غربگداها و لیبرالها و ضدانقلاب میایستند،
شخصیتهایی از این دست، در میان چهرههای انقلابی، و مدیران ارشد کشور، خصوصاً رسانهای ها، بسیار زیادند.
🔹 کاش برای یک بار هم که شده میفهمیدند که آن نگاه سیاسی و دولت انقلابی که به دنبالش هستند و هر روز و هر شب و در هر جمع و محفلی از آن دم میزنند و برای تحققش میگویند و مینویسند و نقد و روشنگری میکنند،
با وجود امثال اینستاگرام هیچ گاه محقق نخواهد شد.
🔹 کاش میفهمیدند که این چند میلیون کودک و نوجوانی که پای امثال ساسی مانکن ها مینشینند، در انتخابات فردا و فرداها هیچگاه به دولت و مجلس انقلابی رای نخواهند داد.
🔹 کاش میفهمیدند که میلیونها کودک و نوجوان و جوان بیگانه با مفاهیمی چون غیرت و حیا، و از آن وحشتناکتر میلیونها مریض جنسی، در آینده چه فاجعه اجتماعی بزرگی را برای کشور رقم خواهند زد.
🔹 کاش این جماعتی که افقهای دوردست را برای اهداف انقلابی خود هدف گرفتهاند،
این فاصله کوتاه میان اینستاگرام تا دولت غربپرست و ضدانقلاب را میدیدند.
🔹 کاش خطر اقرب من حبل الورید این فضاحت را در خانههایشان و در کمین فرزندانشان حس میکردند،
خصوصا با مجازی شدن مدارس، و جنایتی که در نتیجه رها کردن میلیونها کودک و نوجوان در این قتلگاه مجازی، هماکنون به صورت کاملاً مویرگی و هدفمند در کشور ما در جریان است.
@valaadiyat
#از_اینستاگرام_تا_دولت_انقلابی
🔸 ممیزی واجب
🔹 «من در ذهن خودم، کار فرهنگی منفی را - یعنی آن چیزی که از نظر ما و با معیار ما بد است - به سه نوع تقسیم میکنم:
1⃣ یک نوع، آن نوشته یا کتابی است که یک منطق یا سخنی را ارائه میدهد که از نظر ما آن سخن غلط است. یک فکر است، یک پیشنهاد است، یک نظر است، در هر زمینهای ممکن است؛ لیکن فقط آن صاحبِ نظر مخالف، در فکر این است که نظر مخالف خودش را مطرح کند و هیچ انگیزهای دنبال آن نیست.
▪️ طرح چنین فکر مخالف و غلطی - از نظر ما - در جامعه، مفید است؛ بودنش از نبودنش بهتر است؛
[...] نتیجه این میشود که مطلب رشد پیدا میکند، پرورش پیدا میکند، ذهنها قوی میشود و سخن و علم پیش میرود.
2⃣ نوع دوم کار که غلط است، این است که انگیزه آن صرفاً ارائه یک سخن علمی یا یک نظر فلسفی یا اجتماعی یا سیاسی نیست؛ بلکه جزئی از چارچوب یک طرح براندازی است. نشر این هم مضرّ است.
▪️ [...] ممکن است صاحب آن اندیشه، مطلقاً نداند که چه کار میکند! این به معنای آن نیست که خود او هم در آن طرح براندازی یا خرابکاری شریک است؛ نه، گاهی اصلاً او هیچ سهمی ندارد، اما دشمن از او استفاده میکند.
3⃣ نوع سوم، آن کار فرهنگیای است که اثرش آنی است و قابل پاسخگویی نیست.
مثل اینکه در جامعهای بیایند عکسهای مستهجن جنسی را به شکل وسیعی در میان جوانان پخش کنند! شما چطور میخواهید این را جواب دهید!؟ اصلاً قابل جواب دادن است!؟
این اصلاً قابل جواب دادن نیست.
وقتی که یک اثر هنری و یک نوشته و یک عکس، یک تأثیر ویرانگر اخلاقی دارد، این قابل پاسخگویی نیست.
جلوِ این کار فرهنگی را باید گرفت؛
▪️ این آن ممیّزی واجب است که در جنجال علیه ممیّزی و سانسور نباید هدف را گم کرد.
[...] این هیچ ربطی ندارد به اینکه ما با فکر آزاد موافقیم یا مخالفیم.
▪️ طبیعی است که ما با آزادیهایی مخالفیم؛ مگر کسی شک دارد؟
ما با بعضی از آزادیها مخالفیم. ما با آزادیهای جنسی مخالفیم؛ ما با آزادی گناه مخالفیم
و این کاری است که مردم را به این طرف سوق میدهد.»
امام خامنهای
۲۸ اردیبهشت ۷۸
🔹 به نظر شما مطالب و فضای حاکم بر شبکههای اجتماعی مجازی امثال اینستاگرام، در کدام دستهها میگنجند؟
🔹 «ممیزی واجب» که حضرت آقا میفرمایند یعنی چه؟
🔹 بزرگوارانی که میگویند دشمن و امثال ساسی مانکن از این فضا استفاده میکند، ما هم استفاده میکنیم و «جواب مناسب میدهیم»، و کار فرهنگی میکنیم، نظرشان راجع به این فرمایش حضرت آقا چیست؟
@valaadiyat
#ممیزی_واجب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا باز هم مخاطبان، خندوانه را به جمع خانوادگی خود راه میدهند؟
🔸 زاویههای تنگ و جیبهای فراخ
🔹 سری جدید خندوانه، شروع شد!
با شنیدن این خبر، بلافاصله به یاد حبیب رحیمپور ازغدی و برنامه زاویه افتادم!
صدا و سیمایی که یک شخصیت عالم، فرهیخته، و مومن را
فقط به خاطر صادرشدن یک کلمهی «منقل»! از زبان مهمان برنامهاش، اخراج میکند،
چطور میتواند دوباره به رامبد جوان و خندوانه اجازه ورود به سفره فرهنگ مردم را بدهد؟
آن هم در حالی که
🔹 رامبد جوان که حتی حاضر نشد فرزندش تابعیت ایرانی داشتهباشد،
بعد از خروج از کشور، و انتشار عکس بیحجاب همسرش، از این اقدام که در فضای عمومی انجام شدهبود حمایت کرد، و نشان داد که ارزش و احترامی برای احکام شرعی قائل نیست.
▪️ در حالی که حبیب رحیمپور ازغدی، مانند برادر بیشتر شناخته شده و دیگر اعضای خانوادهاش، مومن و عالم و متشرع هستند
🔹 کلمه منقل در برنامه زنده و خارج از اختیار مجری زاویه صادر شد.
و مجری برنامه هم در پایان برنامه از آن اعلام برائت کرد.
▪️ در حالی که در برنامه خندوانه که به صورت ضبطی و غیرزنده پخش میشود، چندبار شوخیهای رکیک جنسی از زبان استندآپ کمدین ها پخش شد، و خود رامبد جوان و داوران برنامه هم به آن شوخیهای غیراخلاقی خندیدند!،
(و هیچ صدایی هم از کسی درنیامد!)
🔹 رامبد جوان، در این مدتی که نبود، به همراه بسیاری از ضدانقلاب، در هشتگ های مختلفی از جمله «اعدام نکنید» و «واکسن بخرید» و بسیاری سیاهنمایی های دیگر بر علیه نظام مشارکت داشتهاست،
▪️ در حالی که رحیمپور ازغدی، به مبانی نظری و عملی انقلاب و نظام و امامین انقلاب مومن است، و این را در برنامههایش بارها نشان دادهاست.
🔹 اصلا شرمآور است که شخصیتی چون حبیب رحیمپور ازغدی، و برنامه زاویه، که با مناظرههای عالمانه، عملا مطالبه حضرت آقا مبنی بر کرسیهای نظریهپردازی را دنبال میکند، و باعث تقویت ریشهای نظام و انقلاب میشود را
مقایسه کنیم با
رامبد جوان و خندوانه ای که سرتاپا لودگی و ابتذال، و موسیقیهای سبک، و شکستن خطوط قرمز اخلاقی و فرهنگی است (ان شاءالله در این باره بیشتر خواهم گفت)
🔹 اما چه کنیم که متاسفانه مسئولین صدا و سیما، در مقابل نیروهای انقلابی، زبانشان دراز، و گردنشان کلفت است،
و برای امثال «جهانآرا» و «ثریا» و «عصرانه» نقش شمر و ابن زیاد را بازی میکنند،
اما برای ضدانقلاب و اپوزیسیون، و امثال رامبد جوان و ژوله و پینگیل و تنابنده (و شخصیتهای تحریم کننده تلویزیون و توهین کننده به اسلام و انقلاب)،
مظهر تام و تمام ارحم الراحمین و تواب و همه صفات جمالی خدا میشوند،
▪️ حتی وقتی خود آن فرد از گفتار یا کردار سابقش هیچ اعلام برائت یا ندامتی نکردهباشد،
و بهترین ساعات تلویزیون را به همراه کرور کرور پول بیتالمال در اختیار آنها میگذارد.
🔹 اما نمیتوانم خطاب به جماعت مذهبی این جمله آخر را نگویم که غیرت انقلابی حکم میکند که اگر هیچ کنش و رفتار انقلابی نسبت به امثال خندوانه نداریم، حداقل این برنامهها را تماشا نکنیم.
@valaadiyat
#زاویههای_تنگ_و_جیبهای_فراخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رفتارهایی که تا یکی دو دهه پیش، ناهنجار تلقی میشد،
اما امروز به لطف خندوانه و صداوسیما، به عرف، و حتی نیاز جامعه!! تبدیل شدهاند
🔸 خندوانه (۱)
هنجارشکن ترین برنامه تلویزیون
🔹 خندوانه بعد از شش فصل طولانیمدت، اکنون به یکی از پرمخاطبترین و تاثیرگذارترین برنامههای تلویزیون تبدیل شده،
و بنابراین به هیچ وجه نمیتوان آن را یک برنامه معمولی در نظر گرفت و نسبت به آن بیتفاوت بود.
🔹 خندوانه با هنجارشکنیهای گسترده، که به مرور و تا حدودی نامحسوس انجام داد، به دنبال توسعه استقبال عمومی و افزایش مخاطب بود.
مهمترین عناوین این هنجارشکنیها را میتوان در چهار محور زیر خلاصه کرد:
🔹 ۱.همخوانی خانم و آقا، همراه با دست زدن و برخی حرکات جمعی؛
مثلا در بعضی آهنگها، خانمها و آقایان، همگی با هم بشین و پاشو داشتند، دستهایشان را با هم بالا میآوردند، یا با هم پا میکوبیدند!
▪️ پیش از خندوانه، سابقه نداشت که در یک برنامه تلویزیونی، تعدادی آقا و خانم جوان، در حضور آهنگهای بعضاً تند و «شیش و هشت»!،
با همدیگر شعر بخوانند، دست بزنند، و بعضاً حرکاتی هم به صورت هماهنگ انجام دهند.
این مسئله خصوصاً در سری اول خندوانه که حاضرین در استودیو کمتر، و اغلب جوان بودند، و فضا غیرخانوادگی بود، خیلی به چشم میآمد.
🔹 ۲. خوانندههای زیرزمینی و سبکهای نامتعارف؛
خندوانه اساساً بر محور آهنگ و همخوانی میچرخید
این مهمترین ویژگی خندوانه در قیاس با دیگر جُنگها و برنامههای مشابه آن بود
استفاده از خوانندههای زیرزمینی بدسابقه یکی دیگر از نقاط تاریک خندوانه بود.
▪️ خواننده تیتراژ و برخی از آهنگهای خندوانه کسی بود که پیش از آن، آهنگها و ویدیو کلیپ هایی غیراخلاقی را در کارنامه داشت،
و با خودش سبکهای ناهنجار و «رپ» و «هیپ هاپ» را به خندوانه و تلویزیون آورد.
حتی در ابتدای کار، برای اینکه حساسیتی ایجاد نشود، خندوانه نام این خواننده را در تیتراژ خود نمیآورد.
و البته بیتفاوتی صداوسیما نسبت به حضور چنین فردی، بسیار سؤال برانگیز است.
🔹 ۳. خنداننده خانم؛
شاید مهمترین هنجارشکنی خندوانه، استفاده از خانمها در بخش مسابقه «خنداننده شو» بود
هر چند تا پیش از آن، خانمهای بسیاری در برنامههای طنز تلویزیونی بازی کردهبودند، اما این مسئله به علت حضور خانمها در بافت برنامههای طنز و قالبهای داستانی و خانوادگی، کمتر به چشم میآمد،
و هیچگاه کسی اینقدر عریان و بیپرده به این وادی ورود نکردهبود.
▪️ این مسئله که یک خانم به تنهایی، روی سن، و در مقابل چشم میلیونها نامحرم بایستد، و سعی کند با پشت هم چیدن بعضی کلمات و بعضاً با ضمیمه کردن حرکات، آنها را بخنداند،
یک هنجارشکنی بزرگ، یک گام بلند در زمینه حیا زدایی، و یک فاجعه در حریم عفت عمومی است.
▪️ در مرحله نخست که شرکتکنندگان فقط از بین بازیگران بودند، این مسئله نمود کمتری داشت،
چرا که مردم به چنین رفتارهایی از آنان در جلوی دوربین عادت داشتند،
اما در مراحل بعدی که مسابقه عمومی شد، و به کل بدنه جامعه تسری پیدا کرد، عمق قبح شکنی به شدت افزایش پیدا کرد.
و هر خانمی چه به برنامه میرفت و چه نمیرفت، میتوانست خود را در آن جایگاه تصور کند.
🔹 ۴. شوخیهای ناهنجار و بعضاً غیراخلاقی؛
واضح است که وقتی پای مسابقه و جلب رای عمومی در میان باشد،
اگر هیچ حریم و چارچوب روشنی برای آن در نظر گرفته نشود، کار به ابتذال و هنجارشکنی برای جلب توجه و در نتیجه کسب رای بیشتر خواهد کشید.
▪️ متأسفانه در خنداننده شو، شرکتکنندگان چارچوبهای اخلاق و حتی عرف های حداقلی را شکستند، و بارها شوخیهای مبتذل و در مواردی غیراخلاقی، از زبان آنها شنیده شد.
▪️ در این میان، دو نکته جای تامل بیشتری دارد:
یکی خندههای بیپرده رامبد جوان و داوران، پس از شنیدن چنین شوخیهای غیراخلاقی،
و دیگری پخش این شوخیهای مبتذل، با وجود غیرزنده و ضبطی بودن برنامه.
🔹 علاوه بر همه اینها، تاکید مکرر بر محور بودن خندهی بیدلیل، و به هر قیمتی، و تئوریزه کردن و موجه نشان دادن آن، یکی از ارکان خندوانه بود.
به نحوی که در خندوانه حتی بخشهایی برای قهقهه بیمقدمه و دستهجمعی، در نظر گرفته شدهبود،
▪️ و همین منطق بود که بعضی جاها به ابتذال و بعضی مواقع به لودگی و رفتارهای سبک منجر میشد.
در حالی که در دین ما به شدت نسبت به خندههای بیدلیل نهی شدهاست.
🔹 البته اکنون دیگر بعد از چند فصل خندوانه،
و پخش مکرر برنامهها و مسابقههای تلویزیونی ناهنجار، و مشابه و دنبالهرو خندوانه،
آن هنجارشکنیها دیگر به عرف تبدیل شده، و حساسیت چندانی نسبت به آنها وجود ندارد.
@valaadiyat
#خندوانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مغالطههایی آشکار، برای تطهیر هنجارشکنیهای خندوانه
🔸 خندوانه (۲)
عوام فریب و مدیر پسند
🔹 همانطور که پیش از این گفتیم، خندوانه هنجارشکنیهای بسیاری داشت،
اما تیم خندوانه تکنیکهایی را برای کاهش حساسیتها نسبت به این هنجارشکنیها،
و انحراف اذهان عمومی از رفتارهای خلاف عرفش،
و در نتیجه افزایش اقبال مخاطبان، استفاده میکرد:
🔹 ۱. تماشاگران محجبه و با ظاهر موجه؛
به نحوی که در اغلب کادرهایی که دوربین میبست، چهره آنان نمایان بود،
در تمام قسمتهای خندوانه اصرار بر این بود که در جمع حضار، حتما تعدادی خانم چادری حضور داشتهباشد.
🔹 ۲. برنامههای خیریه و جمعآوری کمکهای مردمی؛
در خصوص خیریه، ما قضاوتی در مورد نیت برگزارکنندگان نداریم، اما به هر صورت، اینگونه حرکات، بر روی بینندگان تاثیر بهسزایی در جهت نادیده گرفتن برخی رفتارهای خلاف عرف خندوانه ایفا کرد.
🔹 ۳. همخوانی آهنگهای متعدد با موضوع ایران؛
برای بسیاری از مدیران صدا و سیما، هر رفتاری که (ولو فقط ظاهراً و در حد چند اسم، مثل ایران یا خلیج فارس) نوعی تقویت نگاه ملی را در خود داشتهباشد، بر هر رفتار دیگری ارجحیت دارد.
▪️ حتی اگر این کار توسط یک اپوزیسیون نظام یا آدم منحرف باشد!؛
کما اینکه رفتارهای آتی رامبد جوان در مقابل نظام و احکام اسلام، این شخصیت او را نشان داد،
▪️ حتی اگر این کار برای اهداف شخصی باشد؛
کما اینکه بعدا هم با کانادا رفتن رامبد جوان، ثابت شد که اعتقادی به آن شعرخوانیها وجود نداشته، صرفاً برای اهداف شخصی بوده،
▪️ حتی اگر این کار، به نوعی انحراف، و فروکاستن ارزشهای بالاتر (مانند جهاد وشهادت،) به مسائل سطح پایینتر (مانند ملیت) باشد،
مثلا بسیار دیدهایم که خبرنگاران صداوسیما در تظاهرات و تجمعات انقلابی و دینی، فقط به دنبال چهرههایی با پوششهای خلاف عرف میگردند،
تا حدی که عملا به تحریف ماهیت این رویدادها، از انقلابی و دینی به یک رویداد ملی منجر شدهاست.
🔹 ۴. مهمانان موجه؛
این یک تکنیک قدیمی است که برنامههایی از این دست، با دعوت از چهرههای مشهور و موجه،
هم از میان ایشان و طرفدارانشان، برای برنامه خود یارگیری میکنند،
هم در صورت وجود ایرادات فرهنگی در برنامه، حضور آن مهمانان موجه را به عنوان دلیلی برای موجه بودن برنامه خود و خاموش کردن منتقدان، سر دست میگیرند.
▪️ به نظر میرسد در انتخاب این مهمانها در خندوانه هم دقت ویژهای وجود داشت،
و اغلب این مهمانها، علاوه بر تعریف و تمجید از خندوانه، به مخالفان آن هم نیش و کنایهای میزدند.
برای مثال در یک نمونه، مهمان برنامه که یک روحانی بود، منتقدین آهنگهای خندوانه را (که همانطور که پیشتر گفته شد، نوعی هنجارشکنی بود،) به استهزاء گرفت.
منتقدین و متحجرینی که در عمل، وجود یا حداقل نمود خارجی نداشتند،
▪️ اصلا یک شاهد برای این مسئله (که نگارنده پیش از این نیز عنوان کردهاست) که قشر مذهبی، فقط در بعد سیاسی رشد کردهاند، اما از حیث تحلیل فرهنگی بسیار ضعیف و بیبضاعت هستند، نیز همین است؛
در خندوانه بسیاری از چهرههای سیاسی انقلابی، و حتی با صبغه فرهنگی، بدون توجه به ماهیت ضد فرهنگی این برنامه حاضر شدند، و به آن وجاهت دادند،
از حداد عادل گرفته تا حجتالاسلام سرلک
🔹 یادم هست در همان سالها، کل فضای مجازی و حقیقی را به دنبال یک نقد راجع به خندوانه گشتم،
اما دریغ از یک مورد!
▪️ متاسفانه بعدها هم که همسر رامبد جوان در خارج از کشور کشف حجاب کرد، تمام نقدها به خود عمل،
و حداکثر به «ایران ایران» خواندنهای او معطوف شد،
▪️ و هیچ کس به این مسئله توجه نکرد که رامبد جوان در این سالها، خندوانه را با همین نوع تفکر لاقیدی ساخته و به خورد میلیونها ایرانی دادهاست،
و نه با تفکر صداوسیما یا فلان نهاد بالاسری!
و حداکثر چهارتا پارامتر مد نظر آنها را برای جلب نظر و حمایتشان به برنامه الصاق کردهاست!
▪️ این روش بسیاری از برنامهسازانی است که با صداوسیما کا میکنند
و خندوانه در اغلب این زمینهها به نوعی جلودار دیگر برنامههای تلویزیونی بود.
@valaadiyat
#خندوانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشهایی از مستند «هک بزرگ»
با موضوع تأثیرگذاری از طریق فیسبوک، و شرکتهای بزرگ دادهکاوی،
بر رای مردم در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا
@valaadiyat
🔸 انتخابات و شبکههای اجتماعی
🔹 حتما خبر مربوط به دیدارهای انتخاباتی جهرمی با برخی کاندیداهای احتمالی جریان اصلاحات را شنیدهاید
دیدارهایی که در آن جهرمی بستهای شامل اطلاعات مربوط به کاربران توئیتر، و چند هزار کانال تلگرامی و صفحات اینستاگرامی تاثیرگذار را، در ازای پست معاون اولی رییسجمهور آینده،
پیشنهاد دادهاست.
🔹 ایام انتخابات نزدیک است.
قطعاً دشمنان نظام با هماهنگی جریان نفوذ، قصد دارند تا آرای مردم در انتخابات پیش رو را به سمتی که میخواهند تغییر دهند،
و بهترین راه، شبکههای اجتماعی مجازی است،
خصوصا که قبلاً از این مسیر جواب گرفتهاند.
🔹 و متاسفانه جریان خودی و انقلابی، با توهم تاثیرگذاری،
همچنان در حال انجام کاری است که خواست مشترک جریان غربگرا، ضدانقلاب، و دشمنان داخلی و خارجی نظام است،
یعنی ضریب دادن به شبکههای اجتماعی تحت مدیریت آنها،
امثال توئیتر، اینستاگرام و تلهگرام
که عملاً پایگاه و نقطه قوت، و محل پیادهسازی برنامههای جریان لیبرال و برانداز است.
🔹 آیا با تجربه انتخابات سال ۹۶، هنوز هم فکر میکنیم میتوانیم در شبکههای تحت مدیریت صهیونیستها، کار انقلابی کنیم؟
🔹 آیا میدانید حتی مدیر یک گروه در ایتا، میتواند پیامهای یکی از اعضا را به نحوی مدیریت کند که او پیامهای دیگران را ببیند، اما دیگران پیامهای او را نبینند؟
❓ درباره فیلتر حبابی چه میدانید؟!
@valaadiyat
#انتخابات_و_شبکههای_اجتماعی