#هر_شب_یک_داستان_آموزنده
**لبخند پیامبر (ص)**
روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به طرف آسمان نگاه میکرد، تبسمی نمود. شخصی به حضرت گفت:
یا رسول الله ما دیدیم به سوی آسمان نگاه کردی و لبخندی بر لبانت نقش بست، علت آن چه بود؟
رسول خدا فرمود:
- آری! به آسمان نگاه میکردم، دیدم دو فرشته به زمین آمدند تا پاداش عبادت شبانه روزی بنده با ایمانی را که هر روز در محل خود به عبادت و نماز مشغول میشد، بنویسند؛ ولی او را در محل نماز خود نیافتند. او در بستر بیماری افتاده بود.
فرشتگان به سوی آسمان بالا رفتند و به خداوند متعال عرض کردند:
ما طبق معمول برای نوشتن پاداش عبادت آن بنده با ایمان به محل نماز او رفتیم. ولی او را در محل نمازش نیافتیم، زیرا در بستر بیماری آرمیده بود.
خداوند به آن فرشتگان فرمود:
تا او در بستر بیماری است، پاداشی را که هر روز برای او هنگامی که در محل نماز و عبادتش بود، مینوشتید، بنویسید. بر
من است که پاداش اعمال نیک او را تا آن هنگام که در بستر بیماری است، برایش در نظر بگیرم.
•@valiyeasreejvarkola
✅ پرسش:
معيارهاى دشمنشناسى و حدّ و مرز رابطه دوستانه و صميمى با ديگران چيست؟
✍پاسخ استاد محسن قرائتی:
قرآن در آيهى ١١٨ سورهى آل عمران مىفرمايد: اى مؤمنان! اگر انديشه و تعقل كنيد، نبايد با كسانى كه خودى نيستند، با صفا و صميميت برخورد كنيد بگونهاى كه از اسرار شما آگاه شوند: «لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ» سپس براى معرفى بيگانه نشانههايى بيان مىكند، از جمله:
١. از رنج بردن شما لذت مىبرند:
«وَدُّوا ما عَنِتُّمْ» (عنت به معناى سختى و رنج است)
٢. در ضربه زدن به فكر و انديشه كوتاهى نمىكنند:
«لا يَأْلُونَكُمْ خَبالاً» (يألون به معناى كوتاهى كردن و خبال به معناى نابودى فكر و عقل است)
٣. دشمنى زبانى و آشكار دارند و در دلهايشان كينهاى بيشتر است:
«قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ»
٤. آنها شما را دوست ندارند،گرچه شما به خاطر صفايى كه داريد،آنان را دوست داشته باشيد:
«تُحِبُّونَهُمْ وَ لا يُحِبُّونَكُمْ» گمان نكنيد محبت شما،دشمنان كينهتوز را نسبت به شما دلگرم مىكند.
٥. اگر اندك خيرى به شما برسد،ناراحت مىشوند: «إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ»
٦. و اگر بدى به شما برسد،شادمان مىشوند:
«إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها»
اينها گوشههايى از دشمنشناسى بود كه در آيات ١١٨ و ١١٩ و ١٢٠ سورهى آل عمران آمده است.
جالب آنكه آنچه تمام عوامل ششگانهى فوق را خنثى مىكند، صبر و تقواست زيرا راه نفوذ دشمن،يا ترس و طمع است و يا بىپروايى و بىتقوايى كه ترس و طمع را با صبر و بىتقوايى و بى پروايى را با ايمان به حضور خدا مىتوان از بين برد: «وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ»
📚پرسش ها و پاسخ های قرآنی - جلد ۲ ، صفحه۱۱۰
@valiyeasreejvarkola
هدایت شده از مسجد ولی عصر(عج) اجوارکلا
✅ پرسش:
معيارهاى دشمنشناسى و حدّ و مرز رابطه دوستانه و صميمى با ديگران چيست؟
✍پاسخ استاد محسن قرائتی:
قرآن در آيهى ١١٨ سورهى آل عمران مىفرمايد: اى مؤمنان! اگر انديشه و تعقل كنيد، نبايد با كسانى كه خودى نيستند، با صفا و صميميت برخورد كنيد بگونهاى كه از اسرار شما آگاه شوند: «لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ» سپس براى معرفى بيگانه نشانههايى بيان مىكند، از جمله:
١. از رنج بردن شما لذت مىبرند:
«وَدُّوا ما عَنِتُّمْ» (عنت به معناى سختى و رنج است)
٢. در ضربه زدن به فكر و انديشه كوتاهى نمىكنند:
«لا يَأْلُونَكُمْ خَبالاً» (يألون به معناى كوتاهى كردن و خبال به معناى نابودى فكر و عقل است)
٣. دشمنى زبانى و آشكار دارند و در دلهايشان كينهاى بيشتر است:
«قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ»
٤. آنها شما را دوست ندارند،گرچه شما به خاطر صفايى كه داريد،آنان را دوست داشته باشيد:
«تُحِبُّونَهُمْ وَ لا يُحِبُّونَكُمْ» گمان نكنيد محبت شما،دشمنان كينهتوز را نسبت به شما دلگرم مىكند.
٥. اگر اندك خيرى به شما برسد،ناراحت مىشوند: «إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ»
٦. و اگر بدى به شما برسد،شادمان مىشوند:
«إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها»
اينها گوشههايى از دشمنشناسى بود كه در آيات ١١٨ و ١١٩ و ١٢٠ سورهى آل عمران آمده است.
جالب آنكه آنچه تمام عوامل ششگانهى فوق را خنثى مىكند، صبر و تقواست زيرا راه نفوذ دشمن،يا ترس و طمع است و يا بىپروايى و بىتقوايى كه ترس و طمع را با صبر و بىتقوايى و بى پروايى را با ايمان به حضور خدا مىتوان از بين برد: «وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ»
📚پرسش ها و پاسخ های قرآنی - جلد ۲ ، صفحه۱۱۰
@valiyeasreejvarkola
🌺 سلام.صبح روز سهشنبه شما بخیر
🌴 پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و سلم:
#وحدت مایه #رحمت و #تفرقه موجب #عذاب است.
📚 نهج الفصاحه، حدیث ۱۳۲۳
@valiyeasreejvarkola
#در_محضر_بزرگان
آیتالله بهجت رحمت الله علیه:
هرکس به پایینتر از خودش نگاه کند و بگوید: «الحمدُللّه».اصلاً خود همین شکرگزاری، سبب غنا میشود... خود این شکر، موضوعیّت و سببیّت برای غنیشدن دارد.
📚 فیضی از ورای سکوت، صفحه ١٧٠
@valiyeasreejvarkola
#کلام_معصوم
امام کاظم سلام الله علیه فرمودند:
«هر کس با برادران و خانواده اش نیکوکار باشد، عمرش طولانی میشود.»
📚مفاتیح الحیاة صفحه ۲۳۸
@valiyeasreejvarkola
#هر_شب_یک_داستان_آموزنده
** سعی کن دریا باش تا یک لیوان آب**
روزی شاگرد یک استاد از او خواست که به او درسی به یاد ماندنی دهد. استاد از شاگردش خواست کیسه نمک را نزد او بیاورد. سپس مشتی از نمک را داخل لیوان نیمه پری ریخت و از او خواست همه آن آب را بخورد. شاگرد فقط توانست یک جرعه کوچک از آب داخل لیوان را بخورد، آن هم به سختی.
استاد پرسید: «مزه اش چطور بود؟»
شاگرد پاسخ داد: «خیلی شور و تند است، اصلاً نمی شود آن را خورد.»
استاد از شاگردش خواست یک مشت از نمک بردارد و او را همراهی کند. رفتند تا رسیدند کنار دریاچه. استاد از او خواست تا نمکها را داخل دریاچه بریزد. سپس یک لیوان آب از دریاچه برداشت و به شاگرد داد و از او خواست آن را بنوشد. شاگرد براحتی تمام آب داخل لیوان رو سر کشید. استاد این بارهم از او مزه آب داخل لیوان را پرسید. شاگرد پاسخ داد: «کاملا معمولی بود.»
استاد گفت: «رنجها و سختیهائی که انسان در طول زندگی با آنها روبرو می شود همچون مشتی نمک است و اما این روح و قدرت پذیرش انسان است که هر چه بزرگتر و وسیعتر می شود، می تواند بار آن همه رنج و اندوه را براحتی تحمل کند. بنابراین سعی کن یک دریا باشی تا یک لیوان آب.»
@valiyeasreejvarkola
💢 پرسش:
اینکه بیان میشود غضب و خشم باید برای خدا باشد به چه معنا است؟
✍️ پاسخ:
خشمی که در راستای اطاعت از خداوند باشد و انسان در خشم خود، خشنودی خدا را در نظر داشته باشد آن خشم، خشمی پسندیده است؛ مثل خشم مؤمن نسبت به دشمنان خدا و هنگام انجام گناهان، امّا خشمی که جهت اطاعت از خداوند نباشد، بلکه در راستای پیروی از شیطان باشد و شخص رضا و خشنودی شیطان را مدنظر داشته باشد آن خشم، خشمی ناپسند است مانند خشم انسان نسبت به برادر دینی خود.
💠 این مطلب توضیحاتی دارد که در ادامه به آن میپردازیم:
🔹 در روایات اسلامی نوعاً خشم و غضب به طور مطلق مورد مذمت و نکوهش قرار گرفته است، اما مشخص است که مراد از آنها، غضبی است که برای هوای نفس و منافع شخصی باشد. زمانی که انسان غضبناک میشود عقل وی تحت الشعاع قرار میگیرد؛ چنان چه امام صادق (ع) میفرماید: «خشم و غضب، دل حکیم را تاریک میکند و هر کس غضب خود را در اختیار نگرفت، نمیتواند عقل خود را در اختیار بگیرد». بر این اساس، فکرش به درستی کار نمیکند؛
🔸 همانطور که امام علی (ع) فرمود: «تندخویی، بخشی از دیوانگی است؛ زیرا صاحب آن (در غالب موارد)، بعداً پشیمان میگردد و اگر چنانچه پشیمان نشد جنون او ریشه میدواند!». بسیاری از تصمیمهایی که شخص خشمگین میگیرد درست نبوده و او دست به کارهایی میزند که بعداً پشیمانی را به دنبال خواهد داشت؛ بر این اساس باید از چنین خشمی به خدا پناه برد.
🔹 نکته مهم در اخلاق اسلامی این است که خشم و غضب برای رضای خدا نیز نباید از دایره اخلاق و شرع فراتر رود؛ یعنی مثلاً کسی که برای خدا خشمگین میشود، نباید به خود اجازه ظلم و ستم و فحاشی و هتاکی و کارهای غیراخلاقی بدهد؛ یعنی مثلاً در مواجهه با فاسقان تذکر محکم میدهد یا در جبهه جهاد محکم و جدی مبارزه میکند. نباید کسی تصور کند حالا که در مواجهه با گناه یا فسق یا کفار یا فاسق باید جدی و محکم و تند باشد، پس اجازه هر نوع ظلم و تجاوز از حق یا فحاشی و هتاکی را دارد. اسلام چنین اجازهای به ما نمیدهد.
🔸 امیرالمؤمنین در عین جدیت در جهاد، پا را از دایره اخلاق بیرون نگذاشته است. در یکی از جنگها وقتی لشکر دشمن شروع به فحاشی یا هتاکی کرد و لشکریان امیرالمؤمنین (ع) نیز قصد مقابله به مثل داشتند، حضرت فرمودند: «من دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید; ولی اگر اعمال زشتشان را شرح دهید و احوال آنها را بیان کنید به گفتار صحیح نزدیکتر و برای اتمام حجّت رساتر است» این سیره اهل بیت علیهم السلام است.
🔹 در جای خود در کتب تاریخی ثابت است که فاطمه زهرا(س) دو خطبه طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبه به معنای واقعی کلمه طوفانی. یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر است از مطالب بسیار مهم و اعتراضی و تنبیه نسبت به مفاهیم برجسته اسلامی که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در مورد آنها خطر را احساس میکرد، ولی در این دو خطبۀ مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمۀ هتک و زشت و توهین آمیز وجود ندارد؛ و همۀ کلمات، محکم و مستحکم و بیانات متین و متقن است. پس به بهانه غضب برای خدا، ظلم و ستم و معصیت و بیاخلاقی جایز نیست.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
@valiyeasreejvarkola
🌺 سلام.صبح روز چهارشنبه شما بخیر
🌴امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
به آنچه که به #اصلاح و #پاکی تو چیزی نمی افزاید، گوش فرا مده.
📚غررالحکم، حدیث ۶۲۳۴
@valiyeasreejvarkola
#در_محضر_بزرگان
علامه طباطبایی رحمت الله علیه:
هرگاه #مشکلات و #بلاها به شما هجوم آورد و در حصار آن قرار گرفتید، #سیل_صلوات به راه اندازید تا سیل صلوات بلاها را با خود ببرد.
@valiyeasreejvarkola
📖#درمحضرقرآن
بهترین باشید.✅
🔸الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ.
(ملک/۲)
✨اصلا خدا مرگ و زندگی رو خلق کرده تا معلوم بشه کی بهترین عمل رو داره.
امام صادق عليه السلام درباره این آيه فرمود:
مراد؛ عمل بيشتر نيست، بلكه مراد بهترين عمل است و آن انجام عمل است همراه با خشيت الهى و نيّت صادق و نيكوكارى.
💫بنابراین :
ملاك عمل، كيفيّته نه كميّت.
⚡️پس به خوب بودن كار، قانع نباشيم، بايد بهترين كار انجام بشه.
✨کسی که قرآن میخونه و خدارو باور داره، باید سعی کنه بهترین اعمال رو انجام بده و در هرکاری، بهترین باشه.
🍂یعنی :
مؤمنین باید بهترین رفتار رو داشته باشن تا به هدف خلقت برسن.
📣پس ای مؤمنین!
درهمه چیز بهترین باشین.
در تحصیل، در شغل، در ارتباط با خانواده، با دیگران، و......
@valiyeasreejarkola
#کلام_معصوم
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
هر کس خشم خود را فرو برد ، در حالی که قدرت بر اجرای آن داشته باشد ، خداوند قلبش را از آرامش و ایمان پر خواهد کرد.
📚 بحار الانوار ، جلد ۶۸ ، صفحه ۴۱۰
@valiyeasreejvarkola