وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
💠 #نشستعلمیپژوهشی ▫️باعنوان ❇️نقدی بر عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماه های حرام ❇️ ▫️#جل
اخیرا حجه الاسلام عابدینی درباره حکم تغلیظ دیه در ماه های حرام نقدی مطرح کردند ؛ استاد آیه الله علیدوست در مقام نقد این گفته با استناد به مقاله علمی استاد حجه الاسلام محمد عربشاهی با عنوان نقدی بر عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماه های حرام پاسخ جناب عابدینی را مطرح نمودند که نشانه اتقان و استحکام علمی و محتوای پژوهشی این مقاله است؛ شایان ذکر است که این مقاله پژوهشی در مدرسه علمیه ولیعصر عج به صورت یک نشست علمی دو جلسه ای نیز برای طلاب محترم ارائه گردید و صوت آن نیز برای انتشار در کانال توسط استاد عربشاهی تهیه و در دسترس مخاطبان کانال وارثین نیز قرار گرفته است .
🔻پاسخ استاد علیدوست به اظهارات آقای عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماههای حرام و عدم طهارت مشرکان (بخش اول)
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
اللهم عجل لولیک الفرج
باز هم از ادب تحول خواهی
چندی پیش در پاسخ به اظهاراتی که جناب آقای عبدالکریم سروش در نقد متون حدیثی، فقه و فقاهت فقیهان داشت، با عنوان «ادب تحول خواهی» نکاتی بیان گردید و برخی خبرگزاریها، آن نکات را منتشر کردند.
در آن جا گفته شد: جناب آقای سروش!
نقد و تحول خواهی امری مطلوب بلکه ضروری است لکن به شرطی که آداب آن هم رعایت شود. و از جمله آن آداب؛ نسوزاندن تراث و گنج رنج گذشتگان است و الا ظرفیتهای میراث گذشتگان را ندیدن و یک «نــــــــــــــــــــــــــــــــــه بزرگ» به آن گفتن، ناموجه آن را سیاه نشان دادن و نسلهای حاضر و آینده را نسبت به آن بیاعتماد و بیاعتقاد ساختن، بحثهای علمی را به بازار آمیخت سره از ناسره کشاندن و طرح و بیان روشنی نداشتن «تحولخواهی» نیست؛ یک صفر بیحاصل و یک رعد و برق بی باران است!
در آن یادداشت، جناب ایشان به بحث و گفتگو دعوت شد که البته رغبتی به این کار نشان نداد اخیرا هم دوباره در جمعی که نمیدانیم تا چه مقدار در این زمینه اطلاع دارند به جریان فقاهت فقیهان حمله کرده است.
این جریان در کلیپی که اخیرا از جناب مستطاب آقای احمد عابدینی منتشر شده، تکرار شده است.
ایشان در این فایل صوتی، نقدی را بر دو نظر فقهی یعنی: تغلیظ دیه در ماههای حرام و عدم طهارت مشرکان وارد میکند. نقدی که از خود ایشان و دیگران قبلا نیز ابراز شده و پاسخهایی هم از طرف مدافعان این دو حکم فقهی به این نقدها داده شده است.
در آن صوت گفته شده: تغلیظ دیه در ماههای حرام مستند به یک روایت ضعیف و مشکوک است.
نسبت به فتوای عدم طهارت ذاتی مطلق انسان هم میگوید: “در استدلال به آیه “انما المشرکون نجس” همه مقلد شیخ طوسی شدند. عقلشان را کنار گذاشتند.”
ایشان سپس حوزههای علمیه را مورد حمله قرار میدهد و می گوید: “اسمش است، حوزه بالنده!! اما جز این که احتیاط واجب را مستحب یا مستحب را واجب کنند، هیچ کار نمیکنند!در حوزه چه کار میکنید؟! اصلا یک حرف تحقیقی ندارند! غیر از تکرار مکررات و بحث طهارت و نجاست، حرف نو دیگری آوردهاید؟ فقط مؤید کارهای غلط حکومت بودهاید.”
ایشان در آخر از عدم نقد کتابها و نوشتههایش در مراکز علمی گلایه میکند.
در ارتباط با اظهارات فوق، نکاتی را یادآور میشوم:
نسبت به درخواست نقد نوشتههای ایشان، اینجانب به حکم مسئولیتی که در کرسیهای نوآوری و نظریهپردازی و انجمن علمی فقه و حقوق حوزه دارم از ایشان دعوت به گفتگو در فضای کاملا علمی مینمایم. البته این دعوت به طور عام، همیشه صورت پذیرفته است. طرحنامه نوآوری و نظریهپردازی (برای طرح در شورای علمی کرسیها) را نیز ضمیمه این یادداشت میکنم گرچه طرحنامه در اختیار همگان است. چنان که برای برگزاری جلسه یا جلساتی در انجمن فقه و حقوق حوزه اعلام آمادگی میشود. البته شرط کرسیها، ابتکاری بودن نظریه و بدیع بودن آن است؛ لکن در انجمن چنین شرطی وجود ندارد.
نسبت به دو حکم فقهی تغلیظ دیه و عدم طهارت مشرکان، مطلب به هیچ وجه آن گونه که ایشان اظهار میدارد، نیست!
جناب آقای عابدینی! تغلیظ دیه مستند به یک روایت مشکوک و ضعیف است؟! روایاتی که کلیب اسدی و زراره (ر.ک: وسائل الشیعه، ج۲۹، ابواب دیات النفس، باب ۳، ص۲۰۳و ص ۲۰۴) در این باره دارند روایاتی ضعیف و غیر قابل دفاع فقهی است؟! چنان که سخت گیرانی بر اجماع در مسائل فقهی در این جا مساله را اجماعی و بدون مخالف دانستهاند.
بیان محقق خویی در بیان مستند این حکم فقهی، این است:«من دون خلاف بین الفقهاء بل ادّعی فی کلمات غیر واحد الاجماع علی ذلک و تدل علیه عده روایات…». (مبانی تکمله المنهاج، ج۲، ص۲۰۰، ذیل مساله ۲۰۹) صاحب جواهر نیز در ارتباط با موقعیت فقهی و شرعی این حکم میفرماید: «بلاخلاف اجده بل الاجماع بقسیمه علیه بل المحکی منهما صریحا فضلا عن الظاهر مستفیض او متواتر (جواهر الکلام ج ۴۳، ص ۲۶)
نسبت به عدم طهارت مشرکان، آیا همه فقها مقلد شیخ طوسی شدند و این فتوا را دادند یا به تقلید از او به آیه «انما المشرکون نجس» تمسک کردند؟!
گزارشی که خود شما در جای دیگر دارید، دلالتی غیر از این دارد.
شما خود (ر.ک: احمد عابدینی، فصلنامه فقه ۱۳۷۵، شماره ۷و۸) به صراحت از سید مرتضی نقل کردهاید که جناب ایشان برای اثبات نجس بودن هر کافری و نیمخورده آنها به آیه «انما المشرکون نجس» تمسک کرده است، و عبارت سید مرتضی را (از الانتصار/ چاپ شده در الجوامع الفقهیه، ص ۱۳۵) نقل کرده اید.
آیا سید مرتضی بدون این که عقل خود را به کار بیندازد، از شاگرد خود شیخ طوسی تقلید کرده است؟!
🔻پاسخ استاد علیدوست به اظهارات آقای عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماههای حرام و عدم طهارت مشرکان (بخش دوم)
جناب آقای عابدینی! نیک میدانید که اینجانب به هیچ وجه با نوآوری و اظهار نظر منضبط فقهی در هر مساله که باشد مخالف نیستم و این حق هر محققی است که با چارچوبهای قابل قبول و ابزارهای مناسب نظری را نقد و رأیی را جایگزین نماید؛ لکن این که برخلاف واقع – که اتفاقا برای بسیاری از کسانی که اطلاع از واقع ندارند، گمراه کننده است – حکم مخالف، سبک انگاری شود، به هیچ وجه قابل قبول نیست!
مخاطبان گرامی نقد ایشان را بر تغلیظ دیه ملاحظه کنند و رد آن را هم در مقاله «نقدی بر پنداره عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماه های حرام» از آقای محمد عربشاهی، چاپ شده در دو فصلنامه «تا اجتهاد» شماره ۱۰، پاییز و زمستان ۱۴۰۰، صص ۱۱۱تا ۱۳۸، ملاحظه نمایند تا معلوم شود، جناب آقای عابدینی تا چه پایه پایبند به رعایت هنجارهای علمی در گزارش از اقوال و ادله مساله و رفتار فقیهان در مشی به اندیشه تغلیظ بودهاند!
از جناب ایشان باید پرسید: آیا وضعیت حوزههای علمیه از جهت نوآوری و تلاش های علمی، این گونه است که ایشان بیان می کند؟! آیا صدها درسی که امروزه در موضوعات مختلف برگزار میشود، هزاران مقاله، کتاب و پایان نامههایی که در موضوعات گوناگون به منصه ظهور رسیده است،نوآوریها و نظریههایی که ارائه شده، همه تکرار مکررات دیگران است و صرفا در ارتباط با طهارت و نجاست است؟! آیا خود ایشان ، دوستان و اساتید ایشان جزئی از حوزه نیستند؟ آیا حوزه فقط مؤید کارهای غلط حکومت بوده و هیچ کار دیگری نکرده است؟!
این را خطاب به طلاب، جوانان، دانشجویان ، اساتید دانشگاه و …عرض می کنم: امروزه در حوزه های علمیه، هزاران کار جدید و علمی، صورت گرفته است و اگر این گونه سیاه نماییها و حجاب مشمئز کننده معاصرت اجازه می داد، معلوم میشد که چه کارهایی صورت گرفته است.
واضح است که نمیتوان نمره عالی به جریانات حاکم بر فضای علمی حوزه داد لکن آن گونه که در این گزارش و امثال آن منعکس میشود، با واقعیت بسیار فاصله دارد.
برای من همیشه نسبت به این کار ایشان و امثال او، جای سؤال است که بر این گونه گزارش دادنها، و سلب کردن اعتماد بیشمار افرادی که از واقع حاکم بر حوزههای علمیه و فقاهت فقیهان بیخبرند و یا بحثهای علمی و پیچیده را به صحن کوچه و خیابان کشاندن چه نتیجهای مترتب است که اگر در فضای سالم علمی مطرح شود، مترتب نیست؟! اصولا کدام عضو از خانوادههای دیگر با نهادی که وابسته به آن هستند، این گونه برخورد میکند؟ و…
بنده به عنوان «مسئول کرسیهای نظریهپردازی و نوآوری» و همچنین «مسئول انجمن فقه و حقوق حوزه» از ایشان دعوت میکنم مراحل درخواست برای ارائهی نظریه را از طرق رسمی طی کرده و در این محافل علمی و تخصصی نظرات خود را ارائه دهند تا مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد.
امیدوارم این دعوت از سوی ایشان پذیرفته شود و شاهد برگزاری نشستی علمی و فارغ از هرگونه امر نامیمون دیگر باشیم.
الحمد لله رب العالمین
قم – حوزه علمیه – ابوالقاسم علیدوست
۳۰/خرداد/۱۴۰۱
۲۰/ ذی القعده /۱۴۴۳
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
📚کتابخانه دیجیتال یابش
پایگاه اطلاعات و مدارک علمی-تخصصی برای نوآوری و خلق فناوری
17 میلیون کتاب،
86 میلیون مقاله انگلیسی و فارسی،
4 میلیون پایان نامه
🌐http://lib.yabesh.ir/
قابل استفاده برای پژوهشگران
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#کتابخانهدیجیتال
دستیابی به بیش از 15 میلیون کتاب بصورت رایگان از طریق لینک زیر
(دانلود رایگان سریع، بدون نیاز به ثبت نام)
https://archive.org/details/texts
دوستان حتما برای مطالعه و اطلاع از پیشینه مقالاتشان استفاده کنند متون فارسی (به ویژه متن دروس خارج اساتید حوزوی ) نیز در این کتابخانه قابل دسترسی است .
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
✍🏼لینک دریافت نرم افزار کتابخانه و سندنگار تحریر
https://eitaa.com/tahrir121/167
✍🏼لینک دریافت راهنمای نرم افزار
https://eitaa.com/tahrir121/160
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و #پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
آموزش گام به گام تحریر - بهمن 99.pdf
8.34M
💥 راهنمای جامع گام به گام
💥 برنامه تحریر نسخه 1.5.2
💥 ویرایش جدید
❇️ با اضافات و اصلاح
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
tahrir 1.5.2.exe.zip
12.29M
⚠️ پیامرسان ایتا با ارسال فرمت exe. ویندوز مشکل دارد. بنابراین به صورت فایل Zip ارسال میشود...
⬆️ فایل ارسالی آخرین نسخه بدون مشکل از نرم افزار تحریر میباشد.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#معرفی_سایت_های_مفید
چگونه برنامه روزانه خود را مدیریت کنیم؟ با Google keep براحتی به برنامههایتان نظم ببخشید
🔗 https://keep.google.com
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
این سایت نرم افزار هم دارد و در گوگل پلی ارائه شده و قابل نصب و دسترسی است
نرم افزار خوب و کاربردی است
4_5874949673864661710.pdf
15.51M
💠#ارائهکتابپژوهشی
🔶کتاب روشهای تحقیق
این کتاب واقعاً کتاب خوب و قوی است
حدود 800 صفحه است
تعداد نویسندگانش هم زیاد است که به نوبه خود نشان از کیفیت بالای کار هست.
⛔️قیمت نسخه چاپی 249 هزار تومان است.
خلاصه کتاب از نظر پژوهشی گنجی است که اگر نگوییم نایاب است ، به واقع کم یاب است.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
💠#ارائهکتابپژوهشی 🔶کتاب روشهای تحقیق این کتاب واقعاً کتاب خوب و قوی است حدود 800 صفحه است تعد
به درخواست برخی از مخاطبین باز ارسال شد
لطفا فایلهایی که نیاز دارید بارگزاری کنید؛ مکرر تذکر داده شد که با مرور زمان فایلهای ارائه شده در نرم افزار ایتا قابلیت استفاده را نخواهند داشت.
🔴 اطلاعیه
🔶 قابل توجه طلاب و پژوهشگران محترم؛
✅ مهلت ثبت نام دوره تربیت پژوهشگر هنر و رسانه تا 18 تیرماه تمدید شد.
🆔@foaam_f
معرفی ده کتاب پژوهشی مرتبط با زندگی جوادالائمه علیهمالسلام.docx
20.2K
#معرفیکتاب
#مناسبتی
معرفی ۱۰ کتاب پژوهشی پیرامون زندگی امام جواد علیه السلام
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
91203_384.mp3
3.84M
"الا یا اهل عالم من گدای جوادم "
#شهادت_امام_جواد علیه السلام را به همه عاشقان آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می کنیم
#امام_جواد علیه السلام
یا #جواد_الائمه ادرکنی
💠#اخـلاقپـژوهش
🔘 آزاداندیشی و پرهیز از تقلید
▫️مطلب دیگری که در پژوهشهای علمی لازم است، آزاداندیشی و پرهیز از تقلید و دنباله روی بی دلیل و بی منطق است؛ چیزی که آفت بزرگی برای پیشرفت علمی بهشمار میرود و نهال بالنده دانش را در تنگنای کانال ساختگی خفه میکند و میخشکاند.
زیان این کار نهتنها دامنگیر کسانی میشود که خود را در قالب های تحمیلی زندانی و محصور کردهاند، بلکه موجب بدگمانی و بدبینی دیگران به حقایق و معارف اسلام و احکام و قوانین آن نیز میشود.
▫️البته، باید توجه داشت که آزاداندیشی و رهایی از بندهای تقلید و تعصب، به معنای تجویز بدعتگذاری ها و نشر اندیشههای التقاطی و تفسیرهای ساختگی و دلخواه از کتاب و سنّت نیست. بدیهی است که خطر این انحرافها و کژاندیشیها بههیچروی کمتر از خطر تعصّب و تحجّر نیست.
▫️یافتن راه میانه و مستقیم در میان خطوط افراطی و تفریطی، کار دشواری است که تنها با #اعتدال_سلیقه، #تلاش_مخلصانه، #تقوای_علمی و #استمداد از توفیقات الهی میتوان به آن دست یافت.
✍️ برگرفته از کتاب «درباره پژوهش»/ آیتاللّه محمدتقی مصباح یزدی، تدوین و نگارش: جواد عابدینی
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#مقالاتکنفرانسی
یکی از رزومه های پژوهشی ارسال مقاله به کنفرانسها است که می تواند برای نو محققین قدم خوب و قابل توجهی باشد.
با توجه به اینکه دوستان در سال تحصیلی مقاله علمی نوشته اند می توانند مقاله خود را برای کنفرانس های مرتبط ارسال کنند .
✅نحوه ارسال مقالات به کنفرانس ها
بعد از اینکه نگارش مقاله تون به پایان رسید، باید کنفرانسی رو هم جهت با رشته و موضوع مقاله تون پیدا کنید.
بعد از اینکه کنفرانس مرتبط با رشته و موضوع تون رو انتخاب کردید، به وبسایت اون کنفرانس مراجعه کنید. در سایت کنفرانس به قسمت تاریخ های مهم کنفرانس رجوع و مهلت ارسال مقالات رو چک کنید. همچنین میتونید هزینه و زمان برگزاری کنفرانس هم مشاهده کنید. با توجه به مهلت ارسال مقالات، به قسمت راهنمای نگارش مقالات مراجعه و فرمت ارسال مقاله رو دانلود و طبق اون، مقاله رو ویراستاری کنید. بعد از این مراحل در سایت ثبت نام، و کد کاربری دریافت کنید، سپس مقاله ویراستاری شده رو از قسمت ارسال مقالات به کنفرانس ارسال کنید و منتظر نظر داوران باشید.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#انگیزشی
⁉️ چرا سرعت پیشرفت در کشورهای تحت سلطهی کُفر و طاغوت، بیشتر است از کشورهای مسلمان!!!🤔
پاسخ در کمتر از ۳ دقیقه...
هدایت شده از دلتنگ پدر 💔
📣📣 #اطلاع_رسانی
🔰 #جلسات_معرفتی
💢شرح و تفسیر زیارت امین الله
🎙«با ارائه»:
حضرت آیت الله شب زندهدار (زیدعزه)در مشهد مقدس
📆«زمان»:
از شنبه 11/تیرماه تا 30/تیرماه
⏰ 11 صبح
✅ شرکت درجلسات برای عموم طلاب آزادبلا مانع می باشد . ودر پایان دوره از طلاب منظم که حضور فعال داشته باشند تقدیر خواهدشد.
🕌«مکان»:
حرم مطهر رضوی ،صحن جمهوری اسلامی دارالقرآن الکریم ( مدرسه دو درب )
🌐 بیشتر بخوانیم در وب سایت👇
https://m-gowharshad.ir/1401-04-08-7/
🔰حوزه علمیه خراسان با همکاری آستان قدس رضوی
#مدرسه-علمیه -مسجد-گوهرشاد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
هدایت شده از دلتنگ پدر 💔
#پذیرش _مدرسه_علمیه_مسجد_گوهر_شاد_برای سال تحصیلی 1402_1401 سطح ۴
با استعانت از درگاه ایزد متعال و در ظلّ توجهات خاصّه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشريف، و حضرت رضا علیه السلام
مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد برای سال تحصیلی 1402_1401از بین طلاب مستعد و با انگیزه برادر در سطح ۴ طلبه می پذیرد.
🔹 مزایا :
1-بهره مندی از فضای معنوی حرم مطهر
رضوی
2-بهره گیری از اساتید سرشناس و مجرب حوزه علمیه خراسان
3- کمک هزینه تحصیلی به طلاب فعال و محقق حسب تأیید اساتید محترم
4-برگزاری جلسات اخلاق، بصیرتی - سیاسی، معرفتی و... با حضور اساتید مجرب و سرشناس
✅نحوه ثبت نام:
🌐 ثبت نام بصورت حضوری یا اینترنتی از طریق سایت مدرسه :
https://m-gowharshad.ir/1401-04-10/
آدرس : حرم مطهر رضوی _ مسجد جامع گوهرشاد _ طبقه فوقانی کفشداری ۱۱
شماره تماس : ۳۲۰۰۹۶۲۳_ ۳۲۰۰۲۱۷۶
#مدرسه_علمیه_مسجد_گوهر_شاد
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•