مقایسه دو روش اجتهاد.pdf
434.1K
✅ تفاوت #روش_استظهار شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی
🔹در این مقاله که با عنوان «مقايسه تحليلي ميان دو روش اجتهادي متفاوت» به قلم حجت الاسلام مهدی برزگر به نگارش درآمده است؛ برخی مباحث علمی شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی در ابعاد چندگانهای مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است.
🔹یکی از ابعاد مقایسه، #روش_استظهار این دو فقیه است (ص ۱۶۶). در بخشی از این مقاله چنین آمده است:
«روش مرحوم #وحید در استظهار، مبتنی بر روش محاورهای و عرفی است ... مرحوم وحید میگوید: فقیه نباید خود را به تکثیر احتمالات در توجیه کلام عادت دهد (الاجتهاد و التقلید، ص ۳۴۱) ... #شیخ_انصاری استفراغ الوسع در معانی روایات را تا جایی پیش میبرد که گاهی به طرح هجده احتمال در معنای یک حدیث کوتاه میپردازد».
▫️منبع مقاله: مجله فقه اهل بیت(علیهمالسلام)، شماره ۷۵
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
Voice 003.m4a
46.11M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️بررسی خریدو فروش ابزار موسیقی✳️
طلبه گرامی
✨آقای ابراهیم پرچم
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
اسماعیل زاده.mp3
47.31M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️کاربردهای استصحاب
طلبه گرامی
✨آقای اسماعیل اسماعیل زاده
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
Voice 012_sd.m4a
13.26M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️بررسی نماز مسافر از منظر فقه امامیه✳️
طلبه گرامی
✨آقای سعید رحمانی
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
کنفرانس علمی با موضوع خودکشی111 فایل نهایی.mp3
22.6M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️بررسی عقیدة ادیان در باب خودکشی و تشریح فقهی فلسفی عوامل آن با استناد به کلام بزرگان شیعه✳️
طلبه گرامی
✨آقای حمید تفضلی نژاد
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
کنفرانس مهران ضیایی موضوع بیمه.m4a
17.32M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️بررسی احکام و شبهات بیمه✳️
طلبه گرامی
✨آقای مهران ضیایی
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️بررسی فقهی شروط ضمن عقد ✳️
طلبه گرامی
✨آقای ایمان قربانی
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
احمدرضا جمالزئی.mp3
47.08M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️مطالعه تطبیقی وضو از منظر مذاهب اسلامی ✳️
طلبه گرامی
✨آقای احمدرضاجمالزئی
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻ارائه برخی از کنفرانسهای ارسالی طلاب مدرسه ؛ قابل استفاده برای طلاب عزیز
#آشنایی_بازندگی_حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
#دهه_کرامت
#علم_الانساب
#تبار_شناسی
#نشست_علمی
✒به مناسبت دهه کرامت محتوایی را به جهت آشنا شدن عزیزان با حضرت فاطمه معصومه تهیه کرده و تقدیم دوستان می کنیم👇
فاطمه مشهور به حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است. او که برای دیدار با امام رضا(ع) به ایران مسافرت کرد، در راه بیمار شد و در قم درگذشت و همانجا دفن شد. در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگینامه حضرت معصومه(س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است.
شیعیان فاطمه معصومه(س) را بسیار بزرگ میدارند، برای زیارت او اهمیت قائلاند و روایاتی درباره او نقل میکنند که از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت پاداش زیارت او دانسته شده است. همچنین میگویند پس از حضرت زهرا(س)، او تنها زنی است که از امامان برای او زیارتنامه روایت شده است.
به گفته مرحوم ذبیحالله محلاتی در کتاب ریاحین الشریعة، اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت معصومه در دست نیست؛ از جمله تاریخ تولد و وفات، میزان عمر، اینکه چه زمانی از مدینه حرکت کرده و آیا پیش از شهادت امام رضا(ع) وفات کرده است یا پس از آن، در تاریخ ثبت نشده است.
لقب ها
معصومه و کریمه اهل بیت لقبهای مشهور فاطمه دختر امام کاظم(ع) اند. گفتهاند لقب «معصومه» از روایتی منسوب به امام رضا(ع) گرفته شده است.در این روایت که در زادالمعاد، نوشته محمدباقر مجلسی آمده است، امام رضا(ع) از او با نام معصومه یاد کرده است.
فاطمه معصومه(س) را امروزه «کریمه اهل بیت» هم میخوانند. میگویند این لقب به خوابی مستند است که مرحوم سید محمود مرعشی نجفی، پدر مرحوم آیتالله مرعشی نجفی دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه سلام الله علیها را کریمه اهلبیت علیهم السلام خوانده است.
سفر به ایران و قم
بر پایه کتاب تاریخ قم، حضرت معصومه در سال ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش امام رضا(ع) از مدینه راهی ایران شد که در آن زمان ولیعهد مأمون خلیفه عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛ اما در میان راه بیمار شد و درگذشت. به باور سید جعفر مرتضی عاملی، حضرت معصومه(س) در ساوه مسموم و شهید شده است.
در خصوص علت رفتن او به قم دو گزارش وجود دارد: طبق گزارش نخست، وی در ساوه بیمار شد و از همراهانش خواست او را به قم ببرند. بنابر گزارش دوم که نویسنده تاریخ قم آن را درستتر دانسته، خود قمیها از او خواستند به قم بیاید.
حضرت معصومه در قم در خانه شخصی به نام موسی بن خزرج اشعری ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت.جنازه او را در قبرستانی به نام بابلان (حرم کنونی) دفن کردند.
جایگاه حضرت در میان شیعیان
علمای شیعه جایگاه والایی برای حضرت فاطمه معصومه س قائلاند و روایاتی در خصوص منزلت او و اهمیت زیارتش نقل میکنند. علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار به حدیثی از امام صادق(ع) پرداخته که طبق آن، شیعیان با شفاعت حضرت معصومه(س) به بهشت وارد میشوند. در فرازی از زیارتنامه حضرت هم از وی درخواست شفاعت شده است.
شوشتری در قاموس الرجال نوشته است: در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم(ع)، پس از امام رضا(ع) کسی همپای حضرت معصومه(س)نیست.شیخ عباس قمی هم او را برترینِ دختران موسی بن جعفر(ع) دانسته است.
بر پایه روایاتی که از امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) نقل شده است، بهشت، پاداش کسی است که فاطمه دختر امام كاظم(ع) را زیارت کند. البته در برخی روایات، پاداش بهشت برای کسی دانسته شده که او را با معرفت و شناخت زیارت کند.
منابع بیشتر
برخی از کتابها درباره فاطمه معصومه عبارت است از:
حضرت معصومه فاطمه دوم؛ محمد محمدی اشتهاردی
پرتوی از روی دوست؛ اسماعیل کرمانشاهی
زندگانی حضرت معصومه و تاریخ قم؛ سیدمهدی صحفی
جغرافیای تاریخی حضرت فاطمه معصومه؛ سیدعلیرضا سیدکباری
حضرت معصومه و شهر قم؛ محمد کریمی
حیاة و کرامات فاطمة المعصومة؛ سیدمحمدعلی حسینی بقاعی لبنانی
بانوی ملکوت؛ علی کریمی جهرمی
عمه سادات؛ سیدابوالقاسم حمیدی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
روش_مطالعه_فلسفه_یزدانپناه.pdf
172.2K
#روش_مطالعه_فلسفه
#روش_تدریس_فلسفه
#روش_تحقیق_در_فلسفه
استاد یزدان پناه
#درخواستی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
نقدی_بر_تهافت_الفلاسفه_غزالی_نوشته.pdf
15.18M
#نقد_کتاب
#نقد_تهافت_الفلاسفه
#علامه_آشتیانی
«تهافت الفلاسفه» نوشته ابوحامد محمد غزالی، از دانشمندان بزرگ اسلامی است که به نقد فلسفه و نظریات فلسفی پرداخته است.
وی به دلیل عدم درک و فهم صحیح فلسفه، آن را مورد نقد و انتقاد قرار داده و به فلاسفه بزرگی چون فارابی و ابن سینا اشکال و آنان را متهم به کفر نموده است.
او زمانی این کتاب را نوشته که یک متکلم اشعری مسلک و مبتلا به تمویهات و تلبیسات ابوالحسن اشعری بوده که به هیچ اصلی از اصول عقلیه معتقد نبوده است.
نویسنده در این اثر، کتاب تهافت الفلاسفه نوشته امام محمد غزالی را نقد و ارزیابی کرده است.
غزالی در این کتاب درصدد برآمد تا آرا و افکار فلاسفه هم عصر و پیش از خود همچون ابن سینا و فارابی را بررسی کرده سستی اندیشه های آنها را بیان نماید.
نگرش خاص غزالی به فلسفه سبب گردید برخی علما از فلسفه گریزان شوند، اما از طرفی موجب ظهور اندیشه های جدیدی نظیر ابن رشد با کتاب تهافت التهافت شد.
آشتیانی در این کتاب با نقد و رد برخی نظریات غزالی، تصریح می کند:
"غزالی به جان و عمق فلسفه راه نیافته و اوهامی به هم بافته و با آنها جنگیده است .اگر نزد استادی زبردست فلسفه می خواند و اشعری گری خود را به کناری می نهاد، به عمق فلسفه می رسید و آن گاه چنین اشتباهی از او رخ نمی داد."
برخی از عناوین کتاب بدین قرار است:
بیان غزالی در توحید الهی و نقد آن، ملاصدرا و حکت یونان، اراده حق و نحوه تعلق آن، گفتاری در علم حق سبحانه، نقدی کوتاه بر گفتار فخر رازی در حدوث فیض، بحث و تحقیق در نحوه تاثیر واجب، نقدی بر تهافت نویسی ها بر ضد فلاسفه.
ادامه دارد...
💠#معرفی_کتاب
#نقدی_بر_تهافت_الفلاسفه_غزالی
#علامه_سید_جلال_آشتیانی
🔴نقدی بر تهافت الفلاسفه اثر سید جلالالدین آشتیانی(1304-1384ش)، کتابی است در نقد «تهافت الفلاسفة» غزالی (450-505ق) که ایشان در این کتابش افکار فلاسفه را بررسی نموده و بر نظریات آنان اشکالاتی وارد نموده است. مرحوم آشتیانی در کتاب مذکور علاوه بر تبیین آرای حکیمان و دفاع از مبانی آنان، بیان میدارد که غزالی به جان و عمق فلسفه راه نیافته و خیالاتی را به هم بافته و با آنها ستیز کرده است. او اگر نزد استادی زبردست فلسفه میخواند و اشعری گری خود را کنار مینهاد، به عمق فلسفه میرسید و آنگاه چنین اشتباهاتی از او رخ نمیداد که بهواسطه آنها حکیمان را مورد تکفیر قرار دهد.
🔸ساختارکتاب
کتاب با مقدمه نویسنده آغاز شده و نویسنده چندان دغدغه تبویب و تنظیم مطالب را ندارد؛ یعنی در این اثر، به همان تنظیمی که غزالی آورده نپرداخته و مطالب را بهصورت پراکنده، مطرح نموده است.
شیوه کار وی در تحقیقات علمی خود، بهطورکلی، عقلگرایانه و در عین توجه به تعبد به روایات است و ایشان علاوه بر این، به زمینههای تاریخی مسائل عقلی و مباحث روایی و قرآنی نیز توجه داشته و بارها در همین اثر اشاره میکند که: «هرکس میخواهد معارف اسلامی را از طریق عقل و برهان دریابد، بخش عمده روایات و سنت پیامبر(ص) را مورد مطالعه جدی قرار دهد.
وی علاوه بر نقد سخنان غزالی، بهنقد و بررسی دیدگاههای دیگر اندیشمندان هم پرداخته است. بهعنوانمثال: نقد گفتار فخررازی در بحث حدوث فیض، نقد نظریه علامه طباطبایی درباره صفت فعل بودن اراده حقتعالی، نقد بسیاری از نظریات علامه مجلسی در ذیل روایات «بحارالأنوار»، نقد مطالبی از رساله «ابواب الهدی» اثر آقا میرزا مهدی اصفهانی، خصوصاً در مسئله تجرد نفس و غیره.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
💠#معرفی_کتاب
#نقدی_بر_تهافت_الفلاسفه_غزالی
#علامه_سید_جلال_آشتیانی
🔴گزارش محتوا
علامه آشتیانی در مقدمه، به موضوع کتاب و طریقه نگارش آن، اشاره نموده است.
🔸نویسنده بعد از ذکر مقدمه، به بیان علل مخالفت اشاعره و معتزله با فلسفه و نحوه ظهور اشاعره و معتزله میپردازد. خلاصه بیان ایشان این است که علت مخالفت آنها، عدم درک عمیق فلسفه و نرسیدن به عمق فلسفه و سخنان فلاسفه است و در همینجا هم به علت مخالفت برخی بزرگان شیعه چون علامه مجلسی اشاره میکنند و میگویند: «مرحوم مجلسی چون در ذهن خود از فلسفه و حکمت متعالیه و عرفان، امری مخالف با شریعت اسلام و افکار ائمه(ع) ترسیم کرده، سبب شده است که اصول مسلمهای از شریعت و مذهب امامیه را منکر شوند و در ضمن، احکام عقلیه در مسائلی را که همه ارباب عقول از فقها و اصولیون و محققان متکلمان در آن اتفاق دارند، انکار نمایند». وی در جای دیگر، با آنکه برای شخصیت مجلسی احترام زیادی قائل است، ایشان را محدث و فقیه متبحری میداند نه متکلم برجسته.
🔸در فصل بعدی، ایشان به بیان نظر غزالی در توحید الهی و نقد آن میپردازد. در این فصل، علاوه بر طرح مباحث گوناگون به بیان نظریات غیرعلمی مخالفان فلسفه پرداخته است. از آن جمله اینکه امام الحرمین قائل است روح جسم لطیف است و تجرد ندارد، درحالیکه در مذهب اهلبیت(ع)، روح مجرد از ماده است و بعد از فنای بدن باقی است و یا میگویند: اراده، صفت فعل است و وی سخنی را از قول آیتالله بروجردی نقل میکند که ایشان میفرمودند: «نمیدانیم اراده صفت حق است، یعنی چه؟ صفت حق، حدوث است و امکان و... چه معنا دارد که اراده حق، صفت خلق باشد». نویسنده این شبهه واهی را که اگر اراده، عین ذات باشد، از آنجا که علم خداوند علم به شرور و مبادی از کفر و فسق دارد، لازمهاش آن است که خداوند فاعل شرور و کفر و فسق باشد را بهکلی بیاساس دانسته که جواب آن واضح است. چون خداوند بهضرورت شرع و عقل، فاعل کفار و فجار است، ولی برگشت شرور به اعدام و ناچار «مقضی»، با عرض است و شرور لازمه خلقت عالم ماده است و امور عدمیه، مجعول بالذات نیستند و به فرض آنکه امر وجودی باشند، ترک خیر کثیر برای شر قلیل، خود شر کثیر است.
🔸نویسنده در فصل بعد، به اراده حقتعالی و نحوه تعلق آن پرداخته و میگوید: «بحث اراده حقتعالی و نحوه تعلق آن به تمام نظام وجود، با حفظ وحدت از عویضات علم کلی است و متعلق آن تمام نظام وجود است...». وی در این فصل، به بیان روایات منقول از ائمه(ع) در باب اراده الهی و تأویل آن پرداخته و معنای اراده را همان قول محققین فلاسفه که اراده را صفت ذاتی و علم بهنظام احسن و اتم و اشرف میدانند و در همین فصل به نقل اعتقاد استاد خود، علامه طباطبایی در باب اراده الهی پرداخته و سپس بهنقد گفتار ایشان میپردازد و بیان میکند که باید روایات شریفه در این باب را با دقت فهمید و با آیات قرآنی سنجید و با درایت به روایات مراجعه کرده که با قواعد مسلم کلام تحقیقی مخالف نباشد و ایشان با تعجب اظهار میدارد که فقهای بزرگوار در مورد روایات فقهی، با دقت بسیار بحث میکنند که آدمی در حیرت میماند، اما در اینگونه روایات، آنگونه تدبر را به خرج نمیدهند
🔸وی میگوید، اگر مراد از اینکه «اراده، صفت فعل است» یعنی حق، اشیاء را ایجاد میکند، ولی مرید فعل، حق است، چنین سخنی از عاقل بعید است چه رسد به اهل فضل و حکمت و اگر مراد از فعل مفعول است، این حرف برمیگردد به قول کسانی که علم تفصیلی حق را از ذات نفی و علم فعلی او بهنظام وجود همان حقایق خارجیه میدانند، ناچار باید حق را فاعل بالرضا بدانند و اراده و علم حق را نفس حقایق اشیاء پندارند.
🔸در ادامه فصل قبلی، وی گفتاری در علم حقتعالی را مطرح میکند و در همین فصل، نکتهای تاریخی در باب راهیابی علوم یونان در جهان اسلام را بیان کرده و از فلاسفه یونان باستان به بزرگی یاد میکند و مینویسد: افکار آنها در مسئله توحید و صفات ثبوتیه و سلبیه و تجرد نفس و قول به ماوراءالطبیعه و معاد و نفی جبر و تفویض و توحید ذاتی و افعالی، به افکار اسلام نزدیکتر است از تلفیقات اشاعره و معتزله و کرامیه و دیگر فرق مسلمین از عامه.
🔸وی در فصل بعدی، نقدی کوتاه بر گفتار فخر رازی در باب حدوث فیض را مطرح کرده و اینکه فخر شک دارد که آیا فیض حق، ازلی است یا حادث زمانی و در مقام فهم آیات متحیر گشته و این شک گریبان او را گرفته و متأسفانه آن را شک فلسفی تلقی میکند و نمیفهمد که اصلاً وجود در خارج، زائد بر ماهیت نیست، او بین عوارض تحلیلیه و عوارض خارجیه فرق نمیگذارد و نمیتواند بفهمد که بین ماهیت و وجود، تغایر خارجی وجود ندارد.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
💠#معرفی_کتاب
#نقدی_بر_تهافت_الفلاسفه_غزالی
#علامه_سید_جلال_آشتیانی
🔸نویسنده در عنوان بعدی، نگاهی گذرا به پژوهشهای غیرعلمی دارد. در این فصل، وی جدا از نقد بر «تهافت الفلاسفة» غزالی، یادداشتهایی در باب «فصوص الحکم»، اثر نیکلسن را به روایت آقای اوانسیان نقل و مواضع اشتباه او را با رعایت بیطرفی و به دور از غرض و اجتناب از تطویل در کلام، مورد نقد دقیق قرار میدهد. وی در این فصل، ابراز تأسف میکند که چرا دانشپژوهان ممالک اسلامی، برای تحصیل علومی که دانشمندان اسلامی اساس آن را بنا نهادهاند به ممالک غرب رو میآورند، درحالیکه از غرب بهندرت دانشجو برای فراگرفتن دانش به مملکتهای اسلامی میآیند و نیز بیان میکنند که علت اساسی اختلاف ما با متکلمانی مانند فخر رازی، به خاطر اختلاف مذهبی نیست بلکه اختلاف به خاطر مسلک علمی تشیع و مرام اتباع شیخ اشاعره و معتزله و نیز جدایی دیرینه بین روش محققان از فلاسفه و متکلمان است.
🔸وی در فصل بعدی، در نحوه تأثیر واجب، به بحث و تحقیق مینشینند و در ضمن آن، به بیان نقل و شرح عقیده ملاصدرا و روایات معصومین(ع) در این بحث میپردازد.
🔸نویسنده فصل بعدی را به بیان تهافتنویسیها علیه فلاسفه پرداخته و علت آنها را عدم درک عمیق مباحث فلسفی میداند. وی اعتقاد دارد که هیچیک از متصدیان ابطال قواعد فلسفی، در کارشان توفیق نیافته و از راه انصاف خارج شدند.
🔸نویسنده در فصل بعدی، در توحید افعالی و مسئله قدر تحقیق کرده و بیان میدارد که توحید افعالی، بر طبق مبنای عارفان، با جبر بههیچعنوان سازش ندارد و بعد به شرح و بسط این مطلب، پرداخته است.
🔸در فصل بعد، با عنوان تحقیقی پیرامون عقل و احکام آن در احادیث، به بررسی روایات در باب عقل و صادر اول پرداخته شده و در ادامه آن، در پیرامون صدور اشیاء از واحد حقیقی، تحقیق شده و علاوه بر رد سخن غزالی در این باب، به شرح کلام حکما بهویژه ابنسینا، پرداخته شده است.
🔸در فصل بعدی، نویسنده سخنی در «فنای علمی وجودی و درجات عروج» داشته و برای بیان آن از «احادیث معراج» که به این مطلب تصریح و تلویح و اشاره دارد، کمک میگیرد و در فصلهای بعد، به ترتیب در مباحث ذیل، به تحقیق میپردازد: تحقیق در طریق اعلا در معرفه الربوبیه، حشر، عرشی در وحی، صدور کثرت از وحدت و اثبات مبدأ وجود.
🔸ایشان در باب حشر، بر طبق تفکر در قرآن و احادیث معصومین(ع) معتقدند که روح، نفس ناطقه و بدن یا ارواح و اجساد هر دو محشور میشوند. ایشان حشرونشر را مختص انسان نمیداند بلکه معتقد به حشر جمیع موجودات است. پایان بحث در اثبات مبدأ وجود و نقد سخن غزالی و اشاعره در این زمینه است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
11685-fa-dorar-to-nabaveyah-new (3).apk
6.98M
#نرم-افزار_کتاب
#الدرر-النبویه-فی-نقد-آراء-فلسفیه
#آیه_الله_سیدان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
سیر مطالعاتی تاریخ اسلام.pdf
1.31M
#ارائه_کتاب
سیر مطالعاتی تاریخ اسلام
به همت
جمعي از اساتيد زير نظر استاد مهدي پيشوايي
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#سیر_مطالعاتی_عرفان_نظری
سیر مطالعاتی عرفان نظری
در طول تاریخ عرفان اسلامی و شیعی هیچ یک از کتاب های نگاشته شده تخصصی عرفانی و نیز کتاب های عرفان نظری در سطوح پائینتر، ویژگی آموزشی نداشتهاند. قریب به اتفاق این کتابها تمام مباحث عرفانی را نیز پوشش نمیدهند.
در دوران ما حجة الاسلام و المسلمین استاد سیدیدالله یزدان پناه برای نخستین بار یک دوره عرفان اسلامی را در ۹۰ جلسه ارائه کردند که ویژگی آموزشی دارد، یعنی تقدم و تاخر ومنطقی مطالب در آن رعایت شده و مجموعه مباحث عرفان نظری را نیز دربر می گیرد. به این ویژگیها بایستی عدم گرایش به نظرات خاص و همچنین و از همه مهمتر رعایت گرایش شیعی عرفانی را نیز افزود.
بنابراین کتاب فوق در عرفان نظری همان نقشی را بازی میکند که بدایة الحکمة در آموختن حکمت صدرائی آن را بر عهده دارد و در واقع مقدمهای برای ورود به مباحث تخصصیتر عرفانی و فراگیری کتب رسمی درسی حوزوی در زمینه عرفان نظری یعنی تمهید القواعد، فصوص الحکم و مصباح الانس است.
این کتاب با ویرایش دکتر سید عطاء انزلی با نام مبانی و اصول عرفان نظری چاپ شد و پس از آن حجة الاسلام والمسلمین استاد علی امینی نژاد آن را درس بندی کرده و با افزودن چکیده مطالب و پرسش های هر درس، تحریری نو از مطالب آن نیز ارائه دادهاند که با عنوان حکمت عرفانی به چاپ رسیده است.
از استاد یزدان پناه اثر نفیس دیگری نیز به نام فروغ معرفت در اسرار خلافت و ولایت نیز در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسید که شرح رساله مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة اثر قویم امام خمینی رحمة الله علیه است. این کتاب مشتمل بر مقدمهای مفصل است که ۳۳۰ صفحه از جلد نخست کتاب را دربر میگیرد. صفحات ۷ تا ۳۰۱ از این مقدمه شامل مطالب مقدماتی بسیار مفیدی در مورد جایگاه عرفان در دین، سیر تاریخی و ادوار عرفان نظری، شخصیت های برجسته عرفان نظری، تاثیر و تاثر حکمت متعالیه صدرایی و عرفان نظری و در انتها جایگاه امام خمینی (ره) در عرفان نظری میباشد.
لیست ذیل در واقع یک سیر مطالعاتی عرفان نظری است که برای خواننده مبتدی و به ترتیب توصیه میشود.
البته برای درک عمیقتر مبانی عرفانی، گذراندن یک دوره فلسفه اسلامی (مشاء و اشراق) و حکمت متعالیه نیز الزامی است که در این سطح می توان این نیاز را با کتابهائی مانند بدایة الحکمة (علامه طباطبائی ره) و شروح فارسی آن و یا آموزش فلسفه (آیت الله مصباح یزدی دام عزه) رفع نمود.
۱-امینی نژاد – علی، آموزش پودمانی مبانی عرفان اسلامی، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، ۱۳۹۲
۲ - امینی نژاد علی، بابائی مهدی، کرمانی-علی رضا، مبانی و فلسفه عرفان نظری، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، ۱۳۹۰
۳ - یزدان پناه سید یدالله، تحقیق و نگارش هلالیان، سعید - فروغ معرفت در اسرار خلافت و ولایت - چاپ و نشر عروج، چاپ اول، ۱۳۹۵(صص ۷ تا ۳۰۱)
۴ - یزدان پناه سید یدالله، تحقیق و نگارش امینی نژاد علی، حکمت عرفانی، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، ۱۳۹۰
۵ - یزدان پناه سید یدالله، تحقیق و نگارش انزلی مبانی و اصول عرفان نظری، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، چاپ چهارم ۱۳۹۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#سیر_مطالعاتی_علم_صرف
در علم صرف باید کتبی متقن در محضر استادی ماهر خوانده شود تا محصل را از سرگردانی و غرق در کتب غیر لازم رهایی بخشد. محصل در صورت مطالعه کتب زیر در محضر استاد قادر خواهد بود کتب دیگر را در صورت تمایل به تنهایی مطالعه کند.
کسی که می خواهد در علم صرف قوی شود، ناگزیر باید 4 کتاب زیر را به ترتیب فرا بگیرد:
1. امثله و شرح امثله
2. صرف میر
3. تصریف و شرح تصریف تفتازانی
4. شرح نظام
کتب زیر جزو کتب درسی و اصلی نیستند و طالب در صورت تمایل می تواند آنها را مطالعه کند:
* مراح الارواح (در کنار شرح نظام)
* شرح رضی بر شافیه
* شرح خضر یزدی بر شافیه
* المنصف فی التصریف ابن جنی
* الممتع فی التصریف ابن عصفور
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
سیر مطالعاتی علم رجال- حیدری فطرت.pdf
867.8K
#ارائه_سیر_مطالعاتی_علم_رجال
سیر مطالعاتی پژوهش محور دانش رجال شیعه به قلم
جمال الدین حیدری فطرت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
كتب-الفقه-المقارن.pdf
282K
💠#کتب_فقه_مقارن_عامه
✳️لیست جامعی از کتب فقه مقارن اهل سنت
✅قابل استفاده در تحقیقات فقهی مقارن
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#معرفی_نرم_افزار
موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن با علمتن کامل ۹ عنوان اثر فقهی در ۲۹۴ مجلد، به زبان عربی و فارسی در موضوعات متنوع، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، تولید و بهزودی در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
🔹موسوعه اصول فقه مقارن به عنوان اولین اثر دایرةالمعارفی در زمینه اصول فقه است که یکی از مهمترین ویژگیهای آن ارائه اصول فقه به صورت مقارن براساس مذاهب شیعه و سنی است. در این مجموعه اصول فقه براساس فقه مقارن فرقههای شیعی و سنی و همچنین برخی دیگر از فرق مذهبی مانند زیدیه و اباضیه تدوین شده و در ۱۰ جلد ارائه شده است.
🔹از جمله کتابهای ارائه شده در موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن میتوان به «موسوعة الفقه الإسلامی المقارن (۸ جلد) و موسوعة الفقه الإسلامی طبقاً لمذهب اهلالبیت (۳۵ جلد)»، اشاره کرد.
🔹همچنین کتب «جواهر الکلام فی ثوبه الجدید (۲۰ جلد)، معجم فقه الجواهر (۶ جلد)، المعجم الفقهی لکتب الشیخ الطوسی (۶ جلد)، المنهاج «مجلة اسلامیة ـ فکریة ـ فصلیة» (۷۶ شماره ـ عربی)، فقه اهل البیت (۷۱ شماره ـ عربی)، فقه اهل بیت (۶۶ شماره ـ فارسی) و فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (۶ جلد)» از دیگر کتابهای ارائه شده در این نرمافزار هستند.
🔹جستوجو به روشهای گوناگون در الفاظ و عبارات متن و فهرست کتابهای برنامه، قابلیت مقایسه بین متون، امکان محدود کردن دامنه نمایش و جستجو، دسترسی به متن قرآن کریم، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغتنامه و نیز امکان یادداشتبرداری ازجمله قابلیتهای پژوهشی این نرمافزار به شمار میرود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@valiasr
💠روش شناسی فقهی مکتب قم و نجف
🖊#آیه_الله_علیدوست
اگر دو نوع رویکرد در استنباط را قصد کنیم تفکیک مکتب نجف و قم کار دشواری نیست چون یکی از این دو مکتب فقهی در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش غیر عبادات ـ بهعرف و بنای عقلا توجه بیشتری میکند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد؛ به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیمنگاهی دارد؛ دادههای دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار میدهد؛ به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه میکند؛ کمتر بهصورت ریاضی فکر میکند.
🔹در استنباطاتش مجموعهای از ظنون را در نظر میگیرد (درست است که تکتک آنها را معتبر نمیداند؛ ولی آنها را در یک نظام حلقوی تنظیم میکند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ به قرآن و مقاصد توجه میکند؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شدهاند گاه میتواند به یک قاعده کلان برسد؛ شهرت را در نظر میگیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت میانگارد، رویکرد خاصی به دانش فقه را که مشتمل بر این عناصر باشد، من «مکتب قم» مینامم و معتقدم که بر قلهی آن نیز آیتالله بروجردی و شاگردان ایشان ایستادهاند.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk