💢 ارائه نظریه «فقه اجتماعی» در دهمین هماندیشی فقه حکومتی
✔️ دهمین نشست هماندیشی فقه حکومتی با ارائه نظریه «فقه اجتماعی» از سوی حجتالاسلام محمدجواد ارسطا استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، روز ۵شنبه ۱۲تیرماهه۹۹ تیرماه برگزار میشود.
🔹 این هماندیشی با دعوت از شاگردان برجسته و مقررین، اساتید بزرگوار: ابوالقاسم علیدوست
محمدمهدی هادوی تهرانی
احمد عابدی اصفهانی
سید محمد مهدی میرباقری
علی اکبر رشاد
احمد مبلغی
علیرضا اعرافی
عبدالحسین خسروپناه
سیدصمصام الدین قوامی
و همچنین نمایندگان مراکزی همچون «دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری/ مرکز پژوهش های اسلامی مجلس/ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام/ پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی/ دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم/ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه/ پژوهشگاه فقه نظام/ مؤسسه ادیب فقه جواهری/ مؤسسه فتوح اندیشه/ مؤسسه فقاهت و تمدن سازی/ مؤسسه آفاق حکمت/ مؤسسه صراط مبین/ رادیو معارف/ مؤسسه لوح و قلم/ پایگاه تخصصی وسائل / شبکه اجتهاد» برگزار خواهد شد.
جزئیات بیشتر👈 https://b2n.ir/097577
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#اصطلاحات
#اقتصاد_اسلامی
#میانهروی
#تولید
#مصرف
💠اقتصاد اسلامی💠
🔸واژه «اقتصاد» از ماده «قـصـد» به معنای تصمیمگیری و اراده به انجام کاری بوده و در معانی مرتبط دیگری چون عدل و میانهروی، حد وسط میان اسراف و تقتیر، استقامت و پایداری در مسیر نیز به کار رفته است.
🔹اقتصاد اسلامی، مجموعهای از گزارههای دینی است که به عنوان بستر و زیربنای نظام اقتصادی تلقی شده و غایاتی که دین در زمینه اقتصاد برای انسان ترسیم کرده است و فعالیتهای فردی و اجتماعی مربوط به تولید، توزیع و مصرف را اقتصاد گویند. در این میان دین مبین اسلام دیدگاه خاص و ویژهای به مقوله اقتصاد دارد که از آن تعبیر به اقتصاد اسلامی میشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5963018407765868628.rar
15.46M
📗جزوه کامل نمونه سوالات امتحانی همراه با جواب
کتاب #کفایة_الاصول مرحوم آخوند خراسانی و #مکاسب مرحوم شیخ انصاری
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#اصطلاح_شناسی
#علم_فقه
#علم_حقوق
#حقوق_مدنی
#شروط_ضمن_عقد:
✏️.اگر مبیع به شرط مقدارمعین فروخته شود:بیع واقع میشوداگر چه هنوز مببع شمرده نشده یا کیل یا ذرع نشده باشد.
_
✏️.درصورت عدم تحقق نتیجه مورد شرط:عقدمشروط قابل فسخ است.
✏️. درصورت عدم انجام تعهد مورد شرط ضمن عقدبه وسیله متعهد .متعهدله:باشرایطی میتواند معامله رافسخ کند.(مواد۲۳۷.۲۳۹)
✏️.اگراز شرط ضمن عقد نکاح تخلف شودفقط درموردشرط صفت مشروط له حق فسخ دارد.
✏️.اگرضمن معامله معرفی ضامن نسبت به باقیمانده ثمن برخریدار شرط شود واو از معرفی ضامن خودداری کند:معامله به وسیله بایع قابل فسخ است.
✏️.اگردرمعامله شرط شود که مال معینی رهن داده شود واین شرط انجام نشود:مشروط علیه اجباربه انجام شرط میشود.
✏️.درصورتی که انجام شرط پس از تشکیل عقد مشروط غیرممکن شود:
عقد قابل فسخ از سوی مشروط له میشود.
✏️.اگرانجام شرط فعل غیرممکن شود:عقدمشروط قابل فسخ است.
✏️.اگرشرط ضمن عقد انجام شده باشد وعقد اقاله شود:اقاله صحیح وشرط باطل است.
✏️.اگرپس از فسخ عقد بیعی که در آن ابرای ذمه خریدار از دینی که به فروشنده داشته شرط شده ذمه خریدار:مجددا به دین مشغول میشود.(م ۲۴۶)
✏️.اگرمعامله مشروطی اقاله گردد.طبق قانون مدنی؛شروط ضمن آن درهرحال باطل میشود.
مثال هایی در این باب:
✏️درقراردادفروش ملکی به عوض معلوم شرط میشود که خریدار .کاری نامشروع رابه سود فروشنده انجام دهد ولی بعداز عقد چون فروشنده برنامشروع بودن شرط آگاه میشود ازآن صرف نظرمیکند.در این صورت نفوذ عقد درست والزام آور است وشرط از آن حذف میشود.
✏️.اگریک قطعه زمین به شرط آن که ۵۰۰متر باشد فروخته شود وبعدمعلوم شود که ۵۵۰ متر است مطابق قانون مدنی معامله در این وضع اینگونه خواهد بودکه؛ فروشنده حق فسخ خواهد داشت.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#اصطلاح_شناسی
#علم_فقه
#علم_حقوق
#حقوق_مدنی
✍ #حقوق_مانعه_ازصحت_بیع:
1⃣وقف:اموال وقفی ثمن ومثمن واقع نمی شوند،وبیع بران واقع نمی شود.
2⃣رهن:مالک نمیتواند مالی را که نزد کسی به رهن گذاشته مورد معامله بیع قرار دهد
3⃣نذر:اگر پیش از عوضین (بایع ومشتری)نذر تعلق گرفته باشد بیع بران واقع نمی شود
4⃣خیار:کسی که درمعامله ای خیاربرعلیه اوجعل شده است،نمی تواند کالائی راکه دردستش هست مورد معامله بیع قراردهد.
5⃣سوگند مالک برعدم بیع یک مال:یعنی اگر مالک سوگند خورد که هرگز فلان ملک خودرانفروشدنمی توان ان رامورد معامله بیع قرار داد
6⃣تعیین حیوان جهت قربانی:اگرمالک مثلا گوسفندی رابرای قربانی کردن معین کند نمی توان ان را مورد معامله بیع قرار دهد
7⃣حق موصی له پس از مرگ موصی :اگر موصی مالی رابه نفع موصی له وصیت کرد،پس از مرگ موصی وپیش از قبول موصی له ورثه موصی حق فروش اوراندارند
8⃣حق شفعه:شریک نسبت به مال شریکی خود حق شفعه دارد ولذا این امر مانع از بیع مال توسط شریک دیگر است،
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#اصطلاح_شناسی
#علم_الحدیث
#مصطلح_الحدیث
🔶️ #امامِ_زراره کیست؟
🔹️ #زراره_ابن_اعین راوی کمنظیری است. مدح و ثنایی که امام علیه السلام برایش خرج کردهاند برای کمتر کسی خرج کردهاند. در رجال کشی میتوان به وفور جلالت وی را بر لسان امام خواند و دعا کرد که ما نیز کاش جای او بودیم.
چالشی که خوانندهی روایات باب زراره با آن روبروست، چالش نکوهش است. او در روایات کثیری نکوهش شده و در برخی گزارشات تاریخی نیز چهرهی دیگری دارد. برخی نکوهشها به خاطر تقیه و حفظ جان زراره بوده است. اما اینکه زراره از دنیا رفت و حال آنکه امام کاظم علیه السلام را که امام عصرش بودند به امامت نمیشناخت مساله دیگری است.
زراره در هنگام مرگ میدانست که پس از رحلت جعفر بن محمد علیه السلام امامی از سوی خدا مشخص شده است؛ اما شک داشت که آن امام کیست. او که به فاصلهی کمی از شهادت امام صادق علیه السلام از دنیا رفت وقتی در بستر بیماری بود فرزنش را جهت تحقیق در اینکه امام بعدی کیست روانه کرد. اما وقتی دید که اجل فرا رسید و فرزندش بازنگشت، قرآن را پیش روی خود نهاد و گفت: خدایا این قرآن توست. من نمیدانم چه کسی امام است؛ اما هر که را که تو و قرآن تو امام میدانند امام من است. سپس از دنیا رفت.
برای این ناآگاهی شیخِ اصحاب امام صادق علیه السلام از امامِ زمانش که نشان «رَحِمَ اللَّهُ زُرَارَةَ بْنَ أَعْيَنَ- لَوْ لَا زُرَارَةُ وَ نُظَرَاؤُهُ لَانْدَرَسَتْ أَحَادِيثُ أَبِي» را بر سینه دارد میتوان تحلیلی ارائه داد. مسالهی اسامی امامان که اینک برای ما از ضروریات امامیه و اساسا قوام آن است، در آن زمان برای حتی زراره روشن نبوده است. تقیه و دیگر مسائل مجال بیان این مهم را در حد گسترده به امامان نمیداد تا جایی که بزرگ فقیهان امامیه از آن آگاه نبوده است.
از برخی روایات این باب، برمیآید همینکه زراره به آنچه فهمیده پایبند بوده و در دل هرکه را خدا امام میداند او نیز امام میداند، برای نجاتش کافی است. روایات این حوزه خواندنی است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#علم_الحدیث
🔺#منبع_شناسی
« #لو_کشف_الغطاء »
🔹بررسی سیر تاریخی روایت مشهور «لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا» نشان میدهد اولین کتابی که در دسترس است و به نقل حدیث مذکور پرداخته است کتاب «غرر الحکم» نوشتهی آمُدی از علمای قرن ششم است.
🔹این حدیث سپس در کتابهایی چون الفضائل ابن شاذان (600 هـ ق)، شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید (658 هـ ق) الطرائف سید بن طاووس (664 هـ ق) کشف الغمة اربلی (692 هـ ق) مشارق انوار الیقین (813 هـ ق) ارشاد القلوب (841 هـ ق) بحارالانور (1110 هـ ق).
🔹لازم به ذکر است روایت در تمام کتابهای فوق بدون سند ذکر شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#معرفی_کتاب
#علم_الحدیث
🔻 اعتراضاتِ یک قرن هشتُمی
📚 کتاب «المحتضر فی تحقیق معاینة المحتضر للنبی و آله (علیهم السلام)» با نام اختصاری « #المحتضر »، اثر #حسن_بن_سلیمان_حلی_عاملی است. انگیزه نویسنده کتاب، ارائه نقدی استدلالی بر نظریه شیخ مفید است؛ نظریه ای که می گوید انسان هنگام مرگ، امام علیه السلام را نمی بیند.نویسنده روایات فراوانی را در اثبات رؤیت امام از سوی محتضر جمع آوری کرده است.
عالمی در قرن هشتم، نقدی دارد بر عالمی از قرن چهارم. وی ردیه ای می نویسد تا برداشت بزرگ متکلمان امامیه را از احادیث تصحیح نماید.
درود خدا بر هردو فخر مذهب.
💿 جای این کتاب، در مجموعه نرم افزارهای موسسه نور (به ویژه جامع الاحادیث) به حقیقت خالی است.
#شیخ_مفید
لینک مطالعه کتاب
http://lib.eshia.ir/15102/1/1
لینک دریافت کتاب
http://alfeker.net/library.php?id=3873
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#معیار نزدیکی به #امام #رضا علیه السلام
در باره حضرت ابراهیم دعوا بود،یهودی ها میگفتند،ابراهیم یهودی بود،مسیحیان میگفتند: ابراهیم مسیحی بود،
آیه نازل شد ابراهیم نه یهودی بود نه مسیحی ،
إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ
ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ [ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻭﺍﻧﺘﺴﺎﺏ ﻣﻌﻨﻮﻱ ]ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ،
لذا نزدیکترین مردم به امام رضا علیه السلام کسانی اند که در زندگی پیرو امام علیه السلام اند.
#قران_و_زندگی_امروز_بشر
@feiz114
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#هیئت_اندیشه_ورز
#نشست_پژوهشی
🔸موضوع: «تأملي بر پيوند معرفت و رسانه در قرآن كريم»
🎤با ارائه استاد: آقاي دكتر بهزاد حسن نژاد
💠بيست و چهارمین نشست از سلسله نشست هاي تخصصي "محاكات"
🗓 تاریخ برگزاری: شنبه 14 تيرماه 1399
🕰 از ساعت 21
🌐نحوه برگزاری: به صورت مجازی و از طریق سامانه اسكاي روم
☎️جهت کسب اطلاعات 05132008618
🔗لینک ورود به نشست:
https://www.skyroom.online/ch/ebrahim153/kashani
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
💐 با ما همراه باشید
❣️دوستانتان را نیز دعوت کنید؛
📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🆔 @howzehpajohesh
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#علم_الحدیث
#آسمان_سبز
#الخضرا
🔷 #معمای_رنگِ_آبی
🔰چرا در متون کهن، آسمان سبز خوانده شده است؟
در حوزهی مطالعات حدیثی پرسشی وجود دارد. در معانی الاخبارِ صدوق بابی است با عنوان: «معنى قول النبي صلی الله علیه و آله: ما أظلت الخضراء و لا أقلت الغبراء على ذي لهجة أصدق من أبي ذر».
در این حدیث، از آسمان به رنگ سبز یاد شده است.
در کتاب شریف بصائرالدرجات میخوانیم: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ جَبَلًا مُحِيطاً بِالدُّنْيَا مِنْ زَبَرْجَدٍ خَضِرٍ وَ إِنَّمَا خُضْرَةُ السَّمَاءِ مِنْ خُضْرَةِ ذَلِكَ الْجَبَلِ وَ خَلَقَ خَلْقاً وَ لَمْ يَفْرِضْ عَلَيْهِمْ شَيْئاً مِمَّا افْتَرَضَ عَلَى خَلْقِهِ مِنْ صَلَاةٍ وَ زَكَاةٍ وَ كُلُّهُمْ يَلْعَنُ رَجُلَيْنِ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ سَمَّاهُمَا.
در این حدیث نیز، رنگ آسمان سبز و نه آبی قلمداد شده است.
آیا آسمان در ادوار پیشین سبز بوده است؟
مدتی بود که این سوال، ذهن من را مشغول به خویش کرده بود. به تازگی که این پرسش را گوگل کردم، دیدم که شاید حدود 200 سال است این پرسش، ذهن قلیلی از زبانشناسان، زیستشناسان، مورخان و دینپژوهان را به خود مشغول کرده است. پژوهشهایی نیز با محوریت این پرسش ها انجام دادهاند که:
چرا در متون کهن، جای رنگ آبی خالی است؟ چرا در قرآن، تورات، ایلیاد و اودیسه و بسیاری از متون کهن، به رنگ آبی اشارهای نشده است؟ چرا آسمان در این متون، آبی نیست؟
از دیدن این پژوهشها، به غایت حیران شدم! هنوز پاسخی قطعی برای این مساله یافت نشده است؛ اما فرضیاتی مطرح است که پشت هر کدام از آنها، به ادلهای گرم است:
۱. آسمان در گذشته سبز بوده و موجودات آبیرنگ، اندک بودهاند.
۲. نیاکان ما، دچار کور رنگی بودهاند و به تدریج و در طول تاریخ، قوهی تمییز رنگ در انسان رشد کرده است.
۳. در برخی فرهنگهای زبانی، انگیزهای برای وضع نام متفاوت برای رنگهای نزدیک به یکدیگر وجود نداشته است.
4. تشخیص رنگها برای اقوام بدوی دشوار و برای اقوام متمدن آسانتر است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
😂 #طنز_پژوهش
🔷️ فرق الشیعه در آینده
در یکی از کتب فِرَق الشیعه که در سال ۱۸۰۰ق خواهد آمد میخوانیم:
... و در اینجا به چند فرقه از فرقههای شیعی که در حدود ۳۶۰ سال پیش زیست میکردند به اختصار اشاره خواهیم کرد (برخی عناوین، همپوشانی دارند):
، طهرانیّه، تفکیکیّه، وحدتیّه، لعنیّه،ساداتیه،طریقیه، اخباریّه، اصولیّه، شیخیه، انگلیسیه، حب اللهیّه، معزّیّه، سنَدیّه، تبریزیانیّه، حجتیه، یمانیه و ... 😂😂😂
#مزاح
#تاملی_در_فرق_الشیعه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk