eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
555 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
762 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 بررسی تخییر در اصول - بخش چهارم 🔶 تخییر در دوران امر بین محذورین 🔻شیخ انصاری مبحثی را به «اصل تخییر» اختصاص نداده، اما در ضمن عنوان عام «دوران امر بین محذورَین» درباره آن در چهار مبحث فرعی‌تر بحث کرده است، زیرا شک در حکم واقعی یا ناشی از دسترسی نداشتن به مستند حکم (فقدان نص) است یا مستند حکم نارساست (اجمال نص) یا دو مستند ناسازگار درباره آن وجود دارد (تعارض دو نص) یا ناشی از شبهه در مصداق است. در سه فرض نخست، شبهه حکمی و در فرض چهارم شبهه موضوعی پدید می‌آید. 🔻 شبهه حکمی ناشی از فقدان نص مثالی که برای شبهه حکمی با فرض فقدان نص، در منابع اصولی ذکر شده، آن است که امت اسلامی در یک مسئله فقط دو قول داشته باشند. اصولیان امامی در این فرض آرای متعددی ابراز داشته‌اند که برخی از آن‌ها مبتنی بر تفکیک دو مرحله نظر و عمل است. این آرا عبارت‌اند از: ۱) حکم به برائت عقلی و شرعی. ۲) وجوب عمل به یک حکم معیّن و ترجیح جانب حرمت با استناد به این حکم عقلی که «دفع مفسده بر جلب منفعت ترجیح دارد». (برای نقد این دیدگاه به این منابع رجوع کنید). ۳) تخییر شرعی که مراد از آن ممکن است تخییر واقعی یا ظاهری باشد و نیز ممکن است تخییر در مقام عمل برای مکلف یا تخییر در فتوا دادن برای مُفتی باشد. ۴) تخییر عقلی در مقام عمل و توقف در مقام اِفتاء. ۵) تخییر عقلی و حکم به اباحه شرعی. ۶) فقدان حکم ظاهری شرعی و وجود تخییر تکوینی (برای آگاهی از این نظریه و نقد آن به این منابع رجوع کنید (برای تفاصیل آرا به این منبع رجوع کنید). 🔻 شبهه حکمی ناشی از اجمال نص مثال شبهه حکمیِ ناشی از اجمال نص، فعل امر است که گاه با توجه به سیاق کلام، معلوم نیست که آیا مراد از آن تهدید است یا الزام. 🔻 شبهه موضوعی شبهه موضوعی نیز هنگامی تحقق می‌یابد که نسبت به یک شی ء یا شخص خارجی از حیث مصداقِ واجب یا حرام بودن، شک وجود داشته باشد. برخی اصولیان این دو فرض را به صورت مستقل بررسی نکرده‌اند (از جمله آخوند خراسانی)، ولی در برخی منابع حکم آن‌ها نیز مانند فرض پیشین است. 🔻 شبهات ناشی از تعارض دو نص در شبهات ناشی از تعارض دو نص، مانند موردی که در یک حدیث به چیزی امر، و در حدیثی دیگر از همان چیز نهی شده باشد، باید مبنای سببیت اخبار و مبنای طریقیت را از هم متمایز کرد. بر مبنای سببیت اخبار (یعنی بر این اساس که دلالت حدیث بر وجوب یک چیز، سببِ شرعی وجوب آن است) باید تخییر عقلی را پذیرفت، زیرا در عمل کردن به مُفاد هر دو خبر مصلحت وجود دارد و بنابراین، دو حکم متعارض مانند دو عملِ واجب می‌شود که تحقق آن‌ها با یکدیگر ممکن نیست. اما برای مبنای طریقیت (یعنی بر این اساس که اخبار به این علت حجیت دارند که طریق دست‌یابی ما به حکم شرعی‌اند) هر دو خبر یکدیگر را نفی می‌کنند (تساقط) و چاره‌ای جز توقف نیست، هر چند قول به تخییر نیز مطرح شده است. 🔻 اخبار علاجیه با توجه به وجود احادیث خاص درباره چگونگی حل تعارض ادلّه، که به اخبار عِلاجیه مشهورند، فقها و اصولیان امامی با استناد به آن احادیث، قایل به تخییر شده‌اند، حتی برخی از آنان در صورت وجود مرجِّح در یک طرف نیز قایل به تخییرند. در برابر، برخی اخباریان بر آن‌اند که اگر موضوع مورد تعارض از مقوله عبادات محض مانند نماز باشد، تخییر جاری خواهد بود و هرگاه حق الناس باشد، مانند دِین و ارث و وقف، باید توقف کرد یا آن‌که مجتهد در مقام فتوا دادن باید توقف کند، ولی در عمل مخیر است. برخی فقهای اهل‌سنّت نیز در فرض تعارض روایات، تخییر را پذیرفته‌اند، هر چند به‌نظر بیش‌تر آنان این دو حکم متعارض، سبب نفی یکدیگر (تساقط) می‌شوند. ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔶 بررسی تخییر در اصول - بخش پنجم 🔻 نوع حکم اصل تخییر تخییر در باب تعارض ادلّه، از قبیل واجب تخییری در مسائل فقهی (مانند تخییر بین نماز شکسته و تمام) نیست، بلکه از دیدگاه علمای اصول، یک حکم شرعی ظاهری است و برای اثبات حجیت دلیل که مسئله‌ای اصولی است، به‌کار می‌آید. با این‌همه، گاه در مقوله‌بندی این‌گونه تخییر ذیل اصول عملی تردید شده است. بنابر دیدگاه غالب در میان اصولیان، تخییر در فروض سه‌گانه دیگر (فقدان نص و اجمال نص و شبهه موضوعی) حکمی است که وظیفه مکلف را در عمل تعیین می‌کند. بر این اساس، در برخی منابع اصل تخییر صرفاً عقلی قلمداد شده، اما از تعبیرات تعدادی منابع دیگر بر می‌آید که در برخی فروض، اصل تخییر شرعی نیز پذیرفته شده است و بعضی فقها در فرض فقدان نص نیز حکم به تخییر شرعی داده‌اند. اصل تخییر، از نظر ثبوت و اثبات، نزد اصولیون مورد بحث است، زیرا بعضی از آنان، تخییر در مقام ثبوت را محال دانسته‌اند، ولی اتفاق دارند که تخییر در مقام اثبات که همان عالم استدلال به اخبار تخییر است ثابت می‌باشد. ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔶 بررسی تخییر در اصول - بخش آخر 🔶 شرائط اجرای تخییر ▫️ از جمله شرایط مهم برای اجرای اصل تخییر، جستجو برای یافتن دلیلی معتبر به منظور رفع شبهه و ناامید شدن از این جستجوست، ازین‌رو در فرض تعارض دو خبر نیز، بنابه نظر مشهور کاربرد تخییر پیش از بررسی مرجِّحات جایز نیست. (برای نظر مخالف به این منبع رجوع کنید). هم‌چنین بسیاری از علمای اصول بر آن‌اند که اگر میزان احتمالِ یکی از دو جانب شبهه بیش از جانب دیگر باشد یا یکی از آن دو ملاک مهم‌تری داشته باشد، اصل تخییر جاری نمی‌شود، بلکه طرفی که احتمال مزیت و برتری دارد، به حکم عقل مقدّم است. (برای نظر مخالف به این منبع رجوع کنید). ▪️ درباره این‌که تخییر مذکور ابتدایی است (یعنی مکلف پس از گزینش یک طرف شبهه همواره باید همان حکم را رعایت کند) یا استمراری و در هر بار، حق انتخاب وجود دارد، اصولیان اختلاف‌نظر دارند. برخی با استناد به ادلّه‌ای مانند حکم دایمی عقل به تخییر و اطلاق ادلّه و استصحاب حکم تخییر، قایل به تخییر استمراری شده‌اند. ▫️ در برابر، دیگران به دلایلی مانند قاعده احتیاط و نیز لزوم احتراز از مخالفت قطعی با تکلیف، به تخییر ابتدایی نظر داده‌اند، بدین‌معنا که مکلف فقط در ابتدا می‌تواند یکی از دو طرف فعل و ترک را انتخاب کند و از آن پس باید به همان ترتیب عمل نماید (برای آرای دیگر به این منبع رجوع کنید. گفتنی است که این بحث هنگامی مطرح می‌شود که یک واقعه و حکم آن، تکرار شونده و متعدد باشد، مانند نماز جمعه. پایان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقاله‌نویسی آسان و کاربردی_v1.0.apk
8.07M
به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلّم) و حضرت امام جعفرصادق (سلام الله علیه)،نرم افزار اندروید مقاله نویسی آسان و کاربردی به‌صورت صلواتی،در اختیار قرار گرفت. این قلیل،برای سلامتی و ظهور امام زمان(سلام الله علیه) اهدا می‌شود. ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk
🌺ضمن عرض تبریک به همه دوستداران کتاب و دانایی 🌺 📣 به اطلاع می رسانیم: 🌿کانال رسمی فروشگاه انتشارات حوزه علمیه خراسان تحت نظارت معاونت پژوهش آن حوزه در راستای خدمت رسانی بهتر و مطلوب به اساتید، فضلاء ، طلاب محترم و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی راه اندازی شد.🌿 💙امید است با توکل بر خدای متعال در ظل توجهات حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف، در این مسیر خدمتگذاری، بیش از پیش بتوانیم در خدمت همه اساتید، فضلاء، طلاب محترم و دیگر عزیزان باشیم. 🔻کلیه موارد مرتبط با فروشگاه انتشارات حوزه علمیه خراسان شامل: ✅ معرفی کتاب ها ✅تخفیف های ویژه ✅جشنواره ها ✅ سفارشات ✅معرفی تازه های انتشارات حوزه ✅نحوه سفارش و ارسال ✅ و... از طریق کانال رسمی فروشگاه انتشارات حوزه علیمه خراسان اطلاع رسانی خواهد شد. ⛪️ آدرس فروشگاه: خیابان امام خمینی (ره) ، بین امام خمینی 32 و 34، انتشارات حوزه علمیه خراسان ⏰ساعت حضور : 8 صبح تا 13 و 16 تا 19 ☎️تلفن راهنما: ۰۵۱۳۲۰۰۸۶۰۹ ❣️دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 📚کانال رسمی فروشگاه انتشارات حوزه علمیه خراسان 🍃🍃🍃___________🍃🍃 📚@f_entesharat_howze📚 🍃🍃____________🍃🍃🍃