#هر_روز_یک_احکام_شرعی
💠مصرف گوشت قربانی
💬سؤال:
آیا می توان از گوشت قربانی برای مصرف خودمان هم استفاده کنیم یا حتما بایستی به فقیر داد؟
✅پاسخ:
اگر قربانی مستحب است، استفاده خودتان اشکال ندارد، ولی به مقداری که خودتان استفاده می کنید ثواب صدقه یا اطعام را ندارد.
📚 استفتاء از دفتر اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای
@valiyeasreejvarkola
🌸 عید قربان به حقیقت ز خداوند کریم
🌸 آفتابی به شب ظلمت انسان آمد
🌸 جمله دلها چو کویری ست پر از فصل عطش
🌸 بر کویر دل ما نعمت باران آمد
🍀💐عید سعید قربان، عید بندگی خدا و رهایی از نفس بر همه مسلمانان مبارک باد.
@valiyeasreejvarkola
🌺 سلام. صبح روز دوشنبه شما بخیر
🌴 امام علی علیهالسلام:
عید #قربان روزی است که حرمتی بس بزرگ دارد. پس خدا را بسیار یاد کنید و از او آمرزش بخواهید.
📚من لایحضره الفقیه،جلد۱، صفحه ۵۲۰
@valliyeaasreejvarkola
#درمحضربزرگان
آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه
تا #چهل_سال امید است که انسان آدم شود.
تو روایت داریم که اگر چهل سال بگذرد و رابطه ای با خدا بنا نکند، شیطان پیشانیش را می بوسد و می گوید قربان شکل ماهت که دیگر هدایت نمی شوی.
اگه چهل سال بگذرد هرچه به او بگویند انگار که به #دیـوار گفته اند. هیچ اثری ندارد.‼️
جوونا خوش بحالتون تا جوان هستید،نگذارید دلتان خراب بشود.
@valiyeasreejvarkola
#درمکتب_امام(ره)
💢 دنبال آدم صالح بروید
دنبال اشراف نمیرویم که اشراف را تعیین کنیم، دنبال آدم صالح میرویم. این آدم صالح وقتی که در راس واقع شد، این آدم صالح دولتِ صالح پیش میآورد؛ دولتِ غلط نمیآورد پیش، دولت فاسد نمیآورد.
📚صحیفه امام خمینی(ره) - جلد 5 - صفحه 323
#انتخاب_اصلح
@valiyeasreejvarkola
#هر_روز_یک_احکام_شرعی
💠 هدیه گرفتن کارمند
💬 سؤال:
هدیه دادن یا هدیه گرفتن، بخاطر جایگاه شغلی و دولتی، به مشاوران، پیمانکاران و... چه حکمی دارد؟ آیا ارزش هدایا مثل تقویم و سر رسید، کارت تبریک، شکلات و... تفاوتی در حکم دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 هدیه در محیط کار و از جانب ارباب رجوع، یکی از خطرناک ترین چیزها است و هر چه بیشتر از آن اجتناب کنید، به صرفه دنیا و آخرت شما، خواهد بود و تفاوتی در مقدار آن از جهت حکم وجود ندارد.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
@valiyeasreejvarkola
#کلام_معصوم
امام رضا علیه السلام:
از کلام خدا تجاوز مکنید و در غیر آن جویای راه مشوید که گمراه خواهید شد.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام جلد۲ صفحه۵۶
@valiyeasreejvarkola
#هر_شب_یک_داستان_آموزنده
مال حرام، ماندنی نیست
مردی در بصره، سالها در بستر بیماری بود؛ به طوری که زخم بستر گرفته و اموال زیادی را فروخته بود تا هزینه درمان خود کند و همیشه دست به دعا داشت. روزی عالمی نزد او آمد و گفت: میدانی که شفا نخواهی یافت! آیا برای مرگ حاضری؟ گفت: بهخدا قسم حاضرم. داستان مرد بیمار به این طریق بود که در بصره بیماری وبا آمد و طبیبان گفتند: دوای این بیماری آبلیموست.
این مرد، تنها آبلیموفروش شهر بود که آبلیمو را نصفه با آب قاطی میکرد و میفروخت. چون مشتری زیاد شد، کل بطری را آب ریخته و چند قطرهای آبلیمو میریخت تا بوی لیمو دهد.مردی چنین دید و گفت: من مجبور بودم بخرم تا نمیرم، ولی دعا میکنم زندگی تو بر باد برود، چنانچه زندگی مردم را بر باد میدهی و خونشان را در شیشه میکنی. عالم گفت: از پول حرام مردم، نصف بصره را خریدی! و حالا 10 سال است برای درمان و علاج خود آنها را میفروشی.
میدانی از آن همه مال حرام چه مانده است؟ دو کاسه! آن دو را هم تا نفروشی و از دست ندهی، نخواهی مرد و زجرکش خواهی شد. پس مالت را بده که بفروشند تا مرگت فرا رسد. پیرمرد به پسرش گفت: ببر بفروش، چون مال حرام ماندنی نیست. چون پسر کاسهها را فروخت، پدر جان داد.
@valiyeasreejvarkola
🌺 سلام. صبح روز سه شنبه شما بخیر
🌴 امام هادی علیه السلام:
اگر خداوند خیر کسی را بخواهد،چنان می شود که هر گاه مورد توبیخ قرار گیرد، می پذیرد.
📚تحف العقول، صفحه ۴۸۱
@valiyeasreejvarkola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#درمحضربزرگان
امام خمینی رضوان الله تعالی علیه:
اگر با هم اختلاف پیدا کنید ممکن است اشخاصی که لایق نیستند به مسئولیت برسند.
@valiyeasreejvarkola
📖 #درمحضرقرآن
اعْلَمُوا أَنَ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَکُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ
بدانید که البته خداوند زمین را پس از مردن آن زنده خواهد کرد. ما آيات را براى شما بيان كرديم، شايد انديشه كنيد!
▪️سوره حدید آیه ۱۷
🔘 امام باقر علیه السلام درباره این آیه فرمودند:
منظور از مردن زمین، کافر شدن اهل آن است. چون کافر، (در واقع) مرده است. پس خداوند زمین را به ظهور حضرت قائم زنده خواهد کرد تا در زمین عدالت برقرار سازد و او زمین و اهلش را (با عدالت) زنده میسازد.
📚 البرهان، جلد ۵ ، صفحه ۲۸۹
@valiyeasreejvarkola
#هر_روز_یک_احکام_شرعی
💠دندانِ طلا
💬سؤال:
حکم استفاده از طلا جهت دندان برای مردان بیان فرمائید؟
✅پاسخ:
استفاده از طلا در جراحی استخوان و دندانسازی برای مردان اشکال ندارد و موجب بطلان نماز نمیشود.
📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
@valiyeasreejvarkola
🌺 سلام. صبح روز چهارشنبه شما بخیر
🌴 امام جعفر صادق عليهالسلام:
از مشاجره کردن بپرهیزید که آن دل را مشغول می کند و موجب نفاق می شود و کینه به بار می آورد.
📚الکافی، جلد۲، صفحه ۳۰۱
@valiyeasreejvarkola
#کلام_معصوم
امام حسین علیه السلام :
☘ مَنْ عَبَدَ اللَّهَ حَقَّ عِبَادَتِهِ آتَاهُ اللَّهُ فَوْقَ أَمَانِیِّهِ وَ کِفَایَتِهِ
💠 هر كه خدا را ، آن گونه كه سزاوار او است ، بندگى كند ، خداوند بيش از آرزوها و كفايتش به او عطا كند.
📚 بحارالانوار ، جلد۶۸ ، صفحه ۱۸۴
@valiyeasreejvarkola
#هر_شب_یک_داستان_آموزنده
زنی بد کاره که قبر جسد او را قبول نمی کرد
علامه حلی (اعلی الله مقامه) در کتاب منتهی المطلب روایت کرده، که زنی زانیه بود، و خیانت آن زن در مرتبه ای بود که اولاد خود را که از زنا متولد می نمود، با آتش می سوزانید، تا کسی از اقربان او به عملش مطلع نگردد، هیچ کس هم از اقوام او به عمل قبیح او مطلع نبود، غیر از مادرش، و روزی خود را با این عمل شنیع می گذرانیدند، تا وقتی که مرگ او را دریافت، وقتی که آن زن را دفن نمودند، زمین جسد او را قبول نکرد، و او را از خاک بیرون می انداخت، مجدداً قبر دیگری درست کرده، و دفن نمودند، باز زمین او را قبول نکرد، و جسدش را بیرو انداخت، دفعه سوم در جایی قبر کندند، همینکه دفن نمودند، قبر او را بیرون انداخت، آشنایان و اقوام او متحر شدند، و به خدمت امام جعفر صادق(ع) آمدند، احوالات او را عرض کردند، امام صادق(ع) متوجه مادر آن زن گشته فرمود: که عمل آن چه بوده مادرش عرض کرد: عمل دخترش بسیار بد بوده است. حضرت فرمود: سبب قبول نکردن زمین، جسد این زن را، این است که زن فرزندان خود را که مخلوق حکیم بودند! به عذاب قهار که آتش است معذب نموده است، چاره او این است که قدری از تربیت طاهره سید الشهداء(ع) را با او دفن کنید، وقتی که اقوام آن زن چنان کردند، زمین او را قبول کرد
📚کشکول النورج، ج، کتاب منتهی المطالب به نقل از داستانهایی از انوار آسمانی، صفحه 95.
@valiyeasreejvarkola
🌺 سلام. صبح روز پنجشنبه شما بخیر
🌴 امیر المؤمنین امام علی علیهالسلام:
با دادن صدقه و پیوند با خویشاوندان، گناهان تان را پاک کنید و محبوب خداوند شوید.
📚 غررالحکم، حدیث ۷۲۵۸
@valiyeasreejvarkola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#درمحضربزرگان
حجتالاسلام والمسلمین استاد محسن قرائتی
🎥نیت خوب رزق رو زیاد میکنه
@valiyeasreejvarkola
#کلام_معصوم
امام رضا علیه السلام فرمودند:
✅ حضرت مهدی (عج) داناترین، حکیم ترین، پرهیزکارترین، بردبارترین، بخشنده ترین و عابد ترین مردمان است، دیدگانش در خواب فرو می رود ولی دلش همیشه بیدار است و فرشتگان با او سخن می گویند. دعایش همواره به اجابت می رسد.
✅ مهدی ارواحناله فداه دو نشانه بارز دارد که با آنها شناخته می شود. یکی دانشِ بیکران و دیگری استجابت دعا.
📚منابع:
۱- الزام الناصب ص۹
۲- عیون اخبارالرضا ج۱ ص۱۷۰
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@valiyeasreejvarkola
#هر_شب_یک_داستان_آموزنده
خدا چه میخورد؟
حکایت است که پادشاهی از وزیرخود پرسید:
بگو خداوندی که تو می پرستی چه می خورد،
چه می پوشد و چه کار می کند و اگر تا فردا جوابم نگویی عزل می گردی.
وزیر سر در گریبان به خانه رفت .
وی را غلامی بود که وقتی او را در این حال دید پرسید که او را چه شده؟
و او حکایت بازگو کرد.
غلام خندید و گفت : ای وزیر عزیز این سوال که جوابی آسان دارد.
وزیر با تعجب گفت : یعنی تو آن میدانی؟ پس برایم بازگو ؛ اول آنکه خدا چه میخورد؟
- غم بندگانش را، که میفرماید من شما را برای بهشت و قرب خود آفریدم. چرا دوزخ را برمیگزینید؟
- آفرین غلام دانا.
- خدا چه میپوشد؟
- رازها و گناه های بندگانش را
- مرحبا ای غلام
وزیر که ذوق زده شده بود سوال سوم را فراموش کرد و با شتاب به دربار رفت و به پادشاه بازگو کرد
ولی باز در سوال سوم درماند، رخصتی گرفت و شتابان به جانب غلام باز رفت و سومین را پرسید.
غلام گفت : برای سومین پاسخ باید کاری کنی.
- چه کاری ؟
- ردای وزارت را بر من بپوشانی، و ردای مرا بپوشی و مرا بر اسبت سوار کرده و افسار به دست به
درگاه شاه ببری تا پاسخ را باز گویم.
وزیر که چاره ای دیگر ندید قبول کرد وبا آن حال به دربار حاضر شدند
پادشاه با تعجب از این حال پرسید ای وزیر ای چه حالیست تو را؟
و غلام آنگاه پاسخ داد که این همان کار خداست ای شاه که وزیری را در خلعت غلام
و غلامی را در خلعت وزیری حاضر نماید.
پادشاه از درایت غلام خوشنود شد و بسیار پاداشش داد و او را وزیر دست راست خود کرد.
@valiyeasreejvarkola
🌺 سلام. صبح روز جمعه شما بخیر
🌴 پیامبر رحمت صلیالله علیه و آله وسلم:
هر کس در روز جمعه #هزار بار بر من #صلوات بفرستد، فرشتگان همواره برای او آمرزش می طلبند.
📚 جامع احادیث شیعه.جلد۲،صفحه۱۸۷
@valiyeasreejvarkola
🌸با اهدنا الصراط تو شد راه ، مستقيم
وقتي كه حمد خواندي و تفسير آن شدي
🌸تكثير گشته آيه ي اياك نعبد
از آن زمان كه هادي اهل جهان شدي
🌺💐ولادت با سعادت دهمین خورشید فروزان ولایت و امامت ، امام پاکی و روشنایی ، حضرت #امام_هادی علیه السلام بر همه محبان حضرتش مبارک باد.
@valiyeasreejvarkola
#کلام_معصوم
امام هادی علیه السلام:
فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند.
📚الکافی، جلد ۲، صفحه ۱۲۴
@valiyeasreejvarkola
✅ پرسش: امام هادی چگونه برای عصر غیبت کادرسازی کرد؟
⏪ پاسخ:
از جمله اقدامات امامان معصوم(ع) جهت آمادهسازی مردم برای عصر غیبت، ایجاد سازمان وکالتی و تعامل آنها با ائمه به طور غیر مستقیم و از طریق وکلا و نائبان ایشان بود؛ چرا که بدون آمادگى و زمینههاى لازم، غیبت ناگهانى امام معصوم(ع)، براى شیعیانی که دو و نیم قرن از نعمت حضور امامان معصوم(ع) بهرهمند بوده و مستقیماً با آنان ارتباط داشتند، میتوانست واقعهاى غیرمنتظره و مشکلآفرین باشد؛ از اینرو، امامان(ع) با ایجاد شرایط مشابه، شیعه را به تدریج با شرایط عصر غیبت آشنا میساختند. از مشخصات بارز عصر غیبت صغرا آن بود که شیعیان تنها از طریق وکلای حضرت حجت(عج) امکان ارتباط با آنحضرت را داشتند، و همینطور براى طرح مشکلات خود بایستى آنها را به صورت مکتوب به وکلا و ابواب حضرت تحویل میدادند و سپس پاسخ را در قالب توقیعات دریافت میکردند. این رویّه گرچه کموبیش در عصر سایر ائمه(ع) نیز اعمال میشد ولى در عصر امام هادى(ع) و امام عسکرى(ع) که شیعیان در آستانه ورود به عصر غیبت قرار داشتند، تشدید شد. براى نمونه؛ میتوان به جریان تظلّم و دادخواهى سیف بن لیث اشاره کرد که با وجود آنکه در سامرا بود مطلب را کتباً به اطلاع امام عسکرى(ع) رساند.[1]
در این عصر عمده امور دفتر وکالت، به وسیله باب(وکلای) امام هادى(ع) و امام عسکرى(ع)، یعنى «عثمان بن سعید عمرى» و برخى دیگر از وکلاى سرشناس آن دو بزرگوار انجام میگرفت. از همینرو است که وى از سوى آن دو بزرگوار مدح بلیغ شده و شیعیان و وکلاى دیگر، مأمور به مراجعه نزد وى بودهاند. از جمله کلمات امام هادى(ع) در مدح وى آن است که به احمد بن اسحاق فرمود: «این ابو عمرو، مورد اعتماد و امین من است و آنچه بگوید و انجام دهد از جانب من گفته و انجام داده است، از وى بشنوید و اطاعت کنید».[2] احمد بن اسحاق گوید: پس از شهادت امام هادى(ع) به حضور امام عسکرى(ع) رسیدم و آنحضرت نیز شبیه کلام پدر بزرگوارش را فرمود. در این راستا، جریان توثیق و معرفى وى به حدود چهل نفر از شیعیان در یک مجلس و به گروهى دیگر از شیعیان در مجلسى مشابه، از نمونههاى دیگر مدح و توثیق امامین عسکریین(ع) درباره او است.[3]
براى آمادهسازى و عادت دادن شیعیان به شرایط عصر غیبت و مراجعه نزد وکلا به جاى ملاقات با امام، شیوه احتجاب و غیبت بود. از نقلى که در اینباره وارد شده، میتوان کیفیت عملکرد امامین عسکریین(ع) در این زمینه را تبیین نمود؛ گرچه این نقل شاید تا اندازهای مبالغه آمیز باشد:
«ابو الحسن عسکرى(امام هادى) از بسیارى از شیعیان به جز تعداد اندکى در احتجاب بود و وقتى نوبت به ابومحمد امام حسن عسکرى(ع) رسید با خواص خود و غیر آنان از پس پرده سخن میگفت، مگر در زمانهایى که به خانه سلطان میرفت».[4] این نحوه رفتار ایشان و پسر گرامیاش، مقدمهاى براى غیبت صاحب الزمان(عج) بود تا شیعه با این وضع خو گرفته و نسبت به غیبت بیگانه نباشد و عادت بر احتجاب و استتار جارى شود. اجتناب از پاسخهاى مشافهى و مستقیم و تأکید امامین عسکریین(ع) بر ارتباط کتبى با شیعیان از طریق وکلا نیز در راستاى آمادهسازى شیعه براى پذیرش شرایط عصر غیبت بود. وقتى به مجموعه نامهها و توقیعات امامان معصوم(ع) توجه کنیم غالب آنها را مربوط به دو امام هادى(ع) و عسکرى(ع) و بیش از آنها مربوط به امام عصر(عج) مییابیم. این رویّه آنچنان شایع شده بود که اصحاب و خواص آن دو بزرگوار، این را مفروض میدانستند که برقرارى ارتباط با ایشان جز از طریق مراسله و مکاتبه انجام نمیشود. کثرت این توقیعات به حدّى بود که در یک مورد، احمد بن اسحاق براى کسب یقین به صدور نامهها از امام عسکرى(ع)، از آنحضرت طلب دستخط میکند. نمونههاى متعددى از نامهها و توقیعات در این زمینه قابل ارائه است.[5]
پی نوشت:
[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 1، ص 511، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]. طوسی، محمد بن حسن، کتاب الغیبة، ص 353 - 354، قم، دار المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1411ق.
[3]. همان، ص 357.
[4]. مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیة للإمام علی بن أبیطالب، ص 272، قم، انصاریان، چاپ سوم، 1384ش.
[5]. جباری، محمدرضا، سازمان وکالت و نقش آن در عصر ائمه(ع)، ج 1، ص 53 – 54، قم، مؤسسه آموزش پژوهشى امام خمینى(قدس سره)، چاپ اوّل، 1382ش.
📚بر گرفته از اسلام کوئست
@valiyeasreejvarkola
🌺 سلام. صبح اولین روز هفته شما بخیر
🌴 امام هادی علیه السلام:
#حسد کارهای خوب را از بین می برد و #دروغ دشمنی می آورد.
📚 بحارالانوار، جلد ۶۹، صفحه ۲۰۰
💐 سالروز میلاد حضرتش مبارک باد
@valiyeasreejvarkola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#درمحضربزرگان
حجتالاسلام والمسلمین استاد شیخ حسین انصاریان
💠 شناسنامه معنوی اهل بیت (علیهمالسلام)
🔸 زیارت «جامعه کبیره» یادگار ماندگار امام هادی (علیهالسلام)
🌷 ولادت باسعادت حضرت امام هادی علیهالسلام مبارک باد
@valiyeasreejvarkola
#حکایت_قابل_تامل
✅آنچه برای ما اتفاق میافتد، نتیجه اعمال خودمان است
✍عارف نامداری در بازار راه میرفت که مردی از پشتسر، بر گردن او نواخت. بهناگاه متوجه شد که او فلان عارف بزرگ و نامدار است. بسیار ناراحت شد و به دستوپای او افتاد.
عارف گفت:
من همان لحظه که بر گردنم زدی تو را حلال کردم. آنچه تو زدی، تو نبودی. من ساعتی پیش او را (خدا) ندیدم و معصیت او کردم و تو نیز مرا ندیدی و معصیت بر من کردی.
اگر من ساعتی پیش او را (خدا) دیده و معصیتش نکرده بودم، تو نیز مرا میدیدی و به اشتباه بر گردن من نمیزدی.
@valiyeasreejvarkola
#هر_روز_یک_احکام_شرعی
💠 تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد
💬 پرسش :
تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟
🔹آیا وجه التزام همان رباست؟
✅ پاسخ:
مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای ادای دین است که ربا محسوب می شود اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای ادای دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد.
#احکام
📚 استفتاء از دفتر اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای
@valiyeasreejvarkola