قابل توجه کلیه طلاب محترم سطح 2
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
سلام علیکم
به هر دلیل در امتحان مجازی شرکت نکرده اید جهت ثبت غیبت موجه و امکان شرکت در امتحان تجدیدی عدم حضورتان را همراه اسم درس پیامک کنید ( فقط پیامک )
در صورت عدم اطلاع رسانی به هیچ وجه امکان شرکت در امتحان تجدیدی نخواهید داشت
#تاریخ_پژوهی
#تاریخ_ایران
#حجاب_و_عفاف
#پهلوی
قیام مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۴ شمسی در اعتراض به قانون تغییر لباس توسط حکومت #پهلوی بود. علت اصلی این قیام و تحصن اعتراض به اجباری شدن #کلاه_شاپو و سیاستهای تغییر لباس، و حصر آیتالله سید حسین قمی بود. این قیام در نهایت به شدت توسط رژیم سرکوب گردید و عدهای زیادی به خاک و خون کشیده شدند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅#تفسیر
#حجاب
#علامه_جوادی_آملی
وقل للمؤمنـت... ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ولا یبدین زینتهن...و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از #نگاه هوس آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و #زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅کتاب #دروس_تمهیدیه، نمونه روش #مکتب_نجف
🔹استاد #عشایری: کتاب دروس تمهیدیه استاد ایروانی نمونه خوبی از اجتهاد طبق روش مکتب نجف است؛ بابهای مختلف آن را با مباحث آیت الله بروجردی و محقق داماد و ... مقایسه کنید تا تفاوت دو مکتب را در روش استنباط متوجه شوید.
(نشست اشتراکات و افتراقات تفقه در دو مکتب نجف و قم، ۱۳۹۹/۴/۲۰)
▫️مطالعه کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی:
http://lib.eshia.ir/27840/1/0
▫️پینوشت:
اصطلاح مکتب قم و نجف، جغرافیایی نیست و ناظر به روش استدلال است. مکتب قم با عنوان مکتب تجمیعی (تجمیع ظنون) و قرائنی و مکتب نجف با عنوان مکتب تطبیقی و قواعدی و صناعتی و مدرسهای نیز شناخته میشوند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ فواید #روششناسی_اجتهاد از منظر استاد #شبزندهدار
🔹۱. فراهم شدن زمینه استفاده از #راهکارهای_دیگران؛ این امر مشکلات بسیاری را حل میکند، در آموزههای دینیمان هم داریم که اعلم الناس من جمع علم الناس الی علمه.
🔹۲. #استحکام مطالب ارائه شده و ماندگاری بیشتر آنها؛ اگر شما مطلبی را بر اساس مکتبهای گوناگون اثبات کردید، هم ماندگار میشود و هم برای همه سودبخش است.
🔹۳. #اطمینان خاطر شخص نسبت به نتایج حاصله
🔹۴. #سرعت دستیابی به مبانی فتاوای فقها؛ انسان خیلی وقتها فتاوایی را میبیند، نمیداند مبنای این فتوا چیست؛ اما وقتی به مکتبها واقف باشد، میداند این حرف از کجا نشئت گرفته است.
(مکتبشناسی فقهی، استاد ضیاییفر،ص ۲۶۸).
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
م:
طبق برنامه امتحان تفسیر 1 و 3 روز دوشنبه 23 تیر و مهارت کنفرانس و روش نقد روز سه شنبه 24 تیر بصورت مجازی ساعت 8 صبح برگزار می شود شیوه امتحان : سوالات در گروههای درسی و کانال مدرسه در ایتا و سروش بارگزاری می شود .
طلاب در زمان تعیین شده بایستی سوالات را در برگه جواب داده و تصویر آن را فقط ( دقت کنید فقط ) بی پی وی مسئول آموزش سطح 2و3 ارسال کنند
پاسخهای بعد از زمان تعیین شده به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود
دوستانیکه به هر دلیل موفق به شرکت در امتحان مجازی نشوند بایستی روز پنجشنبه26 تیر ساعت 8 صبح برای امتحان حضوری در مدرسه حاضر شوند روز پنجشبه هر 4 امتحان به صورت حضوری همزمان برگزار خواهد شد
اکیدا توصیه می گردد امتحان را به روز پنجشنبه موکول نکنید
این چهار امتحان تجدیدی ندارد و در صورت عدم شرکت ، قابلیت ثبت غیبت موجه وجود ندارد
#کتابخانه_برتر
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی دارای 30 هزار منبع الکترونیکی شامل کتاب، مقاله و پایان نامه در حوزه علوم اسلامی و انسانی است
با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید
لینک مستقیم
dl.islamicdoc.com
dl.islamicdoc.org
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافی معرفی سایت مکارم الآثار
🌐 تارنمای مکارم الآثار به ارائه آثار مکتوب آیت الله العظمی مکارم که بیش از ۳۰۰ عنوان است، در محیط مناسب خواندن از طریق رایانه و دستگاه های همراه پرداخته است.
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_علوم _اسلامی
بخش اول
پس از گذشت حدود دو قرن از ظهور اسلام، این دین توانست بخش زیادی از جهان آن روز را با تعالیم خود نورافشانی کند. در این سرزمینها تمدنی جوانه زد، رشد کرد، بالید و چند قرن، جهان را تحت سیطره خود قرار داد. پایههای این تمدن را علومی تشکیل میداد که حاصل مطالعه، تحقیق و تلاشهای فراوان دانشمندان مسلمان بود. در این نوشتار درصدد تبیین علوم اسلامی و دسته بندی آن هستیم .
با ما همراه باشید
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_علوم_اسلامی
بخش دوم
#معیار_علوم _اسلامی
امّا معیار اسلامی بودن علم چیست؟ آیا هر علمی میتواند اسلامی باشد، یا این که اسلام بعضی علوم را مردود دانسته و آن را نفی کرده است؟ در هر صورت معیار و ملاک اسلامی بودن علوم چیست؟
ممکن است موضوع، مسائل، غرض و انگیزه و منبع و مستند هر علم و حتی تشویق و ترغیب اسلام به تعلیم و فراگیری یک علم بتواند ملاک و معیاری برای اسلامی بودن آن باشد. به علاوه که گاهی فهم و درک و یادگیری و یاددادن بعضی از علوم و بلکه فهم متون و منابع اسلامی، نیازمند فراگیری علم دیگری است،این جنبه مقدمی بودن نیز ممکن است بتواند ملاک و معیار دیگری به شمار آید، بنابراین میتوان علوم اسلامی را به چند دسته تقسیم کرد.
دسته اول از علوم اسلامی
با نظری به دانشهای مختلف اسلامی بودن برخی از علوم به آسانی قابل تحلیل است. چرا که علومی همانند تفسیر قرآن، فقه، حدیث، قرائت، کلام نقلی و... علومی هستند که همه برای فهم آموزههای دین اسلام تدوین شدهاند و همه بر اساس همان آموزهها و تحت تأثیر هدایت و فرمایشات پیامبر ـ صلّیاللهعلیهوآله ـ و ائمه اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ شکل یافتهاند. به تعبیری موضوع مسائل، غرض و منبع مطالعاتی این علوم همه در دوران خود دین اسلام میباشد و در این دسته همین است.
با نگرشی اجمالی به سیر تدوین این علوم در سرزمینهای اسلامی و مطالعه اولین جوانههای هر یک از این دانشها، این نکته به خوبی آشکار میشود. گسترش اسلام به ممالک غیرعرب، عدم آشنایی مردم آن کشورها و حتی خود مسلمانان عرب زبان مدینه و مکه با قرآن و حدیث و حتی زبان عربی، اختلاف قراءات و نسخههای دستنویس قرآن، در دهههای اول هجری، نیاز مسلمین به دانستن احکام و عدم دسترسی آنها به پیامبر و ائمه و اصحاب ایشان و اختلافات گوناگون بر سر مسائل عقیدتی، همه و همه جزو علل تشکیل این علوم میباشند.
و روشن است که نخستین و اصلیترین منبع مطالعاتی و تحقیقاتی دانش فقه، یا علوم قرآن و یا تفسیر و... خود قرآن کریم و سنت پیامبر ـ صلّیاللهعلیهوآله ـ و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ میباشد.
علاوه بر نیاز مردم به ضرورت به کارگیری احکام اسلام (قرآن و سنت) برای بهتر زیستن در ابعاد مختلف زندگی (فردی، خانوادگی، اجتماعی) و مراحل آن، انگیزه و عامل اصلی تشویق مردم به فراگیری این علوم، آیات متعدد قرآن کریم و روایات فراوان از پیامبر اکرم ـ صلّیاللهعلیهوآله ـ و اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ است. چنان که بارها در قرآن، دستور به تدبّر در قرآن و فهم آن آمده است.و یا مردم به فراگیری دقیق و عمیق فقه یعنی همه آنچه در دین آمده است، دعوت شدهاند.
در روایات اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ نیز دستور به آموزش قرآن، آموزش فقه، ترویج و تعلیم حدیث فراوان یافت میشود.
ادامه دارد ...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_علوم_اسلامی
بخش سوم
دسته دوم از علوم اسلامی
گروه دوم مجموعه دانشهایی که مقدمه علوم دسته اول محسوب میشوند، یعنی پس از شکلگیری هستههای اولیه علومی همچون فقه، تفسیر، کلام و ... در اثر گسترش مباحث و نیز ظهور دیدگاههای مختلف و متعدد، دانشمندان این علوم، نیازمند معیارها و ملاکهایی برای سنجش و نیز ترویج و آموزش دانستههای خود شدند و این عامل خود منجر به شکل گیری علوم دیگری هم چون اصول فقه و یا بخش عقلی علم کلام، فلسفه، منطق و رجال و ... گردید.
این علوم نیز در مواردی دارای منابع دینی هستند، بسیاری از مسائل علمِ اصول فقه، برگرفته از آیات قرآن و روایات است؛ و البته منبع اصلی این علوم برون دینی و عقلی است. با این حال به دلیل دینی بودن انگیزه فراگیری این علوم و نیز این که مقدمه علوم دسته اول هستند، و هم چنین تطبیق بسیاری از تعالیم دینی بر آموزههای این علوم، این علوم نیز اسلامی محسوب میشوند.
مثلاً دانش منطق، فلسفه، جزو علوم وارداتی هستند که در قرن سوم هجری و در پی نهضت ترجمه، به عالم اسلام منتقل شدهاند ولی در متون دینی مباحثی درباره توحید، و صفت خداوند و یا استدلال بر وجود خداوند آمده است که قابل تطبیق بر مسائل فلسفی هستند و بلکه در برخی موارد بدون مقدمات فلسفی قابل فهم نیستند. به عنوان مثال آیات اول سوره حدید و سوره اخلاص که طبق روایت فهم آن از عهده عالمان آخر الزمان برمیآید. و یا خطبه اول نهج البلاغه، که معارف بلند توحیدی را بیان میکند. و نیز برخی از آیاتی که حالت استدلالی دارند مثل آیه ۳۵ و ۳۶ سوره طه.
به علاوه که بسط و گسترش این علوم و پالایش آنها از موهومات و افزودن مسائل جدید و ترویج این علوم، همه مدیون مجاهدتهای بیدریغ عالمان مسلمان است.
ادامه دارد...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_علوم_اسلامی
بخش چهارم
دسته سوم علوم اسلامی
در میان علومی که در تمدن اسلامی شکوفا شد، علومی میتوان یافت که مهمترین نکته اسلامی بودن آنها، یکی اسلامی بودن انگیزه یادگیری آن علوم و دیگری تشویق دین اسلام میباشد. و الا به لحاظ منبع و روش مطالعاتی این علوم، علوم غیر دینی محسوب میشوند.
ادبیات عرب، تاریخ، نجوم، جزو مثالهای بارز این دسته میباشند، البته ادبیات عرب که مانند منطق و اصول فقه از علوم آلی محسوب میشود مقدمه تمامی علوم و به خصوص علوم دینی نیز محسوب میشود و به این لحاظ میتواند در گروه دوم نیز قرار گیرد. به هر حال غرض از دانستن این علم، فهم دین بوده است، و نخستین قواعد ادبیات عرب را نیز امیر المؤمنین آموزش دادهاند. و در مراحل بعدی نیز امام باقر و امام صادق ـ علیهمالسّلام ـ از پایهگذاران این علوم محسوب میشوند.
درباره تاریخ این دو نکته قابل توجه است. زیرا نکات فراوانی از تاریخ زندگانی انبیاء و دشمنان آنان، در قرآن کریم آمده است. در روایات نیز به بسیاری از صالحان و طالحان گذشته اشاره شده است. و این خود عامل مهمی درگرایش مردم مسلمان به مطالعه تاریخ دارد. عامل دیگر دستور صریح قرآن به مطالعه احوال امتهای گذشته و عبرت گیری از سرنوشت ایشان میباشد.
علم نحو نیز در اثر این دو عامل، پیشرفت کرد. زیرا شناخت اوضاع اجرام آسمانی، جهت شناخت ایام روزه و حج و ساعات نماز و سایر عبادات و ... تأثیر اساسی دارد و در واقع علم نجوم را جزو علوم واجب اسلامی قرار داده است، در قرآن نیز میتوان اشارهای به این علم یافت.
علم طب نیز از جهتی جزو همین گروه از علوم است. در روایتی علم طب در کنار علم دین آمده است.
در همان آدرس در کتاب میزان الحکمه روایت دیگری آمده که چهار علم را در کنار هم آورده است: امام علی ـ علیهالسّلام ـ فرمودند علوم چهار قسمند:
علم فقه برای دین شناسی، علم طب برای بدن، علم نحو برای زبان شناسی، علم نجوم برای شناخت زمانها. به علاوه که توصیههای فراوان بهداشتی و بهزیستی فراوانی در روایات وجود دارد.
ادامه دارد...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_علوم_اسلامی
بخش پنجم
دسته چهارم علوم اسلامی
دسته چهارم از علوم اسلامی، علومی هستند که عموما ریشه در بیرون از مرزهای عالم اسلام دارند ولی دانشمندان مسلمان، با مطالعات و پژوهشهای خود آنها را به کمال رسانده و نکات و مسائل جدید بسیاری به مسائل محدود آنها افزودهاند. توصیه اسلام به یادگیری و تعلیم و تعلّم و ترویج علم حتی از نزد غیرمسلمین و از دورترین سرزمینها، مسلمانان را به جستجوگرانی خستگی ناپذیر تبدیل کرد و آنان در پی فهم پیچیدگیهای جهان اطراف به تحقیق پرداختند.
چنان که پیامبر اسلام اسیران کفّار را در ازای آموزش به مسلمانان آزاد کردند.
بسیاری علوم تجربی مثل شیمی، فیزیک، زیست شناسی، علوم ریاضی و... بدین صورت پاگرفته و نضج یافتهاند. هر چند به شهادت تاریخ جوانههای ابتدایی همین علوم را نیز نزد اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ باید ردیابی کرد.
چنان که درباره طب و نجوم به آنها اشاره شده و نیز شاگردی جابر بن حیان شیمی دان نامی نزد امام صادق ـ علیهالسّلام ـ معروف است. پس اسلامی نامیدن این علوم به انگیزه دینی و نیز مسلمان بودن عالمان آنهاست.
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_علوم_اسلامی
بخش ششم
چند نکته
۱. در تمامی این علوم، منابع دین اسلام به عنوان یک معیار همیشه وجود دارد. یعنی حتی اگر منبع پژوهشی یک علم ، قرآن و حدیث نیز نباشد، یافتههای آن علم با آموزههای قطعی قرآن و سنت سنجیده میشوند، و در صورت تنافی با دین، آن مطلب و حتی آن علم از ارزش خواهد افتاد و به همین جهت علومی مثل سحر و نجوم احکامی و... هیچ گاه اقبال عام نیافتند و مورد توجه دانشمندان قرار نگرفتند.
۲. تقسیمبندی ذکر شده در نوشتار فوق بر اساس حصر عقلی نیست. و چنین نیست که یک علم فقط در یک گروه جا میگیرد و ممکن است یک علم از چند جهت متّصف به اسلامی بودن شود مثل ادبیات عرب یا طب، ما تلاش کردیم مهمترین عامل را معیار تقسیمبندی قرار دهیم.
۳. علومی که به آنها اشاره شد، از جهت حکم تکلیفی ممکن است احکام مختلفی پیدا کنند و واجب، حرام، مباح و یا مستحب و یا مکروه به شمار آیند که این جهت خارج از بحث ما قرار میگیرد، البته هر علمی بر اساس نیاز جامعه اسلامی به آن، واجب کفایی خواهد بود.
پایان
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام
برادر ارجمند حقی عزیز
ضایعه درگذشت پدر مهربان و مومنتان را از صمیم قلب تسلیت عرض می کنم
خداوند متعال روح پاکش را با مولایش علی ( ع ) محشور نماید و به بازماندگان صبر جزیل عنایت فرماید
از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی
و برای حضرت عالی و دیگر سوگواران صبر و شکیبایی مسئلت می نمایم
روحش شاد و یادش گرامی
@valiasrk
#اصطلاح_شناسی
#علم_الحدیث
#درایه_الحدیث
💠 #تواتر لفظی و تواتر معنوی
✳️خبر متواتر #لفظی، خبری است که توسط گروه کثیری نقل شده و دارای مضمون و معنای یکسانی میباشد. خبرهای متواتر لفظی ممکن است کاملاً شبیه یکدیگر باشند و ممکن است با وجود تشابه مضمون، در نحوه بیان متفاوت باشند؛ مثلاً در یک خبر آن مضمون صراحتاً مطرح شده باشد و در خبر دیگری با کنایه.
🔰در مقابلِ تواتر لفظی، تواتر #معنوی قرار دارد. اخبار متواتر معنوی تنها در مدلول التزامی با هم مشترکند؛ مثلاً از چندین خبر که روی هم رفته متواترند و در هر کدام داستانی درباره حضرت علی علیه السلام نقل شده میتوان شجاعت ایشان را متواتراً استنتاج نمود.
👈باید اضافه کرد که ممکن است مدلول مشترک در اخبار متواتر معنوی، مدلول مطابقی یک خبر و مدلول تضمنی و یا التزامی خبر دیگر باشد.
🔅تقریرات درس #درایه آیتالله شبیری زنجانی در سال ۱۳۵۴-۱۳۵۵
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5773855420846179461.docx
891K
🌼عنوان بیش از ۱۳۰۰۰ پایان نامه مصوب کمیسیون های حوزوی.
جهت ایده گرفتن و پرهیز از تکراری بودن عناوین انتخابی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5967301778650170892.pdf
2.02M
🌼 #پایان_نامه
📚 پایان نامه های کار شده حوزوی با موضوع فقه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_6028352067293152289.doc
341K
#پایان_نامه
۱۱۱۴ موضوع پیشنهادی فقهی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5798406128219980894.docx
623.8K
#پایان_نامه
بانک موضوعات پیشنهادی غیر مصوب
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5989986211064710043.doc
150K
#طرح_نامه
نمونه طرح تفصیلی برای نگارش پایان نامه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔴 #یک_توضیح_لازم؛
روش اجتهاد آیت الله #خامنهای چگونه است؟
🔹اخیرا یکی از شاگردان مقام معظم رهبری در مصاحبهای بیان داشتهاند که: «سلوک فقهی ایشان شیوه علمای نجف است».
🔹لازم به ذکر است که مراد ایشان از شیوه علمای نجف، غیر از مکتب اجتهادی نجف است، چرا که روش اجتهاد و استنباط مقام معظم رهبری بر اساس #مکتب_قم (تجمیعی، قرائنی) انجام میگیرد و نه مکتب نجف (تطبیقی، قواعدی).
🔹استاد #مبلغی نیز در نشست سوم روششناسی اجتهاد آیت الله خامنهای بر این امر تصریح داشتهاند: «رهبری از جمله فقهای #قرائنی است نه قواعدی، یعنی ایشان توجه به قرائن را در استنباط بسیار لازم میداند، برخلاف فقهایی که قواعدیاند و بسیار محکم و غیر منعطف، فقط طبق قواعد پیش میروند» (۱۳۹۸/۱۰/۱۱).
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5787628272862890127.pdf
635K
📕#ارائه_مقاله
#حجاب
👤مولف
#دکتر_احمد_پاکتچی
🖇منبع
#دایرة_المعارف_بزرگ_اسلامی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
دروس آية الله العظمى الشيخ جواد التبريزي (قدّس سرّه) - بالفارسية
▪️درس الأصول:
http://bit.ly/2J2TGFG
▪️دروس الفقه:
🔹كتاب الطهارة (عدّة أقسام):
https://bit.ly/2NScrNT
https://bit.ly/3iBZlm7
https://bit.ly/2VLdcMN
https://bit.ly/2YYBHIw
https://bit.ly/2C0t1s5
🔹كتاب الصلاة (عدّة أقسام) :
https://bit.ly/2Z1kVZr
https://bit.ly/2BuRPJ3
https://bit.ly/2VJ8nna
https://bit.ly/2VLTdxy
🔹كتاب الديات:
http://bit.ly/2XjmLAK
🔹كتاب الحدود:
http://bit.ly/2XiN227
🔹كتاب القصاص:
http://bit.ly/2XjOzou
🔹كتاب القضاء:
http://bit.ly/2XgZIXb
🔹بحث الخيارات:
http://bit.ly/2XirCBY
🔹كتاب الشهادات:
http://bit.ly/2XiOkdt
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#فراخوان_آثار_پژوهشی
🔴 آخرين مهلت شركت در پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان فقط تا تاريخ 1399/04/31
🔻توضیحات بیشتر در مورد پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی:👇
https://eitaa.com/howzehpajohesh/446
🔻مهمترين ويژگي هاي پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي:👇
https://eitaa.com/howzehpajohesh/448
🔻بخش های ویژه فراخوان:👇
https://eitaa.com/howzehpajohesh/554
🔻محورهای فراخوان:
https://eitaa.com/howzehpajohesh/983
🔺آدرس سامانه فراخوان👇:
http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze
☎️دبیرخانه آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
تلفن: 32008327-051
لینک خبر:
http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=38073
•┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈•
💐 با ما همراه باشید👇
❣️دوستانتان را نیز دعوت کنید؛
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🆔 @howzehpajohesh
فقه سیاسی - جلسه 14.mp3
14.69M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه چهاردهم سال تحصیلی 97-98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- ادامه روایات باب
تاریخ جلسه: 97/10/26
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هشدار
❗️وقتی خوندم دنیا دور سرم چرخید...
هنوز باورم نمیشه...
❓هجده ساعت؟؟؟؟؟
توبه میکنم از این همه کم کاری...!
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ استاد علیدوست: بدون #روششناسی_اجتهاد، متکفل استنباط، #فقیه نیست
🔹به متکفل استنباط، فقیه نمیتوان گفت مگر اینکه اولا خودش #صاحب_روش_باشد ... آیا ممکن است فقیه، فقیه باشد، ولی روش نداشته باشد و در هر بابی به روش گروه خاصی استنباط کند؟ مثلا در یک مسئله به روش مدرسهای و صناعی اشاره کند و در یک مسئله روش تجمیع ظنون را برگزیند؟ یا در یک باب از نصوص خود به قواعد کلام برسد و در یک باب به همان نصوص بسنده کند؟ این میشود #به_هم_ریختگی_در_اجتهاد و فقاهت فاقد روش.
🔹ثانیا متکفل استنباط فقیه نیست مگر اینکه #روشها_را_بشناسد، زیرا بخشی از کار یک مجتهد تتبع است و میخواهد متون دیگران را فهم کند. بنده اگر ندانم #شیخ_اعظم متعلق به مدرسه صناعتمحور است یا اهل تجمیع ظنون است و ندانم که چگونه قواعد را از نصوص استخراج میکند و ندانم که #استظهار ش از نصوص بر چه مبنایی استوار است و ... ، آیا میتوانم متن فقهی شیخ را بفهمم؟!
(مصاحبه با مجله تا اجتهاد، سال اول، پیش شماره سوم، تابستان ۱۳۹۱)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk