#ساعت_واقعه_غدیر
رویداد غدیر و ولایت امیرالمومنین در چه ساعتی به وقوع پیوست؟
در مورد تاریخ غدیر بیشتر منابع روایی این رویداد بزرگ را در ۱۸ ذیحجه سال دهم هجرت دانستهاند و بسیارى از منابع شیعی و اهل سنت، وقوف پیامبر اکرم(ص) را در عرفه سال دهم، روز جمعه گزارش کردهاند و بر این اساس، روز غدیر که ۹ روز پس از عرفه و ۱۸ ذیحجه است، یکشنبه خواهد بود. در میان مورّخان، ابن کثیر به این نکته اشاره کرده است.
درباره ساعت این گردهمایى بزرگ طبرسى مینویسد: جبرئیل زمانى که پنج ساعت از روز گذشته بود بر پیامبر نازل شد. فتال نیشابورى نیز مینویسد: پنج ساعت از روز گذشته بود که جبرئیل پیام ابلاغ رسالت را براى پیامبر(ص) آورد.
سید بن طاووس روایتى از زبان یکى از حاضران در غدیر به این صورت نقل میکند: ما زمانى به غدیر رسیدیم که اگر تکه گوشتى را روى زمین میانداختى از شدّت گرما پخته میشد.
نویسنده کتاب «الهدایة الکبرى» روایتى را از زبان امام على(ع) چنین نقل میکند: «و آن روز (غدیر) روزى بسیار گرم بود که طفل از شدّت گرما پیر میشد.
قاضى نعمان نیز روایتى را به این صورت نقل میکند: هیچ روزى گرمتر از روز غدیر ندیده بودیم.
ابن اثیر به نقل یکى از شاهدان عینى غدیر، زمان این اجتماع بزرگ را بعد از نماز ظهر گزارش کرده است. طى این گزارش ابیالطفیل میگوید: در حجة الوداع همراه پیامبر بودیم که هنگام ظهر دستور داد مکانى را براى نماز آماده کنیم و خارها را بزنیم، بعد از آن، نماز خواندیم و پیامبر بعد از نماز، دست على بن ابیطالب را گرفت و فرمود: من کنت مولاه فهذا على مولاه.
بر اساس این گزارشها به نظر میرسد که تجمّع هنگام ظهر که گرمترین زمان روز است، صورت گرفته است و این زمان با پنج ساعت از روز رفته، قابل جمع است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#هدیه_پیامبر_در_روز_غدیر_به_حضرت_علی
هدیه پیامبر(ص) به علی(ع) در روز غدیر چه بود؟
پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم بعد از ماجرای غدیر و اعلام ولایت امیر المومنین(ع) عمامه خود را که سحاب نام داشت، به عنوان تاج افتخار امامت بر سر امیرالمومنین علیه السلام قرار دادند و انتهای عمامه را بر دوش آن حضرت آویزان نمودند
خود امیرالمومنین در این باره چنین فرموده اند:
پیامبر در روز غدیرخم عمامه ای بر سرم بستند و یک طرفش را بر دوشم آویختند و فرمودند: خداوند در روز بدر و حنین، مرا به وسیله ملائکه ای که چنین عمامه ای به سر داشتند یاری نمود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#بیعت_زنان
آیا زنان هم در غدیر حاضر بوده و با علی(ع) بیعت کردند؟
طبق روایات مورخین، زنان نیز در ماجرای غدیر حاضر بوده اند. پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم دستور دادند تا ظرف آبی آوردند، و پرده ای زدند که نیمی از ظرف آب در یک سوی پرده و نیم دیگر آن در سوی دیگر قرار بگیرد، تا زنان با قرار دادن دست خود در یک سوی آب، و قرار دادن امیرالمومنین علیه السلام دستشان را در سوی دیگر با حضرت بیعت کنند؛ به این صورت بیعت زنان هم انجام گرفت.
همچنین دستور دادند تا زنان هم به حضرتش تبریک و تهنیت بگویند، و این دستور را درباره همسران خویش مؤکد داشتند.
یادآور می شود که بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا علیها السلام از حاضرین در غدیر بودند. همچنین کلیه همسران پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم در آن مراسم حضور داشتند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#اهل_سنت_و_غدیر
اهل سنت درباره ماجرای غدیر چه میگویند؟
بیشتر مورخین و متکلمین اهل سنت اصل ماجرای غدیر را قبول دارند اما آن را مربوط به اعلام رسول خدا مبنی بر دوستی با علی(ع) میدانند و نه جانشینی ایشان. طبق گفته برخی متکلمین و فقهای اهل سنت، کلمه مولا و ولی بیش از ۲۰ معنی دارد و لزوما بر سرپرست و رهبر و جانشین دلالت ندارد. آنها برای توجیه رای خود داستانی را هم روایت میکنند.
طبق گفته برخی محدثین سنی، حضرت رسول اکرم(ص) قبل از حج حضرت علی(ع) را به یمن فرستادند تا از آنجا غنایم جنگی را به مدینه بیاورند. در آنجا همراهان و هیئت همراهی که با حضرت علی در این سفر بودند؛ از جمله بُریده اسلمی با ایشان درگیر شدند. بریده اسلمی میگوید شکایت علی را به پیامبر بردم و بگو مگو بین همه شروع شد و در آنجا تقریباً پیامبر نارضایتی خود را از بریده و کسانی که از حضرت علی شکایت داشتند ابراز نمود و تاکید کرد که شما حق ندارید از علی(ع) گله کنید؛ اگر در کاری که او انجام داده سختگیری نسبت به تقسیم غنایم بوده کار درستی انجام داده است. پیامبر بعد از این هم مردم را در غدیر جمع کرد و بر ولایت(دوستی) علی(ع) تاکید کرد.
با وجود این، محدثین شیعه و فقها معتقدند داستان سفر به یمن دو سال قبل از غدیر رخ داده و بسیار بعید است این ماجرا بعد دو سال همچنان ادامه یافته باشد و ناراضیان در حج دو سال بعد نزد پیغمبر اکرم رفته و شکایت علی(ع) را کرده باشند.
مع الوصف، اهل سنت اصل داستان غدیر را قبول دارند و تنها تفاوتشان اختلاف با شیعه بر سر تاکید پیامبر بر انتخاب جانشین برای خودشان است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
13.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥👁 قضاوت با شما
از اهل سنت این سوال را بپرسید؟!
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) با #چهلفظی بگویند که امام علی(سلام الله علیه) بعد از من،#خلیفه و جانشین من است، شما #باور کنید.
بگید تا ما با #همانلفظ،حدیث صحیح السند از #منابعخودتان بیاریم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
قضاوت های حضرت علی.pdf
2.77M
#معرفی_کتاب
#عیدی_غدیر
معرفی کتاب قضاوت های امیرمؤمنین حضرت علی علیه السلام
اگر بر کرسی قضاوت بنشینیم، بین پیروان تورات (یهودیان) با تورات آنان، بین پیروان انجیل (مسیحیان) با انجیل آنان و بین پیروان قرآن (مسلمانان) با قرآن آنان قضاوت میکنم و این کتابهای آسمانی به سخن خواهند آمد که علی علیهالسلامبر اساس ما قضاوت کرده است.
دوست و دشمن اعتراف کردهاند که او شایستهترین فرد برای قضاوت بین مردم است. خلیفه دوم، عُمَر، بارها در مشکلات اعتراف کرد: اگر علی علیهالسلامنبود، عُمَر هلاک میشد و علی علیهالسلام اندوهش را برطرف ساخت.
در این کتاب تعدادی از داوریها و قضاوتهای حضرت علی علیه السلام آمده است. اصل کتاب به زبان عربی بوده که توسط حجت الاسلام محمد رضا سماک امانی ترجمه شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔 @valiasrk
متن زیارت غدیریه امیر المومنین علیه السلام در روز عید غدیر.pdf
256.1K
متن زیارت غدیریه امیرالمومنین علی علیه السلام در روز عید غدیر
این زیارتنامه را ابن مشهدی از شاذان بن جبرئیل قمی از محمد بن علی طبری از ابوعلی طوسی از پدرش شیخ طوسی از شیخ مفید از ابن قولویه از کلینی از علی بن ابراهیم قمی از پدرش از حسین بن روح نوبختی و عثمان بن سعید عمری از امام حسن عسکری(ع) از امام هادی(ع)روایت کردهاند. گفته شده در وثاقت هیچیک از راویان این زیارتنامه تردید نشده است. همچنین محدث قمی نوشته است که: «کمتر حدیثی به قوت سند این زیارتنامه میرسد.»
محور اصلی زیارت غدیریه، اصل تولی و تبری و محتوای اصلی آن بیان فضائل امام علی(ع) است.مهمترین بخشهای این فضیلتها عبارتند از:
فضیلتهای قرآنی: در این زیارت بیش از ۳۰ آیه آمده است که بیان فضایل امیرالمؤمنین(ع) است؛ نظیر آیه لیله المبیت، آیه تبلیغ، آیه ولایت
فضیلتهای حدیثی: در زیارت غدیریه به بیان فضایلی که پشتوانه روایی در منابع حدیثی شیعه واهل سنت دارد، اشاره شده است. مانند امیرالمؤمنین، سید الوصیین، وارث علم النّبیین، ولی ربّ العالمین، امینالله فی ارضه، سفیرالله فی خلقه، الحجّه البالغه علی عباده، دینالله القویم، صراط مستقیم، نبأ عظیم، اوّل من آمن باللّه، سید المسلمین، یعسوب المؤمنین، امام المتقین، قائد الغرّ المحجّلین، امام المّتقین، اوّل من صدّق بما انزل الله علی نبیه و...
فضیلتهای تاریخی: این زیارت، مطالبی از رشادتهای تاریخی امام علی(ع)و فداکاریهای آن حضرت در راه دین اسلام را بیان کرده است. از جمله: جنگ بدر، احزاب، اُحد، جنگ حُنین، صفّین، جمل، نهروان و...
فقط 10 دقیقه وقت بگذارید.
🆔 @valiasrk
متن و ترجمه زیارت غدیریه.pdf
893K
#متن _و_ترجمه_زیارت_غدیریه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔 @valiasrk
آغاز مخالفتها با علی ع-.pdf
458.6K
#ارائه_کتاب
آغاز مخالفتها با علی ع
تالیف : ابن اعثم کوفی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔 @valiasrk
پرتوی از امامت در قرآن و سنت و پاسخ به یک شبهه مهم شبکه وهابی کلمه آیا حضرت علی علیه السلام فرموده من امام، هستم.pdf
2.3M
#ارائه_کتاب
پرتوی از امامت در قرآن و سنت و پاسخ به یک شبهه مهم شبکه وهابی کلمه آیا حضرت علی علیه السلام فرموده من امام، هستم؟!
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔 @valiasrk
#کرامت_حضرت_علی_علیه_السلام
در کتب مختلف، از راويان متعدّدی همانند سلمان فارسی، عمّار ياسر، ابوذر غفاری، عبداللّه بن مسعود، عبداللّه بن عبّاس و... آوردهاند که چون خداوند متعال، مکّه را توسّط پيامبر(ص) و با فداکاری امام علی(ع) فتح کرد، پيش از آن که حضرت رسول(ص) عازم و آماده جنگ هَوازن گردد، در حضور جمعی خطاب به علی(ع) اظهار داشت: «ای علی! برخيز و به همراه اصحاب در گوشهای از قبرستان بقيع وارد شده و هنگامی که خورشيد طلوع نمود، با وی سخن بگو.»
علی بن ابی طالب(ع) طبق دستور حضرت رسول(ص) بلند شد و به همراه بعضی از اصحاب به قبرستان بقيع رفت و چون خورشيد طلوع کرد؛ آن را مخاطب قرار داد و گفت: «سلام بر تو ای آفریده جدید خدا و مطیع او»؛ خورشيد نیز جواب سلام حضرت علی(ع) را اين چنين پاسخ گفت: «و عليک السّلام يا اخا رسول اللّه و وصيه و حجّة اللّه علي خلقه».
بعد از آن، مولای متّقيان علی(ع) به شکرانه چنين کرامت و عظمتی که خداوند متعال عطايش فرموده بود، سر بر خاک نهاد و سجده شکر به جای آورد. سپس حضرت رسول(ص) او را گرفت و بلند نمود و فرمود: «ای حبيب من! تو را بشارت باد بر اين که خداوند به ميمنت وجود تو بر ملائکه؛ و بر اهل آسمان مباهات میکند.»، و پس از آن افزود: «شکر و سپاس میگويم خدا را، که مرا بر ساير پيامبران فضيلت و برتری بخشيد، همچنين مرا به وسيله علی بن ابی طالب که سيد تمام اوصياء است تأييد و ياری نمود.»
پس از این، جناب عمر و ابوبکر و مهاجر و انصار که سخن خورشید را شنیده بودند و در حالی که امیرالمؤمنین(ع) از آن جا بازگشته بود، آنان نیز برخاستند و به سوی رسول خدا(ص) آمدند و گفتند: «یا رسول الله(ص)، ما درباره علی(ع) میگوییم انسانی است مثل ما، ولی خورشید او را خطاب کرد آن طور که خداوند خودش را خطاب کرده»، پیامبر فرمود: «چه شنیدید از او؟»، آنها گفتند: «شنیدیم که خورشید گفت: سلام بر تو ای اول.»، پیامبر(ص) فرمود: «خورشید راست گفت، او اول کسی است که به من ایمان آورد.»، آنها سپس گفتند که خورشید گفت: «ای آخر.»، پیامبر اسلام(ص) فرمود: «راست گفت، او آخرین کسی است که متعهد امر من میشود و مرا غسل میدهد و کفن میکند و در قبرم میگذارد.»
در ادامه، آن چند نفر که شاهد ماجرا بودند، گفتند: «شنیدیم که خورشید گفت: ای ظاهر.»، پیامبر اسلام(ص) فرمود: «راست گفت، او آن کسی است که علم مرا ظاهر میکند.»، سپس گفتند: «شنیدیم ک خورشید میگفت: ای باطن.»، رسول الله(ص) فرمود: «راست گفت، همه سر مرا پنهان میسازد.»، پس از آن برخاستند و گفتند: «محمد ما را در تاریکی شدیدی انداخته است و از در مسجد خارج شدند.
به نقل از جابر بن عبداللّه انصاری، امام باقر(ع) فرمودهاند: «خورشيد هفت مرتبه با حضرت علی(ع) سخن گفت و تکلّم کرد.
وقتي از کرامات ايشان صحبت میشود و وقتي پای صحبت علی شناسان مینشينيم تازه مفهوم اين جمله را که گفتهاند علی انسانی بود فراتر از زمان خودش، را درک خواهيم کرد و بايد اعتراف کرد که علي ماورايی زمان و مکان است، و او از همه زمان ها فراتر است، همانست که نه میتوان خدايش خواند و نه بشر، واقعا که عقل در تحير میماند.
منابع:
1- کتاب چهل داستان و چهل حديث از أميرالمؤمنين علی(ع)، عبدالله صالحی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔 @valiasrk
نشست مجازی کرونا و زیست فقهی.mp3
14.54M
✅نشست تخصصی مجازی «کرونا و زیست فقهی» برگزار گردید
⬅️نشست تخصصی مجازی با عنوان «کرونا و زیست فقهی» به همت گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی با حضور ۴ تن از اساتید و صاحبنظران برگزار گردید.
✍️در نشست تخصصی مجازی «کرونا و زیست فقهی»، حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی (رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی)، حجتالاسلام رضا اسلامی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)، حجتالاسلام دکتر مهدی ابراهیمی (عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مشهد) و حجتالاسلام مصطفی دری (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم) به ارائه بحث پرداختند.
✅«کرونا چه مسائل جدیدی را فراروی فقه نهاده است راه کار پیشنهادی برای پاسخ به این مسائل چیست؟» و «کرونا چه ساحت از ساحت های فقه موجود را با چالش مواجه کرده است راه رهای از این چالش ها چیست؟» دو موضوعی است که از سوی اساتید مدعو طرح و بحث میشوند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
کرونا و معنویت جدید.mp3
15M
✅دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار کرد.
💠 سلسله نشست های علمبے فرهنگی|چالش کرونا و زندگے مومنانه| نشست سی و یکم
⬅️کرونا ومعنويت گرایے جدید
✍️ارائه دهنده: دکتر احمد شاکرنژاد هیات علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔷زمان: سه شنبه 13/3/1399 ساعت 21:30
🔷پخش زنده نشست در سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگامے (امجد)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
صوت سومین نشست از سلسله نشست های زنده اینستاگرامیِ ما ملاصدرا و جهان معاصر گفتگو با خانم دکتر #نجمه_کیخا.mp3
10.4M
🔷 اولین نشست زنده ما، ملاصدرا و جهان معاصر با دکتر #نجمه کیخا با عنوان حکمت متعالیه و مناسبات اخلاق سیاست
⬅️ارائه دهنده: اذکتر نجمه کیخا عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
🔷مجری: جناب آقای محسن جبارنژاد کارشناس و دانشجوی دکتری علوم سیاسی
✅زمان: جمعه 1399/2/26 ساعت 24-23
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✍🏻 مراحل انجام تحقیق ( کمی و کیفی)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📝 اصول انتخاب عنوان مقاله
عنوان مقاله یک عبارت مختصر، جامع و مانع است که توصیفکننده محتوای مقاله باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✍🏻 12 نکته شیوه دفاع از پایان نامه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔴 ایران در تولید علم تحولی چشمگیر داشته است
🔸براساس جدیدترین گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۹، ایران طی دو دهه اخیر در تولید علم تحولی چشمگیر داشته و به رتبه های برتر حوزه های پیچیده دنیا دست یافته است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔹شرایط مجلات معتبر که چاپ مقاله در آنها مورد قبول است :
🔻 مجلات معتبر داخلی:
مجلههایی که رتبه آنها توسط یکی از کمیسیونهای زیر صادر شده باشد و در سه گروه عمده علمی پژوهشی، علمی ترویجی و علمی عمومی تقسیمبندی میشوند:
الف. کمیسیون بررسی و تایید مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
ب. کمیسیون بررسی نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری
پ. کمیسیون بررسی نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
چگونه از یک مقاله برای نوشتن پایان نامه استفاده کنیم؟
یک پژوهشگر قبل از شروع نگارش پایان نامه باید بداند که دنبال چه چیزی میگردد و قصد نوشتن کدام بخش از مقاله را دارد تا بر مبنای آن، به دنبال مطالب از مقالات بگردد. در زیر به بخشهایی که میتوان از یک مقاله در نگارش پایان نامه استفاده کرد اشاره میکنیم.
۱- انتخاب موضوع پژوهش
۲- نگارش بیان مساله (پروپوزال و فصل یک پایان نامه)
۳- پیشینه پژوهش (فصل دو پایان نامه)
۴- مواد و روش ها (فصل سوم پایان نامه)
۵- بحث و نتیجهگیری (فصل پنج یا شش پایان نامه)
(لازم به ذکر است در برخی رشتههای علوم انسانی پایان نامه چهار فصل یا بیش از پنج فصل دارد).
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
✍🏻آنچه درباره اشتباهات رایج در انتخاب موضوع تحقیق مهم است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#اصطلاحات_فقه
#نماز
#تحدیق
#خضوع_و_خشوع
🔰 تحدیق یعنی تیز نگریستن.
🔰 واژه تحدیق به مناسبت در باب صلات به کار رفته است.
🔰 مستحب است نگاه نمازگزار در حال قیام به موضع سجده، نگاه خضوع و خشوع باشد نه تحدیق گونه.
🔰 از جمله امورى که سزاوار است در نماز ترک شود، تیز نگریستن به آسمان است.
🍁برای مطالعه کامل مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
wikifeqh.ir/تحدیق
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#مناسبتی
#اهل_بیت
#امامان
#امام_کاظم_علیه_السلام
✳️ #امام_موسی_کاظم
🌺 ابوالحسن موسي بن جعفر(عليهماالسلام)، امام هفتم از ائمه اثني عشر (عليهمالسلام) و نهمين معصوم از چهارده معصوم (عليهمالسلام) است.
🌺 به جهت کثرت زهد و عبادتش معروف به العبد الصالح و به جهت حلم و فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و آلام زمانه مشهور به الکاظم گرديد.
🌺 کنيه آن حضرت ابو ابراهيم بوده ولي به ابو علي نيز معروف بودهاند. از القاب مشهور او است: كاظم، العبد الصالح، باب الحوائج و كنيه گرامىاش ابوالحسن و ابوابراهيم است.
🌺 پدر والامقامش امام جعفر بن محمّد (عليهماالسلام) و مادرش حُمَيْدَه است. حميده کنيزي از اهل بربر(مغرب) يا از اهل اندلس (اسپانيا)بوده است.
🌺 برخى از مهمترين موضوعات روزگار امام كاظم (عليهالسلام) عبارتاند از:
الف. برخاستن جنبشهاى انقلابى كه امام (عليهالسلام) برخى از آنها را تأييد مىكرد؛ همانند جنبش شهيد فخ؛
ب. سازماندهى نظام سرّى رابطان به دست امام (عليهالسلام)؛
ج. پيدايش و گسترش برخى مسلكهاى انحرافى مانند: فرقههاى ناووسيّه، اسماعيليّه، مبارکيّه، سمطيّه و فطحيّه....؛
د. سازشناپذيرى امام كاظم (عليهالسلام) در برابر حكومت.
🍁برای مطالعه کامل مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
http://wikifeqh.ir/امام_موسی_کاظم_علیهالسلام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔴 دیدگاه برخی از علمای اهل سنت پیرامون شخصیت امام کاظم علیه السلام
🔹 #خطیب_بغدادی: او سخاوتمند و بزرگوار بود و کسی که به او بدی میکرد، کسیهای هزار دیناری برای او میفرستاد و کیسههای پول را به ۳۰۰ دینار و ۴۰۰ دینار و ۲۰۰ دینار بستهبندی مینمود و میان فقرای مدینه تقسیم میکرد.
🔹 #ابن_جوزی_حنبلی: موسی بن جعفر به خاطر عبادت و کوشش و شبزندهداری به عبد صالح نامیده شد. او فردی کریم و حلیم بود و هنگامی که با خبر میشد که فردی ایشان را اذیت کرده است، برای وی مالی را میفرستاد.
🔹 #ابن_ابی_الحدید: موسی بن جعفر بن محمد او همان عبد صالح است. [او] بین فقه و دین و پرهیزگاری و حلم و صبر جمع کرده بود.
🔹 #ابن_خلکان: ایشان بسیار بخشنده و کریم بود و گاهی به او خبر میرسید که کسی او را آزار میدهد؛ اما به نزد وی کیسهای که در آن هزار دینار بود میفرستاد.
🔹 #شمس_الدین_ذهبی: موسی بن جعفر از سخاوتمندترین حکماء و از عبادتکنندگان پرهیزگار بود و محل شهادت او در بغداد معروف است.
🔹 #ابن_صباغ_مالکی: وی نزد اهالی عراق به باب حوائج الی الله معروف بود چرا که در برآورده شدن حاجات مسلمانان و رسیدن به مطلوب آنان و بر آورده شدن نیازمندی آنان و رسیدن به مقاصد آنان نتیجه حاصل میشد.»
🔹 #ابن_حجر_هیثمی: او علم و معرفت و فضل و کمال را از پدرش به ارث برد و در اثر عفو و گذشت و بردباری که از خود نشان میداد، ملقب به «کاظم» شد؛ نزد عراقیها به «باب الحوائج نزد خدا» معروف بود و در زمان خودش عابدترین، عالمترین و بخشندهترین فرد بود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبری برای برخی ساده و عادی و برای جمعی سوزان تا عمق پوست و استخوان امروز منتشر شد :
حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان در اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
برای کسانی که موسویان عزیز را از نزدیک میشناختند این مصیبت بسیار خرد کننده است هرچند باید تسلیم امر الهی بود و بدون اینکه ابراز شکایتی باشد، گفت :
الحمد لله على کل حال.
جناب موسویان اهل فضل بود.
فضل و علمش قرین تواضع مطبوع بود. علم فراوان سر او را به پایین کشیده بود و به پایین ها هم نگاه مهربانانه داشت.
گفتارش عین صواب و سداد. روشش به دور از افراط و تفریط. انقلابیی متین.
عمرش را وقف علم نافع و خدمت به دین کرده بود.
شری نداشت. حاجاتش کوتاه و جانش عفیف.
مطالب عمیق علمی را چنان بیان میکرد که مخاطبانش با تمام وجود آنرا فهم میکردند.
به راستی عینیت فرمایش امیر حکمت و بیان و مولای علم، در وصف متقین بود که فرمودند :
فالمتقون فيها هم أهل الفضائل. منطقهم الصواب. و ملبسهم الاقتصاد. و مشيهم التواضع. غضوا ابصارهم عما حرم الله علیهم و وقفوا أسمائهم علي العلم النافع لهم. شرورهم مأمونة. و حاجاتهم خفيفة. و أنفسهم عفيفة.
جای این عزیز هرجا فضل، صلاح، سداد، تواضع، علم نافع و تعهد هست خالی است.
آنچه انسان را بیشتر متاثر میکند، حجاب معاصرت مشمئز کنندهای است که چون دود غلیظی بر آسمان اطراف ما وجود دارد. مانعی که نمیگذارد این فرآورده های نیک دهه های اخیر، تا زنده هستند به خوبی شناسایی شوند و از آنها بهره بیشتری برده شود.
الحمد لله علي کل نعمة
حوزه علمیه قم
ابوالقاسم علیدوست
1399/05/19
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
روش شناسی فقه معیار.mp3
27.21M
✅ فایل صوتی نشست #روششناسی #فقه_معیار
🔹ارائه: استاد #علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اوایل ژانویه 2020 میان وسایل شخصی «گوته» ادیب، فیلسوف و نقاش آلمانی، دست نوشته های عجیبی پیدا شد که تعجب همه را برانگیخت.
🔸 اصرار گوته بر نوشتن و تکرار یک جمله بسیار بهت آور است «علی ولی الله»./فطرس مدیا
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
✅ تفاوت فرایند کلان اجتهاد امام #خمینی در عبادات و معاملات
🔹فرایند کلان اجتهاد امام خمینی(ره) در عبادات همانند شیوه مرسوم بسیاری از فقهاست که نخست به کتاب و سنت مراجعه میکنند؛ اما در #معاملات، فرایند اجتهاد ایشان متفاوت است و با توجه به اینکه معاملات را علیالقاعده عقلایی میدانند، در بسیاری از مباحث، در ابتدا به قواعد و مرتکزات #عقلایی مراجعه میکنند و سپس بر اساس رهاوردی که از تحلیل آنها به دست آوردهاند، به سراغ آیات و روایات میروند.
🔹به عنوان مثال، در بررسی خیار عیب میگویند: «خیار عیب امری عقلایی است نه تعبدی و اخبار هم بر همین امر عقلایی حمل میشود» (کتاب البیع، ج۵، ص۱۵).
(مکتب فقهی امام خمینی، استاد ضیاییفر، ص۲۸۳ و ۳۰۱)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ جایگاه #اقوال در روش اجتهاد امام #خمینی
🔹امام خمینی در حل مسائل فقهی، برخلاف روش بسیاری از فقها، ابتدا #دلایل مسئله را بررسی و به فهم ادله میپرداختند و سپس اقوال علما و فقها را تجزیه و تحلیل میکردند.
🔹ایشان به تحقیق و #تتبع_ابتدایی توجه ویژهای داشتند، از این رو میفرمودند: «اول ببینیم خودمان از ادله چه میفهمیم؟»
(شیوه های تحصیل در حوزه های علمیه، رضایی اصفهانی، ص۷۶)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk