eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
178 عکس
46 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ این کتاب خواب و استراحت امروز را ازم گرفت... ▪️رفیقی دارم که به‌حق جای استادم هست. یک‌بار برایم
‌ ‌ سلام مجدد... 🔺ان‌شاءالله به‌زودی بعضی از مطالب این کتاب را براتون میزارم. شما هم اگر صحبت یا نکته‌ای درباره پست‌ها داشتید به آی‌دی @alirooholamin بفرستید تا در کانال منتشر کنم. (شاید اینجوری کانال از فضای یک‌طرفه بودن خارج بشه و گپ‌وگفتی شکل بگیره...) ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 ما اگر "فکر" می‌کنیم در واقع به دنبال "روش" هستیم، به تعبیری فکر می‌کنیم که [پس از دست‌یابی به روش] دیگر فکر نکنیم. 🔹 فکر نمی‌کنیم که بعد از آن هم فکر کنیم و در واقع در مقام تفکر حاضر نمی‌شویم... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش (پادکست حضور در مقام تفکر) ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ سلام مجدد... 🔺ان‌شاءالله به‌زودی بعضی از مطالب این کتاب را براتون میزارم. شما هم اگر صحبت یا نکت
‌ ‌ 🔸 وقتی قطار تکنولوژی بیش از هر زمان دیگری سرعت گرفته است و همه‌چیز به حکم ضرورت درحال دگرگونی سریع است خاطرها پریشان می‌شود و مجالی برای فکر کردن نمی‌ماند 🔹 و در این شرایط، تفکر که با صبر و سکون و آزادی ملازمت دارد دشوارتر می‌شود. 🔸 برای فکر کردن باید آرامش و طمأنینه داشت اما اکنون زمان، زمان قحط آرامش است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 گفتگوهایی با سایه‌ام ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۷ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 مسئله من در سی سال اخیر، پوشیده شدن افق و چشم‌انداز آینده و بیرون افتادن آدمی از تاریخ و در نتیجه، غیاب تفکر و رو نهادن کردن خرد است و البته بیان این معنا با خشنودی و استقبال مواجه نمی‌شود. 🔹 یک جامعه نمی‌تواند بر خود هموار کند که به او بگویند به راه خرد نمی‌رود، ولی چه کنیم؟ مردمان تقصیری ندارند. گاهی زمان، زمان تفکر نیست. 🔸 جامعه‌ای هم که فکر نمی‌کند بیشتر خواستار مجامله و ستایش است تا بتواند در پناه غفلتش بماند، زیرا بیرون آمدن از این جهل و غفلت، جان را به تب و تاب می‌اندازد و دچار آشوب می‌کند. 🔹 از این وضع باید خارج شد زیرا در ظاهر آرامش ظاهرش خطر نابودی نهفته است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 گفتگوهایی با سایه‌ام ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۸ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 امام على عليه السلام: كيف تَبقى على حالتِكَ و الدهرُ في إحالَتِك؟! 🔹 چگونه بر حال خود باقى مانى حال آن كه روزگار احوال تو را ديگرگون مى‌كند؟ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
‌ ‌ 🔸 درک زمانه‌ی خود، عین تربیت است. تربیت روش و آداب و رسوم ماخوذ از گذشته نیست، بلکه فهم عالم و درک حدود عالمی است که در آن آدمی به سر می‌برد. 🔹 آدمی با پیوند با جهان و زمانه‌ی خود راه تربیت را در پیش می‌گیرد. پس زمان ما را به این سو آن سو می‌کشد تا افتان و خیزان قدم در طلب راه بگذاریم. 🔸 ما قبل از اینکه از پدر و مادر به نحو فیزیولوژی متولد شوییم زاییده‌ی زمانیم و در نسبت با زمان رخصت آمدن و رفتن در این دنیا را پیدا می‌کنیم چرا که زمان عین وجود ماست! 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 حمید محمدی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌‌ 🔸 در این جهان نفسانی، انسان مبدا و معاد اشیا است به این ترتیب نگرش وی به عالم به نحوی می‌شود که مانع از آن است موجودات آنچنانکه هستند خود را نشان دهند بلکه نحوه‌ای را که آن‌ها باید پدیدار گردند، بر آن‌ها اعمال می‌کند. 🔹 از این لحاظ ابژه و ابژکتیویسم خود سوبژکتیویسمی مضاعف است و واقعیت چیزی جز اعتبار نفسانی فاعل نیست. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 درآمدی بر تفکر معاصر ✍🏻 دکتر محمد مددپور 🔖 صفحه ۲۸ ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔸 امام على عليه السلام: كيف تَبقى على حالتِكَ و الدهرُ في إحالَتِك؟! 🔹 چگونه بر حال خود باقى ما
‌ ‌ 🔸 ملاصدرا: من ذهب الى أن الزمان واجب الوجود أراد به معنى أجلّ و أرفع مما فهمه الناس و قد ورد فى الحدیث لا تسبوا الدهر فان الدهر هو الله تعالى و فى الادعیة النبویه: یا دهر، یا دیهور، یا دیهار، یا کان، یا کینان، یا روح. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
‌ ‌ 🔸 وقتی از فلسفه می‌گویم، عمر آن را ۲۵۰۰ سال می‌دانم. به عقیده من نمی‌توان تاریخ آن را به ابتدای تاریخ بشر نسبت داد. 🔹 حکمت از ابتدای تاریخ بشر وجود داشته است، حکمت نظریه صرف نیست، به‌نظر و عمل تقسیم نمی‌شود. نظر و عمل با فلسفه تعریف شدند و در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. با ظهور فلسفه پرسش «چیست و چرا» مطرح شده‌است. 🔸 به‌نظر من ما آدمیان همواره پرسش داشته‌ایم اما حکیمان پرسش نمی‌کردند چرا که بینش داشتند و می‌دیدند. شاید امروز دوران دیدن سرآمد است و دوران شنیدن آغاز شده‌است. شنیدن مانند دیدن نیست. 🔹 حکیمان با مرگ انس داشته‌اند و این برای ایشان مسأله نبوده است. فلسفه با مسئله عدم آغاز شده‌است و این مسئله ما را به زبان و زمان و خرد هدایت می‌کند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 سوال: جایی فرموده‌اید فلسفه تسلابخش نیست، ابتدا آتش می‌زند سپس تسلا می‌دهد. معنی این سخن چیست؟ 🔹 پاسخ: نمی‌دانم کجا و به چه مناسبت چنین چیزی گفته‌ام، اما معنی آن را می‌فهمم. فلسفه گرچه تحمل بعضی ابتلائات را بر صاحبش آسان می‌کند اما مایه‌ی تسلی نیست بلکه عین درد است. 🔸 فلسفه دردی است که دردهای کوچک در جنب آن ناچیز و قابل تحمل می‌شود. 🔹 فلسفه در آغاز و در مرحله ادراک بسیط و معرفت قلبی، بنیاد وجود آدمی را زیر و زبر می‌کند و آنگاه که به عقل تفصیلی می‌رسد شاید تسلی هم بدهد. بنیاد هستی تو چو زیر و زبر شود در دل مدار هیچ که زیر و زبر شوی... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۱۱ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔸 ملاصدرا: من ذهب الى أن الزمان واجب الوجود أراد به معنى أجلّ و أرفع مما فهمه الناس و قد ورد فى
‌ ‌ 🔸 امام على عليه السلام: لا يُستَعانُ على الدهرِ إلاّ بالعَقلِ. 🔹 در برابر روزگار، جز از خِرَد كمک نتوان گرفت. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
‌ ‌ 🔸 راستی رفتن یک نحوه زندگی و آمدن نحوه دیگر چگونه ممکن است؟ 🔹 این پرسشی است که من از وقتی رساله‌ی دکتری‌ام را می‌نوشتم تاکنون به آن می‌اندیشیده‌ام و می‌اندیشم. ‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۸ ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔸 امام على عليه السلام: لا يُستَعانُ على الدهرِ إلاّ بالعَقلِ. 🔹 در برابر روزگار، جز از خِرَد كم
‌ ‌ 🔸 امام على عليه السلام در سفارش به فرزند خود حسن عليه السلام فرمود: و اعلَم يا بُنَيَّ إنّ الدهرَ ذو صُروفٍ فلا تَكُن مِمَّن يَشتَدُّ لائمَتُهُ و يَقِلُّ عند الناسِ عُذرُهُ. 🔹 فرزندم! بدان كه روزگار همواره چهره عوض مى‌كند و ديگرگون مى‌شود؛ پس چونان كسى مباش كه [زمانه را] سخت سرزنش می‌كند و عذرش نزد مردمان اندک است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
‌ ‌ 👆🏻 کتاب دفاع از فلسفه (ادای احترام به علامه طباطبایی و شهید مطهری) توسط دکتر رضا داوری اردکانی در سال ۱۳۶۶ منتشر شد که متاسفانه در آن زمان مطالب این کتاب نادیده گرفته شد و دیگر تجدید چاپ نشد... 🔸 اما الان شاید ما کم و بیش به اهمیت نگاه دکتر داوری به این دو استاد بزرگ فلسفه اسلامی، پی برده باشیم‌. ‌ ‌ ▪️چنانچه در تصویر فهرست مشاهده می‌کنید، بخش اول کتاب به «علامه طباطبایی» اختصاص دارد و نویسنده در آن مسایلی در ادراکات اعتباری و انسان و وحی را بررسی می‌نماید. بخش دوم به «استاد شهید مطهری» اختصاص دارد که نویسنده در آن، ضمن تشریح «مقام مطهری در تفکر معاصر ایران» مباحث «مطهری و علم کلام جدید» و «مطهری و وحی» را مورد تبیین و بررسی قرار می‌دهد. 🔻جهت دریافت پی‌دی‌اف کتاب دفاع از فلسفه به لینک زیر مراجعه نمائید: 🔖 esam.ir/item/27872256 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 یکشب [دکتر فردید] تلفن کرد به من و گفت «می‌توانی بیایی خانه ما؟ » گفتم که حال خوشی ندارم، تازه رسیده‌ام خانه. گفت «خیلی خوب. فردا بیا.» 🔹 فردید معمولاً این‌طور نمی‌گفت فردا بیا. گفتم نه اگر مطلب خاصی است و لازم باشد همین حالا می‌آیم. گفت «نه، یک چیزی نوشته بودم می‌خواستم بخوانم» . 🔸 گفتم پس حتماً می‌آیم. از منزل ما تا خانه‌ی ایشان فاصله زیادی هم نبود. رفتم خانه ایشان و شروع کرد به خواندن. 🔹 مبتدای جمله را که شروع کرد خواند، خواند و ورق زد، هنوز خبر جمله را نگفته بود. مبتدای جمله را که می‌نوشت، معترضه می‌آورد، معترضه در معترضه می‌آورد، شرح در شرح می‌آورد. 🔸 وقتی ورق زد ناگهان کاغذ را پرت کرد. دیدم تمام صورتش خیس از اشک شده‌است. 🔹 مشکلی که داشت مشکل دستور زبان نبود، زبان فارسی را بهتر از خیلی از ادبا می‌دانست. در ادبیات فارسی و عربی بسیار خوب دست داشت. محی‌الدین را خوانده بود، اما مشکلش این بود که کلی نگر و کلی بین بود. 🔸 آنالیتیک‌ها روان‌تر می‌نویسند. فیلسوفان آنالیتیک انگلیسی را ببینید، برای‌اینکه جزئیات را می‌بینند. 🔹 وقتی‌که کلی بین باشی مبهم می‌بینی، کل را که می‌خواهی ببینی چون احاطه بر کل نداری، مجمل و مبهم می‌بینی. 🔸 فردید می‌خواست همه را بیان کند، ولی نمی‌شد. می‌گفت زبانش را ندارم. زبان گفتنش را ندارم. این معنی‌اش این نبود که من فارسی به‌اندازه‌ی این و آن بلد نیستم. نه خیر، فارسی خوب بلد بود، نمونه‌اش نثر کتاب علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن با ویرایش فردید است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۲۶۷ ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔸 ما اگر "فکر" می‌کنیم در واقع به دنبال "روش" هستیم، به تعبیری فکر می‌کنیم که [پس از دست‌یابی به
‌ ‌ 🔸 تفکر یعنی فقر را دوباره درک کردن و از دانایی رد شدن... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش (پادکست حضور در مقام تفکر) ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔸 مسئله من در سی سال اخیر، پوشیده شدن افق و چشم‌انداز آینده و بیرون افتادن آدمی از تاریخ و در نت
‌ ‌ 🔸 یکی از بدترین اوضاع فکر این است که حتی اهل حُسن نیت و خیرخواهان نیز قبل‌از آن‌که بدانند چه باید کرد و شرایط و آثار تصمیم و کار خود را در نظر آورند، به این عنوان که -به‌هرحال- باید کاری کرد، به بیهوده‌کاری بپردازند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 گفتگوهایی با سایه‌ام ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۸ ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ این کتاب خواب و استراحت امروز را ازم گرفت... ▪️رفیقی دارم که به‌حق جای استادم هست. یک‌بار برایم
voice 7.mp3
8.41M
‌ ‌ ویس شماره ۷ : درباره این پست 👆🏻 (تجربه شخصی بنده در مواجهه اولیه با کتب داوری و دو پیشنهاد) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 💠 (۱) 🔸 قرار بود که در باب فهم گفتگو کنیم. نمی‌دانم بحث را از کجا و چگونه باید آغاز کرد. ما که نمی‌خواهیم در فهم و فاهمه چنان‌که جان لاک و دیوید هیوم و حتی کانت در کتاب نقد عقل محض بحث کرده‌اند و وارد شویم. 🔹 گفت سعی کنیم از فهم به صورتی که در تاریخ ظاهر می‌شود و عمل می‌کند گزارش بدهیم. 🔸 گفتم آیا کار بزرگی را برعهده نمی‌گیریم و نباید بترسیم از این‌که از عهده برنیاییم؟ 🔹 گفت همین ترس از عهده برنیامدن نشانه درک اهمیت مطلب است و این وسواس می‌تواند مایه دقت و احتیاط و اهتمام باشد. 🔸 گفتم درست است، چنان‌که مدعیان حل همه مسائل نیز، که خود را بزرگ و دانا و توانا در هر کار و مسائل را کوچک می‌انگارند، از عهده حل و رفع هیچ مسئله و مشکلی برنمی‌آیند. 🔹 گفت فهم از روحیه و عمل اشخاص و از نسبتی که با چیزها و کارها دارند جدا نیست. 🔸 گفتم آیا فهم، امر شخصی است و اشخاص هر یک با فهمی خاص به دنیا می‌آیند؟ 🔹 گفت در این‌که اشخاص باهم تفاوت دارند و یکی هوش بیشتر و درک قوی‌تر دارد اختلاف نیست. آدمیان از حیث قوای نفسانی با هم اختلاف دارند و همیشه درهمه جا اختلاف داشته‌اند اما نکته‌ای که می‌تواند اساس بحث ما قرار گیرد این است که فهم، گرچه با حواس و قوای نفسانی ارتباط دارد در جهانی خاص تعین می‌یابد و در هر زمان دارای اصول و نظامی خاص است و مردمان، اعم از عالم و عامی، در سایه آن اصول می‌اندیشند و عمل می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، قوام فهم در دوران‌های تاریخی متفاوت می‌شود. // ادامه دارد... // 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 گفتگوهایی با سایه‌ام ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۱۷۵ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 💠 (۲) // ...ادامه قبل // 🔸 گفتم ولی همه مردم در سراسر روی زمین و از اقدم زمان‌ها تاکنون، با خوب و بد و روا و ناروا و مجاز و ممنوع و مقدس و غیرمقدس و مفید و غیرمفید آشنایی داشته‌اند و از ابتدا قوانین و مقرراتی داشته و از آن‌ها پیروی می‌کرده‌اند و دریافته بودند که چگونه از وضعیت طبیعی برای ادامه زندگی بهره ببرند. 🔹 گفت در این‌که از میان موجودات، تنها آدمی تاریخ دارد تردید نیست. این آدمی است که با درک تفاوت‌ها کلی را درمی‌یابد و خوب و بد را بازمی‌شناسد و به خوب و خوبی فرمان می‌دهد، هرچند گاهی ممکن است خوب و خوبی‌اش بد و بدی شود. 🔸 گفتم اگر همه آدمیان، کلی را درک می‌کنند و به‌همین جهت علم دارند، پس در ادراک مشترک‌اند. 🔹 گفت در ادراک داشتن مشترک اند اما فهم‌ها همیشه یکسان نیست. 🔸 گفتم ادراک و فهم چه تفاوتی باهم دارند؟ 🔹 گفت همه مردمان به درجات، استعداد درک معانی کلی را دارند اما ادراک در هر عهدی حدود و قیدهایی دارد و در دایره‌ای از امکان‌ها، یا به‌تعبیردیگر در ذیل بعضی صورت‌های مثالی و اصول راهنما، قرار می‌گیرد که این‌همه را می‌توان فهم نامید. ادراک متعلق به همه آدمیان است اما فهم به جهان و عالم انسان تعلق دارد و فهم‌ها بر حسب تفاوت‌هایی که جهان‌ها با یکدیگر دارند متفاوت می‌شوند. // ادامه دارد... // 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 گفتگوهایی با سایه‌ام ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۱۷۶ ‌ ‌ ‌ ‌
نگاهی به مجلس چهارم و پنجم کتاب گفتگوهایی با سایه‌ام.mp3
20.19M
🎧 نگاهی به مجلس چهارم و پنجم کتاب گفتگوهایی با سایه‌ام 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۴۰ دقیقه 🗓 نیمه‌شب ششم اسفند ۱۴۰۲ (بخش اول جلسه) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌