eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
552 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
765 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش ششم از نظر سیر تاریخی پیشینه فلسفه به طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شود: الف: بی‌تردید از آغاز تفکر بشر همزمان با آفرینش او بوده است، و هرگاه انسان می‌زیسته، فکر و اندیشه را به عنوان یک ویژگی جدایی‌ناپذیر با خود داشته، و هر جا انسانی گام نهاده تعقل و تفکر را با خود برده است. طبیعی است که اندیشه‌های آغازین، از نظم و تربیت لازم برخوردار نبوده و مسایل مورد پژوهش و تحقیق دسته‌بندی دقیقی نداشته است چه رسد به این که هر دسته از مسایل، نام و عنوان خاصی و روش ویژه‌ای داشته باشد، گر چه سهم برخی از انسان‌ها در خلق اندیشه‌ها بخصوص اندیشه‌های فلسفی مربوط به شناخت هستی و آغاز و انجام آن بیشتر از سایر هم نوعان‌شان بوده و موفقیت‌های فراوانی را درباره اندیشه‌های فلسفی داشته و از خود به یادگار گذاشته‌اند که از آن میان از فلاسفه یونان افرادی مثل افلاطون و ارسطو جزء استوانه‌های فلسفه محسوب می‌شود و اندیشه‌های فلسفی متعدد و متینی از آنها به یادگار مانده است.  ب: گرچه همان‌طور که اشاره شد اندیشه فلسفی قبل از اسلام در میان جوامع بشری بسیار مطرح بوده، اما در جهان اسلام این اندیشه رونق و شکوفای خاصی پیدا کرد، بدین لحاظ سیر فلسفه در اسلامی جزئی از سیر علوم در اسلام شمرده می‌شود، زیرا محققان و نویسندگان تاریخ علوم، به این نکته اذعان دارند که بسیاری از علوم از جمله فلسفه در جهان اسلام سیر تکامل خاصی را پیموده است، نسبت به بعضی مسایل تقریر روشن‌تر از گذشتگان اراء شده، و نسبت به برخی دیگر تغییرات بنیادین اراء شده و اصلاح گردید، و بسیاری از مسایل عمده فلسفی جدیداً توسط فلاسفه مسلمان ابداع شده و محصول ره‌آورد اندیشه و فکر تعقل آنان است. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش هفتم این مسأله در دو بخش قابل طرح است: الف: مورخین فلسفه معتقدند که کهن‌ترین مجموعه‌های که صرفاً جنبه فلسفی داشته یا جنبه فلسفی آنها غالب بوده مربوط به حکمای یونان است که در حدود شش قرن قبل میلاد می‌زیسته‌اند. گرچه در عین حال به این نکته نیز باید توجه داشت همان حکمای یونانی از عقاید مذهبی و فرهنگ شرقی بسیار متأثر بوده‌اند. ب: در حوزه جهان اسلام، برخی از بزرگان با اشاره به این نکته که حیات تعقل مسلمین مقارن با ظهور اسلام و تشکیل جامعه اسلامی است می‌گوید: آنچه دو قرن بعد از ظهور اسلام و بعثت پیامبر اکرم در جامعه اسلامی پدید آمد، نوعی خاصی از حیات تعقلی است که از آن به حیات فلسفی باید نام برد که ترجمه آثار یونانی آغاز شد گرچه در آن محدود و محصور نگردید بلکه گذشته از شکوفا‌کردن مسایل قبل، ده‌ها مسأله جدید را که هرگز سابقه نداشت طرح و تبیین گردید، اولین فیلسوف مسلمان که آثار و تألیفات فراوانی دارد و در فهرست ابن ندیم از آن نام برده شده، یعقوب بن اسحاق کندی متوفای ۲۶۰ هجری است.  و همچنین در جهان اسلام فلاسفه بزرگی ظهور کرده که از آن جمله، ابن رشد، فارابی، بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، شیخ اشراق، خواجه نصیر طوسی، صدرالمتألهین است که هر کدام مؤسس یک روش فلسفی خاص بوده‌اند و در رأس یک مکتب فلسفی قرار دارند، وگرنه تعدادی کسانی که به عنوان پیروان آن مکاتب فلسفی هستند بسیار بیشتر از این‌هاست. گرچه مسایل فلسفی که در جهان اسلام و توسط فلاسفه اسلامی ابداع و ابتکار شد و در واقع ره‌آورد فکر فلاسفه اسلامی است فراوان است و در آثار مربوطه به تفصیل بیان شده که برخی از آنها قرار ذیل است: ۱. اصالت وجود ۲. اثبات اتحاد عاقل و معقول ۳. اثبات تجرد قوه خیال ۴. مسأله وجود ذهنی ۵. حدوث دهری ۶. جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء بودن نفس ۷. حرکت جوهری ۸. امکان فقری ۹. وجود رابطی و رابطه ۱۰. بسیط الحقیقه ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش هشتم برخی از بزرگان حکمت درباره جایگاه فلسفه در متون دینی گفته‌اند: عامل اصلی و مؤثر در پدید آمدن تفکر فلسفی و عقلی و بقاء آن ذخایر علمی است که در کلمات پیشوایان دین وجود دارد، برای روشن شدن این مسأله کافی است که ذخایر علمی اهل بیت (علیهم‌السلام) را با کتب فلسفی که مرور زمان نوشته شده مقایسه گردد، آنگاه معلوم خواهد شد که روز به روز فلسفه به ذخایر علمی نام برده نزدیک شده تا در قرن یازده هجری تقریباً به همدیگر منطبق گشته و فاصله‌ای جز اختلاف تعبیر در میان باقی نمانده است. با دقت در این کلام که توسط یکی از کارشناسان بزرگ فلسفه و متون دینی (قرآن و روایات) اظهار شده جایگاه فلسفه و اندیشه عقل در متون دینی به روشنی معلوم خواهد شد. بی‌تردید ظرافت، دقت و موشکافی‌های که در فلسفه اسلامی وجود دارد بخصوص در الهیات بالمعنی الاخص، هرگز در فلسفه‌های غیراسلامی نمی‌توان یافت، و هر کسی که ره‌آورد فکری و فلسفه حکمای بزرگ مسلمان بخصوص حکمت متعالیه را با اندیشه‌های فلسفی و فلسفه غیر اسلامی مقایسه نماید بدین حقیقت اذعان خواهند نمود. ✒پایان نشست آشنایی با دانش فلسفه✒ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه مقارن - جلسه 8.mp3
19.22M
💠 جلسه هشتم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - فقه و عقل - ادامه گزارش تفصیلی از کتاب فقه و عقل تا آخر کتاب - کاربرد ترخیصی و تامینی - حق الطاعة - قبح عقاب بلا بیان - آسیب شناسی و پاسخ به شبهه ها و پرسش ها - کاربرد تسبیبی - و ... 🗓 تاریخ جلسه : 99/04/08 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
؟ 🔰 1️⃣ هنگام مطالعه درابتدابه این نکته توجه کنیدکه چه چیزی رامی‌ خواهید یادبگیرید.تیترها وسرفصل‌ های راکامل بخوانید و آن‌ها رابه صورت سوال در آورید تادرهنگام مطالعه باپاسخ به آن سوال‌ ها به میزان تسلط خودبر مطالب آن درس پی ببرید. زمانی که نقشه یک فصل ازیک درس در ذهن‌ تان نقش ببنددمتوجه می‌شویدچه چیزی راباید یاد بگیرید.دردرس آزمون درابتدای هرفصل مشخص شده است که درمطالعه خودچه مباحثی را بایدبخوانیدو این امرشما رابه هدف اول مطالعه می‌رساند. 2️⃣ هنگامی که تاحدودی باسرفصل ها و تیترها آشناشدید بایدبین مطالبی که از قبل بلدهستید ومطالب جدید ارتباط برقرارکنید.برای یادگرفتن یک مطلب جدید شما بایدبدانید چه مباحثی رابه عنوان پیش نیازبلدباشیدو قبل از شروع به مطالعه، آن‎ها رامرور کنید. 3️⃣ مطالعه عمیق مطالب ودرک کامل مباحث است. دراین مرحله شماشروع به مطالعه دقیق یک مبحث می‌کنید.به شکل‌ها،نمودارهاو مثال‌ های آورده شده درکتاب توجه کنید ودرهنگام خواندن ،نکته‌ های مهم در هرپاراگراف رامشخص کنید.زمانی که هرمطلبی را از هردرسی می‌خوانیدبرای آن یک مثال بیاورید.مثال‌هایی که تاییدکننده آن مفهوم و مطلب باشد.اگرمثال‌ ها،مثال‌ هایی باشند که شمادر زندگی روزمره خودبه کارمی‌بریدبهتر درذهن می‌ مانند.مطالب ومفاهیمی را که انتزاعی هستندو قابل مشاهده نیستنددر ذهن خود تصویر سازی کنید.با ربط مطالب به یک تصویر ذهنی که می‌ تواندخیالی یا خنده‌ دار باشد،سرعت یادآوری آن افزایش می‌یابد. @valiasrk
؟ 🔰 4️⃣ تمرین حل کردن این امکان رابه شمامی‌ دهدتابرمطالب خوانده شده تسلط بیشتری پیداکنیدوبه میزان یادگیری خودبپردازیددراین صورت به نقاط ضعف وقوت پی می‌ برید.تمرین‌های بی‌پاسخ این امکان رابه شمامی‌ دهدکه برای پیدا کردن جواب درست تلاش بیشتری نماییدوشمابا سوالات درگیرترخواهیدشد.آیاشمامتوجه این امرشده‌اید.زمانی که اسم چیزی یامطلبی راکه می‌خواهیدبه یادنمی‌آوریددچارمشکل می‌ شویدوتمام روزبه آن فکر می‌ کنیدتابه خاطرآوریدتازمانی هم که این اتفاق نیفتدازتلاش دست برنمی‌ دارید.زمانی که به یاد آوردید،آن مطلب برای همیشه درذهن تان باقی می‌ماند. 5️⃣ خلاصه‌ نویسی مهم‌ ترین مرحله مطالعه مفهومی است وکمک می‌کند تادرزمان محدود،دوره کردن درس مربوطه راحت‌تر شود .خواندن یک مطلب به شمااین امکان رامی‌دهدتا مطالب درحافظه کوتاه مدت شما قرارگیرد.برای انتقال مطالب به حافظه بلندمدت بایدبارها وبارها مطلب دوره شود.باتوجه به این امرکه ممکن است زمان کافی برای مطالعه تمام مطالب درسی نباشد،خلاصه‌ های کم حجم شامل نکات مهم امکان مرورسریع رابه شمامی‌دهد. درخلاصه‌های خود ازنمودار،چارت وتهیه یک نقشه ذهنی ازمطالب استفاده کنید.هیچ‌ گاه همه مطالب رادرخلاصه‌ های خودیادداشت نکنیدوفقط نکات مهم رایادداشت نمایید. 6️⃣ مرور کردن بهترین روش برای تثبیت مطالب درحافظه است.هرچقدرمیزان مروربیشترباشدمطالب درحافظه بلندمدت شماثبات پیدامی‌کند.برای مرورکردن سریع ازخلاصه‌ های خودمی‌ توانیداستفاده کنید. @valiasrk
Ejtehad.mp3
27.26M
کامل کرسی استاد 🔹گزارشی از این نشست: https://goo.gl/Pkbcxb •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
45.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◽️مناظره آقایان حجت الاسلام رفیعی و سیدحسن آقامیری 🔻با اجرای حجت الاسلام سرلک •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
1_47158198.mp3
17.57M
✅ استاد محمدحسین ؛ روش شناسی اجتهاد آیت الله العظمی در زمان: ۹ بهمن ۱۳۹۷ منبع: @mabaheth •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه مقارن - جلسه 9.mp3
15.25M
💠 جلسه نهم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - فقه و عرف - گزارش تفصیلی از محتوای کتاب فقه و عرف - تعریف عرف - عرف در مذاهب فقهی - فقیه بیشتر با سند و دلیل کار دارد؛ نه با مبنا. 🗓 تاریخ جلسه : 99/04/09 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📣اطلاعیه مهم🔻🔻 ✍️دوره نویسندگی " نون والقلم " ✅با اعطای گواهینامه 📋 🔷معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در نظر دارد جهت توانمند سازی طلاب و اساتید در حوزه «نویسندگی کتاب کودک و نوجوان»، كارگاه اصول و روش نوشتن كتاب براي مخاطب كودك و نوجوان را به صورت "مجازی" ویژه خواهران برگزار نماید. ⏳مهلت ثبت نام: 20 تیرماه ◀️شروع دوره: 15 مردادماه ▶️ اتمام دوره: 15 شهریور 👈🏾نحوه ثبت نام: ⬅️سایت مرکز مدیریت به نشانی: http://www.hozehkh.com سامانه های الکترونیک⬅️ثبت نام ها⬅️انتخاب دوره نویسندگی نون والقلم ☎️ جهت کسب اطلاع بیشتر: 05132008405 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💠وقایع حقوقی💠 🔸وقایع حقوقی ، از اصطلاحات علم حقوق بوده و به معنای تعهداتی است که منشا آنها خارج از اراده فرد است؛ 🔹به عبارت دیگر واقعه حقوقی تعهدی است که به فرد نسبت داده می‌شود در حالی که این موضوع ممکن از خارج اراده فرد باشد. ✍وقایع حقوقی دو قسم هستند: 1⃣ وقایعی که بدون اراده شخص ایجاد می‌شوند، مثل تولد و مرگ. 2⃣ وقایعی که ایجاد آن‌ها به اراده اشخاص است: مثل غصب و اتلاف مال غیر. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk