دوستان عزیز این صوت را از دست ندهید.
سعی میکنم در ادامه، بُرشهایی از این جلسه قرار دهم👇🏻
❓سؤال: افق آقای جلیلی برای مردم فهم نمیشود. زبانِجلیلی سخت است و مردم نمیتوانند با آن ارتباط بگیرند.
اما زبان پزشکیان، زبانی از جنس خودِ مردم است. گویا احمدینژاد دارد با مردم سخن میگوید...
گویا نمیشود در زبان سخت جلیلی متوجهشد که دارد به چه سمتی اشاره میکند و ما را به کجا میبرد...
🎙حجتالاسلام نجاتبخش:
اتفاقا همین سخنِفاخر جلیلی امروز این اقبال را متوجه او کردهاست...
اگر این زبان نبود فکر نمیکنید رأیهای جلیلی به سمت دیگری برده میشد یا جابهجا میشد؟...
@varastegi_ir
🎙حجتالاسلام نجاتبخش:
در باب "زبان" باید توجه کنیم که یکوقت ما کلماتی را میخواهیم به کار ببریم که "فهمیده" شود ولی یکوقت نگاهمان به وجه استعاری زبان است.
اگر ما درصددِ این باشیم که به مردم بگوییم آیا حرفِما را فهمیدید؟... در این صورت ما جلویِ انتقالِمعنا را گرفتهایم.
@varastegi_ir
در این زبانِاستعاری یکنسبتی بین آدمها با صاحبِآنسخن پیش میآید که از همین کلمات او، اعتمادش جلب میشود و اینجاست که ما حرفی زدیم که در دل آنحرف، یکنسبتی ایجاد میشود...
@varastegi_ir
اگر کسی بخواهد برای پیروزی در فوتبال آمادهبشود، هیچ وقت روی اشتباه مدافع حریف، حساب باز نمیکند بلکه باید سختترین مواجهه را در نظر بگیرد تا بتواند فوتبال بازی کند...
ما نمیخواهیم صرفا حرفِنخبگانی به کسی بزنیم.
در روضهامامحسین اسرار الهیای نهفتهاست و پیامبران بهواسطه آن یک راهی را توانستند پیداکنند.
انقلاب اسلامی هم چنینروضهای دارد که ما با یکنحو دیگر و زبانِدیگری با این مردم ارتباط داریم...
@varastegi_ir
یکی از مشکلات ما در امور فرهنگی ایناست که مردم را عوامی فرض میکنیم که یکسری امور ساده را هم بلدنیستند...
مثلا حرف از ثواب دو رکعت نماز به او میزنیم یا مثلا اگر به فلانی رأی بدهی، اتفاق خاصی میافتد... نه! ما باید متوجه این باشیم که مردم تشنه سخن فاخری هستند و نباید آنان را دستکم بگیریم و به آنها صرفا وعده حلامور را بدهیم...
@varastegi_ir
اتفاقا باید متوجه باشیم که اگر آقایجلیلی در این سطح رأی میآورد بخاطر این سخنان عمیقش است که رأی میآورد. تفاوت رأیهایجلیلی با دیگران این است.
گاهی زبان، زبانِ اقناع است. گاهی داریم حرفی میزنیم که در دل این زبان، نسبتی ایجاد میشود، اینجاست که ما احساس میکنیم جلیلی یک "زبانی" دارد...
مساله این نیست که طرحهای ذهنی ما را کسی قبول دارد یا ندارد، بلکه در این انقلاب ما به نحو اسرارآمیزی با مردم ارتباط داریم... در دل این انقلاب، زبانی هست که مردم میتوانند مسیر انقلاب و همدیگر را پیدا کنند...
@varastegi_ir
از مسیری که جلیلی در سال ۹۲ شروع کرد، ما در یک سیر روبه رشدی قرار گرفتیم به طوری که اکنون از راه دیگری در سیاست دارد حرف زده میشود...
ماوراء اینکه جلیلی رئیسجمهور بشود یا نشود، یک راهی باز شدهاست...
@varastegi_ir
اگر این فرصتتاریخی که دکتر جلیلی میگوید را درک کنیم دیگر اینگونه نیست که با رئیسجمهور نشدن ایشان این فرصت از دست برود بلکه هرکسی که این فرصتتاریخی را درک کرد در آن قرار میگیرد...
اگر ما متوجه این فرصتتاریخی باشیم مردم را در دوگانه پیروزی یا شکست قرار نمیدهیم بلکه انسانها قدر امروز کشور را پیدا میکنند و خود را در آن حاضر میکنند.
این انتخابواقعی ماست در شرایط فعلی...
یکوقت من میخواهم هرکاری بکنم که جلیلی رئیسجمهور بشود، اما یکوقت میخواهم تذکر به یک "وقت" و "زمانی" بدهم که یکاتفاق بزرگی میخواهد بیفتد.
اینجاست که فردای انتخابات، اگر جلیلی رئیسجمهور هم نشود، مردم میتوانند راهی را که شما متذکر آن شدهاید، ادامه بدهند و دچار یأس و ناامیدی نمیشوند...
@varastegi_ir
💠 درباره #مناظره دیشب
🔸 آقای #جلیلی با جدی گرفتن و احترامی که برای آقای #پزشکیان قائل شد، یک اطمینان به مردم داد که این کشور مسائلی دارد و از آن طرف راه حلهایی که میتوان با صبر و متانت فارغ از به قدرت رسیدن کشور را به #پیشرفت رساند.
🔹 این امر سبب خواهد شد که مردم با پیروزی هرکدام از نامزدها احساس بن بست نکنند.
🔸 یکی از چالشهایی که ما در #سیاست در این سالها داشتهایم این بوده است که گروههای مختلف مردم با شکست نامزد مطلوبشان احساس میکردند دیگر به بن بست رسیدهاند و شاید این همان خطر دوقطبی شدن است.
🔹 دیشب آقای جلیلی نشان داد چه رای بیاورد و چه رای نیاورد با تمام وجود پای مسائل کشور میایستد و این نحوه از حضور سیاسی حتی برای مخالفین ایشان نیز اطمینان آور است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حجتالاسلام نجات بخش
💠 سخنی با دانشجویان
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 در دورانی زندگی میکنیم که انسانها بیش از هر تاریخی معنای زندگی خود را از دست دادهاند و هر کس در یک #روزمرگی در پی گذران شب و روز زندگیاش است و به دنبال کاری برای درآمد و محلی برای خرج کردن درآمدهایش است و کمتر کسی به این فکر میکند که من برای چه زندگی میکنم و عمر و زندگی من چگونه سپری میشود.
🔹 منطقهای جامعه جدید، ما را ناچارا در این زندگی در بند کرده است، (درس خواندن، کنکور دادن، کار پیدا کردن و کسب درآمد، منتظر شدن برای بازنشستگی و یا جمع کردن پول کافی برای کار نکردن و...) و به کمتر کسی مجال فکر کردن به این اوضاع و نهایتا خروج از این وضعیت را میدهد.
🔸 در بهترین حالت ما در دنیای #تکنیک هر یک به مثابه یک چرخ دنده از یک نظام واحد جهانی در یک کار تعریف میشویم و احتمالا دست مزدی هم میگیریم. شاید این اوضاع در کشور ما بحرانی تر نیز به نظر برسد و خیلی نتوان از یک نظام واحد صحبت به میان آورد.
🔹 در این میان #انقلاب_اسلامی به عنوان یک #تاریخ_جدید و نه صرفا یک تحول سیاسی و حکومتی، این مجال را برای ما فراهم میکند تا آهسته آهسته با فکر و همت، هر کس از این چرخه بیرون بیاید و زندگی دیگری را تجربه کند. همانطور که در انقلاب خودمان شاهد زندگی دیگری بودیم که مردم در انقلاب و یا دفاع مقدس فارغ از سود و زیان در نسبتی خارج از این روزمرگی زندگی میکردند و کمتر کسانی توانستند همانند #حاج_قاسم، این حیات را ادامه دهند و او توانست فاصله خود را قدم به قدم از این مناسبات رایج زیاد کند.
🔸 در برهههایی، ندای ضعیف این فرصت ها شنیدنی میشود و عده ای که به این اوضاع فکر میکنند میتوانند به این ندا گوش بسپارند و خود را در این میدان حاضر کنند. زمانی در انقلاب و دفاع مقدس، زمانی دیگر در جهاد سازندگی و در دفاع از حرم و حال فرصتی به نام دانشبنیان در روبروی ما قرار گرفته است.
🔹 وقتی از دانش بنیان صحبت به میان میآید منظور ما فقط مجموعهای از شرکت ها نیستند بلکه داریم از یک نوع نگاه و یک بستر جدید صحبت میکنیم، همانطور که در اوایل انقلاب بسیج صرفا یک سازمان نبود، بلکه به عنوان یک نگاه، فرصت حضور مردم را برای حل مشکلات آن روز فراهم میکرد.
🔸 دانش بنیان نیز یعنی تک تک ما دانشجویانی که در سراسر این کشور در حال علم آموختن هستیم بتوانیم به مسايل این کشور فکر کنیم و برای حل این مسایل پا در میدان بگذاریم.
🔹 پنجاه درصد از ناوگان هوایی ما زمین گیر است، میانگین سرعت ناوگان ریلی باری ما کمتر از ۵ کیلومتر بر ساعت است، کارخانه جات ما غالبا فرسوده و بازدهی پایینی دارند و خودرو سازی ما اصلا وضع مطلوبی ندارد، سطح کیفی غذاهای ما پایین است، بهره وری در معادن ما و ذخایر نفت و گاز ما بسیار کم است، ترافیک و آلودگی هوا زندگی را برایمان سخت کرده، نشناختن ظرفیت های روستاها و شهرها منجر به مهاجرت از روستا به شهر های بزرگ شده، مشکلات اجتماعی و نابود شدن هزاران خانواده در روز، به خطر افتادن سنت ها و فرهنگ های اقوام و هزاران مسئله این چنین که گره اصلی آن به دست دانش حل میشود و آن فقط در اختیار شما جوانان و دانشجویان این کشور است و هیچ دولتی قادر به حل آن به تنهایی نیست.
🔸 یک راه، انتظار کشیدن برای فراهم کردن زندگی راحت از طرف دولت است و یک راه عزم کردن همه مردم در راه دانشبنیان برای حل مسائل اساسی کشور میباشد و در طول تاریخ جوامع و در تجربه یک قرن اخیر ایران هیچ گاه راه اول موفقیت امیز نبوده است.
🔹 اگر ما از #یک_جهان_فرصت، #یک_ایران_جهش، هر ایرانی یک نقش باشکوه، صحبت به میان میآوریم، یعنی هزاران دانشجو هرکدام در یک گوشه از این کشور به مسائل پیرامون خود فکر کند و برای حل آن پا در میدان بگذارد. نگاه دانشبنیان در دولت یعنی فراهم کردن امکان حضور مردم در این عرصهها و رفع موانع پیش رفتن در این مسیر، همانند بسیج که مردم هر یک باری را بر دوش خود احساس کردند و گوشه ای از کار را گرفتند.
🔸 امید ما به خداست
امید ما به خداست تا به ما فرصت دهد تا بتوانیم دوباره دولت و مردم در کنار یکدیگر زندگی را به وسعت زندگی حاج قاسمها هرچند سخت اما شیرین تجربه کنیم و آیندهای روشن را قدم به قدم بسازیم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 کانال اقتصاد دانشبنیان
💠 [ناظر به پیام اخیر دکتر داوری (۱)]
🔸 خدا را شکر که در میان ما هنوز فلسفه هست. هنوز کلامی هست که ما را تکان دهد و بار دیگر همه چیز را در مقابل ما ویران سازد تا از نو ساخته شویم.
🔹 آنان که با زبان فلسفه آشنا نیستند شاید ندانند ما با سخن فیلسوف در چه شور و شعفی حاضر میشویم.
🔸 ابن سینا در نیمههای شب در میان کتابها با سخن حکیمان و فیلسوفان آنچنان وجدی مییافت که میگفت اَینَ المُلوک وَ اَبنا المُلوک.
🔹 شاید هنوز در میان ما کسانی هستند که میگویند ابن عربی سنی است و به حقیقت راه نیافته، اما نمیدانم با سخن حضرت روح الله چه میکنند آنجا که راه آینده جهان را با درک ابن عربی میسر میدانست و سیاستمداران بزرگ را به آن دعوت کرد؟
🔸 آری مگر ما با ابن عربی سنی شدیم که با فیلسوف بزرگ عصرمان بسیجی نباشیم؟
🔹 آری امر دشواری است و آنان که عزم و همتی داشته باشند تا با سخن فلسفه روبرو شوند جز راه حضرت روح الله راه دیگری در مقابل خود نمییابند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حجتالاسلام نجات بخش
💠 [ناظر به پیام اخیر دکتر داوری (۲)]
🔸 باید در این مورد بحث شود که کدام داوری و کدام پزشکیان؟! آقای دکتر داوری که آنچنان برای شهید آوینی اشک میریزد و در عین حال سخت نگرانِ غلبه تحجّری است که بنا دارد خود را به آقای دکتر جلیلی تحمیل کند. که البته و صد البته تفکرِ تاریخی دکتر جلیلی ماورای میدان داریِ چنین جریانی است ولی بالاخره ما هنوز از این نوع تنگ نظریها که در بین مان هست، عبور نکردهایم.
🔹 و کدام پزشکیان را دکتر داوری پشتیبانی میکند؟ پزشکیانِ دیروز را که شورای نگهبان نیز تأیید کرد؟ و یا پزشکیان امروز را که برای رأی آوردن، تا این اندازه از ساده ترین فهم تاریخیِ انقلاب اسلامی دور افتاده است.
🔸 و البته در این موارد باید در جلساتی که پیش می آید فکر کرد، آن هم به انقلابی که بنا است در منظر شخصیت حضرت روح الله به گفته آقای نجاتبخش، ما بسیجی حضرت روح باشیم. این است معنای زندگی و این است آیندهای که در پیش است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
💠 [ناظر به پیام اخیر دکتر داوری (۳)]
🔸 تصور بنده اینچنین است که آقای دکتر داوری، آقای پزشکیانِ آخر را هرگز مدّ نظر نداشتند.
🔹 با اینهمه، آیا عجیب نیست که وقتی دکتر فردید کتاب «شاعران در عسرت» دکتر داوری را نگاه کرد، آن را به چیزی نگرفت؟ و آیا این بدان معنا نیست که به اندازه حضور در «وجود»، ما با هر آنکس که در این میدان است میتوانیم گفتگو داشته باشیم؟ چه آن شخص جناب صدرالمتألهین باشند و چه جناب هایدگر.
🔸 حال به اندازهای که آقای دکتر داوری در نسبت با هایدگر با ما سخن بگویند، ما همچنان خود را در تاریخ انقلاب اسلامی دنبال میکنیم و گمان میکنم هنوز تذکراتی که منجر به ارتباط با تفکر هایدگر باشد، در دکتر داوری قابل استفاده است، هرچند به گفته خودشان گمان میکردند با نوشتن کتاب «انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم»، انقلاب اسلامی آغاز تاریخ دیگری است و بعداً با مسائلی از نوع تحجّرها که روبرو شدند، از آن نوع نگاه عدول کردند.
🔹 و این جا است که ما در نسبت به انقلاب اسلامی با آقای دکتر داوری متفاوت میاندیشیم و جایگاهی که برای خود تعریف کردهایم ذیل حضرت روح الله و رهبر معظم انقلاب، حضوری است در متن انقلاب اسلامی.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
﷽ #درد_دل #ادمین_کانال
بعد از پیام دکتر داوری در حمایت از پزشکیان تا الان پیامهای زیادی برای بنده فرستاده شد.
پیشاپیش از همه همراهان کانال بابت دنبال کردن مطالب کانال _ورای رد و قبولها_ سپاسگزارم...
یکسری از پیامها صرفا عقدهگشایی بود؛ گویی فرصتی پیدا شده تا آنچه مدتها در دل داشتند بگویند:
«این هم از داوری!
تحویل بگیر!
از همان اول هم معلوم بود اشتباهی کتابهای داوری را تو قفسهات چیدی و به جای ممحض شدن در فقه و اصول، فلسفه غرب خواندی!
اصلا چرا هایدگر میخوانی؟
اون رمانهای داستایفسکی و تولستوی دیگر چیست؟
اصلا چرا...»
در جواب اینها چه باید گفت؟
وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا...
البته دو هفته پیش شروع به نوشتن ماجرای آشناییام با فلسفه معاصر کردم (لینک) تا برخی سوءتفاهمها را رفع کنم، خصوصا برای رفقای قدیمی که هنوز این پرسش در سرشان است که چرا فلانی سراغ هایدگر و داوری و طاهرزاده و سها و... رفته است، ولی خیلی زود منصرف شدم که ادامه متن را بارگزاری کنم شاید قسمت این بوده که بعد از غوغای انتخابات بهش بپردازم.
یکسری دیگر از پیامها از این جنس بود که: اصلا چرا شما وارد بحثهای جزئی سیاسی شدهاید؟ حالا چه طرفدار جلیلی باشید چه پزشکیان؟ شما که دغدغه فلسفه دارید چرا خود را به سیاست آلودهاید؟ داوری هم که همیشه فلسفه را با سُس سیاست قاطی کرده و به تشویش رسانده به دلیل آن است که مثل بقیه متعاطیان فلسفه، متمرکز بر کار پژوهش فلسفی نشده است.