هدایت شده از فرائدالاصول
🌺 خبر خوش برای شما طلاب عزیز 🌺
✅ تاسیس کانال کتابخانه مجازی حوزه جهت دانلود رایگان محتوای مورد نیاز طلاب.
➖شرح های مختلف درسی
➖تلخیص،نمودار و تقریرات
➖کتب حوزوی به همراه ترجمه
➖نمونه سوالات تمام پایه ها
➖و ...
🌺 بروزترین کانال با محتوای مورد نیاز طلاب 🌺
🌐 لینک ورود به کانال 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2545418339Cfd7c819a87
#پند
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸رزق و روزی🔸
رزق، مثل ظرف آب مرغداریهاست. آب خوری آنها این طور است که کمی بالاتر از لبه ظرفی را سوراخ کرده و آن را پر از آب میکنند و روی یک ظرف بشقاب مانند، بر میگردانند و آب توی بشقاب زیرین میآید.
وقتی آب در بشقاب جمع شد و مقابل سوراخ رسید متوقف میشود و جوجهها از آبها میخوردند.
یعنی وقتی مصرف شد تولید میشود نه این که تولید میشود تا مصرف شود. روزی همیشه با مصرف همراه است نه تولید.
اگر ده جوجه آب بخوردند، آب بیشتری بیرون میآید و اگر پنج جوجه بخورند، آب کمتری بیرون میآید.
روزی انسان این چنین است. اگر کسی هزینه چند خانواده را تأمین کند، مصرف آنها، موجب زیاد شدن درآمد میشود زیرا هرکس روزی خودش را میخورد و نمیتواند روزی شخص دیگری را بخورد.
اگر انسان این معنی را بداند، وقتی کسی از او کمکی بخواهد؛ خوشحال میشود و میفهمد که بناست خداوند به او روزی بیشتری بدهد. اما اگر سفرهاش را بست و جلوی مصرف دیگران را گرفت، روزی هم بند میآید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#میانبرهای_وُرد
🌀میانبرهای ورد از طریق صفحه کلید(کیبورد)
✅با فشردن همزمان این کلیدهای ترکیبی دیگه راحت و سریع میتونی کارهات رو با وُرد انجام بدی.
Ctrl + 0 بالا پایین می کند pts پاراگراف را شش
Ctrl + A انتخاب همه صفحه
Ctrl + B متن را پر رنگ و برجسته می کند
Ctrl + C کپی متن انتخاب شده
Ctrl + D باز کردن پنجره فونت و تنظیمات فونت
Ctrl + E قرار دادن متن به وسط صفحه
Ctrl + F باز کردن پنجره جستجو متن
Ctrl + I کج کردن متن
Ctrl + J راست چین کردن متن
Ctrl + K قرار دادن لینک به متن
Ctrl + L چپ چین و راسط چین متن
Ctrl + M دنباله دار کردن پاراگراف
Ctrl + P باز کردن پنجره چاپ (پرینت)
Ctrl + R راست چین متن های انتخاب شده
Ctrl + S ذخیره کردن
Ctrl + T ایجاد تو رفتگی
Ctrl + U زیر خط دار کردن متن
Ctrl + V چسپاندن
Ctrl + X برش کامل متن
Ctrl + Y انجام آخرین عمل انجام شده
Ctrl + Z بازگشت آخر عمل انجام شده
Ctrl + Shift + L قرار دادن نقطه اول پاراگراف
Ctrl + Shift + F تغییر فونت
Ctrl + Shift + > کوچک کردن اندازه فونت
Ctrl + ] بزرگ کوچک کردن متن +1pts.
Ctrl + Shift + < بزرگ کردن متن
Ctrl + [ کوچیک کردن متن -1pts.
Ctrl + / + c (¢)ایجاد نماد
Ctrl + ' + قرار دادن نماد بر روی کلمات
Ctrl + Shift + * نمایش و پنهان کردن پاراگراف های غیر قابل چاپ
Ctrl + حرکت یک کلمه به سمت چپ
Ctrl + حرکت یک کلمه به سمت راست
Ctrl + حرکت به اول خط پاراگراف
Ctrl + حرکت به آخر پاراگراف
Ctrl + Del سمت راست مکان نما کلمه را حذف می کند
Ctrl + Backspace به سمت چپ مکان نما کلمه را حذف می کند
Ctrl + End حرکت مکان نما به انتهای سند
Ctrl + Home حرکت مکان نما به اول سند
Ctrl + Spacebar تنظیم مجدد متن هایلایت شده به فونت پیش فرض
Ctrl + 1 فضا بین خطوط
Ctrl + 2 2 فضا بین خطوط
Ctrl + 5 فاصله 1.5 بین خطوط
Ctrl + Alt + 1 تغییر اندازه متن به اندازه 1
Ctrl + Alt + 2 تغییر اندازه متن به اندازه 2
Ctrl + Alt + 3 تغییر اندازه متن به اندازه 3
Alt + Ctrl + F2 باز کردن سند جدید
Ctrl + F1 مخفی کردن جعبه ابزار
Ctrl + F2 دیدن صفحه نمایش ساخته شده
Ctrl + Shift + > افزایش اندازه متن هایلایت شده است
Ctrl + Shift + < کاهش اندازه متن هایلایت شده است
Ctrl + Shift + F6 باز کردن سند جدید در سند فعلی
Ctrl + Shift + F12 چاپ سند (پرینت)
F1 راهنما
F4 (Word 2000+)تکرار آخرین عمل انجام شده
F5 باز کردن، پیدا کردن جایگزین، و رفتن به پنجره در مایکروسافت ورد
F7 غلط یاب و دستور زبان، چک متن یا سند انتخاب شده است
F12 ذخیره به عنوان
Shift + F3 تغییر متن در ورد مایکروسافت از بزرگ به کوچک و یا یک حرف بزرگ در ابتدای هر کلمه
Shift + F7 چک اصطلاح نامه بر روی کلمه برجسته شده است
Shift + F12 Ctrl + S ذخیره سند باز. درست مانند دکمه های
Shift + Enter ایجاد یک شکست نرم به جای یک پاراگراف جدید
Shift + Insert چسپاندن
Shift + Alt + D قرار دادن تاریخ فعلی
Shift + Alt + T قرار دادن زمان جاری
#پژوهش
ـــــــــــــــ
نیم فاصله
روش اول: با استفاده از کلید میانبر – + Ctrl در محیط نرم افزار Word
روش دوم: روش دیگر استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+2 است.
روش سوم: با نصب صفحه کلید استاندارد فارسی، کلید میانبر Shift + Space به عنوان کاراکتر نیمفاصله عمل خواهد کرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
🔴نکاتی درباره #منابع و #ماخذ مقاله و پایان نامه
1️⃣ اعتبار علمي مقاله به مستند و مستدل بودن آن است،
2️⃣ ارائه فهرست كاملي از مراجع مقاله با رعايت اصل امانتداري و اخلاق پژوهشي مورد انتظار است.
3️⃣ البته سبكهاي استناددهی در كتابها و مقالات متنوع است.
4️⃣ معمولاً «راهنماي نويسندگان» در مجله يا جشنواره علمي در عمل به چگونگي ارجاعات پيروي ميشود
5️⃣ اما ارجاع در پايان مقاله، ارجاع در پاورقي و ارجاع در متن، سه شيوهي عمده استناد است
6️⃣ كه شيوه اخير (ارجاع درون متن) به علت سهولت، سرعت، ايجاد تمركز ذهني براي خواننده و رواج جهاني آن، بر دو شيوه قبلي برتري دارد.
7️⃣ در این روش نام صاحب اثر، تاريخ انتشار و شماره جلد و صفحه را ميآورند. مانند : (مطهري، 1382، ج 3، ص 150) امّا نام اثر نميآيد.
8️⃣درباره مشخصات كتابشناختي منابع تحقيق (كتابنامه) كه در پايان مقاله ميآيد، هماهنگترين روش، همسويي با روش ارجاع نويسي در بدنهي اصلي مقاله است.
9️⃣ البته همانگونه که پیش¬تر اشاره شد نبايد در ارجاعات و نقل قولها افراط كرد، در آن صورت مقاله به مجموعه يادداشتها و تحليلهاي ديگران تبديل شده و از ارزش علمي آن كاسته ميشود.
🔟 همچنین در چگونگی ارجاعات باید مطابق سلیقه و درخواست محلی که برای آنها مقاله تهیه میشود، عمل نمود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
♨️ نشست علمی
〽️ تحلیل فهرستی: بازسازی آثار متقدم حدیث شیعه
🎙ارائه: استاد آیت الله سید احمد مددی (حوزه علمیه قم)
👥 گفتوگو کنندگان: پروفسور اندرو نیومن (دانشگاه ادینبرو) و پروفسور رابرت گلیو (دانشگاه اگزتر)
🗓 تاریخ: شنبه 21 فروردین | 10th of April
⏰ ساعت 20:30 - 23:00 (به وقت تهران) | 5:00 - 7:30 pm (به وقت لندن)
🌐 https://zoom.us/j/3131107214
Passcode: 2021
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#دروس
🔶 متن مباحث خارج فقه السیاسه استاد #علی_اکبر_رشاد منتشر شد:
🔰 کلان تقسیم #فقه_السیاسه
♨️ #فقه_الولایه
🔻فقه سیاسی و فقه سیاست مربوط به غیر حکومت، مکلفین، بدون لحاظ وجود حکومت و بدون نظر داشت نقش و ربط آنها به حکومت چه احکامی دارند. بحث هایی در این محور وجود دارد که مکلف، با امر سیاست باید چگونه برخورد کند...
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/?p=4293
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#دروس
🔶 متن مباحث خارج فقه السیاسه استاد #علی_اکبر_رشاد منتشر شد:
🔰 مفهوم شناسی ولایت
♨️ #فقه_الولایه / جلسه دوم
🔻به کسی که بندهای را آزاد می کند، «مُوَلیّ» می گویند، به کسی که آزاد می شود هم «مولی» می گویند. مثلاً مولی بنی کذا؛ یعنی مولای آزاد شدۀ آن قبیله. در روایات وجود دارد که گاهی بعضی روات را بدین عبارت تعبیر می کنند. مولی است؛ یعنی عبد است. هم به مالکِ عبد، مولی می گویند...
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/valaye2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#دروس
🔶 متن مباحث خارج فقه السیاسه استاد #علی_اکبر_رشاد منتشر شد:
🔰 استعمالات کلمه «ولایّت» در حوزه های علمی
♨️ #فقه_الولایه / جلسه سوم
🔻 کلمه «ولایّت» که در حوزه عرفان و سلوک عنوان می شود، هرگز وجه سیاسی ندارد و نمی تواند با ولایّت سیاسی و حکومت تداخل کند؛ هر کدام کاربرد و کارکرد مختص و مناسب خود را دارند؛ به همین جهت «ولایّت» در علوم مختلف معنا و دلالت خودش را پیدا میکند و اصطلاح متناسب با آن علم و آن عرف را باید از آن توقع داشت...
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/feqholvelaya3
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#کرسی_ها
💢 #بخوانید
🔰 متن سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد در چهارمین اجلاسیه ملی کرسی های نظریه پردازی
📌 تهران، مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما
⚜️ مشاهده متن سخنرانی:
🌐 rashad.ir/korsi4th
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فیلیپ واردینگتون؛ بیدینی مسلمان شده
🔶نقش اسلام و اهل بیت در معنادهی به زندگی و شکلدهی به سبک زندگی او را میتوان در این سخنان کوتاه دید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
پاسخی به سخنان استاد شفیعی کدکنی (Trimmed).mp3
23.23M
🎤احمدحسین شریفی
🔶پاسخی به سخنان استاد شفیعی کدکنی
🔷استاد شفیعی کدکنی درباره #علوم_انسانی_اسلامی و ورود حوزههای علمیه به این بحث سخنانی را بیان میکنند که به دلیل نشر گسترده آنها در فضای مجازی جناب استاد شریفی در این زمینه توضیحاتی را بیان کردهاند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
ضرورت اسلامیسازی علوم انسانی بخش ۲ (Trimmed) (Trimmed).mp3
7.9M
🎤احمدحسین شریفی
🔴ضرورت اسلامیسازی علوم انسانی: بخش دوم
#علوم_انسانی_اسلامی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴عشق و محبت به اهل بيت علیهم السلام، مرزهای اعتقادی را هم در می نوردد. و امام رضا علیه السلام چه زیبا به عبدالسلام هروی فرمود: سخنان و معارف ما را به همه جهانیان برسانید چرا که:
إِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا
🔷پدر کریستوفر، یک کشیش مسیحی است که رساله دکتریاش را به مسأله شهادت حضرت زهرا (س) اختصاص داد و زندگیاش با یاد آن حضرت، رنگ و بویی تازه یافت. از همین رهگذر بود که شیفته شخصیت دختر بزرگوارش حضرت زینب کبری (س) شد و تمام وجودش را به این دو بانوی مکرم اسلام هدیه کرده است!
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸«جمهوری اسلامی»، از باب «عدم مخالفت قطعیه» است نه «موافقت قطعیه»🔸
خدا ما را از حکومت شاهنشاهی که #مخالفت_قطعیه با اسلام بود، نجات داد و آورد در جمهوری اسلامی که مخالفت قطعیه با اسلام نمیکند، اما #موافقت_قطعیه هم نمیکند! «حکومت اسلامی»، موافقت قطعیه است!
«جمهوری اسلامی»، مخالفت قطعیه با اسلام نمی کند اما موافقت قطعیه هم زورش نمیرسد، رسالتش همین حد است. موافقت قطعیه با اسلام، در حکومت اسلامی و تمدن اسلامی محقق می شود.
بعضی ها در «جمهوری اسلامی» دنبال «تمدن اسلامی» هستند! اشتباه می کنند. هی داد و بیداد می کنند و می گویند اسلام رفت و چطور شد! نخیر، «جمهوری اسلامی» نسبت به «حکومت شاهنشاهی»، بهشت است. جمهوری اسلامی «اَعراف» است، یعنی بین «جهنم» حکومت شاهنشاهی و «بهشت» تمدن اسلامی، این اَعراف است و در وسط قرار دارد.
فرق «موافقت قطعیه» و «عدم مخالفت قطعیه» چیست؟ فرض کنید ده لیوان داریم که یکی از آنها نجس است. من نمیدانم کدامش نجس است. «عدم مخالفت قطعیه» به این است که یک لیوانش را کنار بگذاری و بقیه اش (نه تای دیگر) را مصرف کنی. چرا مخالفت قطعیه نکرده ای؟ چون نمیتوانی قسم بخوری که این لیوانی که مصرف کردی، قطعاً نجس بوده است. جمهوری اسلامی، این است. یقین به مخالفت با اسلام نداری.
حکومت اسلامی، موافقت قطعیه با اسلام است. در حکومت اسلامی باید از همه اش اجتناب کنی. مثلاً ده تا سیم است. در یکیاش برق است. تو میتوانی یکیاش را بگذاری کنار و به بقیه دست بزنی؟ حکومت اسلامی این جوری است. دست به هیچ کدامش نمیتوانی بزنی. ورع هم یعنی همین.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
شبهات پرتکرار- 19-3.pdf
5.28M
۶۵ شبهه همراه با پاسخ آن در مورد انقلاب اسلامی
خیلی مفیده..
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#اطلاعیه_مهم
#قابل_توجه_متقاضیان_تدریس
#ثبت_نام_دوره_شناسایی و جذب اساتید دروس مهارتی-پژوهشی
#روش_تحقیق_سطح1
#حوزه_علمیه_خراسان
✅برگزاری دوره شناسایی و جذب اساتید دروس مهارتی-پژوهشی سطح یک به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و با همکاری واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان برگزار می گردد. (ارائه #مجوز_برای_متقاضیان تدریس در #دروس_مهارتی_سطح_یک)
🔰شرایط عمومی و اختصاصی :
1- داشتن پرونده فعال (حوزه علمیه خراسان)
2- معمم بودن
3- داشتن مدرک سطح دو
4- دارا بودن اثر علمی (کتاب یا مقاله مورد تایید)
5- توانمندی مهارتی و پژوهشی
🔰شرایط اعطاء مجوز:
1- قبولی در مصاحبه پذیرش
2- شرکت در دوره دانش افزایی
3- ارسال اثر علمی جهت ارزیابی
✍️ثبت نام در سایت :
🌐www.hozehkh.com
( قسمت سامانه هاي الكترونيك، بخش ثبت نام ها )
⌛️زمان ثبت نام دوره :
20 اسفندماه 1399 الی 20 اردیبهشت ماه 1400
🔰جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق زیر اقدام فرمائید:
☎️شماره تماس : 33658284 - 051 داخلی 110
👈ارتباط با ادمین پذیرش در پیام رسان ایتا :
🆔@ap9156
‼️#ویژه برادران
✳️واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
💠#پرسش_پژوهشی
🔴روش استناد و ارجاع مقالات وپایان نامه ها چگونه است؟
🔰چگونگی ارجاع در پاورقي (یا ارجاع درون متنی) صفحات پژوهش، بايد به شرح ذیل باشد:
1️⃣ در ارجاع به قرآن مجيد باید نام سوره و شمارة آيه ذكر شود؛ مثال: (بقره/72).
2️⃣ در ارجاع به كتب حديثي افزون بر نام کتاب و جلد و صفحه آن، ذكر عنوان باب و شماره حديث نیز ضروري است؛ مثال: (وسائلالشیعه، ج6، ص234، باب آداب السفر، حدیث5)
3️⃣ در ارجاع به ساير كتابها، يكي از دو روش زیر به کار میرود:
یک. نام كتاب، شمارة جلد و صفحه؛ مثال: (مجمع البيان، ج5، ص223).
دو. شهرت یا نام خانوادگی و نام مؤلف، نام کتاب، شماره جلد و صفحه؛ مثال: (طبرسي، فضلبن حسن، مجمع البيان، ج 5، ص 262).
4️⃣در ارجاع به مقالات بایستی نام خانوادگی و نام مؤلف، عنوان مقاله، نام مجله، سال نشر، شمارة مجله و صفحة مجله ذكر شود. افزون بر این، عنوان مقاله باید داخل گیومه («») نوشته شود؛ مثال: (ربانی گلپایگانی، علی، «امامت اهل بیت (ع) در آینه حدیث ثقلین»، انتظار موعود، 1392، شماره 41، ص5).
5️⃣ در صورت تكرار ارجاع به يك منبع، بدون فاصله، ميتوان از كلمة «همان» استفاده کرد.
6️⃣ نام کتاب یا مجله با قلم مشکیتر و ضخیمتر (بولد) نوشته شود.
7️⃣ برخی توضیحات ضروری که نمیتوان در متن بدان اشاره کرد، در پاورقی آورده میشود؛ همانند تعریف اصطلاحات خاص یا معادل برخی واژههای غیر فارسی.
8️⃣ در فهرست منابع، اسامي تمام منابعي كه در رساله از آنها استفاده شده است، باید كامل و دقيق و بر اساس نام خانوادگی مؤلفان و به ترتيب الفبایی ذكر شود؛ جز قرآن كريم و نهج البلاغه که بايد قبل از همة منابع قرار گیرند.
9️⃣ فهرست منابع در رساله علمی به صورت زیر تنظیم میشود:
نام خانوادگي، نام، نام كتاب، مترجم، مصحّح، نوبت چاپ، ناشر، محل نشر، تاريخ نشر.
🔟چنانچه كتابي نام ناشر، محل يا تاريخ نشر نداشت، در فهرست منابع اينگونه نوشته ميشود: بينا، بيجا، بيتا.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#آداب_تحقیق
اگر شما آقایان طلبه، #نماز_اول وقتتان را ترک بکنید، اگر تهجد و شبزندهداری را ترک کنید، تحصیلات شما منقطع خواهد شد. عشق و علاقه و استعداد را پروردگار باید بدهد.
مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب «اسرار الصلاة» میفرماید: اگر کسی تحصیل را بر اخلاق مقدم بدارد، مدقق مشکک میشود، مانند فخررازی و اما اگر تحصیلاتش نورانی باشد، محقق مدقق خواهد شد.
درس خواندن باید جنبه عبادی پیدا کند، باید با قصد قربت همراه باشد، باید به نیت خدمت به ساحت مقدس شرع، نجات دادن بندگان خدا و متوجه کردن مردم به تکالیفشان باشد.
آیتالله حقشناس (ره)
📚 از ملک تا ملکوت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
جزوه دوم کارگاه ب.pdf
2.4M
#سلسلهاطلاعاتپژوهشی شماره9⃣
#بیشتر_یا_بهتر_بدانیم
#ویژهاساتید_و_طلابنخبه
#تحقیق_پژوهش
فصول جزوه:
بخش اول: مهارتهای تحقیق:
۱.مسئلهیابی؛
۲.مسئلهشناسی؛
۳.طراحی پژوهش؛
۴.جمع آوری اطلاعات؛
۵.پردازش اطلاعات؛
۶.تدوین گزارش علمی.
بخشدوم: آموزش پژوهش و مشاورههای پژوهشی:
۱.آموزش پژوهش محور: ضرورت، چیستی،ارکان،موانع و آسیبها؛
۲.مشاوره پژوهش:کلیات مهارتهای قبل،حین و بعد از پژوهش.
مؤلّف:
حجة الاسلام و المسلمین دکتر حسن اسلام پور کریمی(زید عزه)
ــــــــــــــــــــ
#نکته:
این جزوه همان جزوه و مطالبی است که در اصوات سلسله مباحث ایشان، اشاره شده است.
ــــــــــــــــــــ
واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق(سلام الله علیه) تایباد
💐با ما همراه باشید
#سخن_بزرگان
#آیت_الله_علیدوست
#فقه_سیاسی
مصداق طاغوت در زمان غیبت
🔸 از امام باقر علیه السلام منقول است که: مردم مسلمان بعد از رسول خدا صل الله علیه و آله مثل مردم زمان غائب شدن حضرت موسی علیه السلام شدند که عدهای تابع جناب هارون شدند و عدهای هم دنبال سامری رفتند.خلیفهی اول مردم را دعوت کرد و عدهای به دنبال او راه افتادند، دومی آمد و دعوت کرد و عدهای دنبالش رفتند و بعد سومی هم به همان ترتیب، ولی امیرالمؤمنین علیه السلام إبا فرمود جز به اینکه به قرآن عمل شود.
🔸 سپس میفرماید: ... «و من رفع رایة ضلال فصاحبها طاغوت»، روشن است که امام علیه السلام ، میخواهند بفرمایند: هر کسی پرچم ضلالت بلند کند صاحبش طاغوت است، نه اینکه پرچمش ولو حق باشد ضلالت به حساب میآید، پس اگر پرچم، پرچمِ حقی باشد دیگر ارتباطی به این روایت ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
استفاده های آیت الله علیدوست از «جامعیت، جاودانگی و جهان شمولی شریعت» در عرصه های گوناگون اجتهاد
✍️محمدعلی ملِک
1️⃣ تفسیر کلام شارع و مبینان شریعت:
قرآن کریم و بسیاری از نصوص دیگر دینی با توجه به فرازمان و فرامکان بودن دین [اعم از معارف و شریعت] باید حداکثری معنا شوند و نباید به هر مناسبت و سیاق و قرینه، مفاد آنها محدود گردد. این شیوه برخورد، به قرآن و روایات محوری اسلام هم اختصاص ندارد؛ بلکه هر نص دیگری که فرازمان و فرامکان باشد این را اقتضا دارد. این شیوه از سیره ائمه معصومین در تعامل با آیات قرآن کاملا مشهود است.
مقصود از برداشت حداکثری از نصوص محوری دین، برداشتی بر خلاف عرف عقلاء نیست. از این رو این برداشت را به حضور مثل اطلاق یا عامی در کلام مشروط می کنیم؛ لکن نباید غفلت کرد که فرازمان و فرامکان بودن یک نص و صدور آن برای همه انسانها در همه زمانها، زمینه انعقاد اطلاق و عموم را در کلام آماده تر می سازد و شکستن آن به هر قرینه و سیاق قابل پذیرش نیست. از این رو سیاقی که ممکن است در یک نص محدود و متعارف مانع انعقاد ظهور اطلاقی شود؛ در نصی با ویژگی های آیات قرآن مانع نمی شود. [دقت کنید] (فقه و حقوق قراردادها، 1: 564-566).
قانونگذاری که بنای او در بیان قوانین به تدریج است؛ به مرور زمان بر عقودی به طور خاص انگشت نهاده و اقتضای آنها را از جواز و لزوم یا عدم جواز و عدم لزوم بیان کرده است. در این مدت مکرر از عمل به عهد و وعده و عقد سخن گفته و وفا به عهد را شاخص مومنین و خلف از عهود را نشان منافقین دانسته است ، برنامه اش جامع ، جاودانه و جهانی است؛ در اواخر قطع و انقضای تشریع ، وفا به عقود را دستور می دهد و نوع تشریعاتش در معاملات نیز امضایی و تاسیساتش اندک است. با این پیشینه آیا میتوان دیدگاه او را به چند عقد رایج در آن زمان و مکان ، با آن شکل ، محدود کرد؟! قطعا چنین نیست. آنچه در مورد {اوفوا بالعقود} بیان کردیم در مورد {احل الله البیع} و {الا ان تکون تجاره عن تراض منکم} نیز جاری است (همان: 86).
2️⃣شناخت رویه گفتاری و قانونگذاری شارع و مبینان شریعت :
شیخ اعظم انصاری روایاتی که در آن منفعت به عنوان مبیع واقع شده است را ناشی از تسامح در تعبیر می داند (ر.ک. مکاسب، 3: 7)، اما استاد علیدوست معتقد است: استعمال بیع و شرا نیز در این موارد مسامحه ، مجاز و با نصب قرینه و علاقه نیست! به راستی چه انگیزهای در این مسامحه و مجاز بوده است؟! مجاز و مسامحه بدون وجه قبیح است؛ و تسامحی که منشاء اشتباه آیندگان گردد، اقبح. این گونه تسامحات از قانون گذار عرفی که قانونش به زمان و مکان خاص محدود است، پذیرفتنی نیست؛ چه رسد به قانونگذاری که قانونش جامع ،جهانی و جاودانه است (فقه و حقوق قردادها: 540).
3️⃣ اصطیاد قاعده و حکم عام :
ایشان اصطیاد قاعده و حکم عام از نصوص خاص متفرقه را به آسانی صحیح نمیداند و با توجه به وظیفه ای که قانونگذار در بیان قانون -که فرض بر جهانی و جاودانه بودن آن است- به عهده گرفته است ، از جمله اینکه باید قواعد و احکام عام خود را -حتی الامکان- به گونه عام القا کند در رسیدن به قاعده از نصوص خرد شرایطی را معتبر میداند و از آن در تحقیقی که در دست انجام دارد ، بحث کرده است (فقه و مصلحت: 307)
4️⃣ سنجه و معیار درک مصالح شرعی :
ایشان به دلیل جامع، جهانی و جاودانه بودن شریعت و نصوص مبین آن از ناحیه شارع و حضرات معصومین به کشف گسترده مناطات [مصالح] و قوانین کلان از نصوص وارده در موارد خرد معتقد نیست. اعتقاد مزبور بر این پایه استوار است که چون دین و شریعت *جامع* ، *جهانی* و *جاودانه* است ، بر شارع و مبینان است که مقاصد مطمح نظر خویش را عام و کلی بیان کرده و به ذکر موارد خود در رساندن آن مقاصد اکتفاء ننمایند ؛ مگر در جایی که ایراد بیان عام نامیسر باشد. (فقه و مصلحت: 484).
5️⃣ انگیزه صدور اسناد شرعی :
ادله صادر از خداوند متعال ، پیامبر و ائمه "علیهم السلام" در همه موارد به انگیزه تشریع یا بیان شریعت و حکم الهی نیست ... برخی با اینکه در این زمینه به طور کامل فحص نکردهاند ، کلمات صادر از رسول الله "ص" را صادر از 12 ناحیه و شان میدانند ، بدینین قرار : تشریع ، قضا ، حکومت ، هدایت ، صلح و...
پرسشی که با این توضیح پیش میآید ، این است : با نبود قرینه ای خاص بر حمل آیه ای بر بیان شریعت یا غیر آن ، چه باید کرد؟ آیا بر تعیین حمل بر جهتی خاص [مثلاً حمل بر بیان شریعت] دلیلی عام و اصلی فراگیر داریم؟
به نظر میرسد با توجه به *ابدی* و *جهانی* بودن شریعت و عدم منافات برخی شئون ، چون شان هدایت و تربیت با بیان شریعت ، حمل گزاره های شرعی بر تشریع مقتضای حکمت است؛ مگر موردی خلاف آن ثابت شود و این همان نظر مشهور یا همه فقیهان است (فقه و حقوق قراردها: 553-554).
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
صوت اول..mp3
2.4M
🎙#نشست_علمی
✨با عنوان
✳️بررسی روایات ناهی از مطالعه فلسفه✳️
🔆با ارائه استاد
❇️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احسنی❇️
استاد حوزه و دانشگاه
بخش اول
خلاصه مطالب ارائه شده
1️⃣بیان برخی از روایات ناهی
2️⃣_ دلیل عقلی بر عدم جواز مطالعه و تحصیل و تدریس فلسفه
3️⃣_بررسی روایات ناهی
الف: آیا از روایات برداشت می شود که هر دانشی که از روایات به دست نیامده است ناصواب است و مبتلا به خطای ذاتی است ؟
آیا با پذیرش این مطلب علم معتبری باقی خواهند ماند آیا برای ادراک بشری وجه اعتباری خواهد ماند (اشاره به اینکه با پذیرش این مطلب باید وجه امکان ادراک واقعیت برای انسان نفی شود که نتیجه اش اثبات سفسطه و عدم درک حقیقت به طور مطلق خواهد بود )
ب- آیا چون حرف و کلام معصومین صحیح است آیا کلام سایر علماء و دانشمندان غلط است ؟ آیا می توان این را پذیرفت ؟بداهتا خیر.
ج_ محتمل است نهی در این روایات به پیروی از سایر مکاتب و ادیان تعلق گرفته باشد به این معنا که ائمه از تبعیت از یهودیت و مسیحیت نهی کرده باشند نه اینکه از مطالب علمی و حقه نهی کرده باشند (این مطلب با برخی از روایات مانند اطلب العلم ولو بالصین نیز سازگار است ) اگر این احتمال وجود داشته باشد که وجود دارد نمی توان به این روایات استناد کرد چون اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال )
4️⃣_آیا کلام قرآن و ائمه نیاز به تفسیر و تدقق ندارد؟طبعا چرا آیا تبیین آیات و روایات با فاهمه انسانی و با استعانت از خود قرآن و سنت ایراد دارد ؛ طبعا خیر•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
@valiasrk
11 باور نادرست درباره مدیریت زمان که به بهرهوری شما آسیب میرساند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
کنفرانس.mp3
26.42M
#ارائه_کنفرانس
با عنوان
نظافت در اسلام
ارائه طلبه محترم
محمد رضا سعیدی مطلق
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
سايت مفيد جهت تعيين #اولويتهاي پژوهشي و آشنايي با #موضوعات گوناگون براي مقاله و پايان نامه
http://rp.ismc.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#راهنمایاستفاده
#پایگاهاینترنتینورمگز
در این فیلم کوتاه،نحوه بهرهبرداری از پژوهشهای موجود در پایگاه اینترنتی نورمگز،آموزش داده میشود.
#مدتزمانآموزش
تقریبا ۵ دقیقه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk