eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.3هزار دنبال‌کننده
206 عکس
50 ویدیو
17 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است) برچسب‌ها: عرفان | فلسفه | آوینی | انقلاب اسلامی | هایدگر | نیچه | گادامر | فردید | داوری اردکانی | فوکو | کانت | هگل | دکارت | هرمنوتیک | ملاصدرا
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ 🔸 ما تمایل داریم هر چیزی که با آن روبرو می‌شویم را با چند افق سنتی آشنا، یکسان سازیم و با لجاجت مجموعه‌ای از پیش‌فرض‌های گزافی را _حتی اگر مناسب نباشند_ بدان‌ها تحمیل کنیم. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ❓سوال حجت‌الاسلام محمدی: ...در نامه‌ای که لطف کردید برای ما نوشتید حضرت‌عالی یک تأکید دارید که "اگر به‌دنبال یک علم دینی هستید شاید باید آن را از یک تجدید عهدی دنبال کنید" گاهی وقت‌ها ما نیاز به این تذکر داریم که روی این مسئله فکر کنیم. چه‌کار می‌توانیم انجام دهیم که آن تذکر را دوباره احیا کنیم. راه احیاء آن چیست؟ 🔸 پاسخ دکتر داوری: نمی‌شود! تذکر، قلبی است. می‌شود شوک وارد کرد. ❓حجت‌الاسلام محمدی: این راهی دارد؟ می‌شود به این فکر کرد؟ 🔸 دکتر داوری: متدولوژی ندارد. یعنی با متدولوژی نمی‌شود تذکر ایجاد کرد. گوش‌ها متفاوت است. بعضی حرف‌ها را راه نمی‌دهد و بعضی را راه می‌دهد. وعظ و اندرز جای خودش را دارد. تذکر مرتبه‌ی بالاتر است. وعظ و اندرزی مهم و مؤثر است که عین تذکر باشد. خودتان اول کلامتان فرمودید تذکر، یک نوع آشنایی قلبی می‌خواهد. من و شما اگر یک قدری همفکر هستیم، این اثر یک فکر در دیگری یا تأثیر آن یکی در این نبود. همدلی بود، گوش همانند بود، استعداد یکسان بود... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۵۶۳ ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 اگزیستانس (ek-sistence) انسان تاریخی از آن لحظه شروع شد که اولین متفکر از نوع پوشیدگی موجودات پرسش کرد: موجودات چیستند؟ 🔹 در این پرسش، ناپوشیدگی برای اولین‌بار تجربه شد. چنین پرسشی، که نه سودمند است نه شیوه آشنایی برای پاسخ به آن وجود دارد، ما را از تعامل موجودبینانه با موجودات جزئی بازمی‌دارد و اجازه می‌دهد موجودات به‌مثابه یک کل در ظهوری آشکار سوسو زنند، 🔸 و این واقعیت کاملاً ساده را که موجودات "وجود دارند" و ما از آن‌ها آگاه هستیم به‌وضوح روشن کند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 ما عزم و برنامه روشن برای پیشرفت علم و توسعه نداریم. اما هیچ‌کس ما را از برنامه داشتن بازنداشته است. 🔹 همه تقصیرها را به گردن حکومت و دولت هم نیاندازیم، زیرا حکومت و دولت، حکومت و دولت ماست. 🔸 حکومت به همان اندازه توانایی دارد که جامعه توانایی دارد. کشور هر وضعی دارد، به درک و فهم جامع از زمان و آینده مربوط است و همه باید مسئولیت هر خوب و بدی از کارهای کشور را بپذیرند. 🔹 هیچ‌یک از ما به‌تنهایی مسئول روی دادن حوادث نیستیم اما محکوم به تحمل آثار و نتایج و دوام آن‌ها هستیم و اگر می‌توانیم باید خود را از این بابت بازخواست کنیم. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۴۵۵ ‌ ‌‌‌ ‌ ‌ ‌
5.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جنون از عقل و آغاز تفکر 🎙 دکتر مهدی بنایی جهرمی ⏱ دو دقیقه 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
بسم الله الرحمن الرحیم دیروز بعد از جلسه "راز طلوع بشر جدید و نسبت آن با اصالت وجود در حکمت متعالیه" چند گفتگو کوتاه کردم که به نظرم برای دوستانی که مباحث را دنبال می‌کنند مفید است👇🏻
گفتگو اول:
گفتگو با استاد طاهرزاده درباره بنیاداندیشی.mp3
3.3M
‌ ‌ 🎧 گفتگو با استاد طاهرزاده درباره بنیاداندیشی ⏱ زمان: ۵ دقیقه 🗓 ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ ▪️ اشارات 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🎧 گفتگو با استاد طاهرزاده درباره بنیاداندیشی ⏱ زمان: ۵ دقیقه 🗓 ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ ▪️ اشارات 🔺 @va
‌ ‌‌ ‌ : ▪️همه تلاش ما این است که ملاصدرا را از بنیاداندیشی متافیزیکی نجات دهیم. ▪️ اگر "وجود"، "انسان" و "تاریخ" را یکی نگیریم دنبال مفهوم رفته‌ایم. ▪️ طرح "عدم" هایدگر برای رهایی از بنیادانگاری "وجود" بود. @varastegi_ir ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌‌ ‌ #اشارات: ▪️همه تلاش ما این است که ملاصدرا را از بنیاداندیشی متافیزیکی نجات دهیم. ▪️ اگر "وجو
‌ ‌ 🔸 مائیم با دو بیکرانگی که هیچ‌کدام "هیچ‌ چیز" نیست. بیکرانگیِ خود که در عین حال، هویتی است تعلّقی، یعنی عین تعلّق، یعنی هیچ چیز، ولی تعلّق به هستی مطلق که همه چیز است. 🔹 و بیکرانگیِ توحید که افقی است بی‌انتها که از ما فقط، رفتن را طلب می‌کند. صراطی که خودش مقصد است بدون آن‌که به انتهایی و ابژه‌ای برسد. 🔸 بگذار در قلمرو «وجود» و نظر به پنجره‌ای که در افق گشوده می‌شود؛ به "وارستگی" بیندیشیم. دوست دارد یار این آشفتگی... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ما همیشه از چیزی فرار می‌کردیم به چیزی، و از چیزی گسسته می‌شدیم با تکیه‌کردن به چیزی دیگر. اما اکنون باید بایستی، بی‌هیچ تکیه‌گاهی؛ باید بیفتی وسط اقیانوس و دوام بیاوری. چگونه می‌شود وسط اقیانوس افتاد و دوام آورد؟ ...طوبی للغربا... ‌ ‌
گفتگو دوم: