چگونه مقاله بنویسیم ؟.ppt
2.43M
🔴 #کارگاه_پژوهشی🔴
🔸#چگونه_مقاله_بنویسیم؟
🔸طرح و اجرا : سید مهر علی محمدنژاد (دانشگاه امام حسین علیه السلام)
🔸53 صفحه - فارسی
🔸حجم : 2.3 مگابایت (در قالب پاور پوینت)
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
نمودار راهنماي تجزیه و ترکیب.jpg
948.8K
🔴 #نمودار_روز 1 🔴
🔸موضوع نمودار : راهنمای تجزیه و ترکیب
🔸آمادهسازی : سایت طلبگی تا اجتهاد
🔹حجم : 926 کیلوبایت
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
✅ #تاريخ_علم_اصول
بخش بیست چهارم
✅ #مکتب_قم یا #مکتب_اعتدال
شاید بتوان گفت که عکسالعمل مکتب اصولی سامرا، پیشکسوتان نهضت پیرایش نجف را به افراط کشانید. تا آنجا که پیشوای نهضت را در تألیف «کفایة الاصول»، به منظور خلاصهنویسی و قناعت به کمترین جملات، دچار اغلاق و ارائه جملاتی معماگونه نمود که در بعضی موارد تفسیر آنها برای حاشیهپردازان بعدی سالها موضوع بحث و گفتگو قرار گرفت و هنوز همگاه و بیگاه ادامه دارد، و جالب است که مواضعی مشاهده میشود که میان شاگردان اولیه آن بزرگوار که دروس استاد را بلاواسطه درک کردهاند، اختلاف نظر بر سر مقصود او وجود دارد.
در این اوان، حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (متوفی ۱۳۱۵ ه.ش) یکی از برجستهترین شاگردان مرحوم سیدمحمد فشارکی اصفهانی (متوفی ۱۳۱۶ ه.ق) به نگارش کتابی مهم همت گماشت به نام «درر الفوائد» که از نظر سبک و شیوۀ طرح مسائل و آیین نگارش نه از «کفایة الاصول» الگو گرفته و نه از مکتب سامرا پیروی کرده است، بلکه از همان روزهای پس از تألیف به داشتن سبک بدیع و طرح جدید اشتهار یافت.
مقایسهای کوتاه میان کتاب درر و آنچه از قلم مرحوم سیدمحمد فشارکی در «الرسائل الفشارکیه» آمده، نشان میدهد که مؤلف «درر» هر چند متأثر از آراء استاد فرزانۀ خویش است، اما آراء و اندیشهها نو و ابتکارات جدید وی در مواضع متعدد، آشکارا میدرخشد. افزون آنکه در شیوۀ طرح مباحث، روش کاملاً بدیع و ویژه خود را در پیش گرفته است. از سوی دیگر، بیتردید در زمرۀ نخستین منتقدان آراء اصولی صاحب کفایه در اوج شهرت و رواج افکار او به شمار میرود.
این شیوه به دنبال تأسیس حوزۀ عملیۀ قم، توسط مؤلف عالی مقام «درر الفوائد» تجلّی و رواج یافت که جا دارد آن را «مکتب قم» بنامیم.
👌 ویژگیهای عمدۀ این مکتب اصولی عبارتند از:
١- ساده نگاری مباحث اصولی و دوری از پیچیده ساختن مباحث و اجتناب از اغلاق
٢- زدودن دقایق فلسفی و عقلی محض از مباحث اصول و جایگزین کردن بنای عقلا و عرف خردمندان در ساختار قواعد اصولی و ارائۀ راهکاری عرفی منطبق با ذوق سلیم در مبانی استنباط احکام شرعیه
٣- برخوردی نو با مباحث عمیق و مشکل اصول و طرح استدلالات جدید برای اثبات رأی مختار
ویژگی اخیر اسباب توجه بزرگان معاصر مرحوم شیخ مؤسس را نسبت به درر و نقادی آرای ایشان فراهم ساخته است.
آقا ضیاء الدین عراقی در مقالات الاصول، و آقا شیخ محمد حسین اصفهانی در «نهایة الدرایه» و حاجآقا رضا مسجد شاهی اصفهانی در «وقایةالاذهان» از جمله آن بزرگانند.
👌 شایسته ذکر است که همین استقامت سلیقه در آثار فقهی ایشان نیز جلوهگر است. فقه به جای مانده از ایشان نیز با فقه نجف تفاوتی آشکار دارد. به سبک رایج در نجف، فقه صناعتی محض نیست، بلکه بخش مهمی از دقتهای فقهی ایشان مربوط به بخش فقه الحدیث است.
سبک آیت الله موسس بعدها توسط شاگردان دلباخته وی، به نحو عمیق و مستوفی تعقیب شد و موجبات تمایز هر چه بیشتر مکتب قم از مکتب نجف را فراهم ساخت و به نظر میرسد سبک مزبور آن چنان بر فضای حوزۀ منوره قم حاکم بود که بزرگان وارد به حوزه، از جمله آیت اللّه بروجردی نیز تحت تأثیر همین فضا به تعلیم پرداختهاند و بارها آن را ستودهاند.
ادامه دارد...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
#کلام_فقیه
#بحارالانوار
💠 کلام آیتالله شبیری زنجانی(حفظه الله) در تجلیل از کتاب #بحارالانوار:
📌... مرحوم #مجلسی خيلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهيان و مدّعيان فكر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمیشناسند، درحالیكه آنان كه اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است.
🔻از مرحوم حاج آقا نصرالله شاه آبادی شنیدم که می گفت: پدر ما -مرحوم آقای حاج شیخ محمد علی شاه آبادی- خیلی به مرحوم مجلسی معتقد بودند و من وقتی به اصفهان رفتم و برگشتم، گفتند: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: خیر. گفتند: پس برای چه به اصفهان رفتی؟ ایشان خیلی اعجاب و احترام برای مرحوم مجلسی قائل بود.
🔶معظم له در انتقاد از افرادی که با نقاب روشنفکری و یا #عقل_گرایی تلاش میکنند احادیث را نفی کنند، فرمودند: آنهایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد میکنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بیمایه زیاد شدهاند که ادّعای سواد میکنند و جوامع ما را نیز پر کردهاند.
🔹 از مرحوم آقای میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم که از تقیزاده نقل میکرد که من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالَم» بحارالأنوار را مطالعه کردم. و روشن است که تا عظمت یک اثر نباشد، افراد برای آن وقت نمیگذارند.
🔸از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که میگفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خيلى محکم بود.
#احادیث_ضعیف_السند
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
2_5362014640375071828.pdf
1.9M
📒 #ارائه_مقاله
📌 سیرتطور آرای رجالی آیت الله خوئی
🎤 در گفتگو با آیت الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی
📚 نشریه رهنامه پژوهش، شماره ۲۳ (پیاپی ۳۲، بهار و تابستان ۱۳۹۵)
#️⃣ #علم_رجال #رجال #آشنایی_با_رجال #آیت_الله_خوئی #خوئی #معجم_الرجال
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
✅ #مفهوم_شناسی
#اصطلاح_شناسی_علم_حدیث
〽️ «له روایات» در فهرست شیخ طوسی
✍🏻 محمد باعزم
🔆 با مطالعه فهرست شیخ طوسی ذیل مداخل مختلف عبارت «له روایات» مشاهده میشود.
🔺تلقی نخست که از این عبارت برداشت میگردد آن است که منظور شیخ طوسی از این ترکیب برای برخی افراد بدین معناست که این افراد مجموعه روایتهای پراکنده دارند.
🔻تتبع و بررسیها نشان میدهد که در فهرست شیخ طوسی هرگاه از عبارت «له روایات» یاد میشود مراد آن است که راوی دارای کتاب «نوادر» است.
🔹ماهیت کتاب نوادر: روایاتی که نمیتوان آنها را ذیل یک سرفصل خاص گردآوری کرد و به عبارتی روایاتی که هر کدام میتواند یک سر فصل باشد، تحت عنوان عامی به نام «نوادر» گردآوری میشوند.
🔺«نوادر محمد بن ابی عمیر» و «نوادر احمد بن محمد بن عیسی اشعری» از معروفترین این نوع از کتابها هستند.
❗️گفتنی است که جناب شبیری زنجانی در مقالهای که در مجله آینه پژوهش تحت عنوان «نوادر احمد بن محمد بن عیسی یا حسین بن سعید» نگاشتهاند، از تحلیل و دستهبندی اسناد، این کتاب را برای حسین بن سعید اهوازی میدانند (شبیری زنجانی، سیدمحمد جواد، مجله آینه پژوهش، شماره46، صص23-26)
#️⃣ #له_روایات #شیخ_طوسی #طوسی #فهرست #مفهوم_شناسی #محمد_باعزم
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
محدوده دروس سطح دو.docx
14.8K
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مجتهد شد یعنی محقق واقعی علوم اسلامی شدن...
مجتهد شدن با #مرجع شدن فرق دارد
شما را دعوت به شنیدن این صوت دو دقیقه جالب دعوت میکنیم
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
ترجمه عیون اخبار الرضا.pdf
6.35M
#زنگ_پژوهش
📢 معرفی کتاب (فایل pdf)
📚 ترجمه عیون اخبار الرضا (ع)
💠کتاب «عیون أخبار الرضا علیه السلام» از آثار مهم شیخ صدوق (م، ۳۸۱ ق) است. شیخ صدوق با جمع آوری سخنان و بحث های امام رضا (علیه السلام) با دیگر اندیشمندان آن دوران، بسیاری از مباحث مهم اسلامی را مطرح کرده است. «عیون أخبار الرضا» کتابی ارزشمند و مفید در شرح و توضیح بسیاری از عقاید شیعه می باشد.
مؤلف، کتاب مذکور را برای هدیه به کتابخانه صاحب بن عباد دیلمی، وزیر وقت و حاکم شیعی آن دوران، نگاشته است.
نقل شده: صاحب بن عباد در مدح و ستایش امام رضا علیه السلام اشعاری می سراید و آن را به شیخ صدوق هدیه می دهد و شیخ نیز این کتاب را در پاسخ به هدیه ایشان به نگارش در می آورد. این کتاب از معتبرترین منابع روایی شیعه است و مانند دیگر کتاب های شیخ صدوق از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است.
آدرس این کتاب در سایت اینفورس:
http://www.infors.ir/shia-studies/suspicion/9727.html
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
4_5803167498899554935.zip
11.78M
✅#نرم_افزار
🔶️#ترجمه_های_قرآن
📚19ترجمه قرآن به زبان فارسی
به منظور سهولت در کار تطبیق و مقایسه، فایل ترجمه ها فشرده و در قالب ورد بارگزاری شده است.
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
مقایسه_ی-شئون-و-اختیارات-فقیه-حاکم-در-اندیشه_ی-امام-خمینی-و-سید-احمد-خوانساری.pdf
1.04M
#ارائه_مقاله_علمی_پژوهشی
💢 مقایسه شئون و اختیارات فقیه حاکم در اندیشه امام خمینی و سید احمد خوانساری رحمه الله علیهما
✔️ این مقاله به قلم محمدجواد ارسطا و عبدالواحد کرمی نژاد در شماره ۸۸ فصلنامه علمی پژوهشی علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.
🔹 هدف پژوهش حاضر مقایسهی دو مکتب اجتهادی نجف و قم با روش تحلیلی و توصیفی، و از طریق مقایسهی آرای امام خمینی و سید احمد خوانساری است.
🔹 در این مقاله، به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که بین دیدگاههای دو فقیه مورد بحث دربارهی شئون و اختیارات فقیه جامعالشرایط در ابواب فقهی و حوزه عمومی و سیاسی، چه شباهتها و تفاوتهایی وجود دارد؟ مبانی و پیامد هر یک از دو دیدگاه چیست؟
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
📗 بررسی جایگاه عدالت در فقه امامیه در دو فصلنامه «مطالعات اقتصاد اسلامی»
✔️ بیست و چهارمین شماره دو فصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات اقتصاد اسلامی» به صاحبامتیازی دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.
📜 عناوین مقالات این شماره بدین قرار است🔻
🔹 نقدی بر نظریه بهره بانکی در مطالعات بانکداری اسلامی با تکیه بر تأثیر خلق پول در تعیین نرخ بهره
🔹 جایگاه عدالت در فقه امامیه و قوانین جمهوری اسلامی ایران
🔹 آسیبشناسی تأمین مالی از طریق انتشار اوراق وقف در ایران
🔹 امکانسنجی فقهی ـ حقوقی اجاره سهام و کاربردهای مالی آن
🔹 آسیبشناسی الگوی درآمدزایی موقوفات (مطالعه موردی املاک مسکونی عرصه اعیان وقف)
🔹 تبیین چالشهای سفتهبازی غیرطبیعی در بازار سهام و عدم جواز آن از منظر اقتصاد و با رویکردی به اسلام
🔹 بررسی فقهی جبران کاهش ارزش پول (با رویکرد مبنایی تحلیل ماهیت پول)
🔹 بررسی تأثیر تسهیلات بانکی بر سرمایهگذاری بخش خصوصی به تفکیک عقود مشارکتی و مبادلهای
🔹 «فقه تعاملات اجتماعی» یا نگاهی دیگر به هدف، روش و گستره موضوعی دانش اقتصاد
🔹 گذار از «الگوی پیشرفت خطی ـ نخبهگرایانه» به «الگوی پیشرفت غیرخطی ـ مشارکتی» در تحلیل پیشرانها
🔹 جایگاه استراتژی توسعه مبتنی بر تجارت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔹 غفلت از تابآوری اقتصادی و اجتماعی، مخاطرهای کلیدی در اجرای سند الگوی پیشرفت: مطالعه موردی استان خوزستان
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk