eitaa logo
والعصر
26 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
3 فایل
سلسله جلسات اندیشه در تاریخ http://valaasr.ir یکشنبه ها ساعت ۱۸ خیابان علوی حوزه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
کانال اطلاع رسانی والعصر سلسله جلسات اندیشه در تاریخ 🔹http://valaasr.ir 🔸https://eitaa.com/valaasrkashan
پوستر دور اول تاریخ انبیا مهر ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۲
فیلم سخنرانی ،خلاصه تاریخ انبیا توسط آقای بیگدلی : قسمت اول https://s3.ir-thr-at1.arvanstorage.com/mata/anbiapart1.mp4 قسمت دوم https://s3.ir-thr-at1.arvanstorage.com/mata/anbiapart2.mp4 قسمت سوم https://s3.ir-thr-at1.arvanstorage.com/mata/anbiapart3.mp4 قسمت چهارم https://s3.ir-thr-at1.arvanstorage.com/mata/anbiapart4.mp4
عروج مشرقی ج 1.pdf
10.08M
کتاب عروج مشرقی کامل
پوستر دور دوم مرور تمدن غرب شهریور تا اسفند ۱۴۰۲
📌سلسله جلسات والعصر، اندیشه در تاریخ ✅ دور سوم تقابل زیست و تمدن ایرانی با دنیای مدرن ⚠️ بهمراه بررسی نظام تصمیمات شهری با حضور دکتر علیرضا چیت سازیان 📆 یکشنبه ها ، ۱۷:۳۰ حوزه هنری 🔸@valaasrkashan 💠 http://valaasr.ir
جلسه اول دور سوم دوم اردیبهشت 1403 حوزه هنری
📜خلاصه جلسه اول دور سوم 📅 دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ در فصل قبل ، خلاصه تمدن غرب را از ابتدا تا کنون مرور کردیم و اینکه در طی چند قرن مختصاتی از یک تمدنی ایجاد شد که سررشته در تفکر یهود دارد. توسعه اقتصادی و تولید ثروت در این تمدن نقش مهم و کلیدی دارد. نهاد های مالی و الگوها و مفاهیمی جدیدی در خدمت این توسعه ایجاد شده است. انباشت مالی با رویکرد مصرف منابع مختلف مخصوصا منابع انسانی که در خدمت سازمان ها هستند، ایجاد شد. نظمی ایجاد شد تا انسان ها در خدمت سازمان باشند، تا دنیای مدرن، اقتصادش در مسیر توسعه اش رشد کند و در این بین رشد و کمال انسان ها در راستای رشد سیستم تعریف می شود. دنیایی پر از پدیده های جدید، از بانک تا شهربازی که در پوسته تمدنی دنیای مدرن بوجود آمده است. نظام های سیاسی مختلف و تطور آنها را در مسیر توسعه دنیای مدرن در شرق و غرب جغرافیای مرور کردیم. و در حاشیه مرور این تمدن مدرن، مسئله انقلاب اسلامی مطرح شد که یک توبه نامه ای بود از این جریان و معرفی یک جریان، یک سبک زندگی جدید که انسان را برای انسان بودن می خواهد . تا انسان در خدمت سیستم را به انسانی در خدمت آفریدگارش تبدیل کند. مدل کلی تمدن را به این صورت شناختیم که جهان‌بینی و ایدولوژی باعث ایجاد یک نظام ارزشی شده و این نظام ارزشی به مرور یک پوسته تمدنی می سازد. دولت مدرن متمرکز، مدرسه و دانشگاه ، بانک ها ... از اجزای این پوسته تمدنی هستند. در ادامه جلسه ، کتاب مبانی توسعه تمدن غرب از آوینی مطرح شد و در مقدمه بحث تقابل ما با تمدن غرب مطرح شد. در مقابله با تمدن غرب سه نوع نگاه کلی هست: دیدگاه اول: تطبیقی بین مبنای ما و تمدن غرب منافاتی نیست. سر احمدخان هندی از افراد برجسته این نوع نگاه می باشد. توجیه علمی احکام دین یکی از خروجی های این نوع نگاه هست که از آثار مهندس بازرگان می توان به عنوان مثال اشاره داشت. دیدگاه دوم: مورد استفاده و مقبول تمدن غرب و اسلام ما ،یک بافت نیستند ولی قابل اصلاح است. در این دیدگاه کالبد و بدنه مشکلی ندارد و بایستی با تذهیب خطاها را حذف و با تکمیل آن را به کمال برسانیم. بانکداری اسلامی و دیگر اسلامیزاسیون نهادهای حاکمیتی از همین جنس است. در این دیدگاه نظام ارزشی خود را وارد پوسته تمدنی می کنند. دیدگاه سوم: تاسیسی و متفاوت تمدن غرب منطبق بر یک نظام ارزشی و یک جهان‌بینی است که با ما مشکل دارد و اساسا مسئله ما نیست فلذا باید به دیده شک به مسائل غرب نگریست. و پوسته تمدنی اسلامی باید براساس نظام ارزشی و جهان‌بینی اسلامی شکل بگیرد و اساسا تمدن منطبق بر آن است. شخصیت های زیادی در معاصر که تالیفات و مباحث مبناگرایانه داشته اند در این دسته کم و بیش جای می گیرند. آوینی یکی از افرادی است که این دیدگاه را دارد. آوینی با دنیای غرب، با عینک نقادانه و تشکیک گفتگو می کند لذا دوربین فیلمبرداری به عنوان ابزاری از دنیای غرب را هم دست می گیرد اما در این تمدن غرق نشده و حرف خودش را می زند. در دیدگاه سوم ،مسیر مهم است و تا قله راه طولانی است، حرکت در مسیر درست و سیر تکامل انسان و ایجاد رشد در او ( انسان سازی ) مهم است و در این مسیر نحوه گفتگو با تمدن مدرن و عدم هضم در آن مهم است. کتاب مبانی توسعه تمدن غرب یک راهکار برای ایجاد تمدن اسلامی نیست. یک توبه نامه از تمدن غرب است. 🔸@valaasrkashan 💠 http://valaasr.ir
📜خلاصه جلسه دوم از دور سوم 📅 نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در جلسه دوم مقدمه کتاب مبانی توسعه تمدن غرب به قلم شهید آوینی مرور شد. دوستان میتوانند مجموعه مقالات شهید آوینی رو در اینجا مطالعه کنند. https://old.aviny.com/Article/Aviny/index2.aspx این مقالات در میانه دهه شصت و دفاع مقدس نگاشته شده است. در آن زمان دو رویکرد کلی مطرح بوده و در حال حاضر هم اینگونه است. یک تفکر انقلابی و استقلال از تمدن های غرب و شرق بوده و دیگری در امتداد جریان روشنفکری از زمان مشروطه و پذیرفتن دنیای مدرن جهت سازندگی کشور با تقلید از دنیای غرب با کلیدواژه توسعه اقتصادی. واژه توسعه از ترقی است از زمان مشروطه مطرح بوده است. غرب براساس الگوی توسعه خود کشورها رو تقسیم بندی می کند. کشورهای در حال توسعه ها باید برنامه مشخص و با چشم اندازهای قابل دسترس داشته باشند که بتوانند به جمع کشورهای توسعه یافته برسند. همه چی متحدالشکل بابد باشد. فرهنگ صنعت آموزش و ....همه در این پارادایم توسعه تعریف می شوند. در کشورهای در حال توسعه چون تکنولوژی عقب هستند ،ابتدا حراج منابع شروع می شود و سپس کم کم تکنولوژی وارد می شود. توسعه، معیار و یک تعریف ساده نیست ،یک صراط است که همه مفاهیم و تعاریف گفته شده، همه پدیده های مدرن را در برمی گیرد و در واقع جهت گیری را مشخص می کند. 🔸@valaasrkashan 💠 http://valaasr.ir
📌سلسله جلسات والعصر، اندیشه در تاریخ ✅ دور سوم تقابل زیست و تمدن ایرانی با دنیای مدرن ⚠️ بهمراه بررسی نظام تصمیمات شهری با حضور دکتر علیرضا چیت سازیان 📆 جلسه سوم، یکشنبه ۱۶ام اردیبهشت، ۱۹:۳۰ حوزه هنری 📚 با مرور کتاب مبانی توسعه تمدن غرب اثر سیدمرتضی آوینی 🔸@valaasrkashan 💠 http://valaasr.ir
📜خلاصه جلسه سوم از دور سوم 📅 شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در جلسه سوم ، قسمت بهشت‌ زمینی و میمون برهنه از کتاب مبانی توسعه تمدن غرب مرور شد. https://old.aviny.com/Article/Aviny/Chapters/BeheshteZamini.aspx https://old.aviny.com/Article/Aviny/Chapters/Meimon.aspx خلاصه صحبت های گفته شده در جلسه : پزشکی مدرن می آید تا که درد رو تمام کند! نیستی ر‌و بی معنا کند! و هنوز مرگ چالش جدی علم پزشکی است. سیبی که گمراه کرد انسان را، اون علمی است که با فیزیک و شیمی و ‌.. می تواند ثابت کند که انسان می تواند خالد (جاودان) باشد! و باور به غیب رو حذف کنیم!! مثل انعام و حیوانات مشغول دنیا باشد. همیشه درگیر صنعت سرگرمی باشد. حتی با علم هم سرگرم باشد و علم مدرن در خدمت انسان مدرن، نیازهای دنیای جدید این انسان باشد. ائمه کفر حقایق را می پوشانند. درد باشد با قرص اعصاب آن را می پوشانند! برای همه سوال های بشر را با فیزیک و متافیزیک جواب می دهند تا غیب و الله پوشانده شود. در دنیای امروز با خطاهای شناختی انسان ها را گمراه و مشغول صنعت های تفریحی می کنند. لازمه خوب زندگی کردن یک فرد توسعه یافته ،بد زندگی کردن یک فرد یا چند فرد در کشور توسعه نیافته است. البته اگر به معنای واقعی خوب زندگی کنند! ( کتاب مرگ خانواده اثر گاردنر می تواند در این مورد مطالعه شود ) انتهای غرب چنین برداشت می شود که این هست زندگی خوب را هدیه می دهد اما این در اتوپیای غرب نیست. اگر هم باشد آن هم به تعریف خودشان از زندگی است. عده قلیلی از جمعیت جهان این زندگی را دارند که به بهای زندگی قشر مستضعف جهان است. کار در شب ، بدترین روزی است ( سحق ) اما در زندگی مدرن شیفت شب نباشد صنعت جلو نمی رود! اگر بخواهیم بحث تمدنی کنیم، مبنا فکری و غایت الگو، یا آن کشور را باید ببینیم باید ببینیم در چه پارادایمی‌ دارد جهت گیری می کند. صراط آن تفکر چیست. مصادیق خرد صرفا نشانه است. ارزش های اخلاقی، پیوست های اخلاقی مطرح شده، شاید بزک کند این دنیا مدرن را اما نهایت اش گوسفند پرور است! مثل یک گوسفند باید بچریم و قوانین این دنیا را رعایت کنیم. تمدن غرب یک ساید توسعه اقتصادی دارد و یک ساید هم دموکراسی دموکراسی نه به معنای حقوق انسان ها ، به معنای اینکه انسان خودش می داند و تمام چیز دیگری برای فهم خویش نیاز ندارد. اوتوپیا این دینای عرب رؤیای باز یافتن نظام ثابت گذشته و آسایش و آرامش قبل از افتادن در عالم غیب است. برشی از کتاب: "غرب در طول تاریخ دوهزار و پانصدساله‌ی خود، تخفیف همه‌ی دردها و رخ‌زردی‌ها را در رؤیای استقرار ضرورت عقلی و حکومت عقل جست و جو کرده و خواسته است رؤیای بهشت را در زمین، در میان اقیانوس‌ها و حتی در فضا بر مبنای قانون عقل متحقق سازد.(11) و البته در اینجا منظور ایشان از عقل همان عقل جزوی است که خود اروپایی‌ها آن را Reason می‌گویند، اگر چه تفسیر ما مسلمانان از عقل چیز دیگری است که بعدها ان شاءالله از آن سخن خواهد رفت. «علم» ـ به معنای امروزی آن وسیله‌ی مطلقِ نجات از مرگ و بیماری و ترس است و این توهم در قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم به قدری غلبه داشت که‌ وقتی از یک هنرپیشه‌ی سی‌ساله پرسیدند که «پیر می‌شوی؟»، جواب داد: «هرگز پیر نخواهم شد زیرا علم در آینده‌ی نزدیک و قبل از آنکه من به پیری برسم مسئله‌ی پیری را حل خواهد کرد.»" گعده ما ، والعصر ما تفنن ما نیست! سرگرمی ما نیست قسمتی از سیر زندگی ماست. در دنیای غرب کار کمتر آسایش بیشتر، اما در اسلام کار عین مسیر است، خود زندگی است. 🔸@valaasrkashan 💠 http://valaasr.ir
📜خلاصه جلسه چهارم و پنجم از دور سوم 📅 سی ام اردیبهشت ۱۴۰۳ در جلسه چهارم قسمت بهشت زمینی مرور و تکمیل شد. بقیه جلسه پیرامون مدل های حکمرانی در دنیا و تفاوت آن با دیدگاه ایرانی کنونی و اسلامی بین اعضا جلسه مباحثه شد. (سلسله مراتبی وبر-بازاری آدام اسمیت - شبکه ای نوین) در جلسه پنجم بخش میمون برهنه از کتاب مبانی توسعه تمدن غرب به طور کامل مرور شد. وقتی رویکرد مادی طلب شود، وقتی تنوع طلبی بخواهیم، کثرت ایجاد شود بدنبالش ذلت هم می آید... و این همان هبوط است که برای همه رخ خواهد داد. آیه ۳۶ بقره: فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ ۖ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ ‎﴿٣٦﴾ هبوط کردند، چون خودشان خواستند مسیر را فهم کنند فلذا برهم دیگر دشمن شدند! تعارض و دشمنی ذات دنیاست! آیه ۶۱ بقره: وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَن نَّصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا... طعام واحد که در زمان مشخص از سمت خداوند بود را بشر نخواست، خواسته هایشان ارضی شد! خودشان مسیر را مشخص کردند فلذا به مصر اشاره داشتند ، به مصر و زندگی متنوع و پرزرق و برق مصری هبوط کردند و می کنیم. اما ذلت و دشمنی و تعارض ها هم با این تنوع طلبی و کثرگرایی می آید. جان گرگان و سگان هر یک جداست ** متحد جانهای شیران خداست دنیای مدرن هم وحدت سازی می کند. با قانون، با اجماع، درحالیکه وحدت ساختنی نیست وحدت با قوه قاهره نیست، وحدت ظهور کردنی است. وحدت ذیل توحید و پرستش خدا ظهور می کند. وقتی توجه قطع شود یا از منبع قطع شود، انسان متوجه جسم و عورت می شود، متوجه ماده می شود، همان اتفاقی که برای آدم در هبوط رخ داد. دولت مدرن هرکاری می کند تا انسان مدرن مشغول لذت باشد، تا همیشه تحت کنترل باشد در اقتصاد در سازمان حکمرانی محدودیت ها بیشتر است و در فرهنگ و لذت جنسی آزادی متکثر و متنوع است. موجودات مسخ شده (جدا شده از روح) برای اقتصاد. از کتاب: "انسان مورد نظر اومانیسم، حیوان میمون‌زاده‌ی گرگ‌صفتی است نتیجه‌ی تطور طبیعی داروینی و تنازع بقایی که در آن فقط قوی‌ترها باقی می‌مانند، و در ادامه‌ی بحث خواهد آمد که وضعیت کنونی عالم از نظر موازنه‌ی قدرت‌ها و گرایش به سلطه و استیلا نتیجه‌ی پذیرش این نظریه است که تکامل انسان را نتیجه‌ی تنازع بقای داروینی بدانیم." از کتاب: "کنون در کشورهای به اصطلاح پیشرفته‌ی مغرب زمین همان طور که خانه تبدیل به آپارتمان، آپارتمان تبدیل به فلات و فلات تبدیل به استودیو می‌شود. [به‌موازات آن] فامیل تبدیل به خانواده‌ی بزرگ، خانواده‌ی بزرگ تبدیل به خانواده‌ی ازدواجی، و خانواده‌ی ازدواجی تبدیل به افراد می‌شود. [تا آنجا که] ـ آی.تی.تی که یکی از برجسته‌ترین مظاهر جامعه و اقتصاد پولی است، هیچ مرد یا زن متأهلی را استخدام نمی‌کند؛ و از بین کارمندانش آنهایی که می‌خواهند ازدواج کنند، باید خدمت را ترک گویند. و البته جامعه‌شناسان و اقتصاددانان این پدیده را تحسین می‌کنند و آن را از معیارهای توسعه‌یافتگی می‌دانند. در بیان علت این معلول ـ از هم پاشیدگی خانواده در غرب ـ ممکن است دلایل مختلفی ذکر شود؛ از جمله رشد اقتصاد پولی. البته هیچ شکی نیست که رشد اقتصاد پولی روابط عاطفی فی‌مابین انسان‌ها را تحلیل می‌برد و محور ارتباط بین آدم‌ها منافع شخصی ـ آن‌هم با معیار پول و ارز ـ قرار می‌گیرد، اما علت اصلی این پدیده را باید در جای دیگری جست و جو کرد" 🔸@valaasrkashan 💠 http://valaasr.ir
📌سلسله جلسات والعصر، اندیشه در تاریخ ✅ جلسه ششم از دور سوم تقابل زیست و تمدن ایرانی با دنیای مدرن ⚠️ بهمراه بررسی نظام تصمیمات شهری 📆 ششم خردادماه ۱۴۰۳ ⏱ ساعت ۱۸ حوزه هنری کاشان، خیابان علوی 👤 با حضور دکتر علیرضا چیت سازیان 📚 با مرور کتاب مبانی توسعه تمدن غرب اثر سیدمرتضی آوینی 🔸@valaasrkashan 💠 http://valaasr.ir
📜خلاصه جلسه ششم از دور سوم 📅 ششم خرداد ۱۴۰۳ بخش "توسعه برای تمتع" از کتاب مبانی توسعه تمدن غرب شروع به صحبت و مباحثه شد. خلاصه گفتگوهای انجام شده : سطح رفاه به نسبت قدیم رشد زیادی داشته، اما استاندارد ها هم متفاوت شده است و این هیچگاه متوقف نمی شود. لذا انسان ها همیشه برای رفاه بیشتر باید بدوند. توسعه مفهوم دانش را منقلب کرد. قرار بود که یاد بگیریم تا هستی را بشناسیم اما الان یاد می گیریم تا دلار کسب کنیم! نسل های دانشگاهی ، از نسل پژوهشی، نسل کارآفرینی تا جامعه محوری و به تازگی نسل تمدن سازی انسان را برای شناخت خود و هستی نمی خواهد برای تربیت نیروی کار و توسعه می خواهد. در نسل کارآفرینی انسان از بین می رود، موجودی برای کار کردن ایجاد می شود. افلاطون می گفت علوم دون پایه برای افرادی سطح پایین جامعه هستند تا برای ما کار کنند اما الان دانشگاه ما کارآفرین است ! ارزش اساتید، دانشجوها به کسب درآمد و پروژه های صنعتی است. معیار ارزیابی دانشگاه از تولید بی ثمر مقاله ها به میزان آورده مالی از صنعت در حال تغییر است. توسعه پایدار در دنیای امروز یعنی ، انسان ها به مثابه نیروی کار راضی، چرخ توسعه را بگردانند. به طور مثال ، نظام مهارت ملی آلمان بدنبال تربیت انسان با مهارت های موردنیازی است که از کار کردن در این سیکل نیز راضی هستند. رضایتمندی منابع انسانی از کار بی وقفه برای توسعه. انسان و خانواده و دانشگاه هویت اشان در این مسیر توسعه عوض شد همه تغییر کردند برای کار بهتر و تولید ثروت انباشه آنهم برای قله هرم جامعه نه لزوما همه انسان ها! 🔸@valaasrkashan 💠 http://valaasr.ir