eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
528 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
716 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نمودار درختی جواهر البلاغه - مقدمه و علم معانی- پی دی اف 2.rar
18.77M
✅نموداری جواهر البلاغه جلد ۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
تاریخ در نهج البلاغه4.pdf
2.63M
📚✍️📚✍️📚✍️📚 عنوان کتاب: «تاریخ در نهج البلاغه» جلد: چهارم نویسنده: ابن ابی الحدید •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_6024012273423486555.apk
40.32M
: WPS Office 11.6.3(FULL) آخرین نسخه کامل👌 و بدون تبلیغ 😃 پر امکانات ترین نرم افزار ویرایش فایل ورد و پی دی اف در موبایل تبدیل word به Pdf •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
نرم افزار-تمام دروس حوزه.apk
26.01M
🌸🍃نرم افزار جامع دروس حوزه مقدمات کتاب و نمونه سوال رایگان با پرداخت درون برنامه ای •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
حدس منطقی چیست؟ 🔸در نظر اهل منطق حدس، مرتبه‌ای از قدرت و قوت اندیشه انسانی است که در اثر مشاهده و تجربه زیاد به دست می‌آید. کسی که از قدرت حدس برخوردار باشد بسیار سریع به نتیجه می‌رسد. به عبارت دیگر، در نظر اهل منطق راه رسیدن انسان به یک نتیجه علمی، فکر و اندیشه است. در نظر آنان فکر، حرکت نفس از مطلوب به سوی مبادی و از مبادی به سوی همان مطلوب است. این حرکت مراتب دارد. حدس، پیمودن سریع مقدمات و رسیدن فوری به نتیجه است. در حدس، حرکت به گونه‌ای سریع است که گویا حرکتی اتفاق نیفتاده و انتقال دفعی صورت گرفته است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💠 وثوق سندی 💠 🔸 یکی از مباحث حدیثی وثوق صدوری و وثوق سندی است . وثوق صدوری یعنی اطمینان از صدور یک خبر و روایت از معصومان و وثوق سندی به معنای اطمینان از صحت و اعتبار سند است. در اصطلاح حدیث‌شناسی از این دو به وثوق خبری (وثوق و اطمینان به‌ صدور خبر از معصوم) و وثوق مُخبری (اطمینان از وثاقت افراد موجود در سند) نیز یاد می‌شود. 🔸 اگر از صادر شدن یک روایت و حدیث از معصومان ـ علیهم‌السلام ـ اطمینان پیدا کنیم، نسبت به آن حدیث وثوق صدوری حاصل شده، این اطمینان می‌تواند از راه سند حدیث یا قرائن دیگر حاصل شود. و اگر از صحت سند یک حدیث، اطمینان حاصل شود، گفته می‌شود وثوق سندی نسبت به آن حاصل شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 دیدگاه متفاوت سه صاحب‌نظر درباره مجازات پدر رومینا: از کفایت حبس ۱۰ ساله تا قصاص 🔹 استاد محمدحسین احمدی شاهرودی عضو مجلس خبرگان و معاون پیشین دیوان عالی کشور🔻 حکم قصاص نشدن پدریک حکم شرعی اولیه بوده و تغییر ناپذیر است و نه‌فقط در فقه شیعه، بلکه علمای اهل سنت هم به این حکم رأی داده‌اند که پدر و جد پدری به دلیل قتل فرزند قصاص نمی‌شوند و اهل سنت حتی مادر را هم در قتل فرزند مستحق قصاص نمی‌دانند. 🔹 استاد سید مصطفی محقق دادماد، اندیشمند حقوق اسلامی🔻 در مباحث مجازات‌ها، مادام که در اجتهاد شیعی بازاندیشی فقهی صورت نگیرد این گونه جنایات را، آن هم به نام «غیرت دینی» به نحو مکرر مشاهده خواهیم کرد. 🔹 استاد محمدحسین بیاتی، رئیس دانشگاه عدالت🔻 پدری که قصاص نمی‌شود، اینطور نیست که رها شود، بلکه باید تبعید و تعزیر شود و فقط قصاص منتفی است. بنابراین در مورد قصاص نمی‌شود کاری کرد، چراکه ما در مسائل فقهی تابع شریعت هستیم و راهکاری نیست. اما در مجازات‌های تعزیری که هدفش هم بازدارندگی است، مجازات باید طوری طراحی شود که بعد از این شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/667079 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه کاربردی قضایی - جزایی - جلسه 2.mp3
13.96M
💠 (قضایی-جزایی) جلسه دوم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - ماده 315 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 - ماده 477 قانون مجازات اسلامی مصوب اردیبهشت 1392 - بیان اقوال در وقت علم اجمالی به وقوع جنایت توسط یکی از دو یا چند نفر - اقوال در مسئله : 1. مساهمه در تقسیم دیه 2. قرعه 3. اجرای اصل برائت و پرداخت دیه توسط بیت المال تاریخ جلسه : 99/03/18 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه کاربردی قضایی - جزایی - جلسه 3.mp3
13.79M
💠 (قضایی-جزایی) جلسه سوم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - ادامه گفتگو از ماده 315 قانون مجازات اسلامی مصوب آذر 1370 - ادامه گفتگو از ماده 477 قانون مجازات اسلامی مصوب اردیبهشت 1392 - بیان ادله مساهمه، قرعه و اصل برائت - قاعده عدل و انصاف قسیم قاعده قرعه نیست - قاعده عدل و انصاف اعم از قاعده قرعه است - پرداخت دیه توسط بیت المال - لا یذهب دم المسلم هدرا تاریخ جلسه : 99/03/19 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
1-990317-osoul.fegh.karbordi.MP3
12.19M
💠 (قضایی-جزایی) جلسه اول99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - مقدمات بحث - اصول فقه دانش بومی اسلامی - تعین اصول فقه از زمان پیامبر صلی الله علیه و سلم - اصول فقه، اصول فهم و منطق استنباط است - اجتهاد بالمعنی الاعم و اجتهاد بالمعنی الاخص - شکل گرفتن مسائل علم اصول در بستر نیاز تاریخ جلسه : 99/03/17 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
363_2111_80_daftakh.pdf
733.9K
✅دفترچه راهنمای ثبت نام مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
فلسفه ۱.pdf
24.84M
✅جزوه کلیات فلسفه استاد شیروانی جلد 1 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
Sireh.Pishvayan_p30download.com.pdf
2.48M
✅کتاب سیره پیشوایان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
فلسفه ۲.pdf
29.74M
✅جزوه کلیات فلسفه استاد شیروانی جلد 2 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5767348626997117235.pdf
227K
✅نمونه سوالات سیره پیشوایان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
ترجمه و شرح فقه 3 آقای ایروانی.pdf
27.97M
✅ترجمه و شرح کتاب قواعد الفقیه آقای ایروانی ✍ارسالی از طرف تهیه کننده برای کانال 💠بانک دروس حوزوی @hoghooghi_ha
تلخیص روش تفسیر.pdf
2.41M
✅تلخیص روش تفسیر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
تلخیص اخلاق ۳،ترم دوم.pdf
2.66M
✅تلخیص اخلاق ۳ ترم دوم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
آیه الله حاج سید حسن مرتضوی حفظه الله •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
(زاده ۳ اسفند ۱۳۱۱ خورشیدی در شاهرود)، مجتهد، فقیه، اصولی و استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان می‌باشد. وی هم‌اکنون عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان می‌باشند. تحصیلات هجرت به مشهد آیه الله سید حسن مرتضوی در سن ۱۳ سالگی مقدمات را در شاهرود فرا گرفت. پس از دو سال و در سن ۱۵ سالگی به حوزه علمیه مشهد هجرت کرد و از محضر اساتید بزرگی همچون میرزا احمد مدرس یزدی، و آیات عظام شیخ هاشم قزوینی، شیخ کاظم دامغانی، حسین شاهرودی و سید محمدهادی میلانی بهره برد. هجرت به نجف ایشان در سال ۱۳۳۶ و در ۲۵ سالگی به نجف رفت و در دروس آیات عظام سید محمود شاهرودی، حسین حلی، سید ابوالقاسم خویی، امام خمینی رحمه الله علیهم شرکت کرد. بازگشت کوتاه به ایران و توقف یک ساله در قم وی پس از چهار سال تحصیل پیاپی در نجف برای فراهم آوردن سفر خانواده به ایران آمد و در مسیر بازگشت دچار مشکل شد و توقف یک ساله در قم داشت و در این مدت از محضر اساتید بزرگ حوزه همچون آیات عظام سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد، و سید روح‌الله خمینی شرکت نمود و در سال ۱۳۴۱ مجدداً به نجف اشرف بازگشت هجرت مجدد به نجف و اقامت بیست ساله مرتضوی در مدت ۲۰ سالی که در نجف بود علاوه بر شرکت در درس‌های آیه الله سید ابوالقاسم خویی و مرحوم امام خمینی و دیگر علمای آن زمان، تدرس‌های خود را در حوزه علمیه نجف آغاز کرد و توانست شاگردان زیادی را به کلاس خود علاقه‌مند کند. بازگشت دائمی به ایران همزمان با فشارهای زیاد رژیم بعث به رهبری صدام بر علمای شیعه، سرانجام آیه الله سید حسن مرتضوی در سال ۱۳۵۸ به ایران بازگشت و کرسی درس‌های خود را به مشهد منتقل کرد استادان سید ابوالقاسم خویی شیخ هاشم قزوینی سید محمدهادی میلانی شیخ حسین حلی سید حسین بروجردی سید محمد محقق داماد سید محسن حکیم سید محمود حسینی شاهرودی تدریس در حوزه نجف آیه الله سید حسن مرتضوی توانست یکی از شلوغ‌ترین و پر رونق‌ترین دروس سطح عالی را در مدرسه دارالحکمه نجف تشکیل دهد و با تدریس رسائل و مکاسب و کفایه، مجتهدین و فضلا و اساتید بزرگی در آن دوران حوزه نجف همچون سید احمد مددی، سید محمد رضا سیستانی، سید عارف حسینی (رهبر شیعیان پاکستان)، سید منذر حکیم، علی مروجی قزوینی، محمد باقر موحدی نجفی، محسن اراکی، سید علیرضا حیدری یزدی، مصطفی باقری بنابی، سید رضا برقعی، شیخ محمد حسن قرهی، سید محمد جواد رکنی، سید محمد علی مروج، سید احمد احسانی، حسین نجاتی، سید جواد شهرستانی، هاشمی گلپایگانی و.. را پرورش دهد. تدریس در حوزه خراسان سید حسن مرتضوی در مدت بیش از چهار دهه حضور خود در حوزه علمیه مشهد یکی از شلوغ‌ترین و پر رونق‌ترین کرسی‌های درس خارج فقه را در حوزه مشهد دائر کرد و موفق شد صدها شاگرد فاضل و محقق تربیت کند. وی در این مدت درس خارج اصول و درس خارج فقه از کتاب‌های (حدود - قضاء - دیات - قصاص - صوم - اعتکاف - اجتهاد و تقلید - خمس - اجاره - حجر - دین - مسائل مستحدثه و ربا) را تدریس نمود. حوزه علمیه خراسان مقام معظم رهبری حفظه الله طی حکمی آیه الله سید حسن مرتضوی حفظه الله را به عنوان نماینده خود در شورای عالی حوزه علمیه خراسان انتخاب کردند •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
آیه الله حاج شیخ رجبعلی رضا زاده حفظه الله •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
در سال ۱۳۱۳ در بنهنگ از توابع شهرستان تربت حیدریه به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه آن شهر شد و پس از ۶ سال تحصیل در سال ۱۳۳۲ در ایام سقوط مصدق و برگشتن محمدرضا پهلوی از عراق و کودتای ۲۸ مرداد، به حوزه مشهد آمد. حاشیه ملاعبدالله را نزد «محمد امین راشد» فراگرفت. بخشی از مباحث معانی بیان کتاب مطول را پیش «عبدالله امامی»و مغنی را هم نزد «سید محمدباقر طباطبایی» خواند. مطول را پیش ادیب نیشابوری تمام کرد. از جمله اساتیدش می‌توان به آیه الله هاشم قزوینی اشاره کرد که دو درس فرائد الاصول و کفایةالاصول را به او آموخت. قوانین را نزد عبدالنبی کجوری و لمعتین را نزد میرزا احمد مدرس فراگرفت و به تدریس دروس سطح مشغول شد. سطوح عالی را نزد هاشم قزوینی خواند. در سال ۱۳۳۷ به درس خارج آ یه الله سید محمدهادی میلانی رفت و در سال ۱۳۴۵ به نجف عزیمت کرد. آنجا در دروس خارج آ یه الله سید ابوالقاسم خویی، آیه الله حسین وحید خراسانی ومرحوم امام خمینی شرکت کرد و پس از یک سال تحصیل در نجف، به مشهد بازگشت. تدریس ادبیات عرب به‌طور کامل ۴ دوره اصول الفقه ۶ دوره معالم الاصول ۴ دوره قوانین الاصول ۳ دوره فرائد الاصول ۱۲ دوره کفایةالاصول مباحث خارج فقه و اصول (از سال ۱۳۷۲ تاکنون) آثار تقریرات درس مرحوم آیه الله سید محمدهادی میلانی تقریرات خارج اصول آیه الله حسین وحید خراسانی تقریرات خارج فقه مرحوم آیه الله جواد تبریزی و مرحوم آیه الله سید محمد روحانی شرح بر کفایةالاصول شرح بر اصول فقه مظفر جزوه دیدنی‌ها و شنیدنی‌ها جزوه تنهای با تنها جزوه خاطرات دانشگاه رضوی علل پیدایش مذاهب اربعه تمامی آثار بالا به جز «علل پیدایش مذاهب اربعه» به صورت خطی است و تنها این اثر به چاپ رسیده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
آیه الله حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی حفظه الله •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش اول آیة الله اشرفي، سومين فرزند ذکور مرحوم آيت‌الله العظمي حاج شيخ محمد علي (مشهور به حاج شيخ آقا‌ بزرگ شاهرودي)درس جامع ‌المقدمات و سيوطي و شرح قطر السندي و شرح نظّام را در شاهرود را به اتمام رسانده و در شهريور 1329 منتقل به حوزه علميه مشهد مقدس شدند و در مدرسه سليمانيه آن شهر، به همراه برادر (حاج شيخ مرتضي اشرفي) ساکن شده و با جديت فراوان طي هفت سال اقامت در مشهد، دوران مقدمات و کل دوره سطوح را به آخر رساندند. و سپس مشغول درس خارج شده و يک ‌سال‌ و نيم از درس خارج فقه و اصول آيت‌الله ميلاني (قدس سره) بهره جستند. در اين دوران از محضر اساتيد ادبيات مانند مرحوم شيخ محمد تقي اديب و شيخ غلامرضا شهري و اساتيد دروس سطوح مانند حضرات آيات و حجج اسلام حاج ميرزا احمد مدرس يزدي، حاج شيخ کاظم دامغاني و حاج شيخ هاشم قزويني و حاج ميرزا حسين سبزواري و اساتيد فلسفه مانند حضرات حاج ميرزا جواد تهراني و عمدتاً از مرحوم ايسي، بهره‌مند شدند و در درس خارج فقه و اصول از محضر فقيه بزرگوار آيت‌الله العظمي ميلاني، يک‌سال و نيم بهره علمي بردند. هم ‌زمان با دروس حوزوي، موفق به اخذ پايان‌نامه دوره متوسطه و سپس دوره ديپلم و سرانجام پايان‌نامه ديپلمِ تمام، شدند.در مهرماه 1336 شمسي براي ادامه تحصيل به تنهايي به نجف اشرف رهسپار شده و در مدرسه قوام شيرازي آن حوزه مبارکه، با برادرشان (حاج شيخ مرتضي) ساکن شدند و سپس راهي مجالس دروس خارج بزرگان شده و سرانجام مجلس درس حضرات آيات عظام، حاج سيدابوالقاسم خوئي و حاج شيخ حسين حلي، و حاج سيد محمود شاهرودي را انتخاب کردند و پس از تبعيد امام خميني به عراق و شروع معظم‌ له به تدريس کتاب البيع به درس ايشان نيز حاضر شده و 8 سال نيز از آن محضر بهره‌مند شده و مورد عنايات خاصه ايشان، همانند ساير اساتيد، قرار گرفتند. و طي اقامت بيش از 17 سال در نجف اشرف و تحمل مشکلات فراوان از ناحيه حکومت‌هاي آن کشور به‌ ويژه حکومت جبار و ظالم بعثيان با کمال کوشش و جديت مشغول درس و بحث مباحثه و نوشتن دروس و تقرير آن بر جمعي از فضلا بودند.در اين دوران، خود نيز مشغول تدريس سطوح عاليه گرديدند. به طوري که يکي از مدرسين معروف سطوح، در آن حوزه مقدسه شدند. در طول اقامت در نجف، چند بار هم براي ديدار والدين، در ايام تعطيل دروس حوزه نجف اشرف، موقت به ايران سفر کردند. سرانجام در تابستان سال 1353 شمسي، به خاطر خدمتگزاري پدر بزرگوار که مبتلا به بيماري قلبي شده بودند ـ با کمال کراهت اساتيد بزرگوارشان از مهاجرت وي به ايران و ترک حوزه علميه نجف اشرف- آن حوزه مجتهد پرور و مجاورت باب مدينه علم ‌النبي اميرالمؤمنين(ع) را با اخذ اجازه اجتهاد، رها کردند. باري پس از خداحافظي از آن حوزه مبارکه و اساتيد بزرگوارشان با عائله به طرف ايران حرکت نموده و در تيرماه 1353 برابر ماه شريف رجب سال 1394 قمري، در خدمت والدين در شهر شاهرود مستقر شدند. بنا بود به دستور مرحوم امام خميني(قدس سره) در حوزه قم استقرار پيدا کنند ولي با رحلت پدر بزرگوارشان در شب دوم ماه شوال سال 1394 برابر مهر 1353 و اصرار اهالي محترم و حوزه علميه شاهرود، ناچار به اقامت در آن شهر شدند. حوزه علميه شاهرود را تجديد بنا نموده و اهل علم و طلاب جديدي را جذب نموده و شب و روز، خود به تدريس ابتدايي‌ترين دروس حوزوي تا مرحله درس خارج، مشغول شده و بعضي مدرسين را از حوزه علميه قم و نقاط ديگر به شاهرود دعوت کردند، و حوزه علميه را رونق فراواني بخشيدند. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
آیه الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی بخش دوم آیه الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی در تابستان 1356 به قصد زيارت عتباب مقدسه عراق، راهي نجف اشرف شده و ديدار با مراجع و اساتيد عظام و حضرت امام خميني(قدس سره) را تجديد کردند، و در مذاکرات حضوري با مرحوم، امام شهريه حوزه مقدسه مشهد را تثبيت کردند، و در بازگشت از عراق، پيشگام در ايجاد تظاهرات بر عليه حکومت شاه و رژيم ضد ديني و پهلوي بودند. به‌طوري که گزارشات زيادي برعليه ايشان به ‌وسيله ساواک، تنظيم شده، بود و دستور ترور ايشان از تهران صادر گرديد. ولي با سقوط رژيم ستم‌شاهي، اين دستور عملي نشد. پس از پيروزي انقلاب تا سال 1362 به خدمات خود در اين شهرستان ادامه مي‌دادند تا اين که در ديداري که با مرحوم امام خميني در نيمه آخر اين سال در جماران تهران داشتند، بنا شد براي استفاده بهينه از مقام علمي حضرت آيت‌الله حاج شيخ مصطفي اشرفي، وي عازم حوزه علميه قم و اگر نشد حوزه علميه مشهد مقدس شوند، که اين امر در اواخر سال 1362 انجام گرفت. گر چه اصرار اهالي شاهرود و اهل علم آنجا بر بازگشت معظم‌له به شاهرود بود، و در تابستان سال 1363 ناچار به مراجعت به شاهرود شدند، ولي با اتمام. ماه شريف رمضان و انجام وظايف روحانيت در آن شهر، پس از انقضاء تابستان و شروع دروس حوزه مشهد، رهسپار مشهد مقدس شدند و در مدرسه مرحوم آيت‌الله العظمي خوئي که مرکز مهم دراسات حوزه علميه مشهد مقدس است، از آن زمان تاکنون به دروس سطوح عاليه سپس دروس خارج فقه و اصول و رجال و تفسير اشتغال دارند، و جمع کثيري از فضلا و دانش‌پژوهان از محضر معظم‌ له، بهره‌مند مي‌شوند و اين شيوه بحمدالله تعالي الي ‌الحال استمرار دارد. با اصرار اهل علم و مردم شاهرود بنا شد تعلق خود را از شاهرود و حوزه آنجا قطع نکنند. لذا تا چند سال قبل سرپرستي حوزه علميه و جذب مدير و مدرسين کارآمد را براي آن حوزه ادامه مي‌داد. تا اين که در اثر تراکم گرفتاري‌ها، ناچار از چند سال قبل اداره امور تعليم و تربيت طلاب و مدرسه علميه را به برادر خود واگذار نمود، ولي تأمين شهريه طلاب کما کان ادامه دارد. بخشی از آثار علمي استاد : 1-شرح فارسی بر مکاسب شيخ انصاري. 2-شرح عربي بر جلدين کفايه ‌الاصول مرحوم محقق خراساني. 3-يک دوره و نيم تقريرات درس اصول فقه. 4-کتاب طهارت، تقرير درس مرحوم آيت‌الله حاج شيخ حسين حلّي. 5- کتاب اجاره، تقرير درس مرحوم آيت‌الله العظمي شاهرودي. 6- اجتهاد و تقليد، تقرير درس مرحوم آيت‌الله العظمي خوئي. 7- کتاب‌الصلاة، تقرير درس مرحوم آيت‌الله العظمي خوئي. 8- کتاب‌الصوم، تقرير درس مرحوم آيت‌الله العظمي خوئي. 9- رساله في العداله. 10- بخشي از تقريرات درس امام خميني در کتاب‌البيع. 11- مقالات علمي متعدد در کنگره‌هاي بزرگداشت شيخ مفيد، شيخ انصاري، محقق اردبيلي و غيره. هم‌ بحثان ایشان در دوران تحصيل در مشهد مقدس در ادبيات و سطوح مقدماتي، جناب حجت‌الاسلام حجت هاشمي، در سطوح متوسط و نهايي، آيات عظام، حاج شيخ محمدرضا مهدوي دامغاني، حاج سيدحسن مرتضوي،و اما هم بحثان ایشان در دوران خارج، در نجف اشرف، حضرات آيات و حجج حاج سيدحسن مرتضوي، حاج سيدعلي رئيسي، حاج سيدمهدي موسوي بجنوردي، حاج شيخ عباس عباسي‌نژاد بيرجندي، حاج سيدابراهيم حجازي، حاج شيخ علي‌اصغر معصومي، حاج شيخ مرتضي اشرفي بوده اند. پایان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk