๛ وارستگی ๛
💠 #فراسوی_ایمان_و_کفر ▪️ (قسمت ۱۰) 🔸 نیچه که بینشی ناظر به واپسین انسان و خطر او به ما میدهد،
💠 #فراسوی_ایمان_و_کفر
▪️ (قسمت ۱۱)
🔸 تفکر نیچه سرشت جهان کنونی را روشن میسازد. تفکر ما چه موافق با او باشد و چه مخالف آن، در سایهی اندیشهی او حرکت میکند.
🔹 با اندیشیدن از طریق نیچه، ما به تفکر خودمان پی میبریم که نیهیلیسم بهعنوان تقدیر عصر ما آشکار است و آن راه و شیوهای است که ما امروز در آن ایستادهایم و به پیش میرویم.
🔸 نادیده گرفتن نیچه بهمعنای نادیده گرفتن خودمان و وجودمان است که بهموجب آن ما هیچ چیز از قرن بیستم و قرنهای آینده و جایگاهمان در آنها نخواهیم فهمید.
🔹 چنین گمان میرود که اگر بهدلیل نارضایتی از جهان، در برابر نهیلیسم «شور و حرارتی تدافعی» از خود نشان دهیم، یا بهدلیل خشم اخلاقی یا برتری خودپسندانه اعتقادی، وضعیت را تجزیهوتحلیل کنیم و سپس راهحلهایی پیشنهاد کنیم (بهطور مثال بازگرداندن ارزشها یا بازگشت به ایمان) در تمام این حالتها تفکرمان بیهوده و سطحی باقی میماند.
🔸 گمان میرود که تمام اینها یک پنهانکاری غیرعادی را ناظر به آنچه در اثر نیهیلیسم در خطر است آشکار میکند. این، درمان علایم بهجای درمان خود بیماری است.
🔹 کسانی که ایمان مسیحی یا اعتقادات متافیزیکی دارند و خود را عاری از نهیلیسم میدانند، شاید بهنحو اساسیتری توسعه نیهیلیسم را به پیش ببرند.
🔸 از اینرو از طریق نیچه و تفکر اوست که هایدگر میتواند به مسئله نیهیلیسم، یعنی ذات نیهیلیسم که همان نحوهی بودن ماست دست یابد و این امر صرف یک ناخوشی روحی در دوران اخیر و ناشی از فروپاشی ارزشها نیست، بلکه سرنوشتی دوهزارساله است که در شکلگیری ساختار جهان افلاطونی نهفته است.
ادامه دارد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 چه کاری از هویت علمی طلبگی ما برمیآید؟ مسئله این است که ما باید کاری کنیم که مخاطب از مشهورات زمانه خود آزاد شود تا بتواند با آن حقیقت روبهرو شود،
🔹 یعنی کاری که ما میکنیم آزاد کردن فرد از مشهورات زمانه است تا بتواند ببیند...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه دوم عالَم طلبگی
๛ وارستگی ๛
💠 #فراسوی_ایمان_و_کفر ▪️ (قسمت ۱۱) 🔸 تفکر نیچه سرشت جهان کنونی را روشن میسازد. تفکر ما چه موا
💠 #فراسوی_ایمان_و_کفر
▪️ (قسمت ۱۲)
🔸 هایدگر پساز یافتن نیچه _تا آنجا که نیچه به نزد هایدگر نشاندهنده و مظهر تفکر کنونی ماست_ میبایست او را از دست بدهد و با تفکر نیچه از در مخالفت وارد شود.
🔹 بااینحال، چنین مخالفتی نمیتواند شامل باطل ساختن تفکر نیچه (که اهمیت آن را انکار نمیکند) باشد، بلکه میبایست شامل اتخاذ راهی به کل متفاوت ناظر به رابطه انسان با خود و با موجودات در مقام یک کل و مشتمل بر آغاز جدیدی از تفکر باشد که تفکر متافیزیکی را که نیچه مثالی از آن است رها میکند اما چنین تفکری شامل چه عناصری است؟
🔸 چنانکه نیچه به ما آموخته است، متافیزیک نیهیلیسم خواهد بود اما نه به دلیلی که نیچه ارائه میدهد یعنی به این دلیل که ارزشهای خاص، یعنی والاترین ارزشها دیگر مؤثر نیستند و نیاز به جایگزینی دارند، بلکه به این دلیل که پرسش از «نیستی» دیگر مطرح نمیشود.
🔹 نیهیلیسم دراینصورت بهنحوی سرآغازینتر و ذاتیتر تجربه و فهم میشود، آن همان تاریخ متافیزیک است که به سمت موقعیت اولیه متافیزیکی میرود که در آن نهتنها نیستی در ذات قابل ادراک نیست، بلکه دیگر نمیخواهد که درک شود.
🔸 پس نیهیلیسم بدین معناست: بهنحو ضروری و ذاتی نیندیشیدن در باب ذات نیستی.
🔹 در تفکر هایدگر وظیفه تفکر به اندیشیدن در باب ذات نیستی تغییر مییابد. در موقعیت نیهیلیسمِ کامل شده بهنظر میرسد که گویی چیزی بهنام وجود موجودات در میان نیست، گویی با وجود، هیچ چیز وجود ندارد. وجود بهطرز عجیبی کنار گذاشته شدهاست. وجود خود را میپوشاند.
🔸 وظیفه اندیشه ازاینرو بهنحو همزمان پرسیدن پرسش از وجود است. اما برای اینکار میبایست نسیان و غفلت آشکار در متافیزیک یعنی نیهیلیسم را بررسی کنیم. میبایست بپرسیم «متافیزیک چیست؟».
🔹 بااینحال اگر چنین است که میبایست بار دیگر متافیزیک را بررسی کنیم، ما به شیوهی نیچه یا هر متفکر متافیزیکی دیگری از طریق اقامه استدلال علیه نیهیلیسم، واژگون ساختن آن یا به کناری گذاشتن آن بر متافیزیک (نیهیلیسم) غلبه نمیکنیم. درعوض، مقیم در ذات نیهیلیسم میمانیم، تا متافیزیک و شیوه رازآمیز را که در آن وجود بهمثابه نسیان و فراموشی وجود خود را آشکار میکند، مورد تأمل و بررسی قرار دهیم.
🔸 ما در ذات نیهیلیسم مقیم میمانیم، و این به معنای ذاتیدن وجود است. ما بار دیگر پرسش از وجود را مطرح میکنیم.
ادامه دارد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 #صوت 💠 عنوان: نظم در زمانه ما 🎙 حجتالاسلام نجات بخش 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۱۰/۸ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَس
🔸 اینکه ما نمیتوانیم در امورمان منظم باشیم، بخاطر عدم التزام به نظم یا بیتعهدی نیست، بلکه یک مناسباتی جاری است که این مناسبات، اجازه درست و به موقع انجام دادن امور را به ما نمیدهد...
🔹 اینکه مرحوم امام آنقدر منظم بودند چون در یک عالمی تنفس میکند و یک افقی از آن عالم را چشیده که میتواند منظم باشد، حال اگر ما این را کنار بگذاریم و بگوییم آدمیان هم باید این نظم را داشته باشند، این انتظار ما، آدمیان را در بن بست قرار میدهد. با این کار آدمیان در جایی قرار میگیرند که مایوس میشوند و دائم بر سر خود میزنند و به نتیجهای نمیرسند...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه نظم در زمانه ما
🔸 ما در دورهای عجیب و غریب و غیر عادی زندگی میکنیم. هرچه حجم اطلاعات به طرز سرسام آوری افزایش مییابد کج فهمی و عجزی نسبت به پدیدهها به طور قطع بیشتر میشود.
🔹 وانگهی هر چقدر اطلاعات افزایش مییابد ظرفیت کمتری برای دیدگاه ذیل مییابیم: اندیشه مدرن به طور فزایندهای کور است و تبدیل به حسابگری فاقد بینش میشود که تنها فرصتش تکیه بر اثر آن هم احتمالاً از روی احساسات است.
🔸 اما عده کمی باقی ماندهاند که میتوانند نوعی از تفکر را تجربه کنند که حسابگر نیست بلکه شکرگزار است. این معدود افراد وقتی بدهکار هستند، توانایی آن را دارند که شکرگزاری را تجربه کنند یعنی نسبت به وقایعی که رخ میدهد، پذیرش دارند.
🔹 موجودات هستند، وجود و عدم نیستند. در این "هست" یعنی حضور موجودات، انسان مخاطب ضمنی زبان وجود است که وجه تمایز و مخاطره آمیزش در گشوده بودنش به شیوههای متعدد به جانب موجود بما هو موجود است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 مارتین هایدگر
📗 سمینارهای سولیکون
🔖 صفحه ۱۵۸
🔸 پژوهش، کار علمی و روایت خوانی، غیر از این است که ما بگوییم روایت را چشیدیم و درک کردیم.
🔹 همه ما قرار است در آستانه یک بابی باشیم که روایت را بچشیم. من طلبه که نمیتوانم ادعای درک توحید را بکنم، بلکه فقط باید کاری کنم که زبان من حجابی بر روایت نشود.
🔸 اینکه ما از تفقه صحبت میکنیم یعنی یک لحظهای ایجاد میکنیم که با روایت امام صادق علیهالسلام روبهرو میشویم...
🔹 یعنی یک راهی را پیدا میکنیم که میشود روایت خواند، قرآن خواند، به جای اینکه با بیانی مواجه شویم که بخواهیم آن را رد یا اثبات کنیم...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه دوم عالَم طلبگی
درک مکر لیل و نهار.mp3
6.17M
🎧 #پادکست #برش_کوتاه
💠 درک مکر لیل و نهار
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ هفت دقیقه
🗓 ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#تفکر #شاکله #عالم
💠 یادداشتی به بهانه آخرین روز تدریس
▪️ (قسمت ۱)
👆🏻 عکس بالا مربوط است به آخرین روز تدریس عقائد. بعد از کلاس به ذهنم رسید چند نکته را با شما در میان بگذارم. در کلاسهای درس معارف، معمولاً اساتید، مطالب دینی و معرفتی را قبلاز پرسش میخواهند به شاگردان آموزش دهند، برای مثال حجم زیادی از مطالب را روی تابلو و یا در کتاب درسی مینویسند.
🔸 باید دانست که اگر چیزهایی که هنوز صورت سوال پیدا نکرده است به شاگردان عرضه شود چنانکه باید مورد توجه قرار نمیگیرد و بهدرستی آموخته نمیشود و به فرض هم که آموخته شود اثر نمیکند و جزء وجود شخص نخواهد شد.
🔹 استاد باید در کلاس شرایطی پدید آورد که شاگردان پرسش کنند و مسئله برایشان مطرح شود و اهمیت پیدا کند زیرا از این طریق است که معارف جزء وجود شخص میشود و جایگاه خاص خود را پیدا میکند و شاگرد متوجه میشود که تعلق دینی جزئی از وجود اوست.
ادامه دارد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 #ادمین_کانال
๛ وارستگی ๛
💠 یادداشتی به بهانه آخرین روز تدریس ▪️ (قسمت ۱) 👆🏻 عکس بالا مربوط است به آخرین روز تدریس عقائد.
💠 یادداشتی به بهانه آخرین روز تدریس
▪️ (قسمت ۲)
🔸 ما معمولاً به این معانی توجه نمیکنیم و بنا را بر این میگذاریم که همه شاگردان باید معارف دینی را بدانند؛ علمِ کلام یا درس عقاید همین است که هست! چه طلبه بخواهد و چه نخواهد باید آن را بههمین صورت و با روش متداول فرا گیرد! آموزش آموزش است و طلبه باید درسش را بخواند و اگر نخواند باید مردود شود!
🔹 این تلقی را شاید بتوان در جایی و زمانی موجه دانست ولی اگر به جایگاه حقیقی طلبگی در سنت حوزوی نظر کنیم باید توجه کنیم که «طلب» در «طلبگی» جزء وجود طالب است.
🔸 وقتی یکی از دوستانم شنید که پیشنهاد تدریس عقاید برای طلاب رو پذیرفتهام تعجب کرد چون میدانست قاعدتا نباید سبک متداول و مرسوم آموزشی را قبول داشته باشم. شاید خودم هم به همین دلیل در وهله اول علاقهای به پذیرفتن نداشتم اما نهایتا پس از مشورت با رفقا، قبول کردم به این امید که بتوانم لا به لای تدریس گاهی با شاگرد وارد دیالوگ شوم و بدون اینکه جوابی آماده به او بدهم، سؤالش را پرورش دهم.
🔹 اما باید اعتراف کنم که مناسبات موجود در نظام آموزشی سد بزرگی بود تا خیلی زود بفهمم کار به این سادگی هم نیست.
ادامه دارد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 #ادمین_کانال