eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
551 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
725 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻شركت‌ در انتخابات است 💠آیت الله علیدوست ➖ما نه صرفاً به خاطر اینکه یک مسلمان هستیم، بلکه به خاطر اینکه به ایران تعلق داریم و با توجه به اینکه انقلاب برای همه انسان‌ها پیام دارد از نظر انسانی نیز وظیفه داریم که در انتخابات شرکت کنیم. ➖ اخلاق انتخاباتی را معارف دینی مشخص کرده است و اگر به همان معارف دینی توجه کنیم، نه کمتر و نه بیشتر، به اخلاق انتخاباتی خواهیم رسید. ➖ایشان با بیان اینکه باید توجه کنیم که مسئولیت یک امانت است ولی متأسفانه گاهی با این نگاه دیده نمی‌شود، افزود: وقتی با نگاه امانت به یک مسئولیت نگاه می‌کنیم هم کسانی که خودشان را عرضه برای انتخابات می‌کنند و هم کسانی که رأی می‌دهند توجه می‌کنند این امانت را چگونه حفظ می‌کنند. ➖کسانی که کاندیدا هستند و همچنین طرفداران آنها باید توجه کنند که انتخابات مجوز دروغ و غیبت نیست و نباید به بهانه انتخابات به این کارها دست بزنند. ➖ معیار ما در انتخابات باید لیاقت افراد باشد چه به حزب ما وابسته باشد و یا نباشد. ➖ هرکس طبق تحلیلی که دارد اقدام به انتخاب افراد شایسته کند برای او حجت است و اگر شک داشت می‌تواند از افراد لایق سؤال کند به گونه‌ای که اگر در قیامت از او سؤال شود چرا به این شخص رأی دادی بتواند پاسخگو باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
💠 🔻 (...) در نوشتار واژه معادل این نشانه نگارشی در زبان انگلیسی ellipsis است. 🔴سه نقطه در این موارد به کار می‌رود: 1️⃣به جای محذوف بدیهی و قابل پیش بینی: «صلح را همه دوست دارند: مسلمان، کافر، عرب، عجم، پیر، جوان و...». ✏️یادآوری : سه نقطه، جمله را از نقطه‌ پایانی بی‌نیاز نمی‌کند. 2️⃣حذف قسمتی از نوشته یا ناتمام گذاشتن سخنی به دلیلی. 🔻گاهی پیش می‌آید که به دلایلی چون شرم، خشم، ترس و یا رعایت ادب بخشی از حرف خود را ناتمام بگذاریم؛ در چنین مواقعی از علامت سه نقطه استفاده می‌کنیم. مانند بر شیطان لعنت ... زبانم لال... اما فکر کنم که او ... 3️⃣لفظ جلاله الله مانند بسم ا... 4️⃣گاهی برای کوتاهی سخن و بسنده‌کردن به معرفی چند نمونه از انواع چیزی از علامت سه نقطه استفاده می‌شود؛ برای نشان دادن این‌که انواع و یا نمونه‌های بیشتری از موضوع مورد بحث وجود دارد ولی برای کوتاهی سخن به گفتن چند نمونه بسنده شده است. این علامت گاهی هنگام خواندن «و غیره» خوانده می‌شود. مثال مذاهب اعتقادی زیادی وجود دارد ، کرامیه، باطنیه ، شیخیه ، کیسانیه و... 5️⃣ناخوانا بودن قسمتی از متن دیگر کاربرد علامت سه نقطه در نگارش، مواقعی است که در بازنویسی از نسخه‌ای خطی و یا هر متنی قسمتی خوانده نشود؛ در این شرایط به جای آن قسمت سه نقطه گذاشته می‌شود. 🔆نکته هر گاه در نوشتاری لازم به استفاده از نشانه سه نقطه بود، این نشانه باید به حرف پیش از خود چسبیده و از حرف پس از خود یک فاصله داشته باشد. لازم به ذکر است که بین این سه نقطه (...) هیچ فاصله‌ای وجود ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
❇️اولویت شرکت در بر از نگاه آیت‌الله العظمی 🔻🔻 ترجمه استفتای اهالی بصره از آیت‌الله العظمی سیستانی حفظه‌الله در خصوص تکلیف در فرض تزاحم میان زیارت اربعین و شرکت در انتخابات: «ما از استان بصره هستیم و می‌خواهیم به پیاده‌روی اربعین بپردازیم ولی زمان انتخابات مصادف است با 2009.1.31 (4صفرالمظفر1430) و در این زمان ما در نیمه یا کم‌تر از نیمه راه هستیم و به دلیل طولانی بودن مسافت و عدم امکان بازگشت به استان بصره و هم‌چنین فراوانی تدابیر امنیتی و حکومت نظامی در روز انتخابات نمی‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم. بر این اساس فتوای شما چیست؟ آیا به زیارت اربعین برویم یا در بصره بمانیم و در انتخابات شرکت کنیم؟ ✅پاسخ: بسمه تعالی 🔵ابتدا در انتخابات شرکت کنید سپس به زیارت امام حسین علیه‌السلام بروید. از شما مسئلت دعا و زیارت دارم.»
💠 🔴روش استناد و ارجاع مقالات وپایان نامه ها چگونه است؟ 🔰چگونگی ارجاع در پاورقي (یا ارجاع درون متنی) صفحات پژوهش، بايد به شرح ذیل باشد: 1️⃣ در ارجاع به قرآن مجيد باید نام سوره و شمارة آيه ذكر شود؛ مثال: (بقره/72). 2️⃣ در ارجاع به كتب حديثي افزون بر نام کتاب و جلد و صفحه آن، ذكر عنوان باب و شماره حديث نیز ضروري است؛ مثال: (وسائل‌الشیعه، ج6، ص234، باب آداب السفر، حدیث5) 3️⃣ در ارجاع به ساير كتاب‌ها، يكي از دو روش زیر به کار می‌رود: یک. نام كتاب، شمارة جلد و صفحه؛ مثال: (مجمع البيان، ج5، ص223). دو. شهرت یا نام خانوادگی و نام مؤلف، نام کتاب، شماره جلد و صفحه؛ مثال: (طبرسي، فضل‌بن حسن، مجمع البيان، ج 5، ص 262). 4️⃣در ارجاع به مقالات بایستی نام خانوادگی و نام مؤلف، عنوان مقاله، نام مجله، سال نشر، شمارة مجله و صفحة مجله ذكر شود. افزون بر این، عنوان مقاله باید داخل گیومه («») نوشته شود؛ مثال: (ربانی گلپایگانی، علی، «امامت اهل بیت (ع) در آینه حدیث ثقلین»، انتظار موعود، 1392، شماره 41، ص5). 5️⃣ در صورت تكرار ارجاع به يك منبع، بدون فاصله، مي‌توان از كلمة «همان» استفاده کرد. 6️⃣ نام کتاب یا مجله با قلم مشکی‌تر و ضخیم‌تر (بولد) نوشته شود. 7️⃣ برخی توضیحات ضروری که نمی‌توان در متن بدان اشاره کرد، در پاورقی آورده می‌شود؛ همانند تعریف اصطلاحات خاص یا معادل برخی واژه‌های غیر فارسی. 8️⃣ در فهرست منابع، اسامي تمام منابعي كه در رساله از آنها استفاده شده است، باید كامل و دقيق و بر اساس نام خانوادگی مؤلفان و به ترتيب الفبایی ذكر شود؛ جز قرآن كريم و نهج البلاغه که بايد قبل از همة منابع قرار گیرند. 9️⃣ فهرست منابع در رساله علمی به صورت زیر تنظیم می‌شود: نام خانوادگي، نام، نام كتاب، مترجم، مصحّح، نوبت چاپ، ناشر، محل نشر، تاريخ نشر. 🔟چنانچه كتابي نام ناشر، محل يا تاريخ نشر نداشت، در فهرست منابع اين‌گونه نوشته مي‌شود: بي‌نا، بي‌جا، بي‌تا. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
درس نامه جامع نگارش علمی مبتنی بر پاراگراف ـ محقق فر.pdf
5.95M
📝 🔹درسنامه جامع نگارش مقاله ✍️نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین مهدی محقق فر(زید عزه) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
مقایسه دو روش اجتهاد.pdf
434.1K
✅ تفاوت شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی 🔹در این مقاله که با عنوان «مقايسه تحليلي ميان دو روش اجتهادي متفاوت» به قلم حجت الاسلام مهدی برزگر به نگارش درآمده است؛ برخی مباحث علمی شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی در ابعاد چندگانه‌ای مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. 🔹یکی از ابعاد مقایسه، این دو فقیه است (ص ۱۶۶). در بخشی از این مقاله چنین آمده است: «روش مرحوم در استظهار، مبتنی بر روش محاوره‌ای و عرفی است ... مرحوم وحید می‌گوید: فقیه نباید خود را به تکثیر احتمالات در توجیه کلام عادت دهد (الاجتهاد و التقلید، ص ۳۴۱) ... استفراغ الوسع در معانی روایات را تا جایی پیش می‌برد که گاهی به طرح هجده احتمال در معنای یک حدیث کوتاه می‌پردازد». ▫️منبع مقاله: مجله فقه اهل بیت(علیهم‌السلام)، شماره ۷۵ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Voice 003.m4a
46.11M
💠 عنوان ✳️بررسی خریدو فروش ابزار موسیقی✳️ طلبه گرامی ✨آقای ابراهیم پرچم از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
اسماعیل زاده.mp3
47.31M
💠 عنوان ✳️کاربردهای استصحاب طلبه گرامی ✨آقای اسماعیل اسماعیل زاده از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
Voice 012_sd.m4a
13.26M
💠 عنوان ✳️بررسی نماز مسافر از منظر فقه امامیه✳️ طلبه گرامی ✨آقای سعید رحمانی از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
کنفرانس علمی با موضوع خودکشی111 فایل نهایی.mp3
22.6M
💠 عنوان ✳️بررسی عقیدة ادیان در باب خودکشی و تشریح فقهی فلسفی عوامل آن با استناد به کلام بزرگان شیعه✳️ طلبه گرامی ✨آقای حمید تفضلی نژاد از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
کنفرانس مهران ضیایی موضوع بیمه.m4a
17.32M
💠 عنوان ✳️بررسی احکام و شبهات بیمه✳️ طلبه گرامی ✨آقای مهران ضیایی از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عنوان ✳️بررسی فقهی شروط ضمن عقد ✳️ طلبه گرامی ✨آقای ایمان قربانی از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
احمدرضا جمالزئی.mp3
47.08M
💠 عنوان ✳️مطالعه تطبیقی وضو از منظر مذاهب اسلامی ✳️ طلبه گرامی ✨آقای احمدرضاجمالزئی از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻ارائه برخی از کنفرانسهای ارسالی طلاب مدرسه ؛ قابل استفاده برای طلاب عزیز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✒به مناسبت دهه کرامت محتوایی را به جهت آشنا شدن عزیزان با حضرت فاطمه معصومه تهیه کرده و تقدیم دوستان می کنیم👇 فاطمه مشهور به حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است. او که برای دیدار با امام رضا(ع) به ایران مسافرت کرد، در راه بیمار شد و در قم درگذشت و همان‌جا دفن شد. در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگی‌نامه حضرت معصومه(س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است. شیعیان فاطمه معصومه(س) را بسیار بزرگ می‌دارند، برای زیارت او اهمیت قائل‌اند و روایاتی درباره او نقل می‌کنند که از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت پاداش زیارت او دانسته شده است. همچنین می‌گویند پس از حضرت زهرا(س)، او تنها زنی است که از امامان برای او زیارتنامه روایت شده است. به گفته مرحوم ذبیح‌الله محلاتی در کتاب ریاحین الشریعة، اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت معصومه در دست نیست؛ از جمله تاریخ تولد و وفات، میزان عمر، اینکه چه زمانی از مدینه حرکت کرده و آیا پیش از شهادت امام رضا(ع) وفات کرده است یا پس از آن، در تاریخ ثبت نشده است. لقب ها معصومه و کریمه اهل بیت لقب‌های مشهور فاطمه دختر امام کاظم‌(ع) اند. گفته‌اند لقب «معصومه» از روایتی منسوب به امام رضا(ع) گرفته شده است.در این روایت که در زادالمعاد، نوشته محمدباقر مجلسی آمده است، امام رضا(ع) از او با نام معصومه یاد کرده است. فاطمه معصومه(س) را امروزه «کریمه اهل بیت» هم می‌خوانند. می‌گویند این لقب به خوابی مستند است که مرحوم سید محمود مرعشی نجفی، پدر مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه سلام الله علیها را کریمه اهل‌بیت علیهم السلام خوانده است. سفر به ایران و قم بر پایه کتاب تاریخ قم، حضرت معصومه در سال ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش امام رضا(ع) از مدینه راهی ایران شد که در آن زمان ولی‌عهد مأمون خلیفه عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛ اما در میان راه بیمار شد و درگذشت. به باور سید جعفر مرتضی عاملی، حضرت معصومه(س) در ساوه مسموم و شهید شده است. در خصوص علت رفتن او به قم دو گزارش وجود دارد: طبق گزارش نخست، وی در ساوه بیمار شد و از همراهانش خواست او را به قم ببرند. بنابر گزارش دوم که نویسنده تاریخ قم آن را درست‌تر دانسته، خود قمی‌ها از او خواستند به قم بیاید. حضرت معصومه در قم در خانه شخصی به نام موسی بن خزرج اشعری ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت.جنازه او را در قبرستانی به نام بابلان (حرم کنونی) دفن کردند. جایگاه حضرت در میان شیعیان علمای شیعه جایگاه والایی برای حضرت فاطمه معصومه س قائل‌اند و روایاتی در خصوص منزلت او و اهمیت زیارتش نقل می‌کنند. علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار به حدیثی از امام صادق(ع) پرداخته که طبق آن، شیعیان با شفاعت حضرت معصومه(س) به بهشت وارد می‌شوند. در فرازی از زیارتنامه حضرت هم از وی درخواست شفاعت شده است. شوشتری در قاموس الرجال نوشته است: در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم(ع)، پس از امام رضا(ع) کسی هم‌پای حضرت معصومه(س)نیست.شیخ عباس قمی هم او را برترینِ دختران موسی بن جعفر(ع) دانسته است. بر پایه روایاتی که از امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) نقل شده است، بهشت، پاداش کسی است که فاطمه دختر امام كاظم(ع) را زیارت کند. البته در برخی روایات، پاداش‌ بهشت برای کسی دانسته شده که او را با معرفت و شناخت زیارت کند. منابع بیشتر برخی از کتاب‌ها درباره فاطمه معصومه عبارت است از: حضرت معصومه فاطمه دوم؛ محمد محمدی اشتهاردی پرتوی از روی دوست؛ اسماعیل کرمانشاهی زندگانی حضرت معصومه و تاریخ قم؛ سیدمهدی صحفی جغرافیای تاریخی حضرت فاطمه معصومه؛ سیدعلیرضا سیدکباری حضرت معصومه و شهر قم؛ محمد کریمی حیاة و کرامات فاطمة المعصومة؛ سیدمحمدعلی حسینی بقاعی لبنانی بانوی ملکوت؛ علی کریمی جهرمی عمه سادات؛ سیدابوالقاسم حمیدی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
نقدی_بر_تهافت_الفلاسفه_غزالی_نوشته.pdf
15.18M
«تهافت الفلاسفه» نوشته ابوحامد محمد غزالی، از دانشمندان بزرگ اسلامی است که به نقد فلسفه و نظریات فلسفی پرداخته است. وی به دلیل عدم درک و فهم صحیح فلسفه، آن را مورد نقد و انتقاد قرار داده و به فلاسفه بزرگی چون فارابی و ابن سینا اشکال و آنان را متهم به کفر نموده است. او زمانی این کتاب را نوشته که یک متکلم اشعری مسلک و مبتلا به تمویهات و تلبیسات ابوالحسن اشعری بوده که به هیچ اصلی از اصول عقلیه معتقد نبوده است. نویسنده در این اثر، کتاب تهافت الفلاسفه نوشته امام محمد غزالی را نقد و ارزیابی کرده است. غزالی در این کتاب درصدد برآمد تا آرا و افکار فلاسفه هم عصر و پیش از خود همچون ابن سینا و فارابی را بررسی کرده سستی اندیشه های آنها را بیان نماید. نگرش خاص غزالی به فلسفه سبب گردید برخی علما از فلسفه گریزان شوند، اما از طرفی موجب ظهور اندیشه های جدیدی نظیر ابن رشد با کتاب تهافت التهافت شد. آشتیانی در این کتاب با نقد و رد برخی نظریات غزالی، تصریح می کند: "غزالی به جان و عمق فلسفه راه نیافته و اوهامی به هم بافته و با آنها جنگیده است .اگر نزد استادی زبردست فلسفه می خواند و اشعری گری خود را به کناری می نهاد، به عمق فلسفه می رسید و آن گاه چنین اشتباهی از او رخ نمی داد." برخی از عناوین کتاب بدین قرار است: بیان غزالی در توحید الهی و نقد آن، ملاصدرا و حکت یونان، اراده حق و نحوه تعلق آن، گفتاری در علم حق سبحانه، نقدی کوتاه بر گفتار فخر رازی در حدوث فیض، بحث و تحقیق در نحوه تاثیر واجب، نقدی بر تهافت نویسی ها بر ضد فلاسفه. ادامه دارد...
💠 🔴نقدی بر تهافت الفلاسفه اثر سید جلال‌الدین آشتیانی(1304-1384ش)، کتابی است در نقد «تهافت الفلاسفة» غزالی (450-505ق) که ایشان در این کتابش افکار فلاسفه را بررسی نموده و بر نظریات آنان اشکالاتی وارد نموده است. مرحوم آشتیانی در کتاب مذکور علاوه بر تبیین آرای حکیمان و دفاع از مبانی آنان، بیان می‌دارد که غزالی به جان و عمق فلسفه راه نیافته و خیالاتی را به هم بافته و با آن‌ها ستیز کرده است. او اگر نزد استادی زبردست فلسفه می‌خواند و اشعری گری خود را کنار می‌نهاد، به عمق فلسفه می‌رسید و آنگاه چنین اشتباهاتی از او رخ نمی‌داد که به‌واسطه آن‌ها حکیمان را مورد تکفیر قرار دهد. 🔸ساختارکتاب کتاب با مقدمه نویسنده آغاز شده و نویسنده چندان دغدغه تبویب و تنظیم مطالب را ندارد؛ یعنی در این اثر، به همان تنظیمی که غزالی آورده نپرداخته و مطالب را به‌صورت پراکنده، مطرح نموده است. شیوه کار وی در تحقیقات علمی خود، به‌طورکلی، عقل‌گرایانه و در عین توجه به تعبد به روایات است و ایشان علاوه بر این، به زمینه‌های تاریخی مسائل عقلی و مباحث روایی و قرآنی نیز توجه داشته و بارها در همین اثر اشاره می‌کند که: «هرکس می‌خواهد معارف اسلامی را از طریق عقل و برهان دریابد، بخش عمده روایات و سنت پیامبر(ص) را مورد مطالعه جدی قرار دهد. وی علاوه بر نقد سخنان غزالی، به‌نقد و بررسی دیدگاه‌های دیگر اندیشمندان هم پرداخته است. به‌عنوان‌مثال: نقد گفتار فخررازی در بحث حدوث فیض، نقد نظریه علامه طباطبایی درباره صفت فعل بودن اراده حق‌تعالی، نقد بسیاری از نظریات علامه مجلسی در ذیل روایات «بحارالأنوار»، نقد مطالبی از رساله «ابواب الهدی» اثر آقا میرزا مهدی اصفهانی، خصوصاً در مسئله تجرد نفس و غیره. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk
💠 🔴گزارش محتوا علامه آشتیانی در مقدمه، به موضوع کتاب و طریقه نگارش آن، اشاره نموده است. 🔸نویسنده بعد از ذکر مقدمه، به بیان علل مخالفت اشاعره و معتزله با فلسفه و نحوه ظهور اشاعره و معتزله می‌پردازد. خلاصه بیان ایشان این است که علت مخالفت آن‌ها، عدم درک عمیق فلسفه و نرسیدن به عمق فلسفه و سخنان فلاسفه است و در همین‌جا هم به علت مخالفت برخی بزرگان شیعه چون علامه مجلسی اشاره می‌کنند و می‌گویند: «مرحوم مجلسی چون در ذهن خود از فلسفه و حکمت متعالیه و عرفان، امری مخالف با شریعت اسلام و افکار ائمه(ع) ترسیم کرده، سبب شده است که اصول مسلمه‌ای از شریعت و مذهب امامیه را منکر شوند و در ضمن، احکام عقلیه در مسائلی را که همه ارباب عقول از فقها و اصولیون و محققان متکلمان در آن اتفاق دارند، انکار نمایند». وی در جای دیگر، با آنکه برای شخصیت مجلسی احترام زیادی قائل است، ایشان را محدث و فقیه متبحری می‌داند نه متکلم برجسته. 🔸در فصل بعدی، ایشان به بیان نظر غزالی در توحید الهی و نقد آن می‌پردازد. در این فصل، علاوه بر طرح مباحث گوناگون به بیان نظریات غیرعلمی مخالفان فلسفه پرداخته است. از آن جمله اینکه امام الحرمین قائل است روح جسم لطیف است و تجرد ندارد، درحالی‌که در مذهب اهل‌بیت(ع)، روح مجرد از ماده است و بعد از فنای بدن باقی است و یا می‌گویند: اراده، صفت فعل است و وی سخنی را از قول آیت‌الله بروجردی نقل می‌کند که ایشان می‌فرمودند: «نمی‌دانیم اراده صفت حق است، یعنی چه؟ صفت حق، حدوث است و امکان و... چه معنا دارد که اراده حق، صفت خلق باشد». نویسنده این شبهه واهی را که اگر اراده، عین ذات باشد، از آنجا که علم خداوند علم به شرور و مبادی از کفر و فسق دارد، لازمه‌اش آن است که خداوند فاعل شرور و کفر و فسق باشد را به‌کلی بی‌اساس دانسته که جواب آن واضح است. چون خداوند به‌ضرورت شرع و عقل، فاعل کفار و فجار است، ولی برگشت شرور به اعدام و ناچار «مقضی»، با عرض است و شرور لازمه خلقت عالم ماده است و امور عدمیه، مجعول بالذات نیستند و به فرض آنکه امر وجودی باشند، ترک خیر کثیر برای شر قلیل، خود شر کثیر است. 🔸نویسنده در فصل بعد، به اراده حق‌تعالی و نحوه تعلق آن پرداخته و می‌گوید: «بحث اراده حق‌تعالی و نحوه تعلق آن به تمام نظام وجود، با حفظ وحدت از عویضات علم کلی است و متعلق آن تمام نظام وجود است...». وی در این فصل، به بیان روایات منقول از ائمه(ع) در باب اراده الهی و تأویل آن پرداخته و معنای اراده را همان قول محققین فلاسفه که اراده را صفت ذاتی و علم به‌نظام احسن و اتم و اشرف می‌دانند و در همین فصل به نقل اعتقاد استاد خود، علامه طباطبایی در باب اراده الهی پرداخته و سپس به‌نقد گفتار ایشان می‌پردازد و بیان می‌کند که باید روایات شریفه در این باب را با دقت فهمید و با آیات قرآنی سنجید و با درایت به روایات مراجعه کرده که با قواعد مسلم کلام تحقیقی مخالف نباشد و ایشان با تعجب اظهار می‌دارد که فقهای بزرگوار در مورد روایات فقهی، با دقت بسیار بحث می‌کنند که آدمی در حیرت می‌ماند، اما در این‌گونه روایات، آن‌گونه تدبر را به خرج نمی‌دهند 🔸وی می‌گوید، اگر مراد از اینکه «اراده، صفت فعل است» یعنی حق، اشیاء را ایجاد می‌کند، ولی مرید فعل، حق است، چنین سخنی از عاقل بعید است چه رسد به اهل فضل و حکمت و اگر مراد از فعل مفعول است، این حرف برمی‌گردد به قول کسانی که علم تفصیلی حق را از ذات نفی و علم فعلی او به‌نظام وجود همان حقایق خارجیه می‌دانند، ناچار باید حق را فاعل بالرضا بدانند و اراده و علم حق را نفس حقایق اشیاء پندارند. 🔸در ادامه فصل قبلی، وی گفتاری در علم حق‌تعالی را مطرح می‌کند و در همین فصل، نکته‌ای تاریخی در باب راه‌یابی علوم یونان در جهان اسلام را بیان کرده و از فلاسفه یونان باستان به بزرگی یاد می‌کند و می‌نویسد: افکار آن‌ها در مسئله توحید و صفات ثبوتیه و سلبیه و تجرد نفس و قول به ماوراءالطبیعه و معاد و نفی جبر و تفویض و توحید ذاتی و افعالی، به افکار اسلام نزدیک‌تر است از تلفیقات اشاعره و معتزله و کرامیه و دیگر فرق مسلمین از عامه. 🔸وی در فصل بعدی، نقدی کوتاه بر گفتار فخر رازی در باب حدوث فیض را مطرح کرده و اینکه فخر شک دارد که آیا فیض حق، ازلی است یا حادث زمانی و در مقام فهم آیات متحیر گشته و این شک گریبان او را گرفته و متأسفانه آن را شک فلسفی تلقی می‌کند و نمی‌فهمد که اصلاً وجود در خارج، زائد بر ماهیت نیست، او بین عوارض تحلیلیه و عوارض خارجیه فرق نمی‌گذارد و نمی‌تواند بفهمد که بین ماهیت و وجود، تغایر خارجی وجود ندارد. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk
💠 🔸نویسنده در عنوان بعدی، نگاهی گذرا به پژوهش‌های غیرعلمی دارد. در این فصل، وی جدا از نقد بر «تهافت الفلاسفة» غزالی، یادداشت‌هایی در باب «فصوص الحکم»، اثر نیکلسن را به روایت آقای اوانسیان نقل و مواضع اشتباه او را با رعایت بی‌طرفی و به دور از غرض و اجتناب از تطویل در کلام، مورد نقد دقیق قرار می‌دهد. وی در این فصل، ابراز تأسف می‌کند که چرا دانش‌پژوهان ممالک اسلامی، برای تحصیل علومی که دانشمندان اسلامی اساس آن را بنا نهاده‌اند به ممالک غرب رو می‌آورند، درحالی‌که از غرب به‌ندرت دانشجو برای فراگرفتن دانش به مملکت‌های اسلامی می‌آیند و نیز بیان می‌کنند که علت اساسی اختلاف ما با متکلمانی مانند فخر رازی، به خاطر اختلاف مذهبی نیست بلکه اختلاف به خاطر مسلک علمی تشیع و مرام اتباع شیخ اشاعره و معتزله و نیز جدایی دیرینه بین روش محققان از فلاسفه و متکلمان است. 🔸وی در فصل بعدی، در نحوه تأثیر واجب، به بحث و تحقیق می‌نشینند و در ضمن آن، به بیان نقل و شرح عقیده ملاصدرا و روایات معصومین(ع) در این بحث می‌پردازد. 🔸نویسنده فصل بعدی را به بیان تهافت‌نویسی‌ها علیه فلاسفه پرداخته و علت آن‌ها را عدم درک عمیق مباحث فلسفی می‌‎داند. وی اعتقاد دارد که هیچ‌یک از متصدیان ابطال قواعد فلسفی، در کارشان توفیق نیافته و از راه انصاف خارج شدند. 🔸نویسنده در فصل بعدی، در توحید افعالی و مسئله قدر تحقیق کرده و بیان می‌دارد که توحید افعالی، بر طبق مبنای عارفان، با جبر به‌هیچ‌عنوان سازش ندارد و بعد به شرح و بسط این مطلب، پرداخته است. 🔸در فصل بعد، با عنوان تحقیقی پیرامون عقل و احکام آن در احادیث، به بررسی روایات در باب عقل و صادر اول پرداخته شده و در ادامه آن، در پیرامون صدور اشیاء از واحد حقیقی، تحقیق شده و علاوه بر رد سخن غزالی در این باب، به شرح کلام حکما به‌ویژه ابن‌سینا، پرداخته شده است. 🔸در فصل بعدی، نویسنده سخنی در «فنای علمی وجودی و درجات عروج» داشته و برای بیان آن از «احادیث معراج» که به این مطلب تصریح و تلویح و اشاره دارد، کمک می‌گیرد و در فصل‌های بعد، به ترتیب در مباحث ذیل، به تحقیق می‌پردازد: تحقیق در طریق اعلا در معرفه الربوبیه، حشر، عرشی در وحی، صدور کثرت از وحدت و اثبات مبدأ وجود. 🔸ایشان در باب حشر، بر طبق تفکر در قرآن و احادیث معصومین(ع) معتقدند که روح، نفس ناطقه و بدن یا ارواح و اجساد هر دو محشور می‌شوند. ایشان حشرونشر را مختص انسان نمی‌داند بلکه معتقد به حشر جمیع موجودات است. پایان بحث در اثبات مبدأ وجود و نقد سخن غزالی و اشاعره در این زمینه است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk
11685-fa-dorar-to-nabaveyah-new (3).apk
6.98M
-افزار_کتاب -النبویه-فی-نقد-آراء-فلسفیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk
سیر مطالعاتی تاریخ اسلام.pdf
1.31M
سیر مطالعاتی تاریخ اسلام به همت جمعي از اساتيد زير نظر استاد مهدي پيشوايي •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk