.
همه این روزها توی هرنقشی که هستیم
استرس و نگرانی وترس
رو تجربه کردیم🤯.
.
.
💥ولی گاهی اوقات وقتی دچار
استرس وترس
میشیم خودمون رو سرزنش میکنیم که من مادرم پا پدرم نباید استرس داشته باشم .❗️
.
.
⭕️اولین چیزی که ما توی این شرایط باید بدونیم این که هر
احساس یا هیجانی درون ما اتفاق بیفته نباید خودمون رو مورد بازخواست یا سرزنش قرار بدیم.❌
.
.
👤بدن ما برای اینکه باشرایط جدید سازگار بشه واکنش هایی رو نشون میده این واکنش ها استرس هستن♨️.
.
.
🚫وقتی زندگی ازحالت نرمال خارج میشه
وبدن ما علایم خطرو تهدید روحس میکنه
سیستم بقا فعال میشه
ناخوداگاه برای محافظت ازخودش میخاد که یه کاری انجام بده ‼️
⭕️یا فرار کنه از موقعیت یا بجنگه⭕️
.
.
🛑حالا برای استرس هایی که از
کنترل ما خارج هستن
باید یه کاری کنیم که راحتر بشه
مدیریت کرد💯.
.
.
✅چند تا نکته هست که باید برای
مدیریت استرس
در این شرایط نیازهست بدونیم وانجام بدیم♨️‼️.
.
1️⃣ استرس رو بد ندونیم و هدفمون حذف استرس نباشه ❗️
خونسردی خودمون رو حفظ کنیم ببینیم چه کاری میتونیم برای این استرس انجام بدیم .
2️⃣ خودمون و دیگران رو برای این استرس قضاوت نکنیم .
شجاع باش ، اینکه چیزی نیست 📛
قضاوت و سرکوب باعث میشه فرد استرسش رو کمتر بروز بده و براش بمونه وباعث آسیب بشه .
3️⃣ یه گوشه از خونه رو به عنوان مکان امن درنظر بگیریم جایی مثل راهرو یا راه پله ها که امن تر هست ،صدا کمتر میاد و همه خانواده و بچه ها بدونن اینجا مکان امن هست.💯
4️⃣ حضور کامل والدین دراین شرایط یکی از نکات مهم و قابل توجه هست .
اگر هر دو والد شاغل هستن حتما به نوبت کنار بچه ها باشن .
حضور کامل حضور فیزیکی فقط نیست❌
حضور کامل یعنی در آغوش گرفتن ،ارتباط چشمی گرفتن ،صحبت کردن و برچسب نزدن .
5️⃣ از تکنیک تنفس ۴-۷-۸استفاده کنیم.
۴ ثانیه تنفس با بینی میگیریم ، ۷ ثانیه نگه میداریم و طی ۸ ثانیه آرام آرام بیرون میدیم وسیستم پاراسمپاتیک فعال میشه.♨️
6️⃣ توجه رو به سمت حواس پنجگانه ببریم.
👀 اول ۵ تاچیزی که توی اطرافمون ببینیم بگیم
🫷دوم ۴ تاچیز از اطرافمون لمس کنیم بگیم
🗣️ سوم ۳ تا صدایی که میشنویم بگیم
👃🏻چهارم ۲ تابویی که استشمام میکنیم بگیم
👅 پنجم ۱ مزه ای که در دهان میچشیم بگیم.
این تمرین کمک میکنه کسی که دچار اضطراب بالا و وحشت زدگی شده به تدریج آرام تر شده و پنیک نشه 🔴
.
@valdeamn
.
💬 درک و همدلی به جای نصیحت
💡برای باز کردن گرههای ذهنی نوجوانان و جوانان، همیشه لازم نیست زیاد حرف بزنیم یا نصیحت کنیم.
👂گاهی بالاترین سطح روشنگری این است که با حوصله گوش بدهیم؛ یک شنیدنِ فعالانه که نشان میدهد ما واقعاً دغدغههای او را میفهمیم.
در بسیاری از موقعیتها، یک کنشِ همدلانه در عمل اثرش از دهها جمله بیشتر است.
چون نوجوان قبل از اینکه به حرفهای ما گوش بدهد، رفتار ما را میبیند.
👌در حقیقت، رفتارهای ما بلندتر از کلماتمان حرف میزنند.
در روزهای جنگ رسانهای، نوجوانان بیش از هر چیز به بزرگترهایی نیاز دارند که آرام بشنوند، درست بفهمند و عاقلانه همراهی کنند.
Join🔜. @valdeamn
.
🎥 با ترس کودک چه کنیم؟
⭕️وقتی کودکی میترسد، قبل از هر چیز باید بفهمیم از چه چیزی ترسیده است.
بعضی کودکان در جنگ نگران آسیب دیدن خود یا اطرافیان هستند و برخی بابت از دست دادن پدر و مادر میترسند.
⭕️ نکته مهم این است که وقتی کودک از ترسش حرف میزند، معمولاً ما سریع میخواهیم با توضیح منطقی او را آرام کنیم؛ در حالی که قدم اول این است که با پرسیدن و گوش دادن، به او کمک کنیم احساساتش را بیان کند.
⭕️وقتی هیجان کودک شنیده و تخلیه شد، آنوقت توضیح منطقی میتواند به آرام شدن او کمک کند.
Join🔜. @valdeamn