✔️ قاعده فقهی تقدم حقالناس بر حقالله
🔹 آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی
تقدم حقالناس بر حقالله از گزارههای معروفی است که به مناسبت بهعنوان قاعده از آن برای استنباط بهره برده میشود. چهبسا این قاعده در نگاه نخست ضروری نیز به نظر برسد، اما مراجعه به کتابهای فقهی نشان میدهد برخی از فقها این قاعده را مورد نقد قرار داده و آن را نپذیرفتهاند. اهمیت مسئله از یکسو و اختلاف بزرگان، انجام پژوهش پیشرو را ضروری مینماید. نوشتار حاضر با روش کتابخانهای و به صورت تحلیلی ـ اجتهادی، مسئله را مورد بررسی قرار میدهد. بررسی ادله تقدم حقالناس بر حقالله نشان میدهد روایات و ادله دیگری که برای اثبات این تقدم ارائه شده، ناکافی است و از طرفی، ادلۀ دال بر تقدم حقالله بر حقالناس نیز دلالت کافی برای اثبات این تقدم را ندارد. بنابراین، نمیتوان قاعده کلی در این باره ارائه کرد؛ چهبسا در موردی حقالناس بر حقالله مقدم باشد و چه بسا حقالله بر حقالناس تقدم یابد.
🌐 مطالعه مقاله در: http://ijtihadnet.ir/%d9%82%d8%a7%d8%b9%d8%af%d9%87-%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c-%d8%aa%d9%82%d8%af%d9%85-%d8%ad%d9%82%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%86%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%b1-%d8%ad%d9%82%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%85/
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
جزوهردهبندیکنگره (2).pdf
917.1K
💠#جزوهردهبندیکنگره
کتابداران عزیز و علاقهمندان به کتابخانه و کتابداری این جزوه را مطالعه کنند.
با تشکر از حجه الاسلام احمد کندری
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#مناسبتی ۹ آذر
سالروز بزرگداشت
#شیخمفید (رحمةاللهعلیه)
مختصری از زندگینامه ایشان.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#نشستعلمی
🔰بررسی ضرورت تحصیل و پژوهش در علم اصول و غایت مترتب بر آن
✳️با ارائه استاد حجه الاسلام محمد حسنی
🕖 چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ساعت۷
🕌مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها عج
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#گزارش_تصویری
مراسم رونمایی سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه کتاب
سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه کتاب از امروز به همت معاونت پژوهش، با همكاري دفتر فناوري اطلاعات اين حوزه رونمایی و معرفي شد.
🎞مشاهده گزارش تصویری در لینک زیر👇
https://www.hozehkh.com/photogalleryWhite?entryID=41663
•┈┈•••🔆•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
#خبر_پژوهش
📣#اطلاعیه_مهم 📣
سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان رونمايي شد
سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه دائمی کتاب از امروز به همت معاونت پژوهش، با همكاري دفتر فناوري اطلاعات اين حوزه رونمایی و معرفي شد.
هادي حصاري، مدير انتشارات حوزه علميه خراسان در اين مراسم كه در محل اتاق جلسات مركز مديريت حوزه علميه خراسان برگزار شد، با اشاره به فعاليت رسمي انتشارات حوزه علمیه خراسان از سال 97 ، عرضه 53 كتاب و حدود 73 مجلد منتشر شده را از نتايج اين اقدام خواند و يادآور شد كه 30 اثر آماده چاپ است.
✅ادامه خبر در لینک زیر: 👇👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41660
•┈┈•••🔅•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚 @howzehpajohesh
#خبر_پژوهشی
معرفی سامانه انتشارات و نمایشگاه دائمی کتاب حوزه علمیه خراسان
حجت الاسلام سيد محسن ميرزاده در گفت و گو با خبرگزاري حوزه علميه خراسان به برخی از ویژگی های سامانه انتشارات و نمایشگاه دائمی کتاب اين حوزه كه امروز در محل اتاق جلسات مركز مديريت حوزه علميه خراسان رونمايي شد، پرداخت و گفت: اين سامانه به آدرس https://book.hozehkh.com به منظور تهیه و توزیع منابع علمی آموزشی و پژوهشی مورد نیاز حوزویان و تسهیل تأمین کتب درسی، کمک درسی و مطالعاتی مورد نیاز حوزویان و دانش پژوهان راه اندازی شده است.
📣اطلاع بیشتر در لینک خبر: 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41661
•┈┈•••🔅•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚 @howzehpajohesh
💠#نشستعلمی
🔰بررسی ضرورت تحصیل و پژوهش در علم اصول و غایت مترتب بر آن
✳️با ارائه استاد حجه الاسلام محمد حسنی
🕖 چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ساعت۷
🕌مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها عج
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
🔶 #رابطه_علم_اصول_با_علم_فقه
استنباط هر حكم فقهي مبتني بر يك يا چند قاعده اصولي است.
برای توضیح این تعریف بهتر است به مثال زیر توجه کنیم:
همه میدانیم که نماز در دین اسلام یکی از واجبات است و آیات فراوانی از قرآن بر وجوب آن دلالت میکند.
یکی از این آیات، آیه شریفه ۴۳ از سوره بقره است، که می فرماید:
«و اقیموا الصلاه» یعنی نماز را بپای دارید،
دلالت این آیه بر وجوب نماز، به اثبات دو اصل اساسی از علم اصول مبتنی است:
الف) اثبات این که صیغه امر(اقیموا) ظهور در وجوب دارد.
ب) اثبات این که ظواهر قرآن نسبت به غیر معصومین(ع) نیز حجت است و دیگران نیز حق دارند به ظواهر قرآن مراجعه نموده و از آنها حکم شرعی را استخراج کنند.
كسي که بخواهد فتوی به وجوب نماز دهد نخست باید در علم اصول فقه، این دو مساله را بررسی نموده و بپذیرد که اولاٌ امر، ظهور در وجوب دارد و ثانیاٌ ظواهر قرآن در حق همگان حجت است.
به دنبال پذیرش این دو اصل، می تواند حکم شرعی را از آیه مورد نظر استفاده کند.
👌 از اين رو در تعريف علم اصول گفته اند:
اصول الفقه هی القواعد الممهده لاستنباط الاحکام الشرعیه الفرعیه من ادلتها
اين تعريف حاوی نکاتی است که به آنها اشاره میشود:
١- معنای کلمه «القواعد» در تعریف
«القواعد» این کلمه نشان میدهد که در علم اصول از مسائل جزئی بحث نمیشود. بلکه قواعد کلی که بر مصادیق خودش منطبق است، مورد بررسی قرار میگیرند.
٢- معنای «الممهده لاستنباط الاحکام الشرعیه»
بدین وسیله قواعد ادبیات عرب و منطق و ... از تعریف اصول فقه خارج میگردد. زیرا که این قواعد به منظور استنباط احکام شرعی تهیه و تمهید نشدهاند.
٣- معنای «استنباط»
در توضيح
«استنباط» بايد گفت: استفاده احکام شرعی گاهی از باب استنباط است و گاهی از باب تطبیق، یعنی تطبیق مضامین احکام بر مصادیق آنها،
اصول فقه قواعد کلی است که جهت استنباط آماده شده نه تطبیق، که با این قید قواعد فقهیه از قبیل قاعده ید، قاعده سوق مسلمین و ... از تعریف اصول خارج میگردد.
٤- معنای «الشرعیه»
با این قید احکام غیر شرعی خارج میشود از قبیل احکام عقلی مثل امتناع اجتماع نقیضین و قوانین کشورهای دنیا که بر اساس شریعت مبتنی نبوده بلکه بر اساس مصالحی که خود تشخیص دادهاند، وضع شده مثل قوانین راهنمایی و رانندگی.
٥- معنای «الفرعیه»
با این کلمه، احکام عقیدتی و اصول دین مثل وجوب معرفت خداوند از تعریف اصول خارج می شود زیرا بحث از این احکام در علم کلام صورت میگیرد.
٦- معنای «من ادلتها»
با این قید علم مقلد به احکام شرعی خارج میشود زیرا علم مقلد به احکام شرعی به خاطر عدم کارشناس بودن وی، با مراجعه به ادله احکام حاصل نمی شود بلکه با مراجعه به رساله عملیه مجتهد، احکام شرعی را به دست می آورد.
👌 مباحث علم اصول
دانشمندان قديم ، مباحث علم اصول را به دو بخش الفاظ و غیر الفاظ تقسيم ميكردند اما علماي متأخّران، به چهار بخش الفاظ، ملازمات عقلی، حجّت و اصول عملی تقسیم کردهاند.
در تقسیمبندی دوم، در بخش الفاظ، از مدلول و ظاهر الفاظ مانند ظهور صیغه امر در وجوب و ظهور صیغه نهی در حرمت و در ملازمات عقلی- که خود به مستقلّات عقلی و غیر مستقلّات عقلی تقسیم میشود- از لوازم ذاتی احکام مانند ملازمه میان حکم عقل و شرع بحث میشود.
همچنین در بخش حجّت که مهمترین مباحث علم اصول است از حجیّت مانند حجیّت خبر واحد و در بخش اصول عملی، از اصولی که مجتهد به هنگام نداشتن دلیل اجتهادی بدان رجوع میکند مانند اصل برائت و استصحاب بحث میشود.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
20140201152229-9897-93.pdf
228.1K
#ارائهمقاله
تكنولوژي و فرهنگ بررسي تطبيقي ديدگاه ميرباقري و پايا
سيد محمد تقی موحد ابطحی
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
🔵آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار با مسؤولان ستاد راهبردی فناوریهای هوشمند حوزه :
استفاده از هوش مصنوعی میتواند به پیشبرد علوم دینی کمک فراوانی نماید.
🔵 دین برای همهی ابعاد بشر، دنیا و آخرت بشر، مسائل اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و ...حرف دارد.
🔵 بدون استفاده از تکنولوژی ها و علم روز، نمیتوانیم به آن هدف متعالی برسیم. یعنی هوش مصنوعی وقتی به میدان بیاید و مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد تازه جوهر و ارزش دین شکوفا میشود.
🔵 با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از مسائل شکل دیگری پیدا میکند. با هوش مصنوعی فقه و اجتهاد جدید به میدان میآید و این جدیدی که میگوئیم نه اینکه ضوابط گذشته را کنار بگذاریم.
متن کامل در 👇
www.fazellankarani.com
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
مطالعه مقاله فوق و محتوای بیانات استاد فاضل درباره رابطه تکنولوژی و فرهنگ جالب است و می تواند زمینه نگارش یک مقاله علمی را به وجود آورد