eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
553 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
765 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
1572673664-9467-983-7.pdf
363.3K
💠 این مقاله در رد حجت اجماع نوشته شده است در چکیده این مقاله آمده است اجماع که یکی از منابع مهم فقهی اهل سنت است و به وسیله آنان ابداع و به منابع فقهی مذاهب اهل سنت اضافه شده است، با تعریفی که علمای سنی مذهب از آن ارائه داده اند، مورد پذیرش فقهای شیعه واقع نشده است. علمای اهل سنت بسیار تلاش کرده اند که سابقه اجماع را به زمان صحابه ببرند و علاوه بر دلایلی که در راستای حجیت اجماع ارائه کرده اند، بر اعتبار آن بیفزایند. این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی انجام گرفته، با هدف بررسی سابقه و حجیت اجماع از نظر علمای اهل سنت صورت گرفته و این دو ادعا را به نقد کشیده و رد کرده است. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 المکتبه الوقفیه https://waqfeya.net/category.php?cid=36 مکتبه نور https://www.noor-book.com/ المكتبة الشاملة الحديثة https://al-maktaba.org/ موتور جستجوی کتاب العربیه کتبجی https://www.kotobgy.com/ موتور جستجوی کتاب عربی اسلامی http://www.ketablink.com/ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
14001216.mp3
2.38M
🎁 توصیه های اخلاقی و علمی استاد حجه الاسلام و المسلمین ملکی حفظه الله تعالی آخر درس فقه دوشنبه 16/ 12/ 1400 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 📣 💎هفدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان آغاز شد. اطلاعات تکمیلی در کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔎 @howzehpajohesh https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
💠 ❓پژوهش چه زمان‌هایی صورت می‌گیرد؟ تعریف ارائه شده توسط پل و جین الیس، در کتاب خود «برنامه ریزی و طراحی عملی»، نسخه هشتم؛ در مورد پژوهش به صورت زیر است: «پژوهش یک فرآیند سیستماتیک جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات (داده‌ها) به منظور افزایش درک ما از پدیده‌ای که ما به آن‌ها علاقه‌مند هستیم و یا در مورد آن‌ها دغدغه‌ای داریم.» 🔹پژوهش‌ها همچنین شامل هشت ویژگی متمایز در مورد پروژه تحقیقاتی هستند: 🔹پژوهش با یک سوال یا مشکل مواجه است. 🔹پژوهش نیازمند بیان دقیق یک هدف است. 🔹پژوهش نیاز به یک برنامه خاص برای ادامه دارد. 🔹پژوهش معمولا مشکل اصلی را به مشکلات زیرمجموعه ای تقسیم می‌کند. 🔹پژوهش به وسیله تحقیقات خاص، سوال یا فرضیه هدایت می شود. 🔹پژوهش برخی از فرضیه های انتقادی را قبول می‌کند. 🔹پژوهش نیاز به جمع آوری و تفسیر داده‌ها در تلاش برای حل مشکل که پژوهش را آغاز کرده است. 🔹پژوهش، می‌توانند در طبیعت، دوره‌ای،و در همه موارد صورت می‌گیرد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
❇️فراخوان مقاله❇️ 🔷 پژوهش نامه مذاهب کلامی (علمی-تخصصی) با هدف ایجاد بستری مناسب برای نظریه پردازی و طرح مباحث نوین در عرصه های مرتبط با مذاهب کلامی در محورهای ذیل مقاله علمی می پذیرد. 📜محورهای مقالات: 1. بازخوانی و بررسی تطبیقی اندیشه های کلامی مذاهب اسلامی و طرح مباحث نوین در این عرصه 2. جریان شناسی و نقد مبانی فکری سلفیان با هدف شناخت و تبیین خطرات 3. ایجاد بستری مناسب برای معرفی مبانی فکری اهل بیت علیهم السلام در منازعات کلامی 4. صیانت از حریم اعتقادی اسلام اصیل و تحکیم باورهای دینی در برابر شبهات 5. تحلیل جریان های فکری جهان اسلام با هدف گسترش گفتمان همگرایی 💰💰کمک هزینه پژوهشی مقاله، در صورت تایید نهایی تا 10000000ریال می باشد. 🔷🔶🔷جهت ارسال مقاله و دریافت شیوه نامه نگارش به سایت http://journals.markazfeqhi.com/kalam
💠چرایی لزوم تحول در مباحث علم اصول ✍آیت الله آملی تردیدى نیست که تلاش عالمان بزرگ اسلام، خصوصا فقیهان، اصولیان، مفسران و حکیمان شیعى میراث عظیمى از معارف را براى ما به جاى گذاشته است. محافل علمى ما، به ویژه حوزه‏هاى علمیه، اکنون بر این خوان گسترده نشسته‏اند. تلاش براى فهم و هضم و جذب این معارف بخشى از وظیفه ما را تشکیل مى‏دهد. بخش عظیم‏تر ان، اجتهاد مستمر و تهذیب و پالایش و ابداع در مورد این معارف است. 🔆یکى از این دانش‏ها علم اصول است که به دلیل ضروت فراگیرى ان از یک طرف و حجم و گستره وسیع ان از طرف دیگر، بر خورد خلاق و پالایش و تدوین تازه‏اى را مى‏طلبد. به گمان ما تدوین و تنظیم جدید علم اصول هم در مرحله کتاب‏هاى درسى و هم در مرحله القاى درس‏هاى خارج، اکنون یک نیاز است. شیوه معهود در حوزه‏ها دچار پاره‏اى کاستى‏ها است، از جمله: الف) تدوین و تبویب مباحث در کتاب‏هاى درسى خصوصا در مباحث الفاظ، نظم و نسق متناسبى ندارد. پاره‏اى از بحث‏ها لفظى‏اند و مربوط به دلالت‏هاى زبانى در حالى که برخى دیگر عقلى‏اند و متکى بر وجدان‏هاى عقلى اعم از نظرى و عملى. مباحث الفاظ کفایة الاصول مرحوم اخوند خراسانى، مخلوطى است از این دوگونه بحث. مرحوم اخوند، کفایه را در هشت مقصد، یک مقدمه و یک خاتمه تدوین نموده است: مقدمه در سیزده امر که عمدتا مربوط به بحث‏هاى زبانى است، نظیر حقیقت وضع، معانى حرفى، معیار صحت استعمالات مجازى، صحت اطلاق لفظ و اراده نوع به ان و.... مقصد اول در اوامر، مقصد دوم در نواهى، مقصد سوم در مفاهیم، مقصد چهارم در عام و خاص، مقصد پنجم در اطلاق و تقیید، مقصد ششم در امارات معتبره شرعى یا عقلى، مقصد هفتم در اصول عملیه و مقصد هشتم در تعارض ادله. خاتمه هم در اجتهاد و تقلید. بسیارى از مباحث که در مقصد اول و دوم امده است، مباحث عقلى‏اند، مثل بحث ضد و ترتب و بحث اجتماع امر و نهى. این دو بحث‏با همه گستردگى جزء مباحث الفاظ شمرده شده‏اند، در حالى که هیچ تناسبى با ان ندارند. و همین‏طور مبحث اجزاء که بحثى عقلى است. بنابراین معقول‏تر ان است که مطالب این بخش (یعنى مباحث الفاظ) به گونه‏اى دیگر تدوین و تبویب شود. ب) پاره‏اى از بحث‏ها در عین این‏که مهم و سرنوشت‏سازند، به صورت استطرادى و در خلال مباحث دیگر مطرح شده‏اند، در حالى که اهمیت ان‏ها اقتضا مى‏کرد بحث‏هاى مستقلى بدان‏ها اختصاص یابد. از جمله مباحث مربوط به ماهیت‏حکم، که با همه اهمیت ان، به صورت پراکنده در این‏جا و ان‏جا بر حسب ضرورت مطرح شده است. ایا عجیب نیست که این بحث مهم (علاوه بر مواضع دیگر) در بحث‏خروج از ابتلاء از مباحث علم اجمالى در اصول عملیه مطرح مى‏شود؟! و همین‏طور بحث‏حسن و قبح عقلى. گرچه بحث‏حسن و قبح، در اصل بحثى کلامى است ولى اصولیان به دنبال نیاز مبرم به ان، مجبور به طرح مباحث مربوط به ان مى شوند، اما غالبا ناقص و شکننده و اشکال‏پذیر. چون عمدتا ان را به نحوى استطرادى مطرح مى‏کنند. گرچه در کتاب‏هاى قدیم‏تر علم اصول مثل «فصول‏» و «هدایة المسترشدین‏» و «تقریرات شیخ انصارى‏» و... فصلى براى ان باز کرده‏اند ولى در کتاب‏هاى متاخرتر چنین نیست. مرحوم اخوند در کفایه بحثى در باب حسن و قبح عقلى ندارد، گرچه در سرتاسر علم اصول بدان استناد مى‏کند. ارى در فوائد ملحق به حاشیه رسائل دو فائده در باب حسن و قبح عقلى و قاعده ملازمه دارد که خالى از تحقیق نیست. کتاب‏هاى مرحوم نائینى (تقریرات) و محقق عراقى هم از ان‏ها خالى است، گرچه فقرات کوتاهى در این مباحث مطرح کرده‏اند. البته مى‏شد که این بحث‏ها در علم کلام به طور مستوفا بحث‏شود و در اصول به نتایج ان‏ها اکتفا گردد، ولى متاسفانه وضع در علم کلام هم چندان رضایت‏بخش نیست و این مباحث نیازمند تحول و اجتهاد جدید است. در هر حال در وضع کنونى که بسیارى از مباحث اصولى (خصوصا بحث «حجیت‏» که ان‏را غالبا به معناى معذریت و منجزیت و منجزیت را به معناى استحقاق عقاب على المخالفة گرفته‏اند) سخت‏به تنقیح مباحث‏حسن و قبح و قضاوت‏هاى ارزشى دیگر نیازمند است، صحیح نیست که این مباحث‏به نحوى منقح و مستقل مطرح نگردند. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk