eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
557 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
758 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد لک زایی- بزرگداشت آیت الله آصفیmp3.mp3
26.81M
💠 باز خوانی میراث سیاسی تمدنی آیت الله محمد مهدی آصفی 🔷با حضور شخصیت های علمی و دینی 🔷سخنرانی استاد نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✅موضوع: چالش های امنیتی جهان از منظر آیت الله آصفی ❎زمان: یکشنبه 1399/4/1 💠مکان: قم - پردیسان- دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
۲۰ توصیه امیرالمومنین(ع) درباره آداب غدیر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
♨️ ویژه فضلای درس خارج اجتهادی فقه ثمره: پیداکردن ذهن عمیق فقهی 1⃣ «مستند» مرحوم نراقی 2⃣ «الحدائق الناظره» مرحوم بحرانی 3⃣ «جواهر» مرحوم نجفی 4⃣ «تنقیح» مرحوم خویی 5⃣ «مستمسک» مرحوم حکیم 6⃣ «تفصیل الشریعه» مرحوم فاضل 🖌 استاد فاضل لنکرانی(دام ظلّه) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
MAKTAB1.mp3
16.78M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی 🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه) 💠 جلسه اول 🔹 عدم تسلّط به تئوری استنباط یکی از علل مهم سردرگمی طلاب در درس خارج 🔹 سه فایده مهم مکتب شناسی برای خود مجتهدان: 1⃣ شکستن بن بست‌های فقهی 2⃣ عیب‌یابی آگاهانه فرآیند استنباط 3⃣ تکمیل و ترمیم روش فقهی با کمک گرفتن از مزایای سایر مکاتب 🔹 لزوم تفکیک‌ مکتب شناسی اثباتی از ثبوتی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
MAKTAB2.mp3
13.99M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی 🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه) 💠 جلسه دوم 🔹چهار فایده مکتب شناسی برای غیر مجتهدان: 1⃣ خروج از سردرگمی در تحصیل 2⃣ تسریع در کسب اجتهاد 3⃣ شناخت دسته بندی‌های علمی و پیروان مکاتب مختلف 4⃣ آگاهی به بایسته‌ها و مشاوره‌های تحصیلی مبتنی بر هر مکتب اجتهادی 🔅 توضیحاتی در مورد منهج فهرستی در علم رجال •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
MAKTAB3.mp3
10.69M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی 🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه) 💠 جلسه سوم 1⃣ تفاوت‌های مکاتب در علوم مقدماتی اجتهاد 2⃣ تنوّع مکاتب در طُرُق موضوع‌شناسی 3⃣ اختلاف شیوه‌های استظهار و فقه الحدیث در هر مکتب 🔅إحصاء مکاتب فقهی موجود •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
در یازده مجلد کتاب «الغدیر» چه مباحثی آمده است؟ جلد اول الغدیر اختصاص به اصل واقعه غدیر و حدیث غدیر دارد. واقعه غدیر در آغاز و به شکل های مختلف که در منابع بوده، در ادامه آمده است. پس از آن، راویان آن از صحابه و تابعین، و محدثان بزرگ به تفصیل و با ذکر سند و مأخذ آنها معرفی شده اند. بخش دیگری به کسانی که در باره غدیر کتاب نوشته اند، اختصاص داده شده است. سیر تاریخی احتجاج استدلال به غدیر از سوی امام علی (ع) در ادامه آمده است. آیات غدیر «الیوم اکملت» و «بلغ ما انزل الیک» و اقوال مفسران ذیل آنها به تفصیل در ادامه بحث شده است. عید غدیر و منابعی که در این باره هست، به دنبال آن آمده، و بررسی سندی شده است. مفاد حدیث غدیر، بحثی است که به تفصیل در باره کلمه «ولی» صورت گرفته و این جستجو در بسیاری از متون دنبال شده و اقوال مربوطه نقد و بررسی شده است. این قسمت بسیار طولانی، و گسترده و لابلای آنها اطلاعات جالبی در باره دیدگاه ها در باره غدیر از منابع مختلف گزارش شده است. مجلد دوم، با اهمیت شعر و شاعری در قرآن و سنت، و از نگاه امامان آغاز شده است. هدف آن است تا در نخستین مرحله به شاعرانی بپردازد که در باره غدیر شعر گفته اند. در واقع، کتاب الغدیر از اینجا به بعد، اختصاص به شرح حال شاعرانی دارد که در باره غدیر شعر گفته اند. این بحث، به ترتیب قرون بوده و د در باره هر شاعری، شرح حال، اخبار و جایگاه وی در تشیع، و اشعار و شرح آنها آمده است. در مجلد دوم از شاعران غدیر تا قرن سوم بحث شده و اگر توجه کنیم که در چنین مجلدی با این حجم از صفحات، چه مقدار اطلاعات در باره این شاعران آمده و این داده ها چه اندازه در روشن کردن تاریخ تشیع اهمیت دارد، آنگاه اهمیت الغدیر را در خواهیم یافت. برای مثال در باره شاعری مانند کمیت طی صفحات 265 تا 308 و در باره شاعری مانند سید حمیری یکصد صفحه از 309 تا 409 بحث شده، و ضمن آن اخبار آنها که غالبا به نوعی به تاریخ تشیع مربوط است، بحث شده است. (ادامه دارد) مجلد سوم، باره باقی شعرای قرن سوم، و شماری از شاعران قرن چهارم که شعری در باره غدیر شعر سروده اند، تألیف شده است. اسامی شاعران ناشناخته و اطلاعات بسیار عالی در باره آنها که هر کدام در گوشه ی از بلاد اسلامی و از قبیله ای و خاندانی بودند، در این شرح حالها آمده، و در روشن کردن تاریخ شیعه بسیار سودمند است. مجلد چهارم هم باقی شعرای قرن چهارم، و ادامه آن قرن پنجم است، دو قرنی که باید آنها را قرن شیعه دانست. حجم این اشعار در باره غدیر در قرنهای سوم و چهارم و پنج به قدری گسترده است که به خوبی می توان بسط مذهب را در این قرن مشاهده کرد. مجلد پنجم الغدیر شاعران شیعه قرن ششم و هفتم و مجلد ششم شاعران قرن هشتم است، اما به مناسبت، از صفحه 120 مجلد ششم، بحث مستوفایی تحت عنوان «نوادر الاثر فی علم عمر» درج شده که ضمن آن به یک صد مورد از اجتهادات خلیفه دوم که در برابر نص قرآن یا حدیث نبوی صورت گرفته، پرداخته شده است. این بحث تا صفحه 460 ادامه یافته است. منبع این بخش، به طور کامل منابع اهل سنت است، و مولف دیدگاه تاریخی شیعه را در نقد و رد بر مخالفان خود، به سبک کاملا تازه ای مورد توجه قرار داده است. این بحث بیشتر از این حدیث که روش فکری شیعه و مخالفانش را در بررسی فقه و حدیث نشان می دهد، یک روش نو به شمار می آید. سبک بحث، تقریبا همان است که در کتاب الاجتهاد و النص شرف الدین دنبال شده و از نظر تاریخی ادامه ادبیات رد نویسی است که در شناساندن تاریخ شیعه از این زاویه بسیار مهم است. پس از تمام شدن بحث از موارد مزبور، به ادامه بحث از شعرای قرن هشتم پرداخته شده است. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
مجلد هفتم به شاعران قرن نهم اختصاص داده شده است. امینی در مواردی که در شعری، اشاره به یک حدیث یا واقعه تاریخی شده باشد، در باره منابع آن هم بحث می کند. در این زمینه، طبق یک سنت همیشگی در ادبیات ردیه نویسی، از مصادر مخالفین استفاده می کند تا بتواند بر آنان احتجاج کند. زمانی که وی از اشعار رجب برسی بحث می کند، بحثی هم در باره غلو دارد. (ج 7 ص 91). در اینجا پس از شرح مفهوم غلو، بحثی را در باره غلو در باره ابوبکر در مصادر حدیثی و تاریخی اهل سنت آورده و موارد بسیار فراوان و گسترده ای را در این زمینه مورد بحث قرار داده است. این بحث که عملا تاریخ ابوبکر و بیان دیدگاه های شیعه در این باره است از صفحه 97 آغاز شده و تا صفحه 444 ادامه می یابد. در این قسمت می توان با تمامی دیدگاه های تاریخی شیعه در زمینه خلافت پس از رسول (ص) آشنا شد. در واقع می توان گفت، عمده مبحث مجلد هفتم در این زمینه است، چنان که مجلد ششم، عمده اش، در باره تاریخ خلیفه دوم و دیدگاه های او نقدهای شیعی بر آنها بود. صفحه 445 تا انتهای این مجلد یعنی صفحه 550 در باره شخصیت ابوطالب، اشعار او، و دیدگاه های جاری و نقد آنها در باره اوست. بحث از ابوطالب در مجلد هشتم الغدیر تا صفحه 45 آمده و پس از آن، داستان غلو در روایات فضائل خلفا مورد توجه قرار گرفته، و به همان سبک به روایاتی که اهل سنت در فضائل ابوبکر، و به خصوص عثمان آورده اند، پرداخته شده است. امینی در این مجلد، تاریخ دوره عثمان، رفتارهای او که سبب اعتراض و شورش دیگران شد، و در نهایت، برخورد او با ابوذر را از منابع اهل سنت آورده است. این بحث تا صفحه 433 ادامه یافته است. پس از آن، شرح حال ابوذر و زندگی او به عنوان یکی از چهره های برجسته میان شیعیان نخستین بر اساس منابع گسترده گزارش شده است. در این بخش، به بیان دیدگاه های ابوذر در مسائل مالی پرداخته شده وبه این نکته که او سوسیالیست بوده ـ بحثی که آن زمان در مصر شایع بود ـ به تفصیل پرداخته شده است. بحث از ابوذر تا پایان این مجلد یعنی صفحه 534 ادامه یافته است. مجلد نهم الغدیر با ادامه بحث در باره عثمان، موارد تخلف او در رعایت امور دینی و مسائل فقهی اختصاص یافته است. این مجلد همچنان با بحث از خلیفه سوم و سپس بیان برخی از فضائل شگفت که در باره سه خلیفه نقل شده، پایان یافته است. مجلد دهم، باز به تاریخ معاویه اختصاص یافته و ضمن تاریخ او، تخلفات وی از شریعت و روایاتی که در فضائل او ساخته شده، ادامه یافته است. اهمیت این مباحث، با توجه به نقلهای فراوان تاریخی در رفتارهای معاویه با مخالفان، و تلاشی که او در جهت تثبیت دیدگاه های خود در تاریخ مذهبی جامعه داشته، روشن می شود. بحث از فضائل معاویه و تاریخ وی در مجلد یازدهم الغدیر هم ادامه می یابد. در این مجلد به بیان شرح حال شاعران غدیر در قرن های دهم و یازدهم هجری هم پرداخته شده است. در این مجلد، ادب شیعی در قرن یازدهم مورد توجه قرار گرفته و بخشی به ادبیات شیعی امامی جنوب عراق و ایران و شاعران عرب زبان شیعی از خاندان مشعشعی، جزائری و غیره پرداخته شده است. پایان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🌺🔅🌸🔅 بر عید غدیر، عید اکبر صلوات بر چهرۀنورانی حیدر صلوات بر فاطمه این عید هزاران تبریک بر یک یکِ اهل بیت کوثر، صلوات این عید سعید بر شما همراهان گرامی مبارک باد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اولین کسی که با امیرالمومنین(ع) در روز غدیر بیعت کرد طبق روایت های مختلف، پس از آنكه رسول خدا صلی الله علیه و آله پيام وحي را ابلاغ كرد و امام علي(ع) را به جايگاه فراخواند، نخستين كسي كه دست آن حضرت را گرفت و با ايشان بيعت كرد، شخص رسول خدا صلی الله علیه و آله بود و سپس ديگران بيعت كردند. بنابراین، شخصی رسول اکرم(ص) اولین کسی بود که با امیرالمومنین علی(ع) بیعت کرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
داستان عجیب اولین کسی که با ولایت امیر المومنین مخالفت کرد یکی از مسائلی که در واقعه غدیر کمرنگ جلوه داده شده و در منابع اهل سنت هم هست، قضیه حارثه بن نعمان فهری است. در کتب تفسیر و حدیث وارد شده که وقتی رسول خدا(ص) در غدیر خم، امام علی(ع) را به ولایت منصوب کرد، خبر آن در اطراف پراکنده شد تا به گوش حارث بن نعمان فهرى رسید، حارث بى درنگ شتر خود را سوار شد و شرفیاب حضور رسول اللَّه(ص) شد، حضرت(ص) آن موقع در ابطح بود. حارث از شتر خود فرود آمد، بعد رو به پیامبر کرد، در حالى که حضرت(ص) میان جمعى از اصحابش بود، گفت: از ناحیه پروردگارت به ما دستور دادى که به وحدانیت خداوند و رسالت تو شهادت دهیم، ما نیز پذیرفتیم، آنگاه به ما گفتى چه و چه (و همه احکام را ذکر کرد) و ما قبول کردیم و این همه اطاعت از ما تو را کفایت نکرد تا دو بازوى پسر عمت را کشیده و او را بر همه ما سرورى دادى و گفتى: هر که من مولاى اویم، على مولاى او است! اینک آمده ‏ام از تو بپرسم، داستان سرورى پسر عمت از ناحیه خود تو است یا از ناحیه خداست؟ پیامبر اکرم(ص) فرمود: سوگند به خدایى که جز او معبودى نیست! آن نیز مانند همه دستوراتم از ناحیه خداست. حارث به سوى شتر خود برگشت و در حالى که مى ‏گفت: بار الها! اگر این مطلب حق است و از ناحیه تو است، سنگى از آسمان بر ما بباران و یا عذابى دردناک بر ما نازل کن! هنوز به شتر خود نرسیده بود که خدا او را هدف سنگ ریزه‏اى قرار داد، به طورى که از فرق سرش فرو رفت و از پائین تنش بیرون آمد و مرد. برخی گویند درباره همین واقعه در سوره معارج این دو آیه «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ. لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ» نازل شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
چه زمانی برگزار شد؟ در سالهای اولیه به علت قدرت گیری حکومت ظلم و جور بین امیه و بنی عباس کمتر توجهی به عید غدیر می شد. بر اساس مستندات تاریخی اولین جشن آشکار و سراسری عید سعید غدیر به سال ۳۵۲ هجری قمری یعنی حدود ۲۴ سال پس از آغاز غیبت کبری باز می‌گردد. با قدرت گرفتن خاندان‌های شیعی ایرانی در جهان اسلام و به ویژه فتح بغداد توسط آل بویه و باز شدن روزنه‌ای برای تنفس شیعه پس از چند قرن تحمل اختناق اموی و عباسی شیعیان توانستند جشن عید سعید غدیر را که تا این تاریخ به صورت مخفی یا محدود برگزار می‌کردند به شکلی فراگیر و باشکوه برگزار کنند. بر اساس گزارش ابن جوزی در کتاب المنتظم فی التاریخ الملوک و الامم  در شب پنج شنبه هجدهم ذی الحجه سال ۳۵۳ همان طور که در سایر اعیاد مذهبی آن روزگار مرسوم بوده مغازه ها‌ی بغداد تا صبح باز بودند، در شهر طبل و شیپور می‌زدند و در بازار‌ها مراسم آتش بازی برگزار شد و فردای آن روز شیعیان فوج فوج به زیارت مقابر قریش (حرم‌های متبرک کاظمین) رفتند و به دستور معز الدوله روز عید غدیر شهر بغداد را آذین بستند و جشن و سرور در شهر برقرار بود.  •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
بر اساس در سنت ما آمده که عید غدیر همزمان با روز عید نوروز و در ۱ فروردین رخ داده اما طبق محاسبات انجام شده و تبدیل تاریخ سال دهم هجرت، مشخص شد که واقعه غدیر خم و اعلام ولایت و جانشینی امیر المومنین (ع)  در روز ۲۸ اسفند به وقوع پیوسته است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
چرا عید غدیر به این نام خوانده می‌شود؟ واژه غدیر در لغت به چند معنا آمده است؛ مانند آبگیر، قطعه‌ای از آب و جای جمع شدن آب باران. غدیر خُمّ در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، در محلی به نام «جُحفه» وجود دارد که در زمان رسول گرامی اسلام(ص) کاروانیان حج در آن‌جا از هم جدا می‌شدند و به طرف دیار خود می‌رفتند. درباره علت نام‌گذاری این مکان به غدیر خمّ، احتمالاتی داده شده است؛ مانند این‌که به اعتبار آب و هوای آن منطقه به این نام نامیده شده است. برخی هم گویند آبگیری در آن منطقه بوده و به این اعتبار به این مکان غدیر می‌گفتند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
رویداد غدیر و ولایت امیرالمومنین در چه ساعتی به وقوع پیوست؟ در مورد تاریخ غدیر بیشتر منابع روایی این رویداد بزرگ را در ۱۸ ذی‌حجه سال دهم هجرت دانسته‌اند و بسیارى از منابع شیعی و اهل‏ سنت، وقوف پیامبر اکرم(ص) را در عرفه سال دهم، روز جمعه گزارش کرده‌اند و بر این اساس، روز غدیر که ۹ روز پس از عرفه و ۱۸ ذی‌حجه است، یکشنبه خواهد بود. در میان مورّخان، ابن ‌کثیر به این نکته اشاره کرده است. درباره ساعت این گردهمایى بزرگ طبرسى می‌نویسد: جبرئیل زمانى که پنج ساعت از روز گذشته بود بر پیامبر نازل شد. فتال نیشابورى نیز می‌نویسد: پنج ساعت از روز گذشته بود که جبرئیل پیام ابلاغ رسالت را براى پیامبر(ص) آورد. سید بن طاووس روایتى از زبان یکى از حاضران در غدیر به این صورت نقل می‌کند: ما زمانى به غدیر رسیدیم که اگر تکه گوشتى را روى زمین می‌انداختى از شدّت گرما پخته می‌شد. نویسنده کتاب «الهدایة الکبرى» روایتى را از زبان امام على(ع) چنین نقل می‌کند: «و آن روز (غدیر) روزى بسیار گرم بود که طفل از شدّت گرما پیر می‌شد. قاضى نعمان نیز روایتى را به این صورت نقل می‌کند: هیچ روزى گرم‌تر از روز غدیر ندیده بودیم. ابن ‌اثیر به نقل یکى از شاهدان عینى غدیر، زمان این اجتماع بزرگ را بعد از نماز ظهر گزارش کرده است. طى این گزارش ابی‌الطفیل می‌گوید: در حجة ‏الوداع همراه پیامبر بودیم که هنگام ظهر دستور داد مکانى را براى نماز آماده کنیم و خارها را بزنیم، بعد از آن، نماز خواندیم و پیامبر بعد از نماز، دست على بن ابی‌طالب را گرفت و فرمود: من کنت مولاه فهذا على مولاه. بر اساس این گزارش‌ها به نظر می‌رسد که تجمّع هنگام ظهر که گرم‌ترین زمان روز است، صورت گرفته است و این زمان با پنج ساعت از روز رفته، قابل جمع است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
هدیه پیامبر(ص) به علی(ع) در روز غدیر چه بود؟ پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم بعد از ماجرای غدیر و اعلام ولایت امیر المومنین(ع) عمامه خود را که سحاب نام داشت، به عنوان تاج افتخار امامت بر سر امیرالمومنین علیه السلام قرار دادند و انتهای عمامه را بر دوش آن حضرت آویزان نمودند خود امیرالمومنین در این باره چنین فرموده اند: پیامبر در روز غدیرخم عمامه ای بر سرم بستند و یک طرفش را بر دوشم آویختند و فرمودند: خداوند در روز بدر و حنین، مرا به وسیله ملائکه ای که چنین عمامه ای به سر داشتند یاری نمود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
آیا زنان هم در غدیر حاضر بوده و با علی(ع) بیعت کردند؟ طبق روایات مورخین، زنان نیز در ماجرای غدیر حاضر بوده اند. پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم دستور دادند تا ظرف آبی آوردند، و پرده ای زدند که نیمی از ظرف آب در یک سوی پرده و نیم دیگر آن در سوی دیگر قرار بگیرد، تا زنان با قرار دادن دست خود در یک سوی آب، و قرار دادن امیرالمومنین علیه السلام دستشان را در سوی دیگر با حضرت بیعت کنند؛ به این صورت بیعت زنان هم انجام گرفت. همچنین دستور دادند تا زنان هم به حضرتش تبریک و تهنیت بگویند، و این دستور را درباره همسران خویش مؤکد داشتند. یادآور می شود که بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا علیها السلام از حاضرین در غدیر بودند. همچنین کلیه همسران پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم در آن مراسم حضور داشتند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
اهل سنت درباره ماجرای غدیر چه می‌گویند؟ بیشتر مورخین و متکلمین اهل سنت اصل ماجرای غدیر را قبول دارند اما آن را مربوط به اعلام رسول خدا مبنی بر دوستی با علی(ع) می‌دانند و نه جانشینی ایشان. طبق گفته برخی متکلمین و فقهای اهل سنت، کلمه مولا و ولی بیش از ۲۰ معنی دارد و لزوما بر سرپرست و رهبر و جانشین دلالت ندارد. آنها برای توجیه رای خود داستانی را هم روایت می‌کنند. طبق گفته برخی محدثین سنی، حضرت رسول اکرم(ص) قبل از حج حضرت علی(ع)  را به یمن فرستادند  تا از آنجا غنایم جنگی را به مدینه بیاورند. در آنجا همراهان و هیئت همراهی که با حضرت علی در این سفر بودند؛ از جمله بُریده اسلمی با ایشان درگیر شدند. بریده اسلمی می‌گوید شکایت علی را به پیامبر بردم و بگو مگو بین همه شروع شد و در آنجا تقریباً پیامبر نارضایتی خود را از بریده و کسانی که از حضرت علی شکایت داشتند ابراز نمود و تاکید کرد که شما حق ندارید از علی(ع) گله کنید؛ اگر در کاری که او انجام داده سخت‌گیری نسبت به تقسیم غنایم بوده کار درستی انجام داده است. پیامبر بعد از این هم مردم را در غدیر جمع کرد و بر ولایت(دوستی) علی(ع) تاکید کرد. با وجود این، محدثین شیعه و فقها معتقدند داستان سفر به یمن دو سال قبل از غدیر رخ داده و بسیار بعید است این ماجرا بعد دو سال همچنان ادامه یافته باشد و ناراضیان در حج دو سال بعد نزد پیغمبر اکرم رفته و شکایت علی(ع) را کرده باشند. مع الوصف، اهل سنت اصل داستان غدیر را قبول دارند و تنها تفاوتشان اختلاف با شیعه بر سر تاکید پیامبر بر انتخاب جانشین برای خودشان است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
13.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥👁 قضاوت با شما از اهل سنت این سوال را بپرسید؟! پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) با بگویند که امام علی(سلام الله علیه) بعد از من، و جانشین من است، شما کنید. بگید تا ما با ،حدیث صحیح السند از بیاریم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
قضاوت های حضرت علی.pdf
2.77M
معرفی کتاب قضاوت ‏های امیرمؤمنین حضرت علی علیه‏ السلام اگر بر کرسی قضاوت بنشینیم، بین پیروان تورات (یهودیان) با تورات آنان، بین پیروان انجیل (مسیحیان) با انجیل آنان و بین پیروان قرآن (مسلمانان) با قرآن آنان قضاوت می‌کنم و این کتاب‌های آسمانی به سخن خواهند آمد که علی علیه‌السلامبر اساس ما قضاوت کرده است. دوست و دشمن اعتراف کرده‌اند که او شایسته‌ترین فرد برای قضاوت بین مردم است. خلیفه دوم، عُمَر، بارها در مشکلات اعتراف کرد: اگر علی علیه‌السلامنبود، عُمَر هلاک می‌شد و علی علیه‌السلام اندوهش را برطرف ساخت. در این کتاب تعدادی از داوریها و قضاوتهای حضرت علی علیه السلام آمده است. اصل کتاب به زبان عربی بوده که توسط حجت الاسلام محمد رضا سماک امانی ترجمه شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔 @valiasrk
متن زیارت غدیریه امیر المومنین علیه السلام در روز عید غدیر.pdf
256.1K
متن زیارت غدیریه امیرالمومنین علی علیه السلام در روز عید غدیر این زیارتنامه را ابن مشهدی از شاذان بن جبرئیل قمی از محمد بن علی طبری از ابوعلی طوسی از پدرش شیخ طوسی از شیخ مفید از ابن قولویه از کلینی از علی بن ابراهیم قمی از پدرش از حسین بن روح نوبختی و عثمان بن سعید عمری از امام حسن عسکری(ع) از امام هادی(ع)روایت کرده‌اند. گفته شده در وثاقت هیچ‌یک از راویان این زیارتنامه تردید نشده است. همچنین محدث قمی نوشته است که: «کمتر حدیثی به قوت سند این زیارت‌نامه می‌رسد.» محور اصلی زیارت غدیریه، اصل تولی و تبری و محتوای اصلی آن بیان فضائل امام علی(ع) است.مهمترین بخش‌های این فضیلت‌ها عبارتند از: فضیلت‌های قرآنی: در این زیارت بیش از ۳۰ آیه آمده است که بیان فضایل امیرالمؤمنین(ع) است؛ نظیر آیه لیله المبیت، آیه تبلیغ، آیه ولایت فضیلت‌های حدیثی: در زیارت غدیریه به بیان فضایلی که پشتوانه روایی در منابع حدیثی شیعه واهل سنت دارد، اشاره شده است. مانند امیرالمؤمنین، سید الوصیین، وارث علم النّبیین، ولی ربّ العالمین، امین‌الله فی ارضه، سفیر‌الله فی خلقه، الحجّه البالغه علی عباده، دین‌الله القویم، صراط مستقیم، نبأ عظیم، اوّل من آمن باللّه، سید المسلمین، یعسوب المؤمنین، امام المتقین، قائد الغرّ المحجّلین، امام المّتقین، اوّل من صدّق بما انزل الله علی نبیه و... فضیلت‌های تاریخی: این زیارت، مطالبی از رشادت‌های تاریخی امام علی(ع)و فداکاری‌های آن حضرت در راه دین اسلام را بیان کرده است. از جمله: جنگ بدر، احزاب، اُحد، جنگ حُنین، صفّین، جمل، نهروان و... فقط 10 دقیقه وقت بگذارید. 🆔 @valiasrk
آغاز مخالفتها با علی ع-.pdf
458.6K
آغاز مخالفتها با علی ع تالیف : ابن اعثم کوفی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔 @valiasrk
پرتوی از امامت در قرآن و سنت و پاسخ به یک شبهه مهم شبکه وهابی کلمه آیا حضرت علی علیه السلام فرموده من امام، هستم.pdf
2.3M
پرتوی از امامت در قرآن و سنت و پاسخ به یک شبهه مهم شبکه وهابی کلمه آیا حضرت علی علیه السلام فرموده من امام، هستم؟! •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔 @valiasrk
در کتب مختلف، از راويان متعدّدی همانند سلمان فارسی، عمّار ياسر، ابوذر غفاری، عبداللّه بن مسعود، عبداللّه بن عبّاس و... آورده‌اند که چون خداوند متعال، مکّه را توسّط پيامبر(ص) و با فداکاری امام علی(ع) فتح کرد، پيش از آن که حضرت رسول(ص) عازم و آماده جنگ هَوازن گردد، در حضور جمعی خطاب به علی(ع) اظهار داشت: «ای علی! برخيز و به همراه اصحاب در گوشه‌ای از قبرستان بقيع وارد شده و هنگامی که خورشيد طلوع نمود، با وی سخن بگو.» علی بن ابی طالب(ع) طبق دستور حضرت رسول(ص) بلند شد و به همراه بعضی از اصحاب به قبرستان بقيع رفت و چون خورشيد طلوع کرد؛ آن را مخاطب قرار داد و گفت: «سلام بر تو ای آفریده جدید خدا و مطیع او»؛ خورشيد نیز جواب سلام حضرت علی(ع) را اين چنين پاسخ گفت: «و عليک السّلام يا اخا رسول اللّه و وصيه و حجّة اللّه علي خلقه». بعد از آن، مولای متّقيان علی(ع) به شکرانه چنين کرامت و عظمتی که خداوند متعال عطايش فرموده بود، سر بر خاک نهاد و سجده شکر به جای آورد. سپس حضرت رسول(ص) او را گرفت و بلند نمود و فرمود: «ای حبيب من! تو را بشارت باد بر اين که خداوند به ميمنت وجود تو بر ملائکه؛ و بر اهل آسمان مباهات می‌کند.»، و پس از آن افزود: «شکر و سپاس می‌گويم خدا را، که مرا بر ساير پيامبران فضيلت و برتری بخشيد، همچنين مرا به وسيله علی بن ابی طالب که سيد تمام اوصياء است تأييد و ياری نمود.» پس از این، جناب عمر و ابوبکر و مهاجر و انصار که سخن خورشید را شنیده بودند و در حالی که امیرالمؤمنین(ع) از آن جا بازگشته بود، آنان نیز برخاستند و به سوی رسول خدا(ص) آمدند و گفتند: «یا رسول الله(ص)، ما درباره علی(ع) می‌گوییم انسانی است مثل ما، ولی خورشید او را خطاب کرد آن طور که خداوند خودش را خطاب کرده»، پیامبر فرمود: «چه شنیدید از او؟»، آن‌ها گفتند: «شنیدیم که خورشید گفت: سلام بر تو ای اول.»، پیامبر(ص) فرمود: «خورشید راست گفت، او اول کسی است که به من ایمان آورد.»، آن‌ها سپس گفتند که خورشید گفت: «ای آخر.»، پیامبر اسلام(ص) فرمود: «راست گفت، او آخرین کسی است که متعهد امر من می‌شود و مرا غسل می‌دهد و کفن می‌کند و در قبرم می‌گذارد.» در ادامه، آن چند نفر که شاهد ماجرا بودند، گفتند: «شنیدیم که خورشید گفت: ای ظاهر.»، پیامبر اسلام(ص) فرمود: «راست گفت، او آن کسی است که علم مرا ظاهر می‌کند.»، سپس گفتند: «شنیدیم ک خورشید می‌گفت: ای باطن.»، رسول الله(ص) فرمود: «راست گفت، همه سر مرا پنهان می‌سازد.»، پس از آن برخاستند و گفتند: «محمد ما را در تاریکی شدیدی انداخته است و از در مسجد خارج شدند. به نقل از جابر بن عبداللّه انصاری، امام باقر(ع) فرموده‌اند: «خورشيد هفت مرتبه با حضرت علی(ع) سخن گفت و تکلّم کرد. وقتي از کرامات ايشان صحبت می‌شود و وقتي پای صحبت علی شناسان می‌نشينيم تازه مفهوم اين جمله را که گفته‌اند علی انسانی بود فراتر از زمان خودش، را درک خواهيم کرد و بايد اعتراف کرد که علي ماورايی زمان و مکان است، و او از همه زمان ها فراتر است، همانست که نه می‌توان خدايش خواند و نه بشر، واقعا که عقل در تحير می‌ماند. منابع: 1- کتاب چهل داستان و چهل حديث از أميرالمؤمنين علی(ع)، عبدالله صالحی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔 @valiasrk
نشست مجازی کرونا و زیست فقهی.mp3
14.54M
✅نشست تخصصی مجازی «کرونا و زیست فقهی» برگزار گردید ⬅️نشست تخصصی مجازی با عنوان «کرونا و زیست فقهی» به همت گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی با حضور ۴ تن از اساتید و صاحب‌نظران برگزار گردید. ✍️در نشست تخصصی مجازی «کرونا و زیست فقهی»، حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی (رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی)، حجت‌الاسلام رضا اسلامی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)، حجت‌الاسلام دکتر مهدی ابراهیمی (عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مشهد) و حجت‌الاسلام مصطفی دری (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم) به ارائه بحث پرداختند. ✅«کرونا چه مسائل جدیدی را فراروی فقه نهاده است راه کار پیشنهادی برای پاسخ به این مسائل چیست؟» و «کرونا چه ساحت از ساحت های فقه موجود را با چالش مواجه کرده است راه رهای از این چالش ها چیست؟» دو موضوعی است که از سوی اساتید مدعو طرح و بحث می‌شوند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
کرونا و معنویت جدید.mp3
15M
✅دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار کرد. 💠 سلسله نشست های علمبے فرهنگی|چالش کرونا و زندگے مومنانه| نشست سی و یکم ⬅️کرونا ومعنويت گرایے جدید ✍️ارائه دهنده: دکتر احمد شاکرنژاد هیات علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷زمان: سه شنبه 13/3/1399 ساعت 21:30 🔷پخش زنده نشست در سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگامے (امجد) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk