📗 از کتاب هایی که در جلسات اخیر مرور خواهیم کرد
سبک زندگی کارمندی
نوشته سید ابراهیم رئوف موسوی
✅ لینک کتاب
والعصر
📗 از کتاب هایی که در جلسات اخیر مرور خواهیم کرد سبک زندگی کارمندی نوشته سید ابراهیم رئوف موسوی ✅ لین
این کتاب در جلسه آتی مرور خواهد شد.
✅ سوالات و چالش های پیرامون بحث کار:
🔹 فلسفه کارکردن در دین چیست و مغایرت های نگاه دین به کار کردن با نگاه مدرن امروزی در چیست. اساسا چه نوع نگاهی به کارکردن باعث پیشرفت در مسیر تمدن اسلامی می شود؟
🔸 براساس نگاه اسلامی، چه صنعت ها و مشاغلی اولویت پیدا می کنند و چه زمینه های کاری مکروه هستند؟
🔹مذمت کارمندی از عدم اجیر شدن در کلام امام آمده است. آیا این درست است؟ اصلا کارگری کارمندی از مصادیق این احادیث است؟
🔸اگر کارمندی بد است، غیر کارمند دولت ، کارمند شرکت خصوصی شدن هم همین حکم را دارد؟
اساسا همه مومنین می توانند خود مستقلا کسب و کار راه اندازی کنند؟
🔹خصوصی سازی به معنای امروزی در نگاه اسلامی می گنجد؟ مردمی سازی در اقتصاد اسلامی به چه معناست؟
🔸مشاغل های امروزی که عموما طلبه ها امروزه درگیر آن می شوند چقدر با روح و فلسفه کار کردن در دین مطابقت دارد ؟
🔹فرق سازمان یا organization با تشکیلات برای منظم ساختن فعالیت های منابع انسانی و غیره در چیست ؟ اثرات ضمنی سازمان چیست که آفت دنیای مدرن امروز شده است.
🔸نقش عدالت اقتصادی در جامعه امروز ما چگونه می تواند تاثیرگذار باشد و مصادیق آن چیست؟
🔹نگاه اسلامی به تولید و اقتصاد بومی چیست؟ تجارت و خرید و فروش مخصوصاً با دیگر کشورها براساس چه اصولی ساماندهی و تعریف می گردد؟
حد و حدود، قوانین تجارت براساس این نگاه چیست؟
🔸منابع انسانی در هر اقلیم چگونه ساماندهی می شود؟ حکم استفاده از منابع خارجی چیست ؟
🔹انفال، زمین ها، جنگل ها در مسیر تولید و صنعت چگونه باید استفاده شود؟
🔸تفاوت کارافرینی و اشتغال زایی و مزایای هرکدام(از دیدگاه اسلام)
🔹دیدگاه اسلام در مورد اشتغال و یا کارافرینی زنان در جامعه(باتوجه به مسایل روز(و اسیب شناسی این موضوع در جامعه کنونی)
👌البته سوالات دیگری هم می توان تعریف کرد...
و در انتها
✅ مشاغل و تجارت منطقه کاشان از دیرباز چه بوده و چه تغییراتی را داشته است؟
با توجه به صحبت ها و جمع بندی های انجام شده، آینده و نگرش اقتصادی و تجاری منطقه چگونه باید باشد؟
🔰 گزارش جلسه یازدهم شهریور ۱۴۰۳
بدنبال سلسله سوالاتی که پیرامون مبحث کار مطرح شد، در این جلسه ماهیت کار کردن را بررسی کردیم.
برای بررسی این مقوله، نیازمند رجوع به تعریف نهاد اجتماع و کوچکترین بخش آن خانواده از منظر اسلام هستیم.
با بررسی بخشی از متن آیه ۲۰۰ سوره آل عمران از تفسیر المیزان این بحث آغاز گردید.
در ادامه با پرداختن به جایگاه کار کردن برای رفع نیاز نه صرفاً کسب ثروت، واژه هایی چون استخدام و اجیر شدن مورد بررسی قرار گرفت.
در جلسه بعدی در ادامه بحث ، به تعریف کار از منظرهای مختلف مکتب های مهم خواهیم پرداخت:
نظام سرمایه داری
سوسیالیستی
دینی حداقلی، حداکثری و فقهی
ادامه بحث در جلسه ۱۸ ام شهریور.
📚 ضمنا خلاصه کتاب آقای میرزایی نیز در جهت مرور احادیث مربوط به کار در جلسه پیش رو ارائه خواهد شد
🔰 گزارش جلسه هجدهم شهریور ۱۴۰۳
ابتدای جلسه موضوعات کتاب دسترنج به بهانه مرور روایت ها و نکته های دینی و فقهی پیرامون کار گفته شد.
از مهمترین قسمت این به این بخش ، بحث رشد عقلی و عزت و منزلت فرد-خانواده و جامعه ایمانی در انتخاب کار می باشد.
سپس در ادامه جلسه سه رویکرد کلی به تعریف کار در دنیای امروز توسط دکتر چیت سازیان گفته شد.
رویکرد اول ، رویکرد سرمایه داری که هدف اش انباشت ثروت است و برای نظم بخشیدن به کار ، از مفهومی به نام سازمان استفاده می کند تا برای رسیده به ثروت بیشتر، انسان ها را در سازمان ها مدیریت کرده تا بالاترین بهره وری را داشته باشند.
رویکرد دوم نگاه سوسیالیستی و رویکرد سوم نگاه فقه اسلامی است که به این جلسه نرسید و ان شا الله در جلسه بعدی بررسی خواهد شد.
🔰 گزارش جلسه 25 شهریور 1403 - مبحث کار
در این جلسه ، ادامه بحث کار و بررسی دیدگاه های مهم در زمینه اقتصاد و کار را دنبال کردیم
بعد از بررسی نگاه سرمایه داری ، نگاه سوسیالیستی توسط دکتر چیت سازیان تشریح شد.
در بین دیدگاه های مهم، می توان گفت این سه دیدگاه مطرح شده در جلسات فرصت اجرا داشته اند و دیدگاه اجرایی غالب سرمایه داری است.
بحث اصالت فردی و اجتماعی نیز ذیل مباحثه دوستان مطرح شد و در جلسه آینده نگاه اسلامی کامل تر گفته خواهد شد.
🔰 گزارش جلسه اول مهر 1403 - مبحث کار
مال و ثروت ( اقتصاد ) برای قوام زندگی است. هم برای فرد هم برای یک اجتماع
وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا - سوره نسا آیه پنجم
و اموالی که خدا قوام زندگی شما را به آن مقرّر داشته به تصرّف سفیهان ندهید و از مالشان نفقه و لباس به آنها دهید و با آنان سخن نیکو و دلپسند گویید.
اقتصاد مایه ارتباط اجتماعی است.
همانطور که نفس انسان، جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء هست، با اقتصاد قوام زندگی فردی اجتماعی شروع می شود اما غایت آن ثروت اندوزی و کسب مال نیست.
صدقه دادن مایه قلوب است. زکات برای حفظ ارتباط اجتماعی است. شروع ماجرا شاید زکات مالی و ارتباط دو نفر در فامیل یا جامعه باشد اما هدف غایی رشد آنها در مسیر الهی است.
در زمان امام موسی کاظم ( ع) هم ارتباط مردم از طریق شبکه وکالت است که اساس آن گردش مالی ( زکات خمس ) مومنین است.
وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ فِي الرِّزْقِ ۚ فَمَا الَّذِينَ فُضِّلُوا بِرَادِّي رِزْقِهِمْ عَلَىٰ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَهُمْ فِيهِ سَوَاءٌ ۚ أَفَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ
و خدا رزق بعضی از شما را بر بعضی دیگر فزونی داده، آنان که رزقشان افزون شده (زیادی) رزقشان را به زیردستان و غلامان نمیدهند تا باهم مساوی شوند (لیکن مقام خدایی را به بتی یا بشری میدهند تا با خدا شریک و مساوی دانند، زهی جهل و ناسپاسی!) آیا نعمت ایمان به خدا را (به عصیان و شرک) باید انکار کنند؟!
زکات حتی برای افرادی که از نظر مالی فقیر هستند نیست. برای گردش مالی بین مومنین هست حتی تا جائیکه سطح مالی ثروتمند کاهش یافته و سطح رفاه مومن دیگری افزایش یابد.
بحث اصلی در جامعه اسلامی مساوات نیست. مواسات است.
کمک کردن به دیگران در تمام امور. اصلاح تمامی امور مومنین.
تحلیل صحبت های رهبری در زمینه مواسات : https://khl.ink/f/45351
برخلاف نظام سرمایه داری که در آن انباشت ثروت داریم و عده قلیلی ، با سازمان ها کارگرها اجیر خود می کنند
در نظام اسلامی ، خدای تعالی مبدأ کار است و سرتاسر عالَم کارگر است.
موضع امام خمینی در باره انتخاب روز کارگر
والعصر
کتاب اسلام، راهبر زندگی؛ مکتب اسلام، رسالت ما اثر سید محمدباقر صدر معرفی برای بحث دوره اخیر: فلسفه
در ادامه مبحث کار، با مطالعه کتاب اسلام راهبر زندگی اثر شهید صدر، به مرور اقتصاد اسلامی در جلسات می پردازیم.
در همین رابطه:
◀️ طلبهای از او پرسید: (اگر کسی از شما بپرسد محمدباقر صدر چطور محمدباقر صدر شد، چه پاسخی میدهید؟) جواب داد: (محمدباقر صدر ده درصد مطالعه میکند و نود درصد میاندیشد.)
_در شبانهروز چند ساعت مطالعه میکنید؟
_جور دیگری این را بپرسی؛ اینکه در شبانهروز چقدر با کتاب هستی؟
_چه فرقی بین این دو سوال است؟
_اگر بپرسید چند ساعت مطالعه میکنی، میگویم بین هشت تا ده ساعت. اما اگر بپرسی چند ساعت با کتاب هستی، جوابم این است که تا وقتی بیدارم و خوابم نرفته باشد با کتاب همنشینم. وقتی در خیابان قدم میزنم، به موضوعی فکر میکنم تا حل شود. زمانی که با قصاب حرف میزنم، در ذهنم مسئلهای است که قصد دارم حلش کنم. کنار سفره که مینشینم تا غذایی بخورم، سوالی برای حل شدن در ذهنم میچرخد. بنابراین من مدام با کتاب هستم؛ کتاب با من زندگی میکند و من با کتاب زندگی میکنم.
◀️ ۱۴ فراز حیرتآور از زندگی شهید آیتالله سید محمدباقر صدر : https://tn.ai/2692067
#صدر
معرفی کتاب
"نا"
کتاب نا، نوشته مریم برادران، روایتی نهچندان بلند، اما واقعنما، مستند و پرجزئیات از شهید صدر است که با دوری از زیادهپردازی و اغراقگری، در شانزده فصل به شرح زندگی او پرداخته است.
نا در عربی بهمعنای «ما» است؛ ضمیر اول شخص جمع یا متکلم معالغیر. «نا» یادآورِ سهگانۀ شهید صدر است که بیشتر، او را به آنها میشناسند: فلسفتنا، اقتصادنا و مجتمعنا.
لینک کتاب در طاقچه
با نگاه به شاگردان این شهید بزرگوار، میتوان از عمق اثرگذاریاش بر نهضت اسلامی در منطقه پی برد. خط فکری او و شاگردانش در پیشبرد انقلاب اسلامی در منطقه تأثیرات شگرفی داشته است. مرحوم آیتاللهالعظمی سید محمود هاشمی شاهرودی (رئیس فقید مجمع تشخیص و قوۀ قضائیه)، شهید سیدعباس موسوی (دبیرکل سابق حزبالله لبنان) و همچنین سیدحسن نصرالله در زمرۀ کسانی هستند که در مکتب او درس خواندهاند. همچنین او همدرس و دوست نزدیک علامه محمدتقی جعفری بود، تا جایی که کتاب معروف و شریف «اقتصادنا» با اصرار و پیگیری علامه جعفری در فاصلۀ سالهای 1347 تا 1350 شمسی به فارسی برگردانده شد.