🔸 ما عزم و برنامه روشن برای پیشرفت علم و توسعه نداریم. اما هیچکس ما را از برنامه داشتن بازنداشته است.
🔹 همه تقصیرها را به گردن حکومت و دولت هم نیاندازیم، زیرا حکومت و دولت، حکومت و دولت ماست.
🔸 حکومت به همان اندازه توانایی دارد که جامعه توانایی دارد. کشور هر وضعی دارد، به درک و فهم جامع از زمان و آینده مربوط است و همه باید مسئولیت هر خوب و بدی از کارهای کشور را بپذیرند.
🔹 هیچیک از ما بهتنهایی مسئول روی دادن حوادث نیستیم اما محکوم به تحمل آثار و نتایج و دوام آنها هستیم و اگر میتوانیم باید خود را از این بابت بازخواست کنیم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۵۵
5.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_کوتاه #عقل
🎥 جنون از عقل و آغاز تفکر
🎙 دکتر مهدی بنایی جهرمی
⏱ دو دقیقه
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
بسم الله الرحمن الرحیم
دیروز بعد از جلسه "راز طلوع بشر جدید و نسبت آن با اصالت وجود در حکمت متعالیه" چند گفتگو کوتاه کردم که به نظرم برای دوستانی که مباحث را دنبال میکنند مفید است👇🏻
گفتگو با استاد طاهرزاده درباره بنیاداندیشی.mp3
3.3M
🎧 گفتگو با استاد طاهرزاده درباره بنیاداندیشی
⏱ زمان: ۵ دقیقه
🗓 ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲
▪️ اشارات
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 گفتگو با استاد طاهرزاده درباره بنیاداندیشی ⏱ زمان: ۵ دقیقه 🗓 ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ ▪️ اشارات 🔺 @va
#اشارات:
▪️همه تلاش ما این است که ملاصدرا را از بنیاداندیشی متافیزیکی نجات دهیم.
▪️ اگر "وجود"، "انسان" و "تاریخ" را یکی نگیریم دنبال مفهوم رفتهایم.
▪️ طرح "عدم" هایدگر برای رهایی از بنیادانگاری "وجود" بود.
@varastegi_ir
๛ وارستگی ๛
#اشارات: ▪️همه تلاش ما این است که ملاصدرا را از بنیاداندیشی متافیزیکی نجات دهیم. ▪️ اگر "وجو
🔸 مائیم با دو بیکرانگی که هیچکدام "هیچ چیز" نیست. بیکرانگیِ خود که در عین حال، هویتی است تعلّقی، یعنی عین تعلّق، یعنی هیچ چیز، ولی تعلّق به هستی مطلق که همه چیز است.
🔹 و بیکرانگیِ توحید که افقی است بیانتها که از ما فقط، رفتن را طلب میکند. صراطی که خودش مقصد است بدون آنکه به انتهایی و ابژهای برسد.
🔸 بگذار در قلمرو «وجود» و نظر به پنجرهای که در افق گشوده میشود؛ به "وارستگی" بیندیشیم.
دوست دارد یار این آشفتگی...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
ما همیشه از چیزی فرار میکردیم به چیزی، و از چیزی گسسته میشدیم با تکیهکردن به چیزی دیگر. اما اکنون باید بایستی، بیهیچ تکیهگاهی؛ باید بیفتی وسط اقیانوس و دوام بیاوری. چگونه میشود وسط اقیانوس افتاد و دوام آورد؟
...طوبی للغربا...
به نطق آوردن صدرا در جهان امروز در دیالوگ با هایدگر.mp3
19.28M
🎧 به نطق آوردن صدرا در جهان امروز در دیالوگ با هایدگر
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۳۸ دقیقه
🗓 ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲
▪️ اشارات
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 به نطق آوردن صدرا در جهان امروز در دیالوگ با هایدگر 🎙 حجتالاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۳۸ دقیقه 🗓
#اشارات:
▪️ ابژه شدن وجود در بنیاداندیشی متافیزیکی.
▪️ مواجههی شرقشناسانه با صدرا.
▪️ جهانی بودن و میان فرهنگی بودن فلسفه اسلامی در نگاه دکتر داوری.
▪️ چرا اروپاییان و اهل فلسفه اسلامی به توسعهنیافتگی فکر نمیکنند؟
▪️ بی تاریخی عالم توسعهنیافتگی.
▪️ با هایدگر صدرا خواندن.
▪️ اصالت وجود، خیزش است.
▪️ درباره جلسات استاد طاهرزاده در سالهای اخیر.
▪️ چگونه از «جهان میان دو جهان» میتوان سخن گفت؟
▪️ دیالوگ صدرا و هایدگر.
▪️ آزاد شدن از ساختن جهانی دیگر.
▪️ نگاه به «وجود» بهمثابه یک آینده.
▪️ پاسداشت وجود.
▪️ در طلب زبانی که شبان وجود است.
▪️ آیا میتوان در اصالت وجود صدرا، زبان پاسداشت وجود را به مدد هایدگر یافت؟
▪️ تقدم علم دینی بر جامعه دینی.
▪️ تفاوت ساحت علم و فلسفه.
▪️ فلسفه، رفتن به زبان آینده است.
▪️ دیالوگ استاد داوری و استاد طاهرزاده.
▪️ دیالوگ، تطبیق نیست.
▪️ مسئله دکارت و صدرا در مقاله «فلسفه به چهکار آید» .
▪️ حضور ما در عالم اساس همه نسبتها است.
▪️ توجه به بی عالمی بشر امروز از هایدگر است.
▪️ تا زمانیکه تمنای «ساختن» وجود دارد یعنی مسئله ما «توسعه» است نه عالم.
▪️ جدال دین و مدرنیته در تمدن نوین اسلامی.
▪️ پیدا شدن صدرا در نسبت با آینده.
▪️ اشتباه بودن دغدغه حل مسائل دنیای جدید با صدرا.
▪️ طرح جهانی میان دو جهان، دیالوگ صدرا و هایدگر را معنا میکند و الا هیچ دلیلی برای این دیالوگ نیست.
▪️ ما درکی از آینده نداریم.
▪️ لا تتفکروا فی ذات الله و تفکر در ساحت حیرت.
▪️ عالمی که در آن تکنیک دیگر تسخیر و بهرهوری نیست.
▪️ پرسش اصیل در نسبت با تکنولوژی.
▪️ انکشاف و گِشتِل در نسبت با تکنیک.
@varastegi_ir