🔸 روسری های رنگی و چادر مشکی، تعارضی از جنس مبنا
🔹 چادر مشکی به عنوان میراثی از حضرت زهرا (س)، از هزار و چهارصد سال پیش تا کنون، در میان مسلمانان و خصوصا شیعیان، از مادر به دختر منتقل شده، و سالیان سال است که انواع خطبا و کارشناسان دینی، درباره علت اینکه چرا چادر و چرا مشکی، خطابهها کردهاند و استدلالها آوردهاند و اصلا در برهههایی از تاریخ پس از انقلاب، برخی از گروههای فعال فرهنگی، رسالت خود را دفاع از سیاهی چادر تعریف کردهاند.
🔹 اما چند سالی است که این چادرهای مشکی میزبان روسری های رنگی شدهاست. موضوع سخن در اینجا روسری های با رنگ تیره و ساده نیست، منظور روسری هایی است که رنگ های روشن و شاد و رنگارنگ، و بعضا جیغ! دارند.
سوال اینجاست که اگر قرار بود سیاهی چادر مانع تبرج و رنگارنگی حجاب شود، اگر قرار بود سیاهی چادر، رنگ نه گفتن باشد، اگر قرار بود سیاهی چادر از مدبازی و ست!کردن هایی که به خودنمایی منتهی میشود جلوگیری کند، پس وارد کردن روسری های رنگی در کنار چادرهای سیاه چه معنایی دارد؟
واضح است که تکرنگ بودن همیشگی پوشش و حجاب، از درگیر شدن ذهن فرد با انتخاب رنگ و در نتیجه آلوده شدن به بازی «زیباتر نشان دادن خود» جلوگیری میکند. و مگر انتخاب و تنوع دادن به رنگ ها، آن هم برای روسری که قاب صورت است، برای چیست؟!
به طور قطع و بدون ذرهای تردید میتوان گفت که روسری های رنگی، ابهت و نفوذ ناپذیری خانمهای چادری را در نظر مردان نامحرم میشکند.
آیا اینها جز در تعارض با فلسفه حجاب و چادر مشکی است؟
اکنون مشکل اینجاست که
🔹 اولا این نوع پوشش در میان خانوادهها و خانمهای مذهبی، با کلمات و عبارات خوش خط و خالی چون شیک پوشی مذهبی ها، جذب حداکثری و.. به پوشش رایج تبدیل شده و کمکم نسل خانمهای چادری تکرنگ! در حال انقراض است!
امروز در تمام تریبون های رسمی و غیررسمی، پوشش چادر و روسری رنگی، به عنوان نماد پوشش چادری تبلیغ و معرفی میشود. از برنامه های مذهبی و دینی صداوسیما گرفته تا جلد دفاتر مثلا اسلامی که برای بچهها طراحی میشود.
عجیب نیست؟ دقیقا در غیر از دنیای واقعی، یعنی در هیچ تصویر یا قاب دیگری، هیچ اثری از خانمهای چادری بدون رنگهای دیگر دیده نمیشود!
و کار به جایی رسیده که اگر یک برش از جامعه اطرافمان بزنیم، میبینیم که بعضا تعداد خانمهای غیرچادری که فقط از رنگهای سنگین و موقر در پوشش استفاده میکنند، بیش از چادری هایی است که اینگونه میپوشند.
🔹 ثانیا حتی نگاه خود مذهبیها، به خانم هایی که از پوششهای رنگی در کنار چادر استفاده نمیکنند این است که ایشان را شخصیتهایی امّل و خشک مقدس میدانند.
🔹 و ثالثا این مدل پوشش حتی اگر ناشی از یک نوع نگاه غلط به فلسفه حجاب هم نباشد، کمکم به سایر شئونات و رفتارها کشیده میشود، و در وجوه مختلف سبک زندگی و تعاملات اجتماعی، هم در ظواهر (مانند اضافه کردن سِت! ساق دست و ساعت و کفش و.. به روسری، و یا آراستن صورت) و هم در جهانبینی و اعتقادات این افراد اثرگذار میشود، هرچند اندک. نمیتوان این واقعیت را انکار کرد که پوشش ما بدون شک در تلقی ما از خودمان تاثیرگذار است.
@valaadiyat
#روسری_های_رنگی_و_چادر_مشکی_تعارضی_از_جنس_مبنا
🔸 جنگ چریکی با لیبرالیسم
🔹 _ چرا شما امر به معروف و نهی از منکر را به مقوله حجاب منحصر کردهاید؟
_ باید به جای معلول ها، به سراغ علل رفت که اغلب از مسئولان جامعه هستند.
_ از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تاثیر است، در مورد بیحجاب ها این تذکرها تاثیری ندارد، بنابراین نباید به آنها تذکر داد.
اغلب کسانی که با امر به معروف و نهی از منکر مأنوس هستند، به شنیدن این جملات عادت دارند.
در باب این سخنان باید به چند نکته توجه کرد؛
🔹 ۱. این که امر به معروف و نهی از منکر مختص به حوزه حجاب نیست، حرف درستی است و باید در همه حوزه ها به آن اهتمام داشت. البته اگر این سخن بهانهای برای تعطیل امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب نباشد!
🔹 ۲. درست است که امر به معروف و نهی از منکر حاکمان و مدیران جامعه اسلامی، احتمالا حوزه اثر بزرگتری نسبت به امر به معروف و نهی از منکر های فردی دارد، اما این فریضه، یک واجب الهی است، و اهمیت یا تاثیر بیشتر در یک حوزه آن، مجوز ترک آن در حوزههای دیگر نمیشود.
🔹 ۳. شاید امر به معروف و نهی از منکر مستقیم مسئولان، به دلیل جایگاه عامه جامعه و عدم دسترسی به مسئولان، برای اغلب افراد جامعه مقدور نباشد، اما تذکر مستقیم در مورد حجاب مسئله ای است که برای همه افراد جامعه میسر است.
🔹 ۴. بی حجابی، منکری است که ظاهر و آشکار است (بر خلاف منکری مثل ریا، یا بی نمازی)،
گناهی است که بر خلاف برخی گناهان (مانند دروغ و تهمت) برای درک آن به دانش و تخصص یا تحقیق و تفحص خاصی نیاز نیست،
و همچنین (متاسفانه) در فضای امروز کشور بسیار پر تکرار است،
بنابراین مواجهه با آن برای اغلب افراد جامعه اتفاق میافتد و برای آحاد جامعه یک مسئله کاملا مبتلا به است.
🔹 ۵. علنی بودن بی حجابی، و ابعاد اجتماعی و قدرت تکثیر و تاثیر فوق العاده آن، اهمیت برخورد با آن را صد چندان میکند. خصوصاً این روزها که بیحجابی ها بعضا رنگ سیاسی دارد و بوی نوکری و خوشخدمتی برای غرب و دشمنان نظام از آنها به مشام میرسد.
🔹 ۶. گاهی اوقات، ما مخاطب امر به معروف و نهی از منکر را از نزدیک میشناسیم و با او مراوده داریم. در چنین شرایطی میشود برای تأثیرگذاری بهتر بر او برنامه مثلا بلندمدتی چید و حرفهای تذکرآمیز را به مرور و در قالبهای مختلف به او منتقل کرد. اما گاهی مخاطب ما یک رهگذر است که اصلا او و روحیاتش را نمیشناسیم و شاید دیگر هرگز او را نبینیم. آیا میشود در این وضعیت، به این بهانه که ممکن است تذکرم بیتأثیر باشد، از انجام فریضه سر باز زد؟
🔹 ۷. تلقی ما از تأثیر هم گاهی اشتباه است. تأثیرگذاری به معنای این نیست که طرف مقابل، بعد از شنیدن تذکر ما متحول و عارف واصل و از اولیاء الله شود! تاثیر میتواند تلنگری در حد یک قطره باشد با اثری هرچند کوچک. گاهی این قطره اگر با تذکر همگانی همراه شود، دریا میگردد و روح فرد خاطی و جامعه را فرا میگیرد. گاهی اوقات یک تذکر در لحظه موثر نیست، اما مخاطب تذکر ممکن است با کمی درنگ، یا حتی بعد از مدتها در یک بزنگاه زندگی آن را به یاد آورد و از آن تاثیر بپذیرد.
حتی لازم نیست که اثر تذکر از باب ایجابی باشد، به قول حاج آقای قرائتی، حداقل اثر تذکر آن است که مزه گناه را حتی برای لحظهای از گناهکار بگیرد.
🔹 ۸. مسئله دیگر در باب تاثیر، محل اثر است. در امر به معروف و نهی از منکر، مخاطب کلمه تاثیر فقط کسی نیست که به او تذکر داده میشود. محل اثر میتواند دیگرانی باشند که در مقابل آن خطا سکوت کردهاند و ممکن است با تذکر ما به خطاکار، آنها هم متنبه و برای مواجهه با مظاهر گناه، تشجیع شوند و انگیزه بگیرند.
حتی بالاتر از این، مخاطب اول و محل اثر اول، خود آمر به معروف و ناهی از منکر است، که روحش به دیدن گناه و بیتفاوتی و بی غیرتی در مقابل معصیت عادت نکند.
🔹 ۹. عدهای میگویند چون امر به معروف و نهی از منکر ظرافت بسیار دارد و ما بلد نیستیم، پس به آن اهتمام نداریم. واضح است که چون سخن از یک فریضه و واجب الهی است، آموختن آن نیز واجب است. مثل این که کسی نماز نخواند، و بگوید نمیخوانم چون بلد نیستم.
🔹 امروز لیبرالیسم با تمام قوا به جنگ با دین ایستاده است و با ابزار اباحه گری، به نابودی مقدسات دینی کمر بسته است. و جنگ را به کوچه و خیابان کشانده. امر به معروف و نهی از منکر، یکی از بزرگترین سلاح ها برای مقابله میدانی و جنگ چریکی با لیبرالیسم است، همانگونه که امیرالمومنین (ع) فرمودند همه خوبیها در برابر امر به معروف و نهی از منکر، همچون قطرهای در برابر دریاست.
@valaadiyat
#جنگ_چریکی_با_لیبرالیسم
🔸 ایراد از راننده است، نه از ماشین
🔹 یادم هست که در روزهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، یکی از بزرگترهای جریان حامی دولت، گفت اگر رییسی رییسجمهور شود، با مدیریت ضعیف و افزایش تحریمها، قیمت دلار ۵هزار تومن، و مثلا قیمت پراید ۵۰میلیون میشود. و این سخن با نرخهای مشابه! از زبان برخی دیگر از آدمهای این طیف تکرار میشد.
🔹 سوال اول:
قیمت دلار الان چند است؟ قیمت پراید چطور؟!
🔹 سوال دوم:
اگر به فرض شما با مدیریت ضعیف و تحریم قرار بود قیمت دلار به ۵هزار تومن و قیمت پراید به ۵۰میلیون برسد، پس دلار ۲۸-۲۷هزار تومنی و پراید ۱۲۰میلیونی امروز نتیجه چه چیزی است؟
🔹 واقعیت این است که جریان مخالف نظام، که امروز سهم اصلی را در دولت دارد، تصمیم خود را برای جنگ علنی با نظام گرفته است. برنامه آنها این است که به وسیله فشار عمدی اقتصادی، شرایط را بر مردم تنگ کنند، و با ابزار شانتاژ در شبکههای اجتماعی مجازی، کاستیها را به گردن رهبر بیندازند و این فشارها را به نارضایتی و قشونکشی خیابانی تبدیل کنند، و با سوار شدن بر موج اعتراضات خیابانی، و کمک جریان رسانه ای و حتی نظامی برخی کشورهای خارجی، نظام را در برابر خواستههایشان وادار به تسلیم کنند.
🔹 سه چهار سال پیش، این حرفها در حد تحلیل بود، و فقط در محافل خصوصی ضدانقلاب رد و بدل میشد، اما امروز این حرفها خبرهایی است که به طور مستمر از دهان نظریهپردازان جریان ضدانقلاب شنیده میشود. حرفهای این روزهای حجاریان، تاجزاده، عباس عبدی، علویتبار و... را ببینید!
البته باید گفت که جریان مخالف نظام، یک طیف است، از گروههایی که معتقدند باید رهبر را در حد یک پاپ محدود و ناتوان کرد، تا آنهایی که میخواهند نظام را ساقط کنند و یک نظام دست نشانده از طرف کشورهای غربی روی کار بیاورند. اما امروز همه آنها در راهبرد ناتوان نشان دادن نظام و فشار بر نظام و رهبر، همعقیده و همپیمان هستند.
🔹 حال و روز این روزهای کشور مانند ماشینی است راننده اش آن را در سراشیبی رها کرده، تا شاخصهای آن یکی پس از دیگری سقوط کنند، و به این هم اکتفا نکرده و تخته سنگ بزرگی بر روی پدال گاز قرار داده تا ماشین با سرعت هر چه تمامتر به سمت ته دره حرکت کند.
هرچند مشکل از ماست که چنین رانندهای را انتخاب کردیم، اما جناب رییسجمهور! اگر رانندگی بلد نیستید، چرا ایراد را به گردن سازنده ماشین میاندازید؟
@valaadiyat
#ایراد_از_راننده_است_نه_از_ماشین
🔸 صفر_۲۱ به نفع بی حیایی
🔹 طبق عادت گهگاهی، برای رصد این که در تلویزیون چه میگذرد و مردم چه میبینند و یا بهتر بگویم چه به خورد مردم میدهند!، چند دقیقهای از سریال صفر بیست و یک را تماشا کردم.
همان کلیشههای همیشگی
🔹 خانم هایی که زبانشان برای شوهرشان دراز است، حتی در مقابل نامحرم ها و غریبه ها، و گاهی شکایتشان از همسرانشان را نزد غریبه ها و رهگذرها میبرند. مثلا در این قسمت سریال، خانمی یک بادیگارد را که مانند ربات بدون احساس و تکلم است، و برای اولین بار است که با او مواجه شده، خطاب قرار میدهد و از همسر خود نزد او شکایت میکند.
🔹 این نوع رفتارها در بسیاری از سریالهای طنز بارها و بارها تکرار شده، زنان دریده و اهل دعوا و شلوغ کار، که در مقابل هر نامحرمی سینه سپر میکنند، در کنار مردان بیغیرت و ضعیف که هنگام دفاع از حقوق خود و خانوادهشان در مقابل سایر مردان میترسند و پشت همسرشان پنهان میشوند.
🔹 البته اگر خانمها مجرد باشند، در عین این دریدگی و لات بازی جلوی کس و ناکس، با دیدن یک مرد مجرد خوش تیپ یا پولدار بلافاصله نرم و آویزان او میشوند، و این کلیشهای است که بارها و بارها در سریالهای به اصطلاح طنز تلویزیونی تکرار شده و میشود.
🔹 همینطور در مورد مردان، بسیار تکرار میشود که با یک عشوه از یک خانم، و یا صرف دیدن یک خانم جوان و مثلا زیبا، دست و پایشان میلرزد و همه اطرافیان خود را را فدای رضایت آن خانم میکنند.
همین اتفاق، بارها در فیلمها و سریالهای مختلف تلویزیونی، تحت عنوان عاشق شدن از آن نام بردن شده، در حالی که علاقهای که فقط در اثر یک نگاه ایجاد شود، فقط یک هوس است و فرسنگها با کلمه عشق فاصله دارد.
🔹 باید بپذیریم که امروز در سریالهای تلویزیونی، هیچ حریمی در نگاهها و نوع روابط با نامحرم وجود ندارد. نه از وقار و حیای زنانه خبری هست و نه از غیرت و چشم پاکی مردانه و متاسفانه سریالهای طنز در سالهای گذشته، از مهمترین عوامل در از بین بردن حریم خصوصی خانوادهها و عادی جلوه دادن روابط بی ضابطه با نامحرم بودهاند.
@valaadiyat
#صفر_۲۱_به_نفع_بی_حیایی
🔸 دم خروس ستون پنجم آمریکا
🔹 جمعه گذشته فقط با جلو افتادن بایدن از ترامپ، قیمت دلار در روز تعطیلی بازار و صرافی ها، به ناگاه نزدیک به چهارهزار تومان پایین آمد.
اکنون مثل روز روشن است که بالا رفتن دلار و فشار وحشتناک اقتصادی ناشی از آن کار چه کسانی بوده.
🔹 یک روز برای ناراضی کردن مردم و به تصمیم رساندن افکار عمومی جامعه برای اعتراض سخت، و برای تحمیل مذاکره بر نظام، دلار را به بالای ۳۰,۰۰۰ تومان میرسانند، و حتی نان را هم از سفره مردم میگیرند، و روز دیگر برای نشان دادن چهره مثبت از بایدن، دلار را یک شبه چندهزار تومان پایین میکشند.
از آن طرف فشار بر مردم برای القای دروغی به نام خسارتهای مذاکره نکردن با آمریکا، و از این طرف گشایشی صوری برای القای دروغی به نام برکات امید به مذاکره با آمریکا.
🔹 اما اکنون احتمالا سیاست دولت جدید آمریکا اعطای امتیازهای کلامی به نوکران داخلی شان و نشان دادن در باغ سبز برای سالهای آینده خواهد بود. تا اینچنین وانمود کنند که اگر در انتخابات سال ۱۴۰۰ ایران، دولتی سرکار بیاید که با آنها همسو و اهل مذاکره باشد، مملکت گل و بلبل میشود و سیب و گلابی از آسمان میبارد. و به این صورت کلاهی که در انتخابهای گذشته سر مردم ایران رفت را تَکرار کنند، البته این بار خیلی گشادتر.
سخنان این روزهای جناح غربگرا حول حضور ظریف در انتخابات آینده، در همین فضاست که مطرح میشود.
🔹 ان شاءالله این بار ملت هشیار باشد و بداند که بدون شک در روز سقوط آمریکا که بسیار نزدیک است، نوکران داخلی و ستون پنجم آمریکا در کشور ما نیز به فضاحتبار ترین شکل ممکن به فاضلاب تاریخ و اسفل درجات جهنم سقوط خواهند کرد.
@valaadiyat
#دم_خروس_ستون_پنجم_آمریکا
🔸 چشمها را باید شست..
🔹 یکی از رفتارهای بسیار شاخص بسیجیان، و بچه های مجاهد بی ادعای جبهه و جنگ و بعد از آن، این بود که اولا اهل نشست و برخاست و بگو و بخند با نامحرم نبودند، و ثانیا اگر هم گاهی به دلایلی در شرایط مکالمه با نامحرم قرار میگرفتند، سر به زیر و بدون نگاه کردن به صورت نامحرم با ایشان سخن میگفتند.
یادم میآید یک زمانی نه چندان دور، در بعضی از تریبون ها و رسانه ها، این رفتار بسیجیان، به عنوان یک ارزش تبلیغ و مطرح میشد.
🔹 چندروز پیش داشتم برنامه آیینه خانه را میدیدم. کارشناس برنامه به همراه تعداد بسیار محدودی دختر و پسر جوان، در حال گفتگو. کارشناس که از روحانیون بسیار محبوب و شناخته شده و تا حدودی جوان! بود، هیچ محدودیتی در نگاه مستقیم و مستمر به صورت دختر خانم ها برای خود قائل نبود، و در طول برنامه حتی چندبار هم به طور مستقیم با خانمها به صورت رفت و برگشتی با هم شوخی میکردند و با هم میخندیدند.
البته این رفتار به هیچ وجه موردی و اتفاقی نبود، و بارها در دیگر برنامه های همین کارشناس و سایر کارشناسان مذهبی اعم از معمم و غیرمعمم، به عنوان یک رفتار رایج ومعمول دیده شده و میشود.
🔹 اگر چه نگاه مستقیم و مستمر به صورت نامحرم، و همینطور شوخی با نامحرم، اگر با ریبه نباشد، و با حجاب کامل همراه باشد، حرام نیست (البته بعضی از فقها شوخی با نامحرم را حرام میدانند)، اما بر اساس نص صریح روایات، مکروه مؤکد و از عوامل ابتلا به گناه است. و چه کسی باید در این زمینه فرهنگسازی کند، بهتر از یک روحانی؟
🔹 درست است که این رفتار در سالهای سابق بر این، زننده و ضد ارزش تلقی میشد، اما اکنون با جنبههای شخصی مسئله کاری نداریم، با خودم فکر میکردم، از جوانی که در طول شبانه روز این رفتارها را بارها و بارها به عنوان رفتارهای کاملا موجه از شخصیتهای موجه، و یا در رفتار مجری و بازیگر و گوینده و کارشناس و.. و در رسانه ملی و غیرملی! میبیند، انتظار داریم که در تعاملات خود با نامحرم، چگونه رفتاری پیشه کند؟ و چگونه مرز میان حرام و حلال و درست و نادرست در نگاهها و رفتارها و پیامدهای آن را تشخیص دهد؟ آن هم در این شرایط بیسامان فرهنگی و اقتصادی، و یا در دنیای فاسد و بی در و پیکر مجازی.
«(ای پیامبر) به مومنین بگو چشمهای خود را به پایین افکنند و نگاه های خود را فرو کاهند» نور_۳۰
@valaadiyat
#چشمها_را_باید_شست...
🔸 جناب روحانی! یک تشکر به ترامپ بدهکارید!
🔹 ظاهراً! بایدن رییس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود، و احتمالا ترامپ باید برود. اما جناب رییس جمهور روحانی، یک تشکر به ترامپ بدهکار است که قبل از رفتن او باید ادا کند، به دلایلی که در ادامه میآید
🔹 ۱. ترامپ اجماع پنج به علاوه یک برای تحریم علیه ایران را بر هم زد. تا پیش از این، روسیه و چین هم به همراه آمریکا و اروپا، در تحریم های علیه ایران مشارکت داشتند، اما ترامپ با تحریم روسیه و چین، و همچنین برخی (به ظاهر) تفاوتهای تاکتیکی با اروپا بر سر مسئله ایران، این اجماع را بر هم زد. و دیگر در چنین شرایطی، اعمال تحریمها و تهدیدهای آمریکا علیه روسیه یا چین، به علت ارتباط آنها با ایران، امتیاز منفی جدیدی برای این دو کشور در بر نداشت، چون آنها تحریمهایی با مقیاسی بزرگتر را تحمل میکردند.
🔹 ۲. ترامپ با خروج از برجام، فرصت بزرگی برای خروج از توافق خسارت بار برجام یا حداقل کم کردن خسارت هایش به ایران داد.
🔹 ۳. ترامپ با رفتارهای خلاف عرف بین الملل، بهانه خوبی به دست روحانی داد، برای پرت کردن حواس مردم از خسارت های بیشمار اقتصادی و سیاسی برجام، و انداختن نتایج حاصل از کاستی های آن، به گردن تیم جدید دولت آمریکا.
🔹 ۴. ترامپ فرصت بزرگی برای بزک کردن مجدد آمریکا (دموکراتها) و ایجاد فشار برای رابطه مجدد بعد از بن بست حاصل از خسارتهای برجام، برای تیم روحانی و خصوصا برخی اطرافیان تندروی آن ایجاد کرد.
🔹 البته از آنجا که روحانی و تیم سیاست خارجی او، استاد تبدیل فرصتها به تهدید بودند، از موارد یک و دو، که میتوانست به انتفاع کشور منجر شود، به طور کامل غفلت شد و حتی با سیاست بزدلانه و فرو رفتن در لاک دفاعی، راه برای اعمال فشار بیشتر آمریکا و اروپا، و تحمیل فجایع جبرانناپذیری چون ترور شهید سلیمانی، هموار شد.
@valaadiyat
#جناب_روحانی_یک_تشکر_به_ترامپ_بدهکارید!
🔸ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی..
🔹 چند روز پیش، یکی از بازیگران زن، در صفحه اینستاگرام خود، ویدیوی برهنه شدنش را به نمایش گذاشت. بازیگر جوانی که کمتر از سه چهار سال از اولین تجربه بازیگری اش، آن هم در رسانه ملی، و به عنوان یک دختر معصوم و چادری، نمیگذشت.
این اتفاق تازهای نیست، راهی است که امثال گلشیفته ها هم رفتند، البته نه به این سرعت!
🔹 از مافیا و فساد حاکم بر صنعت فیلم و سینما که بگذریم،
از پیگیری جریان برانداز و ردپای امثال مصی علینژاد در امثال این قضایا، و تلاش برای صحنهسازی تبدیل یک چهره معصوم، به یک موجود طغیانگر و بی حیا، و الگوسازی برای نسل نوجوان و جوان که بگذریم،
از شبکه های فساد و شرط بندی که این روزها روی شخصیتهای تاثیرگذار به اصطلاح سلبریتی برای پهن تر کردن تور خود سرمایهگذاری کرده اند هم که بگذریم،
باید بیاییم سر این قسمت ماجرا که هیچ کس به آن نپرداخت، که چرا هر کسی هر فضاحتی بخواهد در صفحه اینستاگرام خود میگذارد، و هر کسی هم بخواهد به راحتی میتواند به آن دسترسی داشته باشد؟!
فضاحتی که حجم بیاندازه آن، اینستاگرام را تبدیل به خانه فحشا کردهاست.
در میان مسئولان، از دولت و مجلس و قوه قضاییه، نه کسی به فکر بستن این دکان فساد است، نه کسی به پیگیری این همه ترویج فساد که در این پلتفرم اتفاق میافتد میاندیشد. در حالی که بسیاری از نجاست پراکنیهای ایرانی و فارسی درون این فضا، از داخل کشور و بدون ذرهای پنهانکاری انجام میشود.
🔹 جای خنده دار و البته گریه دار ماجرا آنجاست که برخی از فعالان فرهنگی، هنوز برای فعالیتهایشان دست از سر اینستاگرام برنمیدارند.
از بارگذاری فایلهای صوتی و تصویری سخنرانی و..، تا بحثها و مناظره های لایو (پخش زنده) اینستاگرامی.
🔹 مثل این است که فروشگاه بزرگی در یک گوشه شهر باز شده که ۹۹قفسه مشروب و مواد مخدر و.. دارد، و یک قفسه چیپس و پفک و.. و البته قرآن و مفاتیح!
و عده ای به صورت دائم در آن به عیش و نوش و فساد و قمار مشغولند.
حال فکر کنید در این شهر عدهای از مذهبی ها تصمیم بگیرند برای تأثیرگذاری بر فضای این فروشگاه، خریدهای روزانه خود را از این فروشگاه، (از محل همان یک قفسه انجام بدهند)، و حتی گاهی وسط آن شلوغی نمازی هم بخوانند!
تقبل الله! ان شاءالله!
البته که صاحب فروشگاه، شخص بسیار روشنفکری است، و از اول برای چنین افرادی نمازخانهای هم در گوشه فروشگاه ساختهاست.
🔹 به فرض که همه این بزرگواران ایمان خلل ناپذیری دارند، آیا میتوانند با بچههای خود برای خرید به این فروشگاه بروند؟ یا آیا میتوانند به بچههای خود یا به دوست و همسایه بگویند در این فروشگاه فضایی غیراخلاقی حاکم است، به آنجا نروید؟!
صاحب این فروشگاه که ابدا قصد تغییر مرام ندارد، آیا اگر این انرژی را صرف تحریم و روشنگری درباره این فروشگاه کنند، نتیجه بهتری نمیگیرند؟
صاحب این فروشگاه، درآمد سرشار حاصل از خرید انحصاری مذهبیها از خود را، صرف چه کاری میکند؟ امور خیریه و ساخت مسجد؟ یا توسعه مشروب خانه؟!
و با این اوضاع، و خرید انحصاری مذهبیها، تکلیف سایر فروشگاههای شهر چه میشود؟ آیا آنها محکوم به حذف در برابر نفوذ و احیانا توسعه این فروشگاه نیستند؟
🔹 آیا هنوز هم فکر میکنیم مشغول کار فرهنگی اثرگذار در اینستاگرام و تلگرام و توئیتر هستیم؟
آیا ندیدیم که اینستاگرام با پستهای مربوط به حاج قاسم چه کرد؟
آیا ندیدیم که توئیتر با حتی خود رییس جمهور آمریکا چه کرد؟
و بیشمار مثال دیگر..
🔹 آیا فکر میکنیم که ما داریم از ابزاری که با هدف ترویج اباحه گری و فساد و براندازی ایجاد کردهاند، علیه خودشان استفاده میکنیم و آنها هم نمیفهمند؟!
اگر کسی میتواند چنین کاری بکند، باید به او گفت که واقعا نابغهای!
@valaadiyat
#ترسم_نرسی_به_کعبه_ای_اعرابی..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاربر بودن در فضای مجازی، دردی از جبهه انقلاب دوا نمیکند.
🔸 از کار فرهنگی در فضای مجازی، تا تاثیر در دنیای حقیقی
امروز فضای مجازی بیش از هر زمان دیگری برای غرب و امپریالیسم اهمیت پیدا کرده.
🔹 تئوری لیبرال دموکراسی برای اداره جامعه با شکست مواجه شده،
بدهیهای کلان، و شکافهای همزمان اجتماعی و اقتصادی، جامعه غربی را در آستانه فروپاشی قرار داده،
و جبهه مقاومت، هیمنه نظامی غرب را شکسته است،
تمام مؤلفه های قدرت و هژمونی غرب، سقوط کرده.
🔹 در چنین شرایطی، غرب برای احیای قدرت تمدنی خویش، به فضای مجازی روی آورده.
ویروس کرونا، چه توسط غرب ایجاد شده باشد، چه نشدهباشد، فضا را برای احیای حکمرانی غرب مهیا کرد، و بدون شک پروژه کرونا و کروناهراسی به طور کامل توسط غرب توسعه داده و هدایت میشود.
🔹 از طرفی رهبر انقلاب، فضای مجازی را قتلگاه جوانان و نوجوانان ما خواندند، و این یعنی اینجا یک جنگ واقعی در جریان است.
🔹 اما راه مقابله چیست؟ آیا صرف تولید محتوای مفید در این فضا میتواند برای ما پیروزی آفرین باشد؟
برای تعیین رویکردمان نسبت به فعالیت فرهنگی در فضای مجازی، توجه به موارد زیر میتواند راهگشا باشد:
🔹 ۱. بدون تردید فضای مجازی بخشی از تمدن غرب است، چون مبانی و اقتضائات آن برگرفته از پارادایم حاکم بر ذهن انسان غربی است.
🔹 ۲. تمدن غرب سالها پیش ایمان به غیب را از انسان گرفت و او را به ورطه عالم محسوسات و پوزیتیویسم انداخت، و امروز برای بقای خود تلاش میکند، تا یک بار دیگر بشر را به عالمی پایینتر تنزل دهد. و به فضایی وارد کند که تحت سیطره خود اوست.
🔹 ۳. توسعه و تثبیت این سیطره ازطریق تغییر باورها، ذائقه سازی، و متحدالشکل سازی سبک زندگی بشر، در فضای مجازی صورت میگیرد و دو مجرای اصلی دارد: محتوا و قالب
🔹 ۴. محتوا در فضای مجازی جهانی، در قبضه غرب است. هر چه را بخواهد ترند میکند، و هر چه را برای قدرتش ایجاد مزاحمت کند، حذف میکند.
بنابراین احساس تأثیرگذاری مثبت در این فضا توهمی بیش نیست.
قشر مذهبی با فعالیت در این فضا، فقط به عنوان مجلس گرم کن برای صاحب مجلس عمل میکند و به آن شور و حرارت، و مشروعیت میبخشد.
البته در مورد شبکههای اجتماعی مجازی داخلی اینچنین نیست.
🔹 ۵. قالب فضای مجازی، به هیچ عنوان یک قالب خنثی نیست و ذائقه سازی خاص خود را در پی دارد.
فضای مجازی، یک ابزار صرف و خنثی نیست. سالهاست که مقاله های متعددی در این زمینه در خود کشورهای غربی منتشر میشود و این باور که فضای مجازی فقط یک ابزار است که بسته به نوع استفاده ما میتواند مثبت یا منفی باشد، سالها پیش به تاریخ پیوستهاست.
به صورت کاملاً خلاصه عناوین برخی از پیامدهای این قالب، که کاملا مستقل از محتوای خوب یا بد است، از قرار زیر است:
◀️ عادت به سرعت در همه چیز، میزان درنگ و تامل و در نتیجه تفکر را کاهش میدهد.
عادت به این که همه چیز به صورت خلاصه و بدون زحمت به دست آید، ذائقه مخاطب را از سبک مطالعه تا سبک کار و تفریحات و حتی دورنما و انتظارات انسان از زندگی را دچار دگرگونی میکند.
از همین روست که معمولاً کار عمیق فرهنگی در این فضا، مشتری بسیار کمتری نسبت به فعالیتهای سطحی و مبتذل دارد.
کاربران ترجیح میدهد به جای مطالعه یک مطلب نسبتا طولانی، یک ویدیو ببیند یا مطلبی در حد یکی دو خط بخواند. در حالی که حرف منطقی و عمیق، نیازمند مقدمه و مؤخره و درپیهم آوردن صغری و کبرای علمی است.
◀️ هرزگردی و غرق شدن در عالم مجازی.
◀️ پدیده هویت مجازی و گمنامی هویتی در عین شهرتطلبی،
و فردمحوری و اومانیسم در عین عوام زدگی
◀️ احساس خلوت در عالمی که بدون ناظر بیرونی است
◀️ اثرات مخرب جسمی بر روی چشم، مغز، و.. و اثرات مخرب روانی مانند تنبلی و بیحوصلگی
🔹 با توجه به مسائل گفته شده، اگر میزان استقبال از یک محتوای فرهنگی، در حالت عادی را به عنوان اندازه نرمال در نظر بگیریم، بدون شک با ترویج ذائقه حاصل از فضای مجازی، و اقتضائات حاکم بر آن، میزان استقبال از آن محتوا به کمتر از اندازه نرمال خواهدرسید.
این به معنای آن است که ترویج این فضا به نفع ما نیست و این زمین بازی، ضریب نفوذ و تأثیر ما را کمتر میکند.
🔹 شاید ما بتوانیم مجرای محتوا را با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، به نفع خود مصادره کنیم، اما ارائه قالبی که آسیبها و اقتضائات قالبهای موجود را نداشتهباشد کاری بسیار دشوار و نیازمند نگاه عمیق و مبنایی است و شاید! اصلاً مقدور نباشد.
🔹از فعالیت بیحاصل در شبکههای خارجی که بگذریم، به نظر میرسد در شرایط امروز (و نه دیروز!)، هرچند ما با توجه به دسترسی همگانی، و ضریب نفوذ بالای فضای مجازی، و برای از دست ندادن حداقل ها ناگزیر به حضور در این فضا هستیم، اما این حضور باید با فریاد زدن نفی فضا و زیر سوال بردن فلسفه آن همراه باشد، تا به توسعه و ترویج بیشتر آن منجر نشود.
@valaadiyat
#از_کار_فرهنگی_در_فضای_مجازی_تا_تاثیر_در_دنیای_حقیقی
🔸 حجاب های رنگین کمانی
این تصویر مجری در یکی از برنامههای شبکه قرآن است.
از این تیپ مجریها، در تلویزیون کم نداریم، خصوصاً در شبکههای قرآن و افق
حدود ده پانزده سال پیش، بعضی به خانمهایی که لباسهای رنگارنگ میپوشیدند و خودنمایی میکردند، میگفتند «مدادرنگی»!
و این صفت خوبی برای هیچ خانمی محسوب نمیشد، حتی برای خانمهایی که تقیدی به حجاب نداشتند
حالا کار به کجا رسیده که این نوع پوشش برای خانمهای چادری تبدیل به ارزش شده؟
حجاب برتر چه نسبتی با مدادرنگی دارد؟
میگویند باید حجاب را جذاب کنیم
جذابیت حجاب در نشان دادن کارکردهایش است، نه جذابیتهای بصری
اصلا از مهمترین کارکردهای حجاب، کاهش جذابیتهای بصری است
جذابیتهای بصری، قبل از غیرمحجبه ها، نامحرمان را جذب میکند
حجاب جذاب هم داریم مگر؟!
و چرا مخصوصاً شبکههای به اصطلاح مذهبی باید این پوششها را تبلیغ کنند؟
بعد از سالها پرچمداری در عرصه فرهنگ، و ادعای حجاب زهرایی و زینبی، حالا باید برویم حجاب را از ترکیه سکولار تقلید کنیم!
یادمان باشد اسلام لیبرال، حجاب لیبرال را میپسندد
و از آن مهمتر، حجاب لیبرال به اسلام لیبرال منجر خواهدشد
@valaadiyat
#حجاب_های_رنگین_کمانی
🔸 رسانه ملی و مطالبات رهبر انقلاب
🔹 اخیرا معاون مرکز ملی فضای مجازی، در ابلاغیهای به سازمان صدا و سیما، خواستار توقف تبلیغ اینستاگرام در برنامههای تلویزیونی شده
🔹 چند وقتی بود که انگار بین برنامههای مختلف تلویزیون مسابقهای افتاده بود برای تبلیغ اینستاگرام! و جذب مخاطب در این شبکه صهیونیستی
و هر برنامهای را تماشا میکردی، زیرنویس آدرس صفحه اینستاگرامش را میدیدی
🔹 حالا ما با کارکرد اصلی اینستاگرام که ترویج رفتارهای خلاف عفت است، کاری نداریم، اما اینها همه درحالی است که رهبر انقلاب چند سال است که به شدت روی حمایت از تولید ملی تاکید میکنند، و چندوقتی است که روی مطالبه شبکه ملی و داخلی اطلاعات تمرکز کردهاند
اصلا از نگاه ملی و اعتقادی هم که بگذریم، صدا و سیما متاسفانه اینقدر هم درک نمیکند که تبلیغ شبکه ای که رقیب، و علنا درصدد بیاعتبار سازی خود اوست، چقدر میتواند برایش گران تمام شود
🔹 این چند وقته البته سوژه های جذاب! هم کم نداشتیم
مثلا برنامه «میدون»، که رسالت خود را حمایت از کالای ایرانی معرفی کرده، آدرس اینستاگرام خود را به مخاطب میدهد
یا «آمنه سادات ذبیح پور»، که بسیاری از گزارشهایش درباره شبکه نفوذ است، و اغلب به نقش رسانهها و شبکههای اجتماعی مجازی در این زمینه میپردازد، آدرس صفحه اینستاگرامش را برای مردم زیرنویس میکند
🔹 البته این اولین بار نیست که رسانه ملی به طور واضح در مقابل خواست رهبر انقلاب میایستد، بلکه این رفتار صدا و سیما سابقه طولانی دارد، و به یک روال تبدیل شده، و گویی آب و هوا در رسانه ملی به گونهای است که هر مدیری به آنجا میرود، مزاجش به هم میریزد
مثلاً وقتی در دهه هفتاد جریان غربگرا استراتژی «فرزند کمتر زندگی بهتر» را به نظام تحمیل کرد، رسانه ملی برای این قضیه سنگ تمام گذاشت، و کاری کرد که تأثیر آن هنوز پابرجاست، اما در سالهای اخیر که رهبر انقلاب بارها بر مسئله فرزندآوری تاکید کردهاند، هیچ تحرکی از رسانه ملی در این زمینه دیده نمیشود
یا در قضیه برجام با وجود آنکه رهبر انقلاب آنرا خسارت محض خواندند و بارها به صراحت اعلام کردند که نظرشان با رویه ای که پیاده شد کاملاً متفاوت بوده، تا مدتها بعد از برجام، بر اساس بخشنامه رسمی ضرغامی رییس وقت رسانه ملی، هر گونه نقد برجام در صدا و سیما ممنوع بود
در جریان خود مذاکرات، رسانه ملی با پوشش کامل آن و پخش نماهنگهای حماسی از حضور مذاکرهکنندگان، از ظریف غربگدا و تیم عقبافتاده اش قهرمان ملی ساخت. در حالی که در جریان مذاکرات تیم قبلی، به علت پوشش خبری ضعیف، اصلا بسیاری از مردم نمیدانستند مذاکرهای در کار است، یا حتی آنها هم که پیگیر بودند از اینکه در مذاکرات چه میگذرد اطلاعی نداشتند
🔹 اکنون باید از رسانه ملی بپرسیم که با این همه اصرار و پیگیری رهبر انقلاب در یکی دو سال اخیر، صدا و سیما تا کنون چندبار درباره شبکه ملی اطلاعات یا حمایت از پلتفرم های مجازی داخلی، شخص وزیر ارتباطات را بازخواست کردهاست؟
@valaadiyat
#رسانه_ملی_و_مطالبات_رهبر_انقلاب
مطالب #آبان_ماه
#نبرد_اسلام_و_لیبرالیسم_ما_در_کدام_جبهه_ایم؟
#مصدق_همنشین_شهید_همت_در_ملکوت_اعلی!
#روسری_های_رنگی_و_چادر_مشکی_تعارضی_از_جنس_مبنا
#جنگ_چریکی_با_لیبرالیسم
#ایراد_از_راننده_است_نه_از_ماشین
#صفر_۲۱_به_نفع_بی_حیایی
#دم_خروس_ستون_پنجم_آمریکا
#چشمها_را_باید_شست...
#جناب_روحانی_یک_تشکر_به_ترامپ_بدهکارید!
#ترسم_نرسی_به_کعبه_ای_اعرابی..
#از_کار_فرهنگی_در_فضای_مجازی_تا_تاثیر_در_دنیای_حقیقی
#حجاب_های_رنگین_کمانی
#رسانه_ملی_و_مطالبات_رهبر_انقلاب
@valaadiyat
🔸 استیضاح روحانی و ادامه ماجرا!
🔹 به نظر میرسد پروژه استیضاح رییسجمهور روحانی، تمام شد و به عملیاتی شدن نرسید.
این که استیضاح رییسجمهور، میتوانست کار درستی باشد یا نباشد، محل بحث مفصل و جداگانه ای است.
اما شاید با درجه اطمینان بالایی بتوان گفت که سخن گفتن از استیضاح روحانی، سوای از عملیاتی شدن یا نشدنش، کار درستی بود.
🔹 اولا مردم متوجه میشوند که مجلسی ها نسبت وضع کشور بیتفاوت نیستند و ریشه مشکلات را هدف گرفتهاند.
🔹 ثانیا سخن گفتن از استیضاح، وقتی مستدل باشد، باعث میشود بخشی از ایرادهای بیشمار دولت گفته شود و در جامعه به حرف رایج تبدیل شود.
متاسفانه در شرایط حاضر دولت عملا از زیر بار خرابکاری هایش فرار میکند، و کسی هم در سطح کلان یقه او را نمیگیرد.
تمام انتقاد از دولت منحصر به چند سرمقاله و چند محتوا در فضای مجازی شده و توسط نهادهای مسئول عملا هیچ رفتار مؤثری دیده نمیشود.
از طرف دیگر خود دولت هم دست پیش را گرفته و طلبکار شدهاست.
🔹 پروژه استیضاح، حتی اگر فقط در حد حرف باشد، میتواند مطالبات را متوجه دولت کند و دولت را در چشم مردم مقصر نشان دهد.
🔹 این توجیه که باید این چندماه را هم دندان روی جگر بگذاریم تا بگذرد، باعث میشود دولت فعلی، پاک و منزه، و بدون اتهام جدی، کارش را تمام کند و زمینه را برای در دست گرفتن دولت بعدی آماده کند.
خصوصاً اینکه دولت قطعاً برای زمان باقیمانده برنامه دارد تا با تمام توان نظام را مقصر و خود را ناجی ملت معرفی کند.
🔹 البته گاهی وقتها سنگ بزرگ نشانه نزدن است، شاید میشد به جای روحانی، ستونهایش را زد.
در این صورت اجماع بیشتری ایجاد میشد.
🔹 اگر حرف بعضی که «۹ماه تا پایان دولت، برای استیضاح رییسجمهور کم است»، را بپذیریم، قطعاً میشود گفت ۹ماه برای استیضاح وزیر کم نیست.
آن هم در دولت روحانی، که خودش تند و تند وزیر عوض میکند.
🔹 امروز روحانی هیچ دستاوردی ندارد، اما بزرگترین نقاط ضعفش را تحت عنوان نقاط قوت برای مردم فاکتور میکند.
برای اینکه این ذلت ۸ساله، تکرار نشود، ما باید این نقاط قوت دروغی را بزنیم.
🔹 دو وزارتخانه خارجه و ارتباطات، علاوه بر این که از تاثیرگذارترین وزارتخانهها در ایجاد شرایط نابسامان امروز کشور هستند، بیشترین سهم از باد دماغ دولت روحانی را تشکیل میدهند.
🔹 در مورد وزارت خارجه، صحبت از استیضاح فرضی، باید قبل از آنکه مسئله کاندیدا شدن ظریف جدی شود، یا قبل از رای آوردن بایدن، انجام میشد.
وگرنه در فضای قطبیده انتخاباتی، حرفهای حساب اثر خود را از دست میدهند، خصوصا الان که دولت آستین هایش را برای مذاکره بالا زده است.
و البته استیضاح وزیر خارجه، حساسیتهای ویژه خود را دارد.
🔹 اما در مورد آذری جهرمی، فرصت هست، و اگر مجلس عزم استیضاح او را بکند، بسیاری از فضاحت های دوره وزارتش برای مردم علنی خواهدشد.
وزارت ارتباطات یکی از کلیدی ترین ارکان دولت است. باز شدن در این وزارتخانه، بوی نامطبوع بسیاری از کثافتکاریهای این دولت را بلند خواهدکرد.
🔹 برای همین اهمیت بود که در دولت قبلی، نفر دوم دولت، یعنی واعظی کلیددار این وزارتخانه بود، و در این دولت هم برای بازی با افکار عمومی، یک جوانک مجازی باز، و همچنین برای عقب نشینی منتقدان، یک لات چاله میدانی را برای این وزارتخانه در نظر گرفتند.
آذری جهرمی تنها وزیری است که علنا اعلام کرده در مجموعه تحت مدیریتش سند ۲۰۳۰ را اجرا میکند، و البته هیچ کس هم متعرض او نشده.
🔹 اما شاید مهمترین نتیجه استیضاح (یا حداقل مطرح کردن جدی و وسیع بحث استیضاح) آذری جهرمی، این باشد که بخش بزرگی از تلاشهای براندازانه دولتی ها، در این وزارتخانه اطلاعات کشورهای غربی، برای مردم بازگو شود.
@valaadiyat
#استیضاح_روحانی_و_ادامه_ماجرا!