eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
202 عکس
50 ویدیو
17 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است) برچسب‌ها: عرفان | فلسفه | آوینی | انقلاب اسلامی | هایدگر | نیچه | گادامر | فردید | داوری اردکانی | فوکو | کانت | هگل | دکارت | هرمنوتیک | ملاصدرا
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 🎥 مستند رابطه‌ی انیمیشن‌های میازاکی با تفکرات مارتین هایدگر ⏱ زمان: ۳۶ دقیقه 📥 دانلود از سایت وارستگی: 👉🏻 https://varastegi.ir/2854 ‌ ‌ ‌ ‌
08 درباره غرب.mp3
41.83M
🎙 متن‌خوانی و گفت‌و‌گو با محوریت کتاب «درباره غرب» دکتر داوری‌اردکانی ▪️ جلسه هشتم (نسبت شرق‌شناسی و علم مدرن با استعمار غربی) 📍 قم المقدسه 🗓 ۳۰ دی ۱۴۰۳ ⏱ ۸۶ دقیقه 👥 باحضور آقایان: غنائی، کریمی، ناظمی، زارعی، غلامی و روح‌الامین 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📥 آرشیو صوت جلسات: https://B2n.ir/u02286 ‌ ‌
🔻حلقه متن‌خوانی و گفتگو با محوریت کتاب «درباره غرب» دکتر داوری‌اردکانی در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته برگزار می‌شود: 🏷 جلسه نهم 🗓 سه‌شنبه ۲ بهمن‌ماه ⏱ ساعت ۱۸:۳۰ 📍قم المقدسه، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه پنجم 👥 گروه هماهنگی و اطلاع‌رسانی: https://eitaa.com/joinchat/1338639038Cd26eb8429c 📥 آرشیو صوت جلسات: https://B2n.ir/q05666 ‌ ‌
09 درباره غرب.mp3
42.99M
🎙 متن‌خوانی و گفت‌و‌گو با محوریت کتاب «درباره غرب» دکتر داوری‌اردکانی ▪️ جلسه نهم (راه دشوار تجدد) 📍 قم المقدسه 🗓 ۲ بهمن ۱۴۰۳ ⏱ ۸۹ دقیقه 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📥 آرشیو صوت جلسات: https://B2n.ir/u02286 ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
#مباحثات_کانال #درباره_غرب 🎙 متن‌خوانی و گفت‌و‌گو با محوریت کتاب «درباره غرب» دکتر داوری‌اردکانی ▪
👆🏻انتهای این جلسه درباره مرگ اندیشی هایدگر صحبت کردیم. متن زیر در همین رابطه از علامه طباطبایی تقدیم می‌شود:
‌ ‌ 💠 ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجود حاضر الآن 🔸 و لعمري لو لم يكن في كتاب الله تعالى إلا قوله: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» لكان فيه كفاية إذ الغفلة لا تكون إلا عن معلوم حاضر، و كشف الغطاء لا يستقيم إلا عن مغطى موجود فلو لم يكن ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجودا حاضرا من قبل لما كان يصح أن يقال للإنسان إن هذه أمور كانت مغفولة لك، مستورة عنك فهي اليوم مكشوف عنها الغطاء، مزالة منها الغفلة. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 علامه طباطبایی 📚 المیزان ج۱ ص۹۳ ‌ ‌ ‌ ‌
فهم بشر جدید از خود.MP3
28.11M
‌ ‌ 🎧 عنوان: فهم بشر جدید از خود 🎙 استاد طاهرزاده ⏱ ۳۹ دقيقه ▪️ نشستی دوستانه با اعضای هیئت تحریریه مجله «سوره» 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ❓سوال: در مورد حضرت اباذر در روایت دارد که «لَو عَلِمَ أَبُوذَر مَا فِي قَلبِ سَلمان لَقَتَله» (اگر اباذر آنچه در قلب سلمان است را می‌دانست، او را می‌کشت) چرا اباذر سلمان را تکفیر می‌کرد؟ بر چه اساسی؟ 🔸 جواب: چون ابوذر در یک پایه‌ای از ایمان است و از یک راه رفته است، ابوذر صدق داشت، گذشت داشت، دنیاگریزی داشت و راه‌های خاص برای رفتن داشت و سلمان‌ معنای دیگری و راه دیگری است. جناب سلمان با علم و با معارف رفته است و روشن شده است. 🔹 سلمان جنب اهل بیت (علیهم السلام) قرار دارد و همه‌ی مسائل را می‌داند اما جناب اباذر با زهد و با دنیاگریزی رفته است، این حالات خود را دارد، آن حالات خود را دارد. جناب اباذر این نوع حرکت را نداشته است. 🔸 هر کدام در پله‌ای از ایمان قرار داشتند و نسبت پله‌ی هشتم ایمان تا دهم نسبت بین هشت تا ده نیست که بگوئیم دو پله فاصله است بلکه نسبت بین هر پله نسبت بین زمین و آسمان است که این بخشی از پله‌ی آن است. در این مقایسه خیلی خلط است. 🔹 با این چینشی که بعضی بین مراتب ایمان می‌کنند ما فکر می‌کنیم بین کسی که در مرتبه هشت است، با آن کسی که مرتبه نُه گفته اند یک عدد فاصله است که فقط کافی است پای خود را از این‌جا بردارد و آن‌جا بگذارد؛ این نیست. آنکه در یک مرحله بالاتر است یک شخصیت دیگری است، ابزار حرکتی او ابزار دیگری است. 🔸 این روایت نمی‌گوید که اگر اباذر سِیر می‌کرد و در حد سلمان می‌رسید او را می کشت؛ نه بلکه می گوید اگر اباذر یک دفعه سر خزینة الجواهر حضرت سلمان می‌رسید آن وقت برای او قابل تحمل نبود. چون که از حد خود دارد به آن‌جا نگاه می‌کند؛ لذا برای او مشکل می‌شود، یعنی از پایه‌ی هشتم یک سِری جواهرات سلمانی را می‌بیند و لذا اذیت می‌شود. همین یک پایه کافی است که عدم تحمل را از دانی به عالی موجب بشود. 🔹 اصلاً رسیدن به خدا «بعدد أنفاس الخلائق» (به تعداد مخلوقات الهی) راه دارد. او راه دیگری داشته است و این راه دیگری دارد. اهل بیت این مطلب را نسبت به مقام سلمانی مدام اشاره می‌کردند. حضرت ابوذر هم بزرگ بوده اما او یک نوع از میوه‌ی این شجره‌ی طیبه است ولی سلمان یک چیز دیگر است، یک سبک دیگر است، داشته‌های او چیزهای دیگر است، راه او راه دیگری بوده است، نصیب او، بلندی روح او خیلی متفاوت بوده است. 🔸 این روایت از روایات پیچیده اهل بیت (علیهم السلام) است که خود آن ترجمه و تفسیر می‌خواهد ولی این را می‌خواهم عرض کنم که مسیر حرکتی این دو (اباذر و سلمان) [که فرض شد یکی در پایه هشتم و دیگری نهم است] از پایه‌ی یکم تا پایه‌ی هشتم کاملا با هم مشترک نیستند بلکه او از پایه‌ی یکم یک مسیر رفته است و این از پایه‌ی یکم یک مسیر دیگر رفته است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌‌ ‌ 🔻 تمام تلاش هایدگر حذر داشتن از «ارجاع هستنده به هستندهٔ دیگر» است که در همان ابتدای «هستی و زمان» به بیانی خطابی فریاد می‌زند: 🔸 «نخستین گام فلسفی در فهم مسئله هستی در این نهفته است که "از افسانه سرایی برحذر باشیم"، یعنی برای تبیین خاستگاه هستنده به مثابهٔ هستنده آن را به هستندهٔ دیگر ارجاع ندهیم چنانکه گویی هستی خصلت یک هستنده ممکن را داشته باشد» 🔹 عبارتِ «از داستان سرایی و موتوس برحذر باشیم» از متن محاوره سوفیستس افلاطون است که هایدگر رندانه نقل کرده است. این شعار بر سردر فلسفهٔ هایدگری اعم از متقدم و متاخر نصب شده است: هرگونه تبیین موجود با ارجاع آن به موجود دیگر صرفا بیانی داستانی و موثوس است برای فهماندن مسئله هستی به عوام. زیرا ذهن کودکانه جز چشم موجودبین ندارد لذا ناچار برای نوعی انتقال مسئله هستی باید به وجود خصلتی انتیک و موجودگونه بخشید. 🔸 و نخستین گام در فلسفه ورزی به عقیدهٔ هایدگر اجتناب از همین امر یعنی خروج از میدان مغناطیسی موثوس و تمرکز بر ایستادگی در جاذبهٔ میدان لوگوس است. آنچه در هایدگر حقیقتا هایدگری است و از همین ابتدا متعاطیان تفکر او را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد همین است که دسته اول به این افسانه سرایی تن می‌دهند و دسته دیگر از آن تن می‌زنند. 🔹 به محض اینکه هستیِ هستنده یا خودِ هستی دارای خصلتی از نوع هستندهٔ ممکن "mögliche Seiende" مانند خدا و زئوس و ایده و اراده و... دانسته شود وارد قلمرو سنت متافیزیکی شده‌ایم و هایدگر را از متفکرِ عبورکننده از متافیزیک به یکی از نقاط پایان متافیزیک تنزل داده ایم (هایدگر گاه نیچه گاه هگل گاه شلینگ را آخرین متفکر در چهارچوب متافیزیک می‌داند که این "نقطهٔ پایان" می‌تواند مصادیق دیگری نیز داشته باشد) 🔸 کسانی مانند گادامر ضرورتا هایدگر را به یکی از همین نقاط پایانی متافیزیک تنزل می‌دهند زیرا گویی ضرورتا عبور از میتوس و افسانه سرایی ناممکن است و هستی هرگز به زبان غیر روایی و شعری در نخواهد آمد. اما هایدگر آشکارا چنین زبانی را (اندره اشپراخه: زبانِ دیگر را) ممکن و متعلق به تفکر بنیادین آینده میداند. که گویی فراتر از تمایز میتوس-لوگوس قرار دارد. تاکید بر امکان این زبان مهمترین خصلت انقلابی اندیشه هایدگر است زیرا عملا گسستن از زبانِ تاکنونی را ممکن می‌داند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 ا.ر.ر ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌‌ ‌ 🔻 تمام تلاش هایدگر حذر داشتن از «ارجاع هستنده به هستندهٔ دیگر» است که در همان ابتدای «هستی و
‌ ‌ امشب با یکی از رفقا سر این متن بیش از یک‌ساعت صحبت کردیم. به نظرم خیلی جای خوبی است برای ماندن و گفتگو کردن و... امیدوارم مجالی فراهم بشه برای تفصیل بیشتر... ‌ ‌
‌ ‌ 🎞‌ 🧠 مستند فلسفی: 🎥 «انسان و ابعاد وجودی‌اش» 📺 دانلود از سایت وارستگی 📥 https://varastegi.ir/2891 🔸 کاری از سیمای هنر و اندیشه ⏱ زمان: ۶۷ دقیقه 🔺 @varastegi_ir ‌ ‌